Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Sapratu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra instrukcija Nr. 19 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.12.2009., Nr. 205 https://www.vestnesis.lv/ta/id/203061-tiesibu-akta-projekta-sakotnejas-ietekmes-izvertesanas-kartiba

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.1480

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta nolikums

Vēl šajā numurā

30.12.2009., Nr. 205

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: instrukcija

Numurs: 19

Pieņemts: 15.12.2009.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta instrukcija Nr.19

Rīgā 2009.gada 15.decembrī (prot. Nr.88 103.§)

Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība

Izdota saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma
31.panta otro daļu un Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa noteikumu Nr.300
"Ministru kabineta kārtības rullis" 4.punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Instrukcija nosaka kārtību, kādā sagatavo sākotnējās (ex-ante) ietekmes novērtējuma ziņojumu (turpmāk – anotācija), anotācijas veidlapu un ietekmes izvērtējuma objektus (anotācijas sadaļas), kā arī anotācijas sadaļu izvērtēšanā iesaistīto ministriju, Valsts kancelejas un Ministru prezidenta padotībā esošo valsts pārvaldes iestāžu (turpmāk – ministrija) kompetenci.

2. Tiesību akta projekta (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes izvērtēšanas mērķis ir apzināt sekas un ietekmi, ko radīs projekts. Projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanu veic, ievērojot šādus principus – laicīgums, sistēmiskums, vispusīgums, samērīgums, objektivitāte, uz pierādījumiem balstīta lēmumu pieņemšana, izmaksu un ieguvumu samērojamība.

3. Anotācijas uzdevums ir informēt lēmuma pieņēmējus un ieinteresētās puses par sekām un ietekmi, ko radīs projekts. Anotācijā atspoguļo projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas rezultātus, kā arī ietver informāciju par sabiedrības līdzdalību projekta izstrādē un šīs līdzdalības rezultātiem. Projekta izstrādātājs, organizējot sabiedrības līdzdalību projekta izstrādē, ievēro normatīvos aktus par sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas procesā.

4. Izvērtējot projekta sākotnējo ietekmi, vērtē projekta:

4.1. izstrādes mērķi un nepieciešamību, tajā skaitā raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi;

4.2. efektivitāti mērķa sasniegšanā, tajā skaitā raksturojot iespējamās alternatīvas, kas paredz cita veida vai zemāka līmeņa tiesiskā regulējuma izstrādi;

4.3. prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana;

4.4. ietekmi uz makroekonomisko vidi;

4.5. ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi;

4.6. ietekmi uz administratīvajām procedūrām (gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan attiecībā uz fiziskām personām un sociālo partneru un pilsoniskās sabiedrības organizācijām, gan attiecībā uz budžeta finansētām institūcijām (turpmāk – institūcijas));

4.7. sociālo ietekmi;

4.8. ietekmi uz vidi;

4.9. fiskālo ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem;

4.10. ietekmi uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu un Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām;

4.11. ietekmi uz pārvaldes iestāžu funkcijām un cilvēkresursiem;

4.12. izpildes nodrošināšanu.

5. Projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas rezultātus, kā arī informāciju par projekta izstrādes procesu un projekta izpildes nodrošināšanu norāda anotācijas sadaļās atbilstoši anotācijas veidlapai (pielikums).

6. Ja projekts:

6.1. kas ir likumprojekts, neskar nevienu no aspektiem, kas norādīts attiecīgajā anotācijas sadaļā (izņemot I sadaļu), anotācijā norāda tikai attiecīgās sadaļas nosaukumu (virsrakstu) un papildus izveidotā rindā (zem nosaukuma rindas) ieraksta "Nav attiecināms":

II. Tiesību akta projekta ietekme uz sabiedrību

Nav attiecināms

6.2. kas nav likumprojekts, neskar nevienu no aspektiem, kas norādīts attiecīgajā anotācijas sadaļā (izņemot I sadaļu), zem aizpildītās anotācijas I sadaļas (vai zem visām aizpildītajām anotācijas sadaļām) atsevišķā rindā norāda visas anotācijas sadaļas, kuras nav attiecināmas:

Anotācijas III, IV un V sadaļa – nav attiecināms.

7. Ja tas nepieciešams projekta apjoma dēļ, projekta izstrādātājs aizpilda anotāciju par atsevišķiem projektā skarto jautājumu blokiem. Nepieciešamību šādi aizpildīt anotāciju sākotnēji norāda I sadaļas 2.punktā ("Pašreizējā situācija un problēmas"). Šādā gadījumā katrā anotācijas sadaļas punktā norāda informāciju par projektā skarto jautājumu bloku, uz kuru tā attiecināma.

8. Ja projekts neskar kādu no aspektiem, ko paredzēts atspoguļot anotācijas sadaļā, attiecīgajā ailē ieraksta "Nav attiecināms". Šāds ieraksts izdarāms katrā attiecīgajā ailē (izņemot katras sadaļas pēdējo punktu "Cita informācija").

9. Projekta izstrādātājs anotācijas katras sadaļas pēdējā punktā ("Cita informācija") norāda papildu ziņas, lai pilnīgāk raksturotu projekta paredzamo ietekmi. Ja šādas informācijas nav, ieraksta "Nav".

10. Ietverot anotācijā datus vai informāciju, kas atspoguļo jau veiktu pētījumu vai analīzes secinājumus, pievieno atsauci uz informācijas ieguves avotu un, ja nepieciešams, norāda, kur ir iespējams pilnībā iepazīties ar attiecīgo pētījumu vai datiem. Atsaucoties uz valsts pasūtītiem pētījumiem, norāda atsauci uz Ministru kabineta mājaslapā internetā pētījumu datubāzē (http://petijumi.mk.gov.lv/ui/) ievietoto pētījumu.

11. Aizpildot anotācijas veidlapu un ietverot tajā skaidrojumu par projektu un informāciju par projektā paredzētajām prasībām, ja iespējams, norāda arī atbilstošo projekta panta, daļas, punkta vai apakšpunkta numuru.

12. Ministrija, sniedzot atzinumu par projektu, analizē arī projektam pievienotajā anotācijā norādīto informāciju. Atbildība par anotācijā norādītās informācijas izvērtēšanu:

12.1. Valsts kanceleja – sākotnējās ietekmes novērtējums kopumā;

12.2. Ārlietu ministrija – anotācijas V sadaļas 2.punkts ("Citas starptautiskās saistības") un V sadaļas 2.tabula ("Ar tiesību akta projektu uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei");

12.3. Finanšu ministrija – anotācijas III sadaļa ("Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem");

12.4. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija – anotācijas VII sadaļas 5.punkts ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Esošu institūciju reorganizācija");

12.5. Tieslietu ministrija – anotācijas I sadaļas 1.punkts ("Pamatojums") un 4.punkts ("Tiesiskā regulējuma mērķis un būtība"), IV sadaļa ("Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu") un V sadaļa ("Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām"), kā arī VII sadaļas 3.punkts ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Jaunu institūciju izveide"), 4.punkts ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Esošu institūciju likvidācija") un 5.punkts ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Esošu institūciju reorganizācija");

12.6. cita ministrija vai Ministru prezidenta padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde atbilstoši tās kompetencei ir tiesīga izteikt iebildumus un priekšlikumus par jebkuru anotācijas sadaļu un tajā norādīto informāciju.

