• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumi Nr. 1211 "Noteikumi par ritošā sastāva būvi, modernizāciju, atjaunošanas remontu, atbilstības novērtēšanu un pieņemšanu ekspluatācijā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 6.01.2011., Nr. 3 https://www.vestnesis.lv/ta/id/223860

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.1212

Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru, kā arī darbinieku prasījumu garantiju fondā un maksātnespējas procesa izmaksu segšanai ieskaitāmās nodevas daļu 2011.gadā

Vēl šajā numurā

06.01.2011., Nr. 3

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 1211

Pieņemts: 28.12.2010.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr.1211

Rīgā 2010.gada 28.decembrī (prot. Nr.75 23.§)

Noteikumi par ritošā sastāva būvi, modernizāciju, atjaunošanas remontu, atbilstības novērtēšanu un pieņemšanu ekspluatācijā

Izdoti saskaņā ar Dzelzceļa likuma 36.panta otro daļu un likuma
"Par atbilstības novērtēšanu" 7.panta pirmo daļu

1. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka ritošā sastāva būtiskās prasības un to ievērošanas uzraudzības mehānismu, ritošā sastāva būves, modernizācijas, atjaunošanas remonta un atbilstības novērtēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā ritošo sastāvu pieņem ekspluatācijā.

2. Ritošo sastāvu pieņem ekspluatācijā pirms tā ekspluatācijas uzsākšanas Latvijā.

3. Ritošo sastāvu atļauts piedāvāt Latvijas tirgū – atsavināt vai nodot lietošanā (pret atlīdzību vai bez tās) izmantošanai dzelzceļa sistēmā –, ja tas atbilst šo noteikumu prasībām.

4. Noteikumi neattiecas uz:

4.1. citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētiem 1520 milimetru sliežu ceļu platuma dzelzceļa tīklam paredzētiem vagoniem, kurus izmanto starptautiskos pārvadājumos no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis (turpmāk – trešās valstis), un uz tām, ja tos nepiedāvā Latvijas tirgū;

4.2. trešajās valstīs reģistrētam 1520 milimetru sliežu ceļu platuma dzelzceļa tīklam paredzētam ritošajam sastāvam, ja to nepiedāvā Latvijas tirgū un ja ritošā sastāva īpašnieks un lietotājs ir trešās valsts fiziska vai juridiska persona, kā arī ritošo sastāvu izmanto starptautiskos pārvadājumos no trešajām valstīm un uz tām.

5. Pirms ritošā sastāva būves vai modernizācijas (pārveidošanas darbiem, kas paredz šo noteikumu 1.pielikumā norādīto ritošā sastāva pamatparametru izmaiņas, kuras maina pamatparametru vai tā darbību) uzsākšanas ritošā sastāva ražotājs, modernizācijas veicējs vai ritošā sastāva būves vai modernizācijas pasūtītājs, vai viņu pilnvarota persona iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā attiecīgā projekta tehniskā uzdevuma dokumentāciju un saņem no tās lēmumu par savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju piemērošanas nosacījumiem normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību noteiktajā kārtībā, kā arī par nosacījumiem ritošā sastāva tipa, sērijas vai modeļa (turpmāk – ritošā sastāva tips) pieņemšanai ekspluatācijā atbilstoši šo noteikumu prasībām. Par ritošā sastāva modernizāciju uzskata darbības, kas maina šo noteikumu 2.pielikumā iekļautā akta par dzelzceļa ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā 6.daļā uzskaitītos ritošā sastāva tipu raksturojošos pamatparametrus.

6. Ritošo sastāvu, kurš būvēts vai modernizēts atbilstoši vienam atbilstības novērtēšanas institūcijas izsniegtam ritošā sastāva tipa atbilstības sertifikātam, uzskata par atbilstošu vienam ritošā sastāva tipam.

7. Ritošā sastāva būvi vai modernizāciju veic atbilstoši šo noteikumu 2.nodaļas prasībām.

8. Ja attiecīgajās savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās ir iekļautas pamatprasības ritošajam sastāvam un nav noteikti izņēmumi, būvējot un modernizējot ritošo sastāvu, kurš atbilst visām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām (turpmāk – SITS atbilstošs ritošais sastāvs), piemēro normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību noteikto atbilstības novērtēšanas kārtību.

9. Ritošajam sastāvam, kurš neatbilst visām attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām (tai skaitā ritošajam sastāvam, uz kuru attiecas izņēmumi un kuram savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas vai to daļas nepiemēro) (turpmāk – SITS neatbilstošs ritošais sastāvs), atbilstības novērtēšanu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību akreditēta paziņotā institūcija (turpmāk – paziņotā institūcija), kuras akreditācijas sfērā ir iekļauta pamatprasību izpildes atbilstības novērtēšana, kas noteikta savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās attiecībā uz atklātas pieejas gadījumiem un īpašos gadījumos piemērojamām nacionālajām prasībām un kas jāpiemēro saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpējo izmantojamību.

10. Paziņotā institūcija novērtē visu savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās un šo noteikumu 1.pielikumā iekļauto ritošā sastāva pamatparametru atbilstību prasībām, kas noteiktas savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās un normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību minētajos saistošajos normatīvajos aktos, standartos un normatīvi tehniskajā dokumentācijā.

11. Ja šajos noteikumos nav noteiktas citas prasības, paziņotā institūcija veic ritošā sastāva atbilstības novērtēšanu atbilstoši savstarpējas izmantojamības tehniskajās specifikācijās paredzētajiem atbilstības novērtēšanas procedūru moduļiem. Ja attiecīgajam ritošā sastāva veidam nav spēkā esošas savstarpējas izmantojamības tehniskās specifikācijas, atbilstības novērtēšanai veic ritošā sastāva tipa pārbaudi kopā ar ritošā sastāva vienības verifikāciju.

12. Jaunbūvēta vai pirmo reizi tirgū piedāvāta (turpmāk – jauna) vai modernizēta ritošā sastāva tipu Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem ekspluatācijā atbilstoši šo noteikumu 3.nodaļas prasībām. Lēmumu par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā noformē, aizpildot un parakstot šo noteikumu 2.pielikumā norādīto aktu par dzelzceļa ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā. Lēmumā nosaka ritošā sastāva lietošanas ierobežojumus (piemēram, izmantojamos infrastruktūras iecirkņus un kustības ātrumu).

13. Ritošā sastāva tipam atbilstošu jaunu vai modernizētu ritošā sastāva vienību Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem ekspluatācijā atbilstoši šo noteikumu 4.nodaļas prasībām. Lēmumu par ritošā sastāva vienības pieņemšanu ekspluatācijā noformē, aizpildot un parakstot šo noteikumu 3.pielikumā norādīto aktu par dzelzceļa ritošā sastāva vienības pieņemšanu ekspluatācijā.

