• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumi Nr. 143 "Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.03.2006., Nr. 35 https://www.vestnesis.lv/ta/id/129250

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.147

Noteikumi par Valsts zemes dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi

Vēl šajā numurā

01.03.2006., Nr. 35

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 143

Pieņemts: 14.02.2006.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr.143

Rīgā 2006.gada 14.februārī (prot. Nr.9 55.§)

Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 11.panta ceturto daļu

 

I. Vispārīgie jautājumi

1.Noteikumi nosaka beramkravu kuģu drošības prasības, kas saistītas ar beramkravu iekraušanu vai izkraušanu un kas jāievēro Latvijas Republikas termināļos, lai samazinātu kuģa konstrukciju pārslodzes risku un fizisko bojājumu risku, kas rodas iekraušanas vai izkraušanas laikā, un nodrošinātu kuģu un termināļu savstarpējas piemērotības saskaņošanu, kā arī nosaka procedūras kuģu un termināļu saskaņotai savstarpējai sadarbībai un informācijas apmaiņai.

2. Noteikumi attiecas uz:

2.1.beramkravu kuģiem (neatkarīgi no to karoga), kas piestāj terminālī, lai iekrautu vai izkrautu beramkravas;

2.2.termināļiem, kuros piestāj beramkravu kuģi, uz kuriem attiecas šie noteikumi.

3.Šie noteikumi neierobežo 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar tās 1978. un 1988.gada protokoliem un grozījumiem (turpmāk — SOLAS konvencija) VI/7.punkta piemērošanu, neattiecas uz iekārtām, kuras tikai ārkārtas apstākļos tiek izmantotas beramkravu iekraušanai kuģos vai izkraušanai no tiem, kā arī gadījumiem, ja beramkravas iekrauj vai izkrauj, izmantojot tikai attiecīgā beramkravu kuģa iekārtas.

4. Šo noteikumu izpratnē:

4.1.beramkravu kuģis saskaņā ar SOLAS konvencijas 1X71.6.punkta definīciju ir kuģis beramkravu pārvadāšanai, kas atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:

4.1.1.kuģis ar vienu klāju, augšējām cisternām un piltuves veida cisternām kravu nodalījumā, kas paredzēts galvenokārt beramkravu pārvadāšanai;

4.1.2.kuģis rūdas pārvadāšanai — jūras kuģis ar vienu klāju, kam ir divas gareniskas starpsienas un dubults dibens visa kravas nodalījuma garumā un kas ir paredzēts rūdas kravu pārvadāšanai tikai vidējās tilpnēs;

4.1.3.kombinētais pārvadātājs, kas ir definēts SOLAS konvencijas II-2/3.27.punktā;

4.2.beramkrava — krava, kas atbilst SOLAS konvencijas XII/1.4.punktā norādītajai definīcijai;

4.3.terminālis — jebkura stacionāra, peldoša vai pārvietojama iekārta, kas aprīkota un ko izmanto beramkravu iekraušanai beramkravu kuģos vai izkraušanai no tiem;

4.4.termināļa operators — termināļa īpašnieks vai organizācija vai persona, kam īpašnieks ir deleģējis atbildību par iekraušanas vai izkraušanas operācijām, kas notiek terminālī un ir saistītas ar noteiktu beramkravu kuģi;

4.5.termināļa pārstāvis — jebkura termināļa operatora iecelta persona, kas ir atbildīga par iekraušanas vai izkraušanas operāciju sagatavošanu, norisi un pabeigšanu, kuras veic terminālī un kuras ir saistītas ar noteiktu beramkravu kuģi;

4.6.kuģa pārstāvis — persona, kas komandē beramkravu kuģi, vai kuģa virsnieks, ko kapteinis ir izraudzījis iekraušanas vai izkraušanas operāciju veikšanai;

4.7.karoga valsts administrācija — tās valsts kompetentā iestāde, kuras karogu ir tiesīgs uzvilkt beramkravu kuģis;

4.8.informācija par kravu — ziņas par kravu, kas noteiktas SOLAS konvencijas VI/2.punktā;

4.9.iekraušanas un izkraušanas plāns — SOLAS konvencijas VI/7.3.punktā noteiktais plāns, kura paraugs ir sniegts Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (turpmāk — SJO) 1997.gada 27.novembra rezolūcijas A.862(20) “Beramkravu kuģu iekraušanas un izkraušanas drošas prakses kodekss” (turpmāk — BLU kodekss) 2.pielikumā;

4.10.kuģa/krasta kontroles lapa — kontroles lapa, uz kuru ir atsauce BLU kodeksa 4.nodaļā un kuras paraugs ir sniegts BLU kodeksa 3.pielikumā;

4.11.beramkravas blīvuma deklarācija — ziņas par kravas blīvumu, kas jāiesniedz saskaņā ar SOLAS konvencijas XII/10.punktu.

