• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ķekavas novada domes 2023. gada 22. februāra saistošie noteikumi Nr. 4/2023 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 9.03.2023., Nr. 49 https://www.vestnesis.lv/op/2023/49.26

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Mārupes novada domes lēmums Nr. 43

Par detālplānojuma "Sēnītes", Dzilnuciemā, Babītes pagastā, Mārupes novadā, atcelšanu

Vēl šajā numurā

09.03.2023., Nr. 49

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ķekavas novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 4/2023

Pieņemts: 22.02.2023.

OP numurs: 2023/49.26

2023/49.26
RĪKI

Ķekavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ķekavas novada domes saistošie noteikumi Nr. 4/2023

2023. gada 22. februārī

Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā

Apstiprināti ar Ķekavas novada domes
2023. gada 22. februāra sēdes lēmumu Nr. 24 (prot. Nr. 4)

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta trešo daļu, Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) sociālo pakalpojumu veidus, to piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību, kā arī lēmumu par sociālo pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.

2. Sociālo pakalpojumu sniegšanas mērķis ir uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā.

3. Sociālos pakalpojumus sniedz vai organizē to sniegšanu pašvaldības iestāde Ķekavas novada sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests). Sociālos pakalpojumus persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa Sociālajā dienestā, vai Ministru kabineta noteikumos noteiktajos gadījumos persona vēršas tieši pie pakalpojuma sniedzēja.

4. Tiesības saņemt noteikumos paredzētos sociālos pakalpojumus ir personai:

4.1. kura deklarējusi savu pamata dzīvesvietu pašvaldības administratīvajā teritorijā un faktiski dzīvo deklarētajā dzīvesvietā;

4.2. kurai saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu nepieciešams noteikta veida sociālais pakalpojums;

4.3. kura atbilst personu kategorijai, kura saskaņā ar noteikumu prasībām ir tiesīga saņemt attiecīgu sociālo pakalpojumu, kā arī speciālām prasībām, kuras tiek izvirzītas katrai konkrētai personu kategorijai atbilstoši sociālā pakalpojuma veidam.

5. Sociālā darba speciālists izvērtē nepieciešamību un pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma (aprūpes mājās pakalpojums, aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti, dienas aprūpes centra pakalpojums, īslaicīgās aprūpes pakalpojums ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām) piešķiršanu, ko sniedz pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs". Nepieciešamības gadījumā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošina citi valsts vai pašvaldības pakalpojumu sniedzēji.

II. Sociālo pakalpojumu veidi

6. Sociālais dienests sniedz vai organizē šādus sociālos pakalpojumus:

6.1. pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" Aprūpes mājās biroja aprūpe mājās pakalpojums;

6.2. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām;

6.3. īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojums ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā;

6.4. psihologa pakalpojums;

6.5. atbalsta/izglītojošās grupas un grupas nodarbību pakalpojums;

6.6. pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" dienas aprūpes centra "Gaismas iela" pakalpojums;

6.7. naktspatversmes pakalpojums;

6.8. sociālās mājas īres pakalpojums;

6.9. ģimenes asistenta pakalpojums;

6.10. aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti;

6.11. atbalsta pasākumi bērniem un pieaugušajām personām ar dažāda veida un rakstura atkarības problēmām;

6.12. informācijas sniegšana psihiskās veselības jomā;

6.13. sociālie pakalpojumi, kas tiek finansēti no valsts budžeta, Eiropas Savienības projekta līdzekļiem.

III. Sociālo pakalpojumu pieprasīšanas un saņemšanas kārtība

7. Lai saņemtu noteikumu 6. punktā minētos sociālos pakalpojumus, persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz dokumentus saskaņā ar Ministru kabineta noteikto sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtību.