14. Ja ritošo sastāvu nepiedāvā Latvijas tirgū, citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētam ritošajam sastāvam pieņem ekspluatācijā ritošā sastāva tipu saskaņā ar šo noteikumu 3.nodaļas prasībām. Šādam ritošajam sastāvam ritošā sastāva vienības ekspluatācijā nepieņem.

15. Ritošā sastāva atjaunošanas remontu veic atbilstoši šo noteikumu 5.nodaļas prasībām.

16. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija publicē savā mājaslapā internetā (www.vdzti.gov.lv) normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību minēto saistošo normatīvo aktu, standartu un normatīvi tehniskās dokumentācijas sarakstu, kurus var piemērot šo noteikumu prasību izpildei.

17. Šajos noteikumos paredzētos Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas amatpersonas lēmumus, izņemot šo noteikumu 38.punktā minēto gadījumu, var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas direktoram. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

2. Ritošā sastāva būve, modernizācija un atbilstības novērtēšana

18. Ritošā sastāva būvi vai modernizāciju veic atbilstoši projekta tehniskajā uzdevumā paredzētajiem risinājumiem, ievērojot savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas un normatīvos aktus dzelzceļa jomā, kā arī ņemot vērā šo noteikumu 5.punktā minēto Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmumu par savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju piemērošanas nosacījumiem.

19. Pirms ritošā sastāva būves vai modernizācijas uzsākšanas ražotājs, modernizācijas veicējs vai ritošā sastāva būves vai modernizācijas pasūtītājs, vai viņu pilnvarota persona izvēlas paziņoto institūciju, kas veic ritošā sastāva būves vai modernizācijas atbilstības novērtēšanu.

20. Paziņotā institūcija, kas izvēlēta ritošā sastāva būves vai modernizācijas atbilstības novērtēšanai, uzsāk darbu projektēšanas stadijā un turpina to darīt visu būves vai modernizācijas laiku līdz ritošā sastāva nodošanai ekspluatācijā.

21. Paziņotā institūcija, kas izvēlēta ritošā sastāva būves vai modernizācijas atbilstības novērtēšanai, to veic šādos posmos:

21.1. ritošā sastāva būves vai modernizācijas projektēšana;

21.2. ritošā sastāva būve vai modernizācija;

21.3. ritošā sastāva galīgā pārbaude pirms nodošanas ekspluatācijā.

22. Paziņotā institūcija novērtē ritošā sastāva būves vai modernizācijas projekta un tehniskās dokumentācijas atbilstību savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju un saistošo normatīvo aktu, standartu un normatīvi tehniskās dokumentācijas prasībām, kā arī jaunbūvētā vai modernizētā ritošā sastāva parauga atbilstību projektam un tehniskajai dokumentācijai. Ja ritošais sastāvs atbilst minētajām prasībām, paziņotā institūcija izsniedz ritošā sastāva tipa atbilstības sertifikātu. Neatbilstības gadījumā paziņotā institūcija atsaka atbilstības sertifikāta izsniegšanu, pamatojot savu lēmumu, kā arī informē Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju par šāda lēmuma pieņemšanu.

23. Veicot vairāku identisku ritošā sastāva vienību būvi vai modernizāciju atbilstoši vienam šo noteikumu 22.punktā minētajam ritošā sastāva tipa atbilstības sertifikātam, paziņotā institūcija novērtē katras ritošā sastāva vienības atbilstību ritošā sastāva tipa atbilstības sertifikāta nosacījumiem. Šajā gadījumā ritošā sastāva ražotājs, modernizācijas veicējs vai ritošā sastāva būves vai modernizācijas pasūtītājs no Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas atkārtoti nepieprasa šo noteikumu 5.punktā minēto lēmumu.

24. Ritošā sastāva modernizāciju apvieno ar atjaunošanas remontu tādā apjomā, kas nodrošina arī to ritošā sastāva apakšsistēmu un mezglu darbspēju, kas netiek modernizēti.

3. Ritošā sastāva tipa pieņemšana ekspluatācijā

3.1. Vispārīgās prasības

25. Pirms jauna vai modernizēta ritošā sastāva ekspluatācijas uzsākšanas pieņem ekspluatācijā ritošā sastāva tipu.

26. Ritošā sastāva tipu var nodot ekspluatācijā, ja:

26.1. par ritošā sastāva tipu ir sagatavota tehniskā dokumentācija (4.pielikums), kas raksturo attiecīgā ritošā sastāva uzbūvi, tehniskos raksturlielumus, kā arī ekspluatācijas un remonta programmas. Tehniskajā dokumentācijā ietver visu savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās vai šo noteikumu 1.pielikumā norādīto ritošā sastāva pamatparametru aprakstu;

26.2. ritošais sastāvs atbilst normatīvajiem aktiem, kas reglamentē dzelzceļa tehnisko ekspluatāciju;

26.3. ritošais sastāvs atbilst konkrēta ritošā sastāva projekta risinājumam;

26.4. ritošais sastāvs atbilst tā ekspluatācijas vietas dzelzceļa infrastruktūras energoapgādes, signalizācijas un kustības vadības sistēmai, sliežu ceļa platumam un maksimāli pieļaujamajai ass slodzei;

26.5. ir veikti ritošā sastāva izmēģinājumi, tai skaitā izmēģinājuma braucieni attiecīgajā dzelzceļa infrastruktūrā.

27. Ritošā sastāva īpašnieks, lietotājs, ražotājs, modernizācijas veicējs, pasūtītājs vai viņu pilnvarota persona (turpmāk – pieteikuma iesniedzējs) pieprasa no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja atzinumu par ritošā sastāva atbilstību tā infrastruktūrai. Ja ritošo sastāvu nav paredzēts izmantot publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrā, pieteikuma iesniedzējs atzinumu par ritošā sastāva atbilstību dzelzceļa infrastruktūrai pieprasa no privātās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja, kura infrastruktūrā ritošo sastāvu paredzēts izmantot.

28. Ja pieteikuma iesniedzējs un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir viena un tā pati persona, šo noteikumu 27.punktā minēto atzinumu nepieprasa.

29. Infrastruktūras pārvaldītājs, vienojoties ar pieteikuma iesniedzēju, triju mēnešu laikā pēc pieteikuma iesniedzēja pieprasījuma saņemšanas nodrošina pārbaužu veikšanu un atzinuma sniegšanu.

30. Infrastruktūras pārvaldītājs atzinumā par ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai norāda dzelzceļa infrastruktūras iecirkņus, kuros ritošo sastāvu var izmantot.

31. SITS atbilstošu ritošā sastāva tipu pieņem ekspluatācijā saskaņā ar šo noteikumu 3.1. un 3.2. vai 3.3.apakšnodaļas prasībām.

32. SITS neatbilstošu ritošā sastāva tipu pieņem ekspluatācijā saskaņā ar šo noteikumu 3.1. un 3.4. vai 3.5.apakšnodaļas prasībām.

