Jelgavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 16
Jelgavā 2023. gada 25. oktobrī
Par atbalstu ārstniecības personām un ārstu praksēm Jelgavas novadā
APSTIPRINĀTI
ar Jelgavas novada domes
2023. gada 25. oktobra lēmumu Nr. 3 (prot. Nr. 23)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
Precizējums: Jelgavas novada domes
2023. gada 29. novembra lēmums Nr. 24 (prot. Nr. 25)
I. VISPĀRĪGIE JAUTĀJUMI
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību kādā Jelgavas novadā piešķir atbalstu (turpmāk – atbalsts) dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas izdevumu segšanai un ārstu prakses darbības nodrošināšanai.
2. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums:
2.1. ārstniecības personas ir ģimenes ārsti un zobārsti, kuri atbilst Ārstniecības likumā noteiktajām prasībām;
2.2. ārstu prakse ir ģimenes ārstu prakse vai ārstu prakse zobārstniecībā.
3. Atbalsta mērķis ir sniegt finansiālu atbalstu (granta veidā) ārstniecības personām, ārstu praksēm un to struktūrvienībām (turpmāk-atbalsta saņēmējs), kuru reģistrētā darba vieta ir Jelgavas novada administratīvajā teritorijā.
4. Atbalsta veidi:
4.1. Dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas daļējai izdevumu segšanai;
4.2. Ārstu prakses darbības nodrošināšanai.
5. Pašvaldības atbalsts dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas izdevumu segšanas un ārstu prakses darbības nodrošināšanai atbalsta saņēmējam, klasificējams kā komercdarbības atbalsts, kas tiks aprēķināts un piešķirts par visu 3 gadu periodu, saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, L 352) (turpmāk – Regula), kurā iekļauti nosacījumi de minimis atbalsta piešķiršanai.
6. Plānotā de minimis atbalsta summa vienam atbalsta saņēmējam viena vienota uzņēmuma līmenī kopā ar iepriekš piešķirto de minimis atbalsta summu nedrīkst pārsniegt Regulas 3. panta 2. punktā noteiktos ierobežojumus. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Regulas 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
II. ATBALSTU DZĪVOJAMO TELPU ĪRES UN APKURES VAI VIESNĪCAS IZDEVUMU SEGŠANAI
7. Pretendēt uz atbalstu dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas izdevumu segšanai var ārstniecības personas, kuras atbilst visiem šajā punktā minētajiem kritērijiem:
7.1. ārstniecības persona atbilst Ārstniecības likumā noteiktajām prasībām;
7.2. ārstniecības persona ir noslēgusi līgumu ar Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – NVD);
7.3. ārstniecības persona, kuras darba vieta atrodas Jelgavas novada administratīvajā teritorijā;
7.4. ārstniecības personas darba vieta atbilst Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr. 60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām".
8. Atbalstu dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas izdevumu segšanai piešķir dzīvojamo telpu īres un apkures maksas vai viesnīcas numura īres daļējai kompensēšanai līdz 3 gadiem kā de minimis atbalstu komercdarbībai saskaņā ar Regulas nosacījumiem.
9. Atbalstu dzīvojamo telpu īres vai viesnīcas izdevumu segšanai var saņemt:
9.1. par dzīvojamās telpas (dzīvokļa, mājas) īri un apkuri, par kuru, atbilstoši Dzīvojamo telpu īres likumam ir noslēgts īres līgums par dzīvojamo telpu īri;
9.2. par viesnīcas numura īri.
10. Atbalsta apmērs:
10.1. par dzīvojamās telpas īri un apkuri līdz 250,00 euro mēnesī, bet ne vairāk kā faktiskie izdevumi;
10.2. par viesnīcas numura īri līdz 250,00 euro mēnesī, bet ne vairāk kā faktiskie izdevumi.
III. ATBALSTS ĀRSTU PRAKSES DARBĪBAS NODROŠINĀŠANAI
11. Pretendēt uz atbalstu ārstu prakses darbības nodrošināšanai var ārstniecības personas, kuras atbilst visiem šajā punktā minētajiem kritērijiem:
11.1. ārstniecības persona atbilst Ārstniecības likumā noteiktajām prasībām;
11.2. ārstniecības persona ir noslēgusi līgumu ar NVD;
11.3. ārstniecības persona, kuras darba vieta atrodas Jelgavas novada administratīvajā teritorijā;
11.4. ārstniecības iestāde atbilst Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr.60 "Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām";
11.5. ārstniecības iestādei iznomātās telpas atrodas Jelgavas novada administratīvajā teritorijā;
11.6. par ārstniecības iestādei iznomātajām telpām ir noslēgts nomas līgums vai tā ir ārstniecības personas īpašumā/valdījumā;
11.7. ārstniecības persona ir reģistrējusies VID EDS de minimis atbalsta uzskaites sistēmā.
