• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Nacionālā programma Latvijas integrācijai Eiropas Savienībā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.08.1999., Nr. 246/247 https://www.vestnesis.lv/ta/id/18186

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Mantojumu ziņas

Vēl šajā numurā

04.08.1999., Nr. 246/247

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ceturtā atjaunotā versija. Saīsinātais variants

Nacionālā programma Latvijas integrācijai Eiropas Savienībā

Nobeigums. Sākums "LV" Nr.240/241., 28.07.1999

5.nodaļa: Sagatavot ekonomiku dalībai Eiropas Savienībā

Nozare Pasākumi Atbildīgā
institūcija
Funkcionējošas Veicināt Latvijas un ārvalstu Tieslietu
tirgus ekonomikas uzņēmējsabiedrību ienākšanu Latvijas tirgū, ministrija
pastāvēšana izveidojot ES standartiem atbilstošu tiesisko
bāzi komerctiesībās
Valsts un pašvaldību īpašumu privatizācija Ekonomikas
un uzņēmumu restrukturizācija ministrija
Latvijas ārējās tirdzniecības politikas Ekonomikas
saskaņošana ar Eiropas Savienības ārējās ministrija,
tirdzniecības politikas pamatnostādnēm Ārlietu
ministrija Finansu pakalpojumu likumdošanas Finansu
pilnveidošana un finansu tirgus uzraudzības ministrija
institūciju kapacitātes paaugstināšana
Radīt tiesisko reģistru infrastruktūru zemes Tieslietu
tirgus veicināšanai. Nodrošināt pilnvarotajiem ministrija
lietotājiem ātru un vieglu pieeju informācijai
no tiesiskā zemes reģistra (zemesgrāmatām).
Dažādu tiesisko reģistru integrācija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas Ekonomikas
sistēmas pilnveidošana Latvijas Republikā ministrija
Spēja sekmīgi Palīdzēt Latvijas valdībai nodrošināt Izglītības
izturēt konkurences konkurētspējīgu un elastīgu darbaspēka un zinātnes
spiedienu un attīstību, kas spētu izturēt ES konkurences ministrija
noturēties tirgus un tirgus spēku spiedienu
spēku apstākļos Nodarbinātības veicināšana atbilstoši ES Labklājības
izvirzītajām vadlīnijām ministrija
Nodrošināt ekonomikas attīstību un spēju Ekonomikas
izturēt konkurences spiedienu ES iekšējā ministrija
tirgus apstākļos, radot labvēlīgu vidi mazo
un vidējo uzņēmumu izveidošanai un to
darbības attīstīšanai
Veikt pasākumus, lai uzlabotu efektivitāti Zemkopības
un konkurētspēju lauksaimniecības pārtikas ministrija
sektorā, iekļaujot atvieglojumus
lauksaimniecības kredītiem un palielināt
kredītu garantiju fondu
Ilgspējīgas lauksaimniecības attīstības Zemkopības
nodrošināšana ministrija
Latvijas lauksaimniecības sektora Zemkopības
konkurētspējas nodrošināšana integrācijai ministrija
Eiropas Savienībā, nodrošinot zemju
konsolidāciju un lauku uzskaites
sistēmas darbību
Zivju resursu saglabāšanas un pārvaldes Zemkopības
nacionālās politikas ieviešana ministrija
Ar Latvijas dzelzceļa restrukturizāciju Satiksmes
saistītie pasākumi veiksmīgai dzelzceļa ministrija
konkurētspējai ar citiem transporta veidiem
Latvijas jaunās kuģošanas politikas Satiksmes
ieviešana ministrija
 