33. Lai ritošā sastāva tipu pieņemtu ekspluatācijā, pieteikuma iesniedzējs:

33.1. iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā iesniegumu, pievienojot tam šo noteikumu 4.pielikumā minēto tehnisko dokumentāciju un šo noteikumu 27.punktā minēto dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja atzinumu par ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai, kā arī citus šajā nodaļā noteiktos dokumentus;

33.2. iepriekš vienojoties par laiku un vietu, uzrāda Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai ritošā sastāva tipam atbilstošu ritošā sastāva vienību, kurai ir veikti izmēģinājumi.

34. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija lēmumu par SITS atbilstoša ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā pieņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma pieņemšanas termiņu var pagarināt:

34.1. par diviem mēnešiem no šo noteikumu 48. vai 54.punktā minētās dokumentācijas saņemšanas dienas;

34.2. par vienu mēnesi no Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas pieprasītās informācijas, riska analīzes vai pārbaudes rezultātu saņemšanas dienas, ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija ir pieprasījusi papildu informāciju, riska analīzi vai pārbaudes.

35. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija lēmumu par SITS neatbilstoša ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā pieņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma pieņemšanas termiņu var pagarināt:

35.1. par četriem mēnešiem no šo noteikumu 57., 58., 62. vai 63.punktā minētās dokumentācijas saņemšanas dienas;

35.2. par diviem mēnešiem no Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas pieprasītās informācijas, riska analīzes vai pārbaudes rezultātu saņemšanas dienas, ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija ir pieprasījusi papildu informāciju, riska analīzi vai pārbaudes.

36. Ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem lēmumu par atteikumu pieņemt ritošā sastāva tipu ekspluatācijā, tā pamato savu lēmumu un paziņo par to pieteikuma iesniedzējam.

37. Lēmumu par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var atcelt, pārskatot:

37.1. ritošā sastāva lietotāja drošības sertifikātu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par drošības sertifikāta A un B daļas izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem;

37.2. ritošā sastāva lietotāja drošības apliecību saskaņā ar normatīvajiem aktiem par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem.

38. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmumu par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā vai atteikumu pieņemt ekspluatācijā, pieteikuma iesniedzējs var apstrīdēt Valsts dzelzceļa administrācijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

39. Izskatot iesniegumu par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmuma apstrīdēšanu, Valsts dzelzceļa administrācija var izprasīt Eiropas Dzelzceļa aģentūras atzinumu. Par saņemto Eiropas Dzelzceļa aģentūras atzinumu Valsts dzelzceļa administrācija paziņo pieteikuma iesniedzējam un Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai. Iesniegumu par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmuma apstrīdēšanu Valsts dzelzceļa administrācija izskata un attiecīgu lēmumu pieņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma pieņemšanas termiņu, ja nepieciešams, var pagarināt par diviem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas. Valsts dzelzceļa administrācijas lēmumu pieteikuma iesniedzējs var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

40. Ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija šo noteikumu 34. un 35.punktā minētajā termiņā nav pieņēmusi lēmumu, attiecīgais ritošā sastāva tips tiek uzskatīts par pieņemtu ekspluatācijā un tā ekspluatācija pēc trim mēnešiem, sākot no paredzētā lēmuma pieņemšanas termiņa beigām, ir atļauta iesniegumā norādītajā infrastruktūrā, par kuru paredzētajā termiņā nav pieņemts lēmums. Pirms ritošā sastāva tipa ekspluatācijas uzsākšanas pieteikuma iesniedzējs par ekspluatācijas uzsākšanu informē Satiksmes ministriju.

41. Ja attiecīgās savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas vai normatīvie akti, uz kuriem pamatojoties ritošā sastāva tips tika pieņemts ekspluatācijā, ir mainījušies, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija izvērtē izmaiņu ietekmi uz ekspluatācijā pieņemto ritošā sastāva tipu.

42. Ja savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju vai normatīvo aktu izmaiņas skar šo noteikumu 1.pielikumā norādītos ritošā sastāva tipa pamatparametrus un ritošā sastāva tips vairs neatbilst savstarpējās izmantojamības tehnisko specifikāciju un normatīvo aktu prasībām, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā pieņem vispārīgu administratīvo aktu, kurā norāda termiņu, līdz kuram pieņem ekspluatācijā šim ritošā sastāva tipam atbilstošas ritošā sastāva vienības. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija šajā administratīvajā aktā norāda šo noteikumu 41.punktā minētā izvērtējuma rezultātus, kā arī publicē minēto informāciju savā mājaslapā internetā (www.vdzti.gov.lv).

43. Lai pēc šo noteikumu 42.punktā minētā termiņa beigām atkārtoti nodotu ekspluatācijā ritošā sastāva tipu, pieteikuma iesniedzējs atkārtoti iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā iesniegumu, pievienojot tam apliecinājumu, ka šo noteikumu 41.punktā minētās izmaiņas ir ņemtas vērā. Šajā gadījumā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pārbauda tikai parametrus, kurus ietekmē mainītās savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas vai normatīvie akti.

44. Šo noteikumu 42.punktā minētais Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas izdotais vispārīgais administratīvais akts neietekmē lēmumus par ritošā sastāva vienību pieņemšanu ekspluatācijā, kas bija pieņemti, pamatojoties uz iepriekš ekspluatācijā pieņemto ritošā sastāva tipu.

45. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmums par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā neietekmē to prasību izpildi par ritošā sastāva izmantošanu, kuras noteiktas normatīvajos aktos par drošības sertifikāta A un B daļas izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem, kā arī normatīvajos aktos par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem.

46. Informāciju par ekspluatācijā pieņemtajiem ritošā sastāva tipiem Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija publicē savā mājaslapā internetā (www.vdzti.gov.lv).

3.2. SITS atbilstoša ritošā sastāva pieņemšana ekspluatācijā, kurš iepriekš nav bijis pieņemts ekspluatācijā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs

47. Šīs apakšnodaļas prasības piemēro SITS atbilstošam ritošajam sastāvam, kas iepriekš nav bijis pieņemts ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī un atbilst visām attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, kuras ir spēkā dienā, kad ritošā sastāva tips tiek pieņemts ekspluatācijā.

48. Pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

48.1. tehnisko dokumentāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;

48.2. ritošā sastāva un tā apakšsistēmu atbilstības deklarācijas atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību;

48.3. paziņotās institūcijas izsniegtos atbilstības novērtēšanas sertifikātus un apliecinājumus;

48.4. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai un stacionāriem kompleksiem, tai skaitā klimatiskajiem apstākļiem, enerģijas piegādes sistēmai, vilcienu vadības kontroles un signalizācijas sistēmai, sliežu platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamai ass slodzei un citiem dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumiem;

48.5. ja 1520 mm sliežu ceļu platuma dzelzceļa infrastruktūrai paredzētu ritošo sastāvu vēlas izmantot arī pārvadājumiem uz trešajām valstīm un no tām, – apliecinājumus par attiecīgo trešo valstu prasību izpildi.

49. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem lēmumu par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā šādā kārtībā:

49.1. ja visas ritošā sastāva strukturālās apakšsistēmas ir pieņemtas ekspluatācijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību, lēmumu par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā pieņem, neveicot turpmākas pārbaudes;

49.2. ja par ritošo sastāvu ir sastādītas visas normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību paredzētās verifikācijas deklarācijas, lēmuma pieņemšanai Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pārbauda:

49.2.1. ritošā sastāva attiecīgo apakšsistēmu savstarpējo saderību;

49.2.2. ritošā sastāva drošu iekļaušanu lietotāja drošības pārvaldības sistēmā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2009.gada 24.aprīļa Regulu Nr.352/2009/EK par kopīgas drošības metodes ieviešanu riska noteikšanai un novērtēšanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2004/49/EK 6.panta 3.punkta "a" apakšpunktam (turpmāk – regula Nr.352/2009);

49.2.3. ritošā sastāva tehnisko atbilstību attiecīgajai dzelzceļa infrastruktūrai;

49.2.4. ja savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās pamatprasību nodrošināšanai noteikta atklāta pieeja, – paziņotās institūcijas izsniegtos apliecinājumus par atbilstību šādos gadījumos piemērojamai dokumentācijai;

49.2.5. paziņotās institūcijas izsniegtos apliecinājumus par atbilstību attiecīgajās savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās noteiktajām īpašos gadījumos piemērojamo normatīvo aktu prasībām.

50. Lai pārbaudītu šo noteikumu 49.2.apakšpunktā minētos kritērijus, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieprasīt papildu informāciju par riska analīzi atbilstoši regulai Nr.352/2009 vai par pārbaužu veikšanu atbilstošā dzelzceļa infrastruktūrā. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pēc konsultēšanās ar pieteikuma iesniedzēju nosaka pieprasītās papildu informācijas, riska analīzes un pārbaužu apjomu un saturu.

3.3. SITS atbilstoša ritošā sastāva pieņemšana ekspluatācijā, kurš pieņemts ekspluatācijā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs

51. Šīs apakšnodaļas prasības piemēro SITS atbilstošam ritošajam sastāvam, kas pieņemts ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī un atbilst visām attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, kuras ir spēkā dienā, kad ritošā sastāva tips tiek pieņemts ekspluatācijā.

52. Ja SITS atbilstošs ritošais sastāvs ir pieņemts ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, ritošā sastāva tipa pieņemšanai ekspluatācijā Latvijā piemēro šo noteikumu 54., 55. un 56.punktā noteikto procedūru, izņemot šo noteikumu 53.punktā minēto gadījumu.

53. Ja SITS atbilstošs ritošais sastāvs, kas pieņemts ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī, pārvietosies tikai pa savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām pilnībā atbilstošu infrastruktūru, ritošajam sastāvam nav vajadzīga papildu ritošā sastāva tipa pieņemšana ekspluatācijā Latvijā. Šādā gadījumā ritošā sastāva īpašnieks vai lietotājs pirms ritošā sastāva ekspluatācijas uzsākšanas iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā informāciju par ritošo sastāvu, identificējot ritošo sastāvu un norādot valsti, kurā ritošā sastāva tips ir pieņemts ekspluatācijā.

54. Pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

54.1. dokumentus, kas apliecina, ka attiecīgā SITS atbilstoša ritošā sastāva tipa ekspluatācija ir atļauta citā Eiropas Savienības dalībvalstī;

54.2. atbilstības deklarācijas un tehnisko dokumentāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību. Ja ritošais sastāvs ir aprīkots ar datu reģistrētājierīcēm, iekļauj informāciju par datu vākšanas procedūru, kura ļauj tos nolasīt un izvērtēt, ja šī datu vākšana nav saskaņota ar atbilstošajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām;

54.3. pierakstus par ritošā sastāva ekspluatācijas vēsturi, tehnisko apkopi un veiktajiem tehniskajiem pārveidojumiem pēc pieņemšanas ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī;

54.4. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai un stacionāriem kompleksiem, tai skaitā klimatiskajiem apstākļiem, enerģijas piegādes sistēmai, vilcienu vadības kontroles un signalizācijas sistēmai, sliežu platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamai ass slodzei un citiem dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumiem;

54.5. ja 1520 mm sliežu ceļu platuma dzelzceļa infrastruktūrai paredzētu ritošo sastāvu vēlas izmantot arī pārvadājumiem uz trešajām valstīm un no tām, – apliecinājumus par attiecīgo trešo valstu prasību izpildi.

55. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pārbauda:

55.1. ritošā sastāva un attiecīgās infrastruktūras savstarpējo tehnisko savietojamību. Ja savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās pamatprasību nodrošināšanai noteikta atklāta pieeja, pārbauda arī paziņotās institūcijas izsniegtos apliecinājumus par atbilstību šādos gadījumos piemērojamai dokumentācijai;

55.2. paziņotās institūcijas izsniegtos apliecinājumus par atbilstību attiecīgajās savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās noteiktajām īpašos gadījumos piemērojamo normatīvo aktu prasībām.

56. Lai pārbaudītu šo noteikumu 55.punktā minētos kritērijus, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieprasīt papildu informāciju par riska analīzi atbilstoši regulai Nr.352/2009 vai par pārbaužu veikšanu atbilstošā dzelzceļa infrastruktūrā. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pēc konsultēšanās ar pieteikuma iesniedzēju nosaka pieprasītās papildu informācijas, riska analīzes un pārbaužu apjomu un saturu.

3.4. SITS neatbilstoša ritošā sastāva pieņemšana ekspluatācijā, kurš iepriekš nav bijis pieņemts ekspluatācijā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs

57. Lai pieņemtu ekspluatācijā SITS neatbilstošu ritošā sastāva tipu, izņemot šo noteikumu 58.punktā minētos vagonus, pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

57.1. atbilstības deklarācijas un tehnisko dokumentāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību, ja par kādiem ritošā sastāva tehniskajiem parametriem ir piemērotas savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas;

57.2. atbilstības deklarācijas un paziņotās institūcijas izsniegtos apliecinājumus par tehnisko un ekspluatācijas raksturlielumu atbilstību piemērojamo normatīvo aktu prasībām;

57.3. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai un stacionāriem kompleksiem, tai skaitā klimatiskajiem apstākļiem, enerģijas piegādes sistēmai, vilcienu vadības kontroles un signalizācijas sistēmai, sliežu platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamai ass slodzei un citiem dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumiem;

57.4. ja 1520 mm sliežu ceļu platuma dzelzceļa infrastruktūrai paredzētu ritošo sastāvu vēlas izmantot arī pārvadājumiem uz trešajām valstīm un no tām, – apliecinājumus par attiecīgo trešo valstu prasību izpildi.