12. Atbalstu ārstu prakses darbības nodrošināšanai piešķir līdz 3 gadiem kā de minimis atbalstu komercdarbībai saskaņā ar Regulas nosacījumiem.
13. Atbalsta apmērs ir 200 euro (divi simti euro) kalendārajā mēnesī.
IV. IESNIEGUMA ATBALSTA SAŅEMŠANAI, LĒMUMA PIEŅEMŠANAS UN ATBALSTA IZMAKSAS KĀRTĪBA
14. Ārstniecības persona atbalsta saņemšanai Jelgavas novada pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) iesniedz šādus dokumentus:
14.1. par atbalstu dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas numura īres izdevumu segšanai:
14.1.1. iesniegumu par de minimis atbalsta piešķiršanu (1. pielikums);
14.1.2. izdruku no VID EDS de minimis atbalsta uzskaites sistēmas par sagatavoto un apstiprināto veidlapu;
14.1.3. īres līguma kopiju (uzrādot oriģinālu) un maksājumu apliecinoša dokumenta kopiju (uzrādot oriģinālu) par dzīvojamās telpas vai viesnīcas numura īri;
14.1.4. līguma ar NVD kopiju (uzrādot oriģinālu).
14.2. par atbalstu ārstu prakses darbības nodrošināšanai:
14.2.1. iesniegumu par de minimis atbalsta piešķiršanu (1. pielikums);
14.2.2. izdruku no VID EDS de minimis atbalsta uzskaites sistēmas par sagatavoto un apstiprināto veidlapu;
14.2.3. nomas līguma kopiju (uzrādot oriģinālu) vai ārsta prakses vietas īpašuma tiesības apliecinoša dokumenta kopiju;
14.2.4. līguma ar NVD kopiju (uzrādot oriģinālu).
15. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem Jelgavas novada Labklājības pārvalde (turpmāk – Pārvalde) viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas datuma.
16. Piešķirto atbalstu dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas numura īres izdevumu segšanai Pašvaldība izmaksā saskaņā ar Pārvaldes lēmumu vienu reizi ceturksnī līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša 15. datumam par iepriekšējo periodu pēc tam, kad ārstniecības persona, kurai piešķirts atbalsts, iesniedz 14.1.3. punktā minētos maksājumus apliecinošos dokumentus.
17. Piešķirto atbalstu ārstu prakses nodrošināšanai Pašvaldība izmaksā saskaņā ar Pārvaldes lēmumu vienu reizi ceturksnī līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša 15. datumam par iepriekšējo periodu.
18. Iesniegumu un tam pievienojamos dokumentus iesniedzējs iesniedz personīgi Pašvaldībā klientu apkalpošanas centros, vai sūtot pa pastu Pasta iela 37, Jelgava, LV-3001, vai nosūtot ar drošu elektronisko parakstu uz e-pastu: dome@jelgavasnovads.lv.
19. Ja atbalsta saņēmējs atbalsta saņemšanai ir sniedzis nepatiesu informāciju, tad atbalsta saņēmēja pienākums ir saņemto atbalstu pilnā apmērā atmaksāt. Lēmumu par atbalsta atmaksu pieņem Pārvalde.
V. ATBALSTA SAŅĒMĒJA TIESĪBAS UN PIENĀKUMI
20. Pašvaldība uzglabā informāciju par sniegto de minimis atbalstu 10 fiskālos gadus no brīža, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar saistošajiem noteikumiem, savukārt, de minimis atbalsta saņēmējs – 10 fiskālos gadus no konkrētā atbalsta piešķiršanas dienas.
21. Pašvaldība piešķir un uzskaita ar Regulu piešķirto de minimis atbalstu saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
22. Atbalsta saņēmējs saņemto atbalstu nevar apvienot (veikt atbalsta kumulāciju) ar citu de minimis atbalstu vai ar citu atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām citu aktivitāšu un pasākumu ietvaros, kas tiek finansēti no Eiropas Savienības finanšu avotiem, kā arī citiem valsts vai pašvaldību budžeta līdzekļiem.
23. Ja tiek pārkāpti Regulas nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
24. Par de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīts datums, kurā tiek pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, ievērojot Regulas 7. panta 4. punktā un 8. pantā noteikto piemērošanas termiņu.
VI. NOSLĒGUMA JAUTĀJUMI
25. Atbalsts tiek piemērots ar 2023. gada 1. decembri.
26. Pieņemto lēmumu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas Pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.
27. Noteikumi publicējami likumā noteiktajā kārtībā un stājas spēkā nākamajā dienā pēc publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Jelgavas novada domes priekšsēdētājs M. Lasmanis
1. pielikums
2023. gada 25. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 16
"Par atbalstu ārstniecības personām un ārstu praksēm Jelgavas novadā"
Jelgavas novada pašvaldībai
Iesniegums
Par de minimis atbalsta piešķiršanu
Atbalsta pretendenta nosaukums |
Atbalsta pretendenta personas kods/ reģ. Nr. |
Atbalsta pretendenta NACE kods |
Atbalsta pretendenta adrese |
Lūdzu piešķirt man de minimis atbalstu komercdarbībai saskaņā ar 20___. gada ______ Saistošajiem noteikumiem Nr.___ "Par atbalstu ārstniecības personām un ārstu praksēm Jelgavas novadā".
Pielikumā:
1. izdruka no VID EDS de minimis atbalsta uzskaites sistēmas par sagatavoto un apstiprināto veidlapu;
2. līguma ar NVD kopija;
3. atbalstam dzīvojamo telpu īres un apkures vai viesnīcas numura īres izdevumu segšanai – īres līguma kopija un maksājumu apliecinošu dokumentu kopijas par dzīvojamās telpas vai viesnīcas numura īri;
4. atbalstam ārstu prakses darbības nodrošināšanai –
nomas līguma kopija
ārsta prakses vietas īpašuma tiesības apliecinoša dokumenta kopija.
Apliecinu, ka tiek ievēroti nozaru un darbību ierobežojumi, kas minēti Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. pantā.
Apliecinu, ka piešķirto de minimis atbalstu nekumulēs ar citu de minimis atbalstu un ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām citās atbalsta programmās.
Datums:
Paraksts:
Paraksta atšifrējums:
Datu pārzinis ir Jelgavas novada pašvaldība, reģistrācijas Nr. 90009118031, juridiskā adrese: Pasta iela 37, Jelgava, e-pasts: dome@jelgavasnovads.lv, kas veic personas datu apstrādi ar nolūku izskatīt iesniegumu.
Paskaidrojuma raksts
Par Jelgavas novada domes 2023. gada 25. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 16
"Par atbalstu ārstniecības personām un ārstu praksēm Jelgavas novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu mērķis ir sniegt
finansiālu atbalstu ārstniecības personām, kuru darba vieta atrodas
Jelgavas novada administratīvajā teritorijā, kā arī Jelgavas novada
pašvaldības teritorijā reģistrētajām ārstu prakses vietām, tādējādi
nodrošinot primāro veselības aprūpes pakalpojumu organizāciju 34 069
(iedzīvotāju skaits uz 01.01.2023.) Jelgavas novada pašvaldības
iedzīvotājiem. 2023. gadā Jelgavas novada pašvaldībā vērsās vairāki ģimenes ārsti ar lūgumu sniegt finansiālu atbalstu ārstu prakšu uzturēšanai. Kā būtiskākie argumenti tiek minēti 2022. un 2023. gada energoresursu izmaksu straujais kāpums. Pārmērīgais finansiālais slogs draud ar vairāku ārstu prakšu slēgšanu Jelgavas novadā. Tas savukārt apdraud Jelgavas novada iedzīvotāju primārās veselības organizēšanas nodrošināšanu. Rakstiski lūgumi nodrošināt primārās veselības aprūpes organizēšanu Jelgavas novada teritorijā ir saņemti arī no iedzīvotājiem. Pašvaldību likuma 4. panta 6. daļa nosaka, ka pašvaldības viena no autonomajām funkcijām ir – gādāt par iedzīvotāju veselību – […] organizēt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību. Veselības aprūpes finansēšanas likuma 4. panta 7. daļa nosaka, ka viens no veselības aprūpes finansēšanas avotiem ir pašvaldību budžeta finansējums saskaņā ar pašvaldību lēmumiem, kas pieņemti veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai, kā arī atsevišķu pakalpojumu izmaksu segšanai. Latvijas nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (NAP2027) nosaka, ka prioritāte ir "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki". Prioritātes mērķis – Veseli un aktīvi cilvēki Latvijā kopā veido iekļaujošu sabiedrību, kurā dzimst vairāk bērnu, ir vairāk laimīgu ģimeņu, atbildīgu un par nākotni drošu bērnu vecāku. Mērķis ir, lai cilvēki ir veseli, rūpējas par savu veselību, ir prasmīgi veselības risku novēršanā. Atbalsts senioru savlaicīgām rūpēm par veselību. Rīcības virziens "Uz cilvēku centrēta veselības aprūpe", tā mērķis ir - Vienlīdzīgi pieejami kvalitatīvi veselības pakalpojumi. Laikus pieejama veselības aprūpe ir kritiski svarīga, lai novērstu priekšlaicīgu darbnespēju un priekšlaicīgu mirstību, kā arī sekmētu sociālo iekļaušanu un produktivitāti. Lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumus, joprojām viens no būtiskākajiem izaicinājumiem ir ES vidējam līmenim atbilstoša ārstu un māsu skaita piesaiste veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, jo īpaši ārstniecības iestādēs reģionos. Lai mazinātu profilaktiski un medicīniski novēršamo nāves gadījumu skaitu, ir būtiski uzlabojama ne tikai veselības aprūpes pieejamība, bet arī kvalitāte. Tas panākams, nodrošinot ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu pietiekamu skaitu. Ārstniecības kvalitāte un rezultāti uzlabojami, attīstot ģimenes ārstu lomu un kompetences, attīstot pirmsslimnīcu etapu. Ņemot vērā, ka pieaug cilvēku skaits ar vienu vai vairākām hroniskām slimībām, nepieciešams īstenot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus. Jelgavas novada rīcības plānā 2022.