• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Saeimas ārkārtas sēdē: 2010.gada 20.decembrī. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.12.2010., Nr. 202 https://www.vestnesis.lv/ta/id/223140

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par noslēgtajiem līgumiem starp Latviju un Krieviju Latvijas Valsts prezidenta oficiālās vizītes laikā

Vēl šajā numurā

22.12.2010., Nr. 202

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Saeimas ārkārtas sēdē: 2010.gada 20.decembrī

Par 2011.gada valsts budžeta pieņemšanu

Saeima 20.decembrī ārkārtas sēdē galīgajā lasījumā pieņēma 2011.gada budžetu. Par valsts budžetu 2011.gadam balsoja 54 deputāti, pret bija 38, bet atturējās viens deputāts.

2011.gada valsts budžeta paketē ir likums “Par valsts budžetu 2011.gadam” un to pavadošie likumi.

Likums paredz 4,2 miljardus latu lielus valsts budžeta ieņēmumus, 4,8 miljardus latu lielus izdevumus un 0,5 miljardu latu deficītu, kas ir 4,5% no iekšzemes kopprodukta (pēc naudas plūsmas metodoloģijas).

Finanšu ministrs Andris Vilks uzsver: “Esmu gandarīts, ka Saeima ir izrādījusi politisko atbildību, pieņemot nākamā gada valsts budžeta likumu jau šajā gadā, lai 2011.gadu mēs sāktu jau ar spēkā esošu valsts budžetu. Nākamā gada budžets ir vērsts uz ekonomikas stabilizāciju, lai nodrošinātu būtiskākos priekšnosacījumus mūsu valsts tautsaimniecības atveseļošanai. Jāuzsver, ka ceturtā daļa no šā budžeta ir attīstības daļa – nākamā gada valsts budžetā 1,17 miljardi latu ir paredzēti Eiropas Savienības un citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu un projektu īstenošanai. Tas ir vēsturiski lielākais līdz šim valsts budžeta izdevumos iekļautais attīstības izdevumu apjoms. Šis finansējums ir jāizmanto maksimāli efektīvi kā papildu resurss valsts ekonomiskās attīstības un izaugsmes veicināšanai.”

2011.gadam plānotie konsolidētā kopbudžeta (valsts budžets un pašvaldību budžeti) kopējie ieņēmumi ir 5,1 miljards latu, izdevumi – 5,7 miljardi latu, deficīts pēc EKS 95 metodoloģijas – 5,4% no IKP. Kā zināms, lai ievērotu fiskālos mērķus, 2011.gada budžetā veikti fiskālās konsolidācijas pasākumi par 292 miljoniem latu.

Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2011.–2013.gadam paredz, ka 2010.gadā Latvijā vēl būs neliels ekonomikas kritums 0,4% apmērā. Tiek prognozēts, ka 2011.gadā Latvijas tautsaimniecība pieaugs par 3,3%, 2012.gadā – par 4%, bet 2013.gadā – par 3,9%. Inflācijas prognoze 2011.gadam – gada laikā (decembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada decembri) patēriņa cenas pieaugs par 1%, savukārt, salīdzinot 2011.gada vidējo cenu līmeni ar 2010.gada vidējo cenu līmeni, patēriņa cenas pieaugs par 1,1%.

Līdz ar 2011.gada budžetu Saeimā akceptēti arī pavadošie likumi, no kuriem būtiskākie ir nodokļu jomā – grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” (PVN) paredz no 21% uz 22% palielināt PVN pamatlikmi un no 10% uz 12% palielināt samazināto likmi; grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN) paredz no 26% uz 25% samazināt IIN likmi (paredzēts, ka nākamgad IIN sadales proporcija starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem būs 18% un 82%, kā arī tiks palielināts neapliekamais minimums un atvieglojumi par apgādībā esošu personu); grozījumi likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (UIN) paredz piešķirt UIN atlaides lielajiem investīciju projektiem; grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” paredz palielināt nodokli mājokļiem; grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” paredz piemērot vispārējo likmi degvielai ar 5% biodegvielas piejaukumu un palielināt akcīzi bezalkoholiskajiem dzērieniem; grozījumi likumā “Par valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām” paredz par 2% palielināt darba ņēmēja sociālās iemaksas; kā arī akceptēti divi jauni likumi – “Par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli” un “Par finanšu stabilitātes nodevu”.

