• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Eiropas Savienības finanšu resursu apguvi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.05.2008., Nr. 84 https://www.vestnesis.lv/ta/id/176120

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Saeimas delegācija, uzturoties oficiālā vizītē Kanādā un tiekoties ar tās augstākajām amatpersonām

Vēl šajā numurā

30.05.2008., Nr. 84

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par Eiropas Savienības finanšu resursu apguvi*

 

Īpašu uzdevumu ministrs Eiropas Savienības finanšu pārvaldes lietās Normunds Broks:

 

Šajā ziņojumā iekļauta informācija par 2004.–2006.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu apguves gaitu 2008.gada 1.ceturksnī un 2007.–2013.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu apguves uzsākšanu. Iepriekšējais Finanšu ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums izskatīts Ministru kabineta 2007.gada 12.februāra un 19.februāra sēdēs (prot.Nr.9, 26.§, prot.Nr.11, 10.,11.§).

1. ES struktūrfondu apguves gaita

1.1. ES struktūrfondu (SF) finanšu progress līdz 31.03.2008.

Līdz 31.03.2008. SF finansējuma saņēmējiem (projektu īstenotājiem) kopā izmaksāti 304 miljoni latu jeb 69% no kopējā pieejamā SF finansējuma. Salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni šis rādītājs ir palielinājies par 6,2 procentu punktiem jeb 27,3 miljoniem latu. Salīdzinoši lielāks maksājumu pieaugums ir ERAF un ESF projektos – attiecīgi par 6,8 un 6,4 procentu punktiem salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni. ELGVF un ZVFI projektu ietvaros maksājumi 2008.gada 1.ceturksnī pieauguši par 4,7 un 2,6 procentu punktiem.

Līdz 31.03.2008. SF izdevumi deklarēti Eiropas Komisijā (EK) 268,9 miljonu latu apmērā jeb 61,2% no kopējā valstij piešķirtā SF finansējuma. Jānorāda, ka 2008.gada 1.ceturksnī EK deklarēti vien ERAF līdzekļi 7,2 miljoni latu jeb 2,7% apmērā no ERAF kopējā finansējuma, līdz ar to kopējais SF deklarēto līdzekļu apjoms 2008.gada 1.ceturksnī ir zems – 1,6% no kopējā SF finansējuma. EK veikusi atmaksas Latvijas valsts budžetā ERAF ietvaros tādā pašā apjomā, kā deklarēts EK. Papildus ZVFI ietvaros 2008.gada 1.ceturksnī EK atmaksājusi 0,7 miljonus latu (4,1% no ZVFI finansējuma), līdz ar to kopējais EK veikto atmaksu pieaugums 2008.gada 1.ceturksnī ir 1,8 procentu punkti jeb 7,9 miljoni latu.

Lai nodrošinātu to, ka Latvijas budžetā tiks atmaksāti visi Latvijai piešķirtie SF līdzekļi, līdz 2008.gada beigām EK jādeklarē 175,1 miljons eiro (123,1 miljons latu) ERAF finansējuma, 47,1 miljons eiro (33 miljoni latu) ESF finansējuma, 16,4 miljoni eiro (11 miljoni latu) ELVGF finansējuma un 4,5 miljoni eiro (3,2 miljoni latu) ZVFI ietvaros.

1.2. SF pieprasījumu plāna/Ministru kabineta 19.02.2008. sēdes protokollēmuma (prot.Nr.11, 11.§) un Ministru kabineta 18.09.2007. sēdes protokollēmuma (prot.Nr.52, 63.§) 1.4.apakšpunkta izpilde līdz 31.03.2008.

Lai nodrošinātu efektīvu SF apguvi 2008.gadā un kopējo finanšu progresu, Ministru kabineta 19.02.2008. sēdē astoņiem nozaru ministriem tika uzdots līdz 31.03.2008. nodrošināt maksājumus SF finansējuma saņēmējiem SF aktivitātes ietvaros vismaz par 50% no aktivitātes SF un virssaistību finansējuma visās SF aktivitātēs un 50% no aktivitātes SF finansējuma trijās Izglītības un zinātnes ministrijas aktivitātēs, kā arī nodrošināt iepirkumu veikšanu un līgumu noslēgšanu visos SF projektos (prot.Nr.11, 11.§). Minētais uzdevums nav izpildīts Ekonomikas ministrijas pārziņā esošās 6 ERAF un 1 ESF aktivitātē, Satiksmes ministrijas 4 ERAF aktivitātēs, Izglītības un zinātnes ministrijas 1 ERAF aktivitātē un 3 ESF aktivitātēs, Vides ministrijas 2 ERAF aktivitātēs, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas 1 ERAF aktivitātē, Labklājības ministrijas 1 ERAF aktivitātē un Zemkopības ministrijas 1 ELVGF aktivitātē, pavisam kopā 20 SF aktivitātēs. Tālāk izklāstīta minētā protokollēmuma izpilde dalījumā pa fondiem un ministrijām. Izvērstu finanšu progresu SF aktivitāšu līmenī skatīt 2.pielikuma 1.-13.tabulā.

1.2.1. Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF)

Vides ministrijas pārziņā esošo ERAF aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. iesniegti pieprasījumi par 21,9 milj. latu jeb 84,5% no kopējā šīm aktivitātēm paredzētā SF un virssaistību finansējuma, kas ir par 0,77 milj. latu jeb 3,4% mazāk, nekā ministrija plānojusi. Finansējuma saņēmējiem atmaksāti 17,4 milj. latu jeb 67,2%, savukārt EK deklarēti 15,4 milj. latu jeb 59,4% no kopējā finansējuma.

Līdz 31.03.2008. maksājumi SF finansējuma saņēmējiem nav nodrošināti vismaz 50% apmērā no ERAF un virssaistību finansējuma divās no četrām Vides ministrijas ERAF aktivitātēm, līdz ar to MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā minētais uzdevums nav pilnībā izpildīts:

• 1.1.2.aktivitātē “Dalītās atkritumu vākšanas punktu izveide” projektos atmaksāti 16,8% no aktivitātes finansējuma;

• 1.1.6.aktivitātē “Ekotūrisma infrastruktūras attīstība potenciālajās Natura 2000 teritorijās” projektos atmaksāti 33,3% no aktivitātes finansējuma.

Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo ERAF enerģētikas un kultūrvēstures mantojuma saglabāšanas aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. iesniegto SF pieprasījumu summa ir par 3,7 milj. latu jeb 30% mazāka, nekā ministrija plānojusi, un veido 8,8 milj. latu jeb 45% no kopējā minētajām aktivitātēm paredzētā SF un virssaistību finansējuma. SF finansējuma saņēmējiem atmaksāti 5,2 milj. latu jeb 26% no kopējā finansējuma. MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā minētais uzdevums nav izpildīts:

• 1.1.4.1.aktivitātē “Siltumapgādes sistēmu uzlabošana, samazinot sēra saturu kurināmajā” veikti maksājumi finansējuma saņēmējiem par 48,3% no ERAF finansējuma. Finansējuma apguve ir aizkavējusies, jo trīs projektiem ir piešķirts papildus valsts budžeta finansējums izmaksu sadārdzinājuma līdzfinansēšanai. Līdz ar to šajos projektos šobrīd tiek veikti grozījumi, un, kamēr tie nav veikti, ar sadārdzinājumu saistītos izdevumus nevar izmaksāt darbu veicējiem. Pēc grozījumu veikšanas projektos tiks veikti maksājumi un vismaz viens projekts tiks noslēgts, iesniedzot arī gala struktūrfondu maksājumu pieprasījumu.

• 1.1.4.2.aktivitātes “Siltumapgādes sistēmu modernizācija atbilstoši vides prasībām” ietvaros veikti maksājumi finansējuma saņēmējam par 33% no finansējuma apjoma. Aktivitātes ietvaros nav noslēgti līgumi par darbu veikšanu trīs projektos –

– Energoefektivitātes paaugstināšanas projekts Jelgavā;

– Madonas pilsētas siltumtīklu rekonstrukcija un esošo iekārtu nomaiņa katlumājā Augu ielā 27a;

– Valmieras kultūras centra ēkas siltināšana.

