• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.11.2005., Nr. 175 https://www.vestnesis.lv/ta/id/120463

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

03.11.2005., Nr. 175

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi

Pēc 2005.gada 27. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā

L.Ozoliņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Mūsu Saeimas nedēļa ir pagājusi pārdzīvojumos, šaubās un pārdomās, īpaši par Naturalizācijas pārvaldes lokā esošajiem skandāliem. Pārsteidza “Panorāmas” raidījums “De facto”, kur tika minēts, ka pašreiz nevar uzņemties pilsonības iegūšanas eksāmenu kārtošanu– neesot īstais laiks. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs esot vērsis lielu uzmanību un atklājis divas shēmas Limbažos un Valmierā sakarā ar iespējamo kukuļa došanu un kukuļa ņemšanu. Mēs, Zaļo un Zemnieku frakcija, sarunā ar E.Aldermanes kundzi šajā sakarībā rosinājām viņai atkāpties uz izmeklēšanas laiku, bet viņa ietiepīgi iestājās pret šo priekšlikumu. Tas būtu bijis ļoti atbilstoši pašreizējai situācijai, jo pilsonību nevar dāļāt pa labi un pa kreisi. Šajā sakarībā mēs arī runājām likumprojektā “Grozījums Repatriācijas likumā”, kas tieši skar nepilsoņu jautājumu– par to, ka viņiem varētu būt laba iespēja repatriēties uz etniskajām dzimtenēm, kurām pašreiz ir ļoti vajadzīgas viņu zināšanas, viņu pieredze un Latvijā gūtās kultūras iemaņas.
Bez šaubām, ka pret uzstājās galvenokārt kreiso partiju bloks, bet bija tāds brīnums, ka pret uzstājās arī labējās partijas– “Jaunais laiks” un Tautas partija, balsodami pret “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK priekšlikumiem, kas veicinātu šo izbraukšanu no Latvijas.
Jāpiezīmē, ka izbraukšana notiek arī pašreiz. Bet ir runa par to, ka it kā vajag milzu naudas, lai samaksātu šiem izbraucējiem viņu pārcelšanās iespēju realizēšanā. Krievijai gan nav īpaša likuma, kas viņus pieņemtu. Viņi it kā atgrūž, bet varbūt tas ir īpaši darīts ar nolūku, lai būtu spēcīgākas Krievijas pilsoņu vai, kā šodien saka, krievvalodīgo, kolonijas bijušajās PSRS republikās.
Nevienu no šiem priekšlikumiem pozīcijas partijas neatbalstīja, lai gan liela daļa Zaļo un Zemnieku frakcijas deputātu balsoja par šiem priekšlikumiem, kas būtu vispār loģiski un pieņemami. Bet ir nepieciešams sākums darbībai, kura apliecinātu iepriekšējos balsojumus par komunistiskā režīma nosodīšanas deklarāciju, jo tur ar lielu balsu vairākumu labējās partijas atbalstīja šo seku likvidēšanu. Ir jāsāk beidzot dekolonizācija!
Otrs ļoti interesants likumprojekts, ko pieņēma pirmajā lasījumā, bija par ģerboni. Es ieteiktu katrai latviešu ģimenei izveidot savu ģimenes ģerboni, un to var oficiāli reģistrēt speciālos reģistros.

V.Buzajevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):

Šodien agri no rīta pie Saeimas ēkas notika denacionalizēto māju īrnieku sapulce, kura bija veltīta likuma “Par dzīvojamo māju denacionalizāciju” 14.gadadienai. Šis likums ir boļševiku “splašnaja koļektivizacija” vai masveida izsūtījuma cienīgs. Desmiti tūkstoši īrnieku jau izlikti no dzīvokļiem uz ielas kopā ar mantu un nepilngadīgiem bērniem. Vēl vairāk, tuvojas kārtējā īres griestu paaugstināšana un atcelšana. Valdība neko nedara.
PCTVL frakcija šodien nosūtīja pašvaldību lietu ministram Mārim Kučinskim jautājumu, kāpēc valdība ļaunprātīgi nepilda Latvijas likumu un joprojām nav izstrādājusi valsts un pašvaldību atbalsta programmu un kompensāciju mehānismu īrniekiem, kuri īrē dzīvojamās telpas denacionalizētajās dzīvojamās mājās. Rīt analoģisku akciju īrnieku aizstāvībai rīko PCTVL Rīgas domes frakcija.
Es aicinu visus, kas gribētu saglabāt lētāku apkuri savos dzīvokļos, sapulcēties rīt pulksten 16 Rātslaukumā un parakstīties pret “Rīgas siltuma” privatizāciju. Neatdosim mūsu īpašumu ārzemniekiem! Šobrīd valdība pēc PCTVL spiediena svārstās, un jūsu paraksts var kļūt par izšķirošo. Būsim kopā rīt pulksten 16 Rātslaukumā! Sapulce ir saskaņota ar Rīgas domi ar tiesas palīdzību. Gaidīsim jūs rīt pulksten 16 Rātslaukumā!