 

Par pievienotās vērtības nodokli

Saeima 20.decembrī 2011.gada valsts budžeta pavadošo likumu paketes ietvaros pieņēma grozījumus likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” (PVN), kas paredz PVN standartlikmi 22% apmērā, bet PVN samazināto likmi – 12% apmērā. Savukārt no likumā noteiktā preču piegāžu un sniedzamo pakalpojumu saraksta, kam piemēro samazināto PVN likmi, ir izslēgta elektroenerģijas piegāde iedzīvotājiem.

Grozījumi paredz 20% ierobežojumu priekšnodokļa atskaitīšanai par iegādāto vieglo pasažieru automašīnu un ar tās uzturēšanu saistītajām izmaksām. Minētais ierobežojums nav attiecināms uz tādiem apliekamiem darījumiem kā pasažieru pārvadājumi vai preču transporta pakalpojumi, autovadīšanas prasmes apmācība, automašīnu nomas pakalpojumi u.c.

Lai nodrošinātu vienkāršu PVN piemērošanas kārtību mantas pārdošanas gadījumos izsolēs gan no apliekamo personu, gan tiesu izpildītāju un maksātnespējas procesa administratoru, gan valsts (t.i., VID) puses, grozījumi paredz:

• ja apliekamās personas mantu izsolē pārdod maksātnespējas procesa administrators, ar PVN apliekamo vērtību nosaka maksātnespējas procesa administrators atbilstoši likumā noteiktajai apliekamajai vērtībai;

• ja apliekamās personas mantu pārdod izsolē tiesu izpildītājs, ar PVN apliekamā vērtība tiek noteikta, balstoties uz apliekamās personas sniegto informāciju tiesu izpildītājam pirms izsoles izziņošanas. Ja apliekamā persona nav paziņojusi tiesu izpildītājam minēto informāciju, tad ar PVN ir apliekama visa mantas izsoles cena.

Tiesu izpildītājs vai maksātnespējas procesa administrators PVN rēķinu par mantas pārdošanu izsolē apliekamās personas vārdā izraksta 15 dienu laikā no dienas, kad ir notecējis tiesu izpildītāja vai maksātnespējas procesa administratora sastādītā aprēķina pārsūdzēšanas termiņš (un šis aprēķins nav pārsūdzēts), vai, ja šis aprēķins ir pārsūdzēts, – no tiesas nolēmuma par sastādīto aprēķinu spēkā stāšanās dienas.

PVN, kas aprēķināts par apliekamās personas mantas pārdošanu tiesu izpildītāja rīkotajā izsolē, tiesu izpildītājs iemaksā valsts budžetā 20 dienu laikā no dienas, kad ir notecējis tiesu izpildītāja sastādītā aprēķina pārsūdzēšanas termiņš (un šis aprēķins nav pārsūdzēts), vai, ja šis aprēķins ir pārsūdzēts, – no tiesas nolēmuma par sastādīto aprēķinu spēkā stāšanās dienas.

Savukārt PVN, kas aprēķināts par apliekamās personas mantas pārdošanu maksātnespējas procesa administratora rīkotajā izsolē, maksātnespējas procesa administrators iemaksā valsts budžetā likuma vispārnoteiktajā kārtībā (t.i., 20 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām), aprēķinot valsts budžetā iemaksājamo PVN summu, kas maksājama par konkrēto taksācijas periodu, kurā veikta izsole.

Ar grozījumiem tiek precizētas normas, nosakot kārtību, kādā atmaksā pārmaksāto PVN summu, beidzoties taksācijas gadam. Grozījumi paredz, ka VID minēto pārmaksu atmaksā apliekamās personas norādītajā bankas kontā 10 dienu laikā pēc tam, kad VID ir apstiprinājis pārmaksāto nodokļa summu par taksācijas gadu.

Lai samazinātu administratīvo slogu, grozījumos paredzēta prasība iesniegt pieprasījumu ar īpašu norādi par pārmaksātās PVN summas atmaksu tikai tad, ja pārmaksātā PVN summa pārsniedz 100 latus un tā izveidojusies par pamatlīdzekļiem, jo VID rīcībā nav informācijas par šādu pamatlīdzekļu iegādi un šo informāciju var sniegt tikai apliekamā persona. Tāpat grozījumi paredz samazināt likumā noteikto pārmaksātās PVN summas apmēru no 15 000 latiem uz 8000 latiem.

