• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Grozījumi likumā "Par cukuru". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.10.1999., Nr. 348/350 https://www.vestnesis.lv/ta/id/16612

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Grozījumi likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem"

Vēl šajā numurā

22.10.1999., Nr. 348/350

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par cukuru"

Saeimas dok. nr.1158; likumprojekts 373

Zemkopības ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta

1999.gada 28.septembra sēdē akceptēts (prot. Nr.51, 9.§)

un 11.oktobrī iesniegts Saeimas izskatīšanai

 

Izdarīt likumā "Par cukuru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1995, 20.nr.; 1996, 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 297./299.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:

" 3.pants

Cukurbiešu audzētāju un pārstrādātāju attiecību tiesiski ekonomiskais pamats ir līgums, kuru slēdz katru gadu, ievērojot šā likuma prasības un cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) noteiktos maksimālos cukura ražošanas apjomus (kvotas).

Cukura ražošanas kvotu piešķiršanas kārtību, kā arī kvotu veidus nosaka Ministru kabinets, ņemot vērā šādus principus:

1) cukura ražošanas kvotas Ministru kabinets nosaka katru gadu, pamatojoties uz iepriekšējā gada valsts cukura ražošanas un patēriņa bilanci un iespējamā patēriņa prognozēm;

2) cukura ražošanas kvotas starp cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) sadala zemkopības ministrs;

3) ja cukura ražošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) atzīst par maksātnespējīgu vai likvidē, zemkopības ministrs daļu vai visu šā uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) cukura ražošanas kvotu nākamajā gadā sadala starp pārējiem cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), ievērojot cukurbiešu audzētāju intereses;

4) cukurbiešu audzētājs ir tiesīgs savas līguma saistības par cukurbiešu piegādes apjomiem nodot citai fiziskajai vai juridiskajai personai.

Cukurbiešu piegādes apjomus cukurbiešu audzētājiem nosaka Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

2. izslēgt 5.pantu.

3. Izteikt 8. un 9.pantu šādā redakcijā:

" 8.pants

Visu veidu ievesto (importēto) cukuru apliek ar ievedmuitas nodokli, izņemot:

1) cukura diabēta slimniekiem paredzētās saldvielas;

2) jēlcukuru, ko ieved baltā cukura ražošanai valsts iekšējam patēriņam (ja ir nepietiekami cukura tirgus resursi) Ministru kabineta noteiktajā daudzumā un kārtībā saskaņā ar apstiprināto valsts cukura ražošanas un patēriņa gada bilanci.

9.pants

Cukuru, ko cukura ražošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) attiecīgā gada laikā saražojis virs noteiktās cukura ražošanas kvotas, nedrīkst pārdot valsts iekšējā tirgū, un tas līdz 1.septembrim jāizved (jāeksportē), izņemot Ministru kabineta noteikos gadījumus. Ja šis nosacījums ir pārkāpts, par neizvesto baltā cukura daudzumu saskaņā ar Zemkopības ministrijas iesniegto informāciju Valsts ieņēmumu dienests no ražotāja iekasē soda naudu, kas līdzvērtīga muitas nodokļa pamatlikmei, kas muitas tarifos norādīta baltajam cukuram."

4. Izteikt 11.1 pantu šādā redakcijā:

" 11.1 pants

Mazumtirdzniecībā drīkst realizēt tikai atzītos pārtikas uzņēmumos rūpnieciski patēriņa tarā fasētu balto cukuru, kura masa nepārsniedz 10 kg vienā cukura fasējuma vienībā. Uz iepakojuma jābūt norādei par cukura ražotāju un fasētāju."

5. Papildināt likumu ar 11.2, 11.3 un 11.4 pantu šādā redakcijā:

" 11.2 pants

Visu veidu cukura ievešana (imports) (arī ievešana pārstrādei) tiek licencēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

11.3 pants

Atļaujas saņemšanai cukura ievešanai pārstrādei piemēro Ministru kabineta noteikto vispārīgo kārtību muitas procedūrai — ievešana pārstrādei.

11.4 pants

Cukura ražošanas un pārstrādes uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) un Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde sniedz Zemkopības ministrijai cukura tirgus analīzei un bilances sastādīšanai nepieciešamo informāciju. Valsts cukura ražošanas un patēriņa gada bilanci katru gadu līdz 1.martam apstiprina Ministru kabinets.

Informācijas iesniegšanas kārtību un saturu nosaka Ministru kabinets."

6. Izteikt 13.1 pantu šādā redakcijā:

" 13.1 pants

Ja pēc valsts cukura ražošanas un patēriņa bilances un iespējamā patēriņa prognozes datiem cukura uzkrājumi pārsniedz 10% no valstī noteiktās gada pamatkvotas, zemkopības ministrs iesniedz Ministru kabinetā noteikumu projektu par kārtību, kādā tiek veikta tirgus intervence cukura ražošanas nozarē attiecīgajā gadā.

Tirgus intervences pasākumus cukura ražošanas nozarē veic Zemkopības ministrijas pārziņā esoša valsts bezpeļņas akciju sabiedrība "Lauksaimniecības tirgus intervences aģentūra"."

Par likumprojektu

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Pēdējos gados Latvijā ir notikusi strauja cukura ražošanas nozares vispārēja attīstība, tā rezultātā 1998.gadā saražotais baltā cukura daudzums vairāk nekā divas reizes pārsniedza 1996.gadā saražoto un pirmo reizi Latvijas vēsturē pilnībā nodrošina iekšējā tirgus patēriņu.

Turpinoties cukura ražošanas apjomu pieaugumam un ņemot vērā lielo spiedienu no ārējiem tirgiem saistībā ar depresīvo situāciju pasaules cukura tirgos, ir iespējama situācija, ka Latvijas cukurfabrikas nespēs pārstrādāt visu vietējo biešu audzētāju piegādāto produkciju un realizēt saražoto cukuru, kas var radīt vispārēju cukura nozares krīzi.

Likumprojekta mērķis ir radīt nepieciešamos nosacījumus ilglaicīgai cukura tirgus sakārtošanai, sabalansējot cukurbiešu audzēšanu ar cukura ražošanu un realizāciju, kā arī noteikt cukurbiešu audzētājiem fiksētus cukurbiešu piegādes apjomus.

2. Kā likums var ietekmēt tautsaimniecības attīstību?

Pieņemot likuma "Par cukuru" grozījumus, pirmkārt, tiktu stiprināta Latvijā ražotā cukura konkurētspēja ar importēto cukuru, tajā pašā laikā aizsargājot pircēju intereses un garantējot Latvijā realizētā cukura atbilstību visām noteiktajām kvalitātes un higiēnas prasībām.

Otrkārt, sakārtojot cukura importa procedūras, tiktu novērsta neprognozējama tirgus destabilizācija dažādu ārējo faktoru (Krievijas u.c. valstu krīzes) iespaidā, kas negatīvi ietekmē Latvijas iekšējo cukura tirgu — samazinot cukura realizācijas apjomus un aizkavējot finansu apriti cukura nozarē iesaistītajos uzņēmumos.

Visas likumprojektā iestrādātās normas kopumā nodrošinātu Latvijas cukura tirgus prognozējamību un stabilitāti, kas ļautu izstrādāt pamatotu cukura nozares ilgtermiņa attīstības modeli, kas ir nepieciešams, gan gatavojoties uzņemšanai Eiropas Ekonomiskās Kopienas koptirgus sistēmā, gan piesaistot finansu līdzekļus tālākai cukura ražošanas sektora modernizācijai.

Sabalansēta tirgus apstākļos izzudīs pretruna starp Latvijas cukurbiešu audzēšanas potenciālu un reālajām iekšējā tirgus un eksporta iespējām, kas veicinās nozares tālāku attīstību un specializāciju, paaugstinot tās konkurētspēju.

3. Kā likums var ietekmēt valsts budžetu?

Likumprojektā iestrādātās normas neprasīs esošajā valsts budžetā neparedzētus izdevumus un nesamazinās valsts budžeta ieņēmumus.

4. Kā likums var ietekmēt spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Saskaņā ar likumprojekta prasībām būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus "Par cukura ražošanas kvotām". Katru gadu Ministru kabinets izdos rīkojumus par cukura ražošanas kvotu noteikšanu un zemkopības ministrs — rīkojumu par cukura ražošanas kvotu sadali starp cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām).

5. Kāda ir likumprojekta attbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?

Visas likumprojekta normas ir saskaņotas un atbilst Eiropas Kopienu tiesību krājuma (acquis) prasībām. Īpaša vērtība veltīta likumprojekta normu izstrādei atbilstoši cukura koptirgus organizācijas un brīvas preču kustības likumdošanas prasībām.

Likumprojektā ir iestrādāti Eiropas Kopienu cukura koptirgus sektora tiesību krājuma pamatprincipi, kas nodrošina cukura koptirgus efektīvu darbību un pietiekamu konkurētspēju pasaules cukura tirgū. Šo pamatprincipu iestrādāšanu Latvijas nacionālajā likumdošanā ir viens no galvenajiem priekšnosacījumiem, lai sekmīgi sagatavotos un iestātos Eiropas koptirgus sistēmā, saglabājot atbilstošus cukura ražošanas apjomus un nodrošinot Latvijas cukura ražošanas uzņēmumu vienlīdzīgu konkurētspēju.

Likumprojekts neparedz nekādas normas, kas būtu pretrunā ar Latvijas starptautiskajām saistībām.

Lai nodrošinātu likumprojekta tekstuālu atbilstību Eiropas Kopienu tiesību krājumam, nepieciešams izstrādāt detalizētus noteikumus par cukura ražošanas kvotu piešķiršanas un sadales kārtību.

6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Lai nodrošinātu likuma izpildi, tiks paplašinātas Zemkopības ministrijas funkcijas, ieskaitot cukura ražošanas kvotu sadali starp cukura ražošanas uzņēmumiem un cukura tirgus analīzi precīzai iekšējā tirgus ietilpības prognozēšanai un optimālo cukura ražošanas apjomu noteikšanai.

Līdz ar likumprojekta pieņemšanu būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu "Par cukura ražošana kvotām" projektu, kurā detalizēti raksturos cukura ražošanas kvotu principus un noteiktu tiesību deleģēšanu cukura ražošanas uzņēmumiem, kā arī informācijas sniegšanas kārtību saskaņā ar 11.4 pantu.

Izstrādātais likumprojekts neierobežos indivīda tiesības, jo tā galvenais uzdevums ir stabilizēt un līdzsvarot iekšējo cukura tirgu, nepieļaujot pārprodukcijas vai iztrūkuma rašanos.

Zemkopības ministrs A.Kalvītis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!