• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par jubilejas monētas "Dzelzceļš Latvijā" laišanu apgrozībā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.09.2011., Nr. 145 https://www.vestnesis.lv/ta/id/235970

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Latvijas Bankas bilanci (salīdzinot 2011.gada augustu ar jūliju)

Vēl šajā numurā

14.09.2011., Nr. 145

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par jubilejas monētas "Dzelzceļš Latvijā" laišanu apgrozībā

 

Monētas priekšpuse (averss):

Tvaika lokomotīves riteņa atveids, tā augšpusē puslokā uzraksts 1 LATS, lejasdaļā pa kreisi puslokā – uzraksts LATVIJAS REPUBLIKA, pa labi – gadskaitlis 2011.

Monētas aizmugure (reverss):

Centrā – tvaika lokomotīves attēls, zem tā puslokā – uzraksts DZELZCEĻŠ LATVIJĀ 1860. Gar monētas malu – gluda punktēta josla.

 

Monētas josta: Uzraksti LATVIJAS REPUBLIKA un LATVIJAS BANKA, atdalīti ar rombveida punktiem.

Nominālvērtība: 1 lats; Svars: 22,00 g, diametrs: 35,00 mm;

Metāls: 925° sudrabs, kvalitāte: proof;

Kalta 2011.gadā Koninklijke Nederlandse Munt (Nīderlande);

Mākslinieki: Aigars Ozoliņš (grafiskais dizains)

un Ligita Franckeviča (plastiskais veidojums).

 

12.septembrī, 150 gadus kopš dzelzceļa līnijas Rīga–Daugavpils atklāšanas, Latvijas Banka laida apgrozībā 1 lata jubilejas monētu "Dzelzceļš Latvijā". Tās grafisko dizainu veidojis Aigars Ozoliņš un ģipša modeli – Ligita Franckeviča.

Latvijas Bankas jubilejas monētas ir miniatūri mākslas darbi, ko velta Latvijas vērtībām – notikumiem, panākumiem, cilvēkiem, mūsu kultūras zīmēm. 1860.gadā, kad ekspluatācijā nodeva Sanktpēterburgas–Varšavas dzelzceļa iecirkni līdz Daugavpilij, pa Latvijas zemi sāka ripot pirmie vilcieni un Roberta Stīvensona fabrikā tika izgatavotas pirmās tvaika lokomotīves Rīgas–Daugavpils (Dinaburgas) dzelzceļa līnijas vajadzībām. Rīgas–Daugavpils dzelzceļa līnijas izbūves iniciatīva pieder Rīgas Biržai, kuras mērķis bija attīstīt Rīgas ostu un rūpniecību. Šo dzelzceļa līniju atklāja 1861.gada 12.septembrī, un tā lika pamatu tālākai dzelzceļa tīkla attīstībai Latvijā.

Svinīga monētas klajā laišana notiks 15.septembrī Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā, kad tiks atklāta izstāde "Dzelzceļi Latvijai. Latvija dzelzceļam", kas veltīta Rīgas–Daugavpils dzelzceļa 150.gadadienai.

Sudraba 1 lata monēta "Dzelzceļš Latvijā" ir likumīgs maksāšanas līdzeklis Latvijas Republikā. Monētas maksimālā tirāža ir 5000 eksemplāru. Monēta iegādājama Latvijas Bankā un tradicionālās monētu tirdzniecības vietās – bankās, suvenīru un juvelieru veikalos. Monētas cena Latvijas Bankas kasēs – 29,10 lati.

 

***

Līdz Pirmā pasaules kara sākumam Latvijas teritorijā uzbūvēto sliežu ceļu kopgarums sasniedza 1941 km. To lielākā daļa bija saistīta ar ostām. Svarīgākās dzelzceļa līnijas savienoja Rīgu ar Krievijas pilsētu Orlu, Liepāju ar Ukrainas Romniem, Ventspili ar Maskavu. Nozīmīgas bija arī Rīgas–Mažeiķu, Rīgas–Tukuma un Rīgas–Pleskavas dzelzceļa līnijas. Vēl 19. un 20.gs. mijā vilciens bija vienīgais mehāniskais sauszemes transportlīdzeklis.