 
6.nodaļa: Sagatavoties Eiropas Savienības  dalībvalsts tiesību un pienākumu pārņemšanai
Nozare Apakšnozare Pasākums Atbildīgā
institūcija
Iekšējais Vispārējā Publiskās iegādes sistēmas Finansu
tirgus bez sistēma pilnveidošana un kontroles ministrija
robežām mehānisma stiprināšana
Autortiesību un blakustiesību Kultūras
nozares attīstība ministrija
Sekmēt Latvijas un ārvalstu Tieslietu
uzņēmumu ienākšanu Latvijas tirgū, ministrija
radot ES standartiem atbilstošu
normatīvo bāzi komerctiesībās
Pievienoties starptautiskajām Tieslietu
konvencijām rūpnieciskā īpašuma ministrija
jomā saskaņā ar Eiropas līguma
(67. pants) prasībām
Brīva preču Paplašināt un uzturēt metroloģisko Ekonomikas
kustība bāzi ministrija
Eiropas atbilstības novērtēšanas Ekonomikas
līguma (ECAA) noslēgšana ministrija
Izstrādāt nacionālos atbilstības Ekonomikas
novērtēšanas standartus "jaunās ministrija
pieejas" direktīvām atbilstoši valsts
ekonomikas un ES vajadzībām,
paātrināt standartu ieviešanas procesu
un sagatavot standartu ieviešanas plānu
Normatīvās bāzes un institucionālās Vides aiz-
sistēmas sakārtošana būvniecības sardzības
jomā atbilstoši ES nosacījumiem un reģionālās
attīstības
ministrija
Nodrošināt sabiedrību ar kvalitatīviem, Labklājības
efektīviem un drošiem medikamentiem ministrija
Nodrošināt sabiedrību ar veselīgu, Labklājības
kvalitatīvu un nekaitīgu pārtiku ministrija
Nodrošināt patērētāju tiesību aizsardzību Ekonomikas
Latvijā. Izveidot tirgus uzraudzības ministrija
sistēmu, kas nodrošina patērētāju
dzīvības un veselības aizsardzību
Ar ES nosacījumiem saskaņotas Vides aiz-
ķīmisko vielu un ģenētiski modificēto sardzības
organismu kontroles sistēmas izveidošana un reģionālās
attīstības
ministrija
Darba attiecību juridiskās kultūras, Labklājības
darba drošības un darbinieka veselības ministrija
aizsardzības līmeņa paaugstināšana
Brīva Finansu pakalpojumu likumdošanas Finansu
kapitāla pilnveidošana un finansu tirgus ministrija
kustība uzraudzības institūciju kapacitātes
paaugstināšana
Brīva Finansu pakalpojumu likumdošanas Finansu
pakalpojumu pilnveidošana un finansu tirgus ministrija
kustība uzraudzības institūciju kapacitātes
paaugstināšana
Brīva Profesionālo kvalifikāciju savstarpējās Izglītības
personu atzīšanas nodrošināšana - viens no un zinātnes
kustība personu pārvietošanās brīvības ministrija
īstenošanas nosacījumiem
Turpināt Labklājības sistēmas reformas Labklājības
(sociālās apdrošināšanas, sociālās ministrija
palīdzības un veselības sektoros)
Sagatavoties integrācijai Šengenas Ārlietu
valstu konsulāri informatīvajā sistēmā ministrija
Konkurence Nodrošināt Latvijas konkurences Ekonomikas
politikas realizēto uzraudzības un ministrija
aizsardzības pasākumu piemērošanu
Eiropas Savienības iekšējā tirgus prasībām
nolūkā stiprināt Latvijas uzņēmēju
konkurētspēju šajā tirgū
Valsts atbalsta uzraudzības Finansu
sistēmas attīstība ministrija
Inovācijas Informācijas Informātikas nozares juridiskās bāzes Satiksmes
sabiedrība izveidošana, lai veidotu informācijas ministrija
sabiedrību Latvijā
Izglītība, Pievienošanās un līdzdalība ES Izglītības
apmācība un jaunatnes un izglītības programmās. un zinātnes
jaunatne Turpināt "Phare" finansēto programmu ministrija
realizāciju
Palīdzēt Latvijas valdībai nodrošināt Izglītības
konkurētspējīga, elastīga un piemēroties un zinātnes
spējīga darbaspēka attīstību, kas spētu ministrija
izturēt ES konkurences un tirgus spēku
spiedienu
Zinātnes un Turpināt augstākās izglītības un Izglītības
tehnoloģiskā zinātnes reformu Latvijā un nodrošināt un zinātnes
attīstība sekmīgu piedalīšanos 5. ietvara ministrija
programmā. Izveidot Valsts
zinātniskos centrus Latvijas ZTA
prioritārajos virzienos
Telekomu- Telekomunikāciju sektora liberalizācija Satiksmes
nikācijas un sakārtošana atbilstoši Eiropas ministrija
Savienības prasībām
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas Ekonomikas
sistēmas pilnveidošana Latvijas Republikā ministrija
Audiovizuālie Kāpināt Latvijas audiovizuālās Kultūras
līdzekļi un industrijas (kino, TV programmas, ministrija
kultūra jaunās tehnoloģijas) jaudu un kapacitāti
Aktivizēt un intensificēt Latvijas Kultūras
līdzdalību EK kultūras programmās ministrija
( Raphael un Culture 2000 projektā)
Ekono- Nodokļi Nodokļu un muitas likumdošanas tālāka Finansu
miskie un pilnveidošana ministrija
fiskālie Valsts ieņēmumu dienesta Finansu
jautājumi modernizācija ministrija