Plānots, ka līgumi tiks noslēgti līdz 30.04.2008. atbilstoši MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 4.punktā noteiktajam.

• 1.1.5.aktivitātes “Kultūras un vēstures mantojuma efektīva izmantošana tūrisma attīstībā” ietvaros finansējuma saņēmējiem veikti maksājumi par 9% no pieejamā finansējuma. Finansējuma apguve ir aizkavējusies, jo projektu īstenošana uzsākta 2006.gada beigās un 2007.gada sākumā. Viens projekts ir noslēdzies, bet šobrīd tiek veikta noslēguma ziņojuma pārbaude un finansējums ir atmaksāts daļēji. Pārējie 9 projekti ir apjomīgi, un galvenās to izmaksas koncentrējas uz projektu ieviešanas beigu posmiem. Līdz ar to lielākā daļa no finansējuma tiks pieprasīta 2008.gada augustā un septembrī. Šīs aktivitātes ietvaros nav noslēgti līgumi par darbu veikšanu trīs projektos:

– Tūrisma infrastruktūras pilnveidošana Rundāles pils ansamblī;

– Elejas muižas kompleksa atjaunošana un integrācija vienotā Zemgales kultūrvēstures tūrisma maršrutā;

– Vecā Ventas tilta restaurācija un atraktīvas tūrisma teritorijas izveide Kuldīgas sirdī.

Plānots, ka trūkstošie līgumi tiks noslēgti līdz 30.04.2008. atbilstoši MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 4.punktā noteiktajam.

Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo ERAF uzņēmējdarbības un inovāciju aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. trijās Ekonomikas ministrijas pārziņā esošajās ERAF aktivitātēs maksājumi SF finansējuma saņēmējiem nepārsniedz 50% no aktivitātes finansējuma:

• 2.1.2.aktivitātes “Atbalsts paraugu un pilotmodeļu izstrādāšanai” ietvaros Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) ir atmaksājusi ES struktūrfondu pieprasījumus par 48% no aktivitātei pieejamā ERAF un virssaistību finansējuma un par tādu apjomu tos iesniegusi Centrālajā Finanšu un līgumu aģentūrā. Šis rādītājs aprīļa mēnesī pārsniegs 50% robežu, jo līdz 31.03.2008. LIAA jau ir veikusi atmaksas finansējuma saņēmējiem par 55,7% no aktivitātei pieejamā ERAF un virssaistību finansējuma. Procentuālā atšķirība starp izpildes rādītājiem skaidrojama ar to, ka LIAA līdz š.g. marta beigām vēl nebija CFLA iesniegusi SF maksājumu pieprasījumus par pēdējām atmaksām finansējuma saņēmējiem.

• 2.3.2. aktivitātes “Dalība starptautiskajās izstādēs un tirdzniecības misijās” ietvaros līdz 31.03.2008. CFLA ir veikusi atmaksu par SF pieprasījumiem 20% apmērā no aktivitātei pieejamā ERAF finansējuma, savukārt LIAA finansējuma saņēmējiem veikusi atmaksas 26,16% apmērā no aktivitātei pieejamā ERAF un virssaistību finansējuma. Kā iemeslu zemajām atmaksām finansējuma saņēmējiem Ekonomikas ministrija min faktoru, ka aktivitātes ietvaros vēl aizvien norit projektu īstenošana, turklāt daļa projektu iesniegumu vēl ir izvērtēšanas stadijā, jo projektu iesniegšana noslēdzās 28.12.2007. Pavisam šajā aktivitātē ir iesniegti 520 projekti, no tiem 116 2007.gada beigās. Līdz 31.03.2008.vēl nebija izvērtēti 57 projektu iesniegumi, kuru kopējā pieprasītā atbalsta summa ir 392 tūkst. lati jeb 10,5% no aktivitātei pieejamā finansējuma. Kā informē Ekonomikas ministrija, tad atlikušo projektu iesniegumu vērtēšana tiks pabeigta līdz 2008.gada aprīļa beigām, kā arī lielas daļas projektu dalība starptautiskajās izstādēs paredzēta 2008.gadā, līdz ar to 2008.gadā strauji pieaugs maksājumi projektos.

• 2.4.3.aktivitātes “Riska kapitāla finansējums” ietvaros CFLA ir iesniegti SF pieprasījumi, kā arī veikti maksājumi finansējuma saņēmējiem par 40% no aktivitātei pieejamā ERAF finansējuma. Salīdzinoši zemās SF finansējuma atmaksas projektos ietekmējuši vairāki apstākļi. Ieviešot riska kapitālu kā instrumentu, tika novērojama zināma kavēšanās līdzekļu apguvē, jo projekta attiecināmo izmaksu apgūšana ievērojamā apjomā tika uzsākta tikai 2007.gada janvārī, kad projekta ietvaros izveidotie riska kapitāla fondi uzsāka investīciju veikšanu mazajos un vidējos komersantos. Uzsākot ieguldījumu veikšanu projekta ietvaros, tika konstatēts, ka, pirmkārt, projektā ietvertās prognozes par riska kapitāla tirgus apjomu Latvijā ir bijušas optimistiskas un to izpilde ir apdraudēta īsā investīciju laika perioda dēļ, kas ilgst līdz 2008.gada augustam. Otrkārt, Latvijas uzņēmēju vidū ir maz zināšanu par šāda finanšu instrumenta izmantošanu un tā sniegtajiem labumiem. Tādēļ liels darbs SIA “Latvijas Garantiju aģentūra” (LGA) un tās izvēlētajām fondu vadības kompānijām ir jāvelta nevis tiešajai investēšanai, bet gan dažādām izglītojošām un skaidrojošām aktivitātēm, kuru rezultāts tikai pakāpeniski atspoguļojas pieaugošā pieprasījumā pēc riska kapitāla. Tāpat Ekonomikas ministrija norāda, ka viens no LGA izveidotajiem riska kapitāla fondiem ir saskāries ar privāto investoru nevēlēšanos pildīt savas saistības, proti, ieguldīt savu daļu finansējuma, kā rezultātā fonda darbība ir bloķēta. LGA prognozē, ka kopējā apguve riska kapitāla programmas ietvaros būs 60–70% no sākotnēji paredzētā finansējuma (10,2 miljoniem latu).

MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā minētais uzdevums nav izpildīts kopā piecās Ekonomikas ministrija pārziņā esošajās ERAF aktivitātēs.

Satiksmes ministrijas pārziņā esošo ERAF aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. iesniegto SF pieprasījumu summa ir 52 milj. latu jeb 70% no kopējā minētajām ministrijas pārziņā esošajām aktivitātēm paredzētā SF un virssaistību finansējuma, kas ir par 0,8 milj. latu jeb 2% vairāk, nekā sākotnēji plānots. SF finansējuma saņēmējiem atmaksāti 49,5 milj. latu jeb 66%, savukārt EK deklarēts 44,1 milj. latu jeb 59% no kopējā SF finansējuma.

Līdz 31.03.2008. maksājumi SF finansējuma saņēmējiem nav nodrošināti vismaz 50% apmērā no ERAF un virssaistību finansējuma četrās no sešām Satiksmes ministrijas ERAF aktivitātēm, līdz ar to MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā minētais uzdevums nav pilnībā izpildīts:

• 1.3.3. aktivitātē “Informācijas un sakaru tīklu attīstība ģeogrāfiski attālinātās teritorijās” līdz šim pieprasījumi nav iesniegti un finansējums EK nav ticis deklarēts. Kā norāda Satiksmes ministrija, tiks iesniegts viens SF pieprasījums pēc auditora atzinuma saņemšanas. Aktivitātes ietvaros notiek projekta ieviešana saskaņā ar Satiksmes ministrijas un AS “Telekom Baltija” noslēgto līgumu un būtiskas problēmas ar ieviešanu nav konstatētas. Līdz 31.12.2007. AS “Telekom Baltija” bija nodrošinājusi platjoslas piekļuves punktu pārklājumu 85% apmērā no visas Latvijas Republikas teritorijas.