58. Lai pieņemtu ekspluatācijā 1520 mm sliežu ceļu platuma dzelzceļa tīklam paredzētu vagona tipu, kuru paredzēts izmantot Latvijas teritorijā starptautiskos pārvadājumos uz trešajām valstīm un no tām, pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

58.1. dokumentus, kas apliecina, ka vagona tipa ekspluatācija ir atļauta attiecīgajās trešajās valstīs;

58.2. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par ritošā sastāva tehnisko atbilstību attiecīgajai dzelzceļa infrastruktūrai.

59. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem lēmumu par SITS neatbilstoša ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā šādā kārtībā:

59.1. ja par kādiem ritošā sastāva tehniskajiem parametriem, kuriem ir piemērotas savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas, ir sastādītas normatīvajos aktos par Eiropas dzelzceļa sistēmu savstarpēju izmantojamību paredzētās verifikācijas deklarācijas, – attiecībā uz šiem parametriem piemēro šo noteikumu 49.2.apakšpunktā norādīto procedūru;

59.2. pārējiem tehniskajiem parametriem un ritošajam sastāvam kopumā pārbauda:

59.2.1. ritošā sastāva tehnisko atbilstību piemērojamo normatīvo aktu prasībām;

59.2.2. ritošā sastāva un attiecīgās infrastruktūras savstarpējo tehnisko savietojamību;

59.2.3. ritošā sastāva drošu iekļaušanu lietotāja drošības pārvaldības sistēmā saskaņā ar regulā Nr.352/2009 noteiktajām prasībām;

59.2.4. ritošā sastāva ekspluatācijas, remonta un apkopes kārtību.

60. Lai pārbaudītu šo noteikumu 59.punktā minētos kritērijus, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieprasīt papildu informāciju par riska analīzi atbilstoši regulai Nr.352/2009 vai par pārbaužu veikšanu atbilstošā dzelzceļa infrastruktūrā. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pēc konsultēšanās ar pieteikuma iesniedzēju nosaka pieprasītās papildu informācijas, riska analīzes un pārbaužu apjomu un saturu.

3.5. SITS neatbilstoša ritošā sastāva pieņemšana ekspluatācijā, kurš pieņemts ekspluatācijā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs

61. Citas Eiropas Savienības dalībvalsts lēmumu par SITS neatbilstoša ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija ņem vērā, pieņemot lēmumu atbilstoši šīs apakšnodaļas prasībām.

62. Lai pieņemtu ekspluatācijā SITS neatbilstošu ritošā sastāva tipu, izņemot šo noteikumu 63.punktā minētos vagonus, pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

62.1. dokumentus, kas apliecina, ka ritošā sastāva tipa ekspluatācija ir atļauta citā Eiropas Savienības dalībvalstī, un dokumentāciju par procedūru, kas ievērota, lai pierādītu, ka ritošā sastāva tips atbilst attiecīgajā valstī spēkā esošajām drošības prasībām, kā arī informāciju par piemērotajām atkāpēm;

62.2. tehniskos raksturlielumus, tehniskās apkopes programmu un ekspluatācijas raksturlielumus. Ja ritošais sastāvs ir aprīkots ar datu reģistrētājierīcēm, – informāciju par datu vākšanas procedūru, kura ļauj tos nolasīt un izvērtēt;

62.3. pierakstus par ritošā sastāva ekspluatācijas vēsturi, tehnisko apkopi un veiktajiem tehniskajiem pārveidojumiem pēc pieņemšanas ekspluatācijā citā Eiropas Savienības dalībvalstī;

62.4. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai un stacionāriem kompleksiem, tai skaitā klimatiskajiem apstākļiem, enerģijas piegādes sistēmai, vilcienu vadības kontroles un signalizācijas sistēmai, sliežu platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamai ass slodzei un citiem dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumiem;

62.5. ja 1520 mm sliežu ceļu platuma dzelzceļa infrastruktūrai paredzētu ritošo sastāvu vēlas izmantot arī pārvadājumiem uz trešajām valstīm un no tām, – apliecinājumus par attiecīgo trešo valstu prasību izpildi.

63. Lai pieņemtu ekspluatācijā 1520 mm sliežu ceļu platuma tīklam paredzētu vagona tipu, kuru paredzēts izmantot Latvijas teritorijā starptautiskos pārvadājumos uz trešajām valstīm un no tām, pieteikuma iesniedzējs, iesniedzot Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 33.1.apakšpunktā minēto iesniegumu, pievieno tam šādu informāciju:

63.1. dokumentus, kas apliecina, ka vagona tipa ekspluatācija ir atļauta citā Eiropas Savienības dalībvalstī;

63.2. dokumentus, kas apliecina, ka vagona tipa ekspluatācija ir atļauta attiecīgajās trešajās valstīs;

63.3. atbilstības deklarācijas un apliecinājumus par tehniskajiem un ekspluatācijas raksturlielumiem, kas norāda uz ritošā sastāva atbilstību infrastruktūrai un stacionāriem kompleksiem, tai skaitā klimatiskajiem apstākļiem, enerģijas piegādes sistēmai, vilcienu vadības kontroles un signalizācijas sistēmai, sliežu platumam un infrastruktūras gabarītiem, maksimāli pieļaujamai ass slodzei un citiem dzelzceļa infrastruktūras ierobežojumiem.

64. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija nepārbauda šo noteikumu 62.1., 62.2., 63.1. un 63.2.apakšpunktā minēto dokumentu atbilstību, ja vien nav pierādāms būtisks drošības apdraudējums.

65. Lai pārbaudītu šo noteikumu 62.3., 62.4., 62.5. un 63.3.apakšpunktā minētos kritērijus, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieprasīt papildu informāciju par riska analīzi atbilstoši regulai Nr.352/2009 vai par pārbaužu veikšanu atbilstošā dzelzceļa infrastruktūrā. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pēc konsultēšanās ar pieteikuma iesniedzēju nosaka pieprasītās papildu informācijas, apdraudējuma analīzes un pārbaužu apjomu un saturu.

4. Jaunu vai modernizētu ritošā sastāva vienību pieņemšana ekspluatācijā

66. Ritošā sastāva vienību var nodot ekspluatācijā, ja:

66.1. ritošā sastāva tips ir pieņemts ekspluatācijā šo noteikumu 3.nodaļā minētajā kārtībā;

66.2. ritošā sastāva vienībai ir izsniegtas nepieciešamās atbilstības deklarācijas un atbilstības novērtēšanas sertifikāti;

66.3. ritošā sastāva vienībai šajā nodaļā noteiktajā kārtībā ir veikti izmēģinājuma braucieni;

66.4. ritošā sastāva vienība ir tehniski darbderīga;

66.5. ritošā sastāva vienībai ir noteikta normatīvajos aktos par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kritērijiem un kārtību minētā par ritošā sastāva tehnisko apkopi atbildīgā struktūra.