Statistika Valsts statistikas rādītāju sistēmas Ekonomikas
pārveidošana atbilstoši ES statistikas ministrija
biroja (EUROSTAT) izstrādātā
"Statistisko prasību kopsavilkuma
( Statistical Requirements Compendiu )"
u.c. starptautisko institūciju prasībām
2000.gada tautas un lauksaimniecības Ekonomikas
skaitīšanas vispasaules skaitīšanas ministrija
ietvaros
Statistisko datu kvalitātes uzlabošana, Ekonomikas
pilnveidojot informātikas sistēmu ministrija
statistikas jomā
Sektoru Rūpniecība Nodrošināt ekonomikas attīstību un Ekonomikas
politikas spēju izturēt konkurenci ES iekšējā ministrija
tirgū, radot vidi mazo un vidējo
uzņēmumu izveidošanai un to
darbības attīstīšanai
Mazie un Nodrošināt ekonomikas attīstību un Ekonomikas
vidējie spēju izturēt konkurenci ES iekšējā ministrija
uzņēmumi tirgū, radot vidi mazo un vidējo uzņēmumu
izveidošanai un to darbības attīstīšanai
Lauksaim- Lauksaimniecības tirgus stabilizācija, Zemkopības
niecība ieviešot KLP instrumentus ministrija
Lopkopības produkcijas konkurētspējas Zemkopības
nodrošināšana Latvijas integrācijas ministrija
procesā Eiropas Savienībā, izveidojot
centralizētu ganāmpulku reģistru un
nodrošinot individuālu dzīvnieku apzīmēšanu
Lauksaimniecības produkcijas kvalitātes Zemkopības
un nekaitīguma prasību nodrošināšana ministrija
saskaņā ar ES standartiem, kas sekmētu
produkcijas konkurētspēju
Palielināt Zemkopības ministrijas Zemkopības
administratīvās spējas, lai nodrošinātu to, ministrija
ka Latvija varēs uzņemties saistības,
kuras uzliek dalība ES.
Uzlabot Zemkopības ministrijas Zemkopības
kapacitāti lēmumu pieņemšanai, ministrija
stiprinot informācijas un analīzes
sistēmu un izveidojot integrēto
administrēšanas un kontroles sistēmu
Nacionālās pārtikas kvalitātes kontroles Zemkopības
sistēmas pilnveidošana. ministrija
Mežu resursu saglabāšana un pārvaldes Zemkopības
nacionālās politikas ieviešana ministrija
Zivsaim- Zivju resursu saglabāšanas un Zemkopības
niecība pārvaldes nacionālās politikas ieviešana ministrija
Enerģētika Iekšējā enerģijas tirgus nosacījumu Ekonomikas
(tirgus veidošanas politikas un ministrija
konkurences politikas mijiedarbība,
apgādes drošība, vides aizsardzība,
racionāla resursu izmantošana)
apzināšana, izvērtēšana un pakāpeniska
ieviešana.
Satiksme Kuģošanas drošības, jūras vides Satiksmes
aizsardzības kontroles efektivitātes ministrija
uzlabošana Latvijas ūdeņos
Latvijas jaunās kuģošanas politikas Satiksmes
ieviešana ministrija
Latvijas sagatavošana iekļaušanai ES Satiksmes
autotransporta pakalpojumu tirgū ministrija
Satiksmes drošības uzlabošana kā Satiksmes
garants veiksmīgai integrācijai ES ministrija
satiksmes apritē
Integrētas un līdzsvarotas Satiksmes
daudzmodālas transporta sistēmas ministrija
izveidošana, tuvinot visu transporta
veidus un iekļaujoties kopējā Eiropas
transporta tīklā
Ar Latvijas dzelzceļa restrukturizāciju Satiksmes
saistītie pasākumi veiksmīgai dzelzceļa ministrija
konkurētspējai ar citiem transporta veidiem
Ekonomiskā Nodarbi- Darba attiecību juridiskās kultūras, Labklājības
un sociālā nātība un darba drošības un darbinieka veselības ministrija
kohēzija sociālie aizsardzības līmeņa celšana, lai integrētos
jautājumi Eiropas Savienības darba tirgū.
Nodarbinātības veicināšana atbilstoši Labklājības
ES izvirzītajām vadlīnijām ministrija
Sociālā dialoga veicināšana starp
darba devēju organizācijām, valsts Labklājības
institūcijām un arodbiedrībām ministrija
Eiropas strukturālo fondu apgūšanas Labklājības
spēju (finansiālie, administratīvie u.c. ministrija
aspekti) veidošana labklājības nozares
strukturālo reformu īstenošanai
Turpināt Labklājības sistēmas reformas Labklājības
(sociālās apdrošināšanas, sociālās ministrija,
palīdzības un veselības sektoros). Finansu
ministrija
Vienlīdzīgu tiesību principa ievērošana Labklājības
nodarbinātībā un ar to saistītajās nozarēs ministrija
(darba attiecības, sociālā apdrošināšana,
sociālā palīdzība u.c.)
Reģionālā Sagatavošanās darbam ar Eiropas Finansu
politika un Savienības Pirmsiestāšanās finansu ministrija
kohēzija instrumentiem, Strukturālajiem fondiem,
kā arī Kohēzijas fondu
Valsts interešu noteikšana attīstības Vides aiz-
plānošanā, lai tiktu saskaņotas valsts sardzības
un pašvaldību intereses. Reģionālās un reģionālās
attīstības politikas izstrāde un realizācija, attīstības
metodikas, ieteikumu izstrādes ministrija
turpināšana pašvaldību attīstības
plānošanai un demonstrācijas projektu
