Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Konkurences padome
Konkurences padome publicē pieņemtos lēmumus par tirgus dalībnieku apvienošanos, par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu, par tirgus dalībnieku paziņoto vienošanos, par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu u.c.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2011. gada 9. decembra lēmums Nr. E02-79 "Par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.01.2012., Nr. 5 https://www.vestnesis.lv/ta/id/242519

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Centrālās statistikas pārvaldes dienesta informācija Nr.0501-12/1-30

Patēriņa cenu indeksi 1991. – 2011.gadā pa ceturkšņiem

Vēl šajā numurā

10.01.2012., Nr. 5

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: E02-79

Pieņemts: 09.12.2011.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.E02-79

Rīgā 2011.gada 9.decembrī  (prot. Nr.58, 2.§)

Par pārkāpuma konstatēšanu un naudas soda uzlikšanu

Lieta Nr. p/11/03.01.-01./11
"Par Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu SIA "ENERGO HOLDINGS" darbībās"

Pamatojoties uz rīcībā nonākušo informāciju1 par to, ka SIA "ENERGO HOLDINGS" kļuvis par SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu īpašnieci, Konkurences padome veica pārbaudi, vai darījums, SIA "ENERGO HOLDINGS" iegādājoties SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāldaļas, atbilst Konkurences likuma 15.panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem, kā arī pārbaudīja, vai izpildās Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā minētie darījuma paziņošanas Konkurences padomei kritēriji.

Izvērtējot iegūto informāciju, Konkurences padome secināja, ka ir pamats lietas ierosināšanai par nepaziņotu apvienošanos. 2011.gada 27.maijā Konkurences padome pieņēma lēmumu par lietas Nr. p/11/03.01.-01./11 "Par Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu SIA "ENERGO HOLDINGS" darbībās" ierosināšanu (turpmāk tekstā – Lieta) (prot. Nr.26, 5.§).

SIA "ENERGO HOLDINGS" ir reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar reģistrācijas Nr.40103382737, juridiskā adrese Lubānas iela 43, Rīga, LV–1073.

SIA "GRIF 23" ir reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar reģistrācijas Nr.40103320205, juridiskā adrese Emiļa Melngaiļa iela 1a, Rīga, LV–1010.

SIA "GRF" ir reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar reģistrācijas Nr.40103262316, juridiskā adrese Emiļa Melngaiļa iela 1a, Rīga, LV–1010.

Lietas izpētes laikā tika iegūta informācija no SIA "ENERGO HOLDINGS", LR Uzņēmumu reģistra un LR Valsts ieņēmumu dienesta.

Izvērtējot Lietas izpētes gaitā iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Konkrētais tirgus

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu "konkrētais tirgus – konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu". Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu "konkrētās preces tirgus –  noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt ar šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības", un saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu "konkrētais ģeogrāfiskais tirgus –  ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām".

Ņemot vērā Konkurences padomes 2011.gada 13.oktobra lēmumu Nr.63 "Par apvienošanos atļaušanu" (turpmāk tekstā – Lēmums), kas tika pieņemts lietā Nr.1928/11/03.01.-01./14 "Par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos"2 (turpmāk tekstā – Apvienošanās Lieta) un kurā tiek izvērtēti minēto sabiedrību apvienošanās apstākļi no konkurences viedokļa, t.sk., definēti konkrētie tirgi, kuros notika koncentrācija, Konkurences padome uzskata, ka nav nepieciešams atkārtoti apskatīt un analizēt konkrētos tirgus.

Līdz ar to par konkrētajiem tirgiem, kuri SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanās rezultātā tika tieši un/vai netieši ietekmēti, uzskatāmi šādi tirgi Latvijas teritorijā:

1. elektroapgādes sistēmu būvniecības darbi;

2. telekomunikāciju sistēmu būvniecības darbi;

3. dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecība;

4. infrastruktūras būvniecība (inženierbūvniecība).

2. Normatīvo aktu regulējums

Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts: "Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu, saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:

1)  apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;

2)  apvienošanās dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus".