67. Vilces ritošajam sastāvam un pasažieru vagonam veic šādu izmēģinājuma braucienu:

67.1. ja vilces ritošo sastāvu paredzēts izmantot koplietošanas infrastruktūrā, ritošā sastāva izmēģinājuma brauciena laikā veic ne mazāk kā 40 km tukšgaitā un ne mazāk kā 40 km ar darba slodzi;

67.2. ja vilces ritošo sastāvu nav paredzēts izmantot koplietošanas infrastruktūrā, ritošā sastāva izmēģinājuma braucienu veic privātās lietošanas infrastruktūrā, kurā to paredzēts izmantot;

67.3. pasažieru pārvadāšanai paredzēta motorvagona vilces ritošā sastāva un pasažieru vagona izmēģinājuma brauciena laikā sasniedz maksimāli pieļaujamo ātrumu un veic ne mazāk kā 40 km.

68. Kravu vagoniem izmēģinājumu braucienu neveic.

69. Par izmēģinājuma braucienu sastāda aktu atbilstoši šo noteikumu 5.pielikumā norādītajam paraugam un paraksta to.

70. Ja izmēģinājuma braucienu veic vilces ritošajam sastāvam, kas sastāv no vairākām vienībām, izmēģinājuma brauciena aktu sastāda katrai ritošā sastāva vienībai atsevišķi.

71. Ja izmēģinājuma brauciena laikā vilces ritošajam sastāvam vai pasažieru vagonam atklāti ritošās daļas, bremžu iekārtas, spēka iekārtas vai satiksmes drošības ierīču darbības trūkumi, pēc šo trūkumu novēršanas sastāda aktu par trūkumu novēršanu. Šo aktu paraksta tās pašas personas, kas ir parakstījušas šo noteikumu 69.punktā minēto izmēģinājuma brauciena aktu.

72. Ja izmēģinājuma brauciena laikā vilces ritošajam sastāvam vai pasažieru vagonam atklāti riteņpāru gultņu mezglu bojājumi vai trūkumi, kuru dēļ izmēģinājuma braucienu nevar pabeigt, pēc šo bojājumu vai trūkumu novēršanas veic atkārtotu izmēģinājuma braucienu.

73. Lai ritošā sastāva vienību pieņemtu ekspluatācijā, pieteikuma iesniedzējs:

73.1. iesniedz Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šādus dokumentus:

73.1.1. pieteikuma iesniedzēja parakstītu paziņojumu par konkrētās ritošā sastāva vienības atbilstību ekspluatācijā pieņemtam ritošā sastāva tipam;

73.1.2. konkrētajai ritošā sastāva vienībai izsniegtās atbilstības deklarācijas un atbilstības novērtēšanas sertifikātus;

73.1.3. šo noteikumu 69.punktā minēto izmēģinājuma brauciena aktu;

73.1.4. ritošā sastāva lietotāja parakstītu paziņojumu, ka ritošā sastāva vienībai ir noteikta normatīvajos aktos par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kritērijiem un kārtību minētā par ritošā sastāva tehnisko apkopi atbildīgā struktūra;

73.1.4. ritošā sastāva lietotāja parakstītu paziņojumu par;

73.2. iepriekš vienojoties par laiku un vietu, uzrāda ritošā sastāva vienību Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai.

74. Ja ritošā sastāva vienība atbilst ekspluatācijā pieņemtam ritošā sastāva tipam, kā arī ritošā sastāva vienība ir tehniski darbderīga, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem ekspluatācijā ritošā sastāva vienību, pamatojoties uz pieteikuma iesniedzēja paziņojumu par ritošā sastāva atbilstību šim tipam.

75. Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var pieņemt lēmumu par pieņemšanu ekspluatācijā attiecībā uz katru ritošā sastāva vienību atsevišķi vai arī par vairākām viena tipa identiskām ritošā sastāva vienībām kopā.

76. Ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pieņem lēmumu par atteikumu pieņemt ritošā sastāva vienību ekspluatācijā, tā pamato savu lēmumu un paziņo par to pieteikuma iesniedzējam.

77. Lēmumu par ritošā sastāva vienības pieņemšanu ekspluatācijā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija var atcelt, pārskatot:

77.1. ritošā sastāva lietotāja drošības sertifikātu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par drošības sertifikāta A un B daļas izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem;

77.2. ritošā sastāva lietotāja drošības apliecību saskaņā ar normatīvajiem aktiem par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem.

78. Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas lēmums par ritošā sastāva vienības pieņemšanu ekspluatācijā neietekmē to prasību izpildi par ritošā sastāva izmantošanu, kuras noteiktas normatīvajos aktos par drošības sertifikāta A un B daļas izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem, kā arī normatīvajos aktos par drošības apliecības izsniegšanas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību un kritērijiem.

79. Ekspluatācijā pieņemtam ritošā sastāva tipam atbilstošu ritošā sastāva vienību, kuru nepiedāvā Latvijas tirgū un kura saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ritošā sastāva reģistrācijas kārtību nav jāreģistrē ritošā sastāva valsts reģistrā, ekspluatācijā nepieņem.

5. Ritošā sastāva atjaunošanas remonts

80. Lai uzturētu ritošā sastāva darbspēju un tā drošuma līmeni, veic ritošā sastāva atjaunošanas remontu, paredzot ritošā sastāva mezglu un agregātu revīziju, remontu vai nomaiņu pret jauniem, regulēšanu un pārbaudes. Ritošā sastāva atjaunošanas remontā veic ritošā sastāva pamatparametru atjaunošanu atbilstoši šo noteikumu 4.pielikumā minētajā tehniskajā dokumentācijā norādītajām vērtībām un prasībām.

81. Šajos noteikumos noteiktajā kārtībā ekspluatācijā pieņemta ritošā sastāva atjaunošanas remontu veic atbilstoši šo noteikumu 4.pielikumā minētajā tehniskajā dokumentācijā iekļautajai ritošā sastāva atjaunošanas remonta programmai, ievērojot atjaunošanas remonta periodiskumu un izpildot visus noteiktos darbus.

82. Ja atjaunošanas remontā ir paredzēti darbi, kas nav iekļauti šo noteikumu 4.pielikumā minētajā tehniskajā dokumentācijā vai ritošā sastāva lietotāja drošības pārvaldības sistēmā noteiktajā remonta un apkopes programmā, un šie darbi var mainīt šo noteikumu 2.pielikuma 6.daļā minētos tipu raksturojošos pamatparametrus, atjaunošanas remonta veicējs nodrošina ritošā sastāva atjaunošanas remonta projekta uzdevuma izstrādi un iesniedz to Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā šo noteikumu 5.punktā minētā lēmuma saņemšanai. Šādu atjaunošanas remontu uzskata par ritošā sastāva modernizāciju.

