• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par iespējām palielināt valsts budžeta ieņēmumus un nesamazināt darbinieku reālos ienākumus 1997. gadā, veicot sociālā nodokļa tālāko pārdali. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 12.11.1996., Nr. 190/191 https://www.vestnesis.lv/ta/id/210481

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par apbalvošanu ar Triju Zvaigžņu ordeņa Goda zīmi

Vēl šajā numurā

12.11.1996., Nr. 190/191

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības aprēķini

1996. gada 11. novembrī

Par iespējām palielināt valsts budžeta ieņēmumus un nesamazināt darbinieku reālos ienākumus 1997. gadā, veicot sociālā nodokļa tālāko pārdali

Atbilstīgi likumam “Par sociālo nodokli” ar 01.01.1997. turpinās sociālā nodokļa likmes pārdale starp darba devēju un darbinieku — attiecīgi 28 un 9 procenti.

Ja sociālā nodokļa likmes pārdale valstī tiks veikta atbilstīgi minētajam likumam un darbiniekiem neizdosies panākt attiecīgu darba samaksas palielinājumu, tad samazināsies ne tikai darbinieku reālie ienākumi, bet arī ieņēmumi valsts budžetā no iedzīvotāju ienākuma un sociālā nodokļa.

Jāatzīmē, ka no budžeta finansējamās iestādēs, kur darba devējs ir valsts, 1997. gadā ir paredzēta darbinieku darba samaksas palielināšana, lai segtu sociālā nodokļa likmes paaugstināšanas izsauktos izdevumus. Taču šajās iestādēs nodarbināta tikai apmēram sestā daļa no valstī nodarbināto kopskaita.

Arodbiedrības ar darba koplīgumiem nosedz 250 tūkstošus darbinieku, pie kam gandrīz puse no tiem strādā no budžeta finansējamās iestādēs. Labākajā gadījumā arodbiedrības ar koplīgumu palīdzību varētu aptvert vēl 175 tūkstošus darbinieku, kuru darba samaksa 1997. gadā paaugstinātos aptuveni par 8 procentiem.

Tātad sociālā nodokļa likmes paaugstinājums varētu tikt kompensēts ar atbilstošu darba samaksas palielinājumu apmēram 350 tūkstošiem darbinieku. Tā kā valstī ir 1,1 miljons darbinieku, kuri maksā nodokļus, 800 tūkstošiem no tiem nav tiesiska pamata 1997. gada janvārī cerēt uz darba samaksas paaugstinājumu, kurš saglabātu līdzšinējos reālos darba ienākumus un nepasliktinātu viņu ģimeņu dzīves līmeni.

Saskaņā ar LBAS ekspertu aprēķiniem 1997. gadā sagaidāmā būtiskā darba reālo ienākumu samazināšanās gandrīz trīs ceturtdaļām darbinieku (pesimistiskā prognoze) izsauks arī iedzīvotāju ienākuma un sociālā nodokļa ieņēmumu samazināšanos valsts budžetā kopsummā par vairāk nekā 26,1 miljonu latu (attiecīgi Ls 22,8 milj. un Ls 3,3 milj. — sk. aprēķinu tabulas 1.—5. pielikumā).

Pēc mūsu aprēķiniem valsts budžeta ieņēmumi šī iemesla dēļ turpinās samazināties arī nākošajos reformas gados.

Arodbiedrības atbalsta bezdeficīta budžeta pieņemšanu, bet ir norūpējušās, lai straujajā reformu ritmā nākošajā gadā valsts budžets saņemtu pietiekami līdzekļus un būtiski nepazeminātos iedzīvotāju dzīves līmenis.

LBAS saskata iespēju palielināt valsts budžeta ieņēmumus, nesamazinot darbinieku reālo atalgojumu. Ierosinām valstī noteikt kārtību, ka darba devējam sociālā nodokļa likmes pārdales rezultātā iegūtie līdzekļi ir jānovirza darbinieku darba samaksas paaugstināšanai. Tas nozīmē, ka neto ienākumi nesamazinātos nevienai no pusēm: darba devējam — peļņa, valstij — budžeta ieņēmumi, darbiniekam — neto darba samaksa (skat. pielikumā 6. tabulu).

Pielikumā: aprēķinu tabulas.

Patiesā cieņā, —

priekšsēdētājs A. Olmanis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!