• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Rīgas dome
Republikas pilsētas domes publicē saistošos noteikumus un to paskaidrojuma rakstu. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas, ja tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš.

Pirms republikas pilsētas domes vēlēšanām republikas pilsētu vēlēšanu komisijas publicē reģistrētos deputātu kandidātu sarakstus, pēc vēlēšanām – informāciju par pilsētas domē ievēlētajiem deputātiem.

Rīgas pilsētas izpilddirektors publicē rīkojumus par paaugstinātas ledus bīstamības perioda noteikšanu.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Rīgas domes 2023. gada 20. decembra saistošie noteikumi Nr. RD-23-249-sn "Par pašvaldības atbalstu kultūras, mākslas pasākumu īstenošanai un amatiermākslas kolektīvu darbības nodrošināšanai Rīgā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 28.12.2023., Nr. 250 https://www.vestnesis.lv/op/2023/250.28

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-23-250-sn

Teritorijas Daugavgrīvas ielā 31 izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi

Vēl šajā numurā

28.12.2023., Nr. 250

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Rīgas dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: RD-23-249-sn

Pieņemts: 20.12.2023.

OP numurs: 2023/250.28

2023/250.28
RĪKI

Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi

Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-23-249-sn

Rīgā 2023. gada 20. decembrī (prot. Nr. 110, 7. §)

Par pašvaldības atbalstu kultūras, mākslas pasākumu īstenošanai un amatiermākslas kolektīvu darbības nodrošināšanai Rīgā

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu

1. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) piešķir naudas līdzekļus (turpmāk – līdzfinansējums) juridiskām personām, sabiedriski nozīmīgu kultūras un mākslas pasākumu atbalstam un Pašvaldības iedzīvotāju iesaistīšanos nemateriālā kultūras mantojuma radīšanā un saglabāšanā, t. sk. amatiermākslas kolektīvu darbības veicināšanai (turpmāk – Pasākums).

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. amatiermākslas kolektīvs – viendabīga vai dažāda vecuma un etniskās piederības personu grupa, kuru regulārai darbībai apvieno kopīgas intereses kādā no mūzikas, mākslas, dejas vai citas radošas izpausmes jomām, ar savu darbību iespēju robežās tiecoties sasniegt iespējami augstākos rezultātus mākslinieciskajā jomā, brīvprātīgi piedaloties pašu iniciētos vai Pašvaldības un valsts, vai starptautiska mēroga pasākumos, dalībniekiem par to nesaņemot atlīdzību; 

2.2. festivāls – intensīva kultūras un mākslas pasākumu programma, kas apvienota vienā tematiskā vai disciplinārā formātā un piedāvāta noteiktā laikposmā, konkrētās telpās, apvidū, pilsētā vai ģeogrāfiskā vietā; 

2.3. pretendents – privāto tiesību juridiska persona (izņemot valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrību), Noteikumu 2.5. un 2.8. apakšnodaļā noteiktajā gadījumā atvasināta publiska persona; 

2.4. radošie kvartāli un teritorijas – privātpersonu iniciētas aktivitātes, kas norisinās noteiktās dažādu mērogu pilsētvides telpās, pozitīvi un harmoniski transformējot pilsētvidi. Radošo kvartālu darbība ietver kultūras jaunradi, kultūras pakalpojumu sniegšanu un sabiedrības izglītošanu, kā arī kultūras patēriņu, kas iesaista pilsētniekus, nodrošinot publiski pieejamu, radošu un atvērtu kultūras telpu, veicinot laikmetīgu pilsētas attīstību un tās iedzīvotāju līdzdalību;

2.5. Rīgas kultūras pasākumu kalendārs – Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta (turpmāk – Departaments) apstiprināts svētku un pasākumu plāns, kurā ietverti valsts svētki, atceres un atzīmējamās dienas, kā arī Pašvaldībai nozīmīgi pasākumi, kuru norisēm un programmām tiek plānots un apstiprināts finansējums kārtējā gada Pašvaldības budžetā; 

2.6. nekomerciālie audiovizuālie darbi – pasākumi, kas pieejami neierobežotam personu lokam bez mērķa gūt tiešu vai netiešu ekonomisku vai komerciālu labumu;

2.7. profesionālas nevaldības kultūras organizācijas – organizācijas, kas sistemātiskā nekomerciālā darbībā veicina inovatīvas, starptautiski aktuālas profesionālās kultūras attīstību Rīgā, nodrošinot augstvērtīgu profesionālās mākslas notikumu pieejamību un to popularizēšanu publiskajā telpā.

3. Līdzfinansējums nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts Komercdarbības atbalsta kontroles likuma izpratnē, izņemot Noteikumu 2.3. apakšnodaļā noteikto līdzfinansējumu.

4. Noteikumu izpildi nodrošina Departaments.

5. Lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu, tā apmēru vai atteikumu piešķirt līdzfinansējumu pieņem Rīgas domes izveidota komisija (turpmāk – Komisija). Komisija sastāv no Departamenta pārstāvjiem, pa vienam deputātam no katras Rīgas domes frakcijas, ja frakcija ir deleģējusi deputātu darbam attiecīgajā Komisijā. Komisijā var tikt iekļauti kultūras nozares deleģēti pārstāvji. 

2. Līdzfinansējuma piešķiršanas nosacījumi un veidi

6. Līdzfinansējums tiek piešķirts pēc šādiem nosacījumiem:

6.1. pretendentam uz pieteikuma iesniegšanas un finansēšanas līguma slēgšanas brīdi nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150 euro;

6.2. pretendents pret Pašvaldību ir izpildījis visas līgumsaistības, kurām iestājies izpildes termiņš;

6.3. pretendentam nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav piemērota sanācija vai mierizlīgums, tas netiek apsūdzēts naudas atmazgāšanā un sankciju pārkāpšanas regulējuma neievērošanā, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta un/vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru, Departaments nav pieņēmis lēmumu atturēties no darījuma attiecību nodibināšanas ar pretendentu saistībā ar aizdomām par pretendenta vai tā patiesā labuma guvēju saistību (sadarbību) ar sankciju režīmam pakļautu jurisdikciju vai citiem konstatētiem apstākļiem, kas saistīti ar sankcijām, noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, naudas "atmazgāšanu", terorisma vai proliferācijas finansēšanu, korupciju, reputāciju, kuras dēļ pastāv risks zaudēt sabiedrības uzticību;

6.4. Pasākuma īstenošanai nav piešķirts cits līdzfinansējums kārtējā gadā Departamenta īstenoto konkursu ietvaros;

6.5. Pasākumam nav militārs, politisks vai primārs reliģisks mērķis;

6.6. pretendenta pieteikums ir sagatavots un iesniegts paziņojumā par konkursa izsludināšanu norādītajā termiņā un noformēts atbilstoši Departamenta izdotajā konkursa nolikumā (turpmāk – Nolikums) noteiktajai kārtībai.

