Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi pēc 2008. gada 3. aprīļa sēdes. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.04.2008., Nr. 58 https://www.vestnesis.lv/ta/id/173840

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Saeimas 2008. gada 3. aprīļa sēdes stenogramma

Vēl šajā numurā

15.04.2008., Nr. 58

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi pēc 2008. gada 3. aprīļa sēdes

 

I.Šlesere
(Latvijas Pirmās partijas un partijas “Latvijas Ceļš” frakcija):

Saeima šodien ir izskatījusi vairāk nekā 30 likumprojektus un pieņēmusi vairākus būtiskus likumus, turklāt savos balsojumos deputāti galvenokārt ir bijuši vienprātīgi.

Kā būtiskākos likumprojektus es vēlos uzsvērt grozījumus likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu”, kas faktiski līdz minimumam sašaurinās iespējas un vietas, kurās ir atļauts smēķēt, tādējādi lielākā sabiedrības daļa tiks pasargāta no tabakas dūmu kaitīgās ietekmes.

Gribētu pieminēt grozījumus partiju finansēšanas likumā, kas sakārtos partiju finansēšanas jomu, un es ceru, ka tas mazinās sabiedrības neuzticēšanos partijām, valdībai, Saeimai un valsts varai kopumā. Es uzskatu, ka sabiedrības attieksmi pozitīvā virzienā var mainīt nevis ar likumu palīdzību, bet ar savu rīcību. Tāpēc arī šodien, pirmo reizi uzrunājot jūs Saeimas deputātes statusā pēc atgriešanās no bērna kopšanas atvaļinājuma, es vēlējos paust savu stingro apņemšanos nepievilt tos cilvēkus, kuri mani ir atbalstījuši, un strādāt sabiedrības interesēs.

Nemainīgi mana pirmā un svarīgākā prioritāte ir un paliek bērnu un ģimenes jautājumi, kuriem es esmu veltījusi vislielāko uzmanību arī savā darbībā līdz šim. Tas ir tikai likumsakarīgi, ka Latvijas Pirmā partija un partija “Latvijas Ceļš”, kuru es pārstāvu, bērna un ģimenes jautājumus ir izvirzījusi par savu galveno prioritāti. Un te es gribētu pieminēt, ka līdz šim jau visi padarītie darbi ir ļoti nozīmīgi soļi – bērna kopšanas pabalsta daudzkārtēja palielināšana, bērna piedzimšanas pabalsta palielināšana un dzimstības veicināšana, audžuģimeņu tīkla izveidošana, vietējās adopcijas pieaugums un adopcijas uz ārzemēm samazināšanās, kā arī brīvpusdienu piešķiršana skolniekiem no šī gada 1.septembra. Bet tas ir tikai sākums, bet darāmā ir ļoti daudz. Īpaša uzmanība ir jāpievērš bērnu drošības jautājumiem, ielu bērniem, bērniem nelabvēlīgās ģimenēs, drošai videi internetā un tāpat arī jautājumam par vardarbību ģimenē. Šie ir ļoti aktuāli un sarežģīti jautājumi, kas prasa neatliekamu risinājumu. Tādēļ es uzskatu, ka Bērnu un ģimenes lietu ministrijai, deputātiem un arī citām amatpersonām šiem jautājumiem jāpieiet ļoti atbildīgi, jo darāmā ir ļoti daudz.

Es gribētu arī aicināt Latvijas sabiedrību būt iecietīgākiem un atbildīgākiem pret savu tuvāko, pret bērnu, kurš vecāku neaprūpēts dzīvo jums kaimiņos vai sievieti ar bērniem, kura piedzīvo vīra teroru, pret visiem cilvēkiem, kuri ir mums līdzās un kuri ir nelaimē. Mēs kāda bērna vai ģimenes un līdz ar to arī visas tautas dzīvi un labklājību varēsim mainīt tikai ar mūsu kopīgām pūlēm.