II. Prasības beramkravu kuģu un termināļu piemērotībai

5.Beramkravu kuģu gatavību beramkravu iekraušanai vai izkraušanai pārbauda termināļa operators, pārliecinoties, vai kuģis ievēro prasības par beramkravu kuģu tehnisko piemērotību iekraušanai un izkraušanai (1.pielikums).

6. Termināļa operators nodrošina terminālī šādu prasību izpildi:

6.1.terminālis atbilst prasībām par termināļa piemērotību beramkravu iekraušanas un izkraušanas darbu veikšanai (2.pielikums);

6.2.termināļa operators ir iecēlis termināļa pārstāvi (pārstāvjus);

6.3.ir sagatavoti informatīvie materiāli, kas satur termināļa un Latvijas Republikas normatīvo aktu prasības par beramkravu kuģu drošu kraušanu, kā arī BLU kodeksa l.pielikuma 1.2.punktā (“Termināļa informācijas grāmatas saturs”) norādīto informāciju (ar grozījumiem) par ostu un termināli, un šie materiāli ir pieejami to beramkravu kuģu pārstāvjiem, kas piestāj terminālī, lai iekrautu vai izkrautu beramkravas;

6.4.terminālī ir izveidota, ieviesta un uzturēta kvalitātes nodrošinājuma sistēma, kas sertificēta saskaņā ar valsts standartu LVS EN ISO 9001 : 2001 L “Kvalitātes pārvaldības sistēmas” un revidēta saskaņā ar valsts standartu LVS EN ISO 19011 : 2002 “Norādījumi kvalitātes un/vai vides pārvaldības sistēmu auditēšanai”.

III. Kuģu pārstāvju un termināļu pārstāvju pienākumi

7. Kuģa pārstāvja pienākumi:

7.1.nodrošināt viņa komandētā beramkravu kuģa drošu iekraušanu un iz­kraušanu;

7.2.saskaņā ar normatīvajos aktos paredzētajām formalitātēm, kas saistītas ar kuģu ienākšanu ostā un iziešanu no ostas, pirms paredzamā ierašanās laika terminālī rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) paziņot terminālim šo noteikumu 3.pielikumā norādīto informāciju;

7.3.pirms beramkravas iekraušanas pārliecināties, vai no kravas nosūtītāja ir saņemta SOLAS konvencijas VI/2.2.punktā noteiktā informācija par kravu un beramkravas blīvuma deklarācija (ja tāda ir paredzēta), iekļaujot šīs ziņas kravas deklarācijas veidlapā saskaņā ar BLU kodeksa 5.papildinājumu;

7.4.papildus šo noteikumu 7.1., 7.2. un 7.3.apakšpunktā minētajām prasībām ievērot šo noteikumu 4.pielikumā noteiktos kuģa pārstāvja pienākumus pirms iekraušanas vai izkraušanas operācijas un tās laikā.

8. Termināļa pārstāvja pienākumi:

8.1.saņemot sākotnējo paziņojumu par paredzamo kuģa ierašanās laiku (ETA), rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) paziņot kuģa pārstāvim šo noteikumu 5.pielikumā minēto informāciju;

8.2.nodrošināt, ka kravas deklarācijas veidlapā iekļautā informācija rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) tiek paziņota kuģa pārstāvim pēc iespējas ātrāk (vismaz 24stundas pirms kuģa ienākšanas ostā);

8.3.nekavējoties rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) paziņot kuģa pārstāvim un valsts akciju sabiedrības “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijai (turpmāk — Kuģošanas drošības inspekcija) par konstatētajiem trūkumiem uz beramkravu kuģa, ja tie var apdraudēt beramkravu drošu iekraušanu vai izkraušanu;

8.4.papildus šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3.apakšpunktā minētajām prasībām ievērot šo noteikumu 6.pielikumā noteiktos termināļa pārstāvja pienākumus pirms iekraušanas vai izkraušanas operācijas un tās laikā.

IV. Beramkravu kuģu un termināļu savstarpējās procedūras

9.Pirms beramkravu iekraušanas vai izkraušanas kuģa pārstāvis ar termināļa pārstāvi vienojas par kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu (7.pielikums) saskaņā ar SOLAS konvencijas VI/7.3.punktā minētajām prasībām. Kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu sastāda pēc BLU kodeksa 2.pielikumā noteiktā parauga, norādot attiecīgā beramkravu kuģa SJO numuru. Saskaņoto kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu ar parakstu apstiprina kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis.