7. Ja Komisija, izskatot pretendenta pieteikumu, konstatē, ka pretendents neatbilst vai nav izpildījis Noteikumu 6. punkta prasības, Komisija pieņem lēmumu par pieteikuma atstāšanu bez izskatīšanas.

8. Ja pretendents atbilst Noteikumu 6. punkta prasībām, Komisija pretendenta pieteikumu izskata pēc būtības atbilstoši Nolikumā noteiktajiem pieteikuma vērtēšanas kritērijiem.

9. Izskatot pieteikumu pēc būtības, Komisija pieņem lēmumu par: 

9.1. līdzfinansējuma piešķiršanu un tā apmēru; 

9.2. atteikumu piešķirt līdzfinansējumu, norādot pamatojumu. 

10. Līdzfinansējuma veidi:

10.1. līdzfinansējums privātpersonu organizētajiem Rīgas kultūras pasākumu kalendāra Pasākumiem;

10.2. līdzfinansējums privātpersonu organizētajiem kultūras un mākslas nozares pasākumiem; 

10.3. līdzfinansējums privātpersonu organizēto festivālu īstenošanai;

10.4. līdzfinansējums radošo kvartālu un teritoriju un profesionālo nevaldības kultūras organizāciju pamatdarbības atbalstam; 

10.5. līdzfinansējums amatiermākslas kolektīvu atbalstam; 

10.6. līdzfinansējums privāto akreditēto muzeju atbalstam;

10.7. līdzfinansējums organizācijām, kuras īsteno profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un dejas izglītības programmas Rīgā; 

10.8. līdzfinansējums citu kultūras pasākumu īstenošanai. 

11. Līdzfinansējums tiek piešķirts saskaņā ar Nolikumu, kurā tiek noteikta:

11.1. pieteikuma iesniegšanas un noformēšanas kārtība;

11.2. pieteikuma izvērtēšanas kārtība un vērtēšanas kritēriji;

11.3. lēmuma par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņemšanas kārtība;

11.4. Komisijas kompetence un rezultātu paziņošanas kārtība;

11.5. līguma par līdzfinansējuma piešķiršanu noslēgšanas kārtība;

11.6. līdzfinansējuma saņēmēja pārskatu iesniegšanas kārtība.

12. Nolikumā tiek noteikti komercdarbības atbalstu izslēdzošie kritēriji vai komercdarbības atbalsta nosacījumi (kur tas ir attiecināms) un šo kritēriju vērtēšanas kārtība, kā arī de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi. Nolikumu saskaņo Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komiteja.

13. Paziņojums par konkursa izsludināšanu tiek publicēts Pašvaldības tīmekļvietnē www.riga.lv un www.kultura.riga.lv, norādot:

13.1. pieteikumu iesniegšanas vietu;

13.2. pieteikumu iesniegšanas termiņu;

13.3. informāciju par Nolikumu.

14. Paziņojums par konkursa rezultātiem un Komisijas pieņemtajiem lēmumiem tiek publicēts Pašvaldības tīmekļvietnē www.riga.lv un www.kultura.riga.lv, norādot līdzfinansējuma saņēmējus un apmēru.

2.1. Līdzfinansējums privātpersonu organizētajiem Rīgas kultūras pasākumu kalendāra Pasākumiem

15. Līdzfinansējuma mērķis ir konkursa kārtībā atbalstīt Rīgas kultūras pasākumu kalendārā apstiprināto un privātpersonu organizēto Pasākumu īstenošanu Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Līdzfinansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 16.17.00 "Kultūras pasākumi" 1. apakšprogrammas "Valsts svētki un atceres dienas, gadskārtu ieražu un tradīciju pasākumi ".

16. Uz līdzfinansējumu var pretendēt ne vēlāk kā 12 mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas reģistrēta privāto tiesību juridiska persona.

17. Vienam Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu līdz 150 000 euro, nepārsniedzot 90 % no Pasākuma kopējās tāmes, atbilstoši Nolikumā noteiktajam Pasākumu iedalījumam konkursa tematiskajās sadaļās un līdzfinansējuma grupā ar nosacījumu, ka Pasākums ir pieejams bez maksas vai ieņēmumi no Pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no Pasākuma faktiskajām izmaksām.

18. Līdzfinansējums Pasākumam viena kalendārā gada ietvaros tiek piešķirts atbilstoši kritērijiem Pasākuma iedalīšanai attiecīgajā līdzfinansējuma grupā:

18.1. "A" grupa – Pasākums publiskajā ārtelpā vai iekštelpās (apmeklētāju skaits virs 10 000) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu, nepārsniedzot 150 000 euro;

18.2. "B" grupa – Pasākums publiskajā ārtelpā vai iekštelpās (apmeklētāju skaits no 5001 līdz 10 000) vai vides objekti publiskajā ārtelpā (eksponēšanas laiks vismaz divas nedēļas) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu, nepārsniedzot 50 000 euro;

18.3. "C" grupa – Pasākums publiskajā ārtelpā vai iekštelpās (apmeklētāju skaits no 2001 līdz 5000) vai vides objekti publiskajā ārtelpā (eksponēšanas laiks vismaz četras dienas) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu, nepārsniedzot 30 000 euro;

18.4. "D" grupa – Pasākums publiskajā ārtelpā vai iekštelpās (apmeklētāju skaits no 501 līdz 2000) vai vides objekti publiskajā ārtelpā (eksponēšanas laiks līdz četrām dienām) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu, nepārsniedzot 15 000 euro;

18.5. "E" grupa – Pasākums publiskajā ārtelpā vai iekštelpās (apmeklētāju skaits līdz 500) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu, nepārsniedzot 7500 euro.

19. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas:

19.1. atlīdzība mākslinieciskajam, tehniskajam un administratīvajam personālam;

19.2. producēšanas un projekta vadības izdevumi;

19.3. Pasākuma vietas izmaksas (t. sk. vietas noma, apskaņošana, gaismošana, apkalpojošais personāls u. tml.);

19.4. Pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde un aprīkojuma noma;

19.5. ceļa un uzturēšanās izdevumi Pasākumā iesaistītajiem māksliniekiem;

19.6. Pasākuma izmaksas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām pasākumu drošības prasībām. 

20. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

20.1. pretendenta organizācijas pamatdarbības nodrošināšanai, pamatlīdzekļu iegādei un materiāltehniskās bāzes uzlabošanai;

20.2. pabalstiem, prēmijām, naudas balvām, radošajām stipendijām, komandējumiem un citiem līdzīgiem maksājumiem privātpersonām;

20.3. prezentāciju izdevumiem;

20.4. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzībai un parāda dzēšanai;

20.5. autoratlīdzību maksājumiem, ja ir paredzēti ieņēmumi no biļešu tirdzniecības.