 

A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):

Gribētu sīkāk pakavēties pie trim lietām, kuras šobrīd ir aktuālas Latvijas Republikas Saeimā.

Pirmā, manuprāt, ļoti svarīgā lieta ilgtermiņā visai sabiedrībai ir šodien Saeimā otrajā lasījumā skatītie grozījumi Politisko partiju finansēšanas likumā. Šajā likumā “Jaunais laiks” jau vairāk nekā gadu ir iesniedzis lielu priekšlikumu paketi, kurai, mūsuprāt, vajadzētu nodrošināt godīgas vēlēšanas, ievērojami mazināt lielās naudas un partiju sponsoru ietekmi uz vēlētāju izvēli, kā arī labot daudzus it kā kļūdainos regulējumus, kas līdz šim nav bijuši pilnīgi, piemēram, trešo personu regulācija. “Jaunais laiks” šo griestu koriģējumu ar inflācijas koeficientu iesniedza tādu iemeslu dēļ, lai, katru reizi pieaugot reklāmu cenām un izmaksām, nebūtu jāatver likums. “Jaunais laiks” iesniedza ļoti precīzu trešo personu regulējumu kampaņās pirms velēšanām, kā arī jau visās Rietumeiropas valstīs darbojošos mehānismu, kādā veidā var apturēt acīmredzami nelikumīgas kampaņas jau pirms vēlēšanām. Diemžēl jāsaka, ka mums nesaprotamu iemeslu dēļ lielākā daļa “Jaunā laika” priekšlikumu netika atbalstīti. Ceram, ka, uz trešo lasījumu atkārtoti sniedzot tādus pašus priekšlikumus, mēs tomēr sasniegsim lielāku izpratni koalīcijas partijās un ka lietas, kas sabiedrību satrauc jau vairāk nekā piecus gadus, tomēr tiks risinātas.

Otra būtiska lieta ir neikdienišķs jautājums par Ķekavas padomes atlaišanu. Te jāatzīst, ka daudzo pārkāpumu nasta, kāpēc būtu jāatlaiž vēlētāju ievēlēta institūcija – Ķekavas pagasta padome, tiešām ir tik liela un pietiekama, ka arī “Jaunais laiks” šo likumprojektu atbalstīja. Ir prieks, ka opozīcijai izdevās nobremzēt šī lēmuma virzīšanu steidzamības kārtībā, jo vismaz divi jautājumi bija tādi, kas bija neskaidri tieši kontekstā, lai projekts būtu saprotams, caurskatāms un visai sabiedrībai loģisks un pieņemams.

Pirmais jautājums ir likumīgi ievēlētas padomes atlaišana, kas steidzamības kārtībā, manuprāt, nav pieļaujama. Otrs ir tas, ka nesen parādījušies atsevišķi materiāli par viena no administrācijas locekļiem būtiskiem pārkāpumiem komunālo maksājumu maksāšanā. Tiesas process un notiesājošs spriedums par to rada aizdomas par šī cilvēka kompetenci un spējām strādāt.

Pēdējā – trešā – lieta ir tāda, ka sabiedrība vakar uzzināja par Valsts kontroles atzinumu par naudas izlietošanu ceļu būvei un to kopšanai. Mēs visi kopā ieraudzījām šokējošus skaitļus par to, cik daudz naudas tiek šķiests neekonomiski un nerentabli.

Visiem arī zināms, ka pēc komercbanku noliedzošās attieksmes pret atbalstu “Latvijas Pastam” tā nākotne joprojām ir ļoti apšaubāma un nestabila. Tāpēc “Jaunais laiks” ierosinājis atbildīgā ministra, kurš šo jomu ir kūrējis jau vairākus gadus, Aināra Šlesera demisiju. Mēs uzskatām, ka šie vakar izskanējušie būtiskie jautājumi ir pietiekams iemesls, lai ministrs izvērtētu savu politisko atbildību un lai Saeima nopietni lemtu par viņa turpmāko spēju atrasties šajā amatā un labot gan situāciju “Latvijas Pastā”, gan arī uz Latvijas ceļiem.

