• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Gudro prātu kalvē daudz mācekļu (Turpinājums no 1.lpp.) Par augstāko izglītību Latvijā: tās stāvokli un tendencēm. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.01.1999., Nr. 17/18 https://www.vestnesis.lv/ta/id/21190

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par augstāko izglītību: tās stāvokli un tendencēm

Vēl šajā numurā

21.01.1999., Nr. 17/18

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

PROBLĒMAS

Gudro prātu kalvē daudz mācekļu

Turpinājums no 1.lpp.

Par augstāko izglītību Latvijā:

tās stāvokli un tendencēm

Baiba Rivža, Augstākās izglītības padomes priekšsēdētāja,

Pēteris Cimdiņš, eksperts, - "Latvijas Vēstnesim"

Ja augstskolā pamatstudijās par valsts budžeta līdzekļiem imatrikulē mazāk nekā 50 % no kopējā imatrikulēto skaita, tad ir pamats uzskatīt, ka augstskola varētu arī zaudēt valsts dibinātās augstskolas statusu un kļūt par juridisko personu dibināto augstskolu, kurā maksas studiju organizēšana un augstskolu menedžments ir brīvāks un atbilstošāks mainīgajai situācijai darba tirgū nekā augstskolās (nav valsts pārziņas un pārraudzības nosacījumu un ierobežojumu). Tātad valsts intelektuālā potenciāla mērķtiecīgas attīstības interesēs maksas izglītības un maksāšanas vienāda kārtība un apjoms visās valsts augstskolās (līdzdalības maksājumi, reģistrēšanās studijām?) būtu jānosaka ar likumu.

Studējošo skaita straujais pieaugums, kas uz valsts iedzīvotāju kopējā skaita samazināšanās fona ļauj Latvijai tuvināties Eiropas attīstīto valstu vidējam līmenim, jāvērtē divos aspektos : studiju kvalitātes un valsts attīstības ilgtermiņa perspektīvas. Ilgtermiņa perspektīva ir visdrūmākā , jo 1998.gada 10 mēnešos ir piedzimuši nedaudz vairāk par 17 tūkstošiem, tātad pat 100 % jeb utopiskas veiksmes gadījumā pēc 18 gadiem Latvijas augstskolās varētu uzņemt tikai 60 % no tā skaita (27,6 tūkstošiem), ko uzņēma 1998.gadā. Reāli pat ar visveiksmīgāko izdzīvošanu, migrāciju un skolas gaitām augstskolās varētu iestāties labi ja 30% no tā skaita, kas augstskolās iestājās šogad. Visi studētgribētāji pat netika uzņemti, jo konkurss jau bija 2,2 uz vienu vietu. Cerība gan paliek vienmēr, jo labi nodrošinātas augstskolas (kas gan Latvijā tā nav) var izglītot citu valstu studentus, ja pašiem savi nav piedzimuši.

No tā var secināt, ka valsts intelektuālais potenciāls ir ierobežots un tas jāizmanto racionāli . Ja vēl 5 - 7 gadus Latvijai ir 18 līdz 20 gadus veci studētgribētāji, tad jārada iespējas viņiem studēt. Ne tikai jaunatne nevar gaidīt, kad valsts budžetā pēc daudziem gadiem varbūt būs nauda studiju iespēju nodrošināšanai saviem pilsoņiem. Arī valsts nevar gaidīt uz labākiem laikiem, nedodot iespēju attīstīt savus ierobežotos intelektuālos resursus. Pasaulē nav gadījumu, ka kāda valsts savu attīstību būtu varējusi veicināt, samazinot izglītības iespējas saviem pilsoņiem un atbalstu izglītībai. Ja to spēj saprast Latvijas politiķi, tad atbilstoši sapratnei arī ir jārīkojas. Vēl jau ir iespēja izvēlēties, vai esošo politiķu paaudzi un iedzīvotājus kā izglītotu pensionāru paaudzi pēc 10 -20 gadiem apkalpos izglītota vai neizglītota vidējā un jaunākā paaudze. Pamatus savas dzīves kvalitātei ieliekam šodien - ar investīcijām izglītībā. Nauda pati par sevi cilvēku neapkalpo un dzīves kvalitāti nenodrošina, ir vajadzīgi izglītoti cilvēki, kas ar šo naudu spēj nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu, arī valsts pārvaldi. Neizbēgams ir tikai viens - visiem pienāks laiks, kad būs vajadzīgi citu pakalpojumi, taču to kvalitāti varam izvēlēties jau tagad - ar attieksmi pret izglītību.