8. Sociālais dienests mēneša laikā pēc personas iesnieguma un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas:

8.1. izvērtē personas sociālo situāciju, ja nepieciešams, apmeklē personu dzīvesvietā un vienojas par sociālo problēmu, kuras risināšanai nepieciešams atbalsts;

8.2. ja nepieciešams, novērtē personas un tās ģimenes locekļu, kā arī apgādnieku (ja pienākums maksāt par pakalpojumu ir arī apgādniekam) maksātspēju, aizpildot normatīvajā aktā par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteikto iztikas līdzekļu deklarācijas daļu par ienākumiem;

8.3. izvērtē nepieciešamību izstrādāt individuālo sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plānu;

8.4. pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma piešķiršanu, par personas uzņemšanu rindā sociālā pakalpojuma saņemšanai vai par atteikumu piešķirt sociālo pakalpojumu vai uzņemt rindā un rakstiski informē personu par pieņemto lēmumu;

8.5. nosūta sociālā pakalpojuma saņemšanai nepieciešamos dokumentus sociālā pakalpojuma sniedzējam vai Sociālās integrācijas valsts aģentūrai, ja sociālo pakalpojumu pilnībā vai daļēji nodrošina par valsts budžeta līdzekļiem.

9. Pieprasot sociālo pakalpojumu, personai, tās ģimenes locekļiem un apgādniekiem ir pienākums līdzdarboties ar sociālā pakalpojuma saņemšanu saistītā lēmuma pieņemšanas procesā un aktīvi iesaistīties savas problēmas risināšanā.

10. Pēc lēmuma pieņemšanas par sociālā pakalpojuma piešķiršanu, nepieciešamības gadījumā, Sociālais dienests noslēdz līgumu ar sociālā pakalpojuma sniedzēju par sociālā pakalpojuma sniegšanu personai (ģimenei).

IV. Sociālo pakalpojumu samaksas kārtība

11. No pašvaldības budžeta līdzekļiem pilnā apmērā finansē šādus sociālos pakalpojumus:

11.1. psihologa pakalpojums;

11.2. atbalsta/izglītojošās grupas un grupas nodarbību pakalpojums;

11.3. ģimenes asistenta pakalpojums;

11.4. naktspatversmes pakalpojums;

11.5. aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti;

11.6. atbalsta pasākumi bērniem un pieaugušajām personām ar dažāda veida un rakstura atkarības problēmām;

11.7. informācijas sniegšana psihiskās veselības jomā;

11.8. pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" dienas aprūpes centra "Gaismas iela" pakalpojums personām, kurām noteikta I vai II invaliditātes grupa ar garīga rakstura traucējumiem.

12. Pakalpojumus, kuri nav minēti noteikumu 11. punktā, finansē valsts vai par tiem normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā maksā persona vai tās apgādnieks.

V. Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" Aprūpes mājās biroja aprūpes mājās pakalpojums

13. Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" Aprūpes mājās biroja aprūpes mājās pakalpojums (turpmāk – aprūpes mājās pakalpojums) aptver pakalpojumu vai pakalpojumu kopumu, lai nodrošinātu personas pamatvajadzību apmierināšanu dzīvesvietā, palīdzību mājas darbu veikšanā un personiskajā aprūpē, ja persona nespēj sevi aprūpēt funkcionālo traucējumu dēļ. Aprūpes mājās pakalpojuma ietvaros tiek nodrošinātas pamatvajadzības, personīgā higiēna un mājas darbi.

14. Tiesības saņemt aprūpes mājās pakalpojumu ir personai:

14.1. kura funkcionālo traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt personai nepieciešamo aprūpi;

14.2. personai, kurai slimības laikā vai atveseļošanās periodā ir grūtības veikt ikdienas mājas darbus un personisko aprūpi un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu iemeslu dēļ nespēj sniegt personai nepieciešamo aprūpi.

15. Sociālais darbinieks, pēc dokumentu saņemšanas un reģistrēšanas, papildus noteikumu 8. punktā minētajam, veic izvērtēšanu atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām un aizpilda pilngadīgas personas vajadzību pēc sociālās aprūpes pakalpojumiem novērtēšanas karti.

16. Atbrīvotas no maksas par aprūpes mājās pakalpojumu ir pašvaldības trūcīgas mājsaimniecības vai trūcīgas atsevišķi dzīvojošas personas.

17. Atvieglojumi 50 % apmērā no aprūpes mājās pakalpojuma maksas ir pašvaldības maznodrošinātām mājsaimniecībām vai maznodrošinātām atsevišķi dzīvojošām personām.