21. Līdzfinansējumu piešķir to Pasākumu īstenošanai, kuri vērtēšanas laikā ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja divi vai vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijiem par Pasākuma māksliniecisko kvalitāti un pieejamību plašai mērķauditorijai.

2.2. Līdzfinansējums privātpersonu organizētajiem kultūras un mākslas nozares pasākumiem

22. Līdzfinansējuma mērķis ir konkursa kārtībā atbalstīt privātpersonu organizētu Pašvaldībai nozīmīgu vizuālās mākslas, mūzikas, teātra mākslas, dejas, grāmatniecības, nekomerciālo audiovizuālo darbu un starpnozaru (starpdisciplināro) Pasākumu realizēšanu, kas sekmē profesionālās mākslas un jaunrades attīstību, veicina kultūras mantojuma un tradicionālās kultūras saglabāšanu, sniedz ieguldījumu mūsdienīgas kultūrvides veidošanā Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Līdzfinansējums tiek piešķirts no Pašvaldības budžeta programmas 16.21.00. "Rīgas domes Kultūras projektu finansēšanas konkursa programma" līdzekļiem.

23. Uz līdzfinansējumu var pretendēt ne vēlāk kā 12 mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas reģistrēta privāto tiesību juridiska persona.

24. Vienam Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu līdz 15 000 euro, nepārsniedzot 50 % no Pasākuma kopējās tāmes, ar nosacījumu, ka Pasākums ir pieejams bez maksas vai ieņēmumi no Pasākuma pakalpojumiem (dalības maksas, biļešu tirdzniecības utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā Pasākuma faktiskajām izmaksām.

25. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas:

25.1. atlīdzība Pasākumā iesaistītajam mākslinieciskajam, administratīvajam un tehniskajam personālam;

25.2. Pasākuma vietas izmaksas (t. sk. vietas noma, apskaņošana, gaismošana, apkalpojošais personāls u. tml.);

25.3. Pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde un aprīkojuma noma;

25.4. ceļa un uzturēšanās izdevumi Pasākumā iesaistītajiem māksliniekiem;

25.5. Pasākuma publicitātes izmaksas;

25.6. Pasākuma izmaksas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām pasākumu drošības prasībām.

26. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

26.1. pretendenta organizācijas pamatdarbības nodrošināšanai un materiāltehniskās bāzes uzlabošanai;

26.2. pretendenta pamatdarbības nodrošināšanā iesaistīto administrācijas un saimniecisko darbinieku atalgojumam;

26.3. pabalstiem, prēmijām, naudas balvām, radošajām stipendijām, komandējumiem un citiem līdzīgiem maksājumiem privātpersonām;

26.4. prezentāciju izdevumiem;

26.5. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzības un parādu dzēšanai;

26.6. autortiesību maksājumiem, ja paredzēti ieņēmumi no biļešu tirdzniecības.

27. Līdzfinansējumu piešķir to Pasākumu īstenošanai, kuri vērtēšanas laikā ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja divi vai vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijam par Pasākuma māksliniecisko kvalitāti un aktualitāti un kritērijam par tradīciju un
novatorisma sabalansētību.

2.3. Līdzfinansējums privātpersonu organizēto festivālu īstenošanai

28. Līdzfinansējuma mērķis ir konkursa kārtībā trīs gadu laikposmā atbalstīt un iekļaut Rīgas festivālu mērķprogrammā Pašvaldībai nozīmīgu, mākslinieciski kvalitatīvu un starptautiski atpazīstamu kultūras un mākslas festivālu īstenošanu Pašvaldības administratīvajā teritorijā, nodrošinot festivālu regularitāti un attīstību. Līdzfinansējums tiek piešķirts no Pašvaldības budžeta programmas 16.23.00. "Festivālu mērķprogramma" līdzekļiem.

29. Ja līdzfinansējums ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad Nolikumā tiek ietverti de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi.

30. Uz līdzfinansējumu var pretendēt privāto tiesību juridiska persona, kura pieteikuma iesniegšanas brīdī atbilst šādiem nosacījumiem:

30.1. ir veiksmīgi īstenots Pasākums Pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz divas reizes pēdējo trīs gadu laikā;

30.2. pretendents ir Pasākuma rīkotājs;

31. Līdzfinansējuma apmērs Pasākumam tiek noteikts, Pasākumu iedalot noteiktā līdzfinansējuma grupā atbilstoši šādām līdzfinansējuma grupām un grupas kritērijiem:

31.1. "A" grupa (Pasākuma tāme vienam gadam ir virs 200 001 euro) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu līdz 20 % apmērā no Pasākuma tāmes, bet nepārsniedzot 60 000 euro;

31.2. "B" grupa (Pasākuma tāme vienam gadam ir no 100 001 euro līdz 200 000 euro) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu līdz 20 % apmērā no Pasākuma tāmes, bet nepārsniedzot 40 000 euro;

31.3. "C" grupa (Pasākuma tāme vienam gadam ir līdz 100 001 euro) – Pasākumam var piešķirt līdzfinansējumu līdz 20 % apmērā no Pasākuma tāmes, bet nepārsniedzot 20 000 euro.

32. Atbilstoši kārtējā gada Pašvaldības budžetā apstiprinātajiem finanšu līdzekļiem Komisija ir tiesīga palielināt Pasākumam piešķirtā līdzfinansējuma apmēru līdz 10 %.

33. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas:

33.1. atlīdzība Pasākumā iesaistītajam mākslinieciskajam, administratīvajam un tehniskajam personālam;

33.2. Pasākuma vietas izmaksas (t. sk. vietas noma, apskaņošana, gaismošana, apkalpojošais personāls u. tml.);

33.3. Pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiālu iegāde un aprīkojuma noma;

33.4. ceļa un uzturēšanās izdevumi Pasākumā iesaistītajiem māksliniekiem;

33.5. Pasākuma publicitātes izmaksas, izņemot reklāmas kampaņas ārzemēs;

33.6. producēšanas un projekta vadības izdevumi;

33.7. Pasākuma izmaksas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām pasākumu drošības prasībām.

34. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

34.1. pretendenta organizācijas pamatdarbības nodrošināšanai un materiāltehniskās bāzes uzlabošanai;

34.2. pabalstiem, prēmijām, naudas balvām, komandējumiem un citiem līdzīgiem maksājumiem privātpersonām;

34.3. prezentāciju izdevumiem;

34.4. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzības un parādu dzēšanai;

34.5. autortiesību maksājumi par pasākumiem, kuros ir paredzēti ieņēmumi no biļešu tirdzniecības.

35. Līdzfinansējumu piešķir to Pasākumu īstenošanai, kuri vērtēšanas laikā ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja divi vai vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijam par festivāla mērķiem un uzdevumiem un kritērijam par programmas māksliniecisko kvalitāti un aktualitāti.

