Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Finanšu un kapitāla tirgus komisija
Finanšu un kapitāla tirgus komisija publicē normatīvos noteikumus, ieteikumus un lēmumus, kā arī informāciju par kredītiestādes noguldītājiem garantētās atlīdzības izmaksas veidu un kārtību, laiku un vietu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2006. gada 7. jūlija noteikumi Nr. 120 "Valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu gada pārskata sagatavošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.07.2006., Nr. 110 https://www.vestnesis.lv/ta/id/139745

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.E02-64

Par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu

Vēl šajā numurā

13.07.2006., Nr. 110

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Finanšu un kapitāla tirgus komisija

Veids: noteikumi

Numurs: 120

Pieņemts: 07.07.2006.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumi Nr.120

Rīgā 2006. gada 7. jūlijā (prot. Nr. 31 2. p.)

Valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu gada pārskata sagatavošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 7. panta pirmās daļas 1. punktu un 17. panta 2. punktu, Valsts fondēto pensiju likuma 14. panta pirmo daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. “Valsts fondēto pensiju shēmas ieguldījumu plānu gada pārskata sagatavošanas noteikumi” (tālāk tekstā — noteikumi) ir saistoši valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājiem, sagatavojot ieguldījumu plāna gada pārskatu un kārtojot grāmatvedību.

2. Līdzekļu pārvaldītājs katram tā pārvaldē esošajam ieguldījumu plānam sagatavo ieguldījumu plāna gada pārskatu par valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu (tālāk tekstā — gada pārskats), kam jāatbilst šo noteikumu prasībām.

3. Gada pārskats kā vienots kopums sastāv no:

3.1. finanšu pārskatiem, kas ietver:

3.1.1. aktīvu un saistību pārskatu,

3.1.2. ienākumu un izdevumu pārskatu,

3.1.3. neto aktīvu kustības pārskatu,

3.1.4. pielikumu;

3.2. līdzekļu pārvaldītāja ziņojuma;

3.3. paziņojuma par līdzekļu pārvaldītāja valdes atbildību;

3.4. turētājbankas ziņojuma.

4. Finanšu pārskatiem jāsniedz patiess un skaidrs priekšstats par ieguldījumu plāna finansiālo stāvokli, darbības rezultātiem un naudas plūsmu. Finanšu pārskatu sagatavošanu veic, pamatojoties uz Starptautiskās grāmatvedības standartu padomes izdotajiem Starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, Starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem un Starptautisko finanšu pārskatu interpretāciju komitejas standartu interpretācijām, kuras apstiprinājusi Eiropas Komisija un kuras ir publicētas “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” (tālāk tekstā — Starptautiskie finanšu pārskatu standarti). Informācija par Eiropas Komisijas apstiprinātajiem Starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem pieejama interneta mājas lapā www.europa.eu.int/comm/internal_market/accounting/ias_en.htm, kā arī Latvijas Republikas Finanšu ministrijas interneta mājas lapā www.fm.gov.lv. Sagatavojot finanšu pārskatus, var izmantot arī tādus Starptautiskos finanšu pārskatu standartus, kuri publicēti “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” pēc bilances datuma, bet līdz gada pārskata apstiprināšanai. Informācija par Starptautisko finanšu pārskatu standartu apstiprināšanas gaitu Eiropas Komisijā un paredzamo publicēšanu “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” pieejama interneta mājas lapā www.efrag.org.

5. Paraugs aktīvu un saistību pārskata, ienākumu un izdevumu pārskata un neto aktīvu kustības pārskata posteņu izkārtojumam norādīts šo noteikumu 19., 24. un 37. punktā. Var neuzrādīt atsevišķus finanšu pārskatu posteņus, ja tie ir nebūtiski vai to neuzrādīšana padara finanšu pārskatu uzskatāmāku, kā arī izveidot minēto posteņu citādu izkārtojumu vai iekļaut papildu posteņus, taču jebkurā gadījumā posteņos atspoguļojamajai informācijai jāatbilst Starptautisko finanšu pārskatu standartu prasībām.

6. Pielikumā iekļauj paskaidrojošu informāciju par aktīvu un saistību pārskata, ienākumu un izdevumu pārskata un neto aktīvu kustības pārskata posteņu saturu, komentārus par pielietoto grāmatvedības politiku un ieguldījumu politikas aprakstu, kā arī sniedz kvalitatīvu un kvantitatīvu informāciju par riskiem, kas saistīti ar ieguldījumu portfeli, raksturo šo risku pārvaldīšanu un atklāj citu informāciju, kas būtiski ietekmējusi vai var būtiski ietekmēt ieguldījumu plāna finansiālā stāvokļa un tā darbības rezultātu izpratni.

7. Gada pārskatā lietojamā naudas vienība ir Latvijas Republikas naudas vienība. Gada pārskatā norāda finanšu pārskatos uzrādīto skaitļu precizitātes pakāpi.

8. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums sniegts pielikumā.

II. Gada pārskata iesniegšana un publicēšana

9. Gada pārskatu, līdzekļu pārvaldītāja valdes sēdes protokola izrakstu par gada pārskata apstiprināšanu (Valsts kases pārvaldnieka parakstīts dokuments, kas apliecina gada pārskata apstiprināšanu) un pilnu zvērināta revidenta ziņojumu par gada pārskatu 10 darba dienu laikā pēc valdes sēdes (Valsts kases pārvaldnieka ieguldījumu plāna gada pārskata apstiprināšanas), bet ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc pārskata gada beigām, iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (tālāk tekstā — Komisija). Līdzekļu pārvaldītājs 10 dienu laikā pēc saņemšanas, bet ne vēlāk kā pārskata gadam sekojošā gada 1. maijā, iesniedz Komisijai līdzekļu pārvaldītāja vadībai adresētā revidentu ziņojuma (management letter) kopiju.

10. Ja zvērināta revidenta atzinums par gada pārskatā iekļautajiem finanšu pārskatiem ir ar piezīmēm vai zvērināts revidents ir atteicies sniegt atzinumu vai arī sniedzis negatīvu atzinumu, tad līdzekļu pārvaldītājs sniedz Komisijai un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (tālāk tekstā — Aģentūra) rakstveida iesniegumu, paskaidrojot zvērināta revidenta piezīmju, atteikuma sniegt atzinumu vai sniegtā negatīvā atzinuma iemeslus un sniedzot priekšlikumus ieguldījumu plāna darbības uzlabošanai.