VI. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām

18. Tiesības saņemt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus (turpmāk – aprūpe institūcijā) ir pensijas vecuma personai un personai ar invaliditāti (izņemot 18 gadu vecumu sasniegušas personas ar smagiem garīga rakstura traucējumiem), kura vecuma, garīga vai fiziska rakstura traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi, un kurai nav likumīgo apgādnieku vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt personai nepieciešamo aprūpi, kā arī, ja ar pakalpojumiem dzīvesvietā nav iespējams nodrošināt nepieciešamo aprūpes pakalpojuma apjomu un personai ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis.

19. Veicot samaksu par aprūpi institūcijā un nosakot sociālā pakalpojuma saņēmēja un tā apgādnieka līdzmaksājumu par aprūpi institūcijā, ievēro šādus nosacījumus:

19.1. par aprūpi institūcijā maksā klients no saviem ienākumiem;

19.2. ja klients par aprūpi institūcijā nevar samaksāt pilnu pakalpojuma maksu, pārējo pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma samaksai sedz klienta apgādnieks vai pašvaldība, Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā, ja klientam nav apgādnieki;

19.3. klienta apgādnieks no maksas par pakalpojumu tiek atbrīvots, ja apgādnieka ģimenei piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. Šādā gadījumā atbrīvojums tiek noteikts uz laiku, kamēr apgādnieka ģimenei ir noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un vienu mēnesi pēc deklarācijas/izziņas beigām;

19.4. līdzekļi, kas pēc pakalpojuma samaksas paliek apgādnieka rīcībā, tiek aprēķināti saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;

19.5. no apgādnieka ģimenes (personas) ienākumiem tiek atskaitīti kredīta maksājumi par ģimenes (personas) vienīgā mājokļa iegādi un uzturlīdzekļi, ja tie netiek piedzīti pamatojoties uz tiesas izpildrakstu;

19.6. ja apgādnieka ģimenes rīcībā paliek mazāk līdzekļu, nekā noteikts noteikumu 19.4. apakšpunktā, tad apgādnieks tiek atbrīvots no maksas par pakalpojumu līdz laikam, kad viņa rīcībā esošie līdzekļi palielināsies. Šādā gadījumā samaksas daļu līdz pilnai samaksai par klientam sniegto aprūpi institūcijā sedz pašvaldība;

19.7. ja klienta apgādnieka ģimenes rīcībā esošie līdzekļi pārsniedz noteikumu 19.4. apakšpunktā noteikto līmeni, bet apgādnieks nevar samaksāt pilnu pakalpojuma maksu, apgādnieks maksā daļu no pakalpojuma maksas – starpību starp apgādnieka rīcībā esošajiem līdzekļiem un noteikumu 19.4. apakšpunktā noteiktajā kārtībā aprēķināto summu, kura paliek apgādnieka rīcībā. Pārējo pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma samaksai sedz pašvaldība.

20. Ja klients ir noslēdzis uztura līgumu (par sava nekustamā īpašuma atsavināšanu), no kura izriet īpašuma ieguvēja pienākums nodrošināt klienta aprūpi, par aprūpi institūcijā pilnā apmērā maksā klients un īpašuma ieguvējs.

VII. Īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojums ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā

21. Īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojums tiek nodrošināts kā ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas pakalpojuma sastāvdaļa pilngadīgām personām, kurām nepieciešama sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija sakarā ar funkcionālajiem traucējumiem.

22. Īslaicīgais sociālās aprūpes pakalpojums nodrošina tādas personas ar izmitināšanu, kuras vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nevar veikt ikdienas darbus un savu personīgo aprūpi (uz laiku, kad apgādnieki vai radi dodas atvaļinājumā, darba komandējumos u.tml.).

23. Īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojumu piešķir uz laiku no 3 dienām līdz trim mēnešiem.

24. Par īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojumu maksā klients vai tā apgādnieks no saviem ienākumiem saskaņā ar pašvaldības apstiprināto publisko sociālo pakalpojumu cenrādi.