• 1.2.2.1.aktivitātē “Transporta sistēmas organizācijas optimizācija un satiksmes drošības uzlabojumi apdzīvotās teritorijās” maksājumi finansējuma saņēmējiem veikti par 47% no aktivitātei pieejamā ERAF finansējuma;

• 1.2.2.2. aktivitātē “Rīgas pilsētas satiksmes vadības, satiksmes drošības infrastruktūras un sabiedriskā transporta vadības elementu uzlabošana” maksājumi finansējuma saņēmējiem veikti par 36% no aktivitātei pieejamā ERAF finansējuma;

• 1.2.4. aktivitātē “Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu ritošā sastāva modernizācija” atmaksu finansējuma saņēmējam īpatsvars ir 47%.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) pārziņā esošās 1.3.2.aktivitātes “Publisko interneta pieejas punktu attīstība” ietvaros līdz 31.03.2008. iesniegti pieprasījumi par 635 tūkst. latu jeb 27% no kopējā aktivitātei paredzētā SF un virssaistību finansējuma, kas ir par 110 tūkst. latu jeb 21% vairāk, nekā ministrija plānojusi. SF finansējuma saņēmējiem atmaksāti 80 tūkst. latu jeb 4% no kopējā finansējuma, savukārt EK deklarēti 44 tūkst. latu jeb 2% no kopējā aktivitātei paredzētā SF un virssaistību finansējuma.

RAPLM nav izpildījusi MK š.g. 19.februāra sēdes protokollēmuma uzdevumu – 1.3.2.aktivitātes ietvaros nav veikti maksājumi finansējuma saņēmējiem vismaz par 50% no SF un virssaistību finansējuma.

Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (ĪUMEPLS) pārziņā esošās aktivitātes “Sabiedrisko informācijas un elektroniskās pārvaldes sistēmu attīstība” ietvaros līdz 31.03.2008. iesniegti pieprasījumi par 7,8 milj. latu jeb 79,3% no kopējā aktivitātei paredzētā SF un virssaistību finansējuma. Finansējuma saņēmējiem atmaksāto līdzekļu apjoms ir 5,8 milj. latu jeb 59% un EK deklarēti 4,6 milj. latu jeb 47% no kopējā finansējuma apjoma. Nozares ministrija ir izpildījusi MK š.g. 19.februāra sēdes protokollēmuma uzdevumu, un tiek prognozēts, ka viss finansējuma apjoms tiks apgūts, ņemot vērā, ka pēdējā projekta īstenošana beigsies 12.06.2008.

Projektu ietvaros ir pabeigtas visu iepirkumu procedūras un noslēgti līgumi, izņemot divus projektus:

– Latvijas vispārizglītojošo skolu informatizācija;

– E–pārvaldes portfelis.

Tas neietekmēs projektu veiksmīgu pabeigšanu paredzētajos termiņos, jo līgumus plānots noslēgt š.g. aprīlī.

Veselības ministrijas pārziņā esošajās ERAF aktivitātēs līdz 31.03.2008. SF finansējuma saņēmējiem atmaksāti 8,2 milj. latu jeb 64,2% un EK deklarēti 6,9 milj. latu, kas ir 54% no SF un virssaistību finansējuma. Taču, raksturojot situāciju SF finansējuma apguvē veselības nozarē, jāatzīmē, ka pilnībā nav izpildīts MK 19.02.2008. protokola 11.§ 3.punktā minētais uzdevums, kas nosaka līdz 31.03.2008. nodrošināt iepirkuma veikšanu un līgumu noslēgšanu visos SF projektos. No 119 plānotajiem iepirkuma līgumiem līdz 31.03.2008. noslēgti 114 līgumi ar izpildītājiem, kas veido 96% no projektu iepirkumu skaita. Veselības ministrija informējusi, ka pēdējie iepirkuma līgumi tiks noslēgti š.g. aprīlī un maijā, kā arī apliecinājusi, ka projektu īstenošana tiks pabeigta līdz 31.08.2008., sasniedzot projektu mērķus. Ņemot vērā iepriekš minēto, Veselības ministrijai ir jānodrošina stingra projektu īstenošanas uzraudzība, kontrolējot iepirkuma līgumu noslēgšanu un līgumsaistību izpildi, kā arī savlaicīgu SF pieprasījumu iesniegšanu no finansējuma saņēmēju puses.

Labklājības ministrijas pārziņā esošajās ERAF aktivitātēs līdz 31.03.2008. veiktie maksājumi SF finansējuma saņēmējiem ir robežās no 68,6% līdz 100% no SF un virssaistību finansējuma, kas vērtējams pozitīvi. Kopā maksājumi veikti par 4,6 milj. latu jeb 62,5% , EK deklarēti pieprasījumi par 4,3 milj. latu jeb 58,3%. Turklāt jāatzīmē, ka lielākā daļa projektu ir noslēgušies vai atrodas noslēguma fāzē, līdz ar to visi iepirkumi ir veikti un jaunu iepirkumu procedūru īstenošana nav plānota.

Tomēr 1.4.8.aktivitātes “Darba tirgus institūciju pilnveidošana” ietvaros atmaksas SF finansējuma saņēmējiem š.g. 1.ceturksnī netika veiktas un to apjoms joprojām nesasniedz 50% no SF un virssaistību finansējuma, līdz ar to Ministru kabineta 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā minētais uzdevums nav pilnībā izpildīts. Tāpēc Labklājības ministrijai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) jānodrošina pastiprināta kontrole pār SF pieprasījumu iesniegšanu, izskatīšanu un maksājumu SF finansējuma saņēmējiem veikšanu 1.4.8.aktivitātē “Darba tirgus institūciju pilnveidošana”.

Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošajās ERAF aktivitātēs līdz 31.03.2008. maksājumi SF finansējuma saņēmējiem veikti par 12,1 miljonu latu jeb 37,7% no SF un virssaistību finansējuma. Kopējais ERAF projektos veikto atmaksu apjoms nesasniedz MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.punktā noteikto, jo 2.5.1.aktivitātē “Atbalsts lietišķajiem pētījumiem valsts zinātniskajās institūcijās” maksājumi veikti tikai par 11,6% no aktivitātes SF un virssaistību finansējuma.

Zemais finanšu progress skaidrojams ar to, ka vairums projektu īstenotāju nepilnīgi ievēro Publisko iepirkumu likuma un projekta līguma nosacījumus, kā arī ir konstatētas pretrunas darba likumdošanā un zinātniskā personāla atalgojuma piešķiršanas normatīvajos aktos. Papildus Izglītības un zinātnes ministrija skaidro, ka 2.5.1.aktivitātē iesniegto SF pieprasījumu apjoms veido 59% no aktivitātes finansējuma, un CFLA izskatīšanā atrodas SF pieprasījumi aptuveni 1 milj. latu jeb 20% apmērā no aktivitātes finansējuma. Bez tam CFLA nav pieņēmusi lēmumu par zinātniskā personāla atalgojuma izmaksu attiecināmību, kā rezultātā atliktie maksājumi sastāda 1,3 milj. latu, kas ir vēl 26% no aktivitātes finansējuma. CFLA ir uzsākusi atlikto maksājumu atkārtotu izvērtēšanu.

Attiecībā uz iepirkumu veikšanu un līgumu noslēgšanu visos SF projektos Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošajās aktivitātēs sākotnēji piešķirtā finansējuma ietvaros visi iepirkumi ir noslēgušies, savukārt ar MK 06.12.2007. rīkojumu Nr.780 apstiprinātajos virssaistību projektos iepirkuma līgumi tiks noslēgti līdz š.g. maija beigām.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Izglītības uz zinātnes ministrijai sadarbībā ar pārējām iesaistītajām institūcijām ir jāvienojas par noteiktu zinātniskā personāla atalgojuma jautājuma risinājumu, lai CFLA iespējami operatīvi varētu pieņemt lēmumu par izmaksu attiecināmību. Kopumā Izglītības un zinātnes ministrijai sadarbībā ar CFLA jānodrošina pastiprināta kontrole pār savlaicīgu projektu īstenošanu un finansējuma apguvi.