S.Bendrāte
(frakcija Jaunais laiks):

Saeimas plenārsēdes darba kārtībā šodien bija ap 40 jautājumu. Visilgāk– divas stundas– mēs tiešām debatējām, izskatot grozījumus Repatriācijas likumā.
Manuprāt, svarīgākie šodien bija divi Saeimas sociālās jomas lēmumi– atbalstīt grozījumus “Valsts sociālo pabalstu likumā” un likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”. Šie likumu grozījumi darīs vieglāku ap 1500 ģimeņu sadzīvi, aprūpējot bērnus invalīdus. Tie ir bērni ar īpaši smagiem organisma funkciju traucējumiem.
Ko paredz šodien pieņemtie “Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā”?
Pirmkārt, tie paredz diferencētu pieeju bērnu invalīdu kopšanā. Atgādināšu, ka “Jaunais laiks” par šādu pieeju iestājās jau šīs Saeimas sākumā, kad palielinājām piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu.
Otrkārt, pabalstu piešķirs, pamatojoties uz Valsts darba ekspertīzes ārstu komisijas atzinumu; vajadzības gadījumā ekspertīzi būs iespējams veikt arī mājās.
Treškārt, bērnu invalīdu kopšanas pabalsts būs 50 lati. Tātad šajos ļoti smagajos gadījumos ģimene, kurā ir bērns invalīds, saņems viņa aprūpei pavisam 100 latu kopā ar piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta.
Savukārt “Grozījumi likumā “Par valsts sociālās apdrošināšanu”” paredz apdrošināt personu, kura kopj bērnu invalīdu un tādēļ nevar strādāt. Šis kopšanas laiks un valsts garantētās iemaksas sociālajā budžetā tiks ņemtas vērā, aprēķinot personas, kura kopj bērnu invalīdu, pensiju.
Vēl gribu piebilst, ka šodien ir neliela jubileja: aprit tieši gads, kopš es “Jaunā laika” vārdā šeit, Saeimas tribīnē, aizstāvēju šāda pabalsta nepieciešamības ideju. Lai arī Saeimā šo likumu grozījumu ceļš šā gada laikā ir bijis visai dramatisks, šie likuma grozījumi nu ir pieņemti un man un frakcijai “Jaunais laiks” ir prieks, ka esam to paveikuši.

M.Grīnblats
(apvienības Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcija):