Saskaņā ar SIA "ENERGOHOLDINGS" 2011.gada 13.jūlijā iesniegtajā ziņojumā par apvienošanos (turpmāk – Ziņojums) minēto "SIA "ENERGO HOLDINGS" 2011.gada 18.februārī iegādājās 100% SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļas". Tātad apvienošanās atbilst Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā norādītajam apvienošanās veidam.

Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju SIA "ENERGO HOLDINGS" 2010.gadā apgrozījuma nav, SIA "SKONTO BŪVE", kas pieder Guntim Rāvim,  2010.gadā neto apgrozījums ir Ls 73 769 111,00 SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" 2010.gadā neto apgrozījums ir Ls 21 076 189,00.

Ievērojot Ministru kabineta noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk – MK noteikumi Nr.800) 9.punktu, iegūstošās sabiedrības (SIA "ENERGO HOLDINGS") apgrozījumā ierēķina saistīto uzņēmumu apgrozījumu, tādējādi iegūstošās sabiedrības apgrozījums ir ne mazāks par Ls 73 769 111,00. Savukārt mērķsabiedrības apgrozījums pārsniedz 21 miljonu Ls. Līdz ar to kopējais apvienošanās dalībnieku apgrozījums pārsniedz Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā noteikto kritēriju – 25 miljonu latu slieksni. Ievērojot minēto, nav nozīmes, kāds ir pārējo saistīto uzņēmumu apgrozījums, kuros G.Rāvis realizē tiešu un netiešu izšķirošu ietekmi, jo apgrozījuma kritēriji jau tiek sasniegti ar SIA "SKONTO BŪVE" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apgrozījumu.

Tātad secināms, ka izpildās ziņojuma par apvienošanos iesniegšanas apgrozījuma kritērijs un saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta otro daļu "(..) tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu (..)". Savukārt MK Noteikumu Nr.800 3.punktā ir norādīts, ka "(..) Ziņojumu par Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3. un 4.punktā noteikto apvienošanos iesniedz fiziskas personas vai tirgus dalībnieki, kas iegūst izšķirošu ietekmi (..)". Līdz ar to par SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" iegādi vajadzēja paziņot jebkuram no Ietekmes ieguvējiem neatkarīgi no tā, vai tas apvienošanās rezultātā iegūst tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS", jo komercsabiedrības ņem vērā savu dalībnieku, jo īpaši, ja tiem ir vairākums daļu vai tas ir vienīgais dalībnieks un tiek pieņemts stratēģisks lēmums iegādāties citu tirgus dalībnieku, intereses. Līdz ar to katrs tirgus dalībnieks, kas realizē izšķirošu ietekmi citā tirgus dalībniekā, ir solidāri atbildīgs par tirgus dalībnieka, kurā tas realizē izšķirošu ietekmi, Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 17.panta pirmo daļu "Ja ziņojums par apvienošanos nav iesniegts šajā likumā noteiktajos gadījumos, Konkurences padome ir tiesīga pieņemt lēmumu par naudas soda uzlikšanu jaunajam tirgus dalībniekam vai izšķirošās ietekmes ieguvējam līdz 1000 latiem par katru dienu, skaitot no dienas, kad ziņojumu vajadzēja sniegt".

Izvērtējot informāciju par darījumu, kura rezultātā SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" (visi kopā turpmāk tekstā – Ietekmes ieguvēji) ieguva izšķirošu ietekmi pār SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS", konstatējams, ka darījums noticis 2011.gada 18.februārī, tātad ziņojums par apvienošanos bija jāsniedz līdz 2011.gada 18.februārim.

Ziņojums tika iesniegts Konkurences padomē 2011.gada 13.jūlijā.

3. Lietā apkopotā informācija

Kā jau minēts šī lēmuma ievaddaļā, Konkurences padome veica pārbaudi, vai darījums, SIA "ENERGO HOLDINGS" iegādājoties SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāldaļas, atbilst Konkurences likuma 15.panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem, kā arī pārbaudīja, vai izpildās Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā minētie darījuma paziņošanas Konkurences padomei kritēriji. Pēc pārbaudes rezultātiem 2011.gada 27.maijā Konkurences padome pieņēma lēmumu par Lietas ierosināšanu.

