
Madonas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 8 Visi
Madonas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 37
Madonā 2025. gada 18. decembrī (domes lēmums Nr. 444, prot. Nr. 13, 5. p.)
Saistošie noteikumi par Madonas novada pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursu organizēšanas kārtību
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Madonas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursu pašvaldības līdzfinansējuma (turpmāk – līdzfinansējums) saņemšanai organizēšanas kārtību.
2. Iedzīvotāju neformālo grupu, biedrību, nodibinājumu un reliģisko organizāciju iniciatīvas projektu (turpmāk – projekts) konkursu (turpmāk – konkurss) mērķi:
2.1. stiprināt tādu ģeogrāfiski un ar kopīgu sociālo identitāti vai interesēm vienotu Madonas novada kopienu attīstību (turpmāk – kopiena), kas veicina iedzīvotāju aktivitāti un līdzdalību vietēju aktuālu vajadzību risināšanā dzīves kvalitātes uzlabošanai un kas pašas rada un pielieto risinājumus savas ilgtspējas nodrošināšanai;
2.2. veicināt sadarbību starp pašvaldību un neformālām iedzīvotāju grupām un pilsoniskās sabiedrības organizācijām;
2.3. piesaistīt vietējos iedzīvotājus un veicināt brīvprātīgo darbu sabiedriski nozīmīgos projektos;
2.4. sekmēt izglītotas, sociāli nodrošinātas, veselīgas un aktīvas sabiedrības