10.Grozījumus kravas iekraušanas vai izkraušanas plānā, kas, pēc vienas puses ieskatiem, var ietekmēt kuģa vai apkalpes drošību, sagatavo un apstiprina kā pārstrādātu kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu, abām pusēm vienojoties.

11.Šo noteikumu 9.punktā noteikto saskaņoto iekraušanas vai izkraušanas plānu un visus turpmāk saskaņotos un pārstrādātos variantus sešus mēnešus glabā uz kuģa un terminālī, lai nodrošinātu valsts akciju sabiedrības “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības departamentam (turpmāk — Kuģošanas drošības departaments) iespēju tos pārbaudīt.

12.Pirms beramkravu iekraušanas vai izkraušanas kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis kopīgi aizpilda kuģa/krasta kontroles lapu (8.pielikums) un paraksta to saskaņā ar BLU kodeksa 4.pielikuma pamatnostādnēm.

13.Lai apmierinātu pieprasījumus pēc informācijas par iekraušanas un izkraušanas gaitu un nodrošinātu ātru kuģa pārstāvja vai termināļa pārstāvja norādījumu izpildi, ja iekraušanas vai izkraušanas operācijas aptur, starp kuģi un termināli ir izveidota un uzturēta efektīva un nepārtraukta informācijas apmaiņa.

14.Kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis vada iekraušanas vai izkraušanas operācijas saskaņā ar kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu. Termināļa pārstāvis nodrošina, ka beramkravas iekraušanas vai izkraušanas laikā ir ievērota kravas iekraušanas vai izkraušanas plānā noteiktā tilpņu secība, iekraušanas vai izkraušanas darbu apjoms un temps. Termināļa pārstāvis nedrīkst atkāpties no saskaņotā kravas iekraušanas vai izkraušanas plāna, izņemot gadījumus, ja tas ir iepriekš saskaņots ar kuģa pārstāvi un ir panākta rakstiska vienošanās.

15.Beidzot iekraušanas vai izkraušanas operācijas, kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis rakstiski apliecina, ka iekraušana vai izkraušana noritējusi saskaņā ar kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu, ietverot jebkurus saskaņotos grozījumus. Beidzot izkraušanu, kravas iekraušanas vai izkraušanas plānā papildus ieraksta, ka tilpnes ir atbrīvotas no kravas un iztīrītas saskaņā ar kuģa pārstāvja prasībām, kā arī reģistrē jebkurus kuģa bojājumus un veiktos remontdarbus.

V. Kuģošanas drošības departamenta darbība

16.Kuģošanas drošības departaments kontrolē, vai ir ievērotas šajos noteikumos noteiktās prasības termināļu operatoriem, kuģu pārstāvjiem un termināļu pārstāvjiem.

17.Kuģošanas drošības departamenta inspektori veic šādas beramkravu termināļu pārbaudes:

17.1.sākotnējā pārbaude — pārbaude, lai pirmo reizi novērtētu termināļa atbilstību šo noteikumu 6. un 8.punktā, kā arī IV nodaļā noteiktajām prasībām;

17.2.periodiskā pārbaude — pārbaude, ko veic ne retāk kā reizi trijos mēnešos, lai pārliecinātos par šo noteikumu 6. un 8.punktā, kā arī IVnodaļā ietverto prasību ieviešanu un uzturēšanu;

17.3.nepieteiktā pārbaude — jebkura pārbaude, kas nav šo noteikumu 17.1. vai 17.2.apakšpunktā minētā pārbaude un ko veic, lai pārliecinātos par šo noteikumu 6. un 8.punktā, kā arī IVnodaļā ietverto prasību nepārtrauktu ievērošanu, tai skaitā pārbaude, kuru veic, pamatojoties uz saņemto ticamo informāciju no citām personām par termināļa neatbilstību noteiktajām prasībām.

18.Šo noteikumu 17.punktā minētās pārbaudes veic vienlaikus un kompleksi ar terminālī esošā beramkravu kuģa pārbaudi iekraušanas vai izkraušanas procesa laikā. Beramkravu kuģa pārbaudes laikā Kuģošanas drošības departamenta inspektori pārliecinās par šo noteikumu 7.punktā un IVnodaļā noteikto prasību ievērošanu. Par beramkravu kuģa pārbaudes rezultātiem sastāda beramkravu kuģa pārbaudes aktu (9.pielikums).

19.Šo noteikumu 17.punktā minētās pārbaudes (izņemot nepieteiktās pārbaudes) saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6.panta otro daļu ir maksas pakalpojums.