Opozīcijas frakcija “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK seko līdzi valdības darbībai. Un ko mēs redzam? Izskatot budžetu Saeimā, vairāku koalīcijas frakciju deputāti savus priekšlikumus pēdējā brīdī atsauca.
Tagad valdība atsauc ilgi gatavotos grozījumus Pilsonības likumā, kur acīmredzot būtu bijusi runa par dažām prasībām pilsonības ieguvējiem kā, piemēram, lojalitāte. Tas tikai apstiprina to, ka mūsu frakcija pareizi dara, gatavojot savus grozījumus šajā likumā. Acīmredzot tuvākajā laikā mēs lemsim, kurā brīdī un cik plašā apjomā ar šiem priekšlikumiem startēt. Attiecībā uz stingrākiem noteikumiem pilsonības iegūšanai mēs sakām: jā! Attiecībā uz ierobežojumiem pārāk lielam nepilsoņu skaitam vienā gadā mēs sakām: jā! Un pret atvieglinātu un vienkāršotu kārtību pilsonības saņemšanai noteikti mēs sakām: jā! Par detaļām, protams, var padiskutēt.
Kukuļdošanas un kukuļņemšanas skandāls Naturalizācijas pārvaldē mūs pamudināja griezties ar atkārtotiem jautājumiem pie Ministru prezidenta A.Kalvīša un tieslietu ministres ar četrām konkrētām lietām.
Pirmais. Kad tiks uzsākta dienesta izmeklēšana šajā sakarā?
Otrais. Kad Naturalizācijas pārvaldes vadītāja tiks atstādināta no sava amata?
Trešais. Kad valdība plāno apturēt pilsonības piešķiršanu naturalizācijas kārtībā, un pakārtoti arī tam, ja valdība neplāno to darīt, tad kādi varētu būt apsvērumi to nedarīt?
Ceturtais un pēdējais. Kādā veidā un vai tiks atņemta pilsonība tām personām, kuras to ieguvušas kukuļdošanas vai kukuļņemšanas ceļā? Un, ja nē, tad kad valdība plāno startēt ar grozījumiem šajā sakarā, jo pašreizējais likums laikam ļauj dažādi traktēt, vai šīm personām var vai nevar šo pilsonību atņemt.
Šodien Saeimā lielākā daļa diskusijas aizņēma daži grozījumi Repatriācijas likumā, kurus piedāvāja mūsu frakcija ar mērķi veicināt izceļošanu okupācijas laikā iebraukušajām personām un viņu pēcnācējiem.
Katrā gadījumā mēs, ierosinot šo jautājumu, nepiedāvājam spriest par izceļotāju skaitu, jo runa tiešām ir par labprātīgu izceļošanu, bet par ko citu. Latvijai jāiesaistās okupācijas un kolonizācijas seku likvidēšanā, un veids, kā to dara parlaments, ir likumu grozījumu gatavošana un pieņemšana, nevis tikai vispārējās frāzes.
Šīs frāzes pietiekami daudz un labi gribētas ir gan deklarācijā par okupācijas seku likvidēšanu, gan vairākos citos Saeimas dokumentos. Diemžēl konkretizācija, kas Ministru kabinetam uzdotu darboties un izstrādāt kādu programmu, nav. Un, ja nav šāds uzdevums, valdība to neizstrādās. Un, ja šādas programmas nebūs, tad, protams, arī budžetā nebūs iespējams pieprasīt summu, kuru Latvijas valdība varētu izlietot sadarbībā ar privātiem subjektiem; varbūt sadarbībā ar Krieviju vai dažām citām valstīm.
Uzskatām, ka Latvijas valstij jāpauž oficiāla attieksme pret šo izceļošanas problēmu jeb, vienkāršāk sakot,– dekolonizācijas problēmu. Un kas gan cits Latvijas labā to darīs, ja ne Latvijas parlaments un Latvijas valdība?
Šodien diemžēl, izņemot dažus koalīcijas deputātus, mūsu priekšlikumus neviens neatbalstīja. Tomēr pieļaujam, ka daļa koalīcijas deputātu, arī no tiem, kas nebalsoja par, domā līdzīgi. Diemžēl disciplīna viņiem liedz balsot citādi.

V.Agešins
(politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” frakcija):

Saeima šodien atbalstīja vairākas Tautas saskaņas partijas deputātu sociāla rakstura idejas. Piemēram, “Grozījumos Valsts sociālo pabalstu likumā”, kā arī “Grozījumos likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu””. Tautas saskaņas partijas deputāti, kā arī politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” pārstāvji uzskata, ka sociālajai politikai jābūt taisnīgai, humānai un vērstai uz nākotni.
Mēs uzskatām, ka Latvijā nav un nevar būt nevajadzīgu cilvēku. Tāpēc sociālajai politikai jābūt vērstai uz visvājāko iedzīvotāju grupu atbalstīšanu, sociālās nevienlīdzības mazināšanu un līdz pat šim laikam nepārvarētās nabadzības novēršanu. Katram Latvijas iedzīvotājam jānodrošina cilvēka cienīgas dzīves iespējas visa mūža garumā, un katram ir jāsaņem primārās veselības un sociālās aprūpes, izglītības un mājokļa garantijas.
Šādas garantijas, protams, ir dārgas. Tās prasīs visu paaudžu sociālo slāņu solidaritāti, taču tas padarīs katra dzīvi drošāku un pavērs katram cilvēkam plašākas pašrealizācijas iespējas.
Līdz ar to Tautas saskaņas partijas frakcijas deputāti uzskata, ka, pirmām kārtām, nepieciešams ieviest progresīvās nodokļa likmes lielajiem ienākumiem, samazinot nodokļa likmes mazajiem ienākumiem; paaugstināt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo algas minimumu, kā arī izskaust izvairīšanos no nodokļu maksāšanas un aplokšņu algām.
Otrām kārtām, nepieciešams palielināt līdz iztikas minimumam mazās pensijas personām ar lielu darba stāžu un vispār atbrīvot šīs pensijas no ienākuma nodokļa.
Treškārt, nepieciešams vēl palielināt bērna dzimšanas pabalstu, paaugstināt bērnu pabalstus trūcīgajām ģimenēm līdz sociālā pabalsta līmenim un izveidot valsts alimentu fondu.
Ceturtkārt, nepieciešams veidot valsts un pašvaldību finansētu internātskolu un patversmju tīklu bērniem, kas dzīvo sociāli nelabvēlīgā vidē.
Nemaz nebūtu slikti arī palielināt finansējumu veselības aprūpei līdz 8% no valsts iekšējā kopprodukta un atjaunot iedzīvotāju veselības aizsardzības profilakses sistēmu.
Valstij kopā ar pašvaldībām jāīsteno pašvaldību dzīvojamā fonda atjaunošanas un paplašināšanas programmas un nedrīkst pieļaut iedzīvotāju masveida izlikšanu no dzīvokļiem.
Tautas saskaņas partijas deputāti, kā arī politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” pārstāvji turpinās iepriekšminēto principu iestrādāšanu mūsu sociālajā likumdošanā.

