• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2009. gada 10. februāra noteikumi Nr. 113 "Kārtība, kādā Nacionālie bruņotie spēki piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 17.02.2009., Nr. 26 https://www.vestnesis.lv/ta/id/187823

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.114

Kārtība, kādā Nacionālie bruņotie spēki tiek iesaistīti starptautiskajās glābšanas operācijās un starptautiskajās humānajās operācijās

Vēl šajā numurā

17.02.2009., Nr. 26

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 113

Pieņemts: 10.02.2009.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr.113

Rīgā 2009.gada 10.februārī (prot. Nr.11 10.§)

Kārtība, kādā Nacionālie bruņotie spēki piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā

Izdoti saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 17.panta trešo daļu

 

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Nacionālie bruņotie spēki piedalās:

1.1. avāriju likvidācijas neatliekamo pasākumu veikšanā (turpmāk – avārijas darbi) un glābšanas darbos;

1.2. ugunsdzēsības darbos;

1.3. ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā.

2. Nacionālos bruņotos spēkus iesaista avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā – palīdzības sniegšanā civilās aizsardzības sistēmai –, ja civilās aizsardzības sistēmas rīcībā esošie resursi ir nepietiekami apdraudējuma situācijas pārvarēšanas un seku likvidācijas neatliekamo pasākumu veikšanai un Nacionālo bruņoto spēku resursu piesaiste ievērojami paātrina ārkārtējo situāciju izraisījušo notikumu seku likvidācijas pasākumu izpildi, mazina iespējamos zaudējumus vai paātrina cilvēku glābšanu, vai ja Nacionālo bruņoto spēku rīcībā ir speciāls ekipējums šo darbību veikšanai.

3. Piedaloties avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā, Nacionālos bruņotos spēkus iesaista šādu darbu izpildē:

3.1. ugunsgrēka dzēšana;

3.2. pirmās palīdzības sniegšana cietušajiem iedzīvotājiem, viņu evakuācija, arī medicīniskā transportēšana ar gaisa kuģiem;

3.3. materiālo vērtību evakuācija un apsardze;

3.4. vides aizsardzības pasākumu veikšana;

3.5. palīdzības sniegšana civilajām institūcijām, ja notikusi masveida saslimšana ar infekcijas slimībām un nepieciešama karantīnas pasākumu nodrošināšana;

3.6. materiāli tehniskās palīdzības (piemēram, transports, tehnika, ierīces, gaisa kuģi, kuģi) sniegšana atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku rīcībā esošajiem resursiem;

3.7. palīdzības sniegšana medicīnisko rezervju izmantošanas nodrošināšanā;

3.8. citas darbības saskaņā ar Valsts civilās aizsardzības plānu.

4. Avārijas (izņemot aviācijas nelaimes gadījumus un jūras avārijas), ugunsdzēsības un glābšanas (izņemot aviācijas nelaimes gadījumus un jūras glābšanas darbus) darbos, kā arī neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā Nacionālos bruņotos spēkus iesaista:

4.1. ja Nacionālie bruņotie spēki nepilda uzdevumus, kas saistīti ar bruņotu konfliktu vai tā novēršanas pasākumiem;

4.2. ja nav izsludināts izņēmuma stāvoklis.

II. Kārtība, kādā Nacionālos bruņotos spēkus iesaista ugunsdzēsības darbos

5. Nacionālo bruņoto spēku vienību iesaistīšanu ugunsdzēsības darbos  sauszemes teritorijā pieprasa:

5.1. visā valsts teritorijā vai tās reģionā – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks vai viņa pilnvarotā persona, bet meža ugunsgrēka gadījumā – arī Valsts meža dienesta ģenerāldirektors vai viņa pilnvarotā persona;

5.2. administratīvajā teritorijā – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta teritoriālās struktūrvienības vadītājs, bet meža ugunsgrēka gadījumā – arī virsmežzinis vai viņa pilnvarotā persona. Par pieprasījumu informē Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Operatīvās vadības pārvaldes Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas (turpmāk – Operatīvās pārvaldīšanas nodaļa) operatīvo dežurantu.

6. Ja izsludināta paaugstinātas ugunsbīstamības situācija, aizsardzības ministrs, pamatojoties uz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieka vai Valsts meža dienesta ģenerāldirektora pieprasījumu par nepieciešamo gatavību Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sniegt atbalstu ugunsdzēsības darbos, izdod pavēli Nacionālo bruņoto spēku komandierim. Pavēlē nosaka veicamos uzdevumus un, ja nepieciešams, deleģē atbildīgo personu šo jautājumu koordinācijai.