VIII. Psihologa pakalpojums

25. Sociālais dienests nodrošina pilnā apmērā apmaksātu psihologa pakalpojumu Ķekavas novadā deklarētām personām, neizvērtējot personas (mājsaimniecības) ienākumus un materiālo situāciju, saskaņā ar sociālā darba speciālista atzinumu un Sociālā dienesta lēmumu par pakalpojuma nepieciešamību:

25.1. psihologa pakalpojums ietver desmit psihologa konsultācijas ģimenei vai personai, kurai traucētas sociālās funkcionēšanas spējas, ja nepieciešams veic psiholoģisko izpēti un psihosociālo rehabilitāciju krīzes un psiholoģisko traumu gadījumā. Atsevišķos gadījumos psihologa konsultāciju skaitu var palielināt līdz divdesmit, ko nosaka Sociālais dienests lēmumā par pakalpojuma piešķiršanu;

25.2. lai saņemtu psihologa pakalpojumu, persona vēršas pie Sociālā dienesta sociālā darbinieka, kurš izvērtē psihologa pakalpojuma nepieciešamību un izsniedz nosūtījumu, kā arī organizē psihologa pakalpojuma saņemšanu;

25.3. psihologa pakalpojumu nodrošina Sociālais dienests vai pakalpojuma sniedzējs, kurš atbilstoši pašvaldības organizētajam iepirkumam sniedz psihologa pakalpojumus.

IX. Atbalsta/izglītojošās grupas un grupas nodarbību pakalpojums

26. Atbalsta/izglītojošās grupas un grupas nodarbību pakalpojums palīdz uzlabot personas sociālās funkcionēšanas spējas, veicina personas izglītošanos psihiskās veselības uzturēšanā un stiprināšanā, palīdz radīt priekšnoteikumus labvēlīgai sociālajai videi bērnu audzināšanai ģimenē, kā arī novērst disfunkciju ģimenē.

27. Sociālais dienests apstiprinātā budžeta ietvaros nodrošina atbalsta/izglītojošās grupas vecākiem: "Bērna emocionālā audzināšana", "Ceļvedis audzinot pusaudzi" u.c. atbilstoši nepieciešamībai.

X. Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" dienas aprūpes centra "Gaismas iela" pakalpojums

28. Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" dienas aprūpes centra "Gaismas iela" pakalpojums (turpmāk – Dienas aprūpes centra pakalpojums) ir sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums, kas dienas laikā nodrošina personai uzraudzību, sociālo prasmju attīstīšanu un brīvā laika pavadīšanas iespējas.

29. Dienas aprūpes centra pakalpojums ir paredzēts personai no 15 gadu vecuma, kura atbilst noteikumu 30. punktam.

30. Tiesības saņemt Dienas aprūpes centra pakalpojumu ir personai ar garīga rakstura traucējumiem:

30.1. kurai piešķirta I vai II grupas invaliditāte;

30.2. kura neapmeklē izglītības iestādes, arodapmācības vai profesionālās rehabilitācijas centrus.

31. Pēc Sociālā dienesta lēmuma par Dienas aprūpes centra pakalpojuma nepieciešamību un nodrošināšanu, persona vai tās aizbildnis, vai aizgādnis, vai nepilngadīgas personas vecāki slēdz līgumu ar pakalpojuma sniedzēju par sniedzamo pakalpojumu saturu un apmēru.

32. Personai, uzturoties dienas centrā, ir pienākums ievērot dienas centra iekšējās kārtības noteikumus.

33. Lēmumu atteikt piešķirt Dienas aprūpes centra pakalpojumu pieņem Sociālais dienests, ja nav ievērotas noteikumos minētās prasības un personas vajadzības pēc sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem pārsniedz dienas aprūpes centra sniegto pakalpojumu apjomu.

XI. Naktspatversmes pakalpojums

34. Naktspatversmes pakalpojums nodrošina naktsmītni un personiskās higiēnas iespējas, kā arī sociālā darbinieka pakalpojumu līdz 60 dienām kalendāra gada ietvaros.

35. Tiesības saņemt naktspatversmes pakalpojumu ir krīzes situācijā nonākušām pilngadīgām personām, kuru deklarētā vai pēdējā deklarētā dzīves vieta ir Ķekavas novadā un persona sevi nespēj nodrošināt ar pajumti.