Grozījumi paredz VID papildu tiesības pagarināt pārmaksātās PVN summas atmaksas termiņu.

 

Par iedzīvotāju ienākuma nodokli

Saeima 20.decembrī 2011.gada valsts budžeta pavadošo likumu paketes ietvaros pieņēma grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN), kas paredz samazināt nodokļa standartlikmi līdz 25 procentiem.

Grozījumi paredz: ja par darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esošu vieglo pasažieru automobili maksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, tad personas gūtais labums, izmantojot šo automobili privātām vajadzībām, netiks aplikts ar algas nodokli un ar šo automobili saistītos izdevumus IIN aprēķināšanas vajadzībām atzīs par saistītiem ar saimniecisko darbību.

Zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieku un to ģimenes locekļu, darbinieku, kā arī lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbalsta piešķiršanai nepieciešamajiem ikgadējās atbilstības kritērijiem, biedru un darbinieku gūtais labums, izmantojot šo automobili privātām vajadzībām, netiks aplikts ar algas nodokli, un ar šo automobili saistītos izdevumus IIN aprēķināšanas vajadzībām atzīs par saistītiem ar saimniecisko darbību.

Likums paredz, ka Latvijas nodokļu maksātājs varēs piemērot nodokļa atvieglojumu arī par ziedojumiem citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs vai Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstīs reģistrētai nevalstiskai organizācijai. Ņemot vērā, ka Latvijā tiek nodrošināts sabiedriskā labuma organizāciju darbības monitorings un tām Sabiedriskā labuma organizāciju likumā ir noteikti vairāki ierobežojumi, likumprojekts, lai novērstu izvairīšanos no nodokļiem, paredz noteikt ziedojumu saņēmējam – ES dalībvalstu un EEZ valstu nevalstiskajām organizācijām – ierobežojumus, kas ir līdzīgi Latvijas sabiedriskā labuma organizācijām noteiktajiem.

Grozījumi arī paredz neapliekamā minimuma, nodokļa atvieglojuma par apgādībā esošu personu un attaisnoto izdevumu varēs nepiemērot tādiem ienākumiem, kuriem tiek piemērota samazināta likme vai noteikts samazināts ar nodokli apliekamais ienākums.

Nodokļa maksātājs, kurš vēlēsies piemērot neapliekamo minimumu, nodokļa atvieglojumus par apgādībā esošu personu un attaisnotos izdevumus par 2010.gadā gūtajiem ienākumiem, kuriem tiek piemērota samazināta likme vai noteikts samazināts ar nodokli apliekamais ienākums, norādīs izvēli piemērot minētos nodokļa atvieglojumus deklarācijā un aprēķinās par gadu maksājamā nodokļa vidējo svērto likmi, pamatojoties uz katra ienākuma, kam piemērota atšķirīga likme, daļu kopējā apliekamajā ienākumā, kā arī atmaksājamo nodokli noteiks pēc aprēķinātās vidējās svērtās likmes. Likums paredz, ka iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju par 2010.gadā gūto ienākumu varēs iesniegt, sākot ar 2011.gada 1.februāri.

Likums arī paredz, ka fiziskā persona, kura pirmstaksācijas gadā ir bijusi mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, bet taksācijas gadā kļūst par IIN maksātāju, nodokļa avansa maksājumus par taksācijas gadu var veikt labprātīgi.

Noteikts, ka, sākot ar 2011.gadu, samazinās administratīvo slogu fiziskām personām, kas gūst nelielus ienākumus no kapitāla pieauguma. Grozījumi paredz, ka fiziskas personas, kuru ienākums no kapitāla pieauguma nepārsniedz 100 latus mēnesī, deklarāciju par ienākumu no kapitāla varēs iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā vienreiz gadā.