2.4. Līdzfinansējums radošo kvartālu un teritoriju un profesionālo nevaldības kultūras organizāciju pamatdarbības atbalstam

36. Līdzfinansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 16.15.00. "Kultūras centri un nami" līdzekļiem. Līdzfinansējuma mērķis ir konkursa kārtībā atbalstīt:

36.1. privāto tiesību juridisku personu pamatdarbību, kuras īsteno kultūras projektus radošajos kvartālos un teritorijās, nodrošinot kultūras aktivitātes un daudzveidīgu kultūras pakalpojumu sniegšanu publiski pieejamās Pašvaldības administratīvajās teritorijās, kurās nav izvietotas Pašvaldības kultūras iestādes un centri;

36.2. Pašvaldības administratīvajā teritorijā darbojošos profesionālu nevaldības kultūras organizāciju administratīvo kapacitāti, lai nodrošinātu inovatīvas kultūras izmantošanas formas, starptautiski aktuālas profesionālās kultūras attīstību Rīgā un daudzveidīgu kultūras pakalpojumu sniegšanu publiski pieejamās teritorijās.

37. Pretendents var iesniegt pieteikumu uz vienu 38. punktā noteiktu līdzfinansējuma veidu.

38. Līdzfinansējums tiek piešķirts:

38.1. organizācijām, kuras īsteno kultūras pasākumus radošajos kvartālos un teritorijās, pamatdarbības nodrošināšanai ne vairāk kā 50 % apmērā no pretendenta tāmē norādītajiem kopējiem izdevumiem, bet nepārsniedzot 15 000 euro kalendārajā gadā, ar nosacījumu, ka kultūras pasākumi ir pieejami bez maksas vai ieņēmumi no kultūras pasākumiem (dalības maksas, biļešu tirdzniecības utt.) nesedz vairāk kā 50 % no kultūras pasākumu faktiskajām izmaksām); 

38.2. profesionālām nevaldības kultūras organizācijām pamatdarbības atbalstam ne vairāk kā 50 % apmērā no pretendenta tāmē norādītajiem kopējiem izdevumiem, nepārsniedzot 15 000 euro kalendārajā gadā, ar nosacījumu, ka kultūras pasākums ir pieejams bez maksas vai ieņēmumi no kultūras pasākumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no kultūras pasākumu faktiskajām izmaksām. 

39. Uz Noteikumu 38.1. apakšpunktā noteikto līdzfinansējumu var pretendēt ne vēlāk kā 24 mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas reģistrēta privāto tiesību juridiska persona, kurai ir ne mazāk kā divu gadu pieredze darbībai kultūras jomā. 

40. Uz Noteikumu 38.2. apakšpunktā noteikto līdzfinansējumu var pretendēt ne vēlāk kā 36 mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas reģistrēta profesionālā nevaldības kultūras organizācija, kura pieteikuma iesniegšanas brīdī atbilst šādiem nosacījumiem: 

40.1. Uzņēmumu reģistrā norādītais darbības mērķis ir saistīts ar kultūras, mākslas un radošo industriju attīstību un kultūras vērtību saglabāšanu;

40.2. pretendentam ir trīs gadu pieredze organizācijas darbībā kultūras jomā.

41. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas: 

41.1. atlīdzība administratīvajam un tehniskajam personālam, izņemot pabalstus, prēmijas, naudas balvas;

41.2. publiski pieejamo ēku, telpu vai teritorijas noma;

41.3. publiski pieejamo telpu uzturēšanas pakalpojumi (komunālie izdevumi);

41.4. inventāra un aprīkojuma noma, tehniskā apkalpošana;

41.5. informācijas un komunikācijas pakalpojumi;

41.6. producēšanas un projekta vadības pakalpojumi;

41.7. sabiedrisko attiecību un mārketinga pakalpojumi.

42. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

42.1. preču un inventāra iegādei;

42.2. komandējumiem un darba braucieniem;

42.3. prezentāciju izdevumiem;

42.4. degvielas iegādei un transporta pakalpojumiem;

42.5. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzības un parādu dzēšanai;

42.6. citām izmaksām, kas nav radošā kvartāla vai teritorijas vai profesionālas nevaldības kultūras organizācijas darbības nodrošināšanai nepieciešamās administratīvās izmaksas.

43. Līdzfinansējumu piešķir to Pasākumu īstenošanai, kuri vērtēšanas laikā ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja divi vai vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijam par daudzveidīgas un iekļaujošas kultūrvides veidošanu un kritērijam par pieejamību plašai mērķauditorijai un tās iesaisti.

2.5. Līdzfinansējums amatiermākslas kolektīvu atbalstam

44. Līdzfinansējuma mērķis ir piecu gadu laikposmā atbalstīt amatiermākslas kolektīvus, nodrošinot Dziesmu un deju svētku procesa nepārtrauktību, kvalitatīvu nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanu, izplatīšanu un pieejamību plašai sabiedrībai, nodrošināt Pašvaldības iedzīvotājiem lietderīga un radoša brīvā laika pavadīšanas iespējas bez maksas. Līdzfinansējums tiek piešķirts amatiermākslas kolektīviem, kuri darbojas Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī piedalās Dziesmu un deju svētku procesa nodrošināšanā atbilstoši Dziesmu un deju svētku likumam. Līdzfinansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 16.18.00. "Atlīdzība amatierkolektīvu vadītājiem un speciālistiem".

45. Tiesības saņemt līdzfinansējumu ir pretendentam, kurš pieteikuma iesniegšanas brīdī atbilst šādiem nosacījumiem:

45.1. pretendents ir privāto tiesību juridiska persona vai atvasināta publiska persona, kuras dibinātā amatiermākslas kolektīva darbība tiek veikta Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

45.2. pretendenta amatiermākslas kolektīva darbība pēdējo trīs gadu laikā notiek Pašvaldības administratīvajā teritorijā; 

45.3. pretendenta amatiermākslas kolektīvs ir bijis pēdējo notikušo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku dalībnieks; 

45.4. pretendenta amatiermākslas kolektīvs piedalās Pašvaldības un valsts nozīmes pasākumos;

45.5. pretendenta amatiermākslas kolektīvs trīs gadus pēc kārtas ir pierādījis savu sniegumu, piedaloties valsts un Pašvaldības rīkotajās amatiermākslas nozares skatēs un iegūstot attiecīgu kvalitātes novērtējumu.

46. Līdzfinansējums tiek piešķirts amatiermākslas kolektīva mākslinieciskās darbības atbalstam – tikai darbības nodrošināšanā iesaistītā mākslinieciskā personāla atlīdzībai atbilstoši amatiermākslas kolektīva kvalitātes novērtējumam un piešķirtajai kvalitātes grupai un saskaņā ar kvalitātes grupai noteikto līdzfinansējuma apmēru.