J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Es gribētu pievērsties šīs nedēļas svarīgākajiem notikumiem. Ar gandarījumu varu jums paziņot, ka vakar, kā jūs noteikti jau dzirdējāt, ar Saeimas vairākuma– 65 balsīm par un 5 pret– Saeima pieņēma Latvijas Pirmās partijas ierosinātos grozījumus Latvijas Republikas Satversmē. Ņemot vērā uzskatu par laulību un ģimeni, kas Latvijā izveidojies gadu gaitā, kā arī pastāvīgos apdraudējumus šai tradicionālajai vērtībai, Latvijas Pirmā partija vēlas Satversmē iekļaut laulības definīciju, kas nav noteikta nevienā normatīvajā aktā. Tiešām, laulību parasti saprot kā savienību starp vīrieti un sievieti. Taču patiesības kritēriji Latvijā ir relatīvisms, kas mēdz izpausties radikālās formās, un neko vairs nevar uzskatīt par drošu tikai tādēļ, ka līdz šim tas šķita dabisks un vispārpieņemts. Tātad Satversmes grozījumu mērķis ir nevis dublēt Civillikumā noteikto viena dzimuma personu laulību aizliegumu, bet gan noteikt, ka laulība ir tikai savienība starp vīrieti un sievieti. Šai sakarā mēs esam saņēmuši ļoti daudzas atbalsta vēstules– gan no Latvijas tradicionālo konfesiju pārstāvjiem, baznīcu vadītājiem, gan arī no atsevišķiem cilvēkiem.
Mēs gribam izteikt savu pateicību par jūsu atbalstu, bet reizē paust arī savas bažas par to, ka cīņa vēl nav galā. Diemžēl šodien, kā jau vēstīja ziņu aģentūras, valsts institūciju telpās tika organizēta preses konference, kurā tika apšaubīts un kritizēts tautas augstākās likumdevēja varas– Saeimas– vakardienas grozījumu lietderīgums. Izrādās, ka mums ir ļoti daudz pārgudru cilvēku sabiedrībā, to skaitā mācīti spēki no Rietumiem, kas uzskata, ka mēs dzīvojam viduslaiku domāšanas līmenī, jo, lūk, pasaulē esot mainījusies izpratne par to, kas ir laulība.
Mēs izsakām savu sašutumu “Jaunā laika” vadītajai ministrijai par tās telpu izmantošanu šādiem mērķiem.
Vakar, lai pārrunātu jautājumus par mūsu karavīru misiju Irākā, mēs uz sarunu bijām uzaicinājuši aizsardzības ministru E.Repši. Draudzīgā gaisotnē tika izrunāti mūsu partiju interesējošie jautājumi par mūsu karavīru apstākļiem Irākā, par problēmām, par paveikto, kā arī tika uzklausīts ministra viedoklis par sabiedrībā svarīgo tēmu– par karaspēka uzturēšanas nepieciešamību. Pēc ministra teiktā, mūsu karavīru apstākļi ir apmierinoši un tie uzlabojas. Protams, ir nelielas tehniskas problēmas, bet tās tiek veiksmīgi risinātas. Pēc aizsardzības ministra domām, mūsu karavīru misija Irākā varētu ilgt līdz 2006.gadam. Īpaši mūsu deputātus iepriecināja ministra teiktie labie vārdi par militāro kapelānu dienestu darbību gan Irākā, gan arī Latvijā.