II. Anotācijas I sadaļas "Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" aizpildīšana

13. Anotācijas I sadaļas 1.punktā ("Pamatojums") norāda atsauci uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, attīstības plānošanas dokumentiem vai tiesību aktiem, no kuriem izriet nepieciešamība izstrādāt projektu vai kuru īstenošanu veicinās projekts.

14. Anotācijas I sadaļas 2.punktā ("Pašreizējā situācija un problēmas") raksturo pašreizējo situāciju jomā, uz ko attiecināms projekts:

14.1. raksturo problēmu, kuras risināšanai nepieciešama projekta izstrāde. Problēmas identificēšanai un raksturošanai pēc iespējas izmanto uz pierādījumiem balstītus faktus, kas raksturo risināmo problēmu un attiecīgo politikas jomu;

14.2. norāda pastāvošo tiesisko regulējumu un skaidro tā būtību, kā arī raksturo pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnības. Ja attiecībā uz norādīto problēmu nepastāv tiesiskais regulējums, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesība.

15. Ja projekts paredz konceptuāla rakstura izmaiņas esošajā tiesiskajā regulējumā, anotācijas I sadaļas 3.punktā ("Saistītie politikas ietekmes novērtējumi un pētījumi") norāda informāciju par iepriekš veiktajiem politikas ietekmes novērtējumiem (gan sākotnējiem, gan starpposma novērtējumiem, gan gala novērtējumiem), kas attiecināmi uz jomu, ko skar projekts, vai cita veida pētījumiem, ietverot pārskatu par šo ietekmes novērtējumu vai pētījumu galvenajiem secinājumiem, ieteiktajiem risinājumiem un turpmāko rīcību.

16. Anotācijas I sadaļas 4.punktā ("Tiesiskā regulējuma mērķis un būtība") norāda:

16.1. informāciju par projekta izdošanas mērķi (sasaistot to ar informāciju par esošo situāciju) un skaidrojumu, kādēļ mērķis visefektīvāk sasniedzams projektā piedāvātajā veidā;

16.2. aprakstošu informāciju par projekta būtību (necitējot projektā ietvertās normas);

16.3. skaidrojumu, kādā veidā projekts risinās šīs instrukcijas 14.1.apakšpunktā minēto problēmu, kā arī informāciju par to, vai minētā problēma tiks atrisināta pilnībā.

17. Anotācijas I sadaļas 5.punktā ("Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas") norāda projekta izstrādē iesaistītās institūcijas. Ja projekta izstrādei tikusi organizēta darba grupa, kuras sastāvā iekļauti citu institūciju pārstāvji, norāda arī darba grupas statusu (formāla vai neformāla), izveides datumu un izveides pamatojumu (ja tāds ir). Vienlaikus norāda, kuras no šīm institūcijām neatbalsta vai daļēji atbalsta projektu tā izstrādātajā redakcijā (ja attiecināms).

18. Anotācijas I sadaļas 6.punktā ("Iemesli, kādēļ netika nodrošināta sabiedrības līdzdalība") norāda pamatojumu, kādēļ projekta izstrādes procesā nav tikuši iesaistīti sabiedrības pārstāvji (personu apvienības, atsevišķas fiziskas un juridiskas personas) (turpmāk – sabiedrības pārstāvji). Šāds pamatojums jānorāda tikai tad, ja netiek aizpildīta anotācijas VI sadaļa ("Sabiedrības līdzdalība un šīs līdzdalības rezultāti").

19. Ja, apstiprinot projektu, pēc noteikta laika paredzēts šā tiesību akta (vai kādas tā daļas) pēcnovērtējums, to norāda anotācijas I sadaļas 7.punktā ("Cita informācija").

III. Anotācijas II sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz sabiedrību" aizpildīšana

20. Anotācijas II sadaļas 1.punktā ("Sabiedrības mērķgrupa"):

20.1. norāda sabiedrības mērķgrupu, uz kuru attiecināms projekta tiesiskais regulējums;

20.2. norāda, kāds ir minētās mērķgrupas aptuvenais skaitliskais lielums vai īpatsvars. Ja mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt, norāda pamatojumu, kādēļ.

21. Anotācijas II sadaļas 2.punktā ("Citas sabiedrības grupas (bez mērķgrupas), kuras tiesiskais regulējums arī ietekmē vai varētu ietekmēt"):

21.1. norāda sabiedrības grupu (papildus mērķgrupai), kuras tiesības, pienākumus, finanses vai iespējas projekts ietekmē vai varētu ietekmēt;

21.2. norāda, kāds ir minētās sabiedrības grupas aptuvenais skaitliskais lielums vai īpatsvars. Ja minētās sabiedrības grupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt, norāda pamatojumu, kādēļ.

22. Anotācijas II sadaļas 3.punktā ("Tiesiskā regulējuma finansiālā ietekme") raksturo projekta paredzamo finansiālo ietekmi katrai sabiedrības grupai, kas norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 20. un 21.punktu:

22.1. norāda tiešās finansiālās izmaksas (nodokļi, nodevas, sodi, institūciju maksas pakalpojumi) un skaidro, kā tās rodas. Ja projekts maina (samazina vai palielina) jau esošas tiešās finansiālās izmaksas, tās salīdzina ar līdzšinējām izmaksām;

22.2. norāda aptuvenas netiešās finansiālās izmaksas (piemēram, maksa par precēm vai pakalpojumiem) katrai sabiedrības mērķgrupai, kas norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 20.punktu, un skaidro, kā tās rodas. Raksturo netiešās finansiālās izmaksas katrai sabiedrības grupai, kas norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 21.punktu, un skaidro, kā tās rodas. Ja projekts maina (samazina vai palielina) jau esošas netiešās finansiālās izmaksas, tās salīdzina ar līdzšinējām izmaksām;

22.3. norāda ietekmi uz ienākumiem (piemēram, no algota darba, sociālajām garantijām, uzņēmējdarbības, nekustamā īpašuma, kapitāla). Ja projekts maina (samazina vai palielina) jau esošus ienākumus, tos salīdzina ar līdzšinējiem ienākumiem.

23. Anotācijas II sadaļas 4.punktā ("Tiesiskā regulējuma nefinansiālā ietekme") raksturo projekta paredzamo ietekmi, kas nav izsakāma finansiāli (piemēram, ietekmi uz vidi, ietekmi uz veselību):

23.1. raksturo, kā izpaudīsies projekta tiesiskais regulējums attiecībā uz katru sabiedrības mērķgrupu, kas norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 20.punktu. Aprakstā iekļauj arī informāciju par to, vai tiesiskais regulējums:

23.1.1. radīs jaunas tiesības;

23.1.2. uzliks jaunus pienākumus;

23.1.3. nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas;

23.2. raksturo, kā izpaudīsies projekta tiesiskā regulējuma ietekme uz katru sabiedrības grupu, kas norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 21.punktu. Aprakstā iekļauj arī informāciju par to, vai tiesiskais regulējums:

23.2.1. radīs jaunas tiesības;

23.2.2. uzliks jaunus pienākumus;

23.2.3. nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas.