 

 

V.Agešins
(apvienības “Saskaņas Centrs” frakcija):

Pirmkārt, vēlos pateikt, ka šodien tika atbalstīts “Saskaņas Centrs” frakcijas likumprojekts “Grozījums Dzīvesvietas deklarēšanas likumā”.

Likums par personu dzīvesvietas deklarēšanu stājās spēkā 2003.gada 1.jūlijā. Tā mērķis – lai valsts un pašvaldības iestādēm būtu sasniedzami tie cilvēki, kuri faktiski nedzīvo savā oficiālajā pieraksta vietā. Mēs uzskatām, ka jau sākotnēji likuma pieņemšana izraisīja visai plašas diskusijas par tā lietderību un iespējamo krāpniecību, nepatiesi norādot dzīvesvietas datus. Pašlaik dzīvesvietu bez grūtībām iespējams deklarēt jebkurā mājoklī, ar kuru personai nav nekādas tiesiskas saiknes. Vienīgais, par ko jārūpējas, lai būtu reāli esoša adrese.

Deklarēšanās sistēma lielā mērā ir balstīta uz iedzīvotāju godaprātu, taču ne visi ar ir to apveltīti. Tādēļ ir pamats bažām, cik ticams ir Iedzīvotāju reģistrs un tajā iekļautās ziņas par deklarētajām dzīvesvietām. Vēl jo vairāk, mājokļu saimnieki par viņu īpašumā deklarētiem ļaudīm var uzzināt, tikai pašiem interesējoties un pieprasot izziņu no Iedzīvotāju reģistra. Līdz ar to mūsu grozījumi ir vienkāršākais norādītās problēmas risinājums – noteikt, ka, deklarējot dzīvesvietu, vajadzīga arī saimnieka piekrišana. Grozījumu ieviešana nepieciešama, lai ikviena persona būtu sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību. Kā jau minēju, Saeima likumprojektu atbalstīja, bet deputātiem vēl ir visas iespējas to radoši papildināt un iesniegt savus priekšlikumus.

Arī mēs ļoti pozitīvi vērtējam to, ka Saeima šodien atbalstīja grozījumus Krimināllikumā, kas pastiprinās kriminālatbildību par bordeļu izveidošanu, uzturēšanu, vadīšanu un finansēšanu. Tiks palielinātas soda sankcijas par personas iesaistīšanu prostitūcijā un piespiešanu nodarboties ar prostitūciju. Mēs šos grozījumus Krimināllikumā visnotaļ atbalstām un atbalstīsim arī turpmāk.

Noslēgumā vēlos pateikt, ka parlaments šodien diemžēl noraidīja citu mūsu likumprojektu, kas arī saistīts ar grozījumiem Krimināllikumā. Mēs piedāvājām parlamenta uzmanību pievērst vardarbībai ģimenē, bet īpaši vardarbībai pret sievieti un bērnu. Mēs uzskatām, ka šīs grupas pašreizējā Krimināllikuma normu ietvaros nav iespējams aizsargāt pietiekami. Mūsu likumprojekts paredzēja papildināt atsevišķus Krimināllikuma pantus ar jaunu kvalificējošo pazīmi, ja noziedzīgs nodarījums izdarīts pret sievieti vai mazgadīgo. Mēs piedāvājām būtiski palielināt soda sankcijas par tādiem noziegumiem kā novešanu līdz pašnāvībai, tīšu vieglu miesas bojājumu, draudiem izdarīt slepkavību un nodarīt smagu miesas bojājumu, nelikumīgu brīvības atņemšanu un citiem. Interesanti, ka mūsu likumprojektu atzinīgi novērtēja Bērnu un ģimenes lietu ministrija, kā arī Latvijas Republikas tiesībsargs Romāns Apsītis, uzskatot, ka ir nepieciešams pievērst uzmanību vardarbībai ģimenē. Bet Saeimas vairākums šodien diemžēl nobalso “pret”. Bet mēs arī turpmāk strādāsim, lai šo problēmu aktualizētu.

