• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.03.2007., Nr. 40 https://www.vestnesis.lv/ta/id/154123

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par tikšanos Saeimā ar Vācijas vēstnieku

Vēl šajā numurā

08.03.2007., Nr. 40

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes

 

Ministre B.Rivža

Uz jaut.nr. 10/J9 – dok.nr.570

Par skolu izglītības kvalitāti

Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi atbildes uz Jūsu 2007.gada 21.februāra vēstulē Nr.817-e-28-(9107) norādītajiem jautājumiem par skolu izglītības kvalitāti.

Izglītības kvalitātes vērtēšanas procesā tieši iesaistītās institūcijas ir Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC), Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra (VIKNVA), Izglītības valsts inspekcija.

Izglītības valsts inspekcija (turpmāk – IVI) ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbību regulē Izglītības likums un Izglītības valsts inspekcijas nolikums. IVI kontrolē ar izglītību saistīto normatīvo aktu ievērošanu ikvienā izglītības iestādē, neatkarīgi no tās dibinātāja, kā arī analizē izglītības iestāžu darbību, izstrādā priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem un izglītības iestāžu darba uzlabošanai.

ISEC ir Izglītības un zinātnes ministra pakļautībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kuras darbību regulē Izglītības likums un Izglītības satura un eksaminācijas centra nolikums. ISEC organizē pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības satura izstrādi, aprobāciju un korekciju, izstrādā mācību priekšmetu standartu un programmu paraugus, organizē mācību grāmatu izvērtēšanu un apstiprināšanu, konsultē un informē pedagogu profesionālās apvienības un asociācijas, izglītības iestāžu administrācijas, mācību priekšmetu metodisko apvienību vadītājus par izglītības satura jautājumiem. ISEC izstrādā valsts pārbaudes darbu materiālus un vienotu valsts pārbaudījumu kārtību, organizē talantīgo skolēnu apzināšanu un piedalīšanos valsts un starptautiskajās olimpiādēs, organizē un koordinē lietišķo pētījumu programmas izglītības satura un eksaminācijas jautājumos, kā arī organizē un kontrolē valsts valodas prasmes pārbaudi, analizē, vērtē, organizē, metodiski un informatīvi atbalsta vispārējās izglītības pedagogu tālākizglītības sistēmas darbību un attīstību.

VIKNVA ir Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde, kas, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības iegūt kvalitatīvu vispārējo izglītību, ir izveidota ar mērķi ieviest valstī vienotu vispārējās izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmu, lai iegūtu ticamus un drošus datus izglītības politikas analīzei un veidošanai. VIKNVA funkcijas un to īstenošanai veicamos uzdevumus nosaka Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras nolikums, kā arī Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumi Nr.612 “Kārtība, kādā akreditē vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītājus.

Konsituācijā vērtējot izglītības kvalitāti, Izglītības un zinātnes ministrija uzmanību pievērš vairākiem aspektiem un komponentiem.

Viens no primārajiem ir skolēnu mācību sasniegumi, valsts pārbaudes darbu rezultāti, iegūto datu apkopojums un analīze.

Saskaņā ar Valsts vispārējās izglītības standarta prasībām Izglītības satura un eksaminācijas centrs (turpmāk –ISEC) atbilstoši Centra nolikumam ir izstrādājis vienotu vispārējās izglītības kvalitātes (mācību sasniegumu) vērtēšanas sistēmu. Izglītojamo mācību sasniegumi tiek vērtēti valsts pārbaudes darbos vispārējās izglītības pamatizglītības programmas trīs posmos – 3.klasē, 6.klasē, 9.klasē un vispārējā vidējās izglītības programmā 12.klasē (informātikā, ģeogrāfijā un biznesa ekonomiskajos pamatos 10. vai 11., vai 12.klasē).

Izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas pamatprincipi un kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos Nr.1027 “Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem” un Ministru kabineta 2000.gada 5.decembra noteikumos Nr.463 “Noteikumi par valsts vidējās izglītības standartu”.

ISEC iegūtie dati par skolēnu sasniegumiem valsts pārbaudījumos uzskatāmi rāda gan kādas skolas skolēnu sasniegumu kvalitāti kopumā un individuāli, gan sniedz kopainu par izglītības kvalitāti Latvijā vienā no izglītības kvalitātes aspektiem. Šos rezultātus un to analīzi mācību gada sākumā saņem attiecīgo mācību priekšmetu metodisko apvienību vadītāji, izglītības iestāžu vadītāji, pedagogi. Katru gadu oktobrī valsts pārbaudes darbu norises statistika un rezultātu raksturojums tiek publicēts ISEC mājas lapā (www.isec.gov.lv.)

Otrs svarīgs aspekts ir izglītības iestāžu darbības kvalitātes novērtēšanas process un tā īstenošanā iegūtie dati, to apkopojums un analīze. Šā procesa organizāciju nodrošina 2006.gada oktobrī darbu uzsākusī Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra (turpmāk – VIKNVA).