1.2.2. Eiropas Sociālais fonds (ESF)

Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo ESF aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. maksājumi SF finansējuma saņēmējiem atbilst ministrijas plānotajam apjomam un veido 3,9 milj. latu jeb 58,05% no kopējā Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo aktivitāšu SF un virssaistību finansējuma 6,7 milj. latu apmērā. Savukārt EK deklarēti 3,1 milj. latu jeb 46,3% no kopējā SF finansējuma. Nav vērojams progress par deklarēto finansējumu, salīdzinot ar 2007.gada 4.ceturkšņa datiem.

Lai arī kopējais deklarētā finansējuma apjoms ir apmierinošs, tomēr 3.1.1.2. aktivitātē “Nodarbināto pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas veicināšana, nodrošinot uz nozari orientētas apmācības” līdz 31.03.2008. veikti maksājumi SF finansējuma saņēmējiem tikai par 42,76% no aktivitātes SF finansējuma, EK deklarēti tikai 6,2% no aktivitātei pieejamā finansējuma. Bez tam šajā aktivitātē vēl jāturpina līgumu slēgšana par 135 tūkst. latu. Līdz ar to MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 1.un 3.punktā minētie uzdevumi nav izpildīti.

Ar Ministru kabineta 12.03.2008. rīkojumu Nr.119 “Ekonomikas ministrija ir uzņēmusies virssaistības ESF nacionālajā programmā “Apmācības, konsultācijas un finansiālais atbalsts komercdarbības un pašnodarbinātības uzsācējiem” 1,7 milj. latu apmērā. Tādējādi ir izpildīts MK 19.02.2008. sēdes protokola 11.§ 6.punktā minētais uzdevums.

Labklājības ministrijas pārziņā esošo ESF aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. veiktie maksājumi SF finansējuma saņēmējiem atbilst ministrijas plānotajam apjomam – 39,6 milj. latu jeb 86,36% no kopējā SF un virssaistību finansējuma 45,8 milj. latu apmērā. SF pieprasījumi iesniegti par 40,3 milj. latu jeb 88% no kopējā SF finansējuma, savukārt EK deklarēti 35,6 milj. latu jeb 77,6% no kopējā SF finansējuma. Kopumā Labklājības ministrijas pārziņā esošajās ESF aktivitātēs nodrošināti maksājumi SF finansējuma saņēmējiem 51–100% apmērā no aktivitātes SF un virssaistību finansējuma.

Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošo ESF aktivitāšu ietvaros līdz 31.03.2008. veikti maksājumi SF finansējuma saņēmējiem 23,4 milj. latu jeb 57,6% apmērā no kopējā ministrijas pārziņā esošo aktivitāšu ESF finansējuma. EK kopā deklarēts17,1 milj. latu jeb 42,1% no kopējā SF finansējuma.

Līdz 31.03.2008. maksājumi SF finansējuma saņēmējiem nav nodrošināti vismaz 50% apmērā no ESF un virssaistību finansējuma 3 ESF aktivitātēs:

• 3.2.3.2.aktivitātē “Studiju programmu īstenošana un studiju procesa kvalitātes uzlabošana dabaszinātņu un tehnoloģiju ietilpīgās nozarēs” – 45,7% jeb 3,58 milj. latu;

• 3.3.6.1.aktivitātē “Pedagoģiskās korekcijas programmu attīstība un ieviešana” – 32,3% jeb 258 tūkst. latu;

• 3.3.7.aktivitātē “Jauniešu ar speciālām vajadzībām integrēšana izglītības sistēmā” – 35,5% jeb 389 tūkst. latu.

Minētajās aktivitātēs EK deklarēti 25–31% no kopējā finansējuma. Maksājumu atmaksu kavē atliktie maksājumi, kuriem nepieciešama papildu informācija, kā arī SF pieprasījumi iesniegti par mazāku apjomu, nekā sākotnēji plānots. MK 19.02.2008. sēdes protokolā dotais uzdevums nav izpildīts.

1.2.3. Eiropas Lauksaimniecības vadība un garantiju fonds (ELVGF )

Kopumā līdz 31.03.2008. ELVGF ietvaros apstiprināti 3396 projekti, no tiem apmaksāti 2844 projekti 90,3 milj. latu apmērā jeb 81% no apstiprināto projektu finansējuma.

ELVGF ietvaros vienīgais pasākums, kur nav nodrošināti maksājumi projektos par vismaz 50%, ir 4.6.pasākumā “Vietējo rīcību attīstība”. Tajā līdz 31.03.2008. veiktas atmaksas finansējuma saņēmējiem par 517 tūkst. latu jeb 32% no kopējā SF un virssaistību finansējuma, EK deklarēti 62 tūkst. latu jeb 4% no kopējā finansējuma apjoma. Tādējādi Zemkopības ministrija nav pilnībā izpildījusi MK 19.02.2008. sēdes protokolā doto uzdevumu.

Kopumā ELVGF pasākumu ieviešana notiek sekmīgi, jo jau pašlaik EK ir deklarēti 52,4 milj. latu jeb 72% no ELVGF paredzētā SF un virssaistību finansējuma. 4.6.pasākuma “Vietējo rīcību attīstība” īstenošana tika uzsākta ar novēlošanos, tomēr par atlikušo finansējumu iesniegti 267 projekti, kuru kopējais finansējums pārsniedz pieejamo finansējumu, līdz ar to ir jāsecina, ka, realizējot projektus līdz 2008.gada augustam, finanšu līdzekļi varētu tikt apgūti arī šajā pasākumā.

1.2.4. Zivsaimniecības vadības finansēšanas instruments (ZVFI )

Kopumā līdz 31.03.2008. ZVFI ietvaros apstiprināti 468 projekti, no tiem apmaksāti 432 projekti 21,6 milj. latu apmērā jeb 83% no apstiprināto projektu finansējuma.

Secināms, ka kopumā ZVFI pasākumu ieviešana norit sekmīgi, jo EK deklarēto līdzekļu apjoms ir 74% no ZVFI paredzētā SF un virssaistību finansējuma un visos ZVFI pasākumos EK deklarēto līdzekļu apjoms ir lielāks par 50%. Taču ir zināms, ka viss ZVFI finansējums netiks apgūts, jo ZVFI finansējumam nav pietiekama Latvijas līdzfinansējuma. Zemkopības ministrija līdz 2006.gada beigām nebija ierosinājusi atbilstošus grozījumus vienotajā programmdokumentā, paaugstinot Latvijas valsts budžeta finansējuma daļu, taču šobrīd šāda veida grozījumus vairs nav iespējams veikt.

1.2.5. Neatbilstoši veiktie izdevumi ERAF projektos

2008.gada 1.ceturksnī no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņemta informācija par vairākos ERAF projektos neatbilstoši veiktajiem valsts budžeta izdevumiem 457 690 latu apmērā, kas konstatēti, veicot SF pieprasījumu atmaksu, un nav deklarēti Eiropas Komisijā.

Eiropas Komisijas Reģionālās politikas ģenerāldirektorāta (DG REGIO) veiktajā ERAF iepirkuma auditā tika konstatēts, ka LR likumdošana iepirkuma jomā neatbilst EK direktīvām 2004/17/EK un 2004/18/EK, proti, uzņēmuma pieredzes kritērijs var tikt izmantots pretendentu atlasē, nosakot minimālo prasību līmeni, kas apliecina pretendenta spējas pasūtījumu izpildīt, taču šo kritēriju nedrīkst izmantot projektu vērtēšanas procesā un piešķirt par to punktus. Tādējādi atbilstoši likumam “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām” (1.pants 9.punkts a) apakšpunkts) veiktie iepirkumi, kas bija spēkā līdz 2006.gada 1.maijam un paredzēja, ka uzņēmuma pieredzes kritērijs var tikt izmantots vērtēšanas procesā, varētu neatbilst EK prasībām. Līdz ar to iepriekš minēto iepirkumu izdevumi varētu būt neattiecināmi.

