• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.05.2011., Nr. 82 https://www.vestnesis.lv/ta/id/230796

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas konvertējamo valūtu kursi

Vēl šajā numurā

27.05.2011., Nr. 82

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija

Par inovācijas un radošā darba stimulēšanas plānu

Intelektuālā īpašuma tiesības (IĪT), kuras ietver patentus, preču zīmes, dizainparaugus un ģeogrāfiskās izcelsmes norādes, kā arī autortiesības un blakustiesības (kas attiecas uz izpildītājiem, producentiem un raidorganizācijām), eksistē jau vairākus gadsimtus. Bieži vien, mums pašiem to neapzinoties, tās ietekmē mūsu ikdienas dzīvi. Ar tām aizsargā tehnoloģijas, kuras mēs lietojam (automašīnas, mobilos telefonus, vilcienus), pārtiku, ko ēdam, mūziku, ko klausāmies, un filmas, ko skatāmies. Taču pēdējos gados tehnoloģiskās izmaiņas un jo īpaši tiešsaistes darbību pieaugošā nozīme ir pilnīgi izmainījušas pasauli, kurā strādā IĪT.

Esošā Eiropas un valstu līmeņa noteikumu kombinācija vairs nav īsti piemērota, un šie noteikumi jāmodernizē. Tādēļ Komisija 24.maijā ir pieņēmusi visaptverošu stratēģiju IĪT tiesiskā regulējuma maiņai. Mūsu mērķis ir dot iespēju izgudrotājiem, radītājiem, lietotājiem un patērētājiem pielāgoties jaunajiem apstākļiem un attīstīt jaunas uzņēmējdarbības iespējas. Šie jaunie noteikumi palīdzēs noteikt pareizo līdzsvaru starp jaunrades un inovāciju veicināšanu, pirmkārt, nodrošinot atlīdzību un ieguldījumus vērtību radītājiem un, otrkārt, sekmējot plašu piekļuvi ar IĪT aizsargātām precēm un pakalpojumiem.

Pareiza līdzsvara noteikšana, rosinot ieguldīt inovācijās, nodrošinās jūtamas pārmaiņas visiem uzņēmējiem (no individuāla neatkarīgi strādājoša mākslinieka līdz lielam farmācijas uzņēmumam). Tas dos pozitīvu ieguldījumu ES izaugsmē un konkurētspējas pieaugumā vienotajā tirgū. Patērētāji gūs labumu no plašākas un vieglākas piekļuves informācijai un kultūrai, piemēram, mūzikai tiešsaistē. Stratēģijā risinātas daudzas problēmas, lai nodrošinātu visaptverošu pieeju IĪT, ietverot gan patentus, kas uzņēmumam vajadzīgi, lai aizsargātu izgudrojumus, gan šo izgudrojumu ļaunprātīgas izmantošanas apkarošanu, kas būtu iespējama ar 24.maijā pieņemto priekšlikumu par darbības pastiprināšanu cīņai ar viltošanu un pirātismu.

Pirmie šīs kopējās IĪT stratēģijas rezultāti ir priekšlikumi, kuri attiecas uz nezināmu autoru darbu vienkāršākas licencēšanas sistēmu, kas ļaus tiešsaistē piekļūt daudziem kultūras darbiem, un uz jaunu regulu muitas darbību stiprināšanai cīņā ar pārkāpuma preču tirdzniecību.

Iekšējā tirgus komisārs Mišels Barnjē sacīja: "Pareizā aizsardzības līmeņa nodrošināšana intelektuālā īpašuma tiesībām vienotā tirgū ir ārkārtīgi svarīga Eiropas ekonomikai. Progress ir atkarīgs no jaunām idejām un jaunām zināšanām. Ja tiesības netiks aizsargātas, nebūs arī ieguldījumu inovācijā. Taču patērētājiem un lietotājiem vajadzīga piekļuve kultūras resursiem, piemēram, mūzikai tiešsaistē, lai varētu attīstīties gan jauni uzņēmējdarbības modeļi, gan kultūras daudzveidība. Mūsu mērķis šodien ir pareizi sabalansēt šos divus uzdevumus IĪT kontekstā. Izveidot uzņēmumus un iedzīvotājus atbalstošu Eiropas intelektuālā īpašuma tiesību sistēmu, kas atbilst tiešsaistes jomas vajadzībām un rosina sacensību par idejām visā pasaulē."

Par muitas jautājumiem atbildīgais komisārs Aļģirds Šemeta sacīja: "Muitas iestāžu novietojums uz robežām ir ideāli piemērots, lai aizsargātu iedzīvotājus un likumīgos uzņēmējus, un to ieguldījums cīņā ar viltošanu un pirātismu ir ārkārtīgi vērtīgs." Viņš papildināja: "Es esmu pārliecināts, ka stabila intelektuālā īpašuma tiesību sistēma ir būtiska visai ES ekonomikai. Šodien iesniegtais priekšlikums ļaus muitas iestādēm nodrošināt labāku IĪT aizsardzību un efektīvāk apkarot pārkāpuma preču tirdzniecību."