11. Pilns vai saīsināts gada pārskats un attiecīgs zvērināta revidenta ziņojums publicējams vismaz vienā dienas laikrakstā, kuru izplata visā Latvijas Republikas teritorijā, ne vēlāk kā pārskata gadam sekojošā gada 1. maijā. Saīsināts gada pārskats ietver aktīvu un saistību pārskatu, ienākumu un izdevumu pārskatu un neto aktīvu kustības pārskatu. Ja zvērināts revidents atteicies sniegt atzinumu, šo faktu publicē, norādot atteikšanās iemeslus.

12. Ja gada pārskats tiek publicēts pilnībā, tam jābūt tādā formā un redakcijā, kādā tas tika apstiprināts.

13. Ja gada pārskats netiek publicēts pilnībā, skaidri jānorāda, ka tiek publicēts saīsināts ieguldījumu plāna gada pārskats, un jānorāda, kur var iepazīties ar pilnu ieguldījumu plāna gada pārskatu. Līdzekļu pārvaldītāja pienākums ir nodrošināt, lai pilns gada pārskats būtu brīvi pieejams tā centrālajā birojā ne vēlāk kā pārskata gadam sekojošā gada 1. maijā.

III. Ziņojumi

14. Līdzekļu pārvaldītāja ziņojumā norāda:

14.1. ieguldījumu plāna nosaukumu, līdzekļu pārvaldītāja nosaukumu, juridisko adresi un tā izpildinstitūcijas atrašanās vietu, dibināšanas datumu un reģistrācijas numuru, licences valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanai numuru un izsniegšanas datumu;

14.2. valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu raksturojošo rādītāju kvalitatīvu novērtējumu, t.sk.:

14.2.1. ieguldījumu plāna aktīvu kopējo apmēru, neto aktīvu, daļas vērtības u.tml. rādītāju novērtējumu un to izmaiņu iemeslu raksturojumu;

14.2.2. ieguldījumu stratēģijas izmaiņu aprakstu un situācijas dažādos tirgos, kuros veikti ieguldījumi, novērtējumu;

14.2.3. informāciju par ieguldījumu struktūras izmaiņām;

14.2.4. ieguldījumu kopumā un atsevišķu ieguldījumu veidu ienesīguma novērtējumu;

14.2.5. administratīvo izdevumu novērtējumu;

14.3. informāciju par jebkādiem svarīgiem notikumiem kopš pārskata gada beigām līdz gada pārskata apstiprināšanas dienai, kas ir nozīmīgi ieguldījumu plāna finansiālā stāvokļa un tā darbības rezultātu izpratnei;

14.4. turpmākās ieguldījumu plāna attīstības prognozi, paskaidrojot ikvienu būtisku apstākli un risku.

15. Gada pārskatā ietver arī līdzekļu pārvaldītāja valdes rakstveida paziņojumu, kas apliecina tās atbildību par finanšu pārskatu patiesumu. Paziņojumu paraksta līdzekļu pārvaldītāja valdes priekšsēdētājs (Valsts kases pārvaldnieks) un ieguldījumu plāna pārvaldnieks.

16. Paziņojumā par līdzekļu pārvaldītāja valdes atbildību norāda:

16.1. ka valdei ir pienākums saskaņā ar spēkā esošo normatīvo aktu prasībām sagatavot finanšu pārskatus, kas skaidri un patiesi atspoguļo ieguldījumu plāna finansiālo stāvokli pārskata gada beigās, kā arī pārskata gada darbības rezultātus;

16.2. ka valde atbild par atbilstošas uzskaites kārtošanu, par ieguldījumu plāna līdzekļu saglabāšanu, kā arī par krāpšanas un citas negodīgas darbības novēršanu;

16.3. vai finanšu pārskatu posteņi novērtēti, konsekventi lietojot Starptautiskos finanšu pārskatu standartus;

16.4. vai līdzekļu pārvaldītāja valdes lēmumi un pieņēmumi par gada pārskata sagatavošanu ir bijuši piesardzīgi un saprātīgi.

17. Turētājbankas ziņojumā norāda:

17.1. turētājbankas nosaukumu, dibināšanas datumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi;

17.2. turētājbankas pienākumu un atbildības uzskaitījumu;

17.3. ieguldījumu plāna līdzekļu turēšanas atbilstību Valsts fondēto pensiju likuma prasībām;

17.4. ieguldījumu plāna līdzekļu vērtības aprēķināšanas atbilstību šo noteikumu prasībām;

17.5. līdzekļu pārvaldītāja iesniegto rīkojumu atbilstību Valsts fondēto pensiju likuma, ieguldījumu plāna prospekta, pārvaldīšanas līguma un turētājbankas līguma prasībām. Turētājbankas līgums ir līgums starp līdzekļu pārvaldītāju un banku vai ārvalstu bankas filiāli, kurā tiek glabāti ieguldījumu plāna līdzekļi;

17.6. citu informāciju, kas ir būtiska ieguldījumu plāna dalībniekiem.

18. Turētājbankas ziņojumu paraksta bankas valdes priekšsēdētājs.

IV. Aktīvu un saistību pārskats

19. Aktīvu un saistību pārskata posteņu izkārtojuma paraugs

19.1. Aktīvi

19.1.1. Prasības uz pieprasījumu pret kredītiestādēm

19.1.2. Tirdzniecības nolūkā turēti finanšu aktīvi

19.1.2.1. Parāda vērtspapīri un citi vērtspapīri ar fiksētu ienākumu

19.1.2.2. Akcijas un citi vērtspapīri ar nefiksētu ienākumu

19.1.2.3. Atvasinātie finanšu instrumenti

19.1.3. Klasificēti kā patiesajā vērtībā novērtētie finanšu aktīvi ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā

19.1.3.1. Parāda vērtspapīri un citi vērtspapīri ar fiksētu ienākumu

19.1.3.2. Akcijas un citi vērtspapīri ar nefiksētu ienākumu

19.1.4. Pārdošanai pieejami finanšu aktīvi

19.1.4.1. Parāda vērtspapīri un citi vērtspapīri ar fiksētu ienākumu

19.1.4.2. Akcijas un citi vērtspapīri ar nefiksētu ienākumu

19.1.5. Līdz termiņa beigām turētie ieguldījumi

19.1.5.1. Parāda vērtspapīri un citi vērtspapīri ar fiksētu ienākumu

19.1.5.2. Termiņnoguldījumi kredītiestādēs

19.1.6. Debitoru parādi

19.1.7. Nākamo periodu izdevumi un uzkrātie ienākumi

19.1.8. Pārējie aktīvi

19.1.9. Kopā aktīvi (19.1.1.+...+19.1.8.)

19.2. Saistības

19.2.1. Saistības uz pieprasījumu pret kredītiestādēm

19.2.2. Tirdzniecības nolūkā turētas finanšu saistības

19.2.3. Klasificētas kā patiesajā vērtībā novērtētas finanšu saistības ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā

19.2.4. Amortizētajā iegādes vērtībā vērtētās finanšu saistības

19.2.5. Finanšu aktīvu nodošanas rezultātā radušās finanšu saistības

19.2.6. Nākamo periodu ienākumi un uzkrātie izdevumi

19.2.7. Uzkrājumi

19.2.8. Pārējās saistības

19.2.9. Kopā saistības (19.2.1.+...+19.2.8.)

19.3. Neto aktīvi (19.1.9.–19.2.9.)

V. Paskaidrojumi par aktīvu un saistību pārskata posteņiem

20. Aktīvi

20.1. Prasības uz pieprasījumu pret kredītiestādēm

Šajā postenī uzrāda prasības uz pieprasījumu pret kredītiestādēm, t.i., prasības, kuras var tikt apmierinātas bez iepriekšēja pieprasījuma vai pieprasījuma termiņš ir 24 stundas vai viena darba diena. Kredītiestāde šo noteikumu izpratnē atbilst Kredītiestāžu likuma 1. panta 1. punkta a) apakšpunkta prasībām.

20.2. Tirdzniecības nolūkā turēti finanšu aktīvi

Šajā postenī uzrāda to daļu no patiesajā vērtībā novērtētajiem finanšu aktīviem ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā, kuri, ievērojot 39. Starptautiskajā grāmatvedības standartā noteikto, ir klasificēti kā tirdzniecības nolūkā turēti finanšu aktīvi, piemēram, parāda instrumenti (t.sk. ieguldījumu fondu apliecības), kapitāla instrumenti un atvasinātie finanšu instrumenti.

20.3. Klasificēti kā patiesajā vērtībā novērtētie finanšu aktīvi ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā

Šajā postenī uzrāda to daļu no patiesajā vērtībā novērtētajiem finanšu aktīviem ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā, kuri, ievērojot 39. Starptautiskajā grāmatvedības standartā noteikto, ir klasificēti kā patiesajā vērtībā novērtētie finanšu aktīvi ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā (ieguldījumu plāna gadījumā tālāk tekstā — ar atspoguļojumu ienākumu un izdevumu pārskatā), piemēram, parāda un kapitāla instrumenti.

20.4. Līdz termiņa beigām turēti ieguldījumi

Šajā postenī uzrāda regulētā tirgū tirgotus parāda vērtspapīrus un citus finanšu ieguldījumus ar fiksētu termiņu, kurus klasificē kā līdz termiņa beigām turētus ieguldījumus.

20.5. Debitoru parādi

Šajā postenī uzrāda regulētā tirgū netirgotus parāda vērtspapīrus, debitoru parādus un citas prasības, kas radušās darījumos ar klientiem, t.sk. finanšu aktīvus ar fiksētu termiņu, kurus klasificē kā debitoru parādus.

20.6. Nākamo periodu izdevumi un uzkrātie ienākumi

Šajā postenī uzrāda ienākumus, kas attiecas uz pārskata gadu un iepriekšējiem gadiem, bet kuru saņemšanas termiņš bilances datumā vēl nav iestājies, piemēram, vēl nesaņemto, taču aprēķināto komisijas naudu, nomas maksu, procentu ienākumus, izņemot tādus, kurus saskaņā ar Starptautiskajos finanšu pārskatu standartos noteikto iekļauj attiecīgā finanšu aktīva patiesajā vērtībā vai amortizētajā iegādes vērtībā.

Šajā postenī uzrāda arī izdevumus, kuri radušies līdz pārskata gada beigām, bet attiecas uz nākamajiem periodiem.

Šajā postenī atspoguļojamie ienākumi/izdevumi veidojas tikai no aktīviem, kuri netiek klasificēti kādā no finanšu aktīvu kategorijām.

21. Saistības

21.1. Saistības uz pieprasījumu pret kredītiestādēm

Šajā postenī uzrāda saistības, kas radušās darījumos ar kredītiestādēm, t.sk. kredīta atlikumu norēķinu kontos (overdrafts), kuras atmaksājamas bez iepriekšēja pieprasījuma vai kuru pieprasījuma termiņš ir 24 stundas vai viena darba diena.

21.2. Tirdzniecības nolūkā turētas finanšu saistības

Šajā postenī uzrāda finanšu saistības pret klientiem no tirdzniecības nolūkā turētiem atvasinātajiem finanšu instrumentiem, īsās pozīcijas finanšu instrumentiem un pārējās saistības, kuras klasificē kā tirdzniecības nolūkā turētas finanšu saistības.

21.3. Amortizētajā iegādes vērtībā vērtētās finanšu saistības

Šajā postenī uzrāda finanšu saistības, kuras klasificē kā amortizētajā iegādes vērtībā vērtētās finanšu saistības.

21.4. Finanšu aktīvu nodošanas rezultātā radušās finanšu saistības

Šajā postenī uzrāda saņemtās atlīdzības apmēru par finanšu aktīviem, kuri nodoti kādai citai personai, taču ieguldījumu plāns saglabā būtisku riska un ieguvumu daļu, kas izriet no nodotā finanšu aktīva saskaņā ar 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 29. punktā noteikto, piemēram, no vienošanās par aktīvu pārdošanu ar atpirkšanu (repo), kā arī ieguldījumu plāna saglabāto saistību apmēru par nodotajiem finanšu aktīviem saskaņā ar 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 31. punktā noteikto. Pielikumā sniedz informāciju par attiecīgajiem finanšu aktīvu veidiem un tiem atbilstošajām finanšu saistībām.

21.5. Nākamo periodu ienākumi un uzkrātie izdevumi

Šajā postenī uzrāda izdevumus, kuri attiecas uz pārskata gadu un iepriekšējiem gadiem, bet to samaksas termiņš bilances datumā vēl nav iestājies, izņemot tādus, kurus saskaņā ar Starptautiskajos finanšu pārskatu standartos noteikto iekļauj attiecīgo finanšu saistību patiesajā vērtībā vai amortizētajā iegādes vērtībā. Šajā postenī uzrāda arī saskaņā ar 17. Starptautisko grāmatvedības standartu aprēķinātos uzkrātos nomas maksājumus.

Šajā postenī uzrāda arī ienākumus, kurus ieguldījumu plāns ir saņēmis līdz pārskata gada beigām, bet kuri attiecas uz nākamo pārskata gadu.

Šajā postenī atspoguļojamie ienākumi/izdevumi veidojas tikai no aktīviem, kuri netiek klasificēti kādā no finanšu aktīvu kategorijām.

21.6. Uzkrājumi

Šajā postenī uzrāda uzkrājumus saistībām, kuras attiecas uz pārskata gadu un iepriekšējiem gadiem un kuras atbilst 37. Starptautiskajā grāmatvedības standartā noteiktajam.

21.7. Pārējās saistības

Šajā postenī uzrāda saistības par ieguldījumu plāna daļu izmaksām un pārējās saistības, kuras nav uzrādāmas aktīvu un saistību pārskata 19.2.1.–19.2.7. postenī.

22. Neto aktīvi

Šajā postenī uzrāda aktīvu kopsummas un saistību kopsummas starpību.

23. Speciālie nosacījumi

23.1. Līdzekļu pārvaldītājs atver katram ieguldījumu plānam atsevišķu norēķinu kontu turētājbankā.

23.2. Attaisnojuma dokumentos, kas ir attiecināmi uz ieguldījumu plānu, papildus līdzekļu pārvaldītāja rekvizītiem norāda ieguldījumu plāna nosaukumu.

23.3. Ieguldījumu plāna aktīvus uzrāda attiecīgajā aktīvu un saistību pārskata postenī arī tad, ja līdzekļu pārvaldītājs ir ieķīlājis tos ieguldījumu plāna saistību nodrošinājumam, saglabājot kontroli pār šiem aktīviem.

23.4. Līdzekļu pārvaldītājs nedrīkst ietvert ieguldījumu plāna aktīvu un saistību pārskatā ieguldījumu plānam ieķīlātos vai kā nodrošinājumu nodotos aktīvus.

VI. Ienākumu un izdevumu pārskats

24. Ienākumu un izdevumu pārskata paraugs

24.1. Pārskata perioda ienākumi

24.1.1. Procentu ienākumi par prasībām pret kredītiestādēm

24.1.2. Procentu ienākumi par parāda vērtspapīriem

24.1.3. Ienākumi no dividendēm

24.1.4. Pārējie ienākumi

24.1.5. Kopā ienākumi (24.1.1.+... +24.1.4.)

24.2. Pārskata perioda izdevumi

24.2.1. Procentu izdevumi

24.2.2. Atlīdzība līdzekļu pārvaldītājam

24.2.3. Atlīdzība turētājbankai

24.2.4. Pārējie ieguldījumu plāna pārvaldes izdevumi

24.2.5. Pārējie izdevumi

24.2.6. Kopā izdevumi (24.2.1.+... +24.2.5.)

24.3. Ieguldījumu vērtības pieaugums/samazinājums

24.3.1. Realizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

24.3.2. Nerealizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

24.3.3. Ieguldījumu vērtības pieaugums/samazinājums kopā (24.3.1.+24.3.2.)

24.4. Nodokļi un nodevas

24.5. Ieguldījumu rezultātā gūtais neto aktīvu pieaugums/(samazinājums) (24.1.5.–24.2.6.+24.3.3.–24.4.)

VII. Paskaidrojumi par ienākumu un izdevumu pārskata posteņiem

25. Procentu ienākumi par prasībām pret kredītiestādēm

Šajā postenī uzrāda pārskata gadā radušos procentu ienākumus no termiņnoguldījumiem un prasībām uz pieprasījumu pret kredītiestādēm.

26. Procentu ienākumi par parāda vērtspapīriem

Šajā postenī uzrāda pārskata gadā radušos procentu ienākumus par parāda vērtspapīriem neatkarīgi no ienākumu aprēķināšanas metodes, t.sk. ienākumus, kas radušies, amortizējot diskontu par aktīviem, kuri iegūti vērtībā, kas mazāka nekā nominālvērtība, kuru ieguldījumu plāns saņems, pienākot šo aktīvu atmaksas termiņam. Kā procentu ienākumu samazinājumu iekļauj izdevumus, kas rodas, amortizējot prēmiju par aktīviem, kuri iegūti vērtībā, kas lielāka nekā nominālvērtība, kuru ieguldījumu plāns saņems, pienākot šo aktīvu atmaksas termiņam.

Kā procentu ienākumus uzrāda ienākumus, kas radušies vienošanās par aktīvu pārdošanu ar atpirkšanu (repo) rezultātā aktīvu pircējam, amortizējot pozitīvo starpību starp nopirkto aktīvu pārdošanas cenu un pirkšanas cenu.

Kā procentu ienākumus uzrāda ienākumus no riska ierobežošanas nolūkā iegādātajiem atvasinātajiem finanšu instrumentiem, kuri sadalīti atbilstoši faktiskajam līguma termiņam un pēc būtības līdzīgi procentiem.

27. Ienākumi no dividendēm

Šajā postenī uzrāda no ieguldījumiem akcijās un citos vērtspapīros ar nefiksētu ienākumu saņemamās dividendes.

28. Pārējie ienākumi

Šajā postenī uzrāda iepriekšējos gados nedrošajiem parādiem (izņemot aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī uzrādītajiem aktīviem) izveidoto uzkrājumu samazinājumu, ienākumus no iepriekšējos gados norakstīto aktīvu (izņemot aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī uzrādīto aktīvu) atgūšanas, kā arī citus ienākumus, kas saistīti ar valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanu, bet nav uzrādāmi 24.1.1.–24.1.3. postenī.

29. Procentu izdevumi

Šajā postenī uzrāda pārskata gadā radušos izdevumus par saistībām, kas uzrādītas aktīvu un saistību pārskata 19.2.1.–19.2.5. postenī, t.i., izdevumus, kas radušies vienošanās par aktīvu pārdošanu ar atpirkšanu (repo) rezultātā aktīvu pārdevējam, amortizējot pozitīvu starpību starp pārdoto aktīvu pirkšanas cenu un pārdošanas cenu, kā arī citus procentu izdevumus.

Kā procentu izdevumus uzrāda izdevumus no riska ierobežošanas nolūkā iegādātajiem atvasinātajiem finanšu instrumentiem, kuri sadalīti atbilstoši faktiskajam līguma termiņam un pēc būtības līdzīgi procentiem.

30. Atlīdzība līdzekļu pārvaldītājam

Šajā postenī uzrāda komisijas naudu, kas pienākas līdzekļu pārvaldītājam saskaņā ar pārvaldīšanas līgumu.

31. Atlīdzība turētājbankai

Šajā postenī uzrāda komisijas naudu, kas pienākas turētājbankai saskaņā ar pārvaldīšanas līgumu un turētājbankas līgumu.

32. Pārējie ieguldījumu plāna pārvaldes izdevumi

Šajā postenī uzrāda atlīdzību, kas pienākas revidentiem, kā arī citus ieguldījumu plāna pārvaldes izdevumus, kurus neuzrāda 24.2.1.–24.2.4. postenī.

33. Pārējie izdevumi

Šajā postenī uzrāda izdevumus uzkrājumiem nedrošiem parādiem (t.sk. uzkrātajiem ienākumiem), kas attiecas uz pārskata gadu, izņemot uzkrājumus aktīviem, kas uzrādīti aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī. Šajā postenī ietver zaudējumus, kas radušies attiecīgu aktīvu (izņemot aktīvus, kas uzrādīti aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī) norakstīšanas rezultātā, ja tiem iepriekš nav izveidoti uzkrājumi vai arī izveidotie uzkrājumi izrādījušies mazāki par norakstāmo summu.

34. Realizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

Šajā postenī uzrāda starpību starp naudas summu, kas saņemta no aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī atspoguļoto ieguldījumu pārdošanas, t.sk. vērtspapīru dzēšanas, un naudas summu, kas izlietota šo ieguldījumu iegādei, koriģējot to šādā kārtībā:

34.1. palielinot to par ieguldījumu vērtības samazinājumu, kas noteikts tā pārvērtēšanas rezultātā iepriekšējos pārskata periodos;

34.2. samazinot to par ieguldījumu vērtības palielinājumu, kas noteikts tā pārvērtēšanas rezultātā iepriekšējos pārskata periodos.

35. Nerealizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

Šajā postenī uzrāda aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī uzrādīto aktīvu pārvērtēšanas rezultātā iegūto vērtības pieaugumu/samazinājumu, t.sk. patiesajā vērtībā vērtēto ieguldījumu pārvērtēšanu, ieguldījumu ārvalstu valūtās pārvērtēšanu, uzkrājumu nedrošiem parādiem veidošanu, kā arī vērtības samazināšanās zaudējumus.

36. Nodokļi un nodevas

Šajā postenī uzrāda nodokļus un nodevas, kas attiecas uz pārskata gadu.

VIII. Neto aktīvu kustības pārskats

37. Neto aktīvu kustības pārskata paraugs

37.1. Neto aktīvi pārskata gada sākumā

37.2. Ieguldījumu rezultātā gūtais neto aktīvu pieaugums/(samazinājums)

37.3. No Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūras saņemtās naudas summas

37.4. Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūrai izmaksātās un izmaksājamās naudas summas

37.5. Neto aktīvu pieaugums/(samazinājums) pārskata gadā (37.2.+.37.3.–37.4.)

37.6. Neto aktīvi pārskata gada beigās (37.1.+37.5.)

37.7. Ieguldījumu plāna daļu skaits pārskata gada sākumā

37.8. Ieguldījumu plāna daļu skaits pārskata gada beigās

37.9. Neto aktīvi uz vienu ieguldījumu plāna daļu pārskata gada sākumā (37.1.:37.7.)

37.10. Neto aktīvi uz vienu ieguldījumu plāna daļu pārskata gada beigās (37.6.:37.8.)

IX. Novērtēšanas noteikumi

38. Finanšu pārskatus sagatavo atbilstoši šādiem vispārīgiem principiem:

38.1. pieņemot, ka ieguldījumu plāns tiks pārvaldīts (darbosies) arī turpmāk un valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam nav nodoma vai nepieciešamības izbeigt ieguldījumu plāna darbību vai būtiski samazināt ieguldījumu plāna darbības apjomus (darbības turpināšanas princips);

38.2. lietojot tās pašas grāmatvedības un novērtēšanas metodes, kas lietotas, sagatavojot iepriekšējā pārskata gada finanšu pārskatus (saskaņotības vai pastāvīguma princips);

38.3. novērtēšanu visos gadījumos veicot ar pienācīgu piesardzību (piesardzības princips), ievērojot šādus nosacījumus:

38.3.1. iekļaujot tikai pārskata gadā gūto peļņu, t.i., ienākumus/izdevumus uzrāda, ņemot vērā apstākļus, kuri pastāvējuši bilances datumā;

38.3.2. ņemot vērā visas saistības, kas attiecas uz pārskata gadu un iepriekšējo pārskata gadu;

38.3.3. ņemot vērā visas vērtības samazināšanas un amortizācijas/nolietojuma summas neatkarīgi no tā, vai pārskata gads noslēgts ar peļņu vai zaudējumiem;

38.4. pārskatā atspoguļojot ienākumus un izdevumus, kas attiecas uz pārskata gadu, neatkarīgi no saņemšanas vai maksājuma datuma (uzkrāšanas princips);

38.5. pārskatā atspoguļojot visu būtisko informāciju par darījumiem un notikumiem pārskata gadā (būtiskuma princips). Informācija ir būtiska, ja tās neatspoguļošana var ietekmēt finanšu pārskatu lietotāju tālāko lēmumu pieņemšanu;

38.6. aktīvu un saistību posteņus un to sastāvdaļas novērtējot atsevišķi;

38.7. katra pārskata gada sākuma aktīvu un saistību pārskata sākuma dati saskan ar iepriekšējā pārskata gada aktīvu un saistību pārskata slēguma datiem. Pārskata gada aktīvu un saistību pārskata sākuma dati var atšķirties no līdzekļu pārvaldītāja valdes apstiprinātā iepriekšējā aktīvu un saistību pārskata, ja saskaņā ar Starptautiskajos finanšu pārskatu standartos noteikto tiek veiktas korekcijas iepriekšējos pārskata periodos.

39. Ja, lietojot 38. punktā minētos principus, starp dažiem no tiem rodas pretrunas, atsevišķu darījumu vai notikumu novērtēšanu un uzskaiti veic, dodot priekšroku piesardzības un būtiskuma principam.

40. Sagatavojot finanšu pārskatus, līdzekļu pārvaldītājs drīkst atkāpties no 38. punktā minētajiem principiem tikai pamatotu iemeslu dēļ, kuru būtību un ietekmi uz ieguldījumu plāna finansiālo stāvokli, tā darbības rezultātiem un neto aktīvu kustību paskaidro pielikumā.

41. Darījumus un notikumus ieguldījumu plāna darbībā atspoguļo finanšu pārskatos, ņemot vērā to ekonomisko saturu un būtību, nevis tikai juridisko formu.

42. Aktīvu un saistību pārskatā aktīvus vai saistības uzrāda vērtībā, kuru nedrīkst samazināt, atskaitot no aktīva vērtības saistību vērtību vai atskaitot no saistību vērtības aktīva vērtību, izņemot gadījumus, kad to pieprasa vai atļauj attiecīgie Starptautiskie finanšu pārskatu standarti.

43. Ienākumu un izdevumu pārskatā ienākumus un izdevumus nedrīkst savstarpēji ieskaitīt, izņemot gadījumus, kad to pieprasa vai atļauj attiecīgie Starptautiskie finanšu pārskatu standarti.

44. Aktīvu un saistību pārskatā aktīvus, ja tiem ir izveidoti uzkrājumi, uzrāda, atskaitot šo uzkrājumu vērtību.

45. Aktīvus un saistības ārvalstu valūtā pārvērtē Latvijas Republikas naudas vienībās pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa pārskata perioda pēdējā dienā. Ar ārvalstu valūtas kursa izmaiņām saistītās aktīvu un saistību vērtības izmaiņas Latvijas Republikas naudas vienībās atspoguļo ienākumu un izdevumu pārskatā.

46. Ja starp pārskata gada beigām un dienu, kad gada pārskatu apstiprinājusi līdzekļu pārvaldītāja valde, ir saņemta informācija, kura sniedz pierādījumus par apstākļiem, kuri pastāvējuši bilances datumā, tad šādus notikumus ņem vērā, veicot attiecīgo finanšu pārskatu posteņu novērtēšanu.

47. Aktīvu pirkšanu un pārdošanu uzskaita darījuma dienā vai norēķinu veikšanas dienā. Izvēlēto metodi lieto konsekventi.

48. Līdzekļu pārvaldītājs nosaka to tirdzniecības organizatoru sarakstu, kuri organizē attiecīgo ieguldījumu portfelī iekļauto aktīvu atklātu un regulāru publiskās apgrozības darījumu slēgšanu un kuru informācija par šo aktīvu tirgus vērtības kotēšanu tiks ņemta vērā, veicot ieguldījumu plāna aktīvu novērtēšanu. Attiecīgā saraksta izveidē pamatojas uz to tirdzniecības organizatoru informāciju, kuros kotētais aktīvs ir iegādāts.

49. Līdzekļu pārvaldītājs saskaņo ar turētājbanku iekšējās procedūras, kuras nosaka ieguldījumu plāna ieguldījumu portfelī iekļauto aktīvu novērtēšanai lietojamo cenu pareizības pārbaudes kārtību.

50. Līdzekļu pārvaldītājs ieguldījumu plāna grāmatvedības politikā nosaka katra finanšu instrumentu veida vērtēšanas metodi un to konsekventi piemēro. Finanšu instrumentus klasificē šādi:

50.1. patiesajā vērtībā novērtētie finanšu aktīvi vai finanšu saistības ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā:

50.1.1. tirdzniecības nolūkā turētie finanšu aktīvi vai finanšu saistības,

50.1.2. klasificēti kā patiesajā vērtībā novērtēti finanšu aktīvi vai finanšu saistības ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā;

50.2. pārdošanai pieejami finanšu aktīvi;

50.3. debitoru parādi;

50.4. līdz termiņa beigām turēti ieguldījumi.

51. Visu finanšu pārskatu posteņu vērtēšanu veic, pamatojoties uz Starptautisko finanšu pārskatu standartu prasībām, ciktāl tas nav pretrunā ar šo noteikumu 4. punkta nosacījumiem.

X. Pielikuma saturs

52. Pielikumā iekļauj šādu, kā arī citos šo noteikumu punktos par ieguldījumu plāna finanšu pārskatu pielikuma saturu norādīto un Starptautiskajos finanšu pārskatu standartos pieprasīto informāciju.