2.6. Līdzfinansējums privāto akreditēto muzeju atbalstam

47. Līdzfinansējums tiek piešķirts privāto akreditēto muzeju Pasākumiem, kuri ir saistīti ar materiālās un nemateriālās kultūras vērtību dokumentēšanu un saglabāšanu, darot pieejamu sabiedrībai muzeja priekšmetu krājumu, zinātniskus pētījumus, organizējot izglītojošus seminārus, lekcijas. Līdzfinansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 16.07.03. "Centralizēto pasākumu īstenošana un pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības pakalpojumiem" apakšprogrammas "Līdzfinansējums privāto akreditēto muzeju atbalstam".

48. Līdzfinansējums pretendentam var tikt piešķirts saskaņā ar Nolikumu ne vairāk kā 50 % apmērā no Pasākuma tāmē konkrētajam gadam norādītajiem kopējiem izdevumiem, nepārsniedzot 30 000 euro kalendārajā gadā, ar nosacījumu, ka ieņēmumi no Pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā Pasākuma faktiskajām izmaksām.

49. Tiesības saņemt līdzfinansējumu ir pretendentam, kurš pieteikuma iesniegšanas brīdī atbilst šādiem nosacījumiem:

49.1. pretendenta darbība tiek veikta Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

49.2. pretendents ir akreditēts valsts noteiktajā kārtībā;

49.3. pretendentam ir izstrādāta izglītojošu pasākumu programma (semināri, lekcijas u. c.) plašai mērķauditorijai, īpaši bērniem un jauniešiem, kas nodrošina arī sadarbību ar Pašvaldības izglītības iestādēm.

50. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas:

50.1. atlīdzība mākslinieciskajam, izglītojošajos semināros iesaistītajam administratīvajam un tehniskajam personālam, izņemot pabalstus, prēmijas, naudas balvas;

50.2. publiski pieejamo telpu uzturēšanas pakalpojumi (komunālie izdevumi);

50.3. inventāra un aprīkojuma noma, tehniskā apkalpošana;

50.4. sabiedrisko attiecību un mārketinga pakalpojumi;

50.5. muzeja priekšmetu krājuma papildināšana.

51. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

51.1. preču un inventāra iegādei;

51.2. komandējumiem un darba braucieniem;

51.3. prezentāciju izdevumiem;

51.4. degvielas iegādei un transporta pakalpojumiem;

51.5. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzības un parādu dzēšanai;

51.6. citām izmaksām, kas nav privātā muzeja darbības nodrošināšanai nepieciešamās administratīvās izmaksas.

52. Līdzfinansējumu piešķir to Pasākumu īstenošanai, kuri vērtēšanas laikā ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijiem par izglītojošu pasākumu nodrošināšanu un kopienu iesaisti.

2.7. Līdzfinansējums organizācijām, kuras īsteno profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un dejas izglītības programmas Rīgā

53. Līdzfinansējuma mērķis ir stiprināt privāto tiesību juridiskās personas, kuras īsteno profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas Pašvaldības administratīvajā teritorijā, sekmējot audzēkņu, kuru dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā, dalību profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē un kultūras un mākslas pasākumos. Līdzfinansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 16.20.00. "Bērnu mūzikas un mākslas skolas".

54. Līdzfinansējumu piešķir līdz 15 000 euro kalendārā gada laikā, ņemot vērā mūzikas, mākslas vai dejas izglītības programmās reģistrēto audzēkņu, kuru dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā, skaitu, mākslinieciskos sasniegumus, pēctecību un dalību kultūras un mākslas pasākumos saskaņā ar Nolikumu.

55. Uz līdzfinansējumu var pretendēt profesionālās ievirzes izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta akreditēta privāto tiesību juridiskās personas dibināta mūzikas, mākslas vai deju skola, kura Pašvaldības administratīvajā teritorijā ne mazāk kā vienu gadu īsteno licencētu profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas vai dejas izglītības programmu un kuras audzēkņi ir ne vairāk kā 25 gadus veci.

56. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās izmaksas ir: 

56.1. telpu noma, komunālie maksājumi, elektroenerģijas izdevumu samaksa;

56.2. mācību līdzekļu iegāde. 

57. Konkurss tiek izsludināts vienu reizi gadā.

2.8. Līdzfinansējums citu kultūras pasākumu īstenošanai 

58. Līdzfinansējums kultūras jomas pasākumiem, kuri nav ietverti Noteikumu 10.1.–10.7. apakšpunktā noteiktajos līdzfinansējuma veidos un kuru īstenošana ir paredzēta konkrētai kultūras un mākslas nozares mērķauditorijai, tiek piešķirts no budžeta programmas 16.07.03. "Centralizēto pasākumu īstenošana un pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības pakalpojumiem" apakšprogrammas "Finanšu līdzekļu rezerve izglītības, kultūras un sporta pasākumu atbalstam". 

59. Līdzfinansējuma apmērs tiek noteikts ne lielāks kā 70 % apmērā no Pasākuma tāmes, nepārsniedzot 5000 euro, atbilstoši Pašvaldības budžetam un Nolikumam ar nosacījumu, ka Pasākums ir pieejams bez maksas vai ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā Pasākuma faktiskajām izmaksām.

60. Uz līdzfinansējumu var pretendēt ne vēlāk kā 24 mēnešus pirms pieteikuma iesniegšanas dienas reģistrēta privāto tiesību juridiskā persona vai atvasināta publiska persona kā amatiermākslas kolektīva dibinātājs, ja personas darbība ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā un ja pasākums atbilst vismaz diviem nosacījumiem:

60.1. Pasākumam ir individuāls raksturs un tas uzskatāms par autorprojektu;

60.2. Pasākuma īstenošanā ir iesaistīti nozares profesionāļi;

60.3. Pasākumam ir būtiska pozitīva ietekme kādā no kultūras jomām;

60.4. Pasākuma rezultāti būs publiski pieejami un ir izmantojami ārpus pasākuma ietvariem;

60.5. Pasākums popularizē Latvijas kultūras mantojumu starptautiskā mērogā.

61. Līdzfinansējumu nepiešķir šādām izmaksām:

61.1. inventāra un pamatlīdzekļu iegādei;

61.2. Pasākuma organizētāja darbinieku darba algām, prēmijām, pabalstiem, naudas balvām, dāvinājumam vai citiem materiāli stimulējošiem pasākumiem;

61.3. Pasākuma organizētāja darbinieku komandējumiem;

61.4. naudas sodu, līgumsodu un kavējuma procentu samaksai;

61.5. procentu maksājumiem, zaudējumu atlīdzības un parādu dzēšanai.

62. Līdzfinansējumu piešķir to pasākumu īstenošanai, kuri ieguvuši lielāko punktu skaitu. Ja vairāki pieteikumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu un Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētais finansējums ir ierobežots, tad šos pieteikumus sarakstā sarindo pēc lielākā saņemto punktu skaita atbilstoši kritērijiem par nozares profesionāļu iesaisti un kultūras mantojuma popularizēšanu.