24. Ja projekts skar administratīvu procedūru vai tās posmus (paredzot informācijas iesniegšanu vai uzglabāšanu), anotācijas II sadaļas 5.punktā ("Administratīvās procedūras raksturojums"):

24.1. apraksta procedūru un darbības, no kurām tā sastāv;

24.2. ja projekts maina procedūru, apraksta, kā projekts mainīs līdzšinējo procedūru;

24.3. norāda informāciju, ko projekts paredz iesniegt institūcijām vai trešajām pusēm vai uzglabāt;

24.4. norāda, vai informāciju, ko projekts paredz iesniegt institūcijām vai trešajām pusēm, ir iespējams iesniegt elektroniski. Ja tas nav iespējams, skaidro, kādēļ;

24.5. norāda, vai projekts paredz iesniegt notariālu apliecinājumu;

24.6. norāda, vai iesniedzamā informācija (pēc tās satura) varētu būt pieejama citai institūcijai. Ja iesniedzamā informācija (pēc tās satura) varētu būt pieejama citai institūcijai, sniedz skaidrojumu, kādēļ nav iespējams jau pieejamo informāciju iegūt no attiecīgās institūcijas (piemēram, slēdzot starpresoru vienošanos);

24.7. norāda, vai saņemtā informācija tiks uzglabāta reģistrā (datubāzē). Ja saņemtā informācija tiks uzglabāta reģistrā (datubāzē), norāda, kura institūcija nodrošinās šā reģistra (datubāzes) uzturēšanu.

25. Ja projekts groza vai aizstāj tiesību aktus, kam pēc šīs instrukcijas spēkā stāšanās ir novērtētas administratīvās izmaksas (naudas izteiksmē), anotācijas II sadaļas 6.punktā ("Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums") norāda projekta radīto administratīvo izmaksu (izmaksas, ko rada informācijas sniegšanas vai uzglabāšanas pienākumi) novērtējumu, kas iegūts, izmantojot šādu formulu:

C = (f x l) x (n x b), kur

C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb adminis­tratīvās izmaksas;

f – finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir);

l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu informāciju, kuras sniegšanu paredz projekts;

n – subjektu skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības;

b – cik bieži gada laikā projekts paredz informācijas sniegšanu.

26. Anotācijas II sadaļai pievieno specifiskus ietekmes novērtējuma ziņojumus (ja ir veikti specifiski ietekmes novērtējumi), kas detalizētāk raksturo projekta ietekmi uz makroekonomisko vidi (eksports, imports, IKP, inflācija, investīciju piesaiste), uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, konkurenci, patērētāju tiesībām, inovācijām, energoresursiem, ilgtspējīgu attīstību, vidi, veselību un sociālo situāciju.

IV. Anotācijas III sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" aizpildīšana

27. Projekta īstenošana var radīt šādu finansiālo (fiskālo) ietekmi uz valsts budžetu, pašvaldību budžetiem un speciālajiem budžetiem (turpmāk – budžets):

27.1. samazināt vai palielināt ieņēmumu daļu;

27.2. samazināt vai palielināt izdevumu daļu;

27.3. ietekmēt gan ieņēmumu daļu, gan izdevumu daļu.

28. Anotācijas III sadaļā norāda finansiālās ietekmi prognozi uz budžetu kopumā un, ja iespējams, nodala ieņēmumu un izdevumu izmaiņas atsevišķās institūcijās (tajā skaitā tiešās pārvaldes iestādēs vai pašvaldībās), kuras nodrošina vai nākotnē nodrošinās projekta ieviešanu.

29. Anotācijas III sadaļā norāda līdzekļus:

29.1. kas projekta īstenošanai paredzēti kārtējā saimnieciskā gada (turpmāk – n-gads) budžetā;

29.2. kas projekta īstenošanai nepieciešami papildus šīs instrukcijas 29.1.apakšpunktā norādītajiem līdzekļiem vidējā termiņā (turpmāk – n+1, n+2, n+3 gadi) vai n-gadā;

29.3. kas raksturo projekta pieņemšanas rezultātā plānoto budžeta ieņēmumu palielinājumu vai samazinājumu n-gadā un n+1, n+2, n+3 gados.

30. Projekta ietekmi uz budžetu izvērtē šādā secībā:

30.1. identificē projekta īstenošanai n-gada budžetā paredzētos līdzekļus;

30.2. vērtē, vai projekta īstenošana rada izmaiņas budžeta ieņēmumos un izdevumos n-gadā;

30.3. vērtē, vai projekta īstenošana radīs izmaiņas budžeta ieņēmumos un izdevumos n+1, n+2, n+3 gados.

31. Projekta ietekmi uz budžetu raksturo, atsevišķi norādot:

31.1. ietekmi uz pašvaldības budžetu;

31.2. ietekmi uz valsts pamatbudžetu, tai skaitā ietekmi uz iestāžu ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem;

31.3. ietekmi uz valsts speciālo budžetu.

32. Aizpildot anotācijas III sadaļu, n-gada vietā norāda konkrēto projekta izstrādes gadu, bet nākamo n+1, n+2, n+3 gadu vietā norāda attiecīgi nākamos trīs gadus.

33. Anotācijas III sadaļā ar "X" apzīmētos tabulas laukus neaizpilda. Ja projekts neietekmē atsevišķus finanšu ietekmes rādītājus (ieņēmumus, izdevumus vai līdzekļus papildu izdevumu finansēšanai), tad attiecīgajos laukos ieraksta "0".

34. Anotācijas III sadaļas aili "n-tais gads" aizpilda:

34.1. ailē "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādot n-gada budžetā paredzētos izdevumus un plānotos ieņēmumus saskaņā ar likumu par valsts budžetu n-gadam;

34.2. ailē "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam" norāda šādos izņēmuma gadījumos radušās neparedzētās novirzes no likumā par valsts budžetu n-gadam plānotajiem ieņēmumiem un izdevumiem:

34.2.1. ja projekts paredz izmaiņas spēkā esošajās maksās par publiskajiem pakalpojumiem, nodokļu vai nenodokļu maksājumu likmēs vai citos normatīvajos aktos noteikto maksājumu apmēros, samazinot vai palielinot plānotos valsts budžeta ieņēmumus;

34.2.2. ja projektā paredzēto pasākumu īstenošanai paredzēts piešķirt līdzekļus no citām budžeta programmām vai apakšprogrammām, kā arī citiem finanšu avotiem.

35. Anotācijas III sadaļas ailē "Turpmākie trīs gadi" norāda:

35.1. katrā gadā kopējās izdevumu izmaiņas salīdzinājumā ar ailē "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādīto;

35.2. katrā gadā plānotās ieņēmumu izmaiņas salīdzinājumā ar ailē "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādīto.

36. Valsts budžeta likumprojekta anotācijas III sadaļas ailē "Turpmākie trīs gadi" (n+1) norāda budžeta projekta kopsavilkuma datus. Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajiem ar budžeta izpildes procesa nodrošināšanu saistītiem projektiem anotācijas III sadaļu neaizpilda, izņemot gadījumus, ja projekts rada ietekmi uz kopējo valsts pamatbudžeta vai speciālā budžeta finansiālo bilanci. Valsts budžeta likumprojekta anotācijā kārtējam gadam iekļauj tikai būtiskāko informāciju par likumprojekta saturu, detalizētu informāciju sniedzot budžeta paskaidrojumos.

