• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Izglītības un zinātnes ministrijas 1995. gada 28. aprīļa nolikums "Nolikums par kārtību, kādā izsniedzamas speciālās atļaujas (licences) augstskolu darbībai". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.06.1995., Nr. 88 https://www.vestnesis.lv/ta/id/211183

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par dzelzceļu perspektīvu

Vēl šajā numurā

08.06.1995., Nr. 88

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Izglītības un zinātnes ministrija

Veids: nolikums

Pieņemts: 28.04.1995.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Apstiprinu: Izglītību un zinātnei ministrs J.Vaivads

Rīgā 1995.gada 28.aprili

Nolikums par kārtību, kādā izsniedzamas speciālās atļaujas (licences) augstskolu darbībai


1.nodaļa. Vispārīgie noteikumi


1. Šie noteikumi izstrādāti saskaņā ar Latvijas Republikas 1992.gada 12.maija likumu "Par grozījumiem un papildinājumiem Latvijas Republikas 1990.gada 26.septembra likumā "Par uzņēmējdarbību"", 1991.gada 19.jūnija "Latvijas Republikas Izglītības likumu" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 27.maija lēmumu nr.266 "Par kārtību, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) atsevišķu uzņēmējdarbības veidu veikšanai" un nosaka kārtību, kādā uzņēmumiem, uzņēmējsabiedrībām, sabiedriskajām organizācijām, reliģiskajām organizācijām (turpmāk - pieteicējam) izsniedz speciālās atļaujas (turpmāk - licences) augstskolu darbībai.

2. Licencēšana ir studiju programmu, mācībspēku un mācību bāzes komplekss novērtējums. Pozitīva novērtējuma rezultātā pieteicējam tiek dotas tiesības veikt augstskolas darbību. īstenojot konkrētas studiju programmas saskaņā ar Latvijas Republikas tiesību aktos noteiktajām prasībām.

3. Licencēšanas sastāvdaļas ir:

1) konkrētu studiju programmu novērtējums, kura rezultātā pieteicējam var tikt dotas tiesības īstenot šīs studijas programmas;

2) mācībspēku un mācību bāzes komplekss novērtējums, kura rezultātā pieteicējam var tikt dotas tiesības veikt augstskolas darbību, īstenojot konkrētas studiju programmas.

4. Pieteicējs, kas saņēmis licenci augstskolas darbībai, saņemot tiesības īstenot konkrētas studiju programmas, var pretendēt uz jaunu studiju programmu licencēšanu. Konkrētu studiju programmu licencēšanas procesā iesniegtās studiju programmas tiek novērtētas saskaņā ar šī nolikuma 1.pielikuma prasībām.

5. Licencēšanai izvirzīto studiju programmu un mācībspēku, un mācību bāzes novērtēšanu veic Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk — IZM) vai tās pilnvarota institūcija.

6. Lēmumu par licences izsniegšanu vai atteikumu augstskolas darbībai pieņem IZM augstskolu darbības licencēšanas komisija (turpmāk — komisija).

7. Licenci izsniedz Izglītības un zinātnes ministrija. To apstiprina izglītības un zinātnes ministrs vai tā pilnvarota amatpersona.

8. Licencēšanas rezultātā pieteicējs saņem ari licences pielikumu, kurā ir norādītas licencētās studiju programmas un paredzamais katras studijas programmas apgūšanas rezultātā piešķiramais akadēmiskais grāds vai profesionālā kvalifikācija. To apstiprina izglītības un zinātnes ministrs vai tā pilnvarota amatpersona.

9. Saskaņā ar augstskolas studiju programmu licencēšanu vai anulēšanu licences pielikumā izdara izmaiņas, kuras apstiprina izglītības un zinātnes ministrs vai tā pilnvarota amatpersona.


2.nodaļa. Pieteicēja pieteikums


10. Pieteicējam Izglītības un zinātnes ministrijas kancelejā (turpmāk — kancelejā) jāiesniedz pieteikums licences izsniegšanai (turpmāk — pieteikums).

10.1. Pieteikumā jānorada pieteicēja:

1) nosaukums;

2) galvenais nodarbošanās veids;

3) licencējamās darbības veids (norāda, ja augstskolas darbība nav pieteicēja galvenais nodarbošanās veids);

4) statūtu parakstīšanas datums;

5) juridiskā adrese (nosaucot pasta adresi, tālruņa numuru, rēķina numuru bankā);

6) personas, kurai piešķirtas paraksta tiesības, vārds, uzvārds un ieņemamais amats.

