
GODADIENAS
Ventspils ostai — jubilejas 100
Vakardien apritēja tieši simt
gadu, kopš Krievijas ķeizars Nikolajs II deva visaugsto
norādījumu un atļauju izveidot Ventas upes labajā krastā, netālu
no tās ietekas Baltijas grīvā, lielu tirdzniecības ostu.
Visžēlīgi tika atļauts un arī skubināts steidzīgi izbūvēt
dzelzceļa līniju no Tukuma līdz Ventspilij. Tādējādi pirms Pirmā
pasaules kara Ventspils piepeši kļuva par vienu no galvenajām
Krievijas impērijas tirdzniecības artērijām. Un arī tagad
Ventspils tirdzniecības osta ir ieguvusi īpašu nozīmi Latvijas
valstī — pērn vairāk nekā divas trešdaļas tranzītkravu gāja caur
Ventspili. Gluži saprotams, ka tagad ventspilnieki grib
līdzināties roterdamiešiem, hamburgiešiem vai antverpeniešiem.
Vakardien Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Uldis Pētersons
uzsvēra Ventspils ostas priekšrocības: tā nekad neaizsalst, tai
līdzās ir samērā ērts ceļu tīkls un labs tā sauktais menedžments
(kā trūkst Krievijā).
Sakarā ar Ventspils tirdzniecības
ostas simtgadi Rīgā, Pasta ēkā Stacijas laukumā, tika laista
klajā īpaša jauna pastmarka. Protams, ņemot vērā filatēlistu
intereses, tika noteikts arī jaunās pastmarkas pirmais dzēšanas
datums. Pastmarka veltīta Ventspils tirdzniecības ostas kā
pasaules mēroga tranzītostas simtgadei. Pastmarkas nomināls: Ls
0,20; tirāža: 500 tūkstoši. Mākslinieks Jurijs Šavkuņenko. Uz
patsmarkas attēlotas seno romiešu mitoloģiskās personas: jūras
kuģniecības dievs Poseidons (sengrieķiem — Neptūns) un
tirdzniecības dievs Merkūrijs (Hermess). Abi šie tēli pašlaik
redzami tagadējā Ventspils Biznesa centra fasādē.
Ventspils osta pirmoreiz pieminēta dokumentos jau 1263.gadā. Bet tikai XIX gadsimta beigās tā kļuva par vērienīgu un savulaik sevišķi modernu tranzītostu, kuras apgrozījums laikā no 1901. līdz 1913.gadam pieauga 65 reizes.
Mintauts Ducmanis,
dipl.hist.