• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Valsts kontrole: Par bērnu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.11.2009., Nr. 181 https://www.vestnesis.lv/ta/id/200601

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas konvertējamo valūtu kursi

Vēl šajā numurā

13.11.2009., Nr. 181

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts kontrole: Par bērnu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumiem

Lai arī pašvaldībām būtu jādara viss iespējamais, lai nodrošinātu bērnu tiesības uzaugt ģimenē, gadījumos, kad ģimene ar bērniem nonāk krīzes situācijā, pašvaldības bieži izvēlas nodrošināt bērnam ārpusģimenes aprūpi, t.i., aprūpi pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).

Tāpat, lemjot par ārpusģimenes aprūpes veidu, daļa pašvaldību sociālo dienestu un bāriņtiesu primāri izvēlas bērnu ievietot aprūpes iestādē, nevis audžuģimenē, kurā bērnam ir lielāka iespēja saņemt visu nepieciešamo, lai veicinātu pilnvērtīgu fizisko un intelektuālo attīstību.

Kvalitatīvas palīdzības sniegšanu ģimenēm, kurās ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi, audžuģimenēm un aizbildņiem ietekmē tas, ka 2008.gadā tikai 26,9% pašvaldību bija izveidoti sociālie dienesti, vēl 61,9% pašvaldību darbā bija pieņemts tikai viens sociālā darba speciālists, bet 11,2% sociālā dienesta uzdevumu veikšana tika deleģēta pašvaldības amatpersonai amatu apvienošanas kārtībā.

VK atklājusi, ka nav arī ievērota vienlīdzīga attieksme pret bērnu aprūpes iestādēm un audžuģimenēm, nosakot tām nepieciešamos finanšu līdzekļus bērna uzturēšanai. Lai arī bērna uzturēšanas izmaksas sociālās aprūpes iestādēs ir pieaugušas no 280 latiem līdz 461 latam mēnesī attiecīgi no 2005. līdz 2009.gadam, pabalsts bērna uzturam audžuģimenē, kas šobrīd ir noteikts ne mazāks kā 27 lati, nav pārskatīts kopš 1998.gada, un atlīdzība par audžuģimenes pienākumu pildīšanu 80 latu – no 2005.gada.

VK konstatējusi, ka valsts un pašvaldības nenodrošina samaksas piedziņu no vecākiem, kuriem ir atņemtas bērnu aprūpes tiesības, un šo funkciju viņu vietā veic valsts vai pašvaldība. Revidējamā laika posmā tam iztērēts 16 499 991 lats, no kuriem valsts līdzekļi nav atgūti, bet pašvaldības atguvušas līdzekļus 4266 latu apmērā, kas ir apmēram 0,03% no visiem izlietotajiem līdzekļiem.

Lai gan normatīvie akti nosaka, ka vecākiem, kuriem ir atņemtas bērna aprūpes tiesības, tiek pārtrauktas valsts sociālo pabalstu izmaksas par bērnu, kurš atrodas pilnā valsts vai pašvaldības apgādībā, bāriņtiesām nav noteikts pienākums iesniegt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) visu informāciju, kas ir par pamatu valsts sociālo pabalstu pārtraukšanai. Līdz ar to VSAA ir veikusi nepamatotas valsts sociālo pabalstu izmaksas.

VK uzskata, ka jāpilnveido Ministru kabineta (MK) noteikumi, kas regulē ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu samaksas kārtību un apmēru, jo tie ir nepilnīgi un nav vienoti piemērojami. Turklāt VK iesaka noteikt vienotu atgūstamās samaksas apmēru par ārpusģimenes aprūpi minimālo uzturlīdzekļu apmērā.

VK aicina Labklājības ministriju veidot politiku bērnu tiesību aizsardzības jomā, sniedzot atbalstu ģimenēm, pilnveidojot sociālo darbu, ārpusģimenes aprūpes sistēmu, un nodrošināt, ka bērnu ievietošana bērnu aprūpes iestādē būtu pēdējais iespējamais risinājums.

Likumības revīzija par valsts un pašvaldību iestāžu darbību, nodrošinot līdzekļu atgūšanu par sniegtajiem ārpusģimenes aprūpes pakalpojumiem, veikta par laika posmu no 2006.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 1.maijam.

Valsts kontroles informācija

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!