 

 

M.Mitrofanovs
(partijas “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Starp svarīgajiem jautājumiem, kas tika izskatīti šodienas plenārsēdē, es gribētu minēt grozījumus Latvijas Nacionālās bibliotēkas celtniecības likumā un likumprojektu par partiju finansēšanu. Ar rūgtumu varu konstatēt, ka valdošās partijas kārtējo reizi ignorēja sabiedrības vairākuma negatīvo noskaņojumu pret dārga un šodien nevajadzīga objekta celtniecību un nodrošināja likuma pieņemšanu, kas paredz bibliotēkas turpmāko celtniecību un valsts finansējumu. Šis lēmums neatbilst ekonomikas loģikai, jo šodien milzīgu naudas līdzekļu iepumpēšana Latvijas ekonomikā tikai vēl vairāk paaugstinās inflāciju.

Vēl viens svarīgs likumprojekts, par kuru gribētu runāt, tika pieņemts otrajā lasījumā un tas skar Latvijas partiju vai politisko organizāciju finansēšanu, tostarp arī finansēšanu priekšvēlēšanu kampaņas laikā. Novērotājiem no malas varētu likties, ka ir panākts kompromiss starp opozīcijas un pozīcijas partiju viedokļiem attiecībā uz jauno priekšvēlēšanu kampaņas izdevumu likmi. Teiksim, PCTVL piedāvāja uz kādu laiku saglabāt šodienas ierobežojumu, tas ir, 20 santīmus uz vienu vēlētāju, bet Tautas partija otrādi – ierosināja radikāli paaugstināt likmi līdz 55 santīmiem. Bet pēc ilgām diskusijām it kā ir panākts kompromiss, un atbildīgā komisija atbalstīja vidējo variantu. Ja nemaldos, tad tie ir 32 santīmi. Bet iespaids par panākto kompromisu ir maldinošs. Atbildīgā komisija atbalstīja arī vienu viltīgu priekšlikumu, ar to pilnīgi izjaucot iepriekšminētā kompromisa pozitīvo ietekmi. Tiek paredzēts, ka no priekšvēlēšanu kampaņas izdevumu summas, no kuras tiek aprēķināti izdevumi uz vienu vēlētāju, ir izslēgtas daudzu svarīgu izdevumu pozīcijas. Ja saglabāsies šodien nobalsotais arī pēc trešā lasījuma, tad partijas turpmāk neierobežoti varēs ieguldīt naudu reklāmas kampaņā, izmantojot tādu reklamēšanas veidu, teiksim, kā politiskās reklāmas izvietošana transportlīdzekļos. Ir labi zināms, ka par reklāmu izvietošanu šajā gadījumā partija varētu samaksāt transportlīdzekļa īpašniekam, teiksim, vienu santīmu, iekļaujot šo santīmu izdevumos, kuri ir pakļauti ierobežojumam. Bet par transportlīdzekļa izīrēšanu partija maksās reālu tirgus cenu, taču šādi izdevumi netiks ņemti vērā, aprēķinot izdevumu lielumu uz vienu vēlētāju. Arī telpu īrēšana priekšvēlēšanu kampaņas laikā nav iekļauta izdevumos, uz kuriem attiecas ierobežojumi. Tas arī nodrošina plašas iespējas apiet izdevumu ierobežojumus.

Bet tas nav galvenais. Visļaunākā 35.priekšlikuma īpašība ir saistīta ar iespēju likumīgi un neierobežoti, teiksim tā, nopirkt vēlētāju balsis. Saskaņā ar šī grozījuma atrunu darba alga vēlēšanu kampaņā iesaistītajām personām netiks iekļauta izdevumos, uz kuriem attiecas ierobežojumi. Tas nozīmē, ka turpmāk pilnīgi legāli būs iespējams pieņemt darbā, piemēram, pat tūkstoti personu vai pilsoņu, noteiktā pašvaldībā maksājot viņiem par mutisku aģitāciju par vai arī pret kādu partiju, ar kuru sacenšas partija, kura noslēgusi attiecīgu darba līgumu. Arī šie cilvēki varētu nodrošināt zināmu pilsoņu daudzuma balsošanu par noteiktu sarakstu, maksājot pēc rezultāta. Tādas tehnoloģijas ir labi zināmas un nodrošina garantētu rezultātu gadījumā, kad izdevumi uz vienu vēlētāju pārsniedz vienu ASV dolāru vai 55 santīmus, kā to ierosināja izdarīt Tautas partija. Tagad pieņemtais 35.priekšlikums tādu iespēju nodrošina pilnīgi legāli. Protams, ka mēs, PCTVL frakcija, šo kļūdu mēģināsim izlabot uz trešo lasījumu, ja būs citu partiju laba griba.

 

 

M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):

Ir vērts pievērst uzmanību vairākiem likumprojektiem, kas šodien pieņemti arī trešajā lasījumā. Tajā skaitā nozīmīgi ir grozījumi likumā “Par tiesu varu”, kas nostiprina gan latviešu valodas pozīcijas tiesas procesā, kur līdz šim bija pieļauti daži izņēmumi, gan arī paredz izveidot tiesnešu Ētikas komisiju, kuru ievēlētu tiesnešu konference uz četriem gadiem. Tādējādi tiktu izveidota institūcija, kas palīdzētu tiesnešiem risināt viņu pašu sarežģītās problēmas un censties pašiem tikt galā ar morāles un ētikas normu pārkāpumiem. Tāpat grozījumi paredz, ka tiesnešu konference apstiprina arī Ētikas kodeksu.

Šodien tika pieņemti arī grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā, kas ir samērā nozīmīgi vairākiem simtiem atvaļinātu militārpersonu, kuriem ar valsts iestādēm bija ilgstošs strīds par agrāk izmaksātu prēmiju un naudas balvu neieskaitīšanu tajā naudas summā, pēc kuras aprēķina pensiju. Tagad ir panākts vajadzīgais kompromiss par to, kas agrāk netika saņemts, kas apmierina pašas atvaļinātās militārpersonas un viņu pārstāvjus. Tagad situācija šiem cilvēkiem tomēr būs labāka.

Otrajā lasījumā tika izskatīta arī politisko partiju finansēšana, kur tiešām ir panākts zināms kopsaucējs starp varas un opozīcijas partijām. Protams, tas nav ideāls, un arī mēs uzskatām, ka vēl uz trešo lasījumu diskusija par finansējuma “griestiem” uz vienu vēlētāju ir iespējama, jo vairākas būtiskas finansējuma summas par reklāmu izgatavošanu, transportu, telpu īri un darba samaksu netiek iekļautas šajos kampaņas “griestos”. Līdz ar to vēl tomēr varētu būt zināma diskusija par nelielu piedāvātā koeficienta samazinājumu, kas partijām tomēr ļautu tērēt vairāk nekā tajās vēlēšanās, kas notika pirms vairākiem gadiem. Neapšaubāmi, ka jāseko līdzi, lai likumos par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām tiktu noteikti pietiekami stingri ierobežojumi trešajām personām. Tā kā nav iespējams panākt šo personu tiesību aizskārumu un neļaut tām vispār neko reklamēt vai aģitēt, tad, protams, ir jānosaka zināmi griesti, lai neviena juridiskā vai fiziskā persona ar savu darbību nesamērīgi neietekmētu vēlēšanu rezultātus, kā tas diemžēl bija iepriekšējo vēlēšanu laikā.

 

 

B.Rivža
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Mūsu partija arī atbalstīja šodien jau minētos izskatītos likumprojektus. Mēs atbalstījām smēķēšanas ierobežošanu, tāpat arī grozījumus likumā “Par tiesu varu”, grozījumus Militārpersonu izdienas pensiju likumā, grozījumus politisko partiju finansēšanas likumā. Mēs bijām pret steidzamību Ķekavas pagasta lietā, jo vakar mums bija diskusija, kurā mēs uzklausījām mūsu kolēģi Šķestera kungu par to, kā šis jautājums tika skatīts komisijas sēdē. Šodien arī Seiles kundze uzsvēra, ka pieļautās kļūdas mums ir jāizvērtē lēni un mierīgi trijos lasījumos, situāciju analizējot vispusīgi. Tas tomēr ir ļoti nopietns jautājums, kurā var būt arī daudzas mācību stundas citām pašvaldībām. Tāpēc arī mēs balsojām, lai šo jautājumu izvērtētu vispusīgi.

Es šodien gribu vērst uzmanību uz vēl vienu jautājumu, ko skatīja Izglītības, kultūras un zinātnes komisija. Tas ir jautājums par birokrātisko slogu Eiropas līdzekļu apguvē augstākajā izglītībā un zinātnē. Lieta tāda, ka mēs kopā ar Latvijas Universitātes, Tehniskās universitātes, Stradiņa universitātes, Latvijas Lauksaimniecības universitātes un Daugavpils universitātes rektoriem un arī ar Zinātņu akadēmijas prezidentu Juri Ekmaņa kungu bijām pie Daudzes kunga, jo ir problēmas Eiropas Savienības līdzekļu apguvē. Tie būtu tādi kā trīs lieli problēmu bloki.

Ir daudzas uzraugošās institūcijas, kas pārrauga, kā augstākajā izglītībā un zinātnē tiek apgūti Eiropas fondi. Šeit ir daudzpakāpju sistēma, tāpēc faktiski neviena institūcija nevar pieņemt lēmumu. Jāiziet ir cauri visām institūcijām, līdz ar to process ir lēns un smags. Tiek rakstīti papīru kalni, tāpēc bieži vien projekta realizācija aizkavējas. Tāpēc jau arī ir tāda situācija, ka jāgaida vesels gads, piemēram, lēmumu par izmaksu attiecināmību. Tas ir ļoti ilgs periods, ņemot vērā, ka projektu ir daudz. Ja 2004.–2006.gadam ir apgūti apmēram 34 miljoni latu, tad 2007.–2013.gadam šīs summas ir ļoti lielas – kopējā summa izglītībā un zinātnē ir apmēram pusmiljards latu. Šie līdzekļi ir paredzēti gan vispārējai izglītībai, gan profesionālajai izglītībai, gan interešu izglītībai un mūžizglītībai. Bet augstākās izglītības zinātnes daļa ir liela, tāpēc tas smagnējais process var būt par šķērsli, lai mēs varētu atgūt atpakaļ līdzekļus, ko būsim ielikuši projektu realizācijā. Mums no Eiropas tie ir jāatgūst un Eiropai tie jāatmaksā. Ir svarīgi, lai process būtu ļoti labi saskaņots, katrs ritentiņš būtu savā vietā. Šī birokrātiskā smagnējība ir tas šķērslis, par ko arī vakar Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā runāja rektori.

Otrs lielais problēmu bloks ir likums par iepirkuma procedūrām. Zinātnē ir grūti saskaņot noteikumus, kādi tie ir vispār, piemēram, par reaģentiem, dažādām iekārtām. Acīmredzot te nav cita ceļa, kā jāveic grozījumi likumā, paredzot zinātniskās darbības īpatnības.

Trešais problēmu bloks ir par darba laika uzskaiti, jo profesoru darbs ir specifisks. Viņiem ir gan akadēmiskā, gan zinātnes darbība. Zinātnisko projektu vadība bieži vien ir viņu pamatdarba sastāvdaļā. Viņš var kombinēt, bet profesoru un zinātnieku darbam darba likumdošana ne vienmēr ir piemērojama tiešā veidā. Šīs sēdes rezultātā tika pieņemts lēmums, ka jāveido darba grupa, kurā būtu Finanšu ministrijas un arī Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji, lai sagatavotu priekšlikumus, kā šīs lietas sakārtot, jo priekšā drīz būs jauns periods.