Lai noteiktu precīzu neatbilstoši veikto izdevumu summu, Finanšu ministrija, Centrālā Finanšu un līgumu aģentūra, Iepirkumu uzraudzības birojs izveidoja darba grupu, kuras mērķis bija apzināt, cik iepirkumu un par kādu summu tika veikti neatbilstoši EK direktīvām 2004/17/EK un 2004/18/EK. Pēc veiktajām detalizētajām finansējuma saņēmēju pārbaudēm tika noteikta precīza neattiecināmo izdevumu summa – 63 604,87 lati. DG REGIO auditori akceptēja darba grupā pielietotās aprēķinu metodes un aprēķināto neattiecināmo izdevumu summu.

Visas DG REGIO konstatētās neatbilstības starp LR likumdošanu iepirkuma jomā un EK direktīvām 2004/17/EK un 2004/18/EK tika novērstas līdz 2006.gada 1.maijam, kad spēkā stājās spēkā Publisko iepirkumu likums. Ņemot vērā to, ka neatbilstoši veiktie izdevumi 63 604,87 latu apjomā radušies nepilnīgi ieviestu direktīvu normu dēļ LR likumdošanā, tie netiks atgūti no finansējuma saņēmēja.

1.2.6. Neatbilstoši veiktie izdevumi ESF projektos

2008.gada 1.ceturksnī no Valsts izglītības attīstības aģentūras saņemta informācija par vairākos ESF projektos neatbilstoši veiktu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu 269 476,04 latu apmērā, kas konstatēts, veicot SF pieprasījumu atmaksu, un nav deklarēts Eiropas Komisijā. Attiecīgi Nodarbinātības valsts aģentūra sniegusi informāciju par neatbilstoši veiktu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu 15 842,42 latu apmērā.

2. Kohēzijas fonda (KF) apguve

Līdz 31.03.2008.gada Eiropas Komisijā (EK) pieprasīti 435,9 miljoni eiro jeb 61,32% no kopējā finansējuma.

No EK saņemti 415,5 miljoni eiro jeb 58,45% no Latvijai apstiprinātā KF finansējuma 2004.–2006.gada programmēšanas periodā.

Savukārt projektu izpildītājiem noslēgto līgumu ietvaros izmaksāti 365,9 miljoni eiro jeb 51,49% no KF finansējuma.

3. 2007–2013.gada Eiropas Savienības fondu

plānošanas perioda uzsākšana/Ministru kabineta

19.02.2008. sēdes protokollēmuma (prot.Nr.11, 10.§) izpilde

3.1. ES fondu aktivitāšu Ministru kabineta noteikumu virzība

Lai nodrošinātu 2007.–2013.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu apguves uzsākšanu 2008.gadā, Ministru kabineta 19.02.2008. sēdē deviņiem nozaru ministriem tika uzdots līdz 31.03.2008. iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā pavisam kopā 35 ES fondu aktivitāšu īstenošanas kārtības noteikumu projektus (prot.Nr.11, 10.§ ar 4.03.2008. MK sēdē veiktajiem grozījumiem attiecībā uz Izglītības un zinātnes ministriju). No tiem līdz 18.04.2008. Ministru kabinetā apstiprināti 14 Ministru kabineta noteikumi un valsts sekretāru sanāksmē iesniegti 18 noteikumu projekti. Tālāk 1.tabulā skatāma minētā protokollēmuma izpilde dalījumā pa ministrijām.

1.tabula

Ekonomikas ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

1.3.1.1.1. Atbalsts nodarbināto apmācībām komersantu konkurētspējas veicināšanai –

atbalsts partnerībās organizētām apmācībām

Apstiprināti MK 25.03.2008

IZPILDĪTS

2.

1.3.1.1.4. Atbalsts nodarbināto apmācībām komersantu konkurētspējas veicināšanai –

atbalsts komersantu individuāli organizētām apmācībām

Apstiprināti MK 25.03.2008

IZPILDĪTS

3.

1.3.1.9. Augstas kvalifikācijas darbinieku piesaiste

Apstiprināti MK 26.02.2008

IZPILDĪTS

4.

2.1.2.1.2. Tehnoloģiju pārneses kontaktpunkti

Apstiprināti MK 26.02.2008

IZPILDĪTS

5.

2.1.2.2.2. Jaunu produktu un tehnoloģiju izstrāde – atbalsts jaunu produktu

un tehnoloģiju ieviešanai ražošanā

Iesniegts VSS 13.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

6.

2.2.1.2.2.Vērtspapīru birža MVK

Apstiprināti MK 17.03.2008

IZPILDĪTS

7.

3.4.2.1.1. Valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļu saglabāšana, atjaunošana

un infrastruktūras pielāgošana tūrisma produkta attīstībai

Apstiprināti MK 17.03.2008

IZPILDĪTS

8.

3.5.2.4. Daugavas hidroelektrostaciju aizsprostu pārgāžņu rekonstrukcija

Apstiprināts MK 17.03.2008

IZPILDĪTS

Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

3.2.2.1.2. Izglītības iestāžu informatizācija

Iesniegts VSS 14.02.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

Izglītības un zinātnes ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

1.

1.1.1.2. Cilvēkresursu piesaiste zinātnei

Iesniegts VSS 13.03.208

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

2.

1.1.2.1.1. Atbalsts maģistra studiju programmu īstenošanai

Plānots iesniegt

VSS 17.04.2008.

NAV IZPILDĪTS

3.

1.1.2.1.2. Atbalsts doktora studiju programmu īstenošanai

Plānots iesniegt

VSS 17.04.2008.

NAV IZPILDĪTS

4.

1.2.1.2.2. Atbalsts vispārējās izglītības pedagogu nodrošināšanai prioritārajos mācību priekšmetos

Apstiprināts MK 05.02.2008

IZPILDĪTS

5.

1.2.1.1.4. Sākotnējās profesionālās izglītības pievilcības veicināšana

Iesniegts VSS 27.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

6.

3.1.3.1. Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana

Apstiprināts MK 25.03.2008

IZPILDĪTS

7.

3.1.3.3.2. Vispārējās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošana izglītojamajiem

ar funkcionālajiem traucējumiem

31.03.2008. iesniegts

VK apstiprināšanai MK

IZPILDĪTS

Kultūras ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

3.4.3.1. Nacionālas un reģionālas nozīmes daudzfunkcionālu centru izveide

Iesniegts VSS 20.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

Labklājības ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

1.3.1.3.1. Darba attiecību un darba drošības likumdošanas uzraudzības pilnveidošana

Apstiprināti MK 04.03.2008

IZPILDĪTS

2.

1.3.1.3.2. Darba attiecību un darba drošības likumdošanas praktiska piemērošana

nozarēs un uzņēmumos

Apstiprināti MK 04.03.2008.

IZPILDĪTS

3.

1.4.1.1.2. Atbalstītās nodarbinātības pasākumi mērķgrupu bezdarbniekiem

Apstiprināts MK 08.04.2008

IZPILDĪTS

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

3.1.4.3. Pirmskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība nacionālās

un reģionālās attīstības centros

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 13.12.2007.

(VSS–1825)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

2.

3.1.4.4. Atbalsts alternatīvās aprūpes pakalpojumu pieejamības attīstībai

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 20.12.2007.

(VSS– 1840)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

3.

3.2.2.2. Publisko interneta pieejas punktu attīstība

NAV IZPILDĪTS

4.

3.6.1.1. Nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centru izaugsmes veicināšana

līdzsvarotai valsts attīstībai

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 29.11.2007.

(VSS–1700)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

5.

3.6.1.2. Rīgas pilsētas ilgtspējīga attīstība

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 29.11.2007.