2011.gada 22.jūnijā Konkurences padome nosūtīja SIA "ENERGO HOLDINGS" vēstuli Nr.1573 ar uzaicinājumu iepazīties ar Lietā esošajiem pierādījumiem, izteikt viedokli, kā arī informēja, "(..) ka SIA "ENERGO HOLDINGS", atbilstoši 2008.gada 29.septembra Ministru kabineta noteikumiem Nr.800 "Pilna un saīsināta ziņojuma par tirgus dalībnieku apvienošanos un izskatīšanas kārtība" ir jāiesniedz ziņojums par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos".

2011.gada 5.jūlijā SIA "ENERGO HOLDINGS" pārstāvji ieradās Konkurences padomē un iepazinās ar Lietas materiāliem.

2011.gada 7.jūlijā Konkurences padome saņēma SIA "ENERGO HOLDINGS" 07.07.2011. rakstveida paskaidrojumus Nr.1-07/2011 (turpmāk tekstā – Paskaidrojumi Nr.1-07/2011.), kuros bija minēts, ka "vēršam Konkurences padomes uzmanību uz to, ka konkrētais SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" daļu iegādes darījums bija netipisks, proti, jau kopš 2010.gada 17.jūnija SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" vienīgais kapitāla daļu īpašnieks AS "Alta Property & Construction" (..) ar tiesas spriedumu tika atzīta par maksātnespējīgu, līdz ar to SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu iegūšana īpašumā "parasta" pirkuma – pārdevuma rezultātā nemaz nebija iespējama, jo maksātnespējīgas kapitālsabiedrības aktīvu atsavināšanu reglamentē specifiski noteikumi, kuri precīzi atspoguļoti Maksātnespējas likumā. Konkrētajā gadījumā tas izpaudās tādejādi, ka SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu atsavināšana, bez izsoles rīkošanas, varēja notikt vienīgi tad, ja AS "Alta Property & Construction" nodrošinātais kreditors dod savu rakstveida piekrišanu SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu atsavināšanai bez izsoles un šo kapitāla daļu atsavināšanas kārtību apstiprina AS "Alta Property & Construction" kreditoru sapulce".

Paskaidrojumos Nr.1-07/2011 SIA "ENERGO HOLDINGS" informē arī, ka "ņemot vērā, ka konkrētajā gadījumā nebija iespējamas ierastās līgumslēdzēju pušu pārrunas par līguma nosacījumiem un/ vai noslēgšanas nosacījumiem, bet gan potenciālajiem SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu ieguvējiem bija saistoši AS "Alta Property & Construction" maksātnespējas administratora un kreditoru sapulces pieņemtie lēmumi un tajos noteiktie izpildes termiņi, tad pat to vēloties attiecīgi nebija iespējams arī nodrošināt Konkurences padomes piekrišanas saņemšanu Konkurences likumā noteiktajā kārtībā, jo pretējā gadījumā SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" atsavināšanas darījums varēja vispār nenotikt, kas, esot maksātnespējīgam īpašniekam, pašam uzņēmumam (domāts – SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS") varēja nozīmēt arī būtisku apdraudējumu turpmākajai saimnieciskajai darbībai, par ko liecina SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" pēdējo gadu finanšu rādītāji (..). Tas vien jau ir bezprecedenta gadījums, kad būvniecības uzņēmums, kuram ir maksātnespējīgs īpašnieks, ir spējis tik ilgu laiku noturēties tirgū, saglabājot darboties spējīgu komandu, kas arī bija viens no iemesliem kāpēc menedžments kļuva par SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" pastarpinātiem līdzīpašniekiem".