63. Konkurss tiek organizēts trīs reizes gadā – reizi četru mēnešu laikposmā. 

3. Komisijas lēmuma apstrīdēšanas kārtība, izpildes kontrole un informācijas pieejamības nodrošināšana

64. Komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas domes priekšsēdētājam.

65. Pamatojoties uz Komisijas lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu, Departaments un pretendents slēdz finansēšanas līgumu par līdzfinansējuma piešķiršanas, izlietošanas un atskaišu iesniegšanas kārtību.

66. Slēdzot finansēšanas līgumu, Departaments nodrošina komercdarbības atbalsta izslēdzošo nosacījumu un de minimis atbalsta nosacījumu uzraudzību. Tiesības saņemt de minimis atbalstu pretendents iegūst finansēšanas līguma abpusējas parakstīšanas dienā.

67. Līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums:

67.1. sadarboties ar Pašvaldību sabiedrības līdzdalības Pasākuma sekmēšanai;

67.2. iesniegt pārskatu par līdzfinansējuma izlietojumu un finansēšanas līgumā noteiktajā kārtībā iesniegt līdzfinansējuma izlietojuma pārskatu, t. sk. uzrādīt grāmatvedības pamatojuma dokumentus;

67.3. atmaksāt līdzfinansējumu vai tā daļu, ja tas tika saņemts, sniedzot nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nepaziņojot par apstākļiem, kuri ietekmē tiesības uz Līdzfinansējuma saņemšanu;

67.4. atmaksāt saņemtā līdzfinansējuma daļu, kura izlietota, neievērojot finansēšanas līguma nosacījumus.

68. Ja līdzfinansējums netiek izlietots iepriekš paredzētajiem mērķiem, netiek izlietots vai tiek izlietots daļēji, tad tā saņēmējs atmaksā Pašvaldībai neizlietoto līdzfinansējuma daļu vai neatbilstoši piešķiršanas mērķim izlietotu līdzfinansējumu finansēšanas līgumā noteiktajā kārtībā.

69. Ja līdzfinansējuma saņēmējs Noteikumu 67.3. un 67.4. apakšpunktā vai 68. punktā noteiktajos gadījumos neatmaksā saņemto finansējumu, Pašvaldība uzsāk piespiedu izpildi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Noslēguma jautājumi

70. Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

71. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2022. gada 23. februāra saistošos noteikumus Nr. 122 "Par pašvaldības atbalstu kultūras, mākslas pasākumu īstenošanai un amatiermākslas kolektīvu darbības nodrošināšanai Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 50, Nr. 234).

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

 

Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2023. gada 20. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-249-sn "Par pašvaldības atbalstu kultūras, mākslas pasākumu īstenošanai un amatiermākslas kolektīvu darbības nodrošināšanai Rīgā"

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Rīgas domes 2022. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 122 "Par pašvaldības atbalstu kultūras, mākslas pasākumu īstenošanai un amatiermākslas kolektīvu darbības nodrošināšanai Rīgā" izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta pirmās daļas 3. punktu. Līdz ar Pašvaldību likuma stāšanos spēkā zaudē spēku likums "Par pašvaldībām". Tādēļ saskaņā ar Pašvaldību likumu tiek izdoti jauni saistošie noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) atbalsta un piešķir finanšu līdzekļus privāto tiesību juridiskām personām vai atvasinātām publiskām personām ar mērķi atbalstīt sabiedriski nozīmīgus kultūras un mākslas pasākumus un Rīgas iedzīvotāju iesaistīšanos nemateriālā kultūras mantojuma radīšanā un saglabāšanā, t. sk. amatiermākslas kolektīvu darbības veicināšanā. Saistošie noteikumi nosaka prasības līdzfinansējuma saņēmējiem, līdzfinansējuma veidu un apmēru, līdzfinansējuma piešķiršanas un atmaksas kārtību.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktam Pašvaldība, īstenojot autonomās funkcijas kultūras jomā, ir ieinteresēta nodrošināt augsta līmeņa plašas pieejamības kultūras pasākumu norises iespējas, sekmēt tradicionālo kultūras pasākumu norisi, veicināt kvalitatīvu laikmetīgās kultūras un mākslas pasākumu nodrošināšanu Rīgas un valsts svētku ietvaros, kā arī iesaistīt iedzīvotājus nemateriālā kultūras mantojuma radīšanā un saglabāšanā.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 8. pantam valstspilsētas nozīmes pašvaldībām papildus ir jāpiedalās valsts un starptautiskas nozīmes vēstures objektu, nacionālās nozīmes kultūrvēsturisko objektu, kā arī kultūras infrastruktūras uzturēšanā un attīstīšanā. Līdz ar to Pašvaldības funkcijās ietilpst pārvaldes uzdevumi, kas saistīti ne tikai ar finansiāla atbalsta sniegšanu kultūras un mākslas pasākumu organizatoriem, bet arī ar finansiāla atbalsta sniegšanu to darbības nodrošināšanai, tādējādi veicinot kultūras iestāžu, kā arī privāto mūzikas, mākslas un dejas profesionālās ievirzes izglītības iestāžu kapacitāti.

Arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības kultūras stratēģijā 2017.–2030. gadam (apstiprināta ar Rīgas domes 2017. gada 21. jūnija lēmumu Nr. 5430) pie galvenajiem veicamajiem pasākumiem un aktivitātēm noteikts atbalsts un ieguldījums struktūrās (institūcijas, nozares dalībnieki, organizācijas), kas nodrošina kultūras un mākslas procesus, absorbē un vairo Rīgas radošo potenciālu.

Tādējādi tiek nodrošināta līdzfinansējuma piešķiršana papildu atbalstāmajās jomās – kultūras infrastruktūrai un privāto profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un dejas izglītības iestāžu kapacitātes stiprināšanai.

Ņemot vērā iepriekš minēto, tiek izdoti jauni saistošie noteikumi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Saistošajos noteikumos ietvertais līdzfinansējums kultūras pasākumiem tiks piešķirts, ja Rīgas dome atbalstīs saistošajos noteikumos paredzēto līdzfinansējumu veidu īstenošanai nepieciešamo naudas līdzekļu piešķiršanu, apstiprinot pašvaldības kārtēja saimnieciskā gada budžetu.

Attiecīgie līdzfinansējuma veidi tiek ietverti pašvaldības budžeta programmās – 16.17.00. "Kultūras pasākumi" 1. apakšprogramma "Valsts svētki un atceres dienas, gadskārtu ieražu un tradīciju pasākumi", 16.21.00. "Rīgas domes Kultūras projektu finansēšanas konkursa programma", 16.23.00. "Festivālu mērķprogramma", 16.15.00. "Kultūras centri un nami", 16.18.00 "Atlīdzība amatierkolektīvu vadītājiem un speciālistiem", 16.20.00. "Bērnu mūzikas un mākslas skolas", 16.07.03. "Centralizēto pasākumu īstenošana un pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības pakalpojumiem" apakšprogramma "Līdzfinansējums privāto akreditēto muzeju atbalstam", apakšprogramma "Finanšu līdzekļu rezerve izglītības, kultūras un sporta pasākumu atbalstam".

