• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ar vienu sudraba lodi, bet tiešā tēmējumā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.09.2005., Nr. 138 https://www.vestnesis.lv/ta/id/115526

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Akcīzes preces Latvijas tirgū

Vēl šajā numurā

01.09.2005., Nr. 138

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ar vienu sudraba lodi, bet tiešā tēmējumā

Lobēšanas ABC (ābece). 2

IEROCI.JPG (9510 bytes)
Kā trāpīt mērķī?
Foto: Aigars Jansons, A.F.I.

Kad lobēt?

Efektīvas lobēšanas rezultāts atkarīgs kā no plānošanas, tā no citiem blakusfaktoriem. Parasti ātrāk ir labāk, kaut arī vēlāk dažreiz izrādās veiksmīgāk. Ja nepaveicas pirmajā mēģinājumā, jums ir laiks apdomāt ilgtermiņa kampaņu mēnešus vai gadus uz priekšu.
Pirms vēlēšanām. Mēnesis pirms vēlēšanām parasti ir labākais laiks, lai tuvotos jūsu pārstāvjiem, jo viņi būs respektējošāki pret visu, kas varētu dot viņiem kādu balsi. Nepalaidiet garām sāncenšu kandidātus – viņi arī vēlas tikt ievēlēti! Ja vēlaties lobēt visus kandidātus, tad nav vēlams būt labvēlīgākam pret vienu nekā pret pārējiem. Ja jūsu jautājums tiek uztverts kā balsu zaudēšanas iespēja, tad labāk nogaidiet līdz vēlēšanu beigām.
Pirms jautājuma publiskošanas. Ja zināt, ka jautājums kļūs publisks, tad labāk instruēt politiķus, pirms tas notiek. Viņi būs pateicīgi, ja informēsit par to iepriekš, lai nebūtu pārsteigumu, kad viss būs beidzies. Tas jums būs bonuss, prezentējot savu nostāju pirmajam.
Publicitātes virsotne. Katram publiskam jautājumam, kas ir aktuāls visu laiku, var būt apzināšanās un svarīguma virsotne, parasti tad, kad jauni pavērsieni liek medijiem sarosīties. Šajos brīžos politiķu interese ir lielāka. Ātra reakcija pirms vai šā perioda laikā var pievērst viņu uzmanību. Ja jūs esat labs publiskais tēls, jūs pats varat izraisīt šādus apstākļus.
Pirms jautājums tiek skatīts parlamentā. Ja jautājums ir par izmaiņām likumā, vēlams lobēt, piemēram, partijas, pirms tiek pieņemts lēmums. Ir vieglāk ietekmēt politiku, kura vēl nav noformēta.
Likuma pieņemšanas laikā. Visefektīvāk tas darāms laikā, kad Parlamentā tiek izskatīts likums vai tā grozījumi.

Kā pārliecināt?

Ja ir izdevies pievērst attiecīgā pārstāvja uzmanību, jums kaut kas viņam jāsaka. Lūk, daži tuvošanās ieteikumi.
“Saldais iemesls”. Daudzi politiķi tic, ka viņi cenšas izveidot labāku pasauli, un viņiem nevajadzētu traucēt to darīt. Šī taktika ir laba ilgtermiņa kampaņā, tā kā patiesība beigās gandrīz vienmēr uzvar. Paturiet prātā, ka tādiem faktoriem kā loģika un ētika, ir nozīmīga loma politiskajos procesos un politiķis var nebūt gatavs realizēt savu ticību praksē. Tāpat arī tas, kas jums var šķist pašsaprotams un pieļaujams, var likties nepareizs citai godīgai personai.
Ideoloģijas piesaukšana. Ja pārstāvis stingri turas pie izvirzītās politiskās filozofijas, var būt noderīgi sistematizēt jūsu jautājumu atbilstoši šai filozofijai. Tas nostrādās tikai tajos gadījumos, ja jūsu principi sakritīs. Tikai nepārcentieties – atcerieties, ka viņi savus principus zina labāk par jums!
Patiesība vai svarīgums. Nekad nemelojiet par savu jautājumu. Atklātība ir vērtīgākā īpašība, lai ietekmētu viedokli. Jums politiķim nav jāsaka viss, bet jāatbild tieši uz jautājumu par jūsu problēmu un patiesi. Neradiet situāciju, ka jūs pieķer melos.
Palīdzēt “labajiem puišiem”. Ja jums ir simpatizējošs pārstāvis, varat kļūt par brīvprātīgo nākamās pirmsvēlēšanu kampaņas organizēšanā. Politiķi novērtēs šo atbalstu, un jūs varēsiet iegūt savas problēmas atbalstītāju. Šādā veidā arī vairāk uzzināsit par politiku. Pārliecinieties, ka šis ir īstais politiķis, kas jums vēlāk varētu palīdzēt.
Draudi netraucē! Ja viss izgāžas, neapmierināts lobijs var draudēt nepaklausīgam politiķim ar balsu zaudēšanu un pretkampaņu. Tiem, kuri nav veiksminieki, būs neiespējami vajāt ar šādiem paņēmieniem, viņus neuztverts nopietni. Ja politiķis jums pretojas un jūs varat izvērst efektīvu kampaņu pret oponentu, tad dariet to! Ja ne, pietaupiet pūles sasniedzamiem mērķiem.
Interešu konkurences apstākļos katram novēlu atrast vispiemērotāko ietekmes veidu, izstrādāt individuālās metodes, izkopt lobēšanas mākslu un tikt saklausītam ar savu īpašo vēstījumu.

Aija Babre,
sociālo zinātņu maģistre sabiedrības vadībā

KAS.JPG (76624 bytes)

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!