• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2007. gada 30. maija lēmums Nr. 51 "Par lietas izpētes izbeigšanu Lieta Nr.p/07/05/1 "Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta iespējamo pārkāpumu pilnsabiedrības "Maršrutu taksometru apvienība LLV", a/s "Rīgas taksometru parks", SIA "VAS SV", SIA "Blands", SIA "Taksi LV" un SIA "DMK" darbībās"". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 12.06.2007., Nr. 93 https://www.vestnesis.lv/ta/id/158634

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Grozījumi Dzelzceļa likumā

Vēl šajā numurā

12.06.2007., Nr. 93

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 51

Pieņemts: 30.05.2007.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.51

Rīgā 2007.gada 30.maijā (prot. Nr.32, 8.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

 

Lieta Nr.p/07/05/1

 

“Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta iespējamo pārkāpumu pilnsabiedrības “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV” un SIA “DMK” darbībās”

Konkurences padome 17.01.2007., ņemot vērā maršruta taksometru pārvadājumu tirgus uzraudzības laikā iegūto informāciju, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 2.punktu, 24.pantu, pieņēma lēmumu ierosināt lietu uz Konkurences padomes iniciatīvas pamata par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta iespējamo pārkāpumu pilnsabiedrības “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV” un SIA “DMK” darbībās.

Lietā iesaistītās puses:

1) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta akciju sabiedrība “Rīgas taksometru parks” (reģ. Nr.40003018875), kuras darbības veidi ir regulārais pasažieru autotransports, taksometru pakalpojumi, automobiļu apkope un remonts u.c. statūtos paredzētā darbība.

2) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību “DMK” (reģ. Nr.40003273775), kuras darbības veidi ir automobiļu pārdošana, automobiļu apkope un remonts, regulārais pasažieru autotransports u.c. statūtos paredzētā darbība.

3) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Taksi.LV” (reģ. Nr.40003607078).

4) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību “VAS SV” (reģ. Nr.40103126155).

5) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Blands” (reģ. Nr.40103074544).

6) Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta pilnsabiedrība “Maršrutu taksometru apvienība LLV” (reģ. Nr.40003620038), kuras darbības veidi ir regulārais pasažieru autotransports, taksometru pakalpojumi, kravas autotransports u.c. statūtos paredzētā darbība.

Izvērtējot maršruta taksometru pārvadājumu tirgus uzraudzības laikā iegūto un papildus saņemto informāciju, Konkurences padome

 

konstatēja:

1. Pasažieru regulāro pārvadājumu ar maršruta taksometriem regulējums Latvijas likumdošanas aktos

1.1. Autopārvadājumu likumā noteikts, ka:

– “ir šādi regulārie pārvadājumi: pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu un pasažieru regulārie pārvadājumi ar maršruta taksometru (izņemot pasažieru regulāros starptautiskos pārvadājumus)” (29.1panta pirmā daļa);

– “pasažieru regulārajos pārvadājumos ar maršruta taksometru pasažierus pārvadā (..) par noteiktu braukšanas maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta kustības saraksta (..)” (29.1panta trešā daļa);

– “pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar maršruta taksometriem (..) dotācijas netiek piešķirtas” (29.2panta otrā daļa);

– “dotācijas tiek piešķirtas pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar autobusiem (..)” (29.2panta pirmā daļa);

– “maksimālo robežlīmeni braukšanas maksai (tarifiem) par pasažieru regulārajiem pārvadājumiem (izņemot starptautiskos maršrutus), kas tiek dotēti no valsts budžeta vai valsts speciālā budžeta, nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” (39.panta pirmā daļa);

– “braukšanas maksu (tarifus) par pasažieru regulārajiem pārvadājumiem pilsētas vai rajona maršrutos nosaka attiecīgās pašvaldības regulators saskaņā ar likumu “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”” (39.panta otrā daļa);

– “braukšanas maksu (tarifus) par pasažieru regulārajiem pārvadājumiem gadījumos, kuri nav minēti šā panta pirmajā, otrajā (..) daļā, nosaka pārvadātājs” (39.panta ceturtā daļa).

1.2. Likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 2.panta piektajā daļā noteikts, ka “pasažieru regulāros autopārvadājumus (izņemot autopārvadājumus starptautiskajos maršrutos), kas tiek dotēti no valsts budžeta vai valsts speciālā budžeta, regulē valsts vai pašvaldība attiecīgi savas kompetences ietvaros saskaņā ar Autopārvadājumu likumu. Likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteiktajā kārtībā nosaka tarifu aprēķināšanas metodiku un maksimālo robežtarifu maksai par šādiem pasažieru pārvadājumiem”.

1.3. Pasažieru pārvadājumu kārtību reglamentē Ministru kabineta 26.02.2002. noteikumi Nr.84 “Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība”. Minētajos noteikumos noteikts, ka:

– “(..) maršrutus un to reisus (..) atklāj, groza un slēdz, atļaujas pārvadātājam izsniedz un anulē: (..) attiecīgās republikas pilsētas dome (turpmāk – institūcija) – pilsētas maršrutiem (..)” (2. punkts);

– “institūcija slēdz ar pārvadātāju maršruta apkalpošanas līgumu. Līgumā paredz maršruta grozīšanas, tarifa piemērošanas un informācijas nodrošinājuma kārtību, (..), līguma grozīšanas un tā darbības izbeigšanas kārtību, kā arī citus nosacījumus pēc pušu ieskatiem” (6. punkts).

1.4. Rīgas domes (turpmāk – RD) 11.05.2004. saistošie noteikumi Nr.63 “Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas noteikumi”, kuru 1.2. punktā noteikts, ka “noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas dome izsniedz licences un licences kartītes pasažieru komercpārvadājumu veikšanai ar autobusiem, maršruta taksometriem (..) Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā”. Minēto noteikumu 1.7. punkts nosaka, ka “lai veiktu pasažieru regulāros komercpārvadājumus ar autobusiem attiecīgā Rīgas pilsētas autobusa vai maršruta taksometra maršrutā (reisā), pārvadātājam (..) jāsaņem maršruta atļauja MK noteiktajā kārtībā, noslēdzot attiecīgā maršruta apkalpošanas līgumu”.

1.5. Saskaņā ar 11.05.2004. nolikuma Nr.100 “Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas nolikums” 2.1.4.punktu viena no Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas funkcijām ir “(..) dot norādījumus Rīgas domes Satiksmes departamentam noslēgt, grozīt vai izbeigt maršrutu apkalpošanas līgumus”.

Konkurences padome secina, ka:

1) pamatojoties uz likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, Autopārvadājumu likumā, Ministru kabineta 26.02.2002. noteikumu Nr.84 “Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība”, RD 11.05.2004. saistošajos noteikumos Nr.63 “Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas noteikumi” noteikto, pasažieru pārvadājumi ar maršruta taksometru uzskatāmi par pasažieru regulārajiem pārvadājumiem, kuri netiek dotēti no valsts vai speciālā budžeta un tādējādi netiek regulēti. Saskaņā ar iepriekš minēto un pamatojoties uz “Autopārvadājumu likuma” 39. panta ceturto daļu, braukšanas maksu (tarifus) par pasažieru pārvadājumiem ar maršruta taksometru nosaka pārvadātājs;

2) maršruta taksometru maršrutu atklāšana, grozīšana, slēgšana, līgumu slēgšana ar komercsabiedrībām par maršruta taksometru pakalpojumu sniegšanu ir pašvaldības kompetencē. Līgumus par maršruta taksometru pārvadājumu sniegšanu slēdz RD Satiksmes departaments, pamatojoties uz RD Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas norādījumiem.