M.Bekasovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Šodien Saeima otrajā lasījumā pieņēma grozījumus Repatriācijas likumā, kur 14.pantā, ko piedāvā Iekšlietu ministrija, ir paredzēts, ka izbraukšanas un ieceļošanas aizlieguma termiņu ārzemniekam ir tiesības 7 dienu laikā pēc izbraukšanas rīkojuma spēkā stāšanās apstrīdēt pārvaldes priekšniekam. Iesnieguma izskatīšanas laikā ārzemniekam ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā. Pārvaldes priekšnieka lēmumu par apstrīdētā izbraukuma rīkojumu un tajā noteikto ieceļošanas aizliegumu ārzemniekam 7 dienu laikā pēc tā spēkā stāšanās ir tiesības pārsūdzēt tiesā.
Tajā pašā grozījumu 15.priekšlikumā ir rakstīts, ka šī likuma 42.panta 2.daļā minēto lēmumu ārzemniekam ir tiesības 7 dienu laikā pēc tā spēkā stāšanās pārsūdzēt tiesā.
Pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma izpildi. Saskaņā ar Latvijas Republikas Civilprocesa likumu jebkura sūdzība tiesā par valsts, pašvaldības vai pašvaldības institūciju lēmumu aptur izpildi līdz tiesas sprieduma pieņemšanai un stāšanās spēkā. Faktiski šis priekšlikums ir pretlikumīgs.
Šodien Saeimā otrajā lasījumā pieņēma arī grozījumus likumā par Latvijas Republikas Zemessardzi. 5.pantā, ko iesniedza Aizsardzības ministrija, rakstīts, ka Zemessardzes komandierim ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no visām valsts un pašvaldības institūcijām, komersantiem un biedrībām ziņas jautājumos, kas saistīti ar Zemessardzes darbības jomu. Zemessardzes komandierim ir tiesības pieprasīt informāciju valsts un pašvaldības institūcijās, no komersantiem un biedrībām bez maksas pieprasīt informāciju tikai Civilprocesa, Kriminālprocesa vai Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. Citādi komersanti un biedrības informāciju var dot, bet var arī nedot. Tas ir brīvprātīgs lēmums par izdošanu vai neizdošanu– Informācijas likumā atbildības par to nav.

M.Segliņš
(Tautas partijas frakcija):

Es arī gribētu izteikt savu gandarījumu par to, kas parlamentā notika vakar.
Pirmajā lasījumā tika atbalstīts Latvijas Pirmās partijas iesniegtais, bet Juridiskajā komisijā precizētais Satversmes grozījums, kas nosaka to, ka valsts atbalsta laulību starp vīrieti un sievieti, valsts atbalsta rūpes par vecākiem un valsts atbalsta rūpes par bērniem.
Tautas partija ir tālu no tā viedokļa, ka mums vajadzētu mācīt cilvēkiem, kas ar ko guļ, kas ko mīl. Domāju, ka ir neētiski vispār līst citiem cilvēkiem zem segas un skatīties, kas tur notiek. Tautas partija kā konservatīva partija atbalstīja vērtību definīciju Satversmē. Šeit jau nav runa par teikšanu, kas ir pareizi, vai pārmetumu izteikšana kādam, ja kādam šī orientācija ir citāda. Tautas partijas vērtība ir laulība starp vīrieti un sievieti un nevis starp diviem vīriešiem vai divām sievietēm. Tautas partijas acīs vērtība ir bērni un ģimene tādā izpratnē, ko veido vīrietis, sieviete, tālāk tie ir bērni, un tās ir rūpes par saviem vecākiem.
Mēs nepretendējam uz to, ka gribētu kādam mācīt, kam ar ko ir pareizi gulēt. Tā patiešām ir katra cilvēka brīva izvēle, viņa seksuālās vēlmes. Bet vērtība šajā valstī, mūsuprāt, ir ģimene– vīrietis, sieviete un bērni.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!