• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par videi draudzīgu transportlīdzekļu tirgus izveidi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.12.2005., Nr. 208 https://www.vestnesis.lv/ta/id/124607

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra sēdē

Vēl šajā numurā

28.12.2005., Nr. 208

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par videi draudzīgu transportlīdzekļu tirgus izveidi

Eiropas Komisija 21.decembrī ierosināja jaunu tiesību aktu, kā sekmēt videi draudzīgu transportlīdzekļu tirgus izveidi, lai samazinātu piesārņojošu vielu emisiju transporta nozarē. Jaunajos Eiropas noteikumos paredzēts, ka valstu administrācijām jārezervē ceturtdaļa no ikgadējiem transportlīdzekļu iegādei paredzētajiem līdzekļiem videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei; tādējādi šie noteikumi transportlīdzekļu ražotājiem sniegs nepieciešamās garantijas, lai tie varētu izstrādāt šādus transportlīdzekļus plašākam tirgum.

“Sakarā ar pieaugošajām piesārņojuma problēmām pilsētās un nepārtraukto naftas cenu pieaugumu ir jārod risinājumi, kā palīdzēt autotransporta nozarei ražot videi draudzīgākus transportlīdzekļus,” paziņoja Žaks Baro, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un komisārs transporta jautājumos. Enerģētikas komisārs Andris Piebalgs, kas pievienojies direktīvas priekšlikumam, piebilda: “Šie pasākumi ļaus ilgākā laika posmā paaugstināt energoefektivitāti transporta nozarē, kas ir viena no vispiesārņojošākajām un arī viena no lielākajām enerģijas patērētājām.”

Ņemot vērā pastāvīgo izaugsmi transporta nozarē un šīs izaugsmes neizbēgamās sekas – piesārņojumu un atkarību no naftas, Eiropas Komisija uzsver vajadzību attīstīt videi draudzīgu transportlīdzekļu tirgu. Eiropas Savienībā autotransports patērē aptuveni ceturtdaļu enerģijas un rada aptuveni ceturtdaļu CO2 emisiju. Transportlīdzekļu emisiju samazināšanas un enerģijas ekonomijas potenciāls ir ievērojams. Tomēr nepieciešamās tehnoloģijas vēl joprojām ir dārgākas par tām, kuras izmanto tradicionālo transportlīdzekļu ražošanā.

Tāpēc Eiropas Komisija ir nolēmusi rīkoties, lai attīstītu jaunu transportlīdzekļu paaudzi, kas patērē mazāk enerģijas un rada mazāk piesārņojošu izmešu. Direktīvā noteikts, ka publiskās pārvaldes iestādes (valsts, teritoriālās kopienas, publisko tiesību subjekti, valsts uzņēmumi un uzņēmumi, kuri sniedz transporta pakalpojumus, pamatojoties uz līgumu ar publiskās pārvaldes iestādēm) vismaz 25% no ikgada līdzekļiem, kas atvēlēti smago transportlīdzekļu (vairāk nekā 3,5 tonnas) iegādei (pirkums vai līzings), piešķir saskaņā ar Eiropas efektivitātes normām videi draudzīgāku transportlīdzekļu iegādei. Smago transportlīdzekļu kategorijā ietilpst autobusi un lielākā daļa kravas automašīnu, piemēram, atkritumu savākšanas transportlīdzekļi.

Sākotnēji pienākumu iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus attiecina uz tām transportlīdzekļu kategorijām, kuru nozīmīgi pircēji ir publiskās pārvaldes iestādes (tās iegādājas aptuveni 6% kravas automašīnu un aptuveni trešdaļu autobusu). Palielinātais pieprasījums pēc videi draudzīgiem šīs kategorijas transportlīdzekļiem ļaus atbalstīt to attīstību, jo, radot pietiekamu pieprasījumu, tiek veidots dzīvotspējīgs tirgus, kurā var īstenot apjomradītus ietaupījumus.

Turklāt Eiropas Komisijas veiktie pētījumi liecina par pozitīvu ietekmi uz Eiropas autotransporta nozares konkurētspēju. Ražotāju piedāvāti videi draudzīgi transportlīdzekļi būs nozīmīgs konkurētspējas faktors, ņemot vērā pilsētu piesārņojuma problēmas, ar ko sastapušās vairākas pasaules valstis, kuras piedzīvojušas strauju ekonomisko izaugsmi.

Eiropas Komisija izskatīs iespēju nākamajā posmā attiecināt kvotas noteikšanas pienākumu arī uz citām transportlīdzekļu kategorijām. Cita starpā ar direktīvu tiks atbalstīta arī tādu transportlīdzekļu attīstība, kurus var darbināt ar degvielu, kurā ir liels biodegvielas piemaisījums. Tas pats attiecas uz tādām piedziņas tehnoloģijām kā dabasgāze, sašķidrināta naftas gāze, ūdeņradis, elektrodzinēji vai hibrīdtransportlīdzekļi, kuri apvieno iekšdedzes dzinēju un elektrodzinēju.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!