IĪT stratēģija paredz vairākus svarīgus ilgtermiņa un īstermiņa politikas pasākumus vairākās jomās, kas ietver turpmāk uzskaitītās.

• Patenti. Komisija jau aprīlī iesniedza priekšlikumus vienotas patentaizsardzības izveidošanai, izmantojot ciešāku sadarbību. Vienlaikus turpinās darbs ar priekšlikumiem par vienotas un specializētas patentu tiesas izveidi tradicionālajiem Eiropas patentiem un arī plānotajiem vienota spēka Eiropas patentiem. Tas ievērojami samazinātu gan tiesvedības izmaksas, gan laiku, kas vajadzīgs, lai atrisinātu patenttiesību strīdus. Turklāt tas palielinātu tiesisko noteiktību uzņēmējiem.

• Preču zīmes. Lai gan preču zīmju reģistrācija ES dalībvalstīs ir harmonizēta jau gandrīz 20 gadus un pirms 15 gadiem tika izveidota Kopienas preču zīme, arvien vairāk pieaug pieprasījums pēc modernākām, efektīvākām un saskaņotākām reģistrācijas sistēmām. Komisija 2011.gadā plāno iesniegt priekšlikumus, lai modernizētu preču zīmju sistēmu gan ES, gan valstu līmenī un pielāgotu to interneta laikmeta vajadzībām.

• Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes (ĢIN). ĢIN veido saikni starp preces kvalitāti un tās ģeogrāfisko izcelsmi. Taču pašlaik ES līmenī nav izveidota sistēma nelauksaimniecisko produktu (piemēram, Karrāras marmora vai Zolingenes nažu) aizsardzībai ar ĢIN. Tas rada nevienlīdzīgus konkurences apstākļus vienotajā tirgū. Tādēļ 2011. un 2012.gadā Komisija veiks dalībvalstu tiesiskā regulējuma padziļinātu analīzi un novērtēs nelauksaimniecisko produktu ĢIN aizsardzības iespējamo ekonomisko ietekmi. Atkarībā no ietekmes novērtējuma rezultāta tiem varētu sekot tiesību aktu priekšlikumi.

• Daudzteritoriāla autortiesību licencēšana. Lai gan autortiesību materiālās darbības joma lielākoties ir harmonizēta, tiesības joprojām tiek licencētas katrā valstī atsevišķi. Ņemot vērā digitālo vienoto tirgu, autortiesību licencēšanas modernizēšana un ienākumu sadale ir galvenās problēmas, kas jārisina. 2011.gada 2.pusē Komisija iesniegs priekšlikumu izveidot tiesisko regulējumu efektīvam daudzteritoriālam autortiesību kolektīvam pārvaldījumam, jo sevišķi mūzikas sektorā. Tā noteiks arī kopīgos noteikumus attiecībā uz pārvaldījuma pārskatāmību un ienākumu sadalījumu. 2011.gada otrajā pusē Komisija uzsāks arī apspriešanos par dažādām problēmām saistībā ar audiovizuālo darbu izplatīšanu tiešsaistē.

• Digitālās bibliotēkas. Eiropas digitālo bibliotēku izveide, ar kuru palīdzību saglabā un izplata Eiropas bagāto kultūras un intelektuālo mantojumu, ir ārkārtīgi svarīga zināšanu ekonomikas attīstībai. Lai to veicinātu, Komisija 24.maijā iesniedza arī tiesību akta priekšlikumu, kas ļaus digitalizēt un padarīt tiešsaistē pieejamus nezināmu autoru darbus (piemēram, grāmatas un avīžu vai žurnālu rakstus, kurus joprojām aizsargā autortiesības, bet kuru tiesību subjekti nav zināmi vai nav atrodami, lai varētu saņemt autortiesību atļauju). Vienlaikus Komisija plāno noslēgt Saprašanās memorandu ar bibliotēkām, izdevējiem, autoriem un autortiesību aģentūrām, lai sekmētu licencēšanu ar mērķi digitalizēt un padarīt pieejamas grāmatas, kuras vairs neizplata komerciāli.