53. Grāmatvedības politiku skaidrojumā sniedz skaidrojumu par visām svarīgākajām grāmatvedības politikām, kas lietotas, sagatavojot finanšu pārskatus, t.sk. par:

53.1. kritērijiem un pieņēmumiem, kas piemēroti aktīvu un saistību pārskata posteņu atzīšanai aktīvu un saistību pārskatā vai izslēgšanai no tā;

53.2. aktīvu un saistību pārskata posteņu novērtēšanas principiem;

53.3. ienākumu un izdevumu uzkrāšanas un atzīšanas politiku;

53.4. metodēm un nozīmīgākajiem pieņēmumiem, kas izmantoti finanšu instrumentu patiesās vērtības noteikšanai;

53.5. riska ierobežošanas attiecību (hedging) atzīšanas un pārtraukšanas politiku un uzskaites principiem;

53.6. uzkrājumu nedrošiem parādiem veidošanas principiem un neatgūstamo parādu norakstīšanas kārtību;

53.7. būtisku kļūdu, kas attiecas uz iepriek­šējiem pārskata periodiem, labojumu kārtību;

53.8. grāmatvedības politiku izmaiņu atspoguļošanas principiem;

53.9. posteņiem, kas izteikti ārvalstu valūtā, uzrāda pārrēķināšanai Latvijas Republikas naudas vienībās lietoto kursu.

54. Informācija par risku pārvaldīšanu

Aplūko riskus (kredītrisks, procentu likmju risks, valūtas risks, likviditātes risks un cenu risks), kas saistīti ar ieguldījumu portfelī iekļautajiem finanšu instrumentiem, un raksturo šo risku pārvaldīšanu. Paskaidro, kā to risku apjoms, kuri būtiski ietekmē ieguldījumu plāna darbību, ir mainījies pārskata gadā, kā arī sniedz skaidrojumu par finanšu instrumentu turēšanas mērķiem un politikām, kas tiek īstenotas noteikto mērķu sasniegšanai.

55. Detalizēta informācija par ieguldījumiem

Aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. postenī uzrādītos ieguldījumus:

55.1. finanšu instrumentus, izņemot termiņnoguldījumus kredītiestādēs, sagrupē atbilstoši attiecīgā finanšu instrumenta emitenta reģistrācijas valstij;

55.2. finanšu instrumentus, izņemot termiņnoguldījumus kredītiestādēs, sagrupē atbilstoši tam, vai tie ir regulētos tirgos tirgotie finanšu instrumenti vai pārējie finanšu instrumenti, norādot finanšu instrumentu emitenta nosaukumu, finanšu instrumentu daudzumu, iegādes vērtību un uzskaites vērtību;

55.3. termiņnoguldījumus kredītiestādēs sagrupē atbilstoši attiecīgā darījuma partnera reģistrācijas valstij, norādot to uzskaites vērtību un atsevišķi uzrādot uzkrātos procentu ienākumus;

55.4. atvasinātos finanšu instrumentus, t.sk. ar negatīvu patieso vērtību, sagrupē atbilstoši darījuma partnera izcelsmes (reģistrācijas) valstij, norādot attiecīgo atvasināto finanšu instrumentu uzskaites vērtību.

56. Aktīvu un saistību sadalījums pēc valūtām

Uzrāda aktīvu un saistību pārskata posteņos atspoguļoto aktīvu un saistību sadalījumu pēc valūtām (t.sk. Latvijas Republikas naudas vienībās, ASV dolāros, eiro, citās valūtās), ņemot vērā nākotnes pozīciju no atvasinātajiem finanšu instrumentiem. Nosaka katras valūtas tīrās atklātās pozīcijas attiecību pret neto aktīviem.

57. Likviditāte

Likviditātes novērtēšanai aktīvu un saistību posteņu atlikumus uzrāda atbilstoši to atlikušajiem atmaksas, izpildes vai dzēšanas termiņiem šādos termiņu intervālos: uz pieprasījumu, līdz vienam mēnesim (ieskaitot), no viena mēneša līdz trim mēnešiem, no trim mēnešiem līdz sešiem mēnešiem, no sešiem mēnešiem līdz vienam gadam, no viena gada līdz pieciem gadiem, pieci gadi un vairāk. Var lietot citus termiņu intervālus, sadalot vai apvienojot minētos termiņu intervālus, ņemot vērā būtiskuma principu. Papildus skaidro aktīvu un saistību ar nenoteiktu termiņu iekļaušanai attiecīgajā termiņa intervālā lietotos kritērijus un pieņēmumus.

58. Finanšu aktīvi, kuru uzskaites vērtība atšķiras no to patiesās vērtības

Par tiem finanšu aktīviem, kuru uzskaites vērtība atšķiras no to patiesās vērtības, sniedz šādu informāciju:

58.1. ja finanšu aktīvi jānovērtē to patiesajā vērtībā, bet tas netiek darīts, šo faktu atklāj, paskaidrojot, kādu iemeslu dēļ šādi finanšu aktīvi netiek novērtēti to patiesajā vērtībā;

58.2. ja finanšu aktīvi jānovērtē to amortizētajā iegādes vērtībā un to uzskaites vērtība ir lielāka nekā to patiesā vērtība, paskaidro iemeslus, kāpēc netika atzīti finanšu aktīvu vērtības samazināšanās zaudējumi, kā arī sniedz objektīvus pierādījumus, ka finanšu aktīvi tiks atgūti vismaz to uzskaites vērtības apmērā;

58.3. uzrāda 58.1. un 58.2. punktā minēto finanšu aktīvu uzskaites vērtību un patieso vērtību, norādot attiecīgo neto aktīvu pārskata posteni, kurā iekļauts šis finanšu aktīvs.

59. Realizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

Uzrāda realizēto ieguldījumu vērtības pieauguma/samazinājuma struktūru, t.sk. pārdoto ieguldījumu iegādes vērtību, pārdoto ieguldījumu pārdošanas cenu un pārdoto ieguldījumu vērtības (pieauguma)/samazinājuma, kas atzīts iepriekšējos pārskata periodos, korekciju.

60. Nerealizētais ieguldījumu vērtības pieaugums/(samazinājums)

Uzrāda nerealizētā ieguldījumu vērtības pieauguma/samazinājuma struktūru, t.sk. aktīvu un saistību pārskata posteņus, kuri pārskata gadā tika pārvērtēti, un to pārvērtēšanas rezultātu.

61. Pārējie ienākumi, pārējie izdevumi

Uzrāda pārējo ienākumu un izdevumu struktūru pēc to veidiem.