2. RD Satiksmes departaments par maršruta taksometru pārvadājumiem Rīgas pilsētā un noslēgtie “Maršruta apkalpošanas līgumi”

2.1. RD Satiksmes departaments 01.12.2006. vēstulē Nr.DS-06-2736-nd sniedza informāciju, ka Rīgas pilsētā maršruta taksometru pārvadājumus veic 8 komercsabiedrības, ar kurām 2003. gadā notikušo atklāto konkursu rezultātā noslēgti 9 maršrutu apkalpošanas līgumi (šīs komercsabiedrības kopā apkalpo 47 maršrutus). Katra līguma priekšmets ir pasažieru pārvadājumu veikšana noteiktā maršrutu kopā (lotē), kas tika veidotas pēc maršrutu virzienu (rajonu) principa. Katra pārvadātāja apkalpotie maršruti norādīti maršruta apkalpošanas līgumos. Iepriekš minētajā vēstulē arī norādīts, ka maršruta taksometru pārvadājumos piemērojamie tarifi tika noteikti konkursa rezultātā, pamatojoties uz pārvadātāju iesniegtajiem piedāvājumiem un tiem pievienotajiem tarifa aprēķiniem.

Kā norādīts iepriekš minētajā RD Satiksmes departamenta vēstulē, saskaņā ar noslēgtajiem maršrutu apkalpošanas līgumiem tarifs var tikt grozīts LR tiesību aktos noteiktajā kārtībā. Maršruta taksometru pārvadājumi netiek dotēti. RD 15.01.2002. lēmumā Nr.921 “Par regulējamo sabiedrisko pakalpojumu veidiem” (4. punkts) noteikusi, ka Rīgas pilsētā pasažieru regulāro pārvadājumu nozarē regulējami tikai tie sabiedriskā autotransporta un elektrotransporta pakalpojumi, kas tiek dotēti. Šobrīd maršruta taksometru pārvadājumu jomā nav normatīvo aktu, kas noteiktu maršruta taksometru pārvadājumu tarifu apstiprināšanas kārtību, tāpēc maršrutu taksometru pārvadājumu tarifi ir tikuši grozīti noslēgto līgumu ietvaros, ņemot vērā to, ka braukšanas maksu nosaka pārvadātājs, kā arī atļaujas izsniedzēja – RD Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas lēmumus, noslēdzot attiecīgas vienošanās pie jau noslēgtajiem (spēkā esošajiem) līgumiem.

2.2. 2003.gadā noslēgto “Maršruta apkalpošanas līgumu” priekšmets noteikts tā 1. punktā – “pamatojoties uz Pasūtītāja organizētā konkursa (..) rezultātiem Pasūtītājs uzdod un Izpildītājs saskaņā ar šī līguma noteikumiem apņemas veikt regulāros pasažieru pārvadājumus ar maršruta taksometriem Rīgas pilsētā (..) maršrutu kopā (lotē) Nr.(..) iekļautajos maršrutos saskaņā ar maršrutu aprakstiem un reisu izpildes kustības sarakstiem (..)”.

Maršruta apkalpošanas līguma 2.2.punktā noteikts, ka Izpildītājs pasažieru pārvadājumos pielieto sekojošus tarifus (norādīts attiecīgā maršruta Nr. un piemērojamais tarifs). Līguma 2.5.punktā noteikts, ka “Līgumā noteiktais braukšanas tarifs izpildītājam ir saistošs. Tas var tikt grozīts tikai kārtībā, kā to paredz LR tiesību akti (..), kā arī attiecīgie Rīgas domes lēmumi”.

Pamatojoties uz Maršruta apkalpošanas līguma 3.2.punktu, gadījumā, “ja tiesību aktos noteiktajā kārtībā attiecīgās maršrutu kopas (lotes) (..) ietvaros tiek izdarīti grozījumi, Izpildītājs saglabā tiesības apkalpot visus tajā iekļautos maršrutus”. Arī tad, ja tiek atklāti jauni reisi attiecīgās maršrutu kopas maršrutos, to izpilde tiek piedāvāta attiecīgajai maršruta taksometru komercsabiedrībai, ar kuru noslēgts līgums par pārvadājumu veikšanu attiecīgās maršrutu kopas ietvaros. Saskaņā ar iepriekš minētā līguma 3.3.punktu, “ja Izpildītājs atsakās vai nevar nodrošināt nepieciešamo reisu izpildi atbilstoši Pasūtītāja norādītajām prasībām, Pasūtītājs pārvadātāju izvēlas konkursa kārtībā”.

2.3. RD Satiksmes departaments 01.12.2006. vēstulē Nr.DS-06-2736-nd informē, ka pasažieru pārvadājumus ar maršrutu taksometriem Rīgas pilsētā veic šādas komercsabiedrības:

1) SIA “DMK”,

2) SIA “Kort”,

3) SIA “Blands”,

4) pilnsabiedrība “Maršrutu taksometru apvienība LLV”,

5) SIA “Taksi LV”,

6) SIA “Centība N”,

7) a/s “Rīgas taksometru parks” (noslēgti divi maršruta apkalpošanas līgumi),

8) SIA “VAS SV”.

3. Konkrētais tirgus

Konkurences likuma 1.panta 4.punkta izpratnē konkrētais tirgus, kurā darbojas katra no astoņām komercsabiedrībām (SIA “DMK”, SIA “Kort”, SIA “Blands”, pilnsabiedrība “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, SIA “Taksi LV”, SIA “Centība N”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV”), kas Rīgas pilsētas teritorijā sniedz maršrutu taksometru pārvadājumu pakalpojumus, ir pasažieru regulāro pārvadājumu ar maršruta taksometriem tirgus Rīgas pilsētā.

Saskaņā ar Konkurences likumā noteikto par konkrēto ģeogrāfisko tirgu uzskatāma Rīgas pilsētas teritorija, jo konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem tirgus dalībniekiem. No pieprasījuma puses viens maršruts var būt daļēji aizvietojams ar citu, un attiecībā uz pasažieriem, kas izvēlas pārvietoties maršruta robežās, ciktāl tie ir aizvietojami, šie maršruti konkurē. Tāpat jāņem vērā, ka, lai pasažieris nokļūtu līdz izvēlētajam galamērķim, tam var būt nepieciešamība izvēlēties vismaz divu maršrutu taksometrus. Par konkrētās preces tirgu atkarībā no patērētāja paradumiem (ērtums, braucienā patērētais laiks u.c.) var uzskatīt ne tikai ar maršruta taksometru veiktos pārvadājumus, bet arī pilsētas maršrutos veiktos pasažieru pārvadājumus ar autobusu, tramvaju un citiem transporta līdzekļiem (izņemot vieglo taksometru pasažieru pārvadājumus)1.

Konkurences likuma 1.panta 7.punkta izpratnē par konkurentiem uzskatāmi divi vai vairāki tirgus dalībnieki, kas konkurē, par konkurenci – pastāvoša vai potenciāla ekonomiskā (saimnieciskā) sāncensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem konkrētajā tirgū (Konkurences likuma 1.panta 6.punkts). Lai arī katra no komercsabiedrībām saskaņā ar spēkā esošo līgumu nosacījumiem pārvadājumus veic noteiktas maršrutu lotes ietvaros, potenciāli jebkurai maršruta taksometru komercsabiedrībai ir iespējas sniegt pakalpojumus arī citas maršrutu lotes ietvaros (skat. lēmuma 2.2.punktu).

No iepriekš minētā Konkurences padome secina, ka SIA “DMK”, SIA “Kort”, SIA “Blands”, pilnsabiedrība “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, SIA “Taksi LV”, SIA “Centība N”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV” ir uzskatāmas par konkurentiem (tirgus dalībniekiem, kas konkurē) Konkurences likuma 1. panta 7. punkta izpratnē.

4. RD Satiksmes departamenta un maršruta taksometru komercsabiedrību pie “Maršruta apkalpošanas līgumiem” noslēgtās vienošanās

4.1. Pie katra no noslēgtajiem “Maršrutu apkalpošanas līgumiem” pievienotas vairākas noslēgtas vienošanās, kas attiecas uz 2003.gadā noslēgto līgumu atsevišķu punktu izmaiņām, t.sk. arī par braukšanas maksas tarifu izmaiņām. Vienošanās attiecībā uz braukšanas maksas tarifu izmaiņām RD Satiksmes departaments, pamatojoties uz RD Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijas lēmumiem, noslēdzis:

1) ar SIA “DMK” 20.08.2003., 28.05.2004., 24.03.2005., 13.03.2006., 19.05.2006.;

2) ar pilnsabiedrību “Maršruta taksometru apvienība LLV” 02.07.2003., 27.01.2004., 20.10.2005., 01.03.2006., 19.05.2006.;