Izglītības iestāžu darbības kvalitātes novērtēšana šobrīd notiek saskaņā ar 2005.gada 16.augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.603 “Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras nolikums”, 2005.gada 16.augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.612 “Kārtība, kādā akreditē vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītājus”. Minētie normatīvie akti norāda skolu izglītības kvalitātes novērtēšanas kritērijus, kas balstīti uz Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības sistēmas attīstības projekta izstrādāto Skolu darbības kvalitātes vērtēšanas metodiku.

Izglītības iestāžu darbības kvalitātes novērtēšanas procesā atbilstīgi noteiktajai metodikai Izglītības un zinātnes ministrija iegūst datus un vērtējumu kādā no četriem līmeņiem (t.sk. apkopojot interviju ar pedagogiem, vecākiem, skolēniem datus, mācību stundu novērošanas rezultātus) septiņās skolu darbības jomās, katrā no tām izvērtējot atsevišķus kritērijus (kopumā – 22 parametri). Līdz ar to ir iespējams iegūt un izmantot datus par izglītības programmas atbilstību normatīvajiem aktiem; mācīšanas un izglītojamo mācīšanās kvalitāti; sadarbību ar vecākiem, atbalsta sniegšanu izglītojamo profilaktiskās veselības aprūpes, neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošinājuma jomā un drošības garantēšanas jomā, kā arī izglītojamā personības veidošanā, izglītības iestādes fiziskās vides vērtējumu un telpas, iekārtas un materiāltehniskiem resursiem; finanšu resursiem; cilvēkresursiem; izglītības iestādes vadītāja profesionalitāti jeb skolvadību. Šo datu apkopojums līdztekus Izglītības un zinātnes ministrijas amatpersonām un speciālistiem ir regulāri pieejams rajonu un pilsētu pašvaldību izglītības pārvalžu vadītājiem, izglītības iestādes vadītājiem, VIKNVA konsultatīvās padomes locekļiem, informācija ir atrodama arī elektroniski Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā (www.izm.gov.lv.) VIKNVA sadaļā).

Skolu izglītības kvalitātes kontroles jautājumi ir IVI pārziņā.

Līdztekus jau minētajām informatīvajām iespējām publiskot izglītības kvalitātes vērtējuma datus (semināri, tālāk­izglītības kursi, vairāku konsultatīvo padomju darbs, diskusijas, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapa), pieejami ir VIKNVA rīcībā esošie ziņojumi par izglītības iestādes darbības kvalitātes rezultātiem. Tie tiek iesniegti Izglītības un zinātnes ministrijas Vispārējās izglītības akreditācijas un izglītības iestāžu vadītāju atestācijas komisijai lēmuma pieņemšanai, pēc lēmuma pieņemšanas – izglītības iestādei, dibinātājam, ja nepieciešams, ziņojumā iekļauto ieteikumu izpildes pārraudzības institūcijai.

Latvijā tiek veikti šādi zinātniskie (starptautiskie salīdzinošie) izglītības pētījumi, kuru mērķis ir uzlabot skolu izglītības kvalitāti (pētījuma nosaukums/organizācija/vadītājs Latvijā):

RLS/IEA asociācijas Lasītprasmes pētījums (Reading Literacy Study), I.Dedze;

COIMPED/IEA – IEA asociācijas pētījums “Datori izglītībā” (Computers in Education Study), A.Grīnfelds;

SITES/IEA – Otrais starptautiskais pētījums “Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas izglītībā” (Second Information Technology in Education Study), A.Grīnfelds;

TIMSS/IEA – IEA asociācijas starptautiskais Matemātikas un dabaszinātņu pētījums (Third International Mathematics and Science Study), A.Geske;

LES/IEA – IEA asociācijas Svešvalodu pētījums (Language Education Study), J.Kangro;

CES/IEA – IEA asociācijas Pilsoniskās izglītības pētījums (CIVIC Educatyion Study), A.Kangro;

PISA/OECD – OECD valstu organizācijas Starptautiskā skolēnu novērtēšanas programma (OECD Programme for International Student Assessment), A.Kangro;

PIRLS/IEA – IEA asociācijas Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums (Progress in Reading Literacy Study), I.Johansone.

Zinātniskus pētījumus, kas saistīti ar skolu darba kvalitātes jautājumiem, veic zinātniskie institūti un augstskolas. Skolu darba kvalitātes uzlabošanai tiek veikti arī promocijas pētījumi.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūtā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma veikto pētījumu rezultātu ieviešanu skolās organizē un koordinē Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar ISEC un VIKNVA, normatīvo aktu izstrādei un lēmumu pieņemšanai, pieaicinot zinātniekus un ekspertus. Zinātnisko pētījumu rezultāti tiek ieviesti skolās, īstenojot skolu vadības un skolotāju profesionālās meistarības pilnveidošanu un veidojot skolu atbalsta un sadarbības tīklu, kā arī izstrādājot mācību paraugprogrammas un mācību līdzekļus.

Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža

Rīgā 2007.gada 27.februārī

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!