• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Topošo autovadītāju skološanā izvirza stingrākas prasības. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 18.02.2005., Nr. 28 https://www.vestnesis.lv/ta/id/101917

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ārzemju presē

Vēl šajā numurā

18.02.2005., Nr. 28

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Topošo autovadītāju skološanā izvirza stingrākas prasības

15.februārī Ministru kabineta sēdē apstiprināti noteikumi “Prasības mācību iestādēm un speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, kā arī transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas programmas”, kas paredz izvirzīt stingrākus kritērijus un prasības autoskolu darbā.

SPOGULIS.PNG (99901 bytes)
Topošajiem autovadītājiem praktiskās braukšanas mācību laiks no maija tiks pagarināts līdz 14 stundām līdzšinējo 10 vietā
Foto: Arnis Blumbergs, “LV”

Iecerēts, ka tie vairos autoskolu un instruktoru līdzatbildību par skolu beigušajiem autovadītājiem un ka audzēkņi tiks izglītoti tā, lai viņi būtu labi sagatavoti ne tikai eksāmenu kārtošanai, bet arī reālai ikdienas dalībai satiksmē, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte.
Speciālisti cer, ka šie noteikumi varētu uzlabot arī satiksmes drošību. Tie stāsies spēkā 2. maijā. Lai uzlabotu autoskolu darbību, paredzēts ieviest vairākas organizatoriskas izmaiņas, nosakot, kā jāveido autoskolas darbs un audzēkņu mācības.
Teorētisko stundu saturu paredzēts papildināt ar informatīvu bloku par autovadītāju ētikas un kultūras principiem, kā arī rīcību saspringtās situācijas. Topošajiem autovadītājiem būs jāmācās, kā medikamenti, alkohols, stress vai nogurums ietekmē braukšanas spējas. Tāpat īpaša uzmanība kursos tiks pievērsta satiksmes drošības jautājumiem, analizējot dažādas situācijas uz ceļa un skaidrojot, kā rīkoties, lai izvairītos no ceļu satiksmes negadījumu izraisīšanas un iekļūšanas tajos.
Praktiskās braukšanas mācību laiks no maija tiks pagarināts vismaz līdz 14 stundām (līdz šim bija 10). Noteiktas detalizētas apgūstamās iemaņas kursantiem, piemēram, lielas intensīvas satiksmes apstākļos pilsētā, ārpus apdzīvotām vietām, diennakts tumšajā laikā vai nelabvēlīgos laika apstākļos u.tlml.

Licenču zaudēšana

Jaunie noteikumi paredz stingrākas prasības arī autoskolu licencēšanai. Ja sešu mēnešu laikā teorētisko eksāmenu nokārtos mazāk nekā 75% topošo autovadītāju, kuri to kārtos pirmo reizi, autoskolai draudēs licences zaudēšana. Savukārt par braukšanas apmācību atbildība būs jāuzņemas instruktoram. Ja mazāk nekā 55% no viņa audzēkņiem valsts braukšanas eksāmenu nenokārtos ar pirmo reizi, apliecības zaudēšana draudēs instruktoram. Autoskola varēs zaudēt licenci arī tad, ja netiks ievērota mācību kārtība un netiks pildīti ar audzēkņiem noslēgto līgumu nosacījumi.
Vairākas autoskolas bažījas, ka noteiktie “procentu griesti” ir pārāk augsti un daudzas autoskolas, arī godprātīgi strādājošās, zaudēs licences. CSDD skaidro, ka procenti noteikti, ņemot vērā pašreizējos vidējos sekmības rādītājus. Teorētiskajā eksāmenā tie ir 78%, vadīšanas eksāmenā – 62%. Direkcija arī norāda, ka autoskolām un instruktoriem ir laiks, lai uzlabotu apmācības kvalitāti, jo šīs normas kontrole sāksies sešus mēnešus pēc noteikumu spēkā stāšanās – 2005. gada novembrī.

Būs jāslēdz līgumi

Stājoties spēkā jaunajiem noteikumiem, autoskolām būs jāslēdz līgums ar katru audzēkni, kurā būs jābūt sīki noteiktam teorētisko nodarbību biežumam, braukšanas mācību un autoskolas eksāmenu kārtošanas kārtībai un finansiālajiem aspektiem. Līdz šim līgumu slēgšana nebija obligāta. To ļaunprātīgi izmantoja atsevišķas autoskolas, jo audzēkņi bez šāda līguma bija juridiski bezpalīdzīgi un nevarēja izvirzīt pretenzijas, piemēram, par neapmierinošu mācību kvalitāti. Turpmāk ikviens autoskolas audzēknis būs informēts par savām tiesībām un varēs pieprasīt, lai līgumā noteiktais tiktu izpildīts.
Autoskolas nevarēs izmantot “graustus” kursantu braukšanas mācībām. Iecerēta pakāpeniska pāreja uz mācībām ar mūsdienu prasībām atbilstošiem transportlīdzekļiem. Īpaši tas attiecas uz kravas automobiļiem un autobusiem.
Izvērtējot vidējo transportlīdzekļu vecumu Latvijā, jaunie noteikumi paredz, ka “B” kategorijas autovadītāju mācībām pēc 2006. gada 1. jūnija būs atļauts izmantot transportlīdzekļus, kuru vecums nepārsniedz 12 gadus.

“LV” informācija

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!