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Kultūras un mākslas, kā arī kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumu organizēšana tiešā veidā ir saistīta ar valsts un pašvaldības politikas īstenošanu kultūras nozarē.

Finansējums tiek piešķirts, lai līdzfinansētu attiecīgo kultūras un mākslas pasākumu organizēšanu, atbalstītu kultūras infrastruktūras uzturēšanu, sniegtu atbalstu privātajām skolām, kuras īsteno profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un dejas izglītības programmas, sekmē profesionālās ievirzes izglītības, kā arī kultūras un mākslas pasākumu pieejamību iedzīvotājiem Pašvaldības administratīvajā teritorijā, iedzīvotāju iesaistīšanos nemateriālā kultūras mantojuma radīšanā un saglabāšanā, daļēji vai pilnībā kompensējot ar pasākumu organizēšanu saistītos izdevumus. Līdzfinansēto pasākumu īstenošana uzlabos rīdzinieku dzīves un pilsētvides kvalitāti.

Attiecībā uz saistošajos noteikumos ietverto līdzfinansējumu ir izvērtēta plānoto pasākumu atbilstība Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta pazīmēm.

Saistošajos noteikumos paredzēti šādi līdzfinansējuma veidi:

1) privātpersonu organizētajiem Rīgas kultūras pasākumu kalendāra pasākumiem;

2) privātpersonu organizētajiem kultūras un mākslas nozares pasākumiem;

3) privātpersonu organizēto festivālu īstenošanai;

4) radošo kvartālu un teritoriju un profesionālu nevaldības kultūras organizāciju pamatdarbības atbalstam;

5) amatiermākslas kolektīvu atbalstam;

6) privātpersonu dibināto muzeju atbalstam;

7) organizācijām, kuras īsteno profesionālās ievirzes mūzikas, mākslas un dejas izglītības programmas Rīgā;

8) citu kultūras pasākumu īstenošanai.

Saistošo noteikumu:

1) 10.1. apakšpunktā un 2.1. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts pasākumiem, kas tiek apstiprināti Rīgas kultūras pasākumu kalendārā attiecīgajam gadam.

Gadījumos, kad pasākums ir pieejams bez maksas, tas kalpo tikai sociālam un kultūras mērķim un tam nav saimnieciska rakstura, pasākuma organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība un visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē. Gadījumos, kad ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām un pasākumam nav saimnieciska rakstura, visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē. Gadījumos, kad pasākums ir lokāls un publiski pieejams Pašvaldības iedzīvotājiem, līdzfinansējuma piešķiršana (atbalsta sniegšana) konkrēto kultūras un mākslas pasākumu organizēšanas izdevumu segšanai nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī, uz to nav attiecināma Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktā 4. komercdarbības atbalsta pazīme, minētais līdzfinansējums (atbalsts) nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu;

2) 10.2. apakšpunktā un 2.2. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts pasākumu īstenošanai vizuālajā mākslā, mūzikā, teātra mākslā, dejā, vizuālajā mākslā, grāmatniecībā un starpnozarē (starpdisciplināri pasākumi), kas sekmē profesionālās mākslas un jaunrades attīstību, veicina kultūras mantojuma un tradicionālās kultūras saglabāšanu, sniedz ieguldījumu mūsdienīgas kultūrvides veidošanā Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pasākums ir pieejams visai sabiedrībai bez maksas, tas kalpo tikai sociālam un kultūras mērķim, kam nav saimnieciska rakstura, vai arī ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām, un tādējādi pasākumam nav saimnieciska rakstura. Šādu pasākumu organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība, un visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē;

3) 10.3. apakšpunktā un 2.3. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts mākslinieciski kvalitatīvu un starptautiski atpazīstamu kultūras un mākslas festivālu organizēšanai Pašvaldības administratīvajā teritorijā, nodrošinot festivāla regularitāti un attīstību. Gadījumos, kad pasākums ir pieejams visai sabiedrībai bez maksas, kalpo tikai sociālam un kultūras mērķim, kam nav saimnieciska rakstura, vai arī ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām, šādiem pasākumiem nav saimnieciska rakstura. Tādējādi šādu pasākumu organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība, un visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē.

Gadījumos, kad pasākums ir organizēts ar komerciālu mērķi, tiek piesaistīti ārvalstu mākslinieki, tam nav lokāla rakstura, uz pasākumu var attiecināt Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes. Tādā gadījumā ir piemērojami de minimis atbalsta nosacījumi.

Saskaņā ar Eiropas Savienības Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L352/1) (turpmāk – de minimis regula) paredzēts atbrīvojums no valsts atbalsta sniegšanas paziņošanas, ja vienotam uzņēmumam piešķirtais finansējums jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro. Uz 2.3. apakšnodaļā noteikto līdzfinansējumu ir attiecināmas de minimis regulas 3. panta 1. un 2. punkta prasības, ja neviena līdzfinansējuma maksimālais apmērs nepārsniedz 200 000 euro. Informācija par līdzfinansējuma piešķiršanu ir jāreģistrē, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumus Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".

Ņemot vērā, ka 2.3. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums atsevišķos gadījumos var tikt kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, saskaņā ar saistošo noteikumu 32. punktu Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamenta izdotajā līdzfinansējuma konkursa nolikumā (turpmāk – Nolikums) tiks noteikti komercdarbības atbalsta kritēriji un šo kritēriju vērtēšanas kārtība, un de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi. Maksimālo līdzfinansējuma summu saimnieciskās darbības veicējam noteiks saskaņā ar de minimis regulu. Gala termiņš lēmumam par de minimis atbalsta piešķiršanu ir 2024. gada 30. jūnijs;

4) 10.4. apakšpunktā un 2.4. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts:

a) pasākumu organizēšanai radošajos kvartālos un teritorijās, kas nodrošina kultūras aktivitāšu pieejamību teritorijās, kurās nav izvietotas Pašvaldības kultūras iestādes un centri, nodrošinot daudzveidīgu kultūras pakalpojumu sniegšanu. Pasākums ir pieejams bez maksas un kalpo tikai sociālam un kultūras mērķim, un tam nav saimnieciska rakstura. Šāda pasākuma organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība, un visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē;

b) Pašvaldības teritorijā darbojošos profesionālu nevaldības kultūras organizāciju iniciatīvu veicināšanai, sniedzot atbalstu šo organizāciju infrastruktūras uzturēšanai.