20.Kuģošanas drošības departaments ik pēc trim gadiem sniedz Satiksmes ministrijai rakstisku ziņojumu par šo noteikumu 17. un 18.punktā minēto pārbaužu rezultātiem. Ziņojumā izvērtē beramkravu kuģu un termināļu sadarbības efektivitāti un informācijas apmaiņas procedūras, kas noteiktas šajos noteikumos. Satiksmes ministrija minēto ziņojumu nosūta Eiropas Savienības Komisijai. Ziņojumu par iepriekšējo triju gadu laikposmu nosūta līdz kārtējā gada 30.aprīlim.

21.Neierobežojot kuģa pārstāvja tiesības un pienākumus, kas noteikti SOLAS konvencijas VI/7.7.punktā, Kuģošanas drošības departaments aizliedz uzsākt vai aptur beramkravu iekraušanu vai izkraušanu, ja šo operāciju veikšana var apdraudēt kuģa vai tā apkalpes drošību. Operācijas var uzsākt vai atsākt pēc attiecīgo trūkumu novēršanas. Trūkumus novērš nekavējoties pēc to konstatēšanas Kuģošanas drošības departamenta pārbaudes laikā.

22.Ja kuģa pārstāvis un termināļa pārstāvis nespēj vienoties par šo noteikumu IVnodaļā norādīto procedūru piemērošanu un tas var radīt draudus kuģošanas drošībai vai jūras vides aizsardzībai, procedūru piemērošanu saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļas prasībām nosaka Kuģošanas drošības departaments.

VI. Iekraušanas vai izkraušanas laikā notikušo bojājumu novēršana

23.Šīs nodaļas prasību piemērošana neierobežo starptautisko un to Latvijas normatīvo aktu prasību izpildi, kas nosaka ostas valsts kontroles kārtību.

24.Termināļa pārstāvis rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) ziņo kuģa pārstāvim par bojājumiem, kas iekraušanas un izkraušanas laikā nodarīti kuģa konstrukcijām vai iekārtām, un, ja nepieciešams, novērš tos.

25.Ja šo noteikumu 24.punktā minētie bojājumi var ietekmēt korpusa konstrukciju izturību, ūdensnecaurlaidību vai kuģa galvenās inženiertehniskās sistēmas, termināļa pārstāvis vai kuģa pārstāvis rakstiski (izmantojot faksu, internetu, aģenta starpniecību) informē karoga valsts administrāciju vai tās atzīto organizāciju, kas ir atzīta saskaņā ar atzīto organizāciju darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem (turpmāk— atzīta organizācija), un Kuģošanas drošības inspekciju. Lēmumu par remontdarbu uzsākšanu vai par to atlikšanu pieņem Kuģošanas drošības inspekcija, ņemot vērā karoga valsts administrācijas vai tās atzītās organizācijas, kā arī kuģa pārstāvja viedokli (ja tāds ir izteikts). Ja remontdarbus nepieciešams uzsākt nekavējoties, tos veic, pirms kuģis atstāj ostu.

26.Pieņemot šo noteikumu 25.punktā minēto lēmumu, Kuģošanas drošības inspekcija var uzticēt atzītai organizācijai veikt bojājumu pārbaudi un sniegt atzinumu par tūlītēju remontdarbu uzsākšanu vai to atlikšanu.

VII. Noslēguma jautājumi

27.Termināļiem, kas izveidoti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, izsniegtās atļaujas beramkravu termināļa darbībai ir derīgas līdz tajās norādītā derīguma termiņa beigām.

28.Ja ir izstrādāts termināļa kvalitātes nodrošinājuma sistēmas ieviešanas plāns saskaņā ar valsts standartu LVS EN ISO 9001 : 2001L “Kvalitātes pārvaldības sistēmas”, gadu pēc tā izveidošanas terminālim nepiemēro šo noteikumu 6.4.apakšpunktā minētās prasības un Kuģošanas drošības departaments izsniedz pagaidu atļauju beramkravu termināļa darbībai (10.pielikums). Atļauja ir derīga ne ilgāk kā 12mēnešus. Kuģošanas drošības departamenta inspektori pārbauda termināli, un pārbaudes rezultātus norāda beramkravu termināļa pārbaudes aktā (11.pielikums).

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1)Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 5.novembra Direktīvas 2002/84/EK, kas groza direktīvas par jūras drošību un piesārņojuma novēršanu no kuģiem;

2)Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 4.decembra Direktīvas 2001/96/EK, kas nosaka harmonizētas prasības un procedūras beramkravu kuģu iekraušanai un izkraušanai.

Ministru prezidents A.Kalvītis

Satiksmes ministrs A.Šlesers

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 2.martu.

Pielikumi 1-11

ZIP 77kb

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!