• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par vienoto neatliekamās palīdzības numuru 112. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.02.2012., Nr. 26 https://www.vestnesis.lv/ta/id/244114

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par ostu darbības efektivitātes uzlabošanu

Vēl šajā numurā

15.02.2012., Nr. 26

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija: Par vienoto neatliekamās palīdzības numuru 112

Eiropā ir miljoni iedzīvotāju un ceļotāju, kas dodas slēpot, pavadīt laiku kopā ar ģimeni, komandējumos, apmeklēt šīs vasaras sporta notikumus, piemēram, olimpiskās spēles Londonā vai Eiropas futbola čempionātu Polijā un Ukrainā. Un šiem cilvēkiem ir vajadzīga iespēja sazināties ar neatliekamās palīdzības dienestiem gan savā valstī, gan ārpus tās.

Tomēr tikai 34% no regulārajiem ceļotājiem un 26% no visiem eiropiešiem zina, ka pastāv 112 – vienotais neatliekamās palīdzības tālruņa numurs, kuru var izmantot ārkārtas situācijās savā valstī vai ceļojumā. Latvijā pēdējos gados numura atpazīstamība ir kritusies, un par to zina 22% cilvēku.

Daudzi lielākie dzelzceļa, gaisa un citu veidu transporta uzņēmumi ir pievienojušies Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietniekiem Nēlī Krūsai un Sīmam Kallasam kampaņā, kuras mērķis ir palielināt 112 atpazīstamību. Bez papildu izmaksām nodokļu maksātājiem neatliekamās palīdzības dienesta tālruņa numuru reklamēs uz e-biļetēm, pasažieriem piedāvātajos žurnālos, uzņēmumu tīmekļa vietnēs un tiešajā saziņā.

N.Krūsa un S.Kallass ir apņēmušies nodrošināt, lai katram eiropietim būtu pieejama numura 112 viedtālruņu lietotne savā valodā. Pēdējos gados ir izstrādātas daudzas 112 mobilās lietotnes, tomēr šajā jomā vēl daudz darāmā.

Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietniece N.Krūsa uzskata: "Sazvanot 112, var izglābt dzīvību. Taču tas palīdzēs tikai tad, ja iedzīvotāji zinās šo numuru. Tāpēc mēs strādājam kopā ar ceļojumu uzņēmumiem, lai piesaistītu braucēju uzmanību, kamēr tie atrodas ceļā uz galamērķi."

Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks S.Kallass teica: "Lieliski, ka Eiropas transporta nozare ir apņēmusies informēt ceļotājus par neatliekamās palīdzības numuru 112. 112 ir svarīgs drošības instruments transportā. Pievienoties dalībnieku sarakstam var visu gadu, un līdzšinējā interese liecina, ka mēs varam gaidīt vēl daudzu uzņēmumu līdzdalību."  

 

Pamatinformācija

112 ir Eiropas neatliekamās palīdzības dienestu tālruņa numurs, kas bez maksas sazvanāms no fiksētā un mobilā tīkla visur ES. 112 savieno zvanītāju ar attiecīgo palīdzības dienestu (vietējo policiju, glābšanas dienestu vai medicīniskās palīdzības dienestu) un darbojas 24 stundas diennaktī. Šo numuru var sazvanīt visās ES dalībvalstīs. Tas papildina valsts neatliekamās palīdzības dienestu numurus, piemēram, 999 vai 110. Dānijā, Maltā, Nīderlandē, Portugālē, Rumānijā, Somijā un Zviedrijā 112 ir arī vienīgais vai galvenais valsts neatliekamās palīdzības dienestu numurs. 112 tiek izmantots arī ārpus Eiropas Savienības, piemēram, Horvātijā, Melnkalnē un Turcijā. Ukraina ir nolēmusi ieviest šo numuru pilsētās, kur notiks "Euro 2012" futbola spēles (Doņeckā, Harkovā, Kijevā un Ļvovā), tā, lai sporta notikumu laikā 112 jau darbotos.

10.februārī publicētajā Eirobarometra aptaujā redzams, ka eiropiešu informētība par 112 izmantošanas iespējām savā valstī un citās Eiropas Savienības dalībvalstīs nepieaug. Lai to risinātu, 27.janvārī S.Kallass un N.Krūsa sūtīja vēstuli lielākajiem transporta uzņēmumiem, aicinot tos informēt pasažierus par neatliekamās palīdzības dienestu numuru 112. Šīs iniciatīvas pamatā ir līdzīga sekmīga kampaņa, ko pagājušajā gadā sāka EP deputāte Diāna Volisa. Kampaņu atbalsta 112 Eiropas Fonds.

Mobilo tālruņu lietotnes, plašāk pazīstamas ar anglisko nosaukumu "apps", ir datorprogrammatūra, kas izstrādāta mobilajiem tālruņiem noteikta uzdevuma veikšanai. Lietotnes tālrunī vai nu instalē ražotājs, vai arī tās var nopirkt un lejupielādēt īpašos lietotņu veikalos jeb "app stores".

Ziņojumā par to, kā katrā dalībvalstī īsteno 112 (arī tas ir publiskots 10.februārī), redzams, kādās valodās 112 zvanu centri var atbildēt.

Zvanītāji var izmantot angļu valodu 25 valstīs (neskaitot Apvienoto Karalisti, Īriju un Maltu): Austrijā, Beļģijā, Bulgārijā, Čehijā, Dānijā, Grieķijā, Igaunijā, Itālijā, Latvijā, Lietuvā, Luksemburgā, Nīderlandē, Polijā, Portugālē, Rumānijā, Slovākijā, Slovēnijā, Somijā, Spānijā, Ungārijā, Vācijā, Zviedrijā, kā arī Horvātijā, Islandē un Norvēģijā.

14 valstis (neskaitot Beļģiju, Franciju un Luksemburgu) var atbildēt uz zvaniem franču valodā: Bulgārijā, Čehijā, Grieķijā, Itālijā, Īrijā, Nīderlandē, Norvēģijā, Lietuvā, Polijā, Rumānijā, Slovākijā, Somijā, Spānijā un Vācijā.

112 zvanus vācu valodā var pieņemt 12 valstīs: Bulgārijā, Čehijā, Itālijā, Nīderlandē, Norvēģijā, Lietuvā, Polijā, Rumānijā, Slovākijā, Somijā, Spānijā un Ungārijā (neskaitot Austriju, Beļģiju, Luksemburgu un Vāciju).

Itāļi var izmantot savu dzimto valodu, zvanot uz 112 Čehijā, Horvātijā, Rumānijā, Slovēnijā un Spānijā.

Krieviski 112 zvanus pieņem Čehijā, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā, Polijā, Rumānijā, Slovākijā un Somijā.

Apvienotajā Karalistē neatliekamās palīdzības dienestu rīcībā ir tulku dienests, kas strādā 170 valodās. Līdzīgs dienests ir arī Francijā, un tas aptver 40 valodas.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!