
Daugavpils pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 21
Daugavpilī 2025. gada 30. oktobrī (prot. Nr. 20, 23. §)
Grozījumi Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2021. gada 16. decembra saistošajos noteikumos Nr. 67 "Par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres maksu"
APSTIPRINĀTI
ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes
2025. gada 30. oktobra lēmumu Nr. 672
(prot. Nr. 20, 23. §)
Izdoti saskaņā ar Dzīvojamo telpu īres likuma
31. panta pirmo daļu
1. Izdarīt Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2021. gada 16. decembra saistošajos noteikumos Nr. 67 "Par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres maksu" (Latvijas Vēstnesis, 2022., Nr. 1, Nr. 30) šādus grozījumus:
1.1. Svītrot 2.2. apakšpunktu.
1.2. Aizstāt 2.4. apakšpunktā skaitli "0,01" ar skaitli "0,30".
1.3. Aizstāt 2.5. apakšpunktā skaitli "0,25" ar skaitli "0,30".
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2025. gada 30. oktobra
saistošo noteikumu Nr. 21 "Grozījumi Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes
2021. gada 16. decembra saistošajos noteikumos Nr. 67 "Par Daugavpils
valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres
maksu""
paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Atbilstoši Dzīvojamo telpu īres likuma 31.
panta pirmajai daļai, pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās
telpas īres maksas apmēru nosaka pašvaldība, ņemot vērā tās saistošos
noteikumus par īres maksas noteikšanu. Saskaņā ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) 2021. gada 16. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 67 "Par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošo dzīvojamo telpu īres maksu" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 67), īres maksa pašvaldības dzīvokļiem ir noteikta vairākās kategorijās, tostarp 0,01 EUR/m² mēnesī dzīvokļiem, kas izīrēti kā palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā, un 0,25 EUR/m² mēnesī pārējiem dzīvokļiem. Šī sistēma rada nevienlīdzību un neatbilstību publisko līdzekļu efektīvai izmantošanai, īpaši ņemot vērā remontu izmaksu pieaugumu un likumdošanas prasības. Pašvaldībai nepieciešams paaugstināt īres maksu līdz 0,30 EUR/m² mēnesī katrai minētai kategorijai, lai nodrošinātu ilgtspējīgu dzīvokļu fonda pārvaldību. [1] Pašvaldība ir ieguldījusi ievērojamus līdzekļus dzīvokļu remontos, lai tie atbilstu minimālajām likuma prasībām. No 2023. līdz 2025. gadam izremontēts 201 dzīvoklis (neskaitot dzīvokļus speciālistiem un bērniem, kuri palikuši bez vecāku apgādībās), ar kopējām izmaksām 620 466,06 EUR. Vidējās izmaksas uz vienu dzīvokli svārstās no 1510,40 EUR (2024) līdz 4363,80 EUR (2025), kas atspoguļo būvmateriālu un būvdarbu sadārdzinājumu par aptuveni 45 % pēdējo gadu laikā. Šis pieaugums saistīts ar globālām piegāžu ķēžu problēmām un inflāciju, kā norādīts Ekonomikas ministrijas vadlīnijās par būvmateriālu izmaksu novērtēšanu. Esošā īres maksa 0,01 EUR/m² neatbilst izdevumiem: piemēram, 50 m² dzīvokļa īre rada tikai 0,50 EUR mēnesī ieņēmumus, kamēr remonts prasa tūkstošus eiro. Bieži pēc īres līgumu izbeigšanas dzīvokļi ir sliktā stāvoklī, prasot atkārtotus pašvaldības ieguldījumus. Pašvaldība sedz arī kopīpašnieku daļu energoefektivitātes projektos un obligātus remontus (inženiertīkli, santehnika, logi). 