3) ar SIA “VAS SV” 17.07.2003., 25.04.2004., 08.11.2004., 01.11.2005., 19.05.2006.;

4) ar SIA “Taksi LV” 25.08.2003., 27.01.2004., 19.02.2004., 30.08.2004., 13.10.2004., 12.09.2005., 19.05.2006.;

5) ar SIA “Blands” 06.10.2003., 21.10.2003., 24.10.2005., 06.12.2005., 19.05.2006.;

6) ar a/s “Rīgas taksometru parks” 20.04.2004., 12.09.2005., 19.05.2006.;

7) ar SIA “Kort” 25.10.2004., 24.01.2006.;

8) ar SIA “Centība N” 10.03.2005., 08.04.2005.

4.2. Atbildot uz Konkurences padomes 08.12.2006. vēstuli Nr.3132 un 03.01.2007. vēstuli Nr.13, RD Satiksmes departaments sniedza informāciju (18.12.2007. vēstule Nr.DS-06-2897-nd, 08.01.2007. vēstule Nr.DS-07-47-nd), ka komercsabiedrības, kuras veic maršruta taksometru pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētā, ar kurām vienošanās noslēgtas 19.05.2006., RD Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā iesniegumu ar lūgumu ļaut palielināt braukšanas maksas tarifus iesniegušas attiecīgi:

– SIA “DMK” 25.04.2006.;

– pilnsabiedrība “Maršrutu taksometru apvienība LLV” 09.05.2006.;

– SIA “VAS SV” 09.05.2006.;

– SIA “Taksi LV” 09.05.2006.

– SIA “Blands” 09.05.2006.;

– a/s “Rīgas taksometru parks” 08.05.2006.

Iepazīstoties ar abās iepriekš minētajās RD Satiksmes departamenta vēstulēs un noslēgtajās vienošanās pie “Maršruta apkalpošanas līgumiem” esošo informāciju, Konkurences padome secināja, ka SIA “DMK”, SIA “Blands”, pilnsabiedrības “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV” darbībās, iesniedzot iesniegumus par braukšanas maksas tarifu pārskatīšanu 25.04.2006., 08.05.2006. un 09.05.2006., saskatāmas pazīmes, kas norāda uz varbūtību par iespējamo Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas 1. punkta pārkāpumu.

5. Vienošanās un aizliegtas vienošanās Konkurences likuma izpratnē

Saskaņā ar Konkurences likuma:

– 1.panta 11.punktu vienošanās ir “divu vai vairāku tirgus dalībnieku līgums vai saskaņota darbība, kurā tirgus dalībnieki piedalās (..)”. Par saskaņotu darbību ir uzskatāma jebkuras formas darbība neatkarīgi no tā, kādā stadijā vienošanās atrodas, un vai tā ir vai tiks īstenota.

– 11.panta pirmās daļas 1.punktu ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to skaitā vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem, kā arī par tādas informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām vai realizācijas noteikumiem.

Vienošanās starp konkurentiem, kuras mērķis ir kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci starp tiem, tai skaitā vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem, kā arī par tādas informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām vai realizācijas noteikumiem uzskatāma par horizontālo karteļa vienošanos (saskaņā ar Ministru kabineta 19.10.2004. noteikumu Nr.862 “Kārtība, kādā nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā un 13.pantā minētajiem pārkāpumiem” 1.1.punktu).

6. Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktā minēto darbību veikšana maršruta taksometru komercsabiedrību telpās

6.1. Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punkts nosaka, ka “Birojs Konkurences padomes vārdā ir tiesīgs, pamatojoties uz tiesas lēmumu, bez iepriekšēja brīdinājuma policijas klātbūtnē iekļūt tirgus dalībnieku un to darbinieku transportlīdzekļos, dzīvokļos, neapdzīvojamās telpās, būvēs un citos kustamos un nekustamos īpašumos, atverot tos un tajos esošās glabātavas, un veikt tajos esošo mantu un dokumentu apskati, tirgus dalībnieku un to darbinieku mantu un dokumentu apskati. Apskates laikā Birojs ir tiesīgs pieprasīt rakstveida vai mutvārdu paskaidrojumus no amatpersonām un tirgus dalībnieku darbiniekiem, saņemt dokumentu norakstus (kopijas) vai izrakstus no tiem, kā arī izņemt mantas un dokumentus, kuriem var būt nozīme izmeklējamā jautājuma noskaidrošanā, Biroja amatpersonām ir tiesības aizzīmogot transportlīdzekļus, dzīvokļus, neapdzīvojamās telpas, būves un citus nekustamos un kustamos īpašumus un glabātavas, lai nodrošinātu pierādījumu saglabāšanu”.