• IĪT pārkāpumi. Ekonomiku aizvien vairāk apdraud viltošana un pirātisms. Laikā no 2005.gada līdz 2009.gadam tādu uz ES robežām reģistrētu gadījumu skaits, kad ir konstatētas preces, ar kurām, iespējams, pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, ir pieaudzis no 26 704 līdz 43 572. Tajā pašā laikā radošā industrija lēš, ka pirātisma dēļ Eiropas mūzikas, kino, televīzijas un programmatūras nozares ir cietušas 10 miljardu eiro un vairāk nekā 185 000 darbavietu zaudējumu 2008.gadā vien. Komisija ir apņēmusies pielikt lielākas pūles šā jautājuma risināšanai. Pirmkārt, Komisija 24.maijā iesniedza regulas priekšlikumu, ar kuru pastiprina 2009.gadā izveidotā Eiropas Viltošanas un pirātisma novērošanas centra darbu, uzticot tā pienākumus Iekšējā tirgus saskaņošanas birojam (ITSB). Tas ļaus Novērošanas centram gūt labumu no ITSB kompetences intelektuālā īpašuma jautājumos un no ilgās pieredzes ar preču zīmēm un dizainparaugiem. Regula vēl jāizskata Eiropas Parlamentā un Padomē. Otrkārt, 2012.gada pavasarī Komisija ierosinās IĪT īstenošanas direktīvas pārskatīšanu. Šajā direktīvā paredzēti intelektuālā īpašuma tiesību īpašniekiem pieejamie civiltiesiskie pasākumi to tiesību īstenošanai, bet tie ir jāpielāgo digitālas vides diktētajiem noteikumiem.

• Muitas iestāžu veiktā IĪT īstenošana. Muitas iestādes uzrauga visu preču plūsmu pāri ES ārējām robežām. Proti, tās veic kontroli dažādos nolūkos, un tām ir būtiska loma pārkāpuma preču tirdzniecības apkarošanā. 2009.gadā vien muitas iestādes aizturēja vairāk nekā 40 000 aizdomīgu sūtījumu, kuros bija 118 miljoni preču. Lai gan lielais vairums aizturēto preču ir viltotas vai pirātiskas, muitas īpašā pozīcija uz robežām ļauj īstenot plašu intelektuālā īpašuma tiesību klāstu. Kā daļu no kopējās IĪT stratēģijas Komisija ierosina arī jaunu muitas regulu, lai vēl vairāk nostiprinātu tiesisko regulējumu muitas darbībām. Priekšlikuma mērķis ir arī cīnīties ar maziem viltotu preču sūtījumiem pa pastu, jo lielākā daļa no tiem ir internetā izdarīto pirkumu sūtījumi.

 

Par ES Atkritumu pamatdirektīvas neizpildi sešās dalībvalstīs

Eiropas Komisija prasa sešām dalībvalstīm paziņot par ES Atkritumu pamatdirektīvas transponēšanu valsts tiesību aktos, kas bija jāpaveic līdz 2010.gada decembrim. Šīs valstis ir Francija, Ungārija, Luksemburga, Latvija, Slovēnija un Slovākija. Pēc Eiropas vides komisāra Janeža Potočnika ieteikuma Komisija ir nosūtījusi argumentētu atzinumu. Dalībvalstīm divu mēnešu laikā ir jāpanāk atbilstība. Ja šīs dalībvalstis neievēros juridiskās saistības, Komisija var iesniegt lietas ES Tiesā un jau šajā posmā lūgt Tiesu piemērot finansiālas sankcijas.

Pārskatītā Atkritumu pamatdirektīva nosaka juridisko pamatu atkritumu apsaimniekošanai ES. Ar to ievieš atkritumu apsaimniekošanas principus, piemēram, "piesārņotājs maksā" principu, un nosaka saistošu "atkritumu hierarhiju", pēc kuras dalībvalstīm jāapsaimnieko atkritumi, ievērojot šādu secību: atkritumu daudzuma samazināšana, atkārtota izmantošana, pārstrāde, citāda reģenerācija un apglabāšana.

Dalībvalstīm bija jāpieņem normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai līdz 2010.gada 12.decembrim izpildītu šīs direktīvas prasības. Tā kā minētās dalībvalstis nav paziņojušas Komisijai par visiem izpildes pasākumiem laikus, tā ir nosūtījusi oficiālu paziņojuma vēstuli. Tiesību akti joprojām nav pieņemti, tāpēc Komisija nolēmusi nosūtīt argumentētu atzinumu. Ja minētās dalībvalstis neveiks vajadzīgos pasākumus divu mēnešu laikā, Komisija var vērsties ES Tiesā.

Atbilstoši jaunajiem noteikumiem, ja dalībvalstis noteiktajā termiņā nav transponējušas ES tiesību aktus valsts tiesību aktos, Komisija tagad var prasīt piemērot finansiālas sankcijas, jau pirmoreiz iesniedzot jautājumu izskatīšanai Tiesā. Šie noteikumi tika pieņemti 2010.gada novembrī un stājās spēkā 2011.gada 15.janvārī.

 

Pamatinformācija

ES atkritumu daudzums nepārtraukti palielinās, un pašlaik tas ir 3 miljardi tonnu gadā. Lai nošķirtu izaugsmi no atkritumu rašanās, Atkritumu pamatdirektīva izveido juridisku pamatu atkritumu apsaimniekošanai ES. Juridiskā pamata mērķis ir vides un cilvēku veselības aizsardzība, novēršot atkritumu rašanās un apsaimniekošanas kaitīgo ietekmi.

 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!