• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Skolotāju, profesionālo asociāciju pārstāvju, Latvijas Pedagogu domes dalībnieku paziņojums. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.07.1995., Nr. 101 https://www.vestnesis.lv/ta/id/35723

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

22. jūnija sēde. Stenogramma

Vēl šajā numurā

05.07.1995., Nr. 101

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

INFORMĀCIJA

Skolotāju, profesionālo asociāciju pārstāvju, Latvijas Pedagogu domes dalībnieku paziņojums

Skolotāju profesionālo asociāciju pārstāvji 1995.gada vasarā ir nodibinājuši sabiedrisku organizāciju — Latvijas Pedagogu domi, kurā šobrīd pārstāvētas 16 profesionālās pedagogu organizācijas.

Dome aicina sabiedrību pievērst uzmanību krīzes situācijai izglītībā un tās konkrētām izpausmēm. LPD ir gatava atbalstīt jebkuras organizācijas iniciatīvu un darbību šo problēmu risināšanā.

LPD apvieno aktīvāko un organizētāko skolotāju daļu, kas grib piedalīties izglītības politikā un savas nozares pašpārvaldē. Taču tas iespējams, ja valsts politikā kopumā būs vēlēšanās risināt izglītības jautājumus profesionāli un reālistiski, ņemot vērā pašu izglītības darba veicēju viedokli. Te nevar palīdzēt labi domāti šaura ierēdņu loka radīti “kabinetu” likumi, koncepcijas vai nodomi. Izglītības politikā ir jāpārstāj spēlēt demokrātiju, bet gan jāsāk to nopietni ievērot un īstenot. Progress izglītības jomā iespējams, tikai iesaistot un ieinteresējot pārmaiņu un uzlabojumu procesā pašus pedagoģiskos darbiniekus un visai sabiedrībai aktīvi atbalstot viņu centienus (šajā darbā iesaistāmas visas sabiedrības iespējas, masu saziņas līdzekļus ieskaitot. Nav pieļaujama situācija, kad valstī notiekošie procesi skolās var kalpot tikai kā negatīvais piemērs, bet sabiedrībā valdošā gaisotne tieši pretdarbojas audzināšanas ievirzei un skolās paustajiem morāles principiem, kultūras vērtībām, sistemātiski dezorientējot skolēnu). Demokrātija iespējama tikai saistībā ar kultūru un cilvēka garīgo aktivitāti. Pretējā gadījumā paredzama vai nu atgriešanās pie totalitārisma, vai anarhija.

Līdztekus izglītības perspektīvu teorētiskai modelēšanai, kurā LPD pārstāvētie skolotāji praktiķi, kā arī profesionāli pedagoģijas un psiholoģijas speciālisti var dot būtisku ieguldījumu, LPD aicina Latvijas valsts vadītājus un politiskos spēkus steidzīgi pievērsties šī brīža realitātēm, tostarp katastrofālajai situācijai elementāra mācību nodrošinājuma jomā.

LPD veidojošās skolotāju profesionālās asociācijas un biedrības grib palīdzēt apzināt un izstrādāt darbības virzienus un praktiskus soļus, kas var apturēt krīzi izglītībā. LPD vēlas, lai valdība un sabiedrība saprastu, ka bez atbilstoša ekonomiskā pamatojuma (kas var izpausties ne vien tieša finansējuma veidā, bet arī ar atbilstošu nodokļu politiku un citādi) izglītības attīstības programma iespējama tikai uz papīra.

Pēc atmodas gados vērojamā pacēluma un pirmajām iesāktajām un līdz galam materiāli nenodrošinātajām reformām šobrīd izglītības politikā var runāt tikai par bīstami ieilgušu neskaidrības un degradācijas procesu. Cerēt, ka izglītības struktūras un skolu tīklu pārkārtošanu var sākt laikā, kad spējīgākie Latvijas skolotāji vai nu pametuši skolu, vai grasās to darīt, nozīmē vai nu profesionālu nekompetenci, vai pilnīgu orientācijas un informācijas trūkumu. Skolotāju profesionālās organizācijas var vislabāk atklāt skolu problēmas un šādu neinformētību kliedēt.

Nepieciešamie darbi skolas un pedagogu saglabāšanai ir jāveic nekavējoties.

Likumdošanas jomā nepieciešams atzīt ne tikai nozares teritoriālās pašpārvaldes nozīmīgumu, bet arī profesionālās pašpārvaldes iespējas. Jebkurai jaunai valdībai noteikti jāizraugās eksperti izglītības jomā. No šīs izvēles būs atkarīga turpmākā izglītības politika. Skolotāju profesionālo biedrību un asociāciju pārstāvji uzskata, ka situācijas ekspertīzi tikai tad var uzskatīt par pamatotu, ja tajā demokrātiski iesaistīti un vispusīgi pārstāvēti visi izglītības darbā ieinteresētie profesionāļi.

Tomēr pamatproblēma, kas uztrauc Latvijas skolotājus, ir politisko partiju un valsts kopējā attieksme pret izglītību, tās vietu sabiedrības vērtību skalā.

Jāapzinās, ka izglītības sistēmai un tajā strādājošajiem darbiniekiem nav iespējama alternatīva. To nevar aizstāt nekādā veidā (gan mājmācība, gan privātskolas šī brīža situācijā nespēj atrisināt tautas izglītošanās nepieciešamību). No valsts organizētās izglītības sistēmas problēmu būtiska risinājuma būs atkarīga Latvijas turpmākā attīstība.

Latvijas pedagogu domes dalībnieku vārdā:

LPD priekšsēdētājs Andrejs Mūrnieks ,LPD sekretārs Sigurds Skrastiņš

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!