ieviešana reģionos un pašvaldībās.
Administratīvo spēju attīstīšana Zemkopības
strukturālo pārveidojumu lauksaimniecības ministrija
un lauku attīstības īstenošanai ES
pirmsiestāšanās un Strukturālo fondu
atbalsta programmās
Dzīves Vide Rūpnieciskā piesārņojuma kontroles Vides aiz-
kvalitāte nodrošināšana sardzības
un vide un reģionālās
attīstības
ministrija
Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas Vides aiz-
sistēmas attīstība sardzības
un reģionālās
attīstības
ministrija
Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas Vides aiz-
sistēmas izveide sardzības
un reģionālās
attīstības
ministrija
Ietekmes uz vidi novērtējuma sistēmas Vides aiz-
izveide, attīstība un vides informācijas sardzības
nodrošināšana sabiedrībai un reģionālās
attīstības
ministrija
Gaisa kvalitātes prasību saskaņošana Vides aiz-
ar ES un starptautiskajiem nosacījumiem sardzības
un reģionālās
attīstības
ministrija
Dzeramā ūdens, virszemes ūdeņu, Vides aiz-
peldvietu ūdeņu kvalitātes nodrošināšana, sardzības
notekūdeņu attīrīšanas uzlabošana, un reģionālās
sasniedzot attiecīgus ES standartus. attīstības
ministrija
Droša radioaktīvo un kodolmateriālu Vides aiz-
izmantošana, pilnīga valsts uzraudzība sardzības
radiācijas drošībā un kodoldrošībā, un reģionālās
realizējot ar ES nosacījumiem saskaņotās attīstības
prasības iedzīvotāju, personāla un ministrija
vides aizsardzībā.
Ar ES nosacījumiem saskaņotas ķīmisko Vides aiz-
vielu un ģenētiski modificēto organismu sardzības
kontroles sistēmas izveidošana un reģionālās
attīstības
ministrija
Ar ES nosacījumiem saskaņotas Vides aiz-
likumdošanas un institucionālās sardzības
sistēmas izveide aizsardzības no un reģionālās
trokšņa jomā attīstības
ministrija
Latvijas dabas aizsardzības sistēmas Vides aiz-
saskaņošana ar ES prasībām sardzības
un reģionālās
attīstības
ministrija
Patērētāju Nodrošināt patērētāju tiesību Ekonomikas
aizsardzība aizsardzību Latvijā; Izveidot tirgus ministrija
uzraudzības sistēmu, kas nodrošina
patērētāju dzīvības un veselības aizsardzību
Tūrisma likumdošanas un Vides aiz-
institucionālās sistēmas attīstīšana sardzības
un reģionālās
attīstības
ministrija
Tieslietas Imigranti/ Patvēruma meklētāju, bēgļu un Iekšlietu
un iekš- patvēruma personu, kurām piešķirta pagaidu ministrija
lietas meklētāji aizsardzība, nepieciešamās aizsardzības
nodrošināšana Latvijas Republikā
Robež- Sagatavoties integrācijai Šengenas Ārlietu
kontrole valstu konsulāri informatīvajā sistēmā. ministrija
Valsts austrumu robežas tehniskā Iekšlietu
nodrošinājuma (tehniskās apsardzes, ministrija
kontroles, sakaru un informācijas
sistēmu) uzlabošana un infrastruktūras
izveidošana
Latvijas - Igaunijas un Latvijas - Iekšlietu
Lietuvas robežas demarkācijas ministrija
pabeigšana un Latvijas - Baltkrievijas
un Latvijas - Krievijas robežas demarkācija.
Policija un Veikt Valsts policijas darbinieku Iekšlietu
sadarbība profesionālās sagatavotības līmeņa ministrija
organizētās paaugstināšanu, lai sekmīgi nodrošinātu
noziedzības sabiedrisko kārtību un efektīvāk veiktu
un korupcijas cīņu ar noziedzību
apkarošanā Reaģēšanas spēju pilnveidošana Iekšlietu
ārkārtējo situāciju pārvarēšanai. ministrija
Narkotiskās Narkotiku legālās aprites kontrole, Iekšlietu
vielas nelegālās aprites un narkomānijas ministrija
novēršana un apkarošana saistībā ar
Nacionālo narkotiku apkarošanas
programmu
Tiesu Starptautiskās tiesiskās sadarbības Tieslietu
sadarbība uzlabošana civillietās un krimināllietās. ministrija
Ārpolitika Tirdzniecība Saskaņot Latvijas ārējās tirdzniecības Ekonomikas
un starptau- politiku ar Eiropas Savienības ārējās ministrija,
tiskās ekono- tirdzniecības politikas pamatnostādnēm Ārlietu
miskās attie- ministrija
cības
Attīstība Institucionālās kapacitātes nodrošināšana Ārlietu
ES dalībvalsts saistību pārņemšanai ministrija
Muita Valsts ieņēmumu dienesta modernizācija Finansu
ministrija
Nodokļu un muitas likumdošanas tālākā Finansu
pilnveidošana ministrija
Vienota Sankciju mehānisma izveide, Ārlietu
ārpolitika un kas nodrošinātu ES ierobežojošo ministrija
drošības pasākumu īstenošanu
politika
Finansu Budžeta vadības procesa Finansu
jautājumi pilnveidošana ministrija
Uzlabot valsts finansu kontroles Valsts
mehānismu Kontrole,
Finansu
ministrija
Sagatavošanās darbam ar Eiropas Finansu
Savienības Pirmsiestāšanās finansu ministrija
instrumentiem, Strukturālajiem
fondiem, kā arī Kohēzijas fondu
 