(VSS–1699)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

Satiksmes ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

3.2.1.1. Valsts 1.šķiras autoceļu maršrutu sakārtošana

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 03.01.2008.

(VSS–1876)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

2.

3.2.1.2. Tranzītielu sakārtošana pilsētu teritorijās

Iesniegti VSS 03.04.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

3.

3.2.1.3.1. Satiksmes drošības uzlabojumi apdzīvotās vietās ārpus Rīgas

Iesniegts VSS 20.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

4.

3.3.1.1. TEN–T autoceļu tīkla uzlabojumi

Apstiprināts MK 25.03.2008

IZPILDĪTS

5.

3.3.1.2. TEN–T dzelzceļa posmu rekonstrukcija un attīstība

(Austrumu–Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstība un Rail Baltica)

Iesniegts VSS 20.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

6.

3.3.1.3. Lielo ostu infrastruktūras attīstība “Jūras maģistrāļu” ietvaros

Iesniegts VSS 20.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

7.

3.3.1.5. Infrastruktūras uzlabojumi sasaistei ar TEN–T

Iesniegts VSS 20.03.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

Veselības ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

1.3.2.3. Veselības aprūpes un veicināšanas procesā iesaistīto institūciju personāla

kompetences, prasmju un iemaņu līmeņa paaugstināšana

Iesniegts VSS 28.02.2008

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

2.

3.1.5.3.2. Onkoloģijas slimnieku radioterapijas ārstēšanas attīstība

Apstiprināts MK 26.02.2008

IZPILDĪTS

Vides ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

MK noteikumu statuss

Piezīme par izpildi

1.

3.4.1.6. Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība

Apstiprināts MK 15.04.2008

IZPILDĪTS

2.

3.5.1.2.1. Normatīvo aktu prasībām neatbilstošo izgāztuvju rekultivācija

MK noteikumu projekts

izsludināts VSS 03.01.2008.

(VSS–1878)

DAĻĒJI IZPILDĪTS (iesniegts VSS)

Saskaņā ar darbības programmu papildinājumos atbildīgo iestāžu (nozaru ministriju un Valsts kancelejas) sniegto informāciju līdz 2008.gada 30.jūnijam nepieciešams iesniegt noteiktā kārtībā MK pavisam kopā 72 ES fondu aktivitāšu īstenošanas kārtības noteikumu projektus. Tālāk 2.tabulā dalījumā pa atbildības iestādēm (nozaru ministrijām un Valsts kanceleju) uzskaitītas ES fondu aktivitātes un apakšaktivitātes, kuru ietvaros projektu iesniegumu pieņemšanu atbildīgās iestādes plāno 2008.gada 2. un 3.ceturksnī un kuru īstenošanas noteikumiem līdz ar to jābūt apstiprinātiem Ministru kabinetā līdz 30.06.2008. Papildus tālāk minētajam nepieciešams apstiprināt arī to trīs ES fondu aktivitāšu īstenošanas MK noteikumus, kuri joprojām nav iesniegti izskatīšanai valsts sekretāru sanāksmē un nav izpildīts iepriekš MK dotais uzdevums līdz 31.03.2008. Tāpat nepieciešams apstiprināt arī visus iepriekšējā tabulā minētos noteikumus, kuri līdz šim brīdim izskatīti valsts sekretāru sanāksmē.

2.tabula

Ekonomikas ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

2.1.2.1.1. Kompetences centri

2008.gada 2.ceturksnis

2.

2.1.2.1.3. Tehnoloģiju pārneses centri

2008.gada 2.ceturksnis

3.

2.1.2.2.1. Jaunu produktu un tehnoloģiju izstrāde

2008.gada 2.ceturksnis

4.

2.1.2.2.3. Jaunu produktu un tehnoloģiju izstrāde – atbalsts rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai

2008.gada 2.ceturksnis

5.

2.2.1.1. Ieguldījumu fonds investīcijām garantijās, paaugstināta riska aizdevumos, riska kapitāla fondos

un cita veida finanšu instrumentos

2008.gada 2.ceturksnis

6.

2.2.1.2.1. Biznesa eņģeļu tīkls

2008.gada 2.ceturksnis

7.

2.3.1.1. Ārējo tirgu apgūšana

2008.gada 3.ceturksnis1

8.

2.3.1.2. Pasākumi motivācijas celšanai inovācijām un uzņēmējdarbības uzsākšanai

2008.gada 3.ceturksnis2

9.

2.3.2.1. Biznesa inkubatori

2008.gada 2.ceturksnis

10.

2.3.2.3. Klasteru programma

2008.gada 2.ceturksnis

11.

2.3.2.4. Augstas pievienotās vērtības investīcijas

2008.gada 3.ceturksnis

12.

3.4.2.1.2. Nacionālās nozīmes velotūrisma produkta attīstība

2008.gada 3.ceturksnis

13.

3.4.2.2. Tūrisma informācijas sistēmas attīstība

2008.gada 3.ceturksnis

14.

3.4.4.1. Daudzdzīvokļu māju siltumnoturības uzlabošanas pasākumi

2008.gada 3.ceturksnis

Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

3.2.2.1.1. Informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

2.

3.2.2.1.2. Izglītības iestāžu informatizācija

2008.gada 2.ceturksnis

Izglītības un zinātnes ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

1.1.1.1. Zinātnes un inovāciju politikas veidošanas un administratīvās kapacitātes stiprināšana

2008.gada 2.ceturksnis

2.

1.1.2.1. 1. Atbalsts maģistra studiju īstenošanai

2008. gada 2.ceturksnis

3.

1.1.2.1.2. Atbalsts doktora studiju programmu īstenošanai

2008. gada 2.ceturksnis

4.

1.1.2.2.1. Studiju programmu satura un īstenošanas uzlabošana un akadēmiskā personāla

kompetences pilnveidošana

2008.gada 3.ceturksnis

5.

1.2.1.1.1. Nacionālās kvalifikāciju sistēmas pilnveide, profesionālās izglītības satura un profesionālajā izglītībā

iesaistīto pušu sadarbības uzlabošana

2008.gada 3.ceturksnis

6.

1.2.1.1.2. Profesionālajā izglītībā iesaistīto pedagogu kompetences paaugstināšana

2008. gada 3.ceturksnis

7.

1.2.1.1.4. Sākotnējās profesionālās izglītības pievilcības veicināšana.

2008.gada 2.ceturksnis

8.

1.2.1.2.1. Vispārējās vidējās izglītības satura reforma, mācību priekšmetu, metodikas un mācību sasniegumu

vērtēšanas sistēmas uzlabošana

2008.gada 2.ceturksnis3

9.

1.2.1.2.3. Vispārējās izglītības pedagogu kompetences paaugstināšana un prasmju atjaunošana

2008.gada 3.ceturksnis4

10.

1.2.2.1.1. Atbalsts mūžizglītības politikas pamatnostādņu īstenošanai

2008.gada 2.ceturksnis

11.

1.2.2.2.2. Profesionālās orientācijas un karjeras izglītības pieejamības palielināšana jauniešiem,

profesionāli orientētās izglītības attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

12.

1.2.2.3. Par izglītības un mūžizglītības politiku atbildīgo institūciju rīcībspējas un sadarbības stiprināšana

2008.gada 3.ceturksnis

13.

1.2.2.4.2. Atbalsta pasākumu īstenošana jauniešu sociālās atstumtības riska mazināšanai un jauniešu

ar funkcionālajiem traucējumiem integrācijai izglītībā

2008.gada 2.ceturksnis

14.

2.1.1.1. Atbalsts zinātnei un pētniecībai

2008.gada 3.ceturksnis5

15.

2.1.1.2. Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem zinātnē un tehnoloģijās

2008.gada 2.ceturksnis

16.

2.1.1.3.1. Zinātnes infrastruktūras attīstība

2008.gada 3.ceturksnis

17.

3.1.1.1. Mācību aprīkojuma modernizācija un infrastruktūras uzlabošana

profesionālās izglītības programmu īstenošanai

2008.gada 2.ceturksnis

18.