36. Lai saņemtu naktspatversmes pakalpojumu, personai Sociālajā dienestā jāiesniedz šādi dokumenti:

36.1. rakstisks iesniegums, kurā izklāstīta problēma;

36.2. jāuzrāda personu apliecinošs dokuments. Atsevišķos gadījumos personu var uzņemt naktspatversmē bez personu apliecinoša dokumenta uzrādīšanas, ja persona objektīvu apstākļu dēļ nevar to uzrādīt.

37. Personām, kuras aktīvi iesaistās savu problēmu risināšanā, pildot līdzdarbības pienākumus, naktspatversmes pakalpojuma saņemšanas termiņu var pagarināt līdz 180 dienām kalendāra gada ietvaros.

XII. Sociālās mājas īres pakalpojums

38. Sociālās mājas īres pakalpojums (turpmāk – īres pakalpojums) ir sociāls pakalpojums personai (ģimenei), kas nokļuvusi krīzes situācijā un nespēj sevi nodrošināt ar mājokli, un nesaņem ne no viena cita pietiekamu palīdzību.

39. Īres pakalpojumu ir tiesības saņemt, pamatojoties uz Sociālā dienesta atzinumu, Ķekavas novada sociāli mazaizsargātām personām, ģimenēm ar bērniem, kuru mājsaimniecībām ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un kuras nonākušas pēkšņā krīzes situācijā.

40. Par īres pakalpojumu persona maksā īres maksu saskaņā ar pašvaldības apstiprināto publisko sociālo pakalpojumu cenrādi.

41. Īres pakalpojuma saņēmējs slēdz līgumu ar pašvaldības aģentūru "Ķekavas sociālās aprūpes centrs".

XIII. Ģimenes asistenta pakalpojums

42. Ģimenes asistenta pakalpojums nodrošina ģimenēm ar bērniem atbalstu un apmācību sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē un audzināšanā, mājsaimniecības vadīšanā saskaņā ar individuāli izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu.

43. Ģimenes asistenta pakalpojumu līdz 14 stundām nedēļā ir tiesības saņemt:

43.1. ģimene, kurai nav pietiekamu prasmju un iemaņu bērnu audzināšanā un aprūpē;

43.2. ģimene, kurā vismaz viens no vecākiem ir persona ar garīga rakstura traucējumiem, un kurai ir nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo prasmju apgūšanā, bērnu audzināšanā un aprūpē;

43.3. ģimene, kurā vecākiem ir pārtrauktas bērna aizgādības tiesības, un bāriņtiesa ir devusi atļauju bērnam uzturēties ģimenē.

44. Ģimenes asistenta pakalpojumu piešķir, ja Sociālā dienesta sociālais darbinieks ir sniedzis atzinumu par ģimenes asistenta pakalpojuma nepieciešamību, uz laiku līdz 12 mēnešiem. Ģimenei, kura aktīvi iesaistās savu problēmu risināšanā, pildot līdzdarbības pienākumus, ģimenes asistenta pakalpojuma saņemšanas termiņu var pagarināt.

45. Pēc lēmuma par ģimenes asistenta pakalpojuma piešķiršanas pieņemšanas, Sociālais dienests slēdz līgumu ar ģimenes asistenta pakalpojuma pieprasītāju un pakalpojuma sniedzēju.

46. Ģimenes asistenta pakalpojumu pārtrauc sniegt, ja:

46.1. ģimenei pakalpojuma sniegšanu nav nepieciešams turpināt, ko apliecina Sociālā dienesta sociālā darbinieka atzinums;

46.2. ģimene rakstiski lūdz pārtraukt pakalpojuma sniegšanu;

46.3. ģimene mainījusi dzīvesvietu uz citu pašvaldību;

46.4. ģimene nepilda vai pārkāpj līguma nosacījumus;

46.5. vecākiem pārtrauktas bērna aizgādības tiesības, izņemot noteikumu 43.3. apakšpunktā minētajā gadījumā.

XIV. Aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti

47. Tiesības saņemt aprūpes pakalpojumu ir Ķekavas novadā deklarētam bērnam no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kuram ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, izņemot bērnu, kurš atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, ja bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šī bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un Sociālais dienests ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību.

48. Aprūpes pakalpojuma ietvaros nodrošina bērna aprūpi, uzraudzību nepieciešamajā apjomā, pašaprūpes spēju attīstību un brīvā laika saturīgu pavadīšanu.