7. Pieprasījumu iesaistīt Nacionālos bruņotos spēkus ugunsdzēsības darbos iesniedz un izpildi kontrolē šādā kārtībā:

7.1. Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvais dežurants vai Valsts meža dienesta ģenerāldirektors (vai viņa pilnvarotā persona) iesniedz pieprasījumu Nacionālo bruņoto spēku Apvienoto operāciju centram (turpmāk – Apvienoto operāciju centrs), norādot ugunsgrēka vietu un tā raksturu, vēlamo Nacionālo bruņoto spēku personāla skaitu, pildāmos uzdevumus un uzdevumu izpildei nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu daudzumu;

7.2. Apvienoto operāciju centrs:

7.2.1. ziņo par saņemto pieprasījumu aizsardzības ministram vai Nacionālo bruņoto spēku komandierim (vai viņa pilnvarotajai personai);

7.2.2. informē Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvo dežurantu vai Valsts meža dienesta ģenerāldirektoru (vai viņa pilnvaroto personu) par aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) pieņemto lēmumu;

7.2.3. paziņo aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmumu attiecīgā Nacionālo bruņoto spēku veida (vai uzdevuma izpildē iesaistītās vienības) operatīvajam dežurantam, kurš organizē lēmuma izpildi;

7.2.4. kontrolē aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmuma izpildi;

7.2.5. ziņo aizsardzības ministram vai Nacionālo bruņoto spēku komandierim (vai viņa pilnvarotajai personai) par darbu veikšanas rezultātiem un atgriešanos pastāvīgajā dislokācijas vietā.

8. Ja nepieciešams reaģēt nekavējoties:

8.1. lēmumu par iesaisti ugunsdzēsības darbos pēc Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta teritoriālās struktūrvienības vadītāja (vai viņa pilnvarotās personas) vai virsmežziņa (vai viņa pilnvarotās personas) pieprasījuma ir tiesīgs pieņemt attiecīgajā administratīvajā teritorijā dislocētās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris (ne ilgāk kā uz 24 stundām), ja ugunsdzēsības darbos iesaistāmo personu skaits nepārsniedz 50;

8.2. Nacionālo bruņoto spēku komandieris (vai viņa pilnvarotā persona) 24 stundu laikā izdod rīcību apstiprinošu pavēli par Nacionālo bruņoto spēku vienības iesaisti ugunsdzēsības darbos, ja ugunsdzēsības darbos iesaistāmo personu skaits nepārsniedz 50.

9. Lēmumu par iesaisti ugunsdzēsības darbos pieņem aizsardzības ministrs, ja iesaistāmo personu skaits pārsniedz 50.

10. Par pieņemto lēmumu iesaistīties ugunsdzēsības darbos administratīvajā teritorijā dislocētās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris nekavējoties informē:

10.1. Apvienoto operāciju centru, kas par to ziņo Nacionālo bruņoto spēku komandierim vai aizsardzības ministram;

10.2. attiecīgo teritoriālo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienību, bet meža ugunsgrēka gadījumā – virsmežzini.

11. Ugunsdzēsības darbos iesaistītās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris:

11.1. ziņo ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītājam par ierašanos un gatavību iesaistīties ugunsdzēsības darbos, kā arī par darbu pabeigšanu un notikuma vietas atstāšanu;

11.2. tiek iekļauts un strādā ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu operatīvā štāba sastāvā;

11.3. darbojas ugunsgrēka dzēšanas un glābšanas darbu vadītāja vadībā;

11.4. organizē drošības pasākumus, vada padotā personāla darbu un ir atbildīgs par dotā uzdevuma izpildi;

11.5. ziņo Apvienoto operāciju centram par darbu rezultātiem un atgriešanos pastāvīgajā dislokācijas vietā.

12. Apvienotā operāciju centra operatīvais dežurants informē Valsts robežsardzes Galvenās pārvaldes Robežapsardzības pārvaldes Operatīvās vadības dienestu par Nacionālo bruņoto spēku iesaisti ugunsdzēsības darbos pierobežas joslā.

III. Kārtība, kādā Nacionālos bruņotos spēkus iesaista avārijas un glābšanas darbos

13. Nacionālo bruņoto spēku vienības iesaistīšanu avārijas un glābšanas darbos sauszemes teritorijā pieprasa:

13.1. visā valsts teritorijā vai tās reģionā – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks vai viņa pilnvarotā persona;

13.2. administratīvajā teritorijā – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta teritoriālās struktūrvienības vadītājs. Par pieprasījumu informē Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvo dežurantu;

13.3. administratīvajā teritorijā – meklēšanas darbos, kas ir saistīti ar pazudušu cilvēku glābšanu, – Valsts policijas Operatīvās vadības struktūr­vienības vadītājs vai Valsts policijas teritoriālās policijas pārvaldes Operatīvās vadības struktūrvienības vadītājs. Par pieprasījumu informē Valsts policijas Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecāko vai Valsts policijas teritoriālās policijas pārvaldes Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecāko.