2025. gada 1. martā stājoties spēkā grozījumiem likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", ir atļauts izpirkt īrētos dzīvokļus, kas bija piešķirti kā palīdzība dzīvokļa jautājuma risināšanā un kurus agrāk nebija iespējams iegūt īpašumā. Tai pat laikā šiem īrniekiem, saskaņā ar saistošajiem noteikumiem, īres maksa joprojām ir noteikta 0,01 EUR par vienu kvadrātmetru. Pašvaldība ieguldīja līdzekļus dzīvokļu remontos, lai uzlabotu to stāvokli, bet īrnieki šos dzīvokļus izpērk par zemākām cenām, kas neatbilst remonta izmaksām. Tas rada pašvaldībai finansiālus zaudējumus, jo ieņēmumi no izpirkšanas un īres nesedz ieguldījumus. Šāda prakse, kaut sociāli atbalstoša, apgrūtina pašvaldības budžetu. Paaugstinot īres maksu līdz 0,30 EUR/m², pašvaldība varētu ģenerēt papildu ieņēmumus ~15–20 EUR mēnesī uz dzīvokli, nodrošinot remontu pašfinansēšanos un samazinot atkarību no nodokļu līdzekļiem. [2] Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likums nosaka, ka publiskie līdzekļi jāizmanto likumīgi, atbilstoši iedzīvotāju interesēm, novēršot izšķērdēšanu un nelietderīgu izmantošanu. Zema īres maksa (0,01 EUR/m²) rada izšķērdēšanu, jo nekompensē ieguldījumus, pārkāpjot šī likuma 1. pantu. Tas neatbilst vienlīdzības principam (Satversmes 91. pants), jo īrnieki, kuri maksā 0,25 EUR/m², sūdzas par netaisnību. Tiesībsarga ziņojums "Par pašvaldības palīdzības ietvaros piedāvāto mājokļu pieejamību un kvalitāti" (20.03.2025.) uzsver nepieciešamību paaugstināt minimālās prasības mājokļu kvalitātei, ieskaitot labiekārtošanas līmeni, kas prasa papildu ieguldījumus. Pašvaldībai jāpārskata īres maksa, lai nodrošinātu kvalitātes uzlabojumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam. Pašvaldības iestāde "Sociālais dienests" var kompensēt paaugstinājumu trūcīgām personām, saglabājot sociālo aizsardzību. Ņemot vērā iepriekšminēto, īres maksas paaugstināšana līdz 0,30 EUR/m² ir pamatota ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu un vienlīdzības principu, kā arī ar remontu izmaksu pieaugumu un ieņēmumu to veikšanai nepieciešamību. Tas nodrošinās ilgtspējīgu mājokļu pārvaldību, atbilstoši iedzīvotāju interesēm. Kā arī, saistošo noteikumu projekts paredz svītrot Saistošo noteikumu Nr. 67 2.2. apakšpunktu. Paredzēts, ka grozījumi Saistošajos noteikumos Nr. 67 stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu izpildei nav
nepieciešams veidot jaunas institūcijas, paplašināt esošo institūciju
kompetenci vai veidot jaunas amata vietas. Provizoriski 2026. gadā pašvaldības budžetā tiks saņemti papildus 26 900 euro. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi veicinās pašvaldības
dzīvojamā fonda sakārtošanu, uzlabošanu, kas kopumā pozitīvi ietekmēs
vidi.
Saistošo noteikumu projekts uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā tieši neietekmē. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu projekts nemaina
administratīvās procedūras.
Saistošo noteikumu piemērošā persona var vērsties pašvaldības iestādes "Daugavpils pašvaldības centrālā pārvalde" Īpašuma pārvaldīšanas departamentā (kontaktinformācija – https://www.daugavpils.lv/pasvaldiba/daugavpils-pilsetas-dome/domes-struktura/ipasuma-parvaldisanas-departaments). |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību
likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās autonomās funkcijas
izpildei – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā,
kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina pašvaldības iestāde "Daugavpils pašvaldības centrālā pārvalde". |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs mērķa sasniegšanai. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai
saistošo noteikumu projekts tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē
www.daugavpils.lv sadaļā "Sabiedrības līdzdalība", termiņš viedokļu
iesniegšanai – no 2025. gada 1. oktobra līdz 2025. gada 14. oktobrim. Par saistošo noteikumu projektu viedokļi netika saņemti. |
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš