• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par patērētāju informētību par savām tiesībām. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.03.2008., Nr. 45 https://www.vestnesis.lv/ta/id/172774

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Eiropas Parlaments: Par Parlamenta 50 gadu jubileju Strasbūrā

Vēl šajā numurā

20.03.2008., Nr. 45

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija: Par patērētāju informētību par savām tiesībām

 

Gaidot Eiropas patērētāju dienu, 13.martā preses konferencē par patērētāju tiesību aizsardzības aktualitātēm konstatēts, ka patērētājiem trūkst vispārējas salīdzinošas informācijas par preču un pakalpojumu cenām un kvalitāti.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā vadītājas vietnieks Valdis Zagorskis, iepazīstinot ar Eiropas Komisijas (EK) jauno tirgus izpētes sistēmu, uzsvēra, ka patērētāji no vienotā tirgus vēl joprojām negūst visu, ko būtu pelnījuši un ko šis tirgus spēj piedāvāt. Saskaņā ar jauno patēriņa tirgus uzraudzības procedūru tiks pētīts, kā darbojas 20 dažādu nozaru tirgi, raugoties no patērētāja interešu viedokļa: cenas, sūdzības, pakalpojumu sniedzēju maiņas iespējas, patērētāju apmierinātība un drošība. Eiropas Komisija vēlas, lai patērētājs iepirktos neietekmēts un apzināti un lai tiktu sekmēta veselīga konkurence, kas balstīta uz pakalpojumu un preču kvalitāti. “Lai patērētājs noņem tūtu no galvas!” piebilda Valdis Zagorskis.

Viena no šā gada EK prioritārajām uzmanāmajām jomām ir finanšu pakalpojumi. Ņemot vērā pieaugošo sūdzību skaitu par apdrošināšanas pakalpojumiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) KASKO apdrošināšanas līgumu izpētes projektā pārbaudīja, cik pilnīga un saprotama informācija tiek sniegta patērētājam. Tika pētīts, vai līguma noteikumi ir taisnīgi, kā arī tas, vai patērētājs pilnībā spēj apzināties un izprast savas līgumsaistības un riskus. Izpētītajos 10 līgumos tika konstatētas vairākas problēmas, piemēram, iekļauto līguma noteikumu uztveramība, daudzos līgumos patērētājam ir grūti saprast, kādi ir izņēmumi no apdrošināšanas riskiem, tāpat katrai kompānijai ir ļoti atšķirīgs cenu noteikšanas mehānisms, kas patērētājam apgrūtina piedāvājumu salīdzināšanu un izvēli u.c. Pēc PTAC diskusijas ar apdrošināšanas kompānijām un Latvijas Apdrošināšanas asociāciju apdrošināšanas līgumi tiek koriģēti, kā arī tiek izstrādāti padomi patērētājiem, kā labāk un izdevīgāk izvēlēties apdrošinātāju.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir pievērsis uzmanību arī tam, cik godīgi uzņēmēji norāda cenas. 2007.gadā saņemtas 2124 sūdzības, tas ir par 70% vairāk nekā pirms gada. Cenu norādīšana pārbaudīta 471 precei, no tām pusei (52%) konstatēti pārkāpumi. Pērn veikta 41 kontrole veikalos, un 65% pārbaužu konstatēti pārkāpumi. PTAC direktore Baiba Vītoliņa preses konferencē uzsvēra: “Šobrīd, kad patērētājam tiek piedāvāts tik ļoti plašs preču un pakalpojumu klāsts, aizvien svarīgāka kļūst informācija, uz ko balstoties patērētājs var izdarīt pamatotu izvēli, tādēļ arī PTAC aizvien vairāk uzmanības pievērš tieši tam, cik saprotami un caurskatāmi uzņēmēji piedāvā savas preces un pakalpojumus.”

Pieaugot iedzīvotāju skaitam, kas ceļo ārpus Latvijas, un palielinoties tūristu skaitam, kas apmeklē Latviju, arvien aktuālāka kļūst pārrobežu patērētāju aizsardzība. Par to rūpējas Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (“ECC Latvia”), kas izveidots kā atsevišķs Patērētāju tiesību aizsardzības centra departaments, kuru līdzfinansē Eiropas Komisija.

2007.gadā patērētāji kontaktējās ar “ECC Latvia” 627 reizes, no kurām 528 bija konsultācijas un 99 sūdzības. 49% no saņemtajām sūdzībām bija saistībā ar aviopakalpojumiem, 16% par problēmām saistībā ar tūrismu, 9% par apģērbiem un apaviem, 8% sūdzību bija par nekvalitatīvi iegādātu sadzīves tehniku, 3% bija par e-komerciju, 1% par aksesuāriem, kā arī par citiem jautājumiem.

18% sniegto konsultāciju bija saistībā ar aviopakalpojumiem, 15% sūdzību bija par nekvalitatīvi iegādātu sadzīves tehniku, 9% par apģērbiem un apaviem, 13% par e-komerciju, 8% par tūrisma pakalpojumiem, 2% par aksesuāriem, 35% sniegtas konsultācijas par ES normatīvajiem aktiem un citiem pakalpojumiem.

“Tuvojoties Lieldienām, kad daudzi gatavojas doties brīvdienās ārvalstīs, var rasties sarežģījumi, iepērkoties ārvalstī, interneta veikalā, ceļojot ar lidmašīnu (atteikta iekāpšana, atcelts reiss, ilga aizkavēšanās, nozaudēta vai sabojāta bagāža), pērkot ceļojumu piedāvājumus u.c.,” brīdināja Aija Gulbe, Eiropas Patērētāju informēšanas centra direktore. Viņa informēja, ka problēmas novērst vai kompensēt var ārpustiesas strīdu risināšanas ceļā un aicināja kontaktēties ar Eiropas Patērētāju informēšanas centru, lai saņemtu bezmaksas informāciju un konsultāciju.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!