49. Aprūpes pakalpojumu ir tiesīga sniegt bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes izvēlēta fiziska persona, kurai ir darba vai personīgā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti, ja izvēlētā persona nav bērna pirmās pakāpes radinieks vai nedzīvo ar bērnu vienā mājsaimniecībā (turpmāk – pakalpojuma sniedzējs). Aprūpes pakalpojumu var sniegt vairākām personām ar invaliditāti, nepārsniedzot 40 stundas nedēļā.

50. Aprūpes pakalpojumu finansē no pašvaldības budžeta, sedzot aprūpes pakalpojuma vienas pakalpojuma stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, Ministru kabineta noteikumos par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti noteiktajā apmērā.

51. Lai saņemtu aprūpes pakalpojumu, bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, kurā norāda:

51.1. bērna vārdu, uzvārdu, personas kodu un dzīvesvietas adresi, kur nepieciešams sniegt aprūpes pakalpojumu;

51.2. bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes kontaktinformāciju;

51.3. vēlamo aprūpes pakalpojuma saņemšanas apjomu, norādot kopējo stundu skaitu nedēļā un konkrētu nedēļas dienu vai dienas, kad sociālās aprūpes pakalpojums būs nepieciešams (ja tas ir zināms);

51.4. vēlamā pakalpojuma sniedzēja vārdu, uzvārdu, personas kodu.

52. Iesniegumam pievieno dokumentu, kas apliecina, ka bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nespēj nodrošināt bērna aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā (darba devēja, izglītības iestādes, Nodarbinātības valsts aģentūras apliecinājumu vai pakalpojuma sniedzēja apliecinājumu, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene saņem sociālo pakalpojumu) un citus dokumentus, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai, ja tie nav valsts vai pašvaldību iestāžu rīcībā.

53. Iesniedzot Sociālajā dienestā noteikumu 51. punktā minēto iesniegumu, bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimene dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, izbeigšanu, pārtraukšanu vai atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu un veikt datu apstrādi sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā.

54. Sociālais dienests mēneša laikā pēc bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu, tai skaitā sociālā darba speciālista veiktu novērtējumu par pakalpojuma nepieciešamību izvērtēšanas, pieņem vienu no šādiem lēmumiem:

54.1. par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu uz laiku līdz 1 gadam, nosakot aprūpes pakalpojuma apjomu (stundas mēnesī), nepārsniedzot Ministru kabineta noteikumos par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti noteikto maksimālo stundu skaitu kalendāra mēnesī;

54.2. par atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu vai aprūpes pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu, ja konstatē, ka bērns atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā, vai arī, ja nav ievēroti citi šajā noteikumu nodaļā vai citā ārējā normatīvā aktā noteiktie nosacījumi.

55. Aprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms kopumā ir 80 stundas mēnesī. Atlīdzība par aprūpes pakalpojumu ir 4,79 euro stundā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu. Atlīdzības samaksas attaisnojuma dokumentus norāda noteikumu 56. punktā noteiktajā līgumā.

56. Aprūpes pakalpojumu nodrošina, pamatojoties uz pakalpojuma sniedzēja, ar kuru pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālais aprūpes centrs" noslēdzis līgumu par sociālo pakalpojumu sniegšanu, un bērna likumiskā pārstāvja vai audžuģimenes pārstāvja savstarpēji noslēgto līgumu par aprūpes pakalpojuma sniegšanas apjomu, laiku un samaksas kārtību.

57. Bērna likumiskajam pārstāvim vai audžuģimenes pārstāvim ir pienākums informēt Sociālo dienestu par apstākļiem, kas ir par pamatu piešķirtā aprūpes pakalpojuma izbeigšanai (noteikumu 54.2. punkts).

58. Ja bērna likumiskais pārstāvis vai audžuģimenes pārstāvis savlaicīgi nav informējis par apstākļiem, kas ir par pamatu aprūpes pakalpojuma izbeigšanai, un Sociālais dienests ir veicis atlīdzības izmaksu pakalpojuma sniedzējam, bērna likumiskajam pārstāvim vai audžuģimenes pārstāvim ir pienākums atlīdzināt saņemto atlīdzību par periodu, no dienas, kad radušies minētie apstākļi.