Pirmā pasaules kara gados Latvijā izbūvēja vēl 822 km sliežu ceļu – galvenokārt šaursliežu dzelzceļus frontes apkalpošanas vajadzībām. Visi platsliežu dzelzceļi Kurzemē un Zemgalē tika pārbūvēti atbilstoši Rietumeiropas sliežu ceļu platumam (1435 mm), savukārt Vidzemē un Latgalē to platums netika mainīts (1524 mm). Pēc kara tas ļāva no Rīgas bez pārsēšanās ceļot gan uz Rietumeiropas valstīm, gan uz Igauniju un Krieviju.

1919.gadā darbu sākot Latvijas Dzelzceļu virsvaldei, tika atjaunoti kara gados izpostītie sliežu ceļi un tilti un sakārtota plašā dzelzceļu saimniecība. 1925.–1929.gadā uzbūvēts Liepājas–Glūdas dzelzceļš, bet turpmākajos gados – dzelzceļa līnijas Rīga–Rūjiena, Rīga–Ērgļi, Madona–Lubāna, Liepāja–Kuldīga, Sita–Rēzekne, Krustpils–Jēkabpils, Pakalnieši–Kūdupe, Ventspils–Dundaga u.c. 1938.gadā ekspluatējamo sliežu ceļu kopgarums sasniedza 3350 km un Latvija dzelzceļa tīkla blīvuma ziņā attiecībā pret iedzīvotāju skaitu bija otrajā vietā Eiropā, kļūdama par vienu no Eiropas dzelzceļa lielvalstīm. Te būvēja pasažieru un preču vagonus, izgatavoja lokomotīves un motorvagonus, signalizācijas un sakaru ierīces, sliedes, kā arī citu dzelzceļa aprīkojumu. Pieauga pasažieru vilcienu kustības ātrums, uz daudzām maģistrālajām dzelzceļa līnijām sasniedzot 100 km/h. Tika uzbūvētas vairāk nekā 120 jaunas un plašas staciju ēkas un daudzi tilti.

Otrā pasaules kara gados sliežu ceļi, tilti, ritošais sastāvs un daudzas staciju ēkas tika izpostītas vai iznīcinātas. Latvijas dzelzceļa saimniecības atjaunošanai tika izmantoti nozīmīgi resursi. Vienlaikus tika sākta dzelzceļu elektrifikācija – 1950.gadā starp Rīgu un Dubultiem sāka kursēt elektrovilcieni, atsevišķos maršrutos – dīzeļvilcieni. 20.gs. 60. un 70.gados tvaika lokomotīves tika nomainītas pret dīzeļlokomotīvēm, palielinājās kravu pārvadājumu apjoms. Savukārt sakarā ar autotransporta attīstību un jaunu ceļu un šoseju būvniecību tika likvidēts vairākums šaursliežu dzelzceļa līniju. Kopš 1963.gada dzelzceļus Latvijas teritorijā pārraudzīja Baltijas Dzelzceļa pārvalde.

1991.gadā nodibinot valsts uzņēmumu "Latvijas dzelzceļš", tā rīcībā tika nodoti 2397 km vispārējas lietošanas dzelzceļa līniju, 420 dīzeļlokomotīvju, 68 elektrovilcienu un dīzeļvilcienu sastāvi un cits dzelzceļa aprīkojums. Mūsdienās dzelzceļu infrastruktūru Latvijā pārvalda VAS "Latvijas dzelzceļš", savukārt pasažieru un kravu pārvadājumus pa tiem atbilstoši Eiropas Savienības praksei nodrošina vairāki komersanti.

 

Mārtiņš Grāvītis, Latvijas Bankas preses sekretārs

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!