83. Ja atjaunošanas remontā ir paredzēti darbi, kas var mainīt šo noteikumu 2.pielikuma 5.daļā minētos vispārīgos parametrus, ritošā sastāva lietotājs veic izmaiņu ietekmes riska novērtēšanu atbilstoši regulai Nr.352/2009. Par riska novērtēšanas rezultātiem ritošā sastāva lietotājs informē Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju.

84. Pēc atjaunošanas remonta šo noteikumu 4.nodaļā minētā ritošā sastāva vienības pieņemšana ekspluatācijā nav nepieciešama. Atjaunošanas remontu pieņem, sastādot aktu par ritošā sastāva atjaunošanas remonta pieņemšanu (6.pielikums) un parakstot to.

85. Lai pagarinātu ražotāja noteikto ritošā sastāva izmantošanas termiņu, ritošajam sastāvam veic atjaunošanas remontu ar kalpošanas laika pagarināšanu. Ja ražotājs nav noteicis ritošā sastāva izmantošanas termiņu, uzskata, ka ritošā sastāva izmantošanas termiņš ir 30 gadi.

86. Pirms uzsākt ritošā sastāva atjaunošanas remontu ar kalpošanas laika pagarināšanu, pasūtītājs vai remonta veicējs izvēlas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Standartizācijas, akreditācijas un metroloģijas centrs" Latvijas Nacionālajā akreditācijas birojā atbilstoši standartam LVS EN ISO/IEC 17020:2005 "Galvenie kritēriji dažādu veidu institūcijām, kas veic inspicēšanu" šim mērķim akreditētu atbilstības novērtēšanas institūciju (turpmāk – akreditētā institūcija), kura veic ritošā sastāva atjaunošanas remonta ar kalpošanas laika pagarināšanu atbilstības novērtēšanu.

87. Pirms uzsākt ritošā sastāva atjaunošanas remontu ar kalpošanas laika pagarināšanu, novērtē ritošā sastāva tehnisko stāvokli, lai noteiktu, vai iespējams pagarināt tā izmantošanas termiņu. Ja ritošā sastāva nesošo konstrukciju stiprība ir pietiekama un izmantošanas termiņa pagarināšana ir iespējama, pasūtītājs vai remonta veicējs nodrošina projekta izstrādi ritošā sastāva atjaunošanas remontam ar kalpošanas laika pagarināšanu, norādot vēlamo izmantošanas termiņu. Akreditētā institūcija novērtē projekta atbilstību šo noteikumu 4.pielikumā minētajai tehniskajai dokumentācijai.

88. Pēc tam kad veikts atjaunošanas remonts ar kalpošanas laika pagarināšanu, akreditētā institūcija novērtē konkrētās ritošā sastāva vienības atbilstību šo noteikumu 4.pielikumā minētajai tehniskajai dokumentācijai un piemērojamiem normatīvajiem aktiem. Akreditētā institūcija pārbauda ritošā sastāva vienības atbilstību pasūtītāja vai remonta veicēja noteiktajam vēlamajam izmantošanas termiņam un pieņem lēmumu par ritošā sastāva vienības izmantošanas termiņa pagarināšanu, kā arī pēc izmēģinājuma brauciena veikšanas paraksta šo noteikumu 84.punktā minēto aktu par ritošā sastāva atjaunošanas remonta pieņemšanu.

89. Pēc atjaunošanas remonta ar kalpošanas laika pagarināšanu vilces ritošajam sastāvam un pasažieru vagonam veic šādu izmēģinājuma braucienu:

89.1. ja vilces ritošo sastāvu paredzēts izmantot koplietošanas infrastruktūrā, ritošā sastāva izmēģinājuma brauciena laikā veic ne mazāk kā 40 km tukšgaitā un ne mazāk kā 40 km ar darba slodzi;

89.2. ja vilces ritošo sastāvu nav paredzēts izmantot koplietošanas infrastruktūrā, ritošā sastāva izmēģinājuma braucienu veic privātās lietošanas infrastruktūrā, kurā to paredzēts izmantot;

89.3. pasažieru pārvadāšanai paredzēta motorvagona vilces ritošā sastāva un pasažieru vagona izmēģinājuma brauciena laikā sasniedz maksimāli pieļaujamo ātrumu un veic ne mazāk kā 40 km.

90. Kravu vagoniem izmēģinājumu braucienu neveic.

91. Par izmēģinājuma braucienu sastāda aktu atbilstoši šo noteikumu 5.pielikumā norādītajam paraugam un paraksta to.

92. Ja izmēģinājuma braucienu veic vilces ritošajam sastāvam, kas sastāv no vairākām vienībām, izmēģinājuma brauciena aktu sastāda katrai ritošā sastāva vienībai atsevišķi.

93. Ja izmēģinājuma brauciena laikā vilces ritošajam sastāvam vai pasažieru vagonam atklāti ritošās daļas, bremžu iekārtas, spēka iekārtas vai satiksmes drošības ierīču darbības trūkumi, pēc šo trūkumu novēršanas sastāda aktu par trūkumu novēršanu. Šo aktu paraksta tās pašas personas, kas ir parakstījušas šo noteikumu 91.punktā minēto izmēģinājuma brauciena aktu.

94. Ja izmēģinājuma brauciena laikā vilces ritošajam sastāvam vai pasažieru vagonam atklāti riteņpāru gultņu mezglu bojājumi vai trūkumi, kuru dēļ izmēģinājuma braucienu nevar pabeigt, pēc šo bojājumu vai trūkumu novēršanas veic atkārtotu izmēģinājuma braucienu.

95. Akreditētā institūcija līdz kārtējā mēneša piecpadsmitajam datumam nosūta Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai informāciju par iepriekšējā mēnesī:

95.1. saņemtajiem pieteikumiem ritošā sastāva izmantošanas termiņa pagarināšanai;

95.2. ritošā sastāva vienībām, kurām tā ir pagarinājusi izmantošanas termiņu;

95.3. atteikumiem pagarināt ritošā sastāva izmantošanas termiņu.

6. Noslēguma jautājumi

96. Lēmumi par pieņemšanu ekspluatācijā, kas pieņemti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir spēkā atbilstoši tajos iekļautajiem nosacījumiem.

97. Šo noteikumu 3.2. un 3.3.apakšnodaļas prasības var nepiemērot ritošā sastāva būvei vai modernizācijai, kas tiek veikta saskaņā ar projektiem, kuri apstiprināti pirms atbilstošas savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas spēkā stāšanās. Šādā gadījumā ritošā sastāva tipa pieņemšanai ekspluatācijā piemēro attiecīgi šo noteikumu 3.4. vai 3.5.apakšnodaļas prasības.

98. Ritošajam sastāvam, kas atbilst saskaņā ar šo noteikumu 96.punkta prasībām ekspluatācijā esošiem ritošā sastāva tipiem, nepiemēro šo noteikumu 3.nodaļas prasības par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā.