Lai pārbaudītu aizdomas par iespējamo Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta pārkāpumu sešu iepriekš minēto komercsabiedrību darbībās, pie pastāvošiem lietas apstākļiem panākot pierādījumu visefektīvāko iegūšanu, Konkurences padome 21.02.2007. (Nr.368) vērsās Rīgas pilsētas Centra rajona tiesā ar iesniegumu par atļauju veikt Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktā minētās darbības SIA “DMK”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks” telpās.

Rīgas pilsētas Centra rajona tiesa 23.02.2007. pieņēma lēmumu atļaut Konkurences padomes Biroja amatpersonām policijas klātbūtnē bez iepriekšēja brīdinājuma veikt Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktā minētās darbības SIA “DMK”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks” telpās.

6.2. 27.02.2007. SIA “DMK”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks” telpās vienlaicīgi tika veiktas ar tiesas lēmumu atļautās Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktā minētās darbības, un attiecībā uz iesniegumu iesniegšanu RD 25.04.2006., 08.05.2006. un 09.05.2006. tika saņemti paskaidrojumi no iepriekš minēto komercsabiedrību amatpersonām un darbiniekiem:

1) a/s “Rīgas taksometru parks” komercdirektore A.Pakalniece gandrīz vienlaicīgo iesniegumu iesniegšanu Rīgas domē izskaidro ar degvielas cenu kāpumu. A.Pakalniece arī norādīja, ka kopīgas sapulces ar citām maršrutu taksometru kompānijām notiek pēc Rīgas domes iniciatīvas RD Satiksmes departamenta telpās retāk kā reizi gadā.

Nekādi dokumenti, kas liecinātu par a/s “Rīgas taksometru parks” un citu maršruta taksometru komercsabiedrību iespējamām saskaņotām darbībām, atrasti netika.

2) SIA “Blands” Valdes loceklis J.Kiščiks paskaidroja, ka braukšanas maksas tarifu paaugstināšana notiek, paaugstinoties degvielas cenai, palielinot darbiniekiem algas, automašīnu remonta izdevumiem. Pārrunas uzņēmumā un aprēķini tika veikti jau 2–3 mēnešus pirms iesnieguma iesniegšanas Rīgas domē 09.05.2006., secinot, ka izdevumi pārsniedz ieņēmumus, šajā konkrētajā gadījumā par galveno braukšanas tarifu pieauguma iemeslu uzskatot degvielas cenu pieaugumu, līzinga maksājumus par automašīnām, kuras izmanto pasažieru pārvadājumiem. J.Kiščiks uzsvēra, ka nekādas savstarpējas informācijas apmaiņas ar konkurentiem nenotiek.

Nekādi dokumenti, kas liecinātu par SIA “Blands” un citu maršruta taksometru komercsabiedrību iespējamām saskaņotām darbībām, atrasti netika.

3) SIA “Taksi LV” valdes loceklis I.Gladiševs informēja, ka viņš veic ekonomisko analīzi saistībā ar maršruta taksometru tarifiem, pieņem un izlemj jautājumus par to, vai griezties Rīgas domē saistībā ar tarifu paaugstināšanu. Kā norādīts sarunu protokolā ar I.Gladiševu, konkrētajā gadījumā, 09.05.2006. iesniedzot iesniegumu par tarifu paaugstināšanu RD Satiksmes departamentā, tika meklētas iespējas un argumenti peļņas palielināšanai, jo, piemēram, maršruts Nr.276 ir ļoti neizdevīgs un peļņu nenesošs. Aptuveni vienlaicīgo iesniegumu iesniegšanu par braukšanas maksas tarifu paaugstināšanu no 01.06.2006. I.Gladiševs, iespējams, izskaidro ar to, ka domes sēdes jautājumu izskatīšanai ir tikai reizi mēnesī. I.Gladiševs norāda, ka konkurentu vidū nav sevišķi draudzīgas attiecības. Sarunu protokolā I.Gladiševs norāda, ka tarifu palielinājums bija nepieciešams, jo pieauga degvielas cenas, minimālās algas apjoms, automobiļu remonta un uzturēšanas izdevumi, atsevišķos maršrutos (piem., Nr.276) uzņēmumam bija izveidojušies zaudējumi.

Sarunu protokola piezīmēs I.Gladiševs norāda, ka kategoriski noliedz iespēju vienoties ar Rīgas pilsētas Centra rajona tiesas 23.02.2007. lēmumā norādītajām firmām, un no šādas vienošanās nebūtu nekāda ekonomiskā labuma, jo katra firma apkalpo atsevišķus un atšķirīgus maršrutus.

Nekādi dokumenti, kas liecinātu par SIA “Taksi LV” un citu maršruta taksometru komercsabiedrību iespējamām saskaņotām darbībām, atrasti netika.

4) SIA “DMK” ekonomiste V.Lazareva paskaidroja, ka lēmumus par braukšanas maksas tarifu paaugstināšanu parasti pieņem uzņēmuma vadība, t.i., izpilddirektors J.Balabka un V.Jučinskis. Tarifus nācās pacelt, jo ļoti strauji ir auguši izdevumi: palielinājusies īres maksa, palielinājusies darbinieku alga u.c. V.Lazarevai tika dots uzdevums izstrādāt ekonomisko pamatojumu, tā sagatavošanas laikā nekāda sazināšanās ar citām kompānijām nenotika. Kā norādījusi V.Lazareva, arī ir grūti iedomāties, ka varētu būt iespējama kaut kāda vienošanās par vienotu tarifu pacelšanu, jo katram komersantam ir atšķirīgi maršruti, to kilometrāža, līdz ar to arī katram būs savs ekonomiskais pamatojums. Iesniegumā, kas tika iesniegts Rīgas domē 25.04.2006., lūdzām tarifu paaugstināt tikai divos maršrutos no pieciem, kurus kopumā apkalpojam, jo šajos divos maršrutos bija lielāki izdevumi, jo šiem maršrutiem, salīdzinājumā ar citiem, ir liela kilometrāža – 40–50 km. V.Lazareva skaidro, ka var droši apgalvot, ka nenotiek nekāda sazināšanās ar citām maršruta taksometru kompānijām, jo katrai kompānijai ir sava attīstības stratēģija.

Nekādi dokumenti, kas liecinātu par SIA “DMK” un citu maršruta taksometru komercsabiedrību iespējamām saskaņotām darbībām, atrasti netika.

7. Par biedrības “Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija” apmeklējumu

Izpētes lietas Nr.p/07/05/1 ietvaros 02.04.2007. tika apmeklēta biedrība “Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācija” (turpmāk – LPPA). Kā norādīts Sarunu protokolā ar LPPA direktoru I.Zālīti, braukšanas maksas tarifus uzņēmumi izstrādā individuāli, maršruta taksometru tarifus apstiprina RD. LPPA sapulcēs jautājumi par tarifiem netiek apspriesti, arī lēmumi par tarifiem pieņemti netiek. LPPA rīcībā nav informācijas par braukšanas maksas tarifu saskaņošanu, par braukšanas maksas tarifu izmaiņām (gan kopumā, gan kādā noteiktā maršrutā), kā arī par to, kuri pārvadātāji un kādos maršrutos veic pārvadājumus.

LPPA nav informācijas par maršrutu taksometru cenu paaugstinājumu Rīgā no 01.06.2006. LPPA uzskata, ka par braukšanas maksas palielināšanu maršruta taksometros var runāt saistībā ar sabiedriskā transporta cenu palielināšanos. Par braukšanas maksas tarifu izmaiņām LPPA uzzina no informācijas presē.