3.1.2.1.1. Augstākās izglītības iestāžu telpu un iekārtu modernizēšana

studiju programmu kvalitātes uzlabošanai, tajā skaitā, nodrošinot izglītības programmu apgūšanas iespējas

arī personām ar funkcionāliem traucējumiem

2008.gada 3.ceturksnis

Kultūras ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

3.4.3.1. Nacionālas un reģionālas nozīmes daudzfunkcionālu centru izveide

2008.gada 3.ceturksnis

Labklājības ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

1.4.1.2.1. Darbspēju vērtēšanas sistēmas pilnveidošana

2008.gada 3.ceturksnis

2.

1.4.1.2.2. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes un dzirdes traucējumiem

2008.gada 2.ceturksnis

3.

1.4.1.2.3. Sociālo pakalpojumu sistēmas attīstības plānošana reģionos

2008.gada 3.ceturksnis

4.

3.1.4.1.1. Infrastruktūras pilnveidošana un zinātniski tehniskās bāzes nodrošināšana darbspēju

un funkcionālo traucējumu izvērtēšanai

2008.gada 3.ceturksnis

5.

3.1.4.1.3. Infrastruktūras pilnveidošana sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai personām

ar redzes un dzirdes traucējumiem

2008.gada 3.ceturksnis

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

1.5.3.1. Speciālistu piesaiste plānošanas reģioniem, pilsētām un novadiem

2008.gada 2.ceturksnis

2.

1.5.3.2. Plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību attīstības plānošanas kapacitātes paaugstināšana

2008.gada 2.ceturksnis

3.

3.1.4.3. Pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstība nacionālas

un reģionālas nozīmes attīstības centros

2008.gada 2.ceturksnis

4.

3.1.4.4. Atbalsts alternatīvās aprūpes pakalpojumu pieejamības attīstībai

2008.gada 2.ceturksnis

5.

3.6.1.1. Nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centru izaugsmes veicināšana līdzsvarotai valsts attīstībai

2008.gada 2.ceturksnis

6.

3.6.1.2. Rīgas pilsētas ilgtspējīga attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

Satiksmes ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

3.2.1.1. Valsts 1.šķiras autoceļu maršrutu sakārtošana

2008.gada 3.ceturksnis

2.

3.3.1.2. TEN–T dzelzceļa posmu rekonstrukcija un attīstība

(Austrumu–Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstība un Rail Baltica)

1.atlase – 2008.gada 3.ceturksnis

3.

3.3.1.3. Lielo ostu infrastruktūras attīstība “Jūras maģistrāļu” ietvaros

2008.gada 3.ceturksnis

4.

3.3.1.5. Pilsētu infrastruktūras uzlabojumi sasaistei ar TEN–T

1 atlase – 2008.gada 3.ceturksnis

Valsts kanceleja

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

1.5.1.1.1. Politikas veidošanas, ieviešanas un tās ietekmes izvērtēšanas pilnveidošana

2008.gada 2.ceturksnis

2.

1.5.1.1.2. Politikas pētījumu veikšana

2008.gada 2.ceturksnis

3.

1.5.1.2. Administratīvo šķēršļu samazināšana un publisko pakalpojumu kvalitātes uzlabošana

2008.gada 2.ceturksnis

4.

1.5.1.3.1. Kvalitātes vadības sistēmas izveide un ieviešana

2008.gada 2.ceturksnis

5.

1.5.1.3.2. Publisko pakalpojumu kvalitātes paaugstināšana valsts, reģionālā un vietējā līmenī

2008.gada 2.ceturksnis

6.

1.5.2.1. Publiskās pārvaldes cilvēkresursu plānošanas un vadības sistēmas attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

7.

1.5.2.2.1. Sociālo partneru administratīvās kapacitātes stiprināšana

2008.gada 2.ceturksnis

8.

1.5.2.2.2. NVO administratīvās kapacitātes stiprināšana

2008.gada 2.ceturksnis

9.

1.5.2.2.3. Atbalsts NVO un pašvaldībām kapacitātes stiprināšanā ES struktūrfondu finansēto pasākumu ieviešanā

2008.gada 2.ceturksnis

Veselības ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

1.3.2.1. Veselības uzlabošana darbavietā, veicinot ilgtspējīgo nodarbinātību

2008.gada 2.ceturksnis

2.

1.3.2.2. Pētījumi un aptaujas par veselību darbā

2008.gada 3.ceturksnis

3.

1.3.2.3. Veselības aprūpes un veicināšanas procesā iesaistīto institūciju personāla kompetences,

prasmju un iemaņu līmeņa paaugstināšana.

2008.gada 2.ceturksnis

4.

3.1.5.1.1. Ģimenes ārstu tīkla attīstība

2008.gada 3.ceturksnis

5.

3.1.5.2. Neatliekamās medicīniskās palīdzības attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

6.

3.1.5.3.1. Stacionārās veselības aprūpes attīstība

2008.gada 3.ceturksnis

Vides ministrija

Nr.p.k.

Aktivitātes numurs, nosaukums

Plānotais projektu pieņemšanas termiņš

1.

3.4.1.1. Ūdenssaimniecības attīstība apdzīvotās vietās ar iedzīvotāju skaitu līdz 2000

2008.gada 3.ceturksnis

2.

3.4.1.2.1. Natura 2000 teritoriju aizsardzības administratīvās infrastruktūras izveide

2008.gada 3.ceturksnis

3.

3.4.1.2.2. Antropogēno slodzi samazinošās, izglītojošās un informatīvās infrastruktūras izveide Natura 2000 teritorijās

2008.gada 3.ceturksnis

4.

3.4.1.3. Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas ex situ infrastruktūras izveide

2008.gada 3.ceturksnis

5.

3.5.1.2.1. Normatīvo aktu prasībām neatbilstošo izgāztuvju rekultivācija

2008.gada 2.ceturksnis

6.

3.5.1.2.2. Reģionālu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu attīstība

2008.gada 2.ceturksnis

7.

3.5.2.4. Daugavas hidroelektrostaciju aizsprostu pārgāžņu rekonstrukcija

2008.gada 3.ceturksnis

 

3.2. ES fondu vadības procedūras ES fondu vadībā iesaistītajās institūcijās

Saskaņā ar MK 19.02.2008. sēdes protokola 10.§ 10.punktu deviņiem nozaru ministriem un Valsts kancelejai līdz 31.03.2008. bija jānodrošina Eiropas Savienības fondu vadības procedūru izstrāde, ja normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš, un tās jāiesniedz izskatīšanai Eiropas Savienības fondu vadības sistēmas akreditācijas veicējam “Ernst & Young Baltic”.

Minētās procedūras audita laikā neiesniedza Vides ministrija. Visvairāk nepilnību auditori konstatējuši Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūras izstrādātajās iekšējās procedūrās.

Valsts kanceleja informējusi, ka ir izstrādātas un iesniegtas izvērtēšanai akreditācijas veicējam visas 31.07.2007. Ministru kabineta noteikumos Nr.524 “Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles sistēmas izveidošanas prasības” noteiktās procedūras, ievērojot to izstrādes laika grafiku.

Līdzīgi ir informējis Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts, Izglītības un zinātnes ministrija un Veselības ministrija. Veselības ministrija norādījusi, ka projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas un vērtēšanas metodikas būs iespējams izstrādāt tikai pēc Ministru kabineta noteikumu par attiecīgas ES fonda aktivitātes īstenošanas kārtību apstiprināšanas.