SIA "ENERGO HOLDINGS" Paskaidrojumos Nr.1-07/2011 arī norāda, ka "augstāk minētais raksturo paša darījuma struktūru un specifiku, kas, mūsuprāt, būtu jāņem vērā vērtējot SIA "ENERGO HOLDINGS" atbildību iespējamā Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpuma pieļaušanā".

2011.gada 11.jūlijā Konkurences padome nosūtīja SIA "ENERGO HOLDINGS" vēstuli Nr.1703, kurā atkārtoti informēja "(..) ka SIA "ENERGO HOLDINGS", atbilstoši 2008.gada 29.septembra Ministru kabineta noteikumiem Nr.800 "Pilna un saīsināta ziņojuma par tirgus dalībnieku apvienošanos un izskatīšanas kārtība" ir jāiesniedz Ziņojums par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos".

2011.gada 13.jūlijā Konkurences padome saņēma SIA "ENERGO HOLDINGS" saīsināto ziņojumu par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos (turpmāk tekstā – Ziņojums). 2011.gada 18.jūlijā Konkurences padome saņēma SIA "ENERGO HOLDINGS" papildinājumus Ziņojumam.

Iepazīstoties ar Ziņojumu un tam pievienotajiem dokumentiem, Konkurences padome secināja, ka Ziņojums atbilst MK noteikumiem Nr.800 un 2011.gada 20.jūlijā informēja par to SIA "ENERGO HOLDINGS". Līdz ar Ziņojuma saņemšanu Konkurences padome ierosināja Apvienošanās Lietu.

2011.gada 11.augustā Konkurences padome pieņēma lēmumu Nr.53 (prot. Nr.41, 3.§) par papildus izpētes uzsākšanu Apvienošanās Lietā.

2011.gada 13.oktobrī Konkurences padome pieņēma Lēmumu, kas atļauj SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos, ar kuru Ietekmes ieguvēji iegūst izšķirošu ietekmi SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS".

4. SIA "ENERGO HOLDINGS" viedokļa analīze

2011.gada 16.novembrī Konkurences padome nosūtīja SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF", SIA "GRIF 23" vēstuli Nr.2600 ar uzaicinājumu iepazīties ar Lietā esošajiem pierādījumiem un izteikt viedokli.

SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF", SIA "GRIF 23" neizmantoja savas likumā noteiktās tiesības iepazīties ar Lietas materiāliem. 2011.gada 28.novembrī Konkurences padome saņēma SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF", SIA "GRIF 23" 24.11.2011. rakstveida paskaidrojumus Nr.1-11/2011 (turpmāk tekstā – Paskaidrojumi Nr.1-11/2011) par Lietu.

Paskaidrojumos Nr.1-11/2011 norādīts, ka "(..) ņemot vērā to, ka atbilstoši Konkurences padomes skaidrojumam SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRIF 23" un SIA "GRF" uzskatāmi par saistītiem uzņēmumiem, kā arī to, ka visām trim sabiedrībām vienīgais valdes loceklis ir Guntis Rāvis ar šo sniedzam vienotus paskaidrojumus SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRIF 23" un SIA "GRF" vārdā".

4.1. Paskaidrojumos Nr.1-11/2011 informēts, ka "2011.gada 7.jūlija Rakstveida paskaidrojumos Nr.1-07/2011 SIA "ENERGO HOLDINGS" izklāstīja visus galvenos apstākļus, kas saistīti ar SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" (..) kapitāla daļu iegādi. Konkurences padome tika informēta, ka tā brīža SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" vienīgais kapitāla daļu īpašnieks AS "Alta Property & Construction" (..) ar tiesas spriedumu bija atzīta par maksātnespējīgu, tādēļ SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu iegūšana īpašumā vienkārša pirkuma-pārdevuma darījuma rezultātā nemaz nebija iespējama, jo maksātnespējīgas kapitālsabiedrības aktīvu atsavināšanu reglamentē specifiski Maksātnespējas likuma noteikumi".

Ņemot vērā, ka Lietas dalībnieku viedoklis Paskaidrojumos Nr.1-11/2011 neatšķiras no viedokļa Paskaidrojumos Nr.1-07/2011, Konkurences padome uzskata, ka nav nepieciešams atkārtoti apskatīt to daļu, kas atkārtojas. Viedokļa izklāsts minēts sadaļā "Lietā apkopotā informācija".

Konkurences padome norāda, ka AS "Alta Property & Construction" maksātnespēja un specifiskais SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļu iegūšanas process SIA "ENERGO HOLDINGS" īpašumā  nav uzskatāms par attaisnojumu apvienošanās ziņojuma par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" neiesniegšanai, ņemot vērā, ka darījumā izpildījās Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteiktie kritēriji.

4.2. Paskaidrojumos Nr.1-11/2011 norādīts, ka "(..) sniedzot paskaidrojumus uz Konkurences padomes 2011.gada 22.februāra vēstuli Nr.463, SIA "ENERGO HOLDINGS" norādīja, ka tās kļūdainā pārliecība bija, ka attiecībā uz konkrēto darījumu nebija attiecināmas tiesību normas, vienlaicīgi norādot, ja Konkurences padome tomēr uzskata, ka šāda ziņojuma iesniegšana ir nepieciešama, tad SIA "ENERGO HOLDINGS" lūdz par to informēt".

Izvērtējot Ietekmes ieguvēju viedokli, Konkurences padome norāda, ka 2011.gada 22.februāra vēstulē Nr.463 (turpmāk tekstā – 22.02.2011. vēstule) SIA "ENERGO HOLDINGS" tika informēta, ka "(..) [Konkurences padome] saskata pazīmes, ka minētais darījums var tikt klasificēts kā apvienošanās Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē (..)", kā arī informēja par kritērijiem, kādos gadījumos jāiesniedz ziņojums par apvienošanos. Uz 22.02.2011. vēstuli Konkurences padome saņēma SIA "ENERGO HOLDINGS" 01.03.2011. atbildi Nr.1-02/11, kurā bija minēts, ka "(..) SIA "ENERGO HOLDINGS" patiešām 2011.gada 18.februārī ir iegādājies 100% SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļas. Taču, mūsuprāt, nepastāv nosacījumi, kas uzliktu par pienākumu pirms apvienošanās iesniegt Konkurences padomei pilnu ziņojumu, jo apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums nav sasniedzis 25 miljonus latu. SIA "ENERGO HOLDINGS" ir jaunizveidota SIA, kurai iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā nav bijis apgrozījuma. Savukārt nevienam no SIA "ENERGO HOLDINGS" dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā nav pārsniedzis 1,5 miljonus latu (..). Ja ir nepieciešama papildus informācija esam gatavi to sniegt". Līdz ar to Konkurences padome līdz Lietas ierosināšanai veica faktu un datu pārbaudi par apvienošanās ziņojuma iesniegšanas nepieciešamību.

4.3. Paskaidrojumos Nr.1-11/2011 informēts, ka "(..) Konkurences padome 2011.gada 13.oktobrī pieņēma lēmumu atļaut SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos ar kuru SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" caur SIA "ENERGO HOLDINGS" iegūst izšķirošu ietekmi SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS", jo nekonstatēja tādus apstākļus, kas varētu liecināt par apvienošanās nelabvēlīgo ietekmi uz dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecības tirgu Latvijā, kā arī netieši ietekmētajiem tirgiem – elektroapgādes sistēmu būvniecību, telekomunikāciju sistēmu būvniecību, infrastruktūras būvniecību. Tādejādi varam secināt, ka SIA "ENERGO HOLDINGS" pieļautais Konkurences likuma pārkāpums, savlaicīgi neiesniedzot ziņojumu, faktiski nav radījis nekādas negatīvas sekas Konkurences likuma izpratnē".

Konkurences padome norāda, ka Konkurences likuma 15.panta otrā daļa ir  paredzēta, lai nodrošinātu efektīvas kontroles mehānismu un Konkurences padome apvienošanās ietekmi uz tieši ietekmēto tirgu, kā arī netieši ietekmētajiem var noteikt tikai pēc tās informācijas izvērtēšanas, kas apvienošanās dalībniekiem ir jāiesniedz saskaņā ar MK noteikumiem Nr.800. Konkurences padome uzskata, ka efektīva kontrole ir iespējama, ja uzņēmumi, kas apvienojas paši savlaicīgi iesniedz apvienošanās ziņojumu un nepieciešamo papildus informāciju, nevis Konkurences padome pēc savas iniciatīvas apkopo apvienošanās izvērtēšanai nepieciešamo informāciju. 

Kā arī Konkurences padome norāda, ka Konkurences likuma 17.panta pirmā daļa neparedz, ka naudas sods uzliekams tikai gadījumos, ja iestājušās negatīvas un nelabvēlīgas sekas no apvienošanās. Vienlaikus Konkurences padome norāda, ka, aprēķinot soda apmēru, tiek ņemts vērā, ka SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanās, ar kuru SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" caur SIA "ENERGO HOLDINGS" iegūst izšķirošu ietekmi SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS", tika atļauta un netika konstatēti tādi apstākļi, kas varētu liecināt par apvienošanās nelabvēlīgo ietekmi uz dzīvojamo un nedzīvojamo ēku būvniecības tirgu Latvijā, kā arī netieši ietekmētajiem tirgiem.

5. Pārkāpuma konstatēšana, naudas soda uzlikšana

5.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 17.panta pirmo daļu "Ja ziņojums par apvienošanos nav iesniegts šajā likumā noteiktajos gadījumos, Konkurences padome ir tiesīga pieņemt lēmumu par naudas soda uzlikšanu jaunajam tirgus dalībniekam vai izšķirošās ietekmes ieguvējam līdz 1000 latiem par katru dienu, skaitot no dienas, kad ziņojumu vajadzēja sniegt" un ceturto daļu, kas paredz "Kad Konkurences padome ir konstatējusi, ka jaunais tirgus dalībnieks vai izšķirošās ietekmes ieguvējs ir izbeidzis šā panta pirmajā vai otrajā daļā minēto nelikumīgo darbību, un pieņēmusi attiecīgu lēmumu, tā pārtrauc šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētā naudas soda aprēķināšanu".

SIA "ENERGO HOLDINGS" 2011.gada 18.februārī iegādājās 100% SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" kapitāla daļas. Ņemot vērā, ka SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" un citu saistīto uzņēmumu apgrozījums pārsniedz Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā noteikto kritēriju – 25 miljonu latu slieksni, SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" vai SIA "GRIF 23" pirms apvienošanās ar SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" bija nepieciešams atbilstoši MK noteikumiem Nr.800 iesniegt Konkurences padomē ziņojumu par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos pirms 2011.gada 18.februāra. SIA "ENERGO HOLDINGS" ziņojumu par apvienošanos ar SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" iesniedza 2011.gada 13.jūlijā. Līdz ar to SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpums ilga no 2011.gada 18.februāra līdz 2011.gada 12.jūlijam jeb 145 dienas.

Konkurences likuma IV daļā ietvertās tiesību normas nosaka, ka tirgus dalībnieku apvienošanās ir paziņojamas pirms apvienošanās, lai būtu iespējams veikt efektīvu kontroli pār apvienošanās procesiem tirgū, tādējādi varētu savlaicīgi novērst apvienošanās negatīvo ietekmi uz konkurenci tirgū. Turklāt pārkāpēja sodīšana un administratīvā akta izdošana ir nepieciešama, lai atturētu citus tirgus dalībniekus no līdzīgiem likuma pārkāpumiem.

5.2. Konstatējot, ka ir nepieciešams pieņemt lēmumu, Konkurences padome izvērtēja soda apmēra samērīgumu, ņemot vērā, ka Konkurences likuma 17.panta pirmā daļa paredz naudas soda uzlikšanu līdz 1000 latiem par katru dienu, skaitot no dienas, kad ziņojumu vajadzēja iesniegt. Konkurences padome ņem vērā šādus faktus un apsvērumus:

1) SIA "ENERGO HOLDINGS", lai gan ar kavējumu un pēc Konkurences padomes pieprasījuma saņemšanas, tomēr iesniedza Konkurences padomē ziņojumu par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos;

2) SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" sadarbojās ar Konkurences padomi un sniedza atbildes uz informācijas pieprasījumiem;

3) Konkurences padome 2011.gada 13.oktobrī pieņēma lēmumu, kas atļauj SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos;

4) saskaņā ar Ziņojumā minēto informāciju3 apvienošanās dalībnieku4 (sabiedrības, kurās G.Rāvis īsteno tiešu un netiešu izšķirošu ietekmi) kopējais pēdējā finanšu gada (2010.gads) neto apgrozījums ir Ls 112 126 919,00.

Izvērtējot visus iepriekšminētos faktus un apsvērumus, nepieciešamību piemērot naudas sodu tādā apmērā, kas ir samērīgs ar Konkurences likuma 17.panta pirmajā daļā noteikto naudas sodu amplitūdu un pamatoti atturētu tirgus dalībnieku un citus tirgus dalībniekus no turpmākas Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpšanas, Konkurences padome uzskata, ka SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" solidāri ir uzliekams naudas sods Ls 175,00 apmērā par katru nokavēto dienu, skaitot no 18.02.2011. līdz 12.07.2011., kad nelikumīgās darbības tika izbeigtas un kas kopā sastāda 145 dienas. Tādējādi kopējais SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" uzliktais naudas sods par Konkurences likuma 15.panta otrās daļas pārkāpumu ir Ls 25 375,00.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 15.panta otro daļu, 17.panta pirmo un ceturto daļu, Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmo daļu, Ministru kabineta 29.09.2008. noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" 3., 8., 9. un 13.punktu, Konkurences padome

nolēma:

1. Konstatēt, ka, neiesniedzot ziņojumu pirms apvienošanās, kas notika 2011.gada 18.februārī, SIA "ENERGO HOLDINGS", SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" ir pārkāpušas Konkurences likuma 15.panta otro daļu.

2. Uzlikt SIA "ENERGO HOLDINGS" solidāri kopā ar SIA "GRF" un SIA "GRIF 23" naudas sodu Ls 25 375,00 (divdesmit pieci tūkstoši trīs simti septiņdesmit pieci lati 0 santīmi). Uzlikto naudas sodu 45 (četrdesmit piecu) dienu laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt valsts budžetā (saņēmējs: Valsts kase reģ.Nr. 90000050138, konta Nr.LV78TREL1060001019900, kods: TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un datumu, un 10 (desmit) dienu laikā pēc naudas soda samaksas paziņot par to Konkurences padomei, iesniedzot normatīvos aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātu maksājumu apliecinoša dokumenta kopiju.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas


1 Laikraksts "Dienas Bizness", I.Drozdovska "Starp LEC īpašniekiem – menedžments un būvuzņēmējs Guntis Rāvis", publicēts 21.02.2011., http://www.db.lv/ipasums/buve/starp-lec-ipasniekiem-menedzments-un-buvuznemejs-guntis-ravis-235627 (Apskatīts: 14.06.2011.)

2 Konkurences padomes 2011.gada 13.oktobra lēmums Nr.63 "Par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos"; http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/2011/A063_1310.pdf

3 Konkurences padomes 2011.gada 13.oktobra lēmums Nr.63 "Par SIA "ENERGO HOLDINGS" un SIA "LATVIJAS ENERGOCELTNIEKS" apvienošanos", 4.1.3.punkts  http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/2011/A063_1310.pdf

4 Turpat, 1.punkts http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/2011/A063_1310.pdf

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!

"latvijas vēstneša" lietotāju aptauja

Cienījamais Vestnesis.lv lietotāj!


Aicinām Jūs izteikt viedokli par vietnes - oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" - saturu, ērtumu un pilnveides iespējām.


Aptauja ilgs līdz 25. oktobrim