Gadījumos, kad ieņēmumi no nevaldības organizācijas pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām, pasākumam nav saimnieciska rakstura, visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē. Gadījumos, kad pasākums ir lokāls un publiski pieejams Pašvaldības iedzīvotājiem, līdzfinansējuma piešķiršana (atbalsta sniegšana) konkrēto kultūras un mākslas pasākumu organizēšanas izdevumu segšanai nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī, uz to nav attiecināma Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktā 4. komercdarbības atbalsta pazīme, minētais līdzfinansējums (atbalsts) nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu;

c) 10.5. apakšpunktā un 2.5. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts Pašvaldības administratīvajā teritorijā reģistrēto biedrību, nodibinājumu un juridisko personu un atvasinātu publisko personu amatiermākslas kolektīviem, kas darbojas Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī piedalās Dziesmu un deju svētku procesa nodrošināšanā atbilstoši Dziesmu un deju svētku likumam, lai nodrošinātu Dziesmu un deju svētku procesa nepārtrauktību, kvalitatīvu nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanu, izplatīšanu un pieejamību plašai sabiedrībai. Pasākums ir pieejams bez maksas, tas kalpo tikai sociālam un kultūras mērķim, un tam nav saimnieciska rakstura. Šāda pasākuma organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība, un visu četru komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē;

d) 10.6. apakšpunktā un 2.6. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts privāto muzeju pasākumiem, kuri ir saistīti ar materiālās un nemateriālās kultūras vērtību dokumentēšanu un saglabāšanu, darot pieejamu sabiedrībai muzeja priekšmetu krājumu, zinātniskus pētījumus, organizējot izglītojošus seminārus, lekcijas.

Gadījumos, kad ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām, pasākumam nav saimnieciska rakstura, visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē.

Gadījumos, kad pasākumam ir lokāls raksturs, līdzfinansējuma piešķiršana (atbalsta sniegšana) pasākumam nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī, un uz to nav attiecināma Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktā 4. komercdarbības atbalsta pazīme;

e) 10.7. apakšpunktā un 2.7. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts akreditētu izglītības iestāžu, kuras darbojas Pašvaldības administratīvajā teritorijā, dibinātājiem profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanas atbalstam. Līdzfinansējuma mērķis ir stiprināt privātpersonas (privāto tiesību juridiskas personas), kuras darbojas un īsteno profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pasākumiem ir lokāls raksturs, proti, finansiālā atbalsta sniegšana ar mūzikas, mākslas un dejas izglītību saistīto izdevumu segšanai Pašvaldības administratīvajā teritorijā nerada konkurences kropļojumu Eiropas Savienības līmenī;

f) 10.8. apakšpunktā un 2.8. apakšnodaļā noteiktais līdzfinansējums (atbalsts) paredzēts to pasākumu īstenošanai, uz kuriem nav attiecināmi saistošo noteikumu 10.1.–10.7. apakšpunktā noteiktie līdzfinansējuma veidi un kuri tiek īstenoti konkrētai kultūras nozares mērķauditorijai.

Gadījumos, kad pasākums ir bez maksas un tam nav saimnieciska rakstura, šāda pasākuma organizēšana nav kvalificējama kā pretendenta saimnieciskā darbība, un visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē. Gadījumos, kad ieņēmumi no pasākuma pakalpojumiem (dalības maksa, biļešu tirdzniecība utt.) nesedz vairāk kā 50 % no konkrētā pasākuma faktiskajām izmaksām, pasākumam nav saimnieciska rakstura, visu četru Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteikto komercdarbības atbalsta pazīmju pastāvēšana nav jāvērtē.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi paredz administratīvas procedūras privātpersonām (privāto tiesību juridiskām personām, izņemot valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrību), saistošo noteikumu 2.5. un 2.8. apakšnodaļā noteiktajos gadījumos – atvasināta publiska persona, kas vēlas saņemt līdzfinansējumu kultūras, mākslas, izglītības, kā arī kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumu īstenošanai Rīgā.

Saistošie noteikumi paredz, ka administratīvās procedūras tiek noteiktas Nolikumā. Nolikumā tiek noteikti komercdarbības atbalsta izslēdzošie kritēriji vai komercdarbības atbalsta nosacījumi (kur tas ir attiecināms) un šo kritēriju vērtēšanas kārtība, kā arī de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi. Nolikumu saskaņo Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komiteja.

Nolikumos ietveramo un regulējamo jautājumu loks definēts saistošajos noteikumos.

Saistošie noteikumi paredz, ka komisijas lēmumu var apstrīdēt pie Rīgas domes priekšsēdētāja, bet Rīgas domes priekšsēdētāja lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 1. panta otrajai daļai, 81. panta pirmajai daļai, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta piektajai un septītajai daļai Rīgas domes priekšsēdētājs var pildīt augstākās iestādes funkcijas; funkcionālā padotība tiks realizēta pārraudzības formā.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Izpildes nodrošināšana

Saistošie noteikumi stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī, un to izpildi nodrošinās Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departaments.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Saistošajos noteikumos izvirzītās prasības atbilst augstāka juridiskā spēka tiesību normām. Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības ir samērīgas attiecībā pret atbalstu, ko saņems privāto tiesību juridiskas personas un – atttiecībā uz amatiermākslas kolektīviem – atvasinātas publiskas personas. Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu kultūras organizāciju (it īpaši nevaldības kultūras organizāciju) darbībai un veicināt šo organizāciju sadarbību ar pašvaldību. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2023. gada 3. novembra līdz 2023. gada 17. novembrim nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai pašvaldības tīmekļvietnē, sadaļā https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti.

Ir saņemts viens priekšlikums: "Pašreizējie noteikumi paredz izlietot piešķirtos līdzekļus kalendārā gada ietvaros. Līdz šim projektu konkursi tika izsludināti pavasara beigās (maijs), kas liedz organizācijām vienmērīgi sadalīt budžetu gada griezumā. Proti, visiem pasākumiem, kas norit līdz maija mēnesim (tie ir 5 mēneši), nav iespējams pretendēt uz RD līdzfinansējumu. Vienīgais finansējuma avots tādā gadījumā kultūras nevalstiskajām organizācijām paliek Valsts kultūrkapitāla fonds, kas labākajā gadījumā atbalsta līdz 50 % no nepieciešamā finansējuma. Lūdzam rast iespēju piešķirtos līdzekļus tērēt līdz nākamo konkursu izsludināšanai."

Priekšlikums nav ņemts vērā, ievērojot, ka saistošajos noteikumos noteiktais līdzfinansējums tiek plānots un ir izlietojams kārtējā saimnieciskā gada ietvaros atbilstoši saistošajiem noteikumiem par Pašvaldības budžetu kārtējam gadam, un neizlietotais līdzfinansējums netiek pārcelts uz nākamo gadu. Konkursu izsludināšana tiek uzsākta pēc Pašvaldības budžeta kārtējam gadam apstiprināšanas.

Ir veiktas konsultācijas ar Laikmetīgās kultūras nevalstisko organizāciju asociāciju (LKNVOA).

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!