• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par vienotu sabiedrisko pakalpojumu regulatoru valsts līmenī. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.11.2009., Nr. 174 https://www.vestnesis.lv/ta/id/200046

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta komitejas sēdē: 2009.gada 2.novembrī

Vēl šajā numurā

03.11.2009., Nr. 174

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par vienotu sabiedrisko pakalpojumu regulatoru valsts līmenī

 

No 1.novembra stājās spēkā 2009.gada 11.jūnijā pieņemtie grozījumi likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, līdz ar to sabiedrisko pakalpojumu regulēšana vairs netiek dalīta valsts un pašvaldību regulējamās nozarēs, bet visus sabiedriskos pakalpojumus regulēs vienots regulators valsts līmenī – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija.

Līdz šim Latvijā bija divpakāpju regulēšanas sistēma, atdalot valsts līmenī regulējamās nozares no pašvaldību līmenī regulējamām nozarēm.

Valsts regulējamās nozarēs (enerģētika, pasts, dzelzceļš, elektroniskie sakari) ir izveidots vienots regulators – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, savukārt pašvaldību regulējamās nozarēs (siltumapgāde bez elektroenerģijas papildu izstrādes, ūdensapgāde un kanalizācija, atkritumu apsaimniekošana) sabiedriskos pakalpojumus regulēja attiecīgās pašvaldības izveidota iestāde — pašvaldību regulators.

No 1.novembra visas nozares regulēs Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija valsts līmenī, un līdz 2009.gada beigām visi pašvaldību regulatori tiks likvidēti. Reformas process uzsākts jau 2007.gadā, kad saskaņā ar līgumu ar Rīgas domi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija regulē sabiedriskos pakalpojumus Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā.

Vienotā regulatora institucionālā struktūra būs analoģiska pašreizējam Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas institucionālajam modelim, kurā lēmumus pieņem padome, savukārt nepieciešamo informācijas iegūšanu un izvērtēšanu, lēmumu sagatavošanu un to izpildes kontroli regulējamās nozarēs nodrošinās izpildinstitūcija. Lai nodrošinātu institūcijas saikni ar pakalpojumu lietotājiem un reģionālā līmenī strādājošiem pakalpojumu sniedzējiem, izpildinstitūcija tiks veidota pēc reģionālā principa, izveidojot reģionālas struktūrvienības uz pašreizējo pašvaldību regulatoru bāzes, ņemot vērā administratīvi teritoriālo reformu.

Vienota regulatora izveide dos skaidru efektivitātes pieaugumu, novēršot pašreiz esošās sadrumstalotās divu pakāpju regulēšanas sistēmas nepilnības. Piemēram, daudzas pašvaldības nemaz līdz šim nebija izveidojušas regulatorus, kā to prasīja likums, savukārt atsevišķu izveidoto pašvaldību regulatoru materiālais un tehniskais nodrošinājums ir nepietiekams pilnvērtīgai regulēšanas funkciju veikšanai. Pašvaldību regulatori vadās pēc Ministru kabineta izdotās Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas pašvaldību regulējamās nozarēs, tomēr regulatoru interpretācija par šīs metodikas piemērošanu atšķiras. Arī licenču izsniegšanas un uzraudzības prakse nav vienota. Tas rada nepamatotas atšķirības vienas nozares komersantu darbā atkarībā no komersantu atrašanās vietas.

No vienotas regulēšanas sistēmas sagaidāmi tādi ieguvumi kā visiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem skaidra, caurskatāma, vienota regulēšanas procedūra, lēmumu sagatavošanā un pieņemšanā tiks izmantota sistemātiski sagatavota informācija, radot stabilu un prognozējamu regulēšanas vidi gan pakalpojumu sniedzējiem, gan lietotājiem. Būs iespējams izmantot centralizētu juridisko un ekonomisko kompetenci, uzlabojot regulēšanas kvalitāti, kā arī centralizēt grāmatvedības un citas regulatoru darbībai nepieciešamas administratīvas funkcijas. Likvidējot 16 pašvaldību regulatorus un to vietā izveidojot četras reģionālās struktūrvienības, tiks samazināti ar sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu saistītie kopējie administratīvie resursi un to izmaksas. Tādējādi tiks noteikta mazāka valsts nodevas likme komersantiem par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu.

Visbeidzot vienota sabiedrisko pakalpojumu ekonomiskā regulēšana tādā nelielā valstī kā Latvija ir pilnībā atbilstoša pasaules praksei.

Vienota regulatora darbības mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilstu ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs saskaņā ar normatīvajiem aktiem, nosakot sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas kārtību un tiesiskās attiecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā.

Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!