Alūksnes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 30/2023
Alūksnē 2023. gada 26. oktobrī (prot. Nr. 13, 18. p.)
Par mājas (istabas) dzīvnieku turēšanu Alūksnes novadā
Precizēti ar
30.11.2023. lēmumu Nr. 349 (prot. Nr. 14, 22. p.)
Izdoti saskaņā ar Dzīvnieku aizsardzības likuma 8. panta
trešo un ceturto daļu, Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa
noteikumiem Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas)
dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs,
kā arī suņu apmācībai" 13. punktu, Veterinārmedicīnas likuma
21.3 panta trešo daļu, Ministru kabineta 2012. gada 2. oktobra
noteikumu
Nr. 678 "Klaiņojošo suņu un kaķu izķeršanas prasības" 16. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai Alūksnes novadā, mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieka un turētāja tiesības un pienākumus, atbildību par noteikumu neievērošanu, kā arī klaiņojošo dzīvnieku izķeršanas kārtību Alūksnes novadā.
2. Saistošo noteikumu mērķis ir:
2.1. nodrošināt tīru un veselīgu vidi Alūksnes novada teritorijā, lai dzīvnieku turēšana neradītu draudus cilvēkiem un dzīvniekiem;
2.2. novērst mājas (istabas) dzīvnieku klaiņošanu.
II. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka (turētāja) pienākumi
3. Nepieļaut mājas (istabas) dzīvnieka, (izņemot uz suņiem – pavadoņiem vai ar dzīvnieku dalību īpaši organizētos publiskos pasākumos) atrašanos šādās vietās:
3.1. brīvpieejas sporta laukumos;
3.2. bērnu rotaļu laukumos;
3.3. pašvaldības ēkās;
3.4. mītiņu, gājienu, piketu norises vietās;
3.5. publiskās peldēšanās vietās (aizliegums neattiecas uz privātām teritorijām, kur kārtību nosaka teritorijas īpašnieks).
3.6. nepieļaut mājas (istabas) dzīvnieka atrašanos kapsētās.
4. Ievērot publiskas vietas īpašnieka (apsaimniekotāja) vai publiska pasākuma organizatora norādījumus par mājas (istabas) dzīvnieka aizliegumu atrasties tajā.
5. Aizliegts izvest suni pastaigā bez pavadas šādās Alūksnes pilsētas un Alūksnes novada zaļajās zonās:
5.1. daudzdzīvokļu dzīvojamo māju mikrorajonu teritorijās;
5.2. Alūksnes Muižas parkā (Pils ielā 31, 74, 76, Alūksnē, Alūksnes novadā);
5.3. Tempļakalna parkā ("Tempļakalna parkā", Alūksnē, Alūksnes novadā);
5.4. Alsviķu muižas parkā ("Alsviķu parkā", Alsviķos, Alsviķu pagastā, Alūksnes novadā);
5.5. Jaunlaicenes muižas parkā ("Parkā-skolā", Jaunlaicenē, Jaunlaicenes pagastā, Alūksnes novadā);
5.6. Veclaicenes parkā ("Parkā", Kornetos, Veclaicenes pagastā, Alūksnes novadā);
5.7. Pilssalā ("Pilssalā", Alūksnē, Alūksnes novadā);
5.8. Jāņkalniņā (Jāņkalna ielā 12A, Alūksnē, Alūksnes novadā).
6. Pieļaujama sterilizēta bezsaimnieka kaķa turēšana daudzdzīvokļu māju piegulošā teritorijā, ja tiek nodrošināta tā labturība un apzīmēšana.
7. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam vai turētājam ir pienākums nodrošināt normatīvajos aktos noteikto suņa apzīmēšanas un reģistrācijas prasību izpildi un nodrošināt piekļuvi Alūksnes novada pašvaldības policijas amatpersonai veikt pārbaudi, lai kontrolētu vai sunim ir implantēta mikroshēma.
III. Saistošo noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība
8. Atbildība par šo noteikumu pārkāpšanu ir paredzēta Dzīvnieku aizsardzības likuma X nodaļā "Administratīvie pārkāpumi dzīvnieku aizsardzības jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā". Šo noteikumu izpildi kontrolē Alūksnes novada pašvaldības policija, tajā skaitā veic mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas izpildes uzraudzību un kontroli.
9. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu neievērošanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Alūksnes novada pašvaldības policija.
10. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Alūksnes novada pašvaldības Administratīvā komisija.
IV. Klaiņojošo dzīvnieku izķeršana
11. Alūksnes novada teritorijā par klaiņojošo dzīvnieku izķeršanu ir atbildīgs pašvaldības izvēlētais pakalpojumu sniedzējs.
12. Par klaiņojošu, bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu vai agresīvu mājas (istabas) dzīvnieku, jāziņo Alūksnes novada pašvaldības policijai.
13. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieks vai turētājs, ja īpašnieks to ir pilnvarojis, izņem savu mājas (istabas) dzīvnieku no dzīvnieku patversmes, uzrādot dzīvnieka pasi vai vakcinācijas apliecību, un sedz izmaksas, kas saistītas ar dzīvnieka noķeršanu, izmitināšanu un aprūpi saskaņā ar patversmes cenrādi.
V. Noslēguma jautājums
14. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Alūksnes novada pašvaldības domes 2016. gada 24. marta saistošie noteikumi Nr. 6/2016 "Par mājas (istabas) dzīvnieku turēšanu Alūksnes novadā".
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Paskaidrojuma raksts
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošajiem noteikumiem Nr. 30/2023 "Par
mājas (istabas) dzīvnieku turēšanu Alūksnes novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Personas tiesības un pienākumus dzīvnieku
aizsardzības un labturības jomā noteic Dzīvnieku aizsardzības likums
(turpmāk – likums) un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi.
Vienlaicīgi, likuma 8. pants satur deleģējumu pašvaldībai izdot
saistošos noteikumus par klaiņojošu vai bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu
dzīvnieku izķeršanu un, ja nepieciešams, nogalināšanu, kā arī par
atļauju pilsētā vai lauku apdzīvotā vietā dzīvojamo māju tuvumā turēt
sterilizētu bezsaimnieka kaķi, ja tiek nodrošināta tā labturība un
apzīmēšana. Saskaņā ar uz likuma pamata 2006. gada 4. aprīlī izdoto
Ministru kabineta noteikumu Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas)
dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs,
kā arī suņa apmācībai" 13. punktu, pašvaldība ir pilnvarota ar
saistošajiem noteikumiem noteikt vietas zaļajā zonā un mežā pilsētās un
ciemos, kurās suns ārpus norobežotās teritorijas nevar atrasties
pastaigas laikā bez pavadas. Uz likuma pamata 2012. gada 2. oktobrī
izdoto Ministru kabineta noteikumu Nr. 678 "Klaiņojošu suņu un kaķu
izķeršanas prasības" 16. punkts noteic, ka dzīvnieka īpašnieks saskaņā
ar vietējās pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai līgumu un dzīvnieku
patversmes cenrādi sedz izmaksas, kas saistītas ar dzīvnieka noķeršanu,
izmitināšanu un aprūpi. Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 21.3 panta
trešajā daļā noteic, ka pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka
institūciju, kas ir pilnvarota pašvaldības vārdā veikt normatīvajos
aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību noteikto suņa
apzīmēšanas un reģistrācijas prasību izpildes uzraudzību un kontroli
attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī ir tiesīga izdot