 
7.nodaļa: Sagatavot valsts pārvaldi dalībai Eiropas Savienībā
Sektors: Apakšsektors Tehniskā anketa / Prioritārā darbība Atbildīgā
institūcija
Politikas Horizontālie Attīstīt un ieviest ES mācību Valsts
koordinācija jautājumi stratēģiju civilierēdņiem par ES un pārvaldes
administratīviem jautājumiem ar skola
mērķi nostiprināt civildienestu
Valsts pārvaldes institucionālās Valsts pār-
sistēmas attīstība valdes reformu
birojs
Civildienesta reforma Valsts pārval-
des reformu
birojs
Informēt Latvijas sabiedrību par Eiropas
jautājumiem, kas saistītit ar ES un integrācijas
Latvijas integrāciju ES un tās birojs
iesaisti integrācijas procesā
TTC kapacitātes palielināšana TTC
Nodrošināt Latvijas interesēm Ārlietu
atbilstošu sarunu ar Eiropas ministrija
Savienību pozīciju, attīstot
priekšstatu par ES pamatlīgumiem,
fondiem un politikām sarunu
sagatavošanas procesā un kļūstot
par ES dalībvalsti

 

 

8.nodaļa: Nacionālās programmas vadība un pārraudzība

Nacionālā programma integrācijai Eiropas Savienībā ir pamats Latvijas iestāšanās procesam un ar to saistītajām reformām. Tās uzdevums ir kalpot par vienotu integrācijas procesa vadības un koordinācijas instrumentu Latvijā. No tā, cik veiksmīga ir Nacionālā programma, ir atkarīga integrācijas procesa efektīva vadība kopumā. Šajā nodaļā izklāstīts Nacionālās programmas izstrādes, vadības un koordinācijas, ieviešanas un pārraudzības process un tajā iesaistīto pušu funkcijas.

Latvijai, strādājot ar Nacionālo programmu, 1998.gads bija nozīmīga pieredze. Ir pagājis tikai gads kopš Nacionālās programmas ieviešanas Latvijā, un tas ir mazs laika posms, lai programmu pilnvērtīgi integrētu valsts pārvaldes sistēmā. Tomēr pēdējo mēnešu laikā uzsāktā Nacionālās programmas plānošanas un valsts budžeta izstrādes procesu sasaiste ir nozīmīgs solis, kas liecina par to, ka nākotnē iespējama daudz ciešāka saikne starp veicamajiem uzdevumiem un līdzekļiem, kas nepieciešami, lai tos īstenotu. Nacionālās programmas sasaiste ar valsts budžeta plānošanu, izstrādi un izpildi nodrošinās integrācijas procesa efektīvu vadību un koordināciju kopumā. Būtiska ir Eiropas līguma ietvaros izveidoto institūciju arvien pieaugošā loma iestāšanās procesa pārraudzībā.