37. Anotācijas III sadaļas 1.punktā ("Budžeta ieņēmumi") norāda paredzēto ieņēmumu apjomu n-gadā (aile "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam"), kā arī izmaiņas ieņēmumu apjomā n-gadā (aile "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam") un n+1, n+2, n+3 gados, kuras, īstenojot projektu, rodas budžeta nodokļu, nenodokļu un citos ieņēmumos, kas noteikti normatīvajos aktos.

38. Anotācijas III sadaļas 2.punktā ("Budžeta izdevumi") norāda izdevumu apjomu n-gadā (aile "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam"), kā arī izmaiņas izdevumu apjomā n-gadā (aile "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam") un n+1, n+2, n+3 gados, kuras, īstenojot projektu, rodas budžeta izdevumos.

39. Anotācijas III sadaļas 3.punktā ("Finansiālā ietekme") norāda budžeta ieņēmumu un izdevumu izmaiņu starpību n-gadā (aile "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam") un n+1, n+2, n+3 gados. Pozitīvu finansiālo ietekmi apzīmē ar pluszīmi, bet negatīvu – ar mīnuszīmi.

40. Ja projekts paredzēts, lai īstenotu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības projektus vai pasākumus (turpmāk – ārvalstu finansējums), kuriem ārvalstu finansējums tiek atmaksāts pēc pasākuma ieviešanas uzsākšanas:

40.1. anotācijas III sadaļas 1.punktā ("Budžeta ieņēmumi") norāda:

40.1.1. ja n-gadā nav paredzēts finansējums šādai aktivitātei, tad ailēs "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam" un "n+1", "n+2", "n+3" norāda ārvalstu finansējuma daļu (avansā izmaksāts nacionālais finansējums ārvalstu finansējuma daļas finansēšanai) no attiecīgajā gadā projekta īstenošanai plānoto finanšu līdzekļu apjoma;

40.1.2. ja n-gadā ir paredzēts finansējums šāda projekta īstenošanai, tad:

40.1.2.1. ailē "n-tais gads" norāda budžetā kārtējam gadam paredzēto ārvalstu finansējuma apmēru (avansā izmaksāto nacionālo finansējumu ārvalstu finansējuma daļas finansēšanai) no attiecīgajā gadā projekta īstenošanai plānoto finanšu līdzekļu apmēra;

40.1.2.2. ailēs "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam" un "n+1", "n+2", "n+3" norāda ārvalstu finansējuma daļas (avansā izmaksātā nacionālā finansējuma ārvalstu finansējuma daļas finansēšanai) izmaiņas attiecīgajā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam;

40.2. anotācijas III sadaļas 2.punktā ("Budžeta izdevumi") norāda:

40.2.1. ja n-gadā nav paredzēts finansējums šādai aktivitātei, tad ailēs "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam" un "n+1", "n+2", "n+3" norāda kopējo (ārvalstu finansējuma (avansā izmaksātā nacionālā finansējuma ārvalstu finansējuma daļas finansēšanai) un nacionālā līdzfinansējuma) attiecīgajā gadā projekta īstenošanai plānoto finanšu līdzekļu apmēru;

40.2.2. ja n-gadā ir paredzēts finansējums šāda projekta īstenošanai, tad:

40.2.2.1. ailē "n-tais gads" norāda kopējo (ārvalstu finansējuma un nacionālā līdzfinansējuma) budžetā kārtējam gadam paredzēto finansējuma apmēru;

40.2.2.2. ailēs "Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam" un "n+1", "n+2", "n+3" norāda kopējās (ārvalstu finansējuma (avansā izmaksātā nacionālā finansējuma ārvalstu finansējuma daļas finansēšanai) un nacionālā līdzfinansējuma) izmaiņas attiecīgajā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam.

41. Anotācijas III sadaļas 4.punktā ("Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai") sniedz priekšlikumus par papildu pasākumiem budžeta izdevumu optimizēšanai un projekta īstenošanai. Pasākumus atšifrē, norādot katra atsevišķā pasākuma ietekmi uz izdevumu segšanu. Kompensējošie pasākumi var būt:

41.1. institucionālie pārkārtojumi (likvidācija, reorganizācija, uzdevumu deleģēšana, publiskās un privātās partnerības īstenošana), kas atbrīvo finanšu resursus;

41.2. administratīvo izdevumu samazināšana, norādot, kurās izdevumu pozīcijās paredzēts izdevumu samazinājums;

41.3. izdevumu samazināšana institūcijas kompetencē esošām funkcijām, uzdevumiem vai pasākumiem ar zemāku aktualitāti salīdzinājumā ar projektā plānotajiem pasākumiem;

41.4. citi pasākumi, kurus institūcija uzskata par lietderīgiem, attiecīgi norādot veicamās darbības un sniedzot argumentētu pamatojumu, kas apliecina darbību nepieciešamību.

42. Anotācijas III sadaļas 5.punktā ("Precizēta finansiālā ietekme") norāda ar kompensējošiem pasākumiem koriģētu finansiālo ietekmi. To aprēķina, no anotācijas III sadaļas 3.punktā ("Finansiālā ietekme") norādītās summas atskaitot anotācijas III sadaļas 4.punktā ("Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai") norādīto summu. Pozitīvu finansiālo ietekmi apzīmē ar pluszīmi, bet negatīvu – ar mīnuszīmi.

43. Anotācijas III sadaļas 3.punktā ("Finansiālā ietekme") un 5.punktā ("Precizēta finansiālā ietekme") norādīto finansiālo ietekmi raksturojošo skaitli interpretē šādi:

43.1. pozitīva ietekme (ar pluszīmi) liecina, ka projekta īstenošana neprasa papildu resursus, ka tiek plānota budžeta līdzekļu ekonomija vai papildu budžeta ieņēmumi vai arī plānotā ekonomija pārsniedz nepieciešamos resursus;

43.2. negatīva ietekme (ar mīnuszīmi) liecina, ka projekta īstenošanai ir nepieciešami papildu resursi vai arī samazinās budžeta ieņēmumi.

44. Anotācijas III sadaļas 6.punktā ("Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins") norāda aprēķinus, ar kuriem pamato anotācijas III sadaļas 1.punktā ("Budžeta ieņēmumi"), 2.punktā ("Budžeta izdevumi") un 4.punktā ("Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai") norādītās izmaiņas budžeta ieņēmumos un izdevumos. Anotācijas III sadaļas 1., 2. un 4.punktu aizpilda pēc tam, kad veikti detalizēti ieņēmumu un izdevumu izmaiņu finanšu aprēķini.