10.2 Iesniedzot pieteikumu, tam jāpievieno šādi dokumenti:

1) dibināšanas dokumenti — statūti un reģistrācijas apliecība Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā vai Tieslietu ministrijā;

2) Valsts finansu inspekcijas izziņa par stāšanos nodokļu maksātāju uzskaitē un pilnīgu norēķināšanos valsts budžetā un sociālajā budžetā;

3) pilnvarojums fiziskajai personai veikt darbības, kas saistītas ar licences saņemšanu;

4) pašvaldības izziņa par mācību iestādes darbības iespējamību tās administratīvajā


11. Pieteikumam pieteicējs pievieno visus nepieciešamos dokumentus, kas atspoguļo mācību bāzes stāvokli, mācībspēkus un konkrētās studiju programmas. Pieteicējam jāpierāda komisijai visu šajā punktā un l. pielikumā uzskaitīto prasību realizācijas iespējamība plānotajā augstskolas darbībā.

Iesniegtajiem dokumentiem jāsatur ziņas par Šādiem augstskolas darbību raksturojošiem jautājumiem.

11.1. Dokumenti, kas apliecina augstskolas mērķi un uzdevumus, kas saistīti ar augstākās profesionālās vai akadēmiskās izglītības nodrošināšanu:

1) dibinātāju veikts pašnovērtējums ar skaidri formulētiem mērķiem un uzdevumiem;

2) mērķu un to sasniegšanas ceļu izskaidrojums.

11.2. Augstskolas darbības plāns, kura nepieciešamas sastāvdaļas ir

1) ilgtermiņa attīstības plāns, kas ietver ziņas par augstskolas plānotajām struktūras izmaiņām, attīstības iespējām, finansēšanas pamatojumu un avotiem, ieskaitot augstskolas iekšējo un ārējo faktoru ietekmes analīzi (augstskolā jāparedz labi organizētas plānošanas un pašnovērtēšanas sistēmas izveidošana);

2) novērtējums par plānoto darbību, sevišķi par pirmajiem darbības gadiem;

3) augstskolas akreditācijas plāns, kurš ietver pieteicēja saistības veikt visu akreditācijai nepieciešamo ne vēlāk kā divus gadus pēc licences saņemšanas;

4) attīstības iespēju pētījumi un pamatojums;

5) augstskolas materiāli tehniskās un informatīvās bāzes attīstības plāns;

6) perspektīvas absolventiem.

11.3. Dokumenti par augstskolas vadību, kuri pierāda, ka augstskolas akadēmiskās dzīves vadīšana balstīsies uz demokrātijas principiem, nodrošinās efektīvu tās darbības vadību un skaidri nosacīs administrācijas pārstāvju, mācībspēku un studentu savstarpējās attiecības:

1) satversme, dokumenti par vadības struktūru, studentu atlases kritēriji u.c.;

2) iekšējo kārtību regulējošie noteikumi u.c.

11.4. Augstākās profesionālās vai akadēmiskās studiju programmas, kurām jābūt augstskolā iekšēji savstarpēji saskaņotām un konkurētspējīgām Eiropā un pasaulē un kurās jābūt atspoguļotai visai studiju gaitai, akadēmisko grādu un izglītības dokumentu piešķiršanai:

1) studiju programmu un tajās ietilpstošo lekciju kursu, praktisko nodarbību, semināru, prakšu utt. apraksti;

2) reklāmas un informatīvu izdevumu projekti par studiju iespējām;

3) pieteicēja veikts visu plānoto studiju programmu novērtējums, kurā jābūt atspoguļotam salīdzinājumam ar līdzīgām studiju programmām Latvijā, kā ari perspektīvām no Latvijas valsts intereSu viedokļa:

4) ziņas par katrā studiju programmā iesaistītajiem mācībspēkiem un zinātniekiem, par katras studiju programmas metodisko nodošinājumu, materiālo bāzi, nodrošinājumu ar literatūra un citiem informācijas avotiem;

5) ar studiju programmām saistīto zinātnisko pētījumu (notiekošo un plānoto) apraksts.