–2023. gadam Rīcības virziens L RV1 nosaka, ka viens no uzdevumiem ir Nodrošināt veselības aprūpes pieejamību un tā rezultativitātes rādītājs ir primārās veselības aprūpes speciālistu piesaiste. Primārās veselības aprūpe ir valsts veselības aprūpes sistēmas galvenais posms veselības aprūpes nodrošināšanā, tas ir pirmais veselības aprūpes sistēmas līmenis daudzpakāpju sistēmā. Tā ir neatņemama valsts sociālās un ekonomiskās attīstības sastāvdaļa. Primārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji ir ģimenes ārsti, tai skaitā primārās veselības aprūpes pediatri un primārās veselības aprūpes internisti, ārsta palīgi (feldšeri), māsas, vecmātes, kuras nodarbinātas ģimenes ārsta praksē, kā arī zobārsti, zobārsta asistenti, zobārstniecības māsas un zobu higiēnisti. Lai Jelgavas novada pašvaldība spētu nodrošināt normatīvajos aktos noteiktās normas, valstī un pašvaldībā uzstādītās prioritātes, mērķus, rīcības virzienus un plānus, ir nepieciešams sniegt finansiālu atbalstu ārstniecības personām, kuru darba vieta atrodas Jelgavas novada administratīvajā teritorijā, kā arī Jelgavas novada pašvaldības teritorijā reģistrētajām ārstu prakses vietām. Saistošie noteikumi veicinās veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jaunu speciālistu piesaisti, izmeklējuma veidu pieejamības veicināšanu, ģimenes ārstu piesaistīšanu teritorijai. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2023. gadā pašvaldības budžetā finanšu
līdzekļi saistošajos noteikumos paredzētajam atbalstam nav plānoti. Izvērtējot potenciālo atbalsta saņēmēju loku un prognozējamo atbalsta apmēru, saistošo noteikumu īstenošanai 2024. gadā nepieciešams apmēram 59 400 euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu izpilde un attiecīgs finansējums veicinās Jelgavas novadam nepieciešamo kvalificēto medicīnas speciālistu piesaisti, daļēji risinās ar paaudžu maiņu saistītus jautājumus. Nodrošinot veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, tiek veidota iedzīvotājiem labvēlīga vide, kas veicina reģionālo attīstību. Ievērojot valsts stratēģiskos plānus tiek panāktas vienlīdzīgas iespējas visos reģionos un iedzīvotāju sociālā uzticēšanās. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvajām procedūrām tiek pakļauta lēmuma pieņemšana, izpildes administrēšana. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Noteikumu izpildes nodrošināšanai pieaug pašvaldības administratīvā darba apjoms un papildu noslodze cilvēkresursiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošajos noteikumos noteiktos pabalstus administrēs Jelgavas novada Labklājības pārvalde un Administratīvā departamenta Finanšu nodaļa. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Mērķa sasniegšana nodrošina primārās veselības pakalpojumus 34 069 (iedzīvotāju skaits uz 01.01.2023.) Jelgavas novada iedzīvotājiem. Sasniedzot mērķi, tiks veicināta Jelgavas novada pašvaldības ilgtermiņa attīstība. Jelgavas novada pašvaldības finansiālais ieguldījums ir samērīgs attiecībā pret sasniegto mērķi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošos noteikumus izstrādājusi ar
Jelgavas novada domes priekšsēdētāja 2023. gada 12. aprīļa rīkojumu Nr.
JNP/3-2/23/106 "Par darba grupas izveidi Jelgavas novada pašvaldības
atbalsta sniegšanai ģimenes ārstiem" izveidotā darba grupa.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Jelgavas novada pašvaldības tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas. Laiks viedokļa izteikšanai bija noteikts no 2023. gada 22. septembra līdz 2023. gada 5. oktobrim. Publicēšanas laikā par noteikumu projektu netika saņemti sabiedrības viedokļi. Saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10. panta 1. daļu, saistošie noteikumi nosūtīti Finanšu ministrijai atzinuma saņemšanai par de minimis atbalsta programmām. |
Jelgavas novada domes priekšsēdētājs M. Lasmanis