 

 

J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):

Tautas partijas vērtējumā svarīgākais šīsdienas Saeimas sēdes jautājums neapšaubāmi ir valdības iesniegtais likumprojekts par Ķekavas pagasta padomes atlaišanu. Atjaunotās Latvijas vēsturē pēdējos septiņpadsmit gados tas ir tikai trešais gadījums, kad parlamentam ir jāizšķiras par tik radikālu lēmumu – sakarā ar rupjiem likumpārkāpumiem atlaist kādu Latvijas iedzīvotāju ievēlētu pašvaldību.

Jāsaka, ka pēdējo trīs gadu laikā Ķekavas pagasta padome ir pieļāvusi ļoti daudz rupju un atklātu likumpārkāpumu. Ir nelikumīgi piešķirti zemesgabali un izsniegtas būvatļaujas, kā arī pieļauti citi likumpārkāpumi. Ministrija un arī iepriekšējie ministri vairākkārt ir brīdinājuši Ķekavas pagasta deputātus un pagasta vadību izbeigt šos rupjos likumpārkāpumus. Diemžēl uz šiem ļoti daudzajiem brīdinājumiem un pārrunām tautas kalpi Ķekavā nav reaģējuši. Tādēļ valdība bija spiesta iesniegt attiecīgu likumprojektu, lai Saeima pieņemtu galīgo lēmumu.

Diemžēl šodien parlamenta vairākums parādīja atklātu mīkstčaulību, jo nevarēja pieņemt lēmumu par to, lai izbeigtu, es gribētu teikt, kriminālo situāciju Ķekavas pagasta padomē un atlaistu deputātus, kuri klaji ignorējuši likumus. Tā vietā, lai pieņemtu valdības un Tautas partijas priekšlikumu likumu pieņemt steidzamības kārtā, lai deputāti, kuri ilgstoši ignorējuši likumu, nevarētu šo darbību turpināt, Saeimas vairākums ar “Jauno laiku” un “Saskaņas Centru” priekšgalā diemžēl nobalsoja par to, ka galīgais lēmums, iespējams, tiks pieņemts pēc diviem mēnešiem.
Virzot likumu vienkāršās procedūras kārtībā, parlamentā tas notiek samērā lēni. Likums labākajā gadījumā varētu stāties spēkā pēc diviem mēnešiem. Tādējādi Ķekavas pagasta likumpārkāpējiem vēl tiek dota ilgstoša iespēja turpināt likumpārkāpumus.

Ja ir saprotams, kādēļ “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK balsoja par šādu, es gribētu teikt, gļēvulīgu lēmumu, jo šīs partijas pārstāvis šobrīd ir attiecīgās pašvaldības vadītāja vietnieks, ja saprotamas varbūt ir arī “Saskaņas Centra” biznesa intereses, tad no Tautas partijas viedokļa pilnīgi neizprotama ir “Jaunā laika” liekulīgā pozīcija, kas līdz šim, kā zināms, vārdos daudzviet iestājas par tiesisku valsti, par likumību, bet, kad darbos jāparāda sava konsekventā attieksme pret likumpārkāpumu pārtraukšanu, pieņemot attiecīgo likumu, “Jaunais laiks” parāda savu divkosību, nobalsojot pret valdības priekšlikumu.

Šodienas Saeimas rīcība Tautas partijas vērtējumā, atklāti sakot, ir vērtējama kā signāls citiem likumpārkāpējiem Jūrmalā, Baldonē un citur, kur, kā zināms, arī ir pieļauti līdzīgi pārkāpumi – jūs varat turpināt šādu nelikumīgu darbību un jūs netiksiet sodīti! Tautas partija centīsies panākt, lai Saeima savu lēmumu grozītu un pēc iespējas ātrāk pieņemtu attiecīgo likumu.

 

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!