XV. Atbalsta pasākumi bērniem un pieaugušajām personām ar dažāda veida un rakstura atkarības problēmām

59. Atbalsta pasākumi atkarīgajām un līdzatkarīgām personām sniedz Sociālā dienesta darbinieks, nodrošinot personām ar atkarības problēmām:

59.1. psihosociālu palīdzību;

59.2. informācijas par ārstēšanās un rehabilitācijas iespējām sniegšanu;

59.3. motivēšanu dzīvei bez atkarību izraisošām vielām;

59.4. sociālās rehabilitācijas plāna izveidošanu un realizēšanu sadarbībā ar sociālā darba speciālistiem.

60. Tiesības saņemt atbalsta pasākumus ir personai, kurai konstatētas atkarību izraisošas problēmas un kura ir izteikusi vēlēšanos tās mazināt.

XVI. Informācijas sniegšana psihiskās veselības jomā

61. Informācijas sniegšanu psihiskās veselības jomā nodrošina ārsts narkologs – psihiatrs, pamatojoties uz Sociālā dienesta sociālā darbinieka atzinumu.

62. Informācijas sniegšanu psihiskās veselības jomā piešķir ģimenēm, personām un personu grupām.

XVII. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

63. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldībā pašvaldības nolikumā noteiktā kārtībā.

64. Pašvaldības nolikumā noteiktā kārtībā pieņemtu lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

XVIII. Noslēguma jautājumi

65. Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

66. Ar noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē pašvaldības 2021. gada 22. septembra saistošie noteikumi Nr. 26/2021 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā".

Ķekavas novada domes priekšsēdētāja otrais vietnieks V. Variks

 

Saistošo noteikumu "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā"
paskaidrojuma raksts*

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt Ķekavas novada pašvaldības sociālo pakalpojumu veidus, to piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtību, kā arī lēmumu par sociālo pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.

2. Tā kā lēmumu par sociālā pakalpojuma – aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti – piešķiršanu pieņem Ķekavas novada sociālais dienests, bet pakalpojumu saskaņā ar saistošo noteikumu "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā" 56. punkta jauno redakciju nodrošinās pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs", ir jāpapildina saistošo noteikumu "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā" 5. punkts un jānosaka, ka sociālā darba speciālists izvērtē nepieciešamību un pieņem lēmumu arī par sociālā pakalpojuma – aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti- piešķiršanu, ko sniedz pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs".

Iepriekšējā saistošo noteikumu "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā" redakcijā 5. punkts noteica, ka pakalpojumus sniedz pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" un sociālais aprūpes centrs "Baldone".

31.12.2021. tika pabeigta sociālā aprūpes centra "Baldone" likvidācija, to pievienojot pašvaldības aģentūrai "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" kā struktūrvienību.

Ņemot vērā iepriekš minēto, saistošo noteikumu "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā" 5. punkta jaunajā redakcijā tiek noteikts, ka sociālos pakalpojumus sniedz pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs".

3. 2023. gada 12. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" 45. punktā, kur tika noteikts, ka aprūpes pakalpojuma nepilngadīgām personām ar invaliditāti vienas stundas izmaksas, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu, sākot ar 2023. gada 1. janvāri, nevar būt mazākas par valstī noteikto minimālo stundas likmi.

Ķekavas novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 26/2021 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ķekavas novadā" 55. punktā bija noteikta atlīdzība par aprūpes pakalpojumu 4,50 euro stundā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.

Lai saistošo noteikumu 55. punkts atbilstu Ministru kabineta noteikumu Nr. 316 45. punktam, ir nepieciešams tajā noteikt, ka atlīdzība par aprūpes pakalpojumu ir 4,79 euro stundā, iekļaujot visus nodokļus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.