administratīvos aktus par suņa apzīmēšanu un reģistrāciju. Kopš 2016. gada mājas (istabas) dzīvnieku turēšanas kārtību Alūksnes novadā regulē 2016. gada 24. marta saistošie noteikumi Nr. 6/2016 "Par mājas (istabas) dzīvnieku turēšanu Alūksnes novadā", kas cita starpā ir izdoti pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" normām. 2023. gada 1. janvārī stājoties spēkā Pašvaldību likumam, spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektajai daļai, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka pašvaldības domei jāizvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstība Pašvaldību likumam un jāizdod jauni saistošie noteikumi. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam ir piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā Pašvaldību likumam. Saistošo noteikumu projekts neparedz ieviest jaunas, no iepriekšējā regulējuma atšķirīgas, prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai Alūksnes novadā. Pašvaldības saistošajos noteikumos turpmāk netiks paredzēts papildu regulējums administratīvajai atbildībai par to pārkāpšanu, jo Dzīvnieku aizsardzības likuma X nodaļa jau noteic administratīvos pārkāpumus dzīvnieku aizsardzības jomā un kompetenci administratīvo pārkāpumu procesā, tostarp, paredz atbildību – naudas sodu fiziskajai personai līdz trīssimt piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – no divdesmit divām līdz piecsimt naudas soda vienībām par dzīvnieku labturības prasību pārkāpumiem piemēro (57. pants) un naudas sodu fiziskajai personai no četrpadsmit līdz trīssimt septiņdesmit piecām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – no divdesmit divām līdz sešsimt naudas soda vienībām par dzīvnieku turēšanas noteikumu pārkāpšanu, ar ko citam dzīvniekam nodarīts fizisks kaitējums vai cilvēkam nodarīts fizisks vai materiāls kaitējums (58. pants). |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta
Alūksnes novada pašvaldības budžeta ietvaros.
2023. gada budžetā klaiņojošo mājas (istabas) dzīvnieku izķeršanai, (kas tiek pirkts kā ārpakalpojums), pašvaldība plānojusi 6743 euro lielus izdevumus. 2022. gada budžetā bija plānoti 5621 euro lieli izdevumi un iztērēti 3986 euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu
īstenošanas rezultātā tiks uzlabota pašvaldības administratīvās
teritorijas mājas (istabas) dzīvnieku uzraudzība. Aizliegums mājas (istabas)
dzīvniekiem atrasties noteiktās vietās, kā bērnu laukumi, sporta laukumi,
kā arī aizliegums atrasties bez pavadas pašvaldības norādītās vietās
veicinās iedzīvotāju, bērnu drošību. 3.2. Ietekme uz vidi/iedzīvotāju veselību – veicinās tīru un veselīgu vidi Alūksnes novada teritorijā, lai dzīvnieku turēšana neradītu draudus cilvēkiem un dzīvniekiem, novērstu mājas (istabas) dzīvnieku klaiņošanu. 3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Alūksnes novada pašvaldības teritorijā – projekts šo jomu neskar. 3.4. Ietekme uz konkurenci – projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā
privātpersona var griezties Alūksnes novada pašvaldības policijā,
Pārtikas un veterinārajā dienestā, Valsts policijā. 4.2. Saistošo noteikumu projekts nemaina līdzšinējo kārtību. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi tiek izstrādāti
pašvaldības funkcijas – piedalīties sabiedriskās kārtības nodrošināšanā,
gādāt par pašvaldības teritorijas labiekārtošanu un sanitārās tīrības
nodrošināšanu izpildei. 5.2. Saistošo noteikumu īstenošanā nav nepieciešami papildus pašvaldības cilvēkresursi, pienākumi iekļauti esošo cilvēkresursu amatu aprakstos. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē pašvaldībā netiks veidotas jaunas institūcijas, to uzraugošās darbības veic 4.1. punktā minētās institūcijas. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošajos noteikumos paredzētās teritorijas, kurās noteikts ierobežojums zaļajā zonā un mežā pilsētās un ciemos sunim ārpus norobežotās teritorijas atrasties pastaigas laikā bez pavadas, noteiktas daudzdzīvokļu dzīvojamo māju teritorijas, četras lielākās rekreācijas teritorijas pilsētā (Pilssala, Jāņkalniņš, Muižas parks un Tempļakalna parks) un trīs pagastos – pa vienai Alsviķu, Jaunlaicenes un Veclaicenes pagastā, kas ir samērīgs ierobežojums pret iedzīvotāju tiesībām uz drošu (bez suņu klātbūtnes vai uzbrukuma apdraudējuma) vidi blīvi apdzīvotas dzīvesvietas tiešā tuvumā un intensīvi izmantojamās rekreācijas zonās. Saistošajos noteikumos paredzētais aizliegums mājas (istabas) dzīvniekam, (izņemot uz suņiem – pavadoņiem vai ar dzīvnieku dalību īpaši organizētos publiskos pasākumos), atrasties brīvpieejas sporta laukumos, bērnu rotaļu laukumos, pašvaldības ēkās, mītiņu, gājienu, piketu norises vietās, publiskās peldēšanās vietās (aizliegums neattiecas uz privātām teritorijām, kur kārtību nosaka teritorijas īpašnieks), kapsētās ir samērojams ar sabiedrības tiesībām uz intensīvas noslodzes publisku teritoriju apmeklēšanu bez dzīvnieku klātbūtnes, nodrošinot nenonākšanu ar tiem tiešā saskarsmē, tā pastiprināti sargājot savu veselību un drošību, kā arī uz mierpilnu piedalīšanos tur notiekošajos pasākumos. 7.2. Samērīguma tests: 7.2.1. pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai; 7.2.2. pašvaldība paredzējusi saudzējošus līdzekļus leģitīmā mērķa sasniegšanai; pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta
trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 20. septembra līdz
2023. gada 3. oktobrim publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē
www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Viedokļa
izteikšana par saistošo noteikumu projektiem. Viedokļa sniegšanas
termiņš – 2 (divas) nedēļas no saistošo noteikumu projekta publicēšanas. Saistošo noteikumu projekts precizēts atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 06.11.2023. atzinumam Nr. 1-18/6346 "Par saistošajiem noteikumiem Nr. 30/2023". |
9. Informācija par sabiedrības izteiktajiem viedokļiem par saistošo noteikumu projektu | Viedoklis par saistošo noteikumu projektu
saņemts no vienas juridiskas personas, kura norāda, ka 3. punktā,
nepieļaut mājas (istabas) dzīvnieka atrašanos konkrētās publiskās vietās
būtu jānosaka izņēmums, ka tas neattiecas uz suņiem – pavadoņiem. Noteikumu 7. punktā ietvertais, kaķa īpašnieka (turētāja) pienākums nodrošināt kakla siksnu ar norādītu dzīvesvietas adresi un tālruņa numuru nebūtu jāattiecina uz kaķiem, jo tas praktiski nav izpildāms. Norādīts, ka attiecībā uz suņiem šāda punkta nav. Tāpat ir ierosinājums noteikumos iekļaut punktu par saimnieka pienākumu savākt sava mājas (istabas) dzīvnieka ekskrementus. Juridiskās personas viedoklis ņemts vērā, un precizēts noteikumu 3. punkts, kurā ir noteikts izņēmums, proti, nepieļaut mājas (istabas) dzīvnieka, (izņemot uz suņiem – pavadoņiem vai ar dzīvnieku dalību īpaši organizētos publiskos pasākumos) atrašanos šādās vietās. Tāpat ir ņemts vērā viedoklis attiecībā uz 7. punktu, nosakot suņa saimniekam nodrošināt, lai sunim, atrodoties ārpus mājas vai dzīvokļa, būtu kakla siksna, ar norādi par suņa īpašnieka (turētāja) dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru, neattiecinot to uz kaķiem. Savukārt, attiecībā uz iesniedzēja priekšlikumu noteikumos iekļaut saimnieka pienākumu savākt sava mājas (istabas) dzīvnieka ekskrementus, tas jau ir noteikts Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumu Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņu apmācībai" 52.3. apakšpunktā. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers