• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2011. gada 9. septembra lēmums Nr. 60 "Par lietas izpētes izbeigšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.10.2011., Nr. 156 https://www.vestnesis.lv/ta/id/237130

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.1/21

Metodika maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem

Vēl šajā numurā

04.10.2011., Nr. 156

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 60

Pieņemts: 09.09.2011.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.60

Rīgā 2011.gada 9.septembrī (prot. Nr.44, 2.§)

Lēmuma publiskojamā versija

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr.p/10/03.02/9

Par Līgumā par Eiropas Savienības darbību 101.panta 1.punkta c) apakšpunktā un Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto aizliegumu pārkāpumiem SIA "Novatours" un SIA "Tez Tour" darbībās

Vērtējot situāciju tūrisma pakalpojumu sniegšanas tirgū, Konkurences padomei bija pamats uzskatīt, ka starp tūrisma operatoriem SIA "Tez Tour" un SIA "Novatours" pastāv vienošanās par tirgu sadali, ņemot vērā teritoriju, pircējus vai citus nosacījumus. 

Konkurences padome 09.09.2010., pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 2.punktu, 24.pantu un 28.pantu, nolēma ierosināt lietu "Par Līgumā par Eiropas Savienības darbību 101.panta c) apakšpunktā un Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto aizliegumu pārkāpumiem SIA "Novatours" un SIA "Tez Tour" darbībās" (prot. Nr.39, 4.§).

Konkurences padome 09.03.2011., pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu un 27.panta otro daļu, nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.p/10/03.02/9 līdz 09.09.2011.

Konkurences padome izvērtēja lietā esošo informāciju, ko snieguši tūrisma operatori SIA "Tez Tour" (turpmāk – Tez Tour), SIA "Novatours" (turpmāk – Novatours), kā arī tūrisma aģentūras un komercsabiedrības, kas tūrisma operatoriem sniedz aviopārvadājumu pakalpojumus. 

Tez Tour ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40003586306, juridiskā adrese: Ziedleju iela 6, Mārupe, Mārupes novads.

Novatours ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40003525782, juridiskā adrese: K.Valdemāra iela 100, Rīga.

Izvērtējot lietā iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Tūrisma pakalpojumu normatīvais regulējums

1.1. Tūrisma pakalpojumu sniegšanu regulē Tūrisma likums u.c. normatīvie akti. Tūrisma likumā noteikti šādi termini:

– klients – fiziskā vai juridiskā persona, kas piekrīt saņemt kompleksu tūrisma pakalpojumu vai pērk kompleksu tūrisma pakalpojumu trešās personas interesēs,

– komplekss tūrisma pakalpojums – tūrisma pakalpojumu apvienojums, kurš sagatavots iepriekš vai pēc klienta pieprasījuma, attiecas uz periodu, kas ir garāks par 24 stundām, un ietver diennakts izmitināšanu vai vismaz divus no šādiem tūrisma pakalpojumiem: a) transportu, b) izmitināšanu, c) citu tūrisma pakalpojumu, kas nav transporta vai izmitināšanas palīgpakalpojums un aizņem proporcionāli lielāko daļu no tūrisma pakalpojumu apvienojuma,

– starptautiskais tūrisms – ārvalstnieku tūrisms Latvijas teritorijā (tūrisma pakalpojumu eksports) vai Latvijas iedzīvotāju tūrisms ārvalstīs (tūrisma pakalpojumu imports),

– tūrisma aģents – komersants, kas tūrisma operatora vārdā uz pilnvarojuma vai cita civiltiesiska līguma pamata piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus,

– tūrisma operators – komersants, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu Latvijā vai ārvalstīs un šos pakalpojumus piedāvā vai pārdod klientiem tieši vai ar tūrisma aģenta starpniecību,

– tūrisma infrastruktūra – tūrisma nozares un ar to saistīto citu nozaru (transporta, tirdzniecības, sakaru, kultūras, veselības aizsardzības u.tml.) pakalpojumu kopums, kas nodrošina tūrisma nozares darbību.

Saskaņā ar Tūrisma likuma 11.panta pirmajā daļā noteikto tūrisma pakalpojumus var sniegt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējies komersants vai saimnieciskās darbības veicējs, ja tā darbības mērķis ir atsevišķu vai kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšana tūristiem, bet 11.panta otrā daļa nosaka, ka tūrisma pakalpojumu sniedzējus pēc darbības veida iedala šādi: 1) tūrisma operators, 2) tūrisma aģents, 4) tūristu mītne, 5) tūrisma informācijas birojs, centrs, punkts, 6) tūristu gids.

Tūrisma likuma 11.panta:

– piektā prim daļa regulē tūrisma aģentu un tūrisma operatoru reģistrāciju, nosakot, ka attiecīgās datubāzes uzturēšanu nodrošina Ekonomikas ministrija.

– piektā trīs prim daļa nosaka, ka tūrisma aģenta un tūrisma operatora pakalpojumus Latvijā drīkst sniegt komersants, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrēts tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē.

1.2. Saskaņā ar Ministru kabineta 13.04.2010. noteikumu Nr.353 "Noteikumi par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību" (turpmāk – Noteikumi Nr.353) 2.punktā noteikto tūrisma aģentus un tūrisma operatorus reģistrē tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (turpmāk – TATO). TATO ir Ekonomikas ministrijas pārziņā esoša valsts informācijas sistēma, kuru izveido, uztur un reģistrāciju nodrošina Ekonomikas ministrija (turpmāk – Reģistrētājs). Noteikumi Nr.353 nosaka, ka Reģistrētājs reģistrē tūrisma aģentus un tūrisma operatorus, uzkrāj un aktualizē informāciju par tirgū esošajiem tūrisma aģentiem un tūrisma operatoriem (..) (3.punkts), datubāzē iekļauj šādu informāciju: komersanta firmu vai filiāles firmu, ja tā atšķiras no komersanta firmas, preču zīmi, komersanta reģistrācijas numuru (..), informāciju par pakalpojuma pārdošanas vietām (10.1.apakšpunkts). Pakalpojumu programma ir saistoša tūrisma operatoram un tūrisma aģentam (12.punkts), izņemot šajos noteikumos noteiktajos gadījumos.

2. Tez Tour un Novatours kā Latvijas lielākie tirgus dalībnieki tūrisma nozarē Latvijā

2.1. Pamatojoties uz TATO esošo informāciju, vienlaikus gan kā tūrisma operatori, gan kā tūrisma aģentūras darbojas virkne komercsabiedrību. No 334 komercsabiedrībām, kas 14.01.2011. bija reģistrējušās TATO datubāzē, 236 bija reģistrējušās tikai kā tūrisma aģentūras, 21 – tikai kā tūrisma operators, 77 reģistrējušās gan kā tūrisma operatori, gan aģentūras. Saskaņā ar TATO esošo informāciju Novatours darbojas gan kā tūrisma operators, gan kā tūrisma aģents, bet Tez Tour – tikai kā tūrisma operators.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome konstatē:

1) Tez Tour uzskatāma par komercsabiedrību, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu Latvijā vai ārvalstīs, un šos pakalpojumus piedāvā vai pārdod klientiem ar tūrisma aģentūras starpniecību,

2) Novatours uzskatāma par komercsabiedrību, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu Latvijā vai ārvalstīs, un šos pakalpojumus piedāvā vai pārdod klientiem tieši (ar savas aģentūras starpniecību) vai ar citas tūrisma aģentūras starpniecību.

2.2. Tez Tour un Novatours uzskatāmi par vadošajiem Latvijas tūroperatoriem, veidojot un piedāvājot atpūtas ceļojumus uz Turciju, Ēģipti, Krētu, Spāniju, Tunisiju, Grieķiju. Kā norādīts Tez Tour mājas lapā www.teztour.lv, 2008. un 2009.gadā Tez Tour bija lielākais (attiecīgi 22 486 509 Ls un 12 879 938 Ls), Novatours otrais lielākais (attiecīgi 17 632 896 Ls un 10 836 195 Ls) apgrozījums tūrisma nozarē strādājošo komercsabiedrību vidū. Papildus iepriekš minētajam Tez Tour mājas lapā www.teztour.lv norāda, ka "(..) ir lielākais tūrisma operators Latvijā un viens no vadošajiem starptautiskajiem tūrisma operatoriem Eiropā. (..) patlaban savas ceļojumu programmas piedāvā vairāk nekā 150 tūrisma un ceļojumu aģentūrās visā Latvijā". Kā norādīts Tez Tour mājas lapā www.teztour.lv, "Tez Tour grupa apvieno 50 ofisus 18 pasaules valstīs, no kuriem 22 ofisi uzņem tūristus, bet 28 nodarbojas ar izejošo tūrismu (tie ir ofisi Baltijas, Austrumeiropas un NVS valstīs)".

2.3. Saskaņā ar tūrisma operatoru Tez Tour un Novatours mājas lapās (attiecīgi www.teztour.lv un www.novatours.lv) esošo informāciju minētie tūrisma operatori galvenokārt piedāvā tūrisma atpūtas ceļojumus uz Turciju (Antālija u.c.), Ēģipti (Šarm El Šeiha, Hurgada u.c.), Spāniju (Tenerifi) u.c. Iepriekš minēto tūroperatoru veidotos ceļojumus var nopirkt tūrisma aģentūrās visā Latvijā, piemēram, kā Novatours sadarbības partneri uzskaitītas 172 tūrisma aģentūras Rīgā, kā arī tās piedāvātos ceļojumus var nopirkt vēl 23 Latvijas pilsētās. Izlases veidā apmeklējot vairāku Latvijā darbojošos tūrisma aģentūru mājas lapas, praktiski jebkurā no tām ir pieejama informācija par iepriekš minēto tūroperatoru piedāvājumiem, īpaši izceļot katra tūroperatora "pēdējā brīža piedāvājumus", piedāvājot izvēles iespējas. Tādējādi tūrisma ceļojumu iegādes tirgus (aģentūru līmenī) vērtējams kā ļoti caurspīdīgs.

3. Konkrētais tirgus

Konkrētās lietas ietvaros tiek apskatīti divi pakalpojumi, ko piedāvā tirgus dalībnieki – komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšana (šī lēmuma 3.1.punkts) un komplekso tūrisma pakalpojumu pārdošana (šī lēmuma 3.2.punkts).

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu.

3.1. Komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšana

3.1.1. Konkrētā prece

Tūrisma likuma 1.panta 20.punkts nosaka, ka tūrisma pakalpojums ir mērķtiecīga darbība tūristu interešu un vajadzību apmierināšanai. Tūrisma pakalpojumi ir pakalpojumi, kas ir saistīti ar privātpersonas ceļošanas un brīvā laika pavadīšanas iespēju nodrošināšanu (precīzāk, komersanta vai saimnieciskās darbības veicēja mērķtiecīga darbība vai darbības par atlīdzību, kas ir saistītas ar privātpersonas ceļošanas vai brīvā laika pavadīšanas iespēju nodrošināšanu).

Parasti tūrisma pakalpojumi tiek klasificēti:

1) atsevišķs tūrisma pakalpojums – viens individuāli iepriekš sagatavots tūrisma pakalpojums, kuru sniedz par noteiktu cenu, piemēram, nakšņošana viesu namā; ekskursija pa Rīgas vecpilsētu; u.tml.1,

2) komplekss tūrisma pakalpojums – tūrisma pakalpojumu apvienojums, kurš sagatavots iepriekš vai pēc klienta pieprasījuma, attiecas uz periodu, kas ir garāks par 24 stundām, un ietver diennakts izmitināšanu vai vismaz divus no šādiem tūrisma pakalpojumiem:

a) transportu,

b) izmitināšanu,

c) citu tūrisma pakalpojumu, kas nav transporta vai izmitināšanas palīgpakalpojums un aizņem proporcionāli lielāko daļu no tūrisma pakalpojumu apvienojuma.

Atkarībā no konkrētā tūrisma pakalpojuma veida privātpersonas tiesības aizsargā dažādi normatīvie akti. Atsevišķa tūrisma pakalpojuma gadījumā informācija par savām tiesībām privātpersonai galvenokārt būs jāmeklē Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Savukārt kompleksa tūrisma pakalpojuma gadījumā – Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Noteikumos Nr.3532.

Noteikumu Nr.353 28.punkts paredz, ka tūrisma operators ir atbildīgs, lai pakalpojumi tiktu nodrošināti atbilstoši līgumam, t.sk. paredzot, ka tūrisma operatoram ir pienākums sniegt klientam nepieciešamo palīdzību, ja kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšana nepilnā vai neatbilstošā apjomā notiek trešās personas (kas nav saistīta ar līgumā paredzētajiem pakalpojumiem) neparedzamas vai nenovēršamas darbības dēļ; ārkārtēju (neparastu, neparedzamu un nekontrolējamu) apstākļu dēļ; tādu notikumu dēļ, kurus tūrisma operators nevarēja paredzēt vai novērst, ievērojot visu nepieciešamo piesardzību.

No tā izriet, ka no piedāvājuma un pieprasījuma puses kompleksais tūrisma pakalpojums nodrošina papildus ērtības (nav pašam jāorganizē visi ar ceļojumu saistītie pasākumi – nokļūšana galapunktā, izmitināšanās, atgriešanās u.tml.), kā arī ar ceļojuma un iekļauto pakalpojumu garantētas saņemšanas drošību.

Tādējādi secināms, ka ir atšķirīgs ne tikai pakalpojuma apjoms, ko sniedz atsevišķā tūrisma pakalpojuma ietvaros un kompleksā tūrisma pakalpojuma ietvaros, bet arī pakalpojumu sniedzēju atbildība pret pakalpojuma pircēju.

Tez Tour 14.02.2011. vēstulē Nr.140211/2 norāda, ka par saviem galvenajiem konkurentiem uzskata Latvijas tūroperatorus, kuri piedāvā līdzīgus pakalpojumus (veido, rada kompleksos tūrisma pakalpojumus) kā Tez Tour, "kā, piemēram, SIA "Novatours", SIA "Alida Tours"". Tez Tour norāda, ka par saviem konkurentiem uzskata arī lielās viesnīcu rezervēšanas ķēdes (piemēram, Boocking.com, HotelBeds u.c.), kuras piedāvā dažādus viesnīcas rezervēšanas pakalpojumus (tajā skaitā speciālus piedāvājumus), kurus klienti var vienkārši kombinēt ar regulārajiem avioreisiem.  Tāpat tūrisma aģentūras, kuras var realizēt līdzīgus pakalpojumus kā Tez Tour, izmantojot gan pašu viesnīcu sniegtos pakalpojumus tiešā veidā, gan dažādu viesnīcu pakalpojumu ķēžu sniegtos piedāvājumus, kombinējot šos izmitināšanas pakalpojumus ar regulārajiem pasažieru pārvadājumiem, izmantojot piekļuves caur internetu un tieši.

Lai gan pakalpojuma rezervēšana un kombinēšana Tez Tour ieskatā ir sarežģītāka un riskantāka, šādā veidā klients var ieekonomēt. Latvijas iedzīvotājiem svarīga tūrisma pakalpojuma izvēlē ir tieši cena, klienti bieži izmanto šādas ceļojumu organizēšanas metodes. Taču, lai arī Tez Tour norāda, ka par saviem konkurentiem uzskata ne vien Latvijas tūrisma operatorus, kuri piedāvā līdzīgus pakalpojumus kā Tez Tour, bet arī Latvijas tūrisma aģentūras un pat visas citas fiziskās un juridiskās personas, kas vien iedomājas, ka var sniegt tūrisma operatoru pakalpojumus, taču tai pašā laikā atzīmē, ka Latvijas tirgū konkurē ar citiem tūrisma operatoriem un cīnās par tiem klientiem, kuri izvēlas drošību un ērtību, kādu sniedz ceļošana ar tūrisma operatora starpniecību.

Novatours 02.02.2011. vēstulē Nr.V-17/0311 norāda, ka par saviem konkurentiem uzskata juridiskas personas, kas darbojas tūrisma tirgū un piedāvā tūristiem kompleksus tūrisma pakalpojumus, izmantojot avio pārlidojumu uz līdzīgiem galamērķiem, līdzīgu uzturēšanās periodu, izmitināšanu, līdzīgas viesnīcas un piedāvātos papildu pakalpojumus.

Novatours minētajā vēstulē norāda, ka sadarbojas ar tām pašām tūrisma aģentūrām, kuras sadarbojas arī ar citiem tūrisma operatoriem un gala patērētājiem piedāvā arī citu tūrisma operatoru piedāvātos/organizētos tūrisma pakalpojumus. Tādējādi tūrisma operatori konkurē savā starpā par vieniem un tiem pašiem gala patērētājiem.

Gan Tez Tour, gan Novatours iepriekš minētajās vēstulēs ir norādījuši, ka tie, piedāvājot kompleksos tūrisma pakalpojums, zināmā mērā konkurē ar tiem tirgus dalībniekiem, kuri piedāvā atsevišķos tūrisma pakalpojums.

Tūrisma pakalpojumu sniedzējs ir normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējies komersants (individuālais komersants, sabiedrība ar ierobežotu atbildību vai akciju sabiedrība) vai saimnieciskās darbības veicējs, ja tā darbības mērķis ir atsevišķu vai kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšana tūristiem. Par tūrisma pakalpojumu sniedzējiem uzskatāmi:

1) tūrisma operators;

2) tūrisma aģentūra (aģents);

3) atsevišķa tūrisma pakalpojuma sniedzējs.3

Saskaņā ar Tūrisma likuma 1.panta 14.punktu tūrisma aģents — komersants, kas tūrisma operatora vārdā uz pilnvarojuma vai cita civiltiesiska līguma pamata piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus. No kā izriet, ka tūrisma aģents nesniedz atsevišķo tūrisma pakalpojumu, nesniedz komplekso tūrisma pakalpojumu, bet gan piedāvā pircējiem iespēju iegādāties tūrisma operatora izstrādāto komplekso tūrisma pakalpojumu, vai komplektēt atsevišķus tūrisma pakalpojumus. Komplektējot atsevišķos tūrisma pakalpojumus, uz aģentu negulstas atbildība par to, vai pircējs faktiski saņems konkrēto pakalpojumu.

Līdz ar to atsevišķu tūrisma pakalpojumu gadījumā tie ir, piemēram, viesnīcas pakalpojumi. Savukārt komplekso tūrisma pakalpojumu gadījumā tie ir tūrisma operatori, kuriem ir noteikts minimālais pakalpojuma apjoms, kas jāsniedz pakalpojuma saņēmējam. Līdz ar to secināms, ka tirgus dalībnieks, kurš sniedz kompleksos tūrisma pakalpojumus, parasti nesniedz atsevišķos tūrisma pakalpojumus, bet gan tos piedāvā tirgū (kā starpnieks). Komersants, kurš nav tūrisma operators, kompleksos tūrisma pakalpojumus sniegt nevar, jo atbilstoši Tūrisma likuma 2.pantam tūrisma operatoram ir jāreģistrējas Ekonomikas ministrijas pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā. Savukārt tūrisma aģents pilda starpnieka lomu un pašus tūrisma pakalpojumus nesniedz.

Konkurences padome, ņemot vērā apsvērumus, ka:

1) šāda veida pakalpojumu var sniegt tikai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrējies tirgus dalībnieks;

2) kompleksais tūrisma pakalpojums atšķiras no atsevišķā tūrisma pakalpojuma. Kompleksā tūrisma pakalpojuma gadījumā klients saņem pakalpojumu, kas izpaužas vairāku pakalpojumu (pakalpojuma kompleksa) organizēšanā (piemēram, viesnīcas rezervēšana, biļešu iegāde, apmaksas veikšana tiešajiem pakalpojumu sniedzējiem). Atsevišķā tūrisma pakalpojuma sniedzējs sniedz konkrēto pakalpojumu – piemēram, viesnīcas pakalpojums, konkrētas ekskursijas pakalpojums;

3) starpnieku sniegtie pakalpojumi, piedāvājot un komplektējot atsevišķos tūrisma pakalpojumus, būtiski atšķiras no komplekso tūrisma pakalpojumu piedāvāšanas, ņemot vērā patērētāju interešu aizsardzības pakāpi,

secina, ka konkrētā prece ir kompleksā tūrisma pakalpojumu sniegšana.

3.1.2. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus

Tūrisma likums un no tā izrietošie normatīvie akti nosaka tūrisma pakalpojumu sniegšanas, pārdošanas kārtību Latvijā, nosaka pakalpojumu sniedzēju un pārdevēju atbildību, šīs normas attiecas arī uz gadījumiem, kad līgums par pakalpojuma sniegšanu ir noslēgts Latvijā, bet pats tūrisma pakalpojums tiek sniegts citā valstī.

Tez Tour 14.02.2011. vēstulē Nr.140211/2 un Novatours 02.02.2011. vēstulē Nr.V-17/0311 norāda, ka tā ieskatā konkurence tūrisma pakalpojumu sniegšanā ir plašāka, norādot uz konkurenci ar lielajām viesnīcu rezervēšanas ķēdēm (piemēram, Boocking.com, HotelBeds u.c.), kuras piedāvā dažādus viesnīcas rezervēšanas pakalpojumus (tajā skaitā speciālus piedāvājumus), kurus klienti vai to starpnieki (t.sk. tūrisma aģentūras) var vienkārši kombinēt ar regulārajiem avioreisiem. Ņemot vērā iepriekš Konkurences padomes secināto attiecībā uz konkrētās preces tirgu, secināms, ka šie argumenti nav attiecināmi, jo skar plašāku produktu. Nenoliedzami pastāv zināma konkurences pakāpe starp atšķirīgiem produktiem, kas attiecīgi paplašina ģeogrāfiskās robežas. Taču komplekso tūrisma pakalpojumu būtība ir novērst barjeras, iegādājoties atsevišķus tūrisma pakalpojumus ārpus Latvijas, t.sk. internetā "on-line" sistēmā – piemēram, valodas barjera, nosacījumu interpretācija, maksāšanas veids, garantijas par pakalpojuma saņemšanu, kompensāciju un zaudējumu atgūšana (vērst prasību pret Latvijā reģistrētu tirgus dalībnieku ir ievērojami ērtāk, nekā pret citas valsts tirgus dalībnieku). Tādēļ šī nosacītā konkurence pastāv, taču tā nav pietiekama, definējot konkrētās preces tirgu un attiecīgi konkrēto ģeogrāfisko tirgu.

Tez Tour 14.02.2011. vēstulē Nr.140211/2 norāda, ka Latvijas tirgū konkurē ar citiem tūrisma operatoriem un cīnās par tiem klientiem, kuri izvēlas drošību un ērtību, kādu sniedz ceļošana ar tūrisma operatora starpniecību. Tez Tour par saviem galvenajiem konkurentiem uzskata Latvijas tūroperatorus, kuri piedāvā līdzīgus pakalpojumus (veido, rada kompleksos tūrisma pakalpojumus) kā Tez Tour, t.i., Novatours, SIA "Alida Tours".

Attiecībā uz tūrisma operatoriem Tez Tour 14.02.2011. vēstulē Nr.140211/2 norāda, ka par saviem konkurentiem uzskata ne vien Latvijas tūrisma operatorus, kuri piedāvā līdzīgus pakalpojumus kā Tez Tour, bet arī Latvijas tūrisma aģentūras un pat visas citas fiziskās un juridiskās personas, kas vien iedomājas, ka var sniegt tūrisma operatoru pakalpojumus. Tez Tour arī norāda, ka nelielu konkurenci veido arī Krievijas un Eiropas valstu tūrisma operatori – ķēdes (piemēram, TUI, Thomas Cook) un to aģentūras.

Novatours (02.02.2011. vēstule Nr.V-17/0311) par saviem konkurentiem Latvijā uzskata: Tez Tour, a/s "Alida Tūrs", SIA "Alida Tūrs T.A.", SIA "Domina Travel Latvia", SIA "Fiji Alma Tour Group", SIA "Go Adventure Latvijas filiāle", "airbaltictravel.com". Šie ir uzņēmumi, kas darbojas Latvijas tirgū, piedāvā tūrisma pakalpojumus arī uz galamērķiem, uz kuriem savus ceļojumus organizē Novatours. Par saviem konkurentiem Lietuvā Novatours uzskata: UAB "Tez Tour"; UAB "Fiji Travel"; Igaunijā: OU "Horizon Travel", OU "Estour", OU "Go Adventure", OU "Tez tour", OU "Domina World Travel". Par saviem konkurentiem Novatours uzskata arī kaimiņvalstu tūrisma operatorus, jo, ņemot vērā teritoriālo atrašanos starp divām citām Baltijas valstīm un iespēju tūristiem nokļūt salīdzinoši vienkārši gan uz Viļņas, gan uz Tallinas lidostām, Novatours ir jākonkurē arī ar kaimiņvalstu tūrisma operatoru piedāvājumu.

Saskaņā ar tūrisma operatoru sniegto viedokli, par konkrēto ģeogrāfisko tirgu šīs lietas ietvaros varētu tikt uzskatīta Baltijas valstu (Latvija, Lietuva, Igaunija) ģeogrāfiskā teritorija. Konkurences padome apkopoja un analizēja informāciju par Latvijas tūrisma operatoru veidotajiem un pārdotajiem ceļojumiem ar izlidojumu no Rīgas, salīdzinot šos datus ar Latvijā pārdoto ceļojumu skaitu ar izlidojumu no Viļņas un Tallinas, secinot, ka pārdoto ceļojumu skaits ar izlidojumu no Viļņas un Tallinas uzskatāms par nebūtisku. Tādējādi Konkurences padome uzskata, ka par konkrēto ģeogrāfisko tirgu šajā izpētes lietā uzskatāma Latvijas ģeogrāfiskā teritorija. Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka konkurence tūrisma operatoru starpā pamatā veidojas tikai Latvijā. Latvijas tūrisma operatoru un ārvalstu tūrisma operatoru starpā, veidojot kompleksos tūrisma ceļojumus, konkurence pastāv, tomēr tā vērtējama kā nebūtiska.

Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī tūrisma aģentūru sniegto informāciju šīs lietas ietvaros, Konkurences padome konstatē, ka Latvijas tūrisma aģentūras pamatā konkurē savā starpā. Konkurence ar citu valstu tūrisma aģentūrām veidojas, izmantojot "on-line" sistēmu internetā, kur klients pats var iegādāties ceļojumu un veikt rezervāciju tūrisma aģentūras mājas lapā, tomēr šādi veikto pirkumu skaits saskaņā ar lietā esošo informāciju ir maznozīmīgs, veidojot ne vairāk kā (*) no kopējiem pārdotajiem tūrisma ceļojumiem. Lietā esošā informācija, kuru snieguši ārvalstu tūrisma operatori Thomas Cook un TUI AG, norādot, ka pamatā tūrisma ceļojumi tiek iegādāti mītnes zemē un arī iesākti no mītnes zemes, liecina, ka tūrisma aģentūras, veicot komplekso tūrisma ceļojumu pārdošanu, savstarpēji konkurē konkrētas valsts teritorijā. Arī Eiropas Komisijas 14.07.1999. lēmuma 2000/74/EC lietā Nr.IV/D-2/34.780 (Virgin/British Airways) 78.punktā norādīts: "Aģentūras parasti darbojas savas mītnes zemes robežās, patērētāji parasti biļetes iegādājas savā mītnes zemē. Aģentūras strādā, pamatojoties uz to, ka tirgi, kurās tās darbojas, ir nacionāli."4

Lai arī ir vērojama ģeogrāfiskā tirgus paplašināšanās tendence, šīs lietas ietvaros par konkrēto ģeogrāfisko tirgu pamatoti ir definēt Latvijas ģeogrāfisko teritoriju.

3.1.3. Konkrētās preces tirgus

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Konkurences padome secina, ka par konkrēto tirgu šīs lietas ietvaros definējams komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanas tirgus Latvijas ģeogrāfiskajā teritorijā.

3.2. Komplekso tūrisma pakalpojumu pārdošana

3.2.1. Konkrētās preces tirgus

Tūrisma pakalpojumu sniedzējs, kurš pats neizstrādā un nepiedāvā tūrisma pakalpojumus, bet popularizē un piedāvā tos iegādāties, ir starpnieks.

Ir izdalāmi divu veidu starpnieki. Tie, kas piedāvā iegādāties noteikta veida atsevišķu tūrisma pakalpojumu (piemēram, viesnīcu rezervēšanu), un tie, kas piedāvā vairāku atsevišķu tūrisma produktu komplektēšanu. Atbilstoši Tūrisma likuma 1.panta 14.punktam tūrisma aģents–komersants, kas tūrisma operatora vārdā uz pilnvarojuma vai cita civiltiesiska līguma pamata piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus.

No kā savukārt izriet, ka likumā noteiktie pienākumi, tiesības un ierobežojumi attiecībā uz tūrisma aģentiem ir attiecināmi tikai tad, kad tie pārdod tūrisma operatoru piedāvātos kompleksos tūrisma pakalpojumus. Ne tūrisma operatoram, ne tūrisma aģentam nav aizliegts piedāvāt tirgū arī atsevišķos tūrisma pakalpojumus.

Līdz ar to atbilstoši Latvijā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem no piedāvājuma puses, tūrisma aģents var sniegt gan kompleksos, gan atsevišķos tūrisma pakalpojumus, pārējie tūrisma pakalpojumu pārdevēji – tikai atsevišķos pakalpojumus. Tātad aizvietojamība no piedāvājuma puses ir tūrisma aģentūrām, taču nav pārējiem tūrisma produktu pārdevējiem tirgū.

Savukārt, ņemot vērā, ka tūrisma aģenti, tirgojot citu (tūrisma operatoru) izstrādāto produktu, ir starpnieki, tad attiecībā uz šī produkta pārdošanu ir spēkā visi tie paši nosacījumi, kas attiecībā uz šī produkta piedāvāšanu, kur kā būtiskākās tiek atzītas atšķirības attiecībā uz personu interešu aizsardzību kompleksā tūrisma pakalpojuma saņemšanas laikā.

Līdz ar to otrs konkrētais pakalpojums ir kompleksā tūrisma pakalpojumu pārdošana ar tūrisma aģentūru starpniecību.

3.2.2. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus

Tūrisma operatoru veidotos kompleksos tūrisma ceļojumus klienti iegādājas ar tūrisma aģentūru starpniecību. Ņemot vērā normatīvajā regulējumā noteikto, tūrisma aģentūra tūrisma operatora vārdā uz pilnvarojuma vai cita civiltiesiska līguma pamata piedāvā vai pārdod tūrisma operatora sagatavotos tūrisma pakalpojumus.

Attiecībā uz konkurenci ar citām tūrisma aģentūrām, pārdodot tūrisma operatoru veidotos kompleksos tūrisma ceļojumus, tūrisma aģentūras norādījušas, ka: "kā tūrisma aģentūra strādājam tikai Latvijā" (SIA "Begonija"), "tiešie konkurenti ir Latvijas visas tūrisma aģentūras" (SIA "TPG"), "nekonkurējam ar citu valstu tūrisma aģentūrām Latvijas tirgū un pārdošanas apjomi citu valstu iedzīvotājiem (Lietuvas, Igaunijas) nav tik lieli, lai tos varētu uzskatīt kā konkurenci citas valsts tirgū" (SIA "Ansbergs").

Vienlaikus tūrisma aģentūras arī norādījušas, ka: konkurē ar citu valstu tūrisma aģentūrām, pamatā tikai attiecībā uz internetā pārdotajiem pakalpojumiem, sadarbības forma ar citu valstu tūrisma operatoriem faktiski ir tāda pati kā ar Latvijā strādājošiem (SIA "Latvia Tours"); ir noslēgti sadarbības līgumi ar ārvalstu tūrisma operatoriem (SIA "Averoja"); konkurējam ar citu valstu tūrisma aģentūrām, klients var izvēlēties – nopirkt ceļojumu, izmantojot SIA "Vanilla Travel" kā starpnieku, var iegādāties ceļojumu arī pa tiešo no citas valsts tūrisma aģentūras, izvēle, kur veikt pirkumu, ir atkarīga no klienta, klients šādu braucienu internetā var norezervēt un apmaksāt pats (SIA "Vanilla Travel"); konkurējam ar citu valstu tūrisma aģentūrām, tiešie konkurenti ir Latvijas visas tūrisma aģentūras, visu Eiropas valstu un Krievijas tūrisma aģentūras konkurē galvenokārt ar interneta starpniecību (SIA "TPG").

Izvērtējot argumentus, secināms, ka, neskatoties uz to, ka tūrisma pakalpojumu pircēji pamatā izvēlas iegādāties tūrisma pakalpojumus un uzsākt tos mītnes zemē, palielinās tendence, ka Latvijas iedzīvotāji iegādājas citu valstu tūrisma operatoru izstrādātos kompleksos tūrisma pakalpojumus. Taču, ņemot vērā to, ka tūrisma aģentūras tirgo tūrisma operatoru izstrādātos kompleksos tūrisma pakalpojumus, kuru ģeogrāfiskais tirgus ir definēta Latvija, tad pamatoti kā kompleksā tūrisma pakalpojumu pārdošana ar tūrisma aģentūru starpniecību ģeogrāfisko tirgu ir definēt Latvijas teritoriju.

3.2.3. Konkrētais tirgus

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Tādējādi Konkurences padome uzskata, ka par konkrēto tirgu šīs lietas ietvaros definējams komplekso tūrisma pakalpojumu pārdošanas ar tūrisma aģentu starpniecību tirgus Latvijas ģeogrāfiskajā teritorijā.

4. Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punkta iespējamais pārkāpums – horizontālā karteļa vienošanās

Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punkts nosaka, ka ir aizliegtas un no noslēgšanas brīža spēkā neesošās tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana, to skaitā vienošanās par tirgus sadali, ņemot vērā teritoriju, pircējus, piegādātajus vai citus nosacījumus.

4.1. Par tūrisma operatoru Tez Tour un Novatours iespējamo vienošanos par tirgus sadali, ņemot vērā teritoriju

Izvērtējot lietā esošo informāciju par iespējamo vienošanos par tirgus sadali, ņemot vērā teritoriju, kā rezultātā tirgus dalībnieki neorganizē konkurējošus ceļojumus uz noteiktiem ceļojuma galamērķiem, Konkurences padome konstatē:

1) Tez Tour ir tirgus dalībnieks, kas ietilpst uzņēmumu grupā. Ņemot vērā Tez Tour grupas pakalpojumu sniegšanas koncepciju, ka kompleksie ceļojumi (*),

2) Novatours piedāvāja slēpošanas ceļojumus uz Austriju, norādot, ka pārtraucis šo piedāvājumu ekonomiskā neizdevīguma dēļ, vienlaikus piedāvājot minēto ceļojumu klientiem individuāli,

3) Novatours pakalpojumu sniegšana tūristiem galamērķa valstīs, t.sk. Itālijā un Francijā, tiek nodrošināta, slēdzot līgumu ar citu tirgus dalībnieku konkrētajā galamērķa valstī,

4) ņemot vērā to, ka starp minētajiem tirgus dalībniekiem atšķiras tūrisma ceļojumu organizēšanas principi attiecībā uz tūristu apkalpošanu galamērķa valstī (*), konkrētās lietas ietvaros nav pamata apšaubīt, ka vienam tirgus dalībniekam piedāvāt ceļojumu uz Austriju ir ekonomiski izdevīgāk (Tez Tour, kas piedāvā ceļojumus uz Austriju), nekā otram (Novatours, kurš piedāvāja slēpošanas ceļojumus uz Austriju, bet pārtrauca).

Tādējādi saskaņā ar lietā konstatētajiem faktiem Konkurences padome konkrētās lietas ietvaros secina, ka nav konstatēti pierādījumi, kas liecinātu par horizontālu vienošanos starp Tez Tour un Novatours par tirgus sadali pēc teritorijas.

4.2. Par tūrisma operatoru Tez Tour un Novatours iespējamo vienošanos par tirgus sadali, ierobežojot patērētāju izvēles iespējas iegādāties tūrisma pakalpojumu, kuru izstrādājis citas valsts tūrisma operators

Izvērtējot lietā esošo informāciju, kas iegūta no Tez Tour, Novatours, tūrisma aģentūrām, aviokompānijām a/s "Air Baltic Corporation" un SIA "Smartlynx Airlines", Konkurences padome konkrētajā lietā konstatē:

1) komisijas atlīdzības maksa, ko tūrisma operators maksā tūrisma aģentūrai par tā veidoto komplekso tūrisma ceļojumu pārdošanu, ir atkarīga no vairākiem faktoriem:

– tūrisma ceļojuma pārdošanas cenas (*),

– tūrisma ceļojuma veida (*),

– tūrisma ceļojuma sākuma valsts (*),

– papildus komisijas atlīdzību iespējams saņemt, ja aģentūra (*);

2) ja tūrisma aģentūra pārdod tikai aviobiļeti, Novatours un Tez Tour piemērotās komisijas atlīdzības maksas apmērs ir atšķirīgs.

Saskaņā ar lietā konstatētajiem faktiem gan Tez Tour, gan Novatours zemākas komisijas atlīdzības maksas tūrisma aģentūrām pamatā nosaka par tādu ceļojumu pārdošanu, kas (*). Lai gan minētās maksas ir zemākas nekā analogiem pārdotiem ceļojumiem, kas (*), katrs tūrisma operators ir noteicis atšķirīgas šīs maksas. Lietā esošā informācija liecina, ka, noslēdzot līgumus ar atsevišķām tūrisma aģentūrām, komisijas atlīdzības maksa (*), liecinot par katra tūrisma operatora individuālu pieeju, slēdzot līgumus ar tūrisma aģentūrām. Lai arī gan Novatours, gan Tez Tour prakse ir vienāda, un ceļojumiem tiek noteiktas atšķirīgas komisijas maksas, atkarībā no tā, vai ceļojums (*), Konkurences padome secina, ka konkrētajā lietā esošie pierādījumi neliecina par šādas prakses pamatā esošu aizliegtu saskaņotu rīcību, ierobežojot patērētāju izvēles iespējas iegādāties tūrisma pakalpojumu, kuru izstrādājis citas valsts tūrisma operators.

4.3. Par tūrisma operatoru Tez Tour un Novatours iespējamo vienošanos par tirgus sadali pēc pircēja, t.i., liedzot patērētājam iegādāties tūrisma pakalpojumu no citas valsts tūrisma operatora

Konkurences padome Tez Tour un Novatours, kā arī tūrisma aģentūrām nosūtīja informācijas pieprasījumus ar mērķi noskaidrot, kā notiek tūrisma ceļojumu rezervēšanas un iegādes process gadījumā, ja: a) ceļojuma sākuma valsts nav Latvija, bet klients šo ceļojumu vēlas iegādāties ar Latvijas tūrisma aģentūras starpniecību, b) ceļojuma sākuma valsts ir Latvija, bet klients šo ceļojumu vēlas iegādāties ar citas valsts tūrisma aģentūras starpniecību. Papildus iepriekš minētajam tika skaidrota arī iespēja iegādāties tūrisma ceļojumus, izmantojot interneta "on-line" sistēmu.

Izvērtējot lietā iegūto informāciju, konkrētās lietas ietvaros Konkurences padome konstatē:

1) lietā esošā informācija liecina, ka klienti tūrisma ceļojumus galvenokārt iegādājas, izmantojot tūrisma aģentūru pakalpojumus, tūrisma ceļojumu iegādes īpatsvars "on-line" ir nebūtisks, (*). Tas, kuras valsts tūrisma operatora komplekso pakalpojumu klients iegādāsies, ir atkarīgs no tā, kuru valsti konkrētais klients izvēlēsies kā tūrisma ceļojuma sākuma valsti. Kā liecina šajā lietā sniegtā informācija, klienti pamatā izvēlas tūrisma ceļojumu sākt no savas mītnes zemes, citu valsti kā ceļojuma sākuma valsti izvēloties reti. "Aģentūras parasti darbojas savas mītnes zemes robežās, patērētāji parasti biļetes iegādājas savā mītnes zemē. Aģentūras strādā, pamatojoties uz to, ka tirgi, kurās tās darbojas, ir nacionāli"5;

2) saskaņā ar lietā esošo informāciju netiek kavēts un/vai ierobežots citu valstu tūroperatoru pakalpojumu piedāvājums Latvijā, turklāt komplekso tūrisma pakalpojumu galapatērētāju faktiskā rīcība liecina, ka par tūrisma ceļojuma sākuma valsti pamatā tiek izvēlēta mītnes zeme, bet kompleksos tūrisma ceļojumus klienti, izmantojot "on-line" sistēmu, iegādājas minimāli;

3) lietā esošā informācija liecina, ka izvēli, kādu ceļojumu pirkt, kādas valsts tūrisma aģentūras pakalpojumus izvēlēties, no kuras valsts sākt ceļojumu, izdara klients. Par būtisku kritēriju minētajai izvēlei uzskatāma tūrisma ceļojuma cena, kurai pazeminoties, klients izvēlas iegādāties tūrisma ceļojumu, kas sākas citā valstī.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome konkrētajā lietā secina: nav pamata uzskatīt, ka Tez Tour un Novatours starpā pastāv aizliegta karteļa vienošanās, jo klienta tiesības izvēlēties, a) no kuras valsts sākt ceļojumu uz izvēlēto galamērķa valsti, b) kā iegādāties izvēlēto ceļojumu, – izmantojot tūrisma aģentūras pakalpojumus vai izmantojot "on-line" sistēmu internetā, ierobežošana, ņemot vērā lietā iegūto informāciju, netika konstatēta. 

4.4. Par tūrisma operatoru Tez Tour un Novatours iespējamo vienošanos par tirgus sadali, ņemot vērā apjomu

Saskaņā ar lietā esošo informāciju, Tez Tour un Novatours ir tūrisma operatori, kas galvenokārt veido un klientiem piedāvā tūrisma ceļojumus uz Turciju (Antālija u.c.), Ēģipti (Hurgada, Šarm El Šeiha u.c.), Spāniju (Tenerife u.c.), Grieķiju (Krētas sala u.c.). Izveidotos ceļojumus Tez Tour klientiem pārdod, izmantojot tūrisma aģentūru pakalpojumus (slēdzot ar tām līgumus), Novatours – izmantojot gan citu tūrisma aģentūru, gan Novatours tūrisma aģentūras pakalpojumus, savukārt tūristu nogādāšanai ceļojuma galamērķa valstī tiek izmantoti aviokompāniju sniegtie pakalpojumi.  

Konkrētajā lietā tika iegūta informācija no Tez Tour, Novatours, tūrisma aģentūrām, aviokompānijām. Izvērtējot minēto komercsabiedrību sniegto informāciju, Konkurences padome konstatē:

1) tūristu nogādāšanai uz galamērķa valsti Tez Tour un Novatours izmanto čarterlidojumus, kā arī iegādājoties noteiktu vietu skaitu (t.s. "bloka vietas") uz aviokompāniju (piemēram, a/s "Air Baltic Corporation") veiktajiem regulārajiem avioreisiem,

2) tūrisma operatori līgumus ar aviosabiedrībām slēdz ne tikai individuāli (t.i., aviokompānija – tūrisma operators). Minētie līgumi tiek slēgti arī kā trīspusēji (aviosabiedrība un divi tūrisma operatori). Saskaņā ar lietā esošo informāciju, Novatours un Tez Tour (*). Vietu skaita sadalījumu lidmašīnā nosaka tūroperatori, aviokompānijas vietu skaita sadales procesā nepiedalās. Saskaņā ar lietā esošo informāciju tūroperatori (*),

3) ceļojumus "atpūta pie jūras", izmantojot aviokompāniju pakalpojumus, nodrošina tūrisma operatori Tez Tour, Novatours, a/s "Alida Tours". 2010., 2011.gadā, salīdzinot ar 2008., 2009.gadu, ir samazinājies tūrisma operatoru skaits (tie faktiski izgājuši no tirgus), kas vienlaikus ar Novatours un/vai Tez Tour slēdza trīspusējos līgumus ar aviokompānijām. Tūrisma operatori un aviokompānijas galvenokārt slēdz divpusējos līgumus, noslēgto trīspusējo līgumu skaits ir neliels, un šos līgumus pamatā slēdz gadījumos, ja tūrisma operators viens pats nevar nodrošināt tūrisma ceļojumu pārdošanu tādā apmērā, lai slēgtu divpusējo līgumu ar aviopārvadātāju.

Saskaņā ar iepriekš minēto Konkurences padome konkrētajā lietā secina: nav pamata uzskatīt, ka Tez Tour un Novatours starpā pastāv aizliegta karteļa vienošanās, vienojoties par pārdoto ceļojumu skaitu (pārvadāto pasažieru apjomiem) uz noteiktām galamērķa valstīm. Tūrisma operatori, slēdzot līgumus ar aviokompānijām, tām iesniedz individuālus pieprasījumus. Pieprasījumus katrs tūrisma operators veido, ņemot vērā (*). Trīspusējie līgumi tiek slēgti uz tām galamērķa valstīm, uz kurām (*). Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome uzskata, ka Tez Tour un Novatours darbībās nav konstatējamas Konkurences likuma pārkāpuma sastāva pazīmes, vienojoties par pārvadāto pasažieru apjomiem uz noteiktām galamērķa valstīm.

5. Tez Tour un Novatours papildu iesniegtie argumenti

Saskaņā ar Konkurences likuma 26.panta:

1) sesto daļu Konkurences padome rakstveidā paziņo procesa dalībniekiem, ka ir iegūta informācija, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai,

2) septīto daļu procesa dalībnieki var iepazīties ar lietu, izteikt savu viedokli un iesniegt papildu informāciju 10 dienu laikā no šā panta sestajā daļā noteiktā paziņojuma saņemšanas brīža.

Pamatojoties uz iepriekš minēto normatīvo regulējumu, lietā iesaistītajām pusēm 22.08.2011. tika nosūtīti paziņojumi, ka ir iegūta lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija un ka procesa dalībnieki var iepazīties ar lietu, izteikt viedokli un iesniegt papildu informāciju.

Lietā iesaistītās puses minētos paziņojumus saņēma 24.08.2011. (Novatours) un 26.08.2011. (Tez Tour), ar lietā esošo informāciju iepazinās 01.09.2011.

Tez Tour pārstāvis informēja, ka papildu informācija Konkurences padomē tiks iesniegta 05.09.2011., Novatours pārstāvji informēja, ka papildu informāciju nesniegs.

Konkurences padome 06.09.2011. saņēma Tez Tour 05.09.2011. vēstuli Nr.050911/10, kurā norādīts, ka Tez Tour nav iesaistīta aizliegtās vienošanās ar Novatours, kas atbilstu Konkurences likumā vai Līgumā par Eiropas Savienības darbību noteiktajiem ierobežojumiem. Tez Tour arī norādīja, ka kontakti ar Novatours ir bijuši tikai kopīgo lidojumu organizēšanas ietvaros, turklāt šādi kopīgi lidojumi neizslēdz ne cenu, ne kvalitātes, ne sortimenta konkurenci minēto operatoru starpā attiecībā pret gala patērētājiem.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome uzskata, ka Tez Tour un Novatours darbībās šīs lietas ietvaros nav konstatējamas Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā aizlieguma tiesiskā sastāva pārkāpuma pazīmes.

Izvērtējot konkrētās lietas ietvaros iegūto informāciju, Konkurences padome secina, ka nav konstatējams pamats Konkurences padomes rīcībai, pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.pantu.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 4.punktu, 11.panta pirmās daļas 3.punktu, Administratīvā procesa likuma 63.panta pirmās daļas 4.punktu un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101.panta 1.punkta c) apakšpunktu, Konkurences padome

nolēma:

Izbeigt izpēti lietā Nr.p/10/03.02/9 "Par Līgumā par Eiropas Savienības darbību 101.panta 1.punkta c) apakšpunktā un Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto aizliegumu pārkāpumiem SIA "Novatours" un SIA "Tez Tour" darbībās".

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 Secinājumi balstīti uz interneta vietnē http://www.ptac.gov.lv/page/239 esošo informāciju

2 Secinājumi balstīti uz interneta vietnē http://www.ptac.gov.lv/page/239 esošo informāciju

3Secinājumi balstīti uz interneta vietnē http://www.ptac.gov.lv/page/239 esošo informāciju

4 2000/74/EC: Commission Decision of 14 July 1999 relating to a proceeding under Article 82 of the Treaty (IV/D-2/34.780 – Virgin/British Airways) 78.punkts

5 2000/74/EC: Commission Decision of 14 July 1999 relating to a proceeding under Article 82 of the Treaty (IV/D-2/34.780 – Virgin/British Airways) 78.punkts

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!