• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par izmantoto bateriju savākšanas sistēmu visā ES. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.07.2006., Nr. 110 https://www.vestnesis.lv/ta/id/139757

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta 2006.gada 11.jūlija sēdē

Vēl šajā numurā

13.07.2006., Nr. 110

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par izmantoto bateriju savākšanas sistēmu visā ES

Eiropas Parlaments (EP) 4.jūlijā pēc divus gadus ilgušām sarunām pieņēma direktīvu, kas visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm ne vēlāk kā 2008.gadā liek ieviest nomaināmo bateriju un akumulatoru savākšanas shēmas. Savāktās baterijas būs jāpārstrādā. Direktīva nosaka arī stingrus ierobežojumus attiecībā uz videi un veselībai kaitīgā kadmija un dzīvsudraba izmantošanu bateriju ražošanā. Samierināšanas komitejā (trešajā lasījumā) panāktais kompromiss starp Eiropas Parlamentu un Padomi ļāva direktīvu pieņemt galīgi, un tā varēs stāties spēkā jau šogad.

Jaunā direktīva noteiks, ka katrā dalībvalstī līdz 2012.gadam jāsavāc vismaz 25% izlietoto bateriju un līdz 2016.gadam – vismaz 45%. Salīdzinājumam – sešās no ES dalībvalstīm, kur jau labu laiku savākšanas sistēmas darbojas, 2002.gadā iegūti šādi rezultāti: Beļģijā savākti 59% no izmantotajām izņemamajām baterijām, Zviedrijā – 55%, Austrijā – 44%, Vācijā – 39%, Nīderlandē – 32%, Francijā – 16%.

Aizliegumi. Direktīva aizliedz laist tirgū baterijas un akumulatorus, kuru sastāvā ir vairāk nekā 0,0005% dzīvsudraba un 0,002% kadmija. Izņēmums ir signalizācijas, medicīnas iekārtas, bezvadu tīkla ierīces, kā arī aprīkojumi, kas saistīti ar valsts drošību (ieroči, munīcija).

Patērētāju informēšana. Direktīva prasa informēt patērētājus par bateriju faktisko jaudu, bateriju savākšanas shēmām un sniegt uzticamu, atklātu un skaidru informāciju par smago metālu saturu baterijās. Tiešās izmaksas par informācijas kampaņām būs jāsedz ražotājiem.

Reģistrācija. Visiem ražotājiem visās dalībvalstīs būs jāreģistrējas pēc līdzīgām procedūrām. Uz šo prasību uzstāja Eiropas Parlaments, lai novērstu, ka ražotāji izvairās no atbildības.

Atkāpes. EP sarunās panāca, ka tiek samazināts atkāpju skaits attiecībā uz savākšanas un pārstrādes prasībām, ko vairākas dalībvalstis vēlas saglabāt mazajiem ražotājiem, vienlaikus gan nodrošinot, ka tiek ievēroti konkurences noteikumi.

Mērķi. Direktīva izvirza mērķi pārstrādāt 65% no svina–skābes baterijām un akumulatoriem (vidējās masas), 75% – niķeļa–kadmija un 50% no citām baterijām.

Nomaināmība. Ražotājiem būs jāattīsta iekārtas tā, lai tajās izmantojamās baterijas būtu izņemamas un aizstājamas. Arī šī bija viena no prasībām, ko izvirzīja EP.

Pētniecība. Eiropas Parlaments panāca, ka direktīvu papildina ar noteikumiem, kas stimulē pētniecību pārstrādes tehnoloģiju jomā un videi draudzīgāku bateriju attīstībai.

Katru gadu ES tirgū laiž apmēram 800 000 tonnu automobiļos izmantojamo bateriju, 190 000 tonnu rūpniecībā izmantojamo baterijo un 160 000 tonnu pārnēsājamo bateriju, no kurām 30% ir uzlādējamas.

Ekspluatācijas laikā baterijas īpašu kaitējumu videi un cilvēka veselībai nenodara, taču agrāk vai vēlāk tās tiek izlietotas un rada atkritumus, kuru savākšana, apstrāde un pārstrāde šobrīd Eiropā notiek neorganizēti. Piemēram, pašlaik tikai Austrijā, Beļģijā, Francijā, Vācijā, Nīderlandē un Zviedrijā pastāv valsts sistēma visu veidu bateriju atkritumu savākšanai, lai veiktu to pārstrādi. Gandrīz puse no visām 15 dalībvalstu ES pārdotajām pārnēsājamām baterijām 2002.gadā tika sadedzinātas vai apglabātas atkritumu poligonos.

Eiropas Parlamenta preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!