 

Studiju kvalitāte

kā valsts attīstību

nodrošinošs resurss

Kvalitāte kā resurss ir starptautiski salīdzināma , to veic ar izglītības programmām, akadēmiskiem, profesionāliem nosaukumiem un diploma standartiem, ar dalījumu universitātes un neuniversitātes tipa izglītībā. Ja studējošo skaitu Latvijā turpmākajos 5 gados nekādā gadījumā nav vēlams samazināt, tad vienlaikus arī jāsaprot, ka to nevar arī samazināt. Augstskolās imatrikulētie ir realitāte, un viņi ar nelielu skaita atbirumu studēs vēl 5-6 gadus. Tāpat jādod iespējas uzsākt studijas vēl vismaz 30 tūkstošiem jauniešu ik gadu, kamēr vēl 5-7 gadus šī vecuma jaunatne ir, var un vēlas studēt. Toties pastāv iespēja veidot valsts attīstību nodrošinošu kvalitāti, t.i., virzīt studējošo plūsmu pa daudzveidīgām studiju programmām (augstskolu un studiju programmu diferenciācija).

Pozitīvās tendences: sāk attīstīties koledžu tipa izglītība augstākās izglītības līmenī, palielinās profesionālās izglītības īpatsvars, sasniedzot jau 54,5 % no valstī imatrikulēto skaita; pieaug maģistra studiju programmās imatrikulēto skaits, tuvojoties nepieciešamajam minimumam - 17 % no imatrikulēto skaita (1., 2. tabula).

Negatīvās tendences: samazinās doktorantūrā studējošo īpatsvars - imatrikulēts tikai 1,1 % no kopējā imatrikulēto skaita (minimālā robeža būtu 4 %, kas kaut nedaudz nodrošinātu akadēmiskā un zinātniskā personāla ataudzi valstī, taču ne valsts attīstību - tam vajag vismaz 8 % doktorantūrā imatrikulēto. Pat attīstītajās Eiropas valstīs, kurām nebija jāveic valsts pārstrukturēšana, neatļaujas imatrikulēt doktorantūrā mazāk par 3 - 6 %). Samazinās universitātes tipa akadēmiskajās programmās (bakalaura, maģistra, doktora) studējošo īpatsvars - 1998./1999. akadēmiskajā gadā tajās imatrikulēti 43 % no kopējā imatrikulēto skaita (studēja 47 %, tātad kritums par 4 % gadā), un tas ir zems rādītājs - ES kontekstā zemāk par 60 % akadēmiskās izglītības īpatsvars nedrīkst nokrist .

Negatīva tendence iezīmējas augstskolu diferenciācijā un specializācijā - 5 lielo universitāšu (LU, RTU, LLU, DPU, RAU) akadēmiskās izglītības īpatsvars ir 37 %, bet valstī vidēji 43 % - tātad universitātes "profesionalizējas" un pārējās augstskolas "akademizējas." Tendence liek šaubīties par akadēmiskā personāla skaita un kvalifikācijas pietiekamību atbilstoša līmeņa nodrošināšanai, t.sk. ne tikai maģistra un doktora studiju programmās, bet arī profesionālajās (prakses semestri).Lielā mērā to var izskaidrot ar augstskolu cenšanos piesaistīt papildu līdzekļus (kā daļēju maksu par studijām pieprasītākajās un lētākajās studiju programmās), lai kaut daļēji kompensētu nepietiekamo valsts budžeta finansējumu. Tomēr tas ir īslaicīgs avārijas risinājums, jo augstskolu attīstībai vajadzīga stabilitāte un garantijas. Pretējā gadījumā Augstākās izglītības padomes izstrādātā un augstskolu sabiedrībā plaši apspriestā un akceptētā Nacionālā koncepcija, uz to balstītā augstskolu ilgtermiņa attīstības mērķprogrammu izstrāde būs ne tikai velts darbs, bet arī padziļinās uzticības krīzi izglītības sistēmai un valsts atbildībai par izglītību, nespēs novērst augstākās izglītības kvalitātes atpalicību starptautiskā mērogā.