 

Nacionālās programmas vadības un koordinācijas process

Sagatavošanās dalībai Eiropas Savienībā ir pastāvīgs process, kura laikā tiek noteiktas prioritātes un plānota to īstenošanai nepieciešamā rīcība, kā arī vērtēts paveiktais un risinātas problēmas. Tā rezultātā tiek veiktas nepieciešamās izmaiņas valsts pārvaldes institūciju rīcības plānos un programmās. Gada kopējais progress tiek izvērtēts Eiropas Komisijas Kārtējā ziņojumā par Latvijas progresu ceļā uz iestāšanos. Šis process ir ikgadējs cikls, ko var attēlot šādā shēmā:

6.shēma: Ikgadējā Nacionālās programmas pārskatīšanas cikla modelis

SHEMA6~1 COPY.JPG (28690 BYTES)

Eiropas Komisijas Kārtējais progresa ziņojums

Ikgadējā Nacionālās programmas izstrādes un ieviešanas cikla sākuma punkts ir Eiropas Komisijas Kārtējais ziņojums par Latvijas progresu. Tas ir visaptverošs pārskats par Latvijas atbilstību t.s. Kopenhāgenas un Madrides kritērijiem. Uz šī ziņojuma pamata tiek sagatavots arī Pievienošanās partnerības dokuments Latvijai, kas nosaka integrācijas procesa prioritātes īsā un vidējā laika termiņā.

Eiropas Komisija sagatavo savu ziņojumu, ņemot vērā gan Latvijas valdības izstrādāto ziņojumu par progresu, gan arī diskusiju rezultātus Eiropas līguma ietvaros izveidotajās kopējās institūcijās.

 

Pievienošanās partnerība

Nacionālā programma pamatā ir balstīta uz Pievienošanās partnerības dokumentā noteiktajām prioritātēm, kuras izstrādā Eiropas Komisija, konsultējoties ar Latvijas valdību. Pievienošanās partnerības prioritātes tiek regulāri pārskatītas un papildinātas, sekojot Eiropas Komisijas Kārtējam ziņojumam. Pievienošanās partnerības prioritāšu noteikšana ir konsultāciju process starp Eiropas Komisiju un Latvijas valdību, ko pārstāv Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvā darba grupa. Tā informē Vecāko amatpersonu sanāksmi par konsultāciju norisi, kā arī iesniedz apspriešanai Eiropas integrācijas padomē sagatavotos priekšlikumus par Pievienošanās partnerības jaunajām prioritātēm.

Pievienošanās partnerības prioritātes īsam un vidējam laika termiņam tiek noteiktas, ņemot vērā to izpildi iepriekšējā gadā. Šajā posmā tiek izvirzītas jaunas prioritātes, kā arī vajadzības gadījumā var pārskatīt esošo prioritāšu izpildes termiņus. Pievienošanās partnerības pārskatītās prioritātes tālāk noteiks Nacionālās programmas pasākumu izpildes termiņus.

 

Nacionālās programmas prioritāšu noteikšana

Pēc Eiropas Komisijas Regulārā ziņojuma saņemšanas ar Vecāko amatpersonu sanāksmes lēmumu tiek izveidota Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvā darba grupa, kurā ietilpst pārstāvji no Ārlietu ministrijas, Eiropas integrācijas biroja, Valsts pārvaldes reformu biroja un Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvaldes. Šī grupa izvērtē Eiropas Komisijas ziņojumu attiecībā par Nacionālās programmas prioritātēm, uzaicinot arī ministriju un citu institūciju pārstāvjus novērtēt Eiropas Komisijas ziņojumā teikto, kā arī ierosina nepieciešamās izmaiņas Nacionālajā programmā. Darba grupas rekomendācijas tiek apspriestas Vecāko amatpersonu sanāksmē un apstiprinātas Eiropas integrācijas padomē.

Integrācijas procesa prioritāšu noteikšana kļūst arvien nozīmīgāka arī plašākai sabiedrībai. Par to liecina nevalstiskā sektora, uzņēmēju un citu interešu grupu pieaugošā interese par integrācijas procesa ietekmi uz tālāko Latvijas attīstību. Šo grupu līdzdalība prioritāšu formulēšanā ir svarīgs elements, lai veidotu vienotu izpratni par nepieciešamajām reformām. Ministrijām un citām institūcijām jau ir izveidotas ciešas sadarbības attiecības ar tām pakļauto sektoru pārstāvjiem. Latvijas valdība turpina šajā jomā uzsākto, un šobrīd tiek apspriesta iespēja izveidot mehānismu regulāram un strukturētam dialogam starp valdību un nevalstiskā sektora pārstāvjiem.

Izmaiņas Nacionālās programmas struktūrā

Pamatojoties uz Eiropas Komisijas novērtējumu par Nacionālo programmu, uz Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvās darba grupas ieteikumiem un ņemot vērā Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē nolemto, Eiropas integrācijas birojs sagatavo koncepciju par izmaiņām Nacionālās programmas struktūrā un iesniedz to apstiprināšanai Vecāko amatpersonu sanāksmē.