11.5. Ziņas par augstskolas akadēmisko personālu, kas pierāda, ka personāls ir kvalificēts, piemērots un gatavs ilgstoši strādāt augstskolā:

1) mācībspēku saraksts;

2) dokumenti, kas pierāda, ka vismaz 50 procenti darba, augstskolai sākot darbību, veiks mācībspēki ar doktora vai habilitētā doktora zinātnisko grādu plānotajām studiju programmām atbilstošās zinātnes nozarēs;

3) dokumenti, kas pierāda, ka būs visi mācībspēki, kuri nodrošina katras plānotās studiju programmas visus lekciju kursus, seminārus, praktiskās nodarbības un citu pedagoģisko un zinātnisko darbību-,

4) dokumenti, kas pierāda, ka vismaz 50 procentus darba veiks pilnas slodzes

5) pieteicēja saistības nodrošināt mācībspēkiem attīstības iespējas un algu ne mazāku par LR tiesību aktos noteikto minimālo algu atbilstošas kvalifikācijas darbiniekiem;

6) mācībspēku zinātniskās biogrāfijas (ieskaitot svarīgāko pēdējā laika zinātnisko publikāciju sarakstu);

7) darba samaksas noteikumi;

8) īsi ikgadējās darbības plāni, norādot, kādā studiju programmā un kādu mācību un zinātnisko darbu veiks katrs mācībspēks.

11.6. Augstskolas mācību un informatīvo bāzi raksturojošas ziņas par:

1) augstākās izglītības realizācijas prasībām atbilstošām bibliotēkām, mācību grāmatām, laboratorijām, datoriem, auditorijām ar vajadzīgajām iekārtām;

2) nodrošināšanas iespējām ar kvalificētu apkalpojošo personālu;

3) informācijas sistēmām, informācijas apmaiņas iespējamību ar valsts un starptautiskajiem tīkliem.

11.7. Ziņas par studijām nepieciešamo apstākļu mācībām, atpūtai un dzīvei nodrošināšanu studentiem, kas ietver augstākās izglītības realizācijas prasībām atbilstošu mācību maksas sistēmu; visiem pretendentiem uz studijām vienādas iespējas nodrošinošu imatrikulācijas sistēmu; informāciju par finansiālo palīdzību no mācību iestādes puses:

1) studentu attiecības ar mācību iestādi regulējošie dokumenti;

2) studentu organizāciju statusu noteicošie dokumenti;

3) mācību iestādes dibinātāju novērtējums par jautājumiem, kuri attiecas uz studentiem;

4) atšķirības studiju iespējās un nosacījumos ārvalstu studentiem.

11.8. Ziņas par augstskolas materiālo bāzi:

1) dokumentācija par materiālajiem resursiem (auditorijas, laboratorijas, atpūtas telpas, telpas sportam, kopmītnes, ēdnīcas), kas nepieciešami tās uzdevumu pildīšanai;

2) nodomu līgumi ar uzņēmumiem un iestādēm par nepieciešamo studentu praksi;

3) studentu un personāla zinātniskā un mācību darba drošībai nepieciešamās iekārtas.

11.9. Ziņas par augstskolas finansēm:

1) augstskolas uzdevumu izpildīšanai un ilgtermiņa attīstības plānu realizēšanai nepieciešamo finansiālo resursu eksistences pierādījumi;

2) finansu plāni, finansēšanas programmas, esošās un plānotās ikgadējās atskaites.


3.nodaļa. Augstskolu darbības licencēšanas komisija un tās darbība


12. LR Izglītības un zinātnes ministrija izveido komisiju ne mazāku kā trīs cilvēku sastāvā, iekļaujot tajā IZM struktūrvienību un/vai pakļautības iestāžu darbiniekus, kuriem ir atbilstoša kvalifikācija.

12.1. Komisija:

1) izskata pieteicēja iesniegto noteikta parauga pieteikumu un tam pievienotos dokumentus un lemj par licences izsniegšanu;

2) reģistrē licences;

3) kontrolē licencēto uzņēmējdarbību;

4) veic izziņu izsniegšanu par uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri saņēmuši licenci;

5) lemj par licences anulēšanu.

12.2. Licencēšanas komisijas priekšsēdētājs var uzdot veikt augstskolas novērtēšanu IZM pilnvarotai institūcijai. Licencēšanas komisijas priekšsēdētājs ir tiesīgs iesaistīt komisijas darbā kvalificētus ekspertus. Saskaņā ar sagatavoto informāciju komisija pieņem lēmumu par licences izsniegšanu vai ari motivētu atteikumu izsniegt licenci.

