• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par ES veselības aprūpes organizācijas uzlabošanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.09.2006., Nr. 146 https://www.vestnesis.lv/ta/id/143412

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par minimālo akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem

Vēl šajā numurā

13.09.2006., Nr. 146

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par ES veselības aprūpes organizācijas uzlabošanu

Otrdien, 5.septembrī, Eiropas Komisija nolēma uzsākt sabiedrisko apspriešanu par to, kā nodrošināt juridisko noteiktību attiecībā uz pārrobežu veselības aprūpi atbilstīgi Kopienas tiesību aktiem un lai atbalstītu sadarbību starp dalībvalstu veselības aizsardzības sistēmām. Apspriešanas pamatā būs Eiropas veselības un patērētāju aizsardzības komisāra Markosa Kiprijanu paziņojums, kurā būs izteiktas domas par drošas, augstas kvalitātes un efektīvas veselības aprūpes organizāciju ES, balstoties uz 5.septembrī Eiropas Komisijā notikušo ievirzes debašu rezultātiem. Pirmais solis būs tādu jautājumu apspriešana kā, piemēram, kādos gadījumos jāapstiprina un jāapmaksā pārrobežu veselības aprūpe, informācijas sniegšana pacientiem par citās dalībvalstīs pieejamo ārstēšanu, kura veselības aizsardzības iestāde ir atbildīga par pārrobežu veselības aprūpes uzraudzību dažādos apstākļos, atbildība par kaitējumu, ko radījusi veselības aprūpe un kompensācijas, pacientu tiesības un veselības aizsardzības sistēmu atbalsts, izmantojot Eiropas līmeņa sadarbību. Pamatojoties uz apspriešanā saņemtajām atbildēm, 2007.gadā izstrādās oficiālus Komisijas priekšlikumus.

“Pacientam vajadzīgā veselības aprūpe reizēm ir labāka citā ES valstī,” teica komisārs M.Kiprijanu. “Eiropas Kopienu tiesa ir atzinusi, ka atbilstīgi Kopienas tiesību aktiem pacientiem ir tiesības uz pārrobežu veselības aprūpi, bet nav skaidrības, ko tas nozīmē praktiski. Vajag skaidru un praktisku shēmu, kas ļautu pacientiem un tiem, kas apmaksā, nodrošina un regulē veselības aprūpi, izmantot pārrobežu veselības aprūpi gadījumā, ja tas ir labākais risinājums. Tas palīdzēs arī atraisīt lielo Eiropas sadarbības potenciālu, ļaujot uzlabot visu ES veselības aizsardzības sistēmu efektivitāti un lietderību, vienlaikus ievērojot valstu atbildību par tās organizāciju un finansējumu.”

Pacientu mobilitāte – situācijas raksturojums

Diskusijas par veselības aprūpes pakalpojumu un īpaši “pacientu mobilitāti” veicināja 1998.gada Eiropas Kopienu tiesas lēmumi divu Luksemburgas pilsoņu, Kola un Dekera kungu, lietās par tiešu ES līguma pantu par brīvu pārvietošanos piemērošanu ārzemēs sniegto veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai. Spriedumā tiesa skaidri noteica, ka uz veselības aprūpes pakalpojumiem attiecas līguma nosacījumi par pakalpojumu brīvu apriti. Citā dalībvalstī veikto izdevumu atmaksas pasākumi, kas liek vispirms tos apstiprināt, ir šķēršļi pakalpojumu sniegšanas brīvībai, lai gan šādus šķēršļus var attaisnot svarīgu vispārējo interešu ievērošana.

2003.gada ziņojumā par augsta līmeņa apsvēršanas procesu par pacientu mobilitāti un veselības aprūpes attīstību Eiropas Savienībā veselības aizsardzības ministri un citas ieinteresētās personas aicināja Eiropas Komisiju izpētīt, kā uzlabot juridisko noteiktību, sekojot tiesas lēmumam par pacientu tiesībām izmantot ārstēšanu citā dalībvalstī.

2004.gada sākumā iesniegtais Eiropas Komisijas priekšlikums direktīvai par pakalpojumiem iekšējā tirgū ietvēra nosacījumus, kas kodificēja tiesas lēmumus par veselības aprūpes pakalpojumu brīvas aprites principu ievērošanu. Šo ieteikumu tomēr nepieņēma Eiropas Parlaments un Padome, tādēļ Eiropas Komisija uzņēmās izpētīt, kā vislabāk attīstīt atsevišķu īpašu iniciatīvu veselības aprūpes pakalpojumu jomā.

Juridiskās noteiktības nodrošināšana

Šajā nozarē plānotās iniciatīvas galvenais mērķis ir nodrošināt skaidrību par līguma nosacījumu piemērošanu veselības aprūpes pakalpojumu brīvai apritei atbilstīgi tiesas lēmumiem, ieskaitot vajadzīgo skaidrību par medicīniskiem, reglamentējošiem un administratīviem nosacījumiem. Varētu tikt ietverti tādi jautājumi kā:

– noteikumi un nosacījumi, pēc kuriem jāapstiprina un jāapmaksā veselības aprūpe citā dalībvalstī, un pacientu informēšana par citās dalībvalstīs pieejamo ārstēšanu;

– atbildīgās veselības aizsardzības iestādes noteikšana, kas uzraudzītu veselības aprūpi dažādos apstākļos un nodrošinātu aprūpes nepārtrauktību;

– atbildība par kaitējumu, kas nodarīts pārrobežu veselības aprūpē, un kompensācijas, kas jāmaksā šāda kaitējuma gadījumā;

– pacientu tiesību parastie elementi.

Veselības aizsardzības sistēmu sadarbības atbalsts

Turklāt īpaši veselības aprūpes pakalpojumu un medicīnas augsta līmeņa ekspertu grupas darba rezultātā ir identificētas vairākas īpašas jomas, kurās ieguvums no dalībvalstu plaša mēroga sadarbības var dot papildu labumu valstu veselības aizsardzības sistēmai. Tās ir:

– Eiropas references centru tīkli;

– jauno veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanas sadarbība;

– labākās pieredzes apmaiņas bāzes izveide, izmantojot salīdzināmus datus un rādītājus;

– jauno priekšlikumu ietekmes uz veselības aprūpes sistēmām labākas novērtēšanas metodes.

Pēc 5. septembra debatēm Komisāru kolēģijā Komisija uzsāks šo jautājumu sabiedrisku apspriešanu, pamatojoties uz EK paziņojumu, lai gūtu dalībvalstu, Eiropas Parlamenta un citu ieinteresēto personu, piemēram, pacientu un veselības aprūpes profesionāļu, kā arī aprūpes pircēju un sniedzēju ieguldījumu un 2007.gadā varētu iesniegt konkrētus priekšlikumus.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!