• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Savā piektajā kongresā (turpinājums). Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 19.12.1995., Nr. 196 https://www.vestnesis.lv/ta/id/27851

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas ziņas

Vēl šajā numurā

19.12.1995., Nr. 196

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Savā piektajā kongresā

Turpinājums no 1.lpp.

Runājot par gaidāmo teritoriāli administratīvo reformu, jāsaka, ka LPS šajā procesā aktīvi piedalīsies ar saviem priekšlikumiem, bet nekādā gadījumā neuzņemsies politisko atbildību par šo reformu.

Baltijas valstu vienotības jautājumā gribu atzīmēt mūsu delegācijas panākumus triju Baltijas valstu konferencē Drusķininkos, kur pieņēmām rezolūciju par Baltijas valstu savienības izveidošanu. Visi šie un citi jautājumi ir iekļauti sagatavotajā materiālā "Latvijas pašvaldību attīstības vadlīnijas", kas tiks pilnveidots mūsu turpmākajās diskusijās. Šis dokuments turpmāk atvieglos gan LPS valdes, gan pašvaldību, gan LPS priešsēža darbu, īpaši situācijās, kad ātri jāreaģē uz notikumiem un jāpieņem konkrēti, precīzi lēmumi.

Kongresa turpinājumā līdzziņojums par pagastu lomu valstī un par pašvaldību reformu problēmām nolasīja LPS priekšsēža vietnieki Aleksandrs Lielmežs un Ēriks Zunda.

Ievadot savu apsveikumu un uzrunu kongresa delegātiem un viesiem, Ministru prezidents Māris Gailis sacīja, ka pašreiz noslēdzas zināms posms viņa sabiedriskajā darbībā, un pateicās pašvaldību vadītājiem un darbiniekiem par līdzšinējo sadarbību un izpratni, ko izrādījusi Latvijas Pašvaldību savienība. Runas turpinājumā Māris Gailis pievērsās reģionālās attīstības perspektīvām Latvijā.

— Viena no Latvijas problēmām ir nesabalansētā reģionu attīstība. Lielākā daļa rūpniecības, intelektuālā un finansiālā potenciāla — tātad arī attīstības iespējas — ir koncentrētas Rīgā un vēl dažās lielākajās pilsētās. Valstī sāk iezīmēties bīstama disproporcija starp lielāko pilsētu un lauku attīstības tempiem un iespējām. (..) Taču valstij nav lielu līdzekļu, lai, tos pārdalot, varētu šo līdzsvara trūkumu novērst. Galvenās rezerves meklējamas ārvalstu un vietējās investīcijās, kā arī rajonos un pagastos —, visur strādājot efektīvāk un meklējot jaunus risinājumus. Diemžēl apstākļi ārvalstu investīcijām Latvijā nav īpaši labvēlīgi. It sevišķi zemes tirgus jomā. Šeit ir nepieciešams vienkāršot birokrātisko procedūru, it īpaši Zemes dienesta un zemesgrāmatu darbā. Valsts kredīti manuprāt jānovirza infrastruktūras objektiem valsts investīciju programmas ietvaros. Tas padarīs lētākas privātās investīcijas un cels reģionu īpašumu vērtību. Pasaules praksē valsts reģionu un pilsētu attīstībai plaši tiek izmantoti iedzīvotāju līdzekļi. Arī mums jādomā, kā plašāk piesaistīt šos līdzekļus, it īpaši pēc pensiju fonda izveidošanas, kurā koncentrēsies ievērojami finansu resursi. Reģionālajai nodokļu politikai jāsekmē mērķtiecīga ieguldījumu ieplūšana Latvijas laukos.

Ministru prezidents prognozēja, ka jau tuvākajā nākotnē sagaidāma lauksaimniecībā nodarbināto skaita samazināšanās un tāpēc jau tagad reģionos jāpievērš uzmanība darba iepēju paplašināšanai laukos, radot arī cita rakstura darbavietas. Māris Gailis tāpat runāja par būvniecības, tūrisma un sakaru tīkla izvēršanu Latvijas pilsētās un laukos un pašvaldību tiesībām nodokļu iekasēšanā, izmantojot nodokļu politiku kā sviru vietējās ekonomikas un saimnieciskās darbības stimulēšanai.

Savas runas noslēgumā Ministru prezidents pievērsās drīzumā sagaidāmajai administratīvi teritoriālajai reformai.

— Tai jānodrošina pašvaldību finansiālā dzīvotspēja. Reformas procesu nedrīkst sasteigt, tam jābūt izsvērtam un pārdomātam. Tā rezultātā nedrīkst pasliktināt vai samazināt pašvaldību pakalpojumu nodrošinājumu iedzīvotājiem. Pārvaldāmajai teritorijai jābūt tik lielai, lai katras pašvaldības un valsts institūcijas sniegtos pakalpojumus iedzīvotāji saņemtu pēc iespējas ātrāk. Reformas jāsaskaņo ar zemes reformas dienestu un, protams, ir jāievēro vēsturiskie, etniskie, kulturālie un psiholoģiskie faktori.

Kongresā runāja Pašvaldību savienības komiteju priekšsēdētāji, kas informēja par gada laikā paveikto, kā arī plašāk izvērsa Andra Jaunsleiņa ziņojumā ietvertās tēzes.

Pēcpusdienā risinājās delegātu debates par kongresa galvenā dokumenta "Latvijas pašvaldību attīstības vadlīnijas" sadaļām. Īpaši nopietnas diskusijas bija par sadāļām "Vides un veselības aizsardzība", "Reģionālā attīstība", "Pašvaldību īpašums", "Sociālā palīdzība iedzīvotājiem", — tieši par tiem jautājumiem, kuros daudz kas jādara valdībai, Pašvaldību savienībai un Saeimai, lai pilnveidotu likumdošanu un Valsts budžeta līdzekļu sadalījumu.

Delegāti tāpat izskatīja priekšlikumus par LPS statūtu papildināšanu un grozīšanu, pieņēma vairākas rezolūcijas, kas tiks iesniegtas Ministru kabinetam, kā arī apstiprināja Pašvaldību savienības 1996.gada ieņēmumu un izdevumu tāmi.

Vairis Ozols,

"LV" iekšpolitikas redaktors

Foto: Arnis Blumbergs, "LV"

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!