12.3. Komisija augstskolu licencēšanu veic ne vēlāk ka 30 dienas pēc pieteikuma saņemšanas. Ja licences izsniegšana tiek nemotivēti aizkavēta pēc tam, kad pagājušas 30 dienas no pieteikuma iesniegšanas dienas, pieteicējam ir tiesības uzsākt pieteikto studiju programmu īstenošanu.

12.4. Ja komisija konstatē, ka iesniegtajos dokumentos nav pietiekamu ziņu jautājuma objektīvai izlemšanai vai arī pilnībā nav nokārtotas saistības ar budžetu, licencēšanas komisijai trīs dienu laikā pēc komisijas sēdes jānosūta pieteicējam attiecīgs paziņojums, kurā jāpieprasa vajadzīgās ziņas un dokumenti. Laika periods no paziņojuma izsūtīšanas dienas līdz papildus informācijas un dokumentu saņemšanas dienai pieteikuma izskatīšanas termiņā netiek ieskaitīts.

12.5. Ja 10 dienu laikā pēc minētā paziņojuma saņemšanas pieteicējs nav sniedzis vajadzīgās ziņas vai dokumentus, tad pieteikums netiek izskatīts un to nosūta atpakaļ pieteicējam. Atkārtotu pieteikumu var iesniegt tikai pēc visu paziņojumā minēto trūkumu novēršanas.

12.6. Licencēšanas komisija un eksperti iepazīstas ar iesniegtajiem materiāliem un ar reālajiem apstākļiem.

12.7. Mācībspēku un mācību bāzes, un studiju programmu novērtēšanai pieaicinātie eksperti iesniedz IZM licencēšanas komisijai katrs savu neatkarīgu ziņojumu.

13. Komisija notur atklātas sēdes. Komisijas sēžu laiku nosaka komisijas priekšsēdētājs. Komisijas lēmums tiek ieprotokolēts. To paraksta komisijas sekretārs, komisijas priekšsēdētājs un visi komisijas sēdē piedalījušies komisijas locekļi.

14. Komisija, balstoties uz nolikumā noteiktajā kārtībā saņemto informāciju, pieņem lēmumu par to, vai pieteicējam var tikt dotas tiesības veikt augstskolas darbību. Komisija lēmumu pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsu skaits, balsojot "par" un "pret", ir vienāds, komisijas priekšsēdētāja balss skaitāma kā divas balsis.

Komisijas lēmums tiek noformēts atsevišķa dokumenta veidā. Uz tā parakstās viss "par" balsojušais komisijas sastāvs. Ja kāds no komisijas sastāva nepiekrīt komisijas lēmumam, tad viņa viedoklis tiek pievienots lēmumam atsevišķa ziņojuma veidā un iesniegts licences apstiprināšanai reizē ar protokolu.

14.1. Ja komisija atzīst, ka mācībspēki un mācību bāze, un studiju programmas atbilst augstskolai izvirzītajām prasībām un ir pozitīvi novērtēta vismaz viena no studiju programmām, komisija iesniedz LR Izglītības un zinātnes ministram apstiprināšanai licenci. Licences pielikumā tiek dots to studiju programmu saraksts, kuru īstenošanu pieteicējs ir tiesīgs uzsākt.

14.2. Ja komisija ir devusi negatīvu novērtējumu, pieteicējam tiek izsniegts motivēts atteikums.

15. Atteikuma iemesli ir šādi:

1) iesniegtie dokumenti neatbilst Latvijas Republikas normatīvo aktu prasībām;

2) mācībspēku zemā kvalifikācija;

3) telpas neatbilst augstskolai uzstādītajām prasībām;

4) augstskola neatbilst citām šajā nolikumā norādītajām prasībām vai tās studiju programmas neatbilst 1. pielikumā norādītajām novērtēšanas prasībām.

16. Licenci vai komisijas lēmumu par atteikumu vai licences anulēšanu izsniedz pieteicējam. Minētos dokumentus glabā kancelejā pieteicēja lietā un Valsts izglītības inspekcijā.

