• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par "Latvenergo" turpmākās darbības ieteicamo modeli. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 16.02.2000., Nr. 51/52 https://www.vestnesis.lv/ta/id/1295

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Jelgavas domes saistošie noteikumi Nr.30

Par grozījumiem saistošajos noteikumos Nr.15 "Suņu un kaķu turēšana Jelgavas pilsētā"

Vēl šajā numurā

16.02.2000., Nr. 51/52

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ekonomikas ministrijas Enerģētikas nozares ekspertu padomes atzinums

Rīgā 2000.gada 9.februārī

Par "Latvenergo" turpmākās darbības ieteicamo modeli

Saskaņā ar Latvijas Republikas Ekonomikas ministrijas 26.01.2000. vēstuli Nr. 4.1-08/58 Enerģētikas nozares ekspertu padome (ENEP) savā 2000. gada 8. februāra sēdē, iepazinusies ar Latvijas Privatizācijas aģentūras (LPA) iesniegto 2000. gada 24. janvāra rakstu Nr. 1.17/1020 Par "Latvenergo" privatizācijas nosacījumu projektu" un "Latvenergo" valsts pilnvarnieku 2000. gada 19. janvāra materiālu "Par PVAS "Latvenergo" restrukturizācijas un privatizācijas nosacījumiem", tiem atbilstošiem Ministru kabineta rīkojumu projektiem, kā arī noklausījusies "Latvenergo" padomes priekšsēdētāja Ojāra Kehra komentārus par privatizācijas aspektiem,

konstatēja:

1. Nevienā no ENEP vērtēšanai iesniegtajiem privatizācijas nosacījumu variantiem nav argumentēti pamatota pārstrukturizācijas un privatizācijas nepieciešamība un formulēts tās mērķis.

2. Nav izpētīta un līdz ar to izslēgta iespējamība, ka energosistēmas pārveidošana un to daļēja pārdošana ārvalstu kompānijām var mazināt Latvijas valsts drošību.

3. Latvijas energosistēmas privatizēšanai sadalītā veidā (daļēji privatizējot koncerna meitas uzņēmumus) nav sagatavota atbilstoša likumdošanas vide un nav noteikta "Latvenergo" faktiskā un prognozējamā vērtība.

4. Nav veikta izpēte, kā "Latvenergo" organizatoriskās struktūras un īpašuma formas maiņa ietekmēs enerģijas realizācijas cenas un energoapgādes drošumu valstī kopumā.

5. Pēdējos gados privatizējamā valsts akciju sabiedrība "Latvenergo" kā vienota un rentabla nacionālā energokompānija sekmīgi realizē LR valdības politiku enerģētikā, apgādājot iedzīvotājus ar drošu un kvalitatīvu elektroenerģiju par minimālām, visā valstī vienādām un stabilām cenām. Neviens no apskatītajiem "Latvenergo" pārstrukturizācijas un privatizācijas variantiem nesniedz atbildi uz jautājumu – vai to īstenošanas rezultātā šī situācija kļūs labāka, tāpat nav pārliecības, vai tā nepasliktināsies.

6. Vienota energokompānija, kombinējot hidroelektrostaciju un termoelektrostaciju darbību dažādos gadalaikos, realizējot šķērssubsidēšanu un īstenojot vienotu kurināmā iegādes politiku, spēj garantēt vajadzīgos kredītus par nelieliem procentiem, kas arī ir viens no galvenajiem iepriekš minētās efektīvas darbības faktoriem. Turpretī, pārveidojot pašreizējo "Latvenergo" par koncernu, iespēja izmantot šīs priekšrocības būtiski samazināsies. Tā rezultātā "Latvenergo" kārtējās izmaksas neizbēgami pieaugs, atspoguļojoties arī elektroenerģijas tarifu līmenī.

7. Tajā pašā laikā Enerģētikas padomes eksperti par galveno Latvijas enerģētikas nozares attīstības mērķi uzskata vienota, liberalizēta Baltijas enerģētikas tirgus attīstību un Baltijas enerģētikas koncerna izveidošanu. Tas atbilst arī Latvijas Republikas valdības politikas pamatnostādnēm enerģētikā (akceptēta Ministru kabineta sēdē 1999. gada 30. novembrī), Eiropas savienības rekomendācijām, Eiropas energokompāniju praksei, kā arī neatkarīgu ekspertu un konsultantu, piemēram, "Arthur Andersen" ieteikumiem. Eksperti uzskata, ka PVAS "Latvenergo" pārstrukturizācijai un privatizācijai jābūt pakārtotai šim galvenajam mērķa risinājumam gan loģiskā, gan secības un laika ziņā. Pēdējo gadu reformu pieredze enerģētikā visā pasaulē rāda, ka energokompāniju īpašuma un pārvaldes struktūras plaši variē atkarībā no situācijas katrā konkrētā enerģētikas tirgus sektorā, meklējot racionālākos risinājumus atbilstoši šai situācijai. Ja rīkosimies pretēji, proti, — pārstrukturēsim un privatizēsim energokompāniju, nezinot, kāds nākotnē izveidosies enerģijas tirgus Baltijā un Eiropā (kā tas izriet no iepriekš minētajiem variantiem), šis risinājums būs saistīts ar neizbēgamām kļūdām, neracionāliem risinājumiem un finansiāliem zaudējumiem. Ievērojot iepriekš teikto, Enerģētikas nozares ekspertu padome

iesaka:

1. PVAS "Latvenergo" pārstrukturēšanas un privatizācijas jautājumus turpmāk risināt ciešā saistībā ar jau minēto galveno mērķi – liberāla Baltijas enerģētikas tirgus un Eiropas līmenī konkurētspējīga Baltijas enerģētikas koncerna izveidošanu, atturoties no "Latvenergo" sadalīšanas (pārveidošanas) un privatizācijas kā no pašmērķa.

2. Uzsākt pārrunas par saskaņotu darbību Baltijas valstu padomē jautājumā par vienotas Baltijas enerģētikas uzņēmumu grupas veidošanu.

3. Uzskatīt par aktuālu elektroenerģijas tirgus liberalizāciju un paplašināšanu. Šajā nolūkā:

- 2000.gadā pabeigt pārvades un sadales sistēmas operatoru struktūras pilnveidošanu atbilstoši Baltijas elektroenerģijas tirgus apstākļiem;

- nodrošināt elektroenerģijas realizācijas tirgus atvēršanu 30 % apjomā līdz 2003.gadam;

- 2000.gadā izstrādāt vienota Baltijas elektroenerģijas tirgus veidošanas nosacījumus.

4. Elektroenerģijas tirgus liberalizācijas un tā paplašināšanas kontekstā uzskatīt par nepieciešamu tuvākajā laikā pabeigt pārvades un sadales sistēmas operatora institūcijas izveidi atbilstoši Baltijas elektroenerģijas tirgus prasībām.

Enerģētikas nozares ekspertu padomes priekšsēdētājs prof. U. Osis

 

2000. gada 9. februārī

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!