14. Pieprasījumu iesaistīt Nacionālos bruņotos spēkus avārijas un glābšanas darbos iesniedz un izpildi kontrolē šādā kārtībā:

14.1. Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvais dežurants (ja veicama meklēšana, – Valsts policijas Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecākais vai Valsts policijas teritoriālās policijas pārvaldes Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecākais) iesniedz pieprasījumu Apvienoto operāciju centram, norādot glābšanas darbu vai avārijas vietu un tās raksturu, vēlamo Nacionālo bruņoto spēku personāla skaitu, pildāmos uzdevumus un uzdevumu izpildei nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu daudzumu;

14.2. Apvienoto operāciju centrs:

14.2.1. ziņo par saņemto pieprasījumu aizsardzības ministram vai Nacionālo bruņoto spēku komandierim (vai viņa pilnvarotajai personai);

14.2.2. informē Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvo dežurantu (ja veicama meklēšana, – Valsts policijas Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecāko vai Valsts policijas teritoriālās policijas pārvaldes Operatīvās vadības struktūrvienības dežūrmaiņas vecāko) par aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmumu;

14.2.3. paziņo aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmumu attiecīgā Nacionālo bruņoto spēku veida (vai uzdevuma izpildē iesaistītās vienības) operatīvajam dežurantam, kurš organizē lēmuma izpildi;

14.2.4. kontrolē aizsardzības ministra vai Nacionālo bruņoto spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmuma izpildi, ziņo aizsardzības ministram vai Nacionālo bruņoto spēku komandierim (vai viņa pilnvarotajai personai) par darbu veikšanas rezultātiem un atgriešanos pastāvīgajā dislokācijas vietā.

15. Ja nepieciešams reaģēt nekavējoties:

15.1. lēmumu par iesaisti avārijas un glābšanas darbos pēc Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta teritoriālās struktūrvienības vadītāja (vai viņa pilnvarotās personas) pieprasījuma ir tiesīgs pieņemt attiecīgajā administratīvajā teritorijā dislocētās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris (ne ilgāk kā uz 24 stundām), ja ugunsdzēsības darbos iesaistāmo personu skaits nepārsniedz 50;

15.2. Nacionālo bruņoto spēku komandieris (vai viņa pilnvarotā persona) 24 stundu laikā izdod rīcību apstiprinošu pavēli par Nacionālo bruņoto spēku vienības iesaisti avārijas un glābšanas darbos, ja ugunsdzēsības darbos iesaistāmo personu skaits nepārsniedz 50.

16. Lēmumu par iesaisti avārijas un glābšanas darbos pieņem aizsardzības ministrs, ja iesaistāmo personu skaits pārsniedz 50.

17. Par pieņemto lēmumu iesaistīties avārijas un glābšanas darbos attiecīgajā administratīvajā teritorijā dislocētās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris nekavējoties informē:

17.1. Apvienoto operāciju centru, kas par to ziņo Nacionālo bruņoto spēku komandierim vai aizsardzības ministram;

17.2. attiecīgo teritoriālo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienību, kas par to ziņo Operatīvās pārvaldīšanas nodaļas operatīvajam dežurantam.

18. Avārijas un glābšanas darbos iesaistītās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris:

18.1. ziņo avārijas un glābšanas darbu vadītājam par ierašanos un gatavību iesaistīties avārijas un glābšanas darbos, kā arī par darbu pabeigšanu un notikuma vietas atstāšanu;

18.2. tiek iekļauts un strādā avārijas un glābšanas darbu operatīvā štāba sastāvā;

18.3. darbojas avārijas un glābšanas darbu vadītāja vadībā;

18.4. organizē drošības pasākumus, vada padotā personāla darbu un ir atbildīgs par dotā uzdevuma izpildi;

18.5. ziņo Apvienoto operāciju centram par darbu rezultātiem un atgriešanos pastāvīgajā dislokācijas vietā.

19. Apvienotā operāciju centra operatīvais dežurants informē Valsts robežsardzes Galvenās pārvaldes Robežapsardzības pārvaldes Operatīvās vadības dienestu par Nacionālo bruņoto spēku iesaisti avārijas un glābšanas darbos pierobežas joslā.