45. Veicot ieņēmumu un izdevumu vai to izmaiņu aprēķinus, ņem vērā šādus vispārējos nosacījumus:

45.1. ieņēmumus un izdevumus visiem gadiem aprēķina, ievērojot n-tajā gadā veikto tirgus izpēti, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmēru un spēkā esošo atlīdzības sistēmu;

45.2. netiek ievērota n+1, n+2, n+3 gados paredzamā inflācija;

45.3. aprēķinātās izmaiņas budžeta ieņēmumos un izdevumos, kā arī fiskālo ietekmi norāda veselos skaitļos tūkstošos latu ar vienu zīmi aiz komata;

45.4. ieņēmumu un izdevumu izmaiņas valsts budžetā aprēķina tiešās pārvaldes iestādei (vai valsts budžeta programmai, ja tas nodrošina maksimālu detalizācijas pakāpi) vai pašvaldībai, kura ir iesaistīta projekta īstenošanā;

45.5. ja projekta īstenošanai budžeta finansējums nepieciešams tikai vienu gadu, anotācijā norāda, vai sagaidāmas pārmaiņas arī nākamo n+1, n+2, n+3 gadu budžeta ieņēmumos vai izdevumos pēc projekta pirmā īstenošanas gada (piemēram, ņemot vērā veselības, sociālās aprūpes, izglītības, kultūras un citu pakalpojumu saņēmēju skaita izmaiņas);

45.6. ja projektā paredzētie pasākumi tiek finansēti no ES vai citas ārvalstu finanšu palīdzības un nacionālā budžeta, atsevišķi tiek norādīta ES vai cita ārvalstu finansējuma un nacionālā līdzfinansējuma daļa, kas izteikta latos pēc attiecīgajam gadam Eiropas Centrālās bankas vai Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa.

46. Ja ieņēmumu (nodevas, maksas par pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu) pieaugums tiek pamatots ar pakalpojumu sniegšanas izmaksu pieaugumu un iekasētos līdzekļus plānots novirzīt ar konkrētā pakalpojuma sniegšanu saistīto izdevumu segšanai, anotācijas III sadaļā aizpilda arī 2.punktu ("Budžeta izdevumi"). Šādā gadījumā anotācijas III sadaļas 6.punktā ("Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins") norāda gan ieņēmumu, gan izdevumu izmaiņu pamatojumu un iekļauj salīdzinājumu ar līdzšinējo situāciju, identificējot galvenās pieauguma un samazinājuma pozīcijas.

47. Ja projekts rada izmaiņas budžeta ieņēmumos (to skaitā ieņēmumos no maksas pakalpojumiem un citos pašu ieņēmumos) n, n+1, n+2, n+3 gados, izmaiņas aprēķina, ņemot vērā maksas pakalpojumu saņēmēju vai ar attiecīgo nodokli (nodevu) apliekamo personu (objektu) skaitu, nodokļa (nodevas) likmi vai maksas pakalpojuma cenas un citu pašu ieņēmumu apmēru, kā arī iespējamos nodokļa (nodevas) vai maksas pakalpojuma cenas un citu pašu ieņēmumu maksājumu atvieglojumus un attiecīgo normu spēkā stāšanās laiku.

48. Ieņēmumu izmaiņas norāda, ievērojot normatīvajos aktos par ieņēmumu klasifikāciju noteikto ieņēmumu sadalījumu grupās un apakšgrupās.

49. Aprēķinot izmaiņas ieņēmumos, kas radušās, paaugstinot nodevas un likmes maksai par pakalpojumu, ievēro normatīvos aktus par valsts aģentūru publisko pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku.

50. Ja projekts rada izmaiņas budžeta izdevumos n, n+1, n+2, n+3 gados, izdevumu izmaiņas aprēķina, ņemot vērā plānoto vienību skaitu un vienības cenu (tarifu, likmi, izmaksas).

51. Aprēķinu atspoguļo budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu triju zīmju detalizācijas līmenī, norādot kodu nosaukumu. Ja informācija nav pietiekama vai tā ir grūti analizējama, tiešās valsts pārvaldes iestādei ir tiesības pieprasīt informāciju par izdevumu aprēķinu budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu četru zīmju detalizācijas līmenī.

52. Papildus šīs instrukcijas 51.punktā minētajam, ievēro šādus īpašos nosacījumus:

52.1. prognozēto atlīdzību nosaka, prognozētajam darbinieku skaitam mēneša darba samaksu nosakot atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba samaksu valsts sektorā un aprēķinos nepārsniedzot katra attiecīgā amata vidējo mēnešalgu (mēneša amatalgu, mēneša darba algu). Ja mēnešalga tiek noteikta, pamatojoties uz amatu klasifikācijas sistēmu, tad kā vidējo mēnešalgu piemēro 80 % no amatam atbilstošās mēnešalgu grupas 4.kvalifikācijas pakāpes maksimālās mēnešalgas. Ja amatam ir noteikts mēnešalgas (mēneša amatalgas, mēneša darba algas) diapazons, tad kā vidējo mēnešalgu piemēro attiecīgā amata mēnešalgas (mēneša amatalgas, mēneša darba algas) diapazona vidējo vērtību. Ja mēneša amatalgu (mēneša darba algu) nosaka atbilstoši izdienai, tad kā vidējo mēnešalgu piemēro mēneša amatalgu (mēneša darba algu) atbilstošai amata kategorijai, līmenim un izdienai vai dienesta pakāpei un izdienai. Aprēķinātajai mēnešalgai (mēneša amatalgai, mēneša darba algai) pieskaita obligātās piemaksas (kas strādājošajam noteiktas ar ārēju normatīvo aktu), kā arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;

52.2. kārtējo izdevumu apjomu nosaka, piemērojot attiecīgās ministrijas, citas tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības vai projekta īstenotājai radniecīgas iestādes vidējos izdevumus mēnesī uz vienu darbinieku, reizinātus ar darbinieku skaitu un attiecīgo laikposmu;

52.3. izdevumus pamatkapitāla veidošanai:

52.3.1. kustamajam īpašumam iegādes izmaksas nosaka atbilstoši projektā paredzēto pasākumu specifikai un apjomam. Lielākajām iegādēm (kuru izmaksas ir vienādas vai augstākas ar līgumcenām, uz kurām attiecas Publisko iepirkumu likuma procedūras) veic attiecīgās preces tirgus izpēti vairākās tirdzniecības vietās, noskaidrojot vidējo cenu, ko arī izmanto aprēķinā;

52.3.2. ja nepieciešams nekustamais īpašums un zeme, veic tirgus izpēti, izvērtējot iespējas attiecīgos objektus nomāt vai arī nosakot tirgus cenai atbilstošas izmaksas;

52.4. izmaksas, kuras paredzētas tikai vienreiz attiecīgā projekta ieviešanas laikā (vienreizējās izmaksas), un izmaksas, kuras regulāri plānotas turpmākajos n+1, n+2 un n+3 gados (pastāvīgās vai uzturēšanas izmaksas), tiek aprēķinātas un norādītas atsevišķi. Pastāvīgajās izmaksās vienreizējās izmaksas neiekļauj.

53. Anotācijas III sadaļas 7.punktā ("Cita informācija"):

53.1. norāda informāciju par projektā paredzēto pasākumu plānoto fiskālo ietekmi pēc n+3 gada, ja zināms projekta ieviešanas beigu gads;

53.2. norāda jebkuru citu informāciju, kas sniedz papildu skaidrojumu anotācijas III sadaļā norādītajai informācijai un kuru projekta izstrādātājs vai citas ieinteresētās puses uzskata par svarīgu;

53.3. ja anotācijas III sadaļā norādīts, ka nepieciešami papildu valsts budžeta līdzekļi – norāda, ka par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu lems Ministru kabinets, sagatavojot valsts budžetu n+1 gadam.