4. Ķekavas novada sociālajam dienestam ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem. Atbilstoši Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likuma (turpmāk – SPSPL) 17. panta pirmajā daļā noteiktajam sociālos pakalpojumus drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu sniedzējs, kura pamatdarbība vai kura attiecīgās struktūrvienības pamatdarbība ir šo pakalpojumu sniegšana un kurš attiecīgā pakalpojuma sniegšanai ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc tam, kad pakalpojuma sniegšana uzsākta. Tātad pakalpojuma sniedzējs var būt NVO vai komersants, kuri ir reģistrējuši aprūpes mājās pakalpojumu sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, kā arī sociālais dienests vai cita pašvaldības izveidota institūcija, kura reģistrējusi minētajā reģistrā aprūpes mājās pakalpojumu.

Aprūpes pakalpojums pēc būtības atbilst SPSPL noteiktajam sociālās aprūpes pakalpojuma saturam, līdz ar to arī šo pakalpojumu var sniegt gan valsts informācijas sistēmā "Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrs" reģistrēti sociālā pakalpojuma "aprūpes mājās" sniedzēji (juridiskas personas), gan fiziskas personas, kuras noslēgušas uzņēmuma (pakalpojuma) līgumu ar attiecīgo sociālā pakalpojuma sniedzēju par pakalpojuma sniegšanu. Atbildība par pakalpojuma sniegšanu un pakalpojuma atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām ir juridiskajai personai, kura ir reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Ja sociālais dienests sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ir reģistrēts kā aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs, tad arī sociālais dienests var slēgt atbilstošu līgumu ar privātpersonu par aprūpes pakalpojuma sniegšanu nepilngadīgai personai ar invaliditāti. Šajā situācijā privātpersonai pašai nav jābūt reģistrētai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā, jo pakalpojuma sniedzējs būs sociālais dienests.

Tā kā Ķekavas novada sociālais dienests nav reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā kā aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs, tad nevar slēgt līgumu par sociālā pakalpojumu sniegšanu – aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti.

Lai Ķekavas novada iedzīvotāji varētu saņemt aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti, saistošo noteikumu 56. punktā ir jānosaka, ka pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" slēdz līgumu ar pakalpojuma sniedzēju un bērna likumisko pārstāvi vai audžuģimenes pārstāvi par aprūpes pakalpojuma sniegšanas apjomu, laiku un samaksas kārtību, jo pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ir reģistrēta kā aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēja.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Ķekavas novada sociālais dienests budžets:

Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" budžeta tāmē:

Sociālās mājas īres pakalpojums – 75000.00 euro.

Aprūpe mājās pakalpojums – 125000.00 euro.

Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām Ķekavā – 1 850000.00 euro.

Pašvaldības aģentūras "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" dienas aprūpes centra "Gaismas iela" pakalpojums – 70000.00 euro.

Kopā: 2120000,00 euro.

Ķekavas novada sociālā dienesta budžeta tāmē:

Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgām personām – 172800.00 euro.

Psihologa pakalpojums – 7500.00 euro.

Nakts patversmes pakalpojums – 4500.00 euro.

Aprūpes pakalpojums bērniem ar invaliditāti – 33721.00 euro.

Informācijas sniegšana psihiskās veselības jomā – 14400.00 euro.

Ģimenes asistenta pakalpojums – 24000.00

Kopā: 256 921.00 euro.

3. Sociālā ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Ietekme uz vidi – nav paredzēta.

Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav paredzēta.

Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav paredzēta.

Ietekme uz konkurenci – nav paredzēta.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktajai pašvaldības funkcijai nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Ķekavas novada sociālais dienests un pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs".

Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu projektu izstrādājis Ķekavas novada sociālais dienests.

Saistošo noteikumu izstādes gaitā nav veiktas konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām.

Saistošo noteikumu projekts tika publicēts Ķekavas novada pašvaldības mājas lapā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļi un priekšlikumi par saistošo noteikumu projektu nav saņemti.

* Paskaidrojuma rakstā ir norādīta informācija tikai par saistošo noteikumu 5., 55. un 56. punktu, jo šo punktu redakcija tiek mainīta. Pārējie saistošo noteikumu punkti paliek tādā pašā redakcijā, kādā tie tika apstiprināti 2021. gada 22. septembrī, pieņemot Ķekavas novada pašvaldības 2021. gada 22. septembra saistošos noteikumus Nr. 26/2021. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu attiecas uz visiem saistošiem noteikumiem.

Ķekavas novada domes priekšsēdētāja otrais vietnieks V. Variks

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!