Darba plānu un projektu tehnisko anketu izstrāde

Laika posmā no decembra līdz februāra beigām ministrijas un citas institūcijas sagatavo darba plānus Nacionālās programmas prioritāšu ieviešanai, lietojot tehnisko anketu un projektu vadības metodoloģiju. Eiropas integrācijas birojs un Valsts pārvaldes reformu birojs veic ministriju un citu iesaistīto institūciju darbinieku apmācību un sniedz nepieciešamo atbalstu projektu tehnisko anketu sagatavošanā.

Finansējums

Ministrijas un citas institūcijas ir atbildīgas par Nacionālās programmas prioritāšu iekļaušanu savos darba plānos un finansējuma pieprasījumos no valsts budžeta. Pieprasījumi tiek izskatīti un priekšroka tiek dota tiem, kuri atbilst Pievienošanās partnerības īsā un vidējā termiņa prioritātēm. Līdzīgi tiek izvērtēti arī ministriju priekšlikumi ikgadējai "Phare" Nacionālajai programmai, kuras izstrādi koordinē Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvalde.

1999.gada laikā Finansu ministrija kopā ar EIB turpinās darbu pie modeļa, kādā veidā labāk nodrošināt saikni starp integrācijas procesa plānošanu un valsts budžeta sagatavošanas procesu.

Programmas apstiprināšana

Nacionālā programma tiek apstiprināta Ministru kabinetā. Pēc apstiprināšanas programma tiek iesniegta Eiropas Komisijai, kas izvērtē tās atbilstību un piemērotību integrācijas procesa vajadzībām. Ir paredzams, ka šis izvērtējums būs daļa no Eiropas Komisijas Kārtējā ziņojuma par Latvijas progresu ceļā uz iestāšanos.

Programmas izpildes pārraudzība un kontrole

Nacionālās programmas izpilde tiks pārraudzīta un kontrolēta gan iekšēji - ministrijās un citās institūcijās, Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē, gan arī kopīgi ar Eiropas Komisiju - diskutējot par jautājumiem, kas saistīti ar Nacionālo programmu, Eiropas līguma ietvaros izveidotajām institūcijām, kā arī gatavojot Latvijas nacionālo progresa ziņojumu Eiropas Komisijai. Pārskati par programmas izpildi tiks sagatavoti regulāri - ne retāk kā reizi divos mēnešos.

Latvijā Nacionālās programmas pārraudzību un kontroli veic ministrijas un citas institūcijas, kas atbild par to kompetencē esošajām projektu tehniskajām anketām Nacionālajā programmā. Nacionālās programmas uzdevumu izpilde ministrijās tiek kontrolēta pastāvīgi, izmantojot arī elektronisko Eiropas integrācijas informācijas sistēmu (EIIS), kas ir izstrādāta, lai atvieglotu Nacionālās programmas izpildes, vadības un koordinācijas procesu. Katras ministrijas vai institūcijas pārstāvis, kas parasti ir Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieks, regulāri sniedz arī apkopojošu pārskatu VAS par Nacionālās programmas izpildi. Ziņojumā tiek aplūkoti sasniegumi un esošās un paredzamās problēmas Nacionālās programmas prioritāšu izpildē un, kur iespējams, tiek sniegti priekšlikumi problēmu risināšanai. Šādu ziņojumu ministrijas un institūcijas sagatavo uz katru trešo VAS sēdi. Eiropas integrācijas birojs, balstoties uz ministriju sagatavotajiem ziņojumiem, izstrādā apkopojošu pārskatu par Nacionālās programmas prioritāšu izpildi atbilstoši laika grafikam, ko nosaka ārējās pārraudzīšanas un kontroles vajadzības.

Kopējā pārraudzība notiek, gatavojot apkopojošus ziņojumus par progresu Eiropas Komisijai un ES dalībvalstīm. Šie ziņojumi tiek izmantoti gan ikgadējā progresa ziņojuma vajadzībām, gan arī apspriešanai Eiropas līguma ietvaros izveidotajās institūcijās - Asociācijas padomē, Asociācijas komitejā un apakškomitejās. Tas nozīmē, ka šādi apkopojoši ziņojumi tiek gatavoti vismaz trīs reizes gadā (zemāk minētais laiks ir uzskatāms par indikatīvu):

februārī - gatavojoties Asociācijas padomei, kā arī apkopojot paveikto par iepriekšējo gadu;

no aprīļa beigām līdz jūnija vidum - gatavojot materiālus gan Latvijas progresa ziņojumam, gan arī Asociācijas komitejas vajadzībām;

augustā - gatavojot papildinājumus Latvijas progresa ziņojumam.

Apkopojošos ziņojumus kopīgi sagatavo Eiropas integrācijas birojs un Ārlietu ministrija.