Atzīstami , ka ar 1998.gada rudeni universitātēs pilna laika (dienas nodaļā) studijās akadēmiskās izglītības īpatsvars ir pieaudzis un sasniedz 67 % no pilna laika studiju programmās imatrikulēto kopējā skaita, valstī vidēji tas ir 59 %, kas dod zināmas garantijas par akadēmisko studiju kvalitātei nepieciešamo studiju un pētniecības darba nedalāmības iespējamību (3., 4. tabula). Universitātēs pieaug pilna laika studiju īpatsvars (5., 6. tabula) - ja akadēmiskajās programmās 1998./1999. akadēmiskajā gadā studēja 42 %, tad imatrikulēja jau 50 %, kas norāda uz tendenci pastiprināt akadēmiskās izglītības kvalitāti, studiju un pētniecības darba vienotību.

 

Augstskolu diferenciācija

Latvijā

Augstskolu dalījums universitātes un neuniversitātes tipos nav tik stingri reglamentēts kā universitātes vārda lietošana augstskolas nosaukumā. Pēc nosaukuma universitātes ir tikai piecas: LU, RTU, LLU, DPU un pārstrukturēšanas stadijā esošā RAU, taču pēc studiju programmu pārstāvniecības augstskolās universitātes tipa izglītība (kritērijs - doktorantūra) ir vēl 6 augstskolās : medicīnas, mākslas, mūzikas, kultūras, sporta pedagoģijas un policijas akadēmijā. Tomēr valsts intelektuālā potenciāla veidošanā izšķirīgā nozīme ir lielajām universitātēm, kurās 1998./1999. akadēmiskajā gadā imatrikulēja 61 % no Latvijā imatrikulēto kopējā skaita jeb 86 % no valsts dibinātajās augstskolās imatrikulēto skaita. Augstskolu ainava ir pietiekami daudzveidīga, katrai augstskolai ir sava specifiska niša, arī reģionālajām augstskolām Valmierā, Ventspilī un Rēzeknē.

Latvijas lielākajā augstskolā - Latvijas Universitātē 1998./1999. akadēmiskajā gadā ir 22 758 studējošo, kas ir 30 % no visiem valstī studējošajiem. Latvijas Universitātes loma pieaug, jo imatrikulēti tika jau 8499 studējošie jeb 33 % no kopējā imatrikulēto skaita valstī. Bakalaura un maģistra pilna laika studijās LU studēja 82, 3 % no kopējā pilna laika studējošo skaita universitātē (valsts dibinātajās augstskolās vidēji 57,7 %), kas apliecina LU atbilstību klasiska tipa universitātei (7., 8.tabula). Tomēr galīgi neapmierinošs ir pilna laika doktorantūrā studējošo (1,22 %) un imatrikulēto (1,14 %) īpatsvars, kas ir zemāks nekā valsts dibinātajās augstskolās vidēji (1,66 % un 1,55 % attiecīgi) - tātad kvalitātes nodrošināšanas aspektā valstī veidojas tendence, ka doktorantūras īpatsvars samazinās universitātē, bet pieaug pārējās augstskolās. Tas saistīts ar doktorantūras programmu izmaksām un nepietiekamo budžeta finansējumu. Universitātes doktorantūrā par maksu studēja 17 %, tika imatrikulēti 24 %- acīmredzot zinātnieku un augstskolu mācībspēku profesijas prestižs sabiedrībā ir zems , doktorantūras apmaksu universitātes līmeņa studijās nevar nodrošināt fizisko personu maksājumi un arī citu - trešējo - līdzekļu piesaistes tikpat kā nav, jo acīmredzot no mazizglītotas uzņēmējdarbības vides šāds pasūtījums arī nevar nākt. Bez kvalitatīvas izglītības nevar attīstīt arī uzņēmējdarbību. Palielinot absolūti nepieciešamos kvantitatīvos radītājus (doktorantu īpatsvaru valstī, akadēmiskajās programmās Bsc, Msc līmenī studējošo skaitu), jādomā arī par izglītības kvalitāti.

 

Latvijas augstskolās 1998./1999.ak.g. imatrikulēto skaits 1.tabula

akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās

(pilna un daļlaika studenti)

Studiju programma

Koledža

Profes.

Bsc

Msc

PhD

Kopā

Universitātes

Skaits

593

5794

6203

3937

274

16 801

 

%

2,1

21,0

22,5

14,2

1,0

60,8

Valsts augstsk.