Saskaņā ar 2007.–2013.gadu plānošanas periodam izveidotās Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības un kontroles sistēmas atbilstības novērtējuma starpziņojumā (starpziņojums) sniegto informāciju sistēmas akreditācijas procesā konstatēts:

– vairākās atbildīgajās un sadarbības iestādēs nav izstrādāta projektu iesniegumu vērtēšanas un vērtēšanas veidlapas aizpildīšanas metodika (RAPLM, VRAA, SM, VIAA, SIF, KM);

– vairākās atbildīgajās un sadarbības iestādēs nav izstrādāts vērtēšanas komisijas nolikums (RAPLM, VRAA, SM, SIF, KM);

– nav identificējama konsultāciju sniegšanas un projektu vērtēšanas funkciju nodalīšana (RAPLM, VRAA, VidM, SM, VM, VSMTVA, SIF);

– nav atrunāta pārbaužu projektu īstenošanas vietās veikšanas būtība (SM, ĪUMEPLS, VIDM, BEMVA);

– nav iespējams identificēt maksājumu pieprasījumu pārbaudes un maksājumu uzdevumu sagatavošanas funkciju nodalīšanu (BEMVA, SM, VIDM);

– nav atrunāta projektu progresa pārskatu pārbaudes būtība (BEMVA, VIDM, SM);

– nav izstrādāta risku izvērtēšanas metodika (LIAA, VIAA, BEMVA, SM, VIDM);

– vairākās iestādēs nav identificējams, kā tiks veikta uzraudzība ES fonda aktivitātes līmenī pēc būtības (RAPLM, LM, EM, ĪUMEPLS, VidM, KM);

– vairākas iestādes informācijas uzkrāšanai izmantos savas iekšējās informācijas sistēmas (RAPLM, VRAA, CFLA, LIAA, VSMTVA, ĪUMEPLS, IZM, VIAA, VKN, SIF);

– vairumā iestāžu nav sagatavotas iekšējās procedūras, kas attiecas uz informācijas sistēmas izmantošanu;

– vairumā iestāžu nav identificējama visu nepieciešamo datu uzkrāšana atbilstoši vadošās iestādes nodefinētajam datu grupu formātam.

Galvenie Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības un kontroles sistēmas atbilstības novērtējuma starpziņojuma secinājumi ir šādi:

– Nav viennozīmīgi nosakāms, vai visas ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas varēs pilnvērtīgi izpildīt tām deleģētās funkcijas, ņemot vērā, ka ne visas institūcijas ir pilnībā sagatavojušas iekšējās procedūras;

– vairākās jomās vēl tiek gatavots un/vai pilnveidots metodoloģiskais atbalsts ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, kas nepieciešams, lai samazinātu pašreiz pastāvošo atšķirīgo pieeju attiecībā uz iekšējās kontroles sistēmas izveidošanu;

– tā kā struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēma nav ieviesta ekspluatācijā, ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas nav varējušas pilnībā sagatavot iekšējās procedūras, kas attiecas uz informācijas sistēmas izmantošanu;

– nav viennozīmīgi identificējams, vai VIS pilnībā nodrošinās ES fondu vadības procesam nepieciešamo informāciju nepieciešamajā kvalitātē.

ES fondu vadības sistēmas akreditācijas veicējs atbildīgajām un sadarbības iestādēm adresējis virkni ieteikumu, no kuriem daļa ir ar augstu riska pakāpi, tādējādi tos nepieciešams ieviest līdz atbildīgās iestādes plānotajam projektu iesniegšanas termiņam. Jānorāda, ka Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūras izstrādātas procedūras atzītas par nekvalitatīvām, bet Vides ministrija ES fondu 2007.–2013.gada plānošanas perioda procedūras nav iesniegusi, ar ko izskaidrojams lielais ieteikumu skaits šīm divām iestādēm. Zemāk 3.tabulā apkopots atbildīgajām un sadarbības iestādēm, kuras jau ir izsludinājušas ES fondu projektu iesniegumu pieņemšanu, akreditācijas veicēja adresēto ieteikumu skaits, kā arī norādīts projektu iesniegšanas beigu termiņš, līdz kuram ieteikumiem būtu jābūt ieviestiem.

3.tabula

Atbildīgā iestāde

Sadarbības iestāde

Ieteikumu skaits

kopā

Ieteikumi

ar augstu

riska pakāpi

Ieteikumu

ar augstu riska pakāpi

ieviešanas termiņš

Projektu

iesniegšanas

beigu termiņš

Ekonomikas ministrija (EM)

Latvijas investīciju un attīstības aģentūra (LIAA)

EM 4

LIAA 11

EM 2

LIAA 1

EM

15.05.2008.

LIAA

01.07.2008.

22.02.2008.

Ekonomikas ministrija (EM)

Būvniecības, enerģētikas

un mājokļu valsts aģentūra (BEMVA)

EM 9

BEMVA 37

EM

BEMVA 18

EM

15.05.2008.

BEMVA

30.06.2008.

14.11.2008.

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM)

Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA)

IZM 4

VIAA 9

IZM 2

VIAA 1

IZM

25.06.2008.

01.07.2008.

VIAA

6.mēnešu laikā pēc VIS

nodošanas ekspluatācijā

28.03.2008.

Labklājības ministrija (LM)

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA)

LM 9

CFLA 5

LM 2

CFLA 3

LM

14.03.2008.

30.06.2008.

CFLA

01.08.2008.

15.06.2008.

10.04.2008.

Labklājības ministrija (LM)

Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA)

LM 7

NVA 13

LM 2

NVA 2

LM

14.03.2008.

30.06.2008.

NVA

30.06.2008.

15.08.2008.

10.04.2008.

Veselības ministrija (VM)

Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju

valsts aģentūra (VSMTVA)

VM 13

VSMTVA 10

VM 2

VSMTVA 0

VM

15.05.2008.

15.04.2008.

Vides ministrija

34

32

30.04.2008.

16.06.2008.

15.05.2008.

19.05.2008.

08.05.2008.

23.05.2008.

30.05.2008.

12.06.2008.

25.05.2008.

Secināms, ka atsevišķu ministriju pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu ietvaros saņemto projektu iesniegumu vērtēšana šobrīd notiek, pirms ieviesti akreditācijas ieteikumi.

Vides ministrijas gadījumā projektu pieņemšana un vērtēšana pēc projektu pieņemšanas pakļauta augstam riskam, ņemot vērā to, ka Eiropas Savienības fondu 2007.–2013.gada plānošanas perioda procedūras netika iesniegtas, līdz ar ko nav iespējams izdarīt secinājumus par to atbilstību kopējām prasībām.

3.3. Finanšu ministrijai doto uzdevumu izpilde

Finanšu ministrija, izpildot 19.02.2008. Ministru kabineta sēdes protokollēmuma Nr.11 10.§ 11.punktu, ir izstrādājusi un 26.02.2008. visām Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām izsūtījusi vadlīnijas “Eiropas Savienības fondu projektu izmaksu efektivitātes novērtēšanas un izmaksu–ieguvumu analīzes pamatprincipi”.

Izpildot 11.03.2008. Ministru kabineta sēdes protokollēmuma Nr.16 15.§ (protokollēmums) 1. un 2.punktu, īpašu uzdevumu ministrs Eiropas Savienības finanšu pārvaldes lietās š.g. 25.aprīlī ir iesniedzis Ministru kabinetā precizētu Ministru kabineta noteikumu “Grozījumi Ministru kabineta 2007.gada 26.jūnija noteikumos Nr.419 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu”” (VSS–1833) projektu.

Atbilstoši izmaiņām noteikumu projektā precizētas arī iepriekš minētās vadlīnijas, kas atkārtoti izsūtītas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.

Vadlīnijas ir ievietotas un publiski pieejamas ES fondu mājaslapā.

 

1, 2 Ministru kabineta 19.02.2008. sēdē (prot.Nr.11, 10.§) atsevišķām Ekonomikas ministrijas aktivitātēm 2008.gada 1.cetruksnis aizvietots ar vēlāku laiku.

3, 4, 5 Atbilstoši 4.03.2008. MK sēdē veiktajiem Ministru kabineta 19.02.2008. sēdes protokollēmuma (prot.Nr.11, 10.§) grozījumiem attiecībā uz Izglītības un zinātnes ministriju.

 

 

* Ministra informatīvais ziņojums “Par Eiropas Savienības finanšu resursu (SF un KF) apguvi” Ministru kabineta 2008.gada 13.maija sēdē

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!