V. Anotācijas IV sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu" aizpildīšana

54. Anotācijas IV sadaļas 1.punktā ("Nepieciešamie saistītie tiesību aktu projekti") norāda:

54.1. tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, kā arī skaidro to nepieciešamību un būtību. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu;

54.2. citus spēkā esošus (vai jau apstiprinātus) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja Valsts sekretāru sanāksmē jau ir izsludināts tiesību akta projekts, kas paredz veikt nepieciešamos grozījumus citos tiesību aktos vai arī paredz atzīt par spēku zaudējušiem (atceltiem) citus tiesību aktus, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu;

54.3. institūciju, kas ir atbildīga par šīs instrukcijas 54.1.apakšpunktā minēto tiesību aktu projektu izstrādi un saskaņā ar šīs instrukcijas 54.2.apakšpunktu noteikto tiesību aktu grozījumu izstrādi vai tiesību aktu atzīšanu par spēku zaudējušiem (atceltiem);

54.4. termiņus, kādos nepieciešams izstrādāt šīs instrukcijas 54.1.apakš­punktā minētos tiesību aktu projektus un veikt grozījumus tiesību aktos vai atzīt par spēku zaudējušiem (atceltiem) tiesību aktus, kas norādīti saskaņā ar šīs instrukcijas 54.2.apakšpunktu.

VI. Anotācijas V sadaļas "Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām" aizpildīšana

55. Anotācijas V sadaļas 1.punktā ("Saistības pret Eiropas Savienību") norāda:

55.1. tā ES tiesību akta datumu, numuru un nosaukumu, kura prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar projektu;

55.2. termiņus, kādos jāpārņem vai jāievieš ES tiesību akti, kas norādīti saskaņā ar šīs instrukcijas 55.1.apakšpunktā noteikto, un saistībā ar šiem termiņiem – termiņu, kādā jāpieņem projekts;

55.3. projekta atbilstību tiesu judikatūrai (norāda Eiropas Savienības Tiesas, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas tiesas, Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumus vai citus dokumentus), kas interpretē attiecīgos ES tiesību aktus, kuri norādīti saskaņā ar šīs instrukcijas 55.1.apakšpunktu;

55.4. ja projekts ir jāpieņem, lai izbeigtu pret Latvijas Republiku uzsāktu pārkāpuma procedūras vai tiesvedības Eiropas Savienības Tiesā lietu, norāda pārkāpuma procedūras vai Eiropas Savienības Tiesā ierosinātās lietas numuru un to ES tiesību aktu, saistībā ar kuru ir uzsākta pārkāpuma procedūras lieta. Ja projekts jāpieņem, lai novērstu Latvijas Republikas tiesību akta neatbilstību Eiropas Savienības dibināšanas līgumam, norāda arī Eiropas Savienības dibināšanas līguma pantu, kurš ir pārkāpts.

56. Anotācijas V sadaļas 1.tabulā ("Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem") raksturo projekta atbilstības pakāpi ES tiesību aktiem, kas norādīti saskaņā ar šīs instrukcijas 55.1.apakšpunktu:

56.1. norāda katru attiecīgo ES tiesību akta pantu, daļu, punktu, apakšpunktu, ko pārņems vai ieviesīs projekts (A aile);

56.2. norāda katra projekta panta, daļas, punkta, apakšpunkta numuru, ar kuru tiks pārņemts vai ieviests ES tiesību akta pants, daļa, punkts vai apakšpunkts, kas norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 56.1.apakšpunktu (B aile);

56.3. norāda, vai attiecīgo ES tiesību aktu normas projektā tiek pārņemtas vai ieviestas pilnībā vai daļēji (C aile). Ja norāda, ka ES tiesību aktu normas tiek pārņemtas vai ieviestas daļēji:

56.3.1. sniedz attiecīgu skaidrojumu;

56.3.2. precīzi norāda, kad un kādā veidā tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā;

56.3.3. norāda institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā;

56.4. norāda, vai attiecīgais projekta pants, daļa, punkts, apakšpunkts (kas norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 56.2.apakšpunktu) paredz stingrākas prasības, nekā paredzēts attiecīgajā ES tiesību akta pantā, daļā, punktā, apakšpunktā (kas norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 56.1.apakšpunktu) (D aile). Ja projekts paredz stingrākas prasības:

56.4.1. sniedz attiecīgu skaidrojumu par šādu prasību nepieciešamību un samērīgumu;

56.4.2. norāda iespējamās alternatīvas (t.sk. alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi) – kādos gadījumos būtu iespējams izvairīties no stingrāku prasību noteikšanas, nekā paredzēts attiecīgajos ES tiesību aktos;

56.5. ja ES tiesību akts paredz rīcības brīvību dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas, norāda konkrētu ES tiesību akta normu un pamato, kādēļ ir vai nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas;

56.6. norāda informāciju par saistībām sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem.

57. Anotācijas V sadaļas 2.punktā (Citas starptautiskās saistības") norāda:

57.1. starptautisko tiesību aktu vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentu (turpmāk – starptautiskais dokuments), kurā noteiktās saistības uzņemas Latvijas Republika;

57.2. termiņus (ja tādi ir), kādos Latvijas Republikai jānodrošina saistību izpilde, kas izriet no katra starptautiskā dokumenta, kas norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 57.1.apakšpunktu, un saistībā ar šiem termiņiem – termiņu, kādā jāpieņem projekts;

57.3. projekta atbilstību tiesu judikatūrai (norāda tiesu spriedumus vai citus dokumentus), kas interpretē attiecīgo starptautisko dokumentu, kurš norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 57.1.apakšpunktu.

58. Anotācijas V sadaļas 2.tabulā ("Ar tiesību akta projektu uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei") raksturo ar projektu uzņemtās saistības, kas izriet no katra starptautiskā dokumenta, kurš norādīts saskaņā ar šīs instrukcijas 57.1.apakšpunktu:

58.1. norāda attiecīgajā starptautiskajā dokumentā noteiktās saistības, kā arī šo saistību būtību un konkrētus veicamos pasākumus vai uzdevumus, kas nepieciešami šo saistību izpildei (A aile);

58.2. starptautiskajā dokumentā paredzēto saistību īstenošanai nepiecie­šamajiem pasākumiem vai uzdevumiem, kas norādīti saskaņā ar šīs instrukcijas 58.1.apakšpunktu, norāda projekta panta, daļas, punkta, apakšpunkta numuru, kas paredz vai no kura izriet minētie pasākumi vai uzdevumi, vai arī norāda dokumentu, kurā sniegts izvērsts skaidrojums, kādā veidā tiks nodrošināta minēto pasākumu vai uzdevumu izpilde (B aile);

58.3. norāda informāciju par to, vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības, kas norādītas saskaņā ar šīs instrukcijas 58.1.apakšpunktu, tiek izpildītas pilnībā vai daļēji (C aile). Ja tiek norādīts, ka saistības tiek izpildītas daļēji:

58.3.1. sniedz attiecīgu skaidrojumu;

58.3.2. precīzi norāda, kad un kādā veidā tiks nodrošināta minēto starptautisko saistību izpilde pilnībā;

58.3.3. norāda institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā;

58.4. norāda, vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības, kas norādītas saskaņā ar šīs instrukcijas 58.1.apakšpunktu, nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.

59. Anotācijas V sadaļas 3.punktā ("Cita informācija") norāda papildu informāciju, kas raksturo projekta atbilstību Latvijas Republikas starp­tautiskajām saistībām (piemēram, informāciju par ES līmenī iepriekš veikto ES tiesību aktu ietekmes novērtējumu).

VII. Anotācijas VI sadaļas "Sabiedrības līdzdalība un šīs līdzdalības rezultāti" aizpildīšana

60. Anotācijas VI sadaļas 1.punktā ("Sabiedrības informēšana par projekta izstrādes uzsākšanu") norāda:

60.1. veidu, kādā sabiedrības pārstāvji tikuši informēti par projekta izstrādes uzsākšanu;

60.2. datumu, kad minētā informēšana ir notikusi.

61. Anotācijas VI sadaļas 2.punktā ("Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē") norāda:

61.1. sabiedrības pārstāvjus, ar kuriem notikušas konsultācijas projekta izstrādes procesā;

61.2. pamatojumu, kā tika izvēlēti sabiedrības pārstāvji, ar kuriem notikušas konsultācijas;

61.3. visus projekta izstrādes procesā izmantotos sabiedrības līdzdalības veidus.

62. Anotācijas VI sadaļas 3.punktā ("Sabiedrības līdzdalības rezultāti") norāda:

62.1. sabiedrības pārstāvju atbalsta pakāpi projektam (piemēram, atbalsta, neatbalsta vai daļēji atbalsta);

62.2. sabiedrības pārstāvju izteiktos būtiskākos priekšlikumus projekta izstrādes procesā;

62.3. vai un kādā veidā sabiedrības pārstāvju priekšlikumi ir ņemti vērā projekta izstrādes procesā. Ja sabiedrības pārstāvju priekšlikumi nav tikuši ņemti vērā, norāda, kādēļ.

63. Anotācijas VI sadaļas 4.punktā ("Saeimas un ekspertu līdzdalība") norāda:

63.1. vai ir notikušas konsultācijas ar Saeimas komisiju vai apakškomisiju (vai atsevišķiem Saeimas deputātiem), kā arī ar ekspertiem;

63.2. Saeimas komisijas vai apakškomisijas (vai atsevišķu Saeimas deputātu), kā arī ekspertu sniegto viedokli par projektu.

64. Anotācijas VI sadaļas 5.punktā ("Cita informācija") norāda citu informāciju par sabiedrības līdzdalību projekta izstrādes procesā, kā arī par sabiedrības informēšanu saistībā ar projekta izstrādi (piemēram, informāciju par notikušajiem vai plānotajiem mītiņiem un piketiem, informāciju par speciāliem sabiedrības informēšanas pasākumiem, kas tikuši organizēti projekta izstrādes laikā vai ko plānots organizēt pēc projekta pieņemšanas; informāciju par speciāliem pētījumiem, kas veikti, lai noskaidrotu sabiedrības attieksmi pret projektu).

VIII. Anotācijas VII sadaļas "Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām" aizpildīšana

65. Anotācijas VII sadaļas 1.punktā ("Projekta izpildē iesaistītās institūcijas") norāda institūciju, kas nodrošinās projekta izpildi.

66. Anotācijas VII sadaļas 2.punktā ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām") norāda, kā projekta izpilde ietekmē tās institūcijas funkcijas un uzdevumus, kura norādīta saskaņā ar šīs instrukcijas 65.punktu. Ja funkcijas un uzdevumi tiek paplašināti vai sašaurināti, sniedz skaidrojumu, kādā veidā šī paplašināšana vai sašaurināšana izriet no projektā iekļautajām normām.

67. Anotācijas VII sadaļas 3.punktā ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Jaunu institūciju izveide") norāda, vai saistībā ar projekta izpildi nepieciešams veidot jaunas institūcijas. Ja saistībā ar projekta izpildi nepieciešams veidot jaunu institūciju:

67.1. sniedz skaidrojumu par jaunās institūcijas kompetenci un darbības jomu;

67.2. sniedz skaidrojumu, kādēļ projekta izpildi nevar nodrošināt jau esošās institūcijas.

68. Anotācijas VII sadaļas 4.punktā ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Esošu institūciju likvidācija") norāda, vai saistībā ar projekta izpildi plānots likvidēt esošu institūciju. Ja saistībā ar projekta izpildi plānots likvidēt esošu institūciju:

68.1. norāda attiecīgās institūcijas nosaukumu;

68.2. sniedz skaidrojumu, vai un kā turpmāk tiks pildītas funkcijas un uzdevumi, ko līdz šim veica minētā institūcija.

69. Anotācijas VII sadaļas 5.punktā ("Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru. Esošu institūciju reorganizācija") norāda, vai saistībā ar projekta izpildi plānots reorganizēt esošu institūciju vai arī apvienot esošas institūcijas. Ja saistībā ar projekta izpildi plānota esošas institūcijas reorganizācija vai esošu institūciju apvienošana:

69.1. norāda attiecīgās institūcijas nosaukumu;

69.2. sniedz skaidrojumu, kā mainīsies šīs institūcijas funkcijas un uzdevumi;

69.3. sniedz skaidrojumu, kādēļ reģionālā vai vietējās pārvaldes līmenī nevar veikt funkcijas un uzdevumus, kas norādītas saskaņā ar šīs instrukcijas 69.2.apakšpunktu;

69.4. sniedz skaidrojumu, kādēļ funkcijas un uzdevumus, kas norādītas saskaņā ar šīs instrukcijas 69.2.apakšpunktu, nevar deleģēt nevalstiskajām un sociālo partneru organizācijām vai privātpersonām.

IX. Noslēguma jautājumi

70. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra instrukciju Nr.20 "Normatīvā akta projekta anotācijas aizpildīšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2007, 208.nr.).

71. Šajā instrukcijā paredzētās prasības anotācijas (anotācijas sadaļu) aizpildīšanai neattiecas uz tiesību aktu projektiem, kas pieteikti izsludināšanai Valsts sekretāru sanāksmē pirms šīs instrukcijas spēkā stāšanās.

72. Projektiem, kas iesniegti izskatīšanai Ministru kabinetā bez iepriekšējas izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē, šajā instrukcijā paredzētās prasības anotācijas (anotācijas sadaļu) aizpildīšanai var neattiecināt līdz 2010.gada 1.februārim.

73. Instrukcija stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Tieslietu ministrs M.Segliņš

 


Pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 15.decembra
instrukcijai Nr.19

Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)

I. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.

Pamatojums

Iekļauj informāciju atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 15.decembra instrukcijas Nr.19 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk – instrukcija) 1 3.punktā noteiktajam

2.

Pašreizējā situācija un problēmas

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 14.punktā noteiktajam

3.

Saistītie politikas ietekmes novērtējumi un pētījumi

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 15.punktā noteiktajam.

Aizpilda, ja tiesību akta projekts paredz konceptuāla rakstura izmaiņas esošajā tiesiskajā regulējumā

4.

Tiesiskā regulējuma mērķis un būtība

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 16.punktā noteiktajam

5.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 17.punktā noteiktajam

6.

Iemesli, kādēļ netika nodrošināta sabiedrības līdzdalība

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 18.punktā noteiktajam.

Aizpilda tikai tad, ja nav aizpildīta anotācijas VI sadaļa ("Sabiedrības līdzdalība un šīs līdzdalības rezultāti")

7.

Cita informācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 19.punktā noteiktajam, kā arī papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

II. Tiesību akta projekta ietekme uz sabiedrību

1.