20. Pieprasīt, lai Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēki (turpmāk – Gaisa spēki) veic gaisa medicīnisko transportēšanu, ir tiesīgs Katastrofu medicīnas centra direktors (vai viņa pilnvarotā persona), par to informējot Gaisa spēku operatīvo dežurantu. Gaisa spēku operatīvais dežurants par saņemto pieprasījumu ziņo Gaisa spēku komandierim (vai viņa pilnvarotajai personai), kā arī ziņo Katastrofu medicīnas centram par Gaisa spēku komandiera (vai viņa pilnvarotās personas) lēmumu un gaisa kuģa un tā apkalpes gatavību veikt gaisa medicīnisko transportēšanu. Pēc šo darbību veikšanas Gaisa spēku operatīvais dežurants informē Apvienoto operāciju centra dežurantu par saņemto pieprasījumu un Gaisa spēku komandiera lēmumu, kā arī koordinē lidojumu saskaņošanu ar valsts akciju sabiedrību “Latvijas gaisa satiksme”. Katastrofu medicīnas centra speciālisti, atrodoties gaisa kuģī, ievēro drošības noteikumus.

21. Ja Ministru kabinets izsludina valsts enerģētisko krīzi, tiek paredzēti darbi, kurus Nacionālie bruņotie spēki veic valsts enerģētiskās krīzes seku likvidācijai. Nacionālo bruņoto spēku komandieris (vai viņa pilnvarotā persona) uzdotās darbības veic sadarbībā ar Enerģētikas krīzes centra vadītāju.

IV. Kārtība, kādā Nacionālos bruņotos spēkus iesaista ārkārtējo situāciju seku likvidācijā

22. Nacionālo bruņoto spēku vienību iesaistīšanu ārkārtējo situāciju izraisījušo notikumu seku likvidācijas neatliekamo pasākumu veikšanā (turpmāk – neatliekamo pasākumu veikšana ārkārtējā situācijā) – palīdzības sniegšanā civilās aizsardzības sistēmai – pieprasa:

22.1. Ministru kabinets (pēc Krīzes vadības padomes priekšlikuma) – ja ārkārtējā situācija izsludināta visā valsts teritorijā vai nozīmīgā tās daļā;

22.2. pašvaldību civilās aizsardzības komisija – ja ārkārtējā situācija izsludināta administratīvajā teritorijā;

22.3. valsts operatīvā medicīniskā komisija vai pilsētas (rajona) operatīvā medicīniskā komisija – ja izsludināta ārkārtējā medicīniskā situācija.

23. Aizsardzības ministrs izdod pavēli par Nacionālo bruņoto spēku vienību iesais­tīšanu neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā. Pavēlē ietver informāciju par:

23.1. ārkārtējās situācijas raksturu, ziņas par valsts pārvaldes iestādēm un dienestiem, kas piedalās ārkārtējo situāciju izraisījušo notikumu seku likvidācijā;

23.2. uzdevumu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem palīdzības sniegšanai civilās aizsardzības sistēmai neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā;

23.3. kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku darbība koordinējama ar neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā iesaistītajām valsts iestādēm un dienestiem.

24. Neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā iesaistītās Nacionālo bruņoto spēku vienības komandieris:

24.1. ziņo amatpersonai, kura vada neatliekamo pasākumu veikšanu ārkārtējā situācijā, un Apvienoto operāciju centram par ierašanos un gatavību iesaistīties seku likvidācijas darbos, kā arī par darbu pabeigšanu un notikuma vietas atstāšanu;

24.2. darbojas tās amatpersonas vadībā, kura vada neatliekamo pasākumu veikšanu ārkārtējā situācijā;

24.3. organizē drošības pasākumus, vada padotā personāla darbu un ir atbildīgs par dotā uzdevuma izpildi;

24.4. ziņo Apvienoto operāciju centram par darbu rezultātiem un atgriešanos pastāvīgajā dislokācijas vietā.

V. Nacionālo bruņoto spēku personāla sagatavošana un nodrošinājums ar materiāltehniskajiem līdzekļiem un speciālo aprīkojumu dalībai avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā

25. Avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā var iesaistīt attiecīgi sagatavotu Nacionālo bruņoto spēku personālu, kas nodrošināts ar uzdevuma izpildei nepieciešamo speciālo aprīkojumu.

26. Nacionālie bruņotie spēki organizē personāla apmācību, lai paaugstinātu personāla gatavību piedalīties avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā.

27. Par to Nacionālo bruņoto spēku vienību nodrošinājumu ar uzdevumu izpildei nepieciešamajiem materiāltehniskajiem līdzekļiem un speciālo aprīkojumu, kuras plānots iesaistīt avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī neatliekamo pasākumu veikšanā ārkārtējā situācijā, un minēto darbu veikšanai nepieciešamo materiālu rezervju izveidi ir atbildīgs Nacionālo bruņoto spēku komandieris.

VI. Noslēguma jautājums

28. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006.gada 6.novembra noteikumus Nr.909 “Kārtība, kādā Nacionālie bruņotie spēki piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā” (Latvijas Vēstnesis, 2006, 180.nr.).

Ministru prezidents I.Godmanis

Aizsardzības ministrs V.Veldre

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2009.gada 18.februāri.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!