Situācijā, kad kredītiestādei kā ienākuma izmaksātājam būs pieejama informācija par ārvalstī ieturēto nodokli no dividendēm par publiskajā apgrozībā esošām akcijām ar zemāku nodokļa likmi, nekā likumā noteikts (10%), kredītiestāde nodokli ieturēs izmaksas vietā, piemērojot nodokļa likmes starpību starp likumā noteikto likmi un ārvalstī ieturētā nodokļa likmi. Savukārt, ja kredītiestādei būs pieejama informācija par ārvalstī ieturēto nodokli no dividendēm par publiskajā apgrozībā esošām akcijām pēc likumā noteiktās nodokļa likmes vai arī augstākas nodokļa likmes, kredītiestāde nepiemēros likuma noteikumus par nodokļa ieturēšanu izmaksas vietā.

Likums arī paredz, ka no aplikšanas ar IIN atbrīvo 2010., 2011. un 2012.gadā bezdarbnieku gūtos ienākumus no Eiropas Sociālā fonda darbības programmas “Cilvēkresursi un nodarbinātība” vai valsts budžeta līdzekļiem par aktīvajiem nodarbinātības pasākumiem, kurus Nodarbinātības valsts aģentūra ir kvalificējusi par stipendijām.

 

Par uzņēmumu ienākuma nodokli

Saeima 20.decembrī 2011.gada valsts budžeta pavadošo likumu paketes ietvaros pieņēma grozījumus likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (UIN).

● Izdevumu par transportlīdzekļa izmantošanu atzīšana saimnieciskās darbības izdevumos.

Tā kā ar 2011.gadu tiks ieviests uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, kas pēc būtības apvienos gan UIN, gan iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu par transporta līdzekļa izmantošanu ar saimniecisko darbību nesaistītām darbībām (t.sk. privātajam patēriņam), tad grozījumi paredz, ka apliekamā ienākuma korekcija par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, nebūs jāveic par izdevumiem, kas būs radušies saistībā ar vieglo pasažieru transporta līdzekli, par kuru nomaksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis.

Zemnieku vai zvejnieku saimniecības, kā arī lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbalsta piešķiršanai nepieciešamajiem ikgadējās atbilstības kritērijiem, izdevumus, kas saistīti ar vieglā automobiļa (izņemot reprezentatīvā vieglā automobiļa) izmantošanu īpašnieku un to ģimenes locekļu vai kooperatīvās sabiedrības biedru personīgam patēriņam, uzskata par saimnieciskās darbības izdevumiem.

● Regulējums nodokļa atlaidei.

Lai veicinātu ekonomikas ātrāku atveseļošanu, Latvijai ir jāveicina ražošanas paplašināšanās, paredzot UIN atlaides lielajām investīcijām. Grozījumi paredz lielo investīciju summu noteikt piecu miljonu latu un vairāk apmērā. Tiesības uz nodokļa atlaidi būs nodokļa maksātājiem, kuri būs veikuši ieguldījumus atbalstāmās prioritārās nozarēs.

Grozījumi paredz, ka nodokļa atlaides apmērs būs atkarīgs no veikto investīciju apmēra. Ja kopējās sākotnējo ilgtermiņa ieguldījumu summas būs līdz 35 miljoniem latu, tad būs 25% nodokļa atlaide, bet, ja kopējās sākotnējo ilgtermiņa ieguldījumu summa pārsniegs 35 miljonus latu, tad par pārsnieguma summu piemēros 15% nodokļa atlaidi.

● Ziedojumi.

Ņemot vērā, ka Latvijā tiek nodrošināts sabiedriskā labuma organizāciju darbības monitorings un tām Sabiedriskā labuma organizāciju likumā ir noteikti vairāki ierobežojumi, savukārt ziedojumiem Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu un Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstu nevalstiskajām organizācijām pašlaik ierobežojumi nepastāv, likumprojekts, lai novērstu izvairīšanos no nodokļiem, paredz noteikt ziedojumu saņēmējiem – ES dalībvalstu un EEZ valstu nevalstiskajām organizācijām – līdzīgus ierobežojumus, kādi ir noteikti Latvijas sabiedriskā labuma organizācijām.

● Darījumi ar saistītām personām.

Lai nodrošinātu, ka darījumos ar saistītām personām apliekamā ienākuma korekcijas var veikt ne tikai darījuma partneris, kurš palielina ar UIN apliekamo ienākumu par summu, par kādu darījuma cena atšķiras no tirgus cenas, grozījumi paredz, ka situācijā, ja viens šāda darījuma partneris būs veicis apliekamā ienākuma palielinošu korekciju, tad otram partnerim būs tiesības veikt atbilstošu apliekamā ienākumu korekciju, samazinot to par attiecīgu darījuma summas apmēru. Likumprojektā paredzēts, ka šo normu varēs piemērot tikai tad, ja darījumu partneris būs ES dalībvalsts vai tādas EEZ valsts rezidents, ar kuru ir noslēgta konvencija par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu, ar nosacījumu, ka šī konvencija ir stājusies spēkā.