Sabiedrības mērķgrupa

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 20.punktā noteiktajam

2.

Citas sabiedrības grupas (bez mērķgrupas), kuras tiesiskais regulējums arī ietekmē vai varētu ietekmēt

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 21.punktā noteiktajam

3.

Tiesiskā regulējuma finansiālā ietekme

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 22.punktā noteiktajam

4.

Tiesiskā regulējuma nefinansiālā ietekme

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 23.punktā noteiktajam

5.

Administratīvās procedūras raksturojums

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 24.punktā noteiktajam

6.

Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 25.punktā noteiktajam

7.

Cita informācija

Iekļauj papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

III. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi (tūkst. latu)

n+1

n+2

n+3

Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam

Izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam

Izmaiņas, salīdzinot ar kārtējo (n) gadu

Izmaiņas, salīdzinot ar kārtējo (n) gadu

Izmaiņas, salīdzinot ar kārtējo (n) gadu

1

2

3

4

5

6

1. Budžeta ieņēmumi:

         

1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpo-jumiem un citi pašu ieņēmumi

         

1.2. valsts speciālais budžets

         

1.3. pašvaldību budžets

         

2. Budžeta izdevumi:

         

2.1. valsts pamatbudžets

         

2.2. valsts speciālais budžets

         

2.3. pašvaldību budžets

         

3. Finansiālā ietekme:

         

3.1. valsts pamatbudžets

         

3.2. speciālais budžets

         

3.3. pašvaldību budžets

         

4. Finanšu līdzekļi papildu izde­vumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu samazinājumu norāda ar "+" zīmi)

X

       
       
       

5. Precizēta finansiālā ietekme:

X

       

5.1. valsts pamatbudžets

       

5.2. speciālais budžets

       

5.3. pašvaldību budžets

       

6. Detalizēts ieņēmumu un izdevu­mu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā):

 

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins

6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

7. Cita informācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 53.punktā noteiktajam, kā arī papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

IV. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.

Nepieciešamie saistītie tiesību aktu projekti

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 54.punktā noteiktajam

2.

Cita informācija

Iekļauj papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

V. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām

1.

Saistības pret Eiropas Savienību

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 55.punktā noteiktajam

2.

Citas starptautiskās saistības

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 57.punktā noteiktajam

3.

Cita informācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 59.punktā noteiktajam, kā arī papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

1.tabula
Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, numurs un nosaukums

Aizpilda, ja ar projektu tiek pārņemts vai ieviests vairāk nekā viens ES tiesību akts – jānorāda tā pati informācija, kas prasīta instrukcijas 55.1.apakšpunktā un jau tikusi norādīta arī V sadaļas 1.punkta ietvaros

 

A

B

C

D

Attiecīgā ES tiesību akta panta numurs (uzskaitot katru tiesību akta
vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš katru šīs tabulas A ailē minēto ES tiesību akta vienību

Informācija par to, vai šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības tiek pārņemtas vai ieviestas pilnībā vai daļēji.

Ja attiecīgā ES tiesību akta vienība tiek pārņemta vai ieviesta daļēji, – sniedz attiecīgu skaidrojumu, kā arī precīzi norāda, kad un kādā veidā ES tiesību akta vienība tiks pārņemta vai ieviesta pilnībā.

Norāda institūciju, kas ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā

Informācija par to, vai šīs tabulas B ailē minētās projekta vienības paredz stingrākas prasības nekā šīs tabulas A ailē minētās ES tiesību akta vienības.

Ja projekts satur stingrākas prasības nekā attiecīgais ES tiesību akts, – norāda pamatojumu un samērīgumu.

Norāda iespējamās alternatīvas (t.sk. alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi) – kādos gadījumos būtu iespējams izvairīties no stingrāku prasību noteikšanas, nekā paredzēts attiecīgajos ES tiesību aktos

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.1.apakšpunktā noteiktajam

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.2.apakšpunktā noteiktajam

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.3.apakšpunktā noteiktajam.

Ja attiecināms, iekļauj arī informāciju atbilstoši instrukcijas 56.3.1., 56.3.2. un 56.3.3.apakšpunktā noteiktajam

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.4.apakšpunktā noteiktajam.

Ja attiecināms, iekļauj arī informāciju atbilstoši instrukcijas 56.4.1. un 56.4.2.apakšpunktā noteiktajam

       

Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas.

Kādēļ?

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.5.apakšpunktā noteiktajam

Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 56.6.apakšpunktā noteiktajam

Cita informācija

Iekļauj papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

2.tabula
Ar tiesību akta projektu uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem
Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums

Aizpilda, ja ar projektu tiek uzņemtas saistības, kas izriet no vairāk nekā viena starptautiskā dokumenta, – jānorāda tā pati informācija, kas prasīta instrukcijas 57.1.apakšpunktā un jau tikusi norādīta arī V sadaļas 2.punkta ietvaros

 

A

B

C

Starptautiskās saistības (pēc būtības), kas izriet no norādītā starptautiskā dokumenta.

Konkrēti veicamie pasākumi vai uzdevumi, kas nepieciešami šo starptautisko saistību izpildei

Ja pasākumi vai uzdevumi, ar ko tiks izpildītas starptautiskās saistības, tiek noteikti projektā, norāda attiecīgo projekta vienību.

Vai arī norāda dokumentu, kurā sniegts izvērsts skaidrojums, kādā veidā tiks nodrošināta starptautisko saistību izpilde

Informācija par to, vai starptautiskās saistības, kas minētas šīs tabulas A ailē, tiek izpildītas pilnībā vai daļēji.

Ja attiecīgās starptautiskās saistības tiek izpildītas daļēji, sniedz attiecīgu skaidrojumu, kā arī precīzi norāda, kad un kādā veidā starptautiskās saistības tiks izpildītas pilnībā.

Norāda institūciju, kas ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 58.1.apakšpunktā noteiktajam

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 58.2.apakšpunktā noteiktajam

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 58.3.apakšpunktā noteiktajam

Ja attiecināms, iekļauj arī informāciju atbilstoši instrukcijas 58.3.1., 58.3.2. un 58.3.3.apakšpunktā noteiktajam

     

Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 58.4.apakšpunktā noteiktajam

Cita informācija

Iekļauj papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

VI. Sabiedrības līdzdalība un šīs līdzdalības rezultāti

1.

Sabiedrības informēšana par projekta izstrādes uzsākšanu

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 60.punktā noteiktajam

2.

Sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 61.punktā noteiktajam

3.

Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 62.punktā noteiktajam

4.

Saeimas un ekspertu līdzdalība

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 63.punktā noteiktajam

5.

Cita informācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 64.punktā noteiktajam, kā arī papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

 

VII. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām

1.

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 65.punktā noteiktajam

2.

Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 66.punktā noteiktajam

3.

Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru.

Jaunu institūciju izveide

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 67.punktā noteiktajam

4.

Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru.

Esošu institūciju likvidācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 68.punktā noteiktajam

5.

Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo struktūru.

Esošu institūciju reorganizācija

Iekļauj informāciju atbilstoši instrukcijas 69.punktā noteiktajam

6.

Cita informācija

Iekļauj papildu informāciju pēc tiesību akta projekta izstrādātāja ieskatiem.

Ja šādas informācijas nav, ieraksta – "Nav"

Tieslietu ministrs M.Segliņš

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!