Skaits

714

11 284

6763

4645

289

23 695

 

%

2,6

40,8

24,5

16,8

1,1

85,8

Jur. pers. augstsk.

Skaits

-

3755

174

-

-

3929

 

%

-

13,6

0,6

-

-

14,2

Latvijā kopā

Skaits

714

15 039

6937

4645

289

27 624

 

%

2,6

54,4

25,1

16,8

1,1

100

 

 

 

 

 

 

 

 

Latvijas augstskolās 1998./1999.ak.g. studējošo skaits

2.tabula

 

 

 

 

 

 

akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās

 

 

 

 

 

 

 

(pilna un daļlaika studenti)

 

 

 

 

 

 

 

Studiju programma

Koledža

Profes.

Bsc

Msc

PhD

Kopā

 

Universitātes

Skaits

1111

14 512

22 756

8735

926

48 099

 

%

1,4

18,9

29,7

11,5

1,2

62,7

Valsts augstsk.

Skaits

1251

31 052

24 687

10 019

983

67 992

 

%

1,6

40,5

32,2

13,1

1,3

88,7

Jur. pers. augstsk.

Skaits

-

8180

448

-

-

8628

 

%

-

10,6

0,6

-

-

11,2

Latvijā kopā

Skaits

1251

39 232

25 135

10 019

983

76 620

 

%

1,6

51,2

32,8

13,1

1,3

100

 

 

 

 

 

 

 

 

Universitātēs (LU, RTU, LLU, DPU, RAU)

3.tabula

 

 

 

 

 

 

akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās

 

 

 

 

 

 

 

1998./1999.ak.g. imatrikulēto un studējošo skaits

 

 

 

 

 

 

 

Studiju programma

Koledža

Profes.

Bsc

Msc

PhD

Kopā

 

Imatrik. pilna l.

Skaits

425

3263

4862

2658

206

11 414

 

%

3,7

28,6

42,6

23,3

1,8

100

Studēj. pilna l.

Skaits

864

7758

16 787

5418

678

31 505

 

%

2,7

24,6

53,3

17,3

2,1

100

Imatrik. daļlaika

Skaits

168

2531

1341

1279

68

5387

 

%

3,1

47,0

24,9

23,7

1,3

100

Studēj. daļlaika

Skaits

247

6750

6028

3317

248

16 590

 

%

1,5

40,7

36,3

20,0

1,5

100

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts augstskolās (t.sk. universitātēs)

4.tabula

 

 

 

 

 

 

akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās

 

 

 

 

 

 

 

1998./1999.ak.g. imatrikulēto un studējošo skaits

 

 

 

 

 

 

 

Studiju programma

Koledža

Profes.

Bsc

Msc

PhD

Kopā

 

Imatrik. pilna l.

Skaits

546

5559

5422

3100

216

14 843

 

%

3,7

37,4

36,5

20,9

1,5

100

Studēj. pilna l.

Skaits

1004

16 321

18 498

6185

711

42 719

 

%

2,3

38,4

43,3

14,4

1,6

100

Imatrik. daļlaika

Skaits

168

5725

1341

1545

73

8852

 

%

1,9

64,7

15,2

17,4

0,8

100

Studēj. daļlaika

Skaits

247

14 731

6189

3834

272

25 273

 

%

1,0

58,3

24,5

15,2

1,0

100

 

 

 

 

 

 

 

 

5.tabula

 

 

 

 

 

 

 

Imatrikulēto skaits daļlaika studiju programmās 1998./1999.ak.g.

 

 

 

 

 

 

 

Augstsk.

Koledža

Prof.

Bsc.

Msc.

PhD.

Bsc.+Msc.

PhD %

 

 

 

 

 

 

% no kopā

no kopā

LU

-

1439

660

851

28

29,5

0,94

RTU

168

83

327

6

6

56,4

1,01

DPU

-

485

-

223

17

30,7

2,34

LLU

-

524

261

162

12

44,1

1,25

RAU

-

-

93

37

5

96,3

3,70

Universitātēs

168

2531

1341

1279

68

48,6

1,26

Latvijā

168

5725

1341

1545

73

32,6

0,82

6.tabula

 

 

 

 

 

 

 

Studējošo skaits daļlaika studiju programmās 1998./1999.ak.g.

 

 

 

 

 

 

 

Augstsk.

Koledža

Prof.

Bsc.

Msc.

PhD.

Bsc.+Msc.

PhD %

 

 

 

 

 

 

% no kopā

no kopā

LU

-

3707

3039

2158

142

57,4

1,57

RTU

247

320

1074

41

13

66,8

0,78

DPU

-

1321

-

418

35

25,5

1,97

LLU

-

1346

1365

580

45

58,3

1,34

RAU

-

56

550

120

13

90,6

1,76

Universitātēs

247

6750

6028

3317

248

56,3

1,49

Latvijā

247

14 731

6189

3834

272

39,6

1,07

7.tabula

Imatrikulēto skaits pilna laika akadēmiskajās un profesionālajās

studiju programmās valsts dibinātajās augstskolās 1998./1999.ak.g.

Augstsk.

Koledža

Prof.

Bsc.

Msc.

PhD.

Bsc.+Msc.

PhD %

 

 

 

 

 

 

% no kopā

no kopā

LU

-

1257

2344

1857

63

76,1

1,14

RTU

425

881

1771

487

59

63,3

1,65

DPU

-

488

-

52

10

12,7

2,05

LLU

-

466

354

177

71

49,7

6,64

RAU

-

171

393

85

3

73,5

0,45

AML

-

242

186

35

5

47,2

1,06

LKuA

-

-

134

44

2

98,8

1,11

LJA

93

16

-

-

-

-

-

RPIVA

-

273

-

24

-

-

-

RA

-

370

-

93

-

-

-

LSPA

-

203

-

32

2

13,5

0,84

LPA

28

355

-

60

-

-

-

LMūA

-

-

102

36

-

-

-

LMāA

-

9

138

103

-

-

-

BA

-

154

-

-

-

-

-

VeA

-

111

-

-

-

-

-

REA

-

116

-

-

-

-

-

LPoA

-

359

-

15

1

4,0

0,26

NAA

-

88

-

-

-

-

-

Latvijā

546

5559

5422

3100

216

57,4

1,55

8.tabula

Studējošo skaits pilna laika akadēmiskajās un profesionālajās

studiju programmās valsts dibinātajās augstskolās 1998./1999.ak.g.

Augstsk.

Koledža

Prof.

Bsc.

Msc.

PhD.

Bsc.+Msc.

PhD %

 

 

 

 

 

 

% no kopā

no kopā

LU

-

2256

7870

3420

167

82,3

1,22

RTU

864

2023

5337

1253

313

67,3

4,75

DPU

-

2035

-

86

14

4,0

0,65

LLU

-

1273

1546

479

153

58,6

4,43

RAU

-

171

2034

180

31

91,5

1,40

AML

-

1607

182

35

17

11,8

0,92

LKuA

-

-

495

115

2

99,7

0,32

LJA

85

267

-

-

-

-

-

RPIVA

-

1163

-

66

-

5,7

-

RA

-

1302

4

93

-

7,3

-

LSPA

-

736

-

77

11

9,3

1,30

LPA

55

1300

-

134

-

9,0

-

LMūA

-

-

339

68

-

99,3

-

LMāA

-

25

497

165

-

96,4

-

BA

-

362

-

-

-

-

-

VeA

-

209

-

-

-

-

-

REA

-

204

-

-

-

-

-

LPoA

-

1078

194

10

3

15,8

0,23

NAA

-

310

-

-

-

-

-

Latvijā

1004

16 321

18 498

6185

711

57,7

1,66

Saīsinājumi:

Valsts augstskolas

1. Latvijas Universitāte

LU

2. Rīgas Tehniskā universitāte

RTU

3. Rīgas Aviācijas universitāte

RAU

4. Daugavpils Pedagoģiskā universitāte

DPU

5. Latvijas Lauksaimniecības universitāte

LLU

6. Latvijas Medicīnas akadēmija

AML

7. Latvijas Kultūras akadēmija

LKuA

8. Latvijas Jūras akadēmija

LJA

9. Latvijas Mākslas akadēmija

LMāA

10. J.Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija

LMūA

11. Latvijas Policijas akadēmija

LPoA

12. Nacionālā Aizsardzības akadēmija

NAA

13. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija

LSPA

14. Liepājas Pedagoģiskā akadēmija

LPA

15. Rēzeknes Augstskola

RA

16. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola

RPIVA

17. Rīgas Ekonomikas augstskola

REA

18. Ventspils Augstskola

VeA

19. Latvijas Banku augstskola

BA

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!