99. Ritošajam sastāvam, kas atbilst projektiem, pēc kuriem līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir pasūtīta ritošā sastāva būve vai modernizācija, nepiemēro šo noteikumu 3.nodaļas prasības par ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā.

100. Katru jaunu vai modernizētu šo noteikumu 98. un 99.punktam atbilstošu ritošā sastāva vienību pieņem ekspluatācijā atbilstoši šo noteikumu 4.nodaļas prasībām, nepiemērojot 66.1.apakšpunkta prasības.

101. Ritošajam sastāvam, kurš pieņemts ekspluatācijā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, atjaunošanas remontu veic atbilstoši ritošā sastāva lietotāja drošības pārvaldības sistēmā noteiktajai remonta un apkopes programmai. Veicot atjaunošanas remontu, ievēro ritošā sastāva lietotāja drošības pārvaldības sistēmā noteikto atjaunošanas remontu periodiskumu un izpilda visus lietotāja drošības pārvaldības sistēmā noteiktos darbus.

102. Ja šo noteikumu 4.pielikumā minētā tehniskā dokumentācija nav sagatavota, ritošajam sastāvam, kurš pieņemts ekspluatācijā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, atjaunošanas remontu ar kalpošanas laika pagarināšanu akreditētā institūcija novērtē šo noteikumu 87. un 88.punktā minētajā kārtībā, šo noteikumu 4.pielikumā noteiktās tehniskās dokumentācijas vietā izmantojot ritošā sastāva lietotāja un remonta veicēja drošības pārvaldības sistēmā norādīto tehnisko dokumentāciju.

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 17.jūnija Direktīvas 2008/57/EK par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Kopienā;

2) Komisijas 2009.gada 16.oktobra Direktīvas 2009/131/EK par VII pielikuma grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2008/57/EK par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Kopienā;

3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 16.decembra Direktīvas 2008/110/EK, ar ko groza Direktīvu 2004/49/EK par drošību Kopienas dzelzceļos.

Ministru prezidents,
reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs V.Dombrovskis

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

1.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Ritošā sastāva pamatparametri

1. Vispārējā dokumentācija (ieskaitot informāciju par ritošo sastāvu un tā paredzēto lietojumu, konstrukciju, remontu, ekspluatāciju un tehnisko apkopi, kā arī tehnisko dokumentāciju).

2. Konstrukcija un mehāniskās daļas – ritošā sastāva mehāniskā integritāte un saskarnes.

3. Savstarpējā mijiedarbība ar sliežu ceļu un gabarītu noteikšana – mehāniskās saskarnes ar infrastruktūru.

4. Bremžu iekārta.

5. Pasažieriem un pasažieru ērtībām paredzētais aprīkojums.

6. Vides apstākļi un aerodinamiskie efekti – vides ietekme uz ritošo sastāvu un ritošā sastāva ietekme uz vidi.

7. Ārējās brīdinājuma ierīces, uzraksti, programmatūras funkcijas un integritāte, piemēram, ar drošību saistītas funkcijas, kurām ir ietekme uz vilciena un vilciena vagonu kustību.

8. Borta vilces, elektriskās un vadības sistēmas, kā arī ritošā sastāva saskarne ar elektroapgādes infrastruktūru un visi ar elektromagnētisko savietojamību saistītie aspekti.

9. Personālam paredzētais aprīkojums, saskarnes un vide – personālam paredzētās borta iekārtas, saskarnes, kā arī darba apstākļi un vide.

10. Ugunsdrošība un evakuācija.

11. Ekipēšana – ekipēšanai paredzētās borta iekārtas un saskarnes.

12. Borta kontroles, vadības un signalizācijas iekārtas – visas borta iekārtas, kas nepieciešamas kustības drošības garantēšanai, kā arī to vilcienu kustības vadībai, kuriem atļauts izmantot konkrēto infrastruktūru, un to ietekme uz dzelzceļa sistēmas sliežu ceļu lauka iekārtām.

13. Īpašas ekspluatācijas prasības.

14. Kravu pārvadājumu aprīkojums – īpašas prasības kravu pārvadājumiem un videi.

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

2.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Akta paraugs par dzelzceļa ritošā sastāva tipa pieņemšanu ekspluatācijā

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

3.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Akta paraugs par dzelzceļa ritošā sastāva vienību pieņemšanu ekspluatācijā

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

4.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Tehniskā dokumentācija

1. Tehniskās dokumentācijas pamatdokuments ir ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmata, kurā norāda ritošā sastāva ekspluatācijas, atjaunošanas remontu un tehniskās apkopes nosacījumus.

2. Ritošā sastāva ekspluatācijas rokasgrāmatā norāda šādu informāciju:

2.1. ritošā sastāva tehniskais apraksts:

2.1.1. ritošā sastāva izmantošanas veids un vispārīgs raksturojums;

2.1.2. savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās vai Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumu Nr.1211 "Noteikumi par ritošā sastāva būvi, modernizāciju, atjaunošanas remontu, atbilstības novērtēšanu un pieņemšanu ekspluatācijā" (turpmāk – noteikumi) 1.pielikumā norādīto ritošā sastāva pamatparametru apraksts (piemēram, pneimatiskās, hidrauliskās un elektriskās shēmas, iekārtu raksturojums un to darbības un izvietojuma apraksts).

2.2. ritošā sastāva ekspluatācijas prasību apraksts:

2.2.1. drošības tehnikas prasības;

2.2.2. vilces ritošā sastāva ekspluatācijas kārtība;

2.2.3. informācija par raksturīgiem ritošā sastāva bojājumiem un to novēršanas metodēm;

2.3. ritošā sastāva atjaunošanas remontu un tehniskās apkopes programmas:

2.3.1. atjaunošanas remontu un tehniskās apkopes veikšanas periodiskums;

2.3.2. atjaunošanas remontā un tehniskajā apkopē veicamie darbi un to apjoms;

2.3.3. raksturlielumu robežvērtības.

3. Tehniskajā dokumentācijā iekļauj:

3.1. ja ritošais sastāvs vai tā apakšsistēmas atbilst savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, – visu savstarpējās izmantojamības tehniskajās specifikācijās norādīto ritošā sastāva pamatparametru aprakstu;

3.2. ja ritošais sastāvs neatbilst visām attiecīgajām savstarpējās izmantojamības tehniskajām specifikācijām, tai skaitā ritošais sastāvs, uz kuru attiecas izņēmumi un kuram nepiemēro savstarpējās izmantojamības tehniskās specifikācijas, – noteikumu 1.pielikumā norādīto visu ritošā sastāva pamatparametru aprakstu.

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

5.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Ritošā sastāva izmēģinājuma brauciena akts

Satiksmes ministrs U.Augulis



 

6.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.1211

Akts par ritošā sastāva atjaunošanas remonta pieņemšanu

Satiksmes ministrs U.Augulis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!