● Par ārvalsts nodokļu administrācijas izsniegtajiem dokumentiem.

Grozījumi paredz, ka situācijā, ja nav iespējams saņemt ārvalstu nodokļu administrācijas apstiprinājumu par to, ka dividenžu, procentu vai intelektuālā īpašuma maksājuma saņēmējs nodokļu uzlikšanas nolūkos netiek uzskatīts par rezidentu valstī, kura nav ES dalībvalsts vai EEZ valsts, pamatojoties uz līgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas novēršanu, kā arī par to, ka maksājumu saņēmējs nav atbrīvots no attiecīgā nodokļa vai tam nav iespējas izvēlēties nodokļa atbrīvojumu, tad šādu apstiprinājumu (izņemot rezidences apliecību) varēs izsniegt maksājumu saņēmējs – nerezidents.

● Nodokļa maksātāja statusa maiņa.

Grozījumi paredz, ka mikrouzņēmi, kuri kalendārā gadā nepārsniedz attiecīgos Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteiktos kritērijus, bet, sākot ar nākamo gadu, vēlas nodokļus maksāt vispārējā kārtībā, līdz kalendārā gada 15.decembrim iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu par nodokļa maksātāja statusa maiņu.

 

Par transportlīdzekļu nodokļu likumu

Turpmāk par mazāk jaudīgu un salīdzinoši jaunu transportlīdzekļu ekspluatāciju būs jāmaksā mazāk nekā par jaudīgiem auto. Savukārt 20 procentu nodokļa atlaide tiks piemērota par daudzbērnu ģimenēm piederoša auto ekspluatāciju. To paredz 20.decembrī Saeimā otrajā, galīgajā lasījumā pieņemtais Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums, kas līdzšinējo transportlīdzekļa nodevu aizstās ar nodokli par transportlīdzekļa ekspluatāciju.

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis par vieglo automobili, kas pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, turpmāk tiks aprēķināts, summējot nodokļa likmes atbilstoši auto pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālai jaudai. Savukārt nodokli automobilim, kas pirmo reizi reģistrēts pirms 2005.gada 1.janvāra, aprēķinās tāpat kā līdz šim – atbilstoši tā pilnai masai.

Likums paredz vairākus izņēmuma gadījumus, kad transporta nodokli var nemaksāt vai arī maksāt tikai daļu no nodokļa. Piemēram, par transportlīdzekli, kura īpašnieks, turētājs vai valdītājs ir persona, kuras apgādībā ir trīs vai vairāk nepilngadīgi bērni, transportlīdzekļu nodokli varēs maksāt 80 procentu apmērā. Nodokļa atlaide attieksies tikai uz vienu no šīs personas īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu transportlīdzekli.

Savukārt nodoklis nebūs jāmaksā par automobili, kura īpašnieks, valdītājs vai turētājs ir I vai II grupas invalīds, kā arī par invalīdiem paredzētu automobili, kura īpašnieks, valdītājs vai turētājs ir III grupas invalīds.

Tāpat jaunais likums paredz uzņēmumu transportlīdzekļu nodokļa ieviešanu, ar kuru tiks aplikti visi komersanta īpašumā vai turējumā esošie vieglie transportlīdzekļi. Šā nodokļa atmaksu būs iespējams saņemt, pierādot, ka konkrētais transportlīdzeklis tiek izmantots tikai un vienīgi komersanta saimnieciskās darbības nodrošināšanai.

Šis nodoklis aizstās šobrīd esošo kārtību, kurā ar nodokļiem tiek aplikts labums, ko darbinieks (labuma guvējs) gūst no darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esoša vieglā automobiļa izmantošanas personīgām vajadzībām.

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis

Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiek ieviests nodevas vietā, lai sakārtotu nodokļu un nodevu sistēmu Latvijā, jo pašreizējā nodeva atbilst nodokļa, nevis nodevas pazīmēm.