4. nodaļa. Noslēguma jautājumi


17. Licenci izsniedz uz pieciem gadiem.

18. Lēmumu par atteikumu izdot licenci vai par licences anulēšanu pieteicējs viena mēneša laikā var pārsūdzēt tiesā.

19. Augstskolas licenci anulēja:

1) iesniegtās ziņas neatbilst īstenībai;

2) pārkāpti licencē noteiktie nosacījumi;

3) uzņēmējs, mainot iesniegtās ziņas, 10 dienu laikā nav par to ziņojis komisijai;

4) gadījumos, kas paredzēti Latvijas Republikas 1991. gada 11. decembra likumā "Par uzņēmumu, organizāciju un iestāžu darbības apturēšanu".

20. Augstskolas licencēšanas rezultāti un licences anulēšanas iemesli tiek publicēti laikrakstā "Izglītība un Kultūra".


5. nodaļa. Maksa par licenci


21. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem nr.77 "Noteikumi par valsts nodevu par speciālas atļaujas (licences) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības veidiem" par licences izsniegšanu pieteicējs maksā valsts nodevu 100 latu apmērā.

Pirms licences saņemšanas pieteicējs iesniedz komisijai dokumentu, kas apliecina, ka valsts nodeva samaksāta, par ko komisijas sekretārs izdara atzīmi uz licences.

 

1. pielikums

Studiju programmas novērtējumam nepieciešamās ziņas


1. Programmas novērtējums no starptautiskās atzīšanas viedokļa un salīdzinot ar līdzīgām studiju programmām valsts atzītās augstskolās Latvijā (vai atbilst Eiropas vai citiem starptautiskiem standartiem, kuri eksistē šajā studiju virzienā, un vai diplomi varētu pretendēt uz starptautisku atzīšanu).

2. Programmas perspektīvas no Latvijas valsts interešu viedokļa.

3. Programmas materiālais nodrošinājums. Finansēšanas avoti, mācību maksa, dažādu aizdevumu, pabalstu un stipendiju saņemšanas iespējas.

4. Programmas nodrošinājums ar literatūru un citiem informācijas avotiem, metodiskais nodrošinājums.

5. Mācībspēku kvalifikācija un profesionālā meistarība. Studiju programmā ietilpstošos lekciju kursus jālasa galvenokārt zinātņu doktoriem vai habilitētajiem doktoriem, izņēmuma gadījumos — maģistriem vai personām ar tiem pielīdzinātu akadēmisko grādu. Ja studiju programmas īstenošanā piedalās ārzemju mācībspēks (atskaitot gadījumu, kad ārzemju mācībspēks nolasa līdz trim atsevišķām vieslekcijām), tiek pārbaudīts, vai viņa akadēmiskās kvalifikācijas ir atzītas kādā no Eiropas vai pasaules attīstītajām valstīm.

6. Ar studiju programmu saistīto zinātnisko pētījumu līmenis. Tiek izskatīti pirmkārt tie zinātniskie pētījumi, kurus veic mācību iestādē pamatdarbā strādājošie. Pētījumu līmeņa kritēriji ir:

1) to rezultātu publikācija starptautiski citējamos LR vai ārzemju izdevumos;

2) doktora vai maģistra darbu izstrāde;

3) praktiskiem pētījumiem — izstrādņu patentēšana vai ieviešana ražošanā, izmantošana uzņēmējdarbībā.

7. Augstskolas struktūrvienību sadarbības plānošana studiju programmas atsevišķu bloku realizācijā (t.i. vai dažādie atsevišķie kursi nepārklājas, kā tie nodrošina pamatu tālāku kursu apguvei utt.).

8. Zināšanu novērtēšana eksāmenos un kārtējās pārbaudes formās.

9. Studentu prakses, laboratorijas darbu, diplomdarbu u.c. izstrādes organizācija.

10. Studentu akadēmiskās (vispārējās) izglītības spektra nodrošinājums. Jābūt nodrošinātai iespējai katram studentam apgūt akadēmisko izglītību katrā no sekojošiem blokiem:

1) humanitārā izglītība;

2) sociālās zinātnes;

3) dabas un tehniskās zinātnes.

Visu akadēmiskās izglītības bloku kopīgajam apjomam jāsastāda ne mazāk kā 20 procenti no kopējā studiju programmas apjoma. Bez tam jābūt nodrošinātai iespējai:

— papildināt savas zināšanas un prasmes latviešu valodā un vismaz divās svešvalodās;

— nodarboties ar fizisko kultūru, sportu un veselības nostiprināšanu.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!