62. Informācija par ieguldījumu kustību pārskata gadā

Par aktīvu un saistību pārskata 19.1.2.–19.1.5. posteni sniedz šādu informāciju:

62.1. uzskaites vērtība gada sākumā;

62.2. pieaugums, t.i., jauno aktīvu un saistību iegāde pārskata gadā;

62.3. samazinājums, t.i., aktīvu atsavināšana un saistību izpilde pārskata gadā;

62.4. pārvērtēšana pārskata gadā;

62.5. uzskaites vērtība pārskata gada beigās.

63. Ieķīlātie aktīvi

Uzrāda informāciju par aktīviem, kas ieķīlāti, un par ķīlas vai apgrūtinājuma nosacījumiem.

64. Ieguldījumu plāna darbības rādītāju dinamika

Sniedz šādu informāciju:

64.1. salīdzinošu informāciju par ieguldījumu plāna pēdējo triju gadu neto aktīvu vērtības izmaiņu dinamiku, ieguldījumu plāna daļu skaita dinamiku, ieguldījumu plāna daļu vērtības dinamiku;

64.2. ieguldījumu plāna ienesīguma dinamiku, kurā norāda ienesīgumu, kas izteikts gada procentos, vismaz par katru no pēdējiem trijiem gadiem. Ienesīgumu aprēķina kā ieguldījumu plāna daļas vērtības izmaiņu pārskata gada laikā attiecību pret tās vērtību pārskata gada sākumā, izsakot to procentos, pieņemot, ka gadā ir 365 dienas. Ieguldījumu plāna daļas vērtība atbilst 37.9. un 37.10. punktā norādītajam;

64.3. ja, sākot vai beidzot ieguldījumu plāna darbību, pārskata periods ir īsāks vai garāks par kalendāro gadu, tad ienesīgumu aprēķina kā ieguldījumu plāna daļas vērtības izmaiņu pārskata perioda laikā attiecību pret tās vērtību pārskata perioda sākumā, norādot periodu, par kuru veikts aprēķins.

65. Informācija par aktīvu atsavināšanas ierobežojumiem

Uzrāda informāciju par jebkādiem nozīmīgiem ierobežojumiem, kas ietekmē līdzekļu pārvaldītāja iespējas pārskata gada beigās atsavināt ieguldījumu plāna aktīvus par vērtību, kādā tie ir iekļauti finanšu pārskatos. Ierobežojumi var ietvert, piemēram, ar likumu vai uz līguma pamata noteiktus ierobežojumus saistībā ar aktīvu realizēšanu vai ievērojamas soda sankcijas, kuras būtu jāmaksā aktīvu realizēšanas gadījumā, par stāvokli pārskata datumā u.tml.

66. Saistības no aktīvu pārdošanas ar atpārdošanas iespēju

Uzrāda saistības, kas rodas aktīvu pārdevējam vienošanās par aktīvu pārdošanu ar atpārdošanas iespēju rezultātā.

67. Nodokļi un nodevas

Uzrāda pārskata gadā no ieguldījumu plāna mantas samaksāto nodokļu un nodevu apmēru sadalījumā pa nodokļu un nodevu veidiem un saņemtajiem nodokļu atvieglojumiem.

68. Informācija par vadību

Uzrāda informāciju par līdzekļu pārvaldītāja valdes locekļu un ieguldījumu plāna pārvaldnieka (atbildīgās amatpersonas) vārdu, uzvārdu, ieņemamo amatu un ar ieguldījumu plāna pārvaldi saistīto tiesību un pienākumu aprakstu. Šīs ziņas sniedz arī par tiem ieguldījumu plāna pārvaldniekiem, kuri pārskata gadā atstājuši šo amatu.

XI. Noslēguma jautājumi

69. Noteikumi piemērojami, valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājam sagatavojot ieguldījumu plāna gada pārskatu, sākot ar 2006. gadu.

70. Valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs ir tiesīgs piemērot noteikumus, sagatavojot 2005. gada pārskatu.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētāja vietnieks J.Brazovskis


 

Pielikums

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
07.07.2006. noteikumiem Nr. 120

Noteikumos lietotie termini

1. Finanšu instruments (financial instrument) — 32. Starptautiskā grāmatvedības standarta 11. punkta izpratnē.

2. Finanšu aktīvs (financial asset) — 32. Starptautiskā grāmatvedības standarta 11. punkta izpratnē.

3. Finanšu saistības (financial liability) 32. Starptautiskā grāmatvedības standarta 11. punkta izpratnē.

4. Kapitāla instruments (equity instrument) — 32. Starptautiskā grāmatvedības standarta 11. punkta izpratnē.

5. Atvasinātie finanšu instrumenti (derivative) — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē.

6. Patiesajā vērtībā novērtētie finanšu aktīvi vai finanšu saistības ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā (financial asset or financial liability at fair value through profit or loss) — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē. Tie ietver:

6.1. tirdzniecības nolūkā turētos finanšu aktīvus vai finanšu saistības (financial assets or financial liability held for trading);

6.2. pēc sākotnējās atzīšanas klasificētus kā patiesajā vērtībā novērtētus ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā (upon initial recognition designated as at fair value through profit or loss) (noteikumu tekstā — klasificēti kā patiesajā vērtībā novērtēti ar atspoguļojumu peļņas vai zaudējumu aprēķinā).

7. Līdz termiņa beigām turēti (held-to-maturity) ieguldījumi — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē.

8. Debitoru parādi (receivables) — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē.

9. Pārdošanai pieejami (available-for-sale) finanšu aktīvi — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē.

10. Patiesā vērtība (fair value) — 32. Starptautiskā grāmatvedības standarta 11. punkta izpratnē.

11. Amortizētā iegādes vērtība (amortised cost) — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 9. punkta izpratnē.

12. Vērtības samazināšanās zaudējumi (impairment losses) — 36. Starptautiskā grāmatvedības standarta 6. punkta izpratnē.

13. Uzskaites vērtība (carrying amount) — 36. Starptautiskā grāmatvedības standarta 6. punkta izpratnē.

14. Iegādes vērtībā vērtēts (valued at cost) — 27. Starptautiskā grāmatvedības standarta 4. punkta izpratnē.

15. Riska ierobežošana (hedging) — 39. Starptautiskā grāmatvedības standarta 71. punkta izpratnē.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!