Nekādi dokumenti un liecības par to, ka LPPA sanāksmēs ir notikušas pārrunas vai jebkāda cita veida darbības, kas liecinātu par iespējamu vienošanos par braukšanas maksas tarifu saskaņošanu Rīgas maršrutu taksometros, atrastas netika.

8. Par RD Satiksmes departamenta apmeklējumu

24.04.2007. lietas Nr.p/07/05/1 izpētes ietvaros Konkurences padomes Biroja amatpersonas tikās ar RD Satiksmes departamenta direktoru I.Zarumbu, direktora vietnieci pasažieru pārvadājumu jautājumos R.Reveliņu un Juridiskās nodaļas vadītāju A.Stapkeviču. Attiecībā uz maršruta taksometru komercsabiedrību iesniegumu iesniegšanu 25.04.2006., 08.05.2007. un 09.05.2006. tarifu paaugstināšanai minētie RD Satiksmes departamenta pārstāvji paskaidroja, ka komercdarbību ietekmējošie ekonomiskie faktori (darbaspēka izmaksas, benzīna cenas u.c.) mainās vienlaicīgi, tādējādi arī komercsabiedrību saimniecisko darbību ietekmējot vienlaicīgi. Minētās amatpersonas vēl norādīja, ka:

1) maršruta taksometru maršruti un to apkalpojošās komercsabiedrības savā starpā nekonkurē, jo maršruti ir dažādi,

2) noteiktie braukšanas tarifi uzskatāmi par ekonomiski pamatotiem, ņemot vērā arī to, ka pārvadātāji nesaņem valsts dotāciju,

3) maršruta taksometru pārvadājumu pakalpojumu kvalitātei jābūt augstākai nekā sabiedriskā transporta pārvadājumu kvalitātei, tāpēc attiecīgi braukšanas tarifiem maršruta taksometros jābūt augstākiem,

4) katru gadu notiek RD Satiksmes departamenta rīkotās sapulces, uz kurām tiek aicināti visi maršrutu apkalpotāji. Vadoties pēc 26.01.2006. “RD Satiksmes departamenta un maršruta taksometru apkalpojošo firmu pārstāvju sanāksmes” protokola Nr.1 (iesniegts ar RD Satiksmes departamenta 27.04.2007. vēstuli Nr.DS-07-968-nd), 2006. gada sanāksmē izskatīti jautājumi par 29.04.2004. Ministru kabineta noteikumu Nr.571 “Ceļu satiksmes noteikumi” 29. nodaļas 323. punkta ievērošanu un par pasažieru pārvadājumu kvalitātes uzlabošanu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka:

1) izvērtējot sanāksmju un sapulču, kuras organizē gan LPPA, gan RD Satiksmes departaments, protokolus, netika atrasti pierādījumi, kas liecinātu par iespējamām saskaņotām darbībām, nosakot sniegto pakalpojumu cenas un tarifus, no maršruta taksometru komercsabiedrību puses, kuras veiktas, vadoties no iepriekš minētajās sanāksmēs un sapulcēs lemtā,

2) veicot Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 4.punktā minētās darbības maršruta taksometru komercsabiedrību telpās, nekādi pierādījumi, kas liecinātu par SIA “DMK”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, pilnsabiedrības “Maršruta taksometru apvienība” un SIA “VAS SV” iespējamām saskaņotām darbībām, atrasti netika.

Vadoties no iepriekš minētā, Konkurences padome secina, ka nav konstatēti fakti, kuri liecinātu par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā vienošanās aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmēm maršruta taksometru komercsabierību SIA “DMK”, SIA “Blands”, pilnsabiedrības “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, SIA “Taksi LV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS - SV” darbībās.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 4.punktu, Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktu, Administratīvā procesa likuma 63.panta pirmās daļas 4.punktu, Konkurences padome

 

nolēma:

izbeigt lietas Nr.p/07/05/1 “Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta iespējamo pārkāpumu pilnsabiedrības “Maršrutu taksometru apvienība LLV”, a/s “Rīgas taksometru parks”, SIA “VAS SV”, SIA “Blands”, SIA “Taksi LV” un SIA “DMK” darbībās” izpēti faktu trūkuma dēļ.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

1 Konkurences padomes 28.06.2006. lēmums Nr.EO2 - 61

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!