• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Satiksmes ministrs: Par sabiedriskā transporta sistēmas efektivizēšanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.04.2011., Nr. 58 https://www.vestnesis.lv/ta/id/228649

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts prezidenta paziņojums

Par Valsts prezidenta vietas izpildīšanu

Vēl šajā numurā

13.04.2011., Nr. 58

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Satiksmes ministrs: Par sabiedriskā transporta sistēmas efektivizēšanu

Lai sabiedriskā transporta sistēma samazinātā valsts finansējuma apstākļos tiktu saglabāta, ir izstrādāts pasākumu plāns reģionālo pasažieru pārvadājumu jomas sakārtošanai, kas tiks īstenots šā gada laikā. Par to 12.aprīlī preses konferencē pastāstīja satiksmes ministrs Uldis Augulis un VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.

“Ir jāpatur prātā, ka Latvijā sabiedriskais transports pilda sociālu funkciju,” skaidroja U.Augulis. “Pateicoties tam, ka valsts ik gadu piešķir dotāciju pasažieru pārvadājumiem, sabiedriskais transports ir pieejams arī reģionos ar ļoti zemu iedzīvotāju blīvumu. Pārvadātāji no valsts saņem kompensācijas par to pasažieru pārvadāšanu, kuriem piemēro braukšanas maksas atvieglojumus. Arī pārējie pasažieri būtībā nemaksā pilnu biļetes cenu, bet, iegādājoties biļeti, sedz aptuveni pusi no brauciena vērtības – atlikušo sedz valsts. Samazinātā finansējuma apstākļos mums ir jācīnās par to, lai arī turpmāk sabiedriskais transports saglabātu šo sociālo lomu un pasažieri valsts budžeta dotācijas samazinājumu izjustu pēc iespējas mazāk.”

Lai labāk izprastu valsts dotācijas nozīmi, kā piemēru var minēt reģionālā vietējā autobusa maršrutu Jēkabpils–Rijnieki: brauciena kopējās izmaksas ir Ls 2,80, pasažieris par biļeti maksā Ls 1,30, savukārt valsts kompensē Ls 1,50.

Viens no plānotajiem pasākumiem sabiedriskā transporta sistēmas efektivizēšanai ir maršrutu tīkla pārskatīšana – līdz rudenim paredzēts veikt izmaiņas Pierīgas maršrutu tīklā, par prioritāti nosakot pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu. Savukārt līdz gada beigām kopā ar plānošanas reģioniem plānots izpētīt un padarīt efektīvākus pārvadājumus Zemgalē, Vidzemē un Latgalē, par prioritāti nosakot reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutus. Par izmaiņām sabiedriskā transporta maršrutu tīklā Autotransporta direkcija regulāri informēs.

Turpināsies pārrunas ar pasažieru pārvadātājiem par izmaksu ierobežošanu, līdz rudenim izstrādājot zaudējumu kompensācijas mehānismu un nosakot kritērijus kompensācijas apjoma piešķiršanai. Plānā iekļauta arī tarifu izlīdzināšanas stratēģija un autoostas sistēmas modeļa reorganizācija, kas pārvadātājiem mazinātu ar autoostas pakalpojumiem saistītās izmaksas.

“Diemžēl iekļaušanās samazinātajā finansējumā nav iespējama, nesagādājot pasažierim zināmas neērtības – ar pārmaiņām ir jārēķinās,” uzsver N.Narvaišs. “Taču, par spīti smagajai situācijai, ir arī dažas labas ziņas. Pirmkārt, šā gada laikā apņemamies nepaaugstināt braukšanas tarifus starppilsētu satiksmē. Gluži otrādi – izlīdzinot tarifus, biļešu cena dažos starppilsētu maršrutu posmos varētu pat samazināties. Otrkārt, tiecamies uz vienotās biļetes principu, kas perspektīvā pasažieriem atvieglos gan braucienu plānošanu, gan biļešu iegādes procesu.”

Vēl kāds jautājums, kas jārisina, ir tā sauktie nelegālie un neregulārie pārvadājumi, kas, pārvilinot pasažierus īsi pirms regulārā reisa izbraukšanas, ik gadu nodara būtiskus zaudējumus valsts dotētajam transportam, kā rezultātā valstij jādomā par jauniem optimizācijas un taupības pasākumiem. Līdz ar to ikviena pasažiera izvēle – atbalstīt valsts dotēto sabiedrisko transportu vai nelegālos pārvadātājus – arī ietekmē pasažieru pārvadājumu sistēmu, ne tikai valsts institūciju veiktie efektivizēšanas pasākumi. Nopērkot biļeti, pasažieris apliecina, ka viņam sabiedriskais transports ir nepieciešams tieši konkrētajā maršrutā un reisā. Turklāt nelegālie un neregulārie pārvadātāji nepiešķir braukšanas maksas atvieglojumus, kas pienākas noteiktām pasažieru kategorijām.

Lai cīnītos ar šo problēmu, Satiksmes ministrija izstrādāja un valdība pagājušā gada pavasarī atbalstīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas precizēja pašpārvadājumu definīciju. Skatot likumprojektu Saeimā otrajā lasījumā, deputātu atbalstu neguva konkrētie grozījumi. Satiksmes ministrija tuvākajā laikā iesniegs precizētus priekšlikumus Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, lai tos izskatītu likumprojekta trešajā, pēdējā, lasījumā.

Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!