Eiropas līgums un Nacionālā programma

Eiropas līgums ir Latvijas un Eiropas Savienības attiecību tiesiskais pamats. Līguma preambulā minētais mērķis ir Latvijas sagatavošana dalībai Eiropas Savienībā. Nacionālā, programma, ir viens no instrumentiem Eiropas līgumā noteiktā mērķa sasniegšanai. Pašlaik Eiropas Savienības pastiprinātās pirmsiestāšanās stratēģijas ietvaros notiek visu integrācijas instrumentu harmonizācija. Šie instrumenti ir: Eiropas līgums un tā ietvaros izveidotās institūcijas Nacionālā programma, Eiropas Komisijas Kārtējais progresa ziņojums un Pievienošanās partnerības dokuments. Attiecībā uz saikni starp Eiropas līgumu un Nacionālo programmu tas nozīmē, ka Asociācijas padomē, Asociācijas komitejā un apakškomitejās notiek diskusijas par Nacionālās programmas prioritāšu izpildi.

Atskaites punkts kopējam Nacionālās programmas izvērtējumam ir Pievienošanās partnerībā noteiktās prioritātes īsam un vidējam laika periodam, ko regulāri sagatavos Eiropas Komisija pēc konsultācijām ar Latvijas valdību.

Diskusijas Asociācijas komitejā un apakškomitejās aptver Pievienošanās partnerībā noteiktās prioritātes un dod kopēju vērtējumu par sasniegto. Apakškomitejās tiks analizēta katra atsevišķa sektora attīstība, ar to saistītās problēmas, kā arī tiks meklēti šo problēmu risinājumi. Asociācijas komitejas un apakškomiteju vērtējums par paveikto tiks analizēts Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē, kas lems par nepieciešamajām izmaiņām Nacionālajā programmā.

 

Nacionālās programmas prioritāšu izpildes  ikdienas vadība un kontrole

Nacionālās programmas izpilde ir atkarīga no tā, cik labi tiek organizēts ikdienas koordinācijas un kontroles darbs ministrijās un citās iesaistītajās institūcijās. 1998.gads atklāja nepilnības Nacionālās programmas vadības, koordinācijas un kontroles sistēmā gan ministriju un citu institūciju, gan arī nacionālajā līmenī. Nacionālās programmas pārskatīšanas laikā pastiprināta uzmanība tika pievērsta tieši vadības un kontroles jautājumiem. Ņemot vērā EIB ieteikumus Vecāko amatpersonu sanāksmei par Nacionālās programmas vadības un kontroles procesa uzlabošanu, turpmāk darbosies šāda vadības, koordinācijas un kontroles shēma:

7.shēma: Nacionālās programmas vadība un kontrole

SHEMA7~1 COPY.JPG (56252 BYTES)

Ministriju vai citu iesaistīto institūciju pārziņā ir viena vai vairākas projektu tehniskās anketas, kurās plānota šīs ministrijas vai institūcijas rīcība Nacionālās programmas mērķu sasniegšanā. Katrai anketai ir norādīts tās koordinators - persona, kas pārzina tehniskās anketas projekta norisi, par ko pastāvīgi informē ministrijas vai citas institūcijas Nacionālās programmas koordinatoru;

Nacionālās programmas koordinators savukārt ir konkrēta persona katrā ministrijā vai institūcijā, kas ir iesaistīta Nacionālajā programmā. Šī persona atbild par tehnisko anketu koordinatoru sagatavotās informācijas pastāvīgu apkopošanu un ievietošanu elektroniskajā Eiropas integrācijas informācijas sistēmā (EIIS), kā arī par atskaišu sagatavošanu ministrijas vai institūcijas Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībniekam;

Katras ministrijas vai institūcijas Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieks atbild par Nacionālās programmas koordināciju kopumā, kā arī sniedz apkopojošu ziņojumu VAS par paveikto, problēmām un to iespējamajiem risinājumiem;

Eiropas integrācijas birojs koordinē Nacionālās programmas izpildi kopumā. EIB darbinieki ir atbildīgi par noteiktiem Nacionālās programmas sektoriem un pārrauga programmas izpildi. EIB sagatavo arī apkopojošus ziņojumus par progresu Nacionālās programmas izpildē. EIIS atrodas EIB pārraudzībā, un biroja darbinieki seko līdzi, lai šī sistēma tiktu pastāvīgi papildināta ministriju un citu institūciju līmenī;

Vecāko amatpersonu sanāksme ir forums, kurā regulāri tiek apspriesti jautājumi par Nacionālās programmas izpildes gaitu. Katrā trešajā sēdē ministriju un citu institūciju Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieki informē sanāksmi par panākto progresu, problēmām un to risinājumiem. Eiropas integrācijas padome tiek iepazīstināta ar šo sēžu rezultātiem un secinājumiem.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!