Likumā paredzēti atvieglojumi un atbrīvojumi:

1) lauksaimniekiem:

• nodokļa atvieglojums 50% apmērā lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem un atzītai akvakultūras saimniecībai (dīķsaimniecības tipa) par kravas automobili, kas paredzēts dažādu kravu pārvadāšanai, un piekabi, kas paredzēta dažādu kravu pārvadāšanai;

• atvieglojumu piešķiršana 50% apmērā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām par to īpašumā, valdījumā vai turējumā esošajiem kravas automobiļiem un to piekabēm;

2) daudzbērnu ģimenēm – transportlīdzekļa nodokli varēs samazināt par 20%, ja uz transportlīdzekļa īpašnieka vārda būs reģistrēti vismaz trīs apgādājamie;

3) I un II grupas invalīdiem – viņi ir atbrīvoti no nodokļa maksāšanas par vienu šo personu īpašumā vai turējumā reģistrētu motociklu, triciklu vai kvadraciklu.

Likums paredz transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa diferenciāciju automašīnām, kas reģistrētas Latvijā pēc 2005.gada 1.janvāra, atkarībā no vieglā automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas, lielāku nodokļa likmi paredzot lielas jaudas un ekskluzīvām automašīnām, kā arī tiek paredzēts atbrīvojums no nodokļa automašīnām ar elektrodzinēju.

Atkarībā no vieglā automobiļa motora tehniskajiem parametriem nodoklis var atšķirties vienam un tam pašam automašīnas modelim – jo lielāks motors pēc tilpuma un lielāka motora maksimālā jauda, jo lielāks būs nodoklis. Tādējādi tiks nodrošināts princips, ka lielākais nodokļa slogs tiek pārnests uz lieljaudas un ekskluzīviem automobiļiem. Savukārt automobiļiem ar pilno masu līdz 1500 kg un motora tilpumu līdz 1500 cm3 un jaudu līdz 55 kW nodokļa apmērs samazināsies, salīdzinot ar šobrīd maksājamo minimālo transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmi (24 lati).

Nodokļa likmes vieglajam automobilim, kurš ir aprīkots ar iekšdedzes dzinēju, ar iekšdedzes dzinēju un papildus izmanto kā mehānisku dzinējspēku enerģiju no transportlīdzeklī glabātas elektroenerģijas/dzinējspēka glabāšanas iekārtas (piemēram, akumulatora, kondensatora, spararata/ģeneratora u.c.), kurš pirmo reizi ir reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija par pilno masu, motora tilpumu un motora maksimālo jaudu, maksā, summējot nodokļa likmes atbilstoši vieglā automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālai jaudai šādā apmērā:

1) par pilno masu kilogramos (kg):

a) līdz 1500 kg – 10 lati,

b) no 1501 kg līdz 1800 kg – 21 lats,

c) no 1801 kg līdz 2100 kg – 36 lati,

d) no 2101 kg līdz 2600 kg – 46 lati,

e) no 2601 kg līdz 3000 kg – 55 lati,

f) no 3001 kg līdz 3500 kg – 64 lati,

g) vairāk par 3500 kg – 72 lati;

2) par motora tilpumu kubikcentimetros (cm3):

a) līdz 1500 cm3 – 6 lati,

b) no 1501 cm3 līdz 2000 cm3 – 15 lati,

c) no 2001 cm3 līdz 2500 cm3 – 24 lati,

d) no 2501 cm3 līdz 3000 cm3 – 36 lati,

e) no 3001 cm3 līdz 3500 cm3 – 60 lati,

f) no 3501 cm3 līdz 4000 cm3 – 105 lati,

g) no 4001 cm3 līdz 5000 cm3 – 150 lati,

h) virs 5000 cm3 – 195 lati;

3) par motora maksimālo jaudu kilovatos (kW):

a) līdz 55 kW – 6 lati,

b) no 56 kW līdz 92 kW – 15 lati,

c) no 93 kW līdz 129 kW – 24 lati,

d) no 130 kW līdz 166 kW – 36 lati,

e) no 167 kW līdz 203 kW – 60 lati,

f) no 204 kW līdz 240 kW – 105 lati,

g) no 241 kW līdz 300 kW – 150 lati,

h) virs 300 kW – 195 lati.

Nodokļa likmes par automašīnām, kas reģistrētas līdz 2005.gada 1.janvārim un par kurām nav pieejami dati par jaudu un motora tilpumu, tiek rēķinātas no automašīnas pilnas masas:

1) līdz 1500 kg – 25 lati,

2) no 1501 kg līdz 1800 kg – 53 lati,

3) no 1801 kg līdz 2100 kg – 90 lati,

4) no 2101 kg līdz 2600 kg – 114 lati,

5) no 2601 kg līdz 3000 kg – 138 lati,

6) no 3001 kg līdz 3500 kg – 159 lati,

7) vairāk par 3500 kg – 180 lati.

Nodokļa likmes par motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš pirmo reizi ir reģistrēts Latvijā pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:

1) līdz 500 cm3 – 12 lati,

2) no 501 cm3 līdz 1000 cm3 – 24 lati,

3) no 1001 cm3 līdz 1500 cm3 – 36 lati,

4) virs 1500 cm3 – 48 lati.

Savukārt nodoklis par motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kuri reģistrēti līdz 2005.gada 1.janvārim, ir 25 lati.

Likumā saglabāta prasība nodokli samaksāt reizi gadā pilnā apmērā. Maksājumi pa daļām netiek paredzēti. Tajā pašā laikā likumā saglabāta iespēja nodokli maksāt mazākā apmērā, ja transportlīdzeklim uz laiku ir pārtraukta vai tiek pārtraukta reģistrācija, tas tiek noņemts no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai.

Plānotie papildu ieņēmumi 2011.gadā no šā nodokļa izmaiņām ir pieci miljoni latu.

Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis

Jaunais likums ievieš nodokli, kas no nākamā gada aizstās kārtību, kādā ar nodokļiem tiek aplikts labums, ko darbinieks (labuma guvējs) gūst no darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esoša vieglā automobiļa izmantošanas personīgajām vajadzībām.

Ar uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli tiks aplikti visi komersanta īpašumā vai turējumā esošie vieglie transportlīdzekļi, izņemot, ja tie tiek izmantoti tikai saimnieciskām vajadzībām. Nodokli administrēs Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienests.

Nodoklis nebūs jāmaksā par transportlīdzekļiem, ko komersants izmanto tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām un kurus kā tādus komersants deklarējis CSDD uzturētajā Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, izmantojot e-pakalpojumus (līdz 1.janvārim, 2011.gadā – no 1.februāra līdz 1.martam). Lai pierādītu, ka transportlīdzeklis tiek izmantots tikai saimnieciskās darbības vajadzībām, komersantam būs jākārto attiecīga uzskaite un jānodrošina maršrutu kontroles sistēma. Par maršruta kontroles sistēmu uzskata iekārtu, kas uztver globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātes reālā laikā un vietā. Atsevišķos gadījumos iespējama arī samaksātā nodokļa atmaksa, ko veiks Valsts ieņēmumu dienests.

Tā kā nodoklis būs jāmaksā tikai komersantiem, tad tas nebūs jāmaksā zemnieku saimniecībām, zvejnieku saimniecībām un vēl atsevišķiem kooperatīviem, kas nav komersanti.

Vienlaikus ar jaunās uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa kārtības ieviešanu Saeima atbalstīja arī grozījumus likumā “Par pievienotās vērtības nodokli” (PVN), paredzot ieviest PVN priekšnodokļa atskaitījumu ierobežojumu 20% apmērā vieglās pasažieru automašīnas iegādes izmaksām un ar to uzturēšanu saistītajām izmaksām, kas mazinās administratīvo slogu gan nodokļa maksātājiem, gan VID un vienkāršos arī PVN uzskaiti.

Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme tiek noteikta kā mēnesī maksājamā summa atkarībā no transportlīdzekļa motora tilpuma:

• par transportlīdzekli, kurš pirmo reizi ir reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, maksā atbilstoši tā motora tilpumam šādā apmērā:

1) līdz 2000 cm3 – 19 lati mēnesī,

2) no 2001 cm3 līdz 2500 cm3 – 30 lati mēnesī,

3) virs 2500 cm3 – 40 lati mēnesī;

• pārējiem transportlīdzekļiem nodoklis ir 30 lati mēnesī.

Plānotie valsts budžeta ieņēmumi 2011.gadā no uzņēmumu transportlīdzekļu nodokļa ir 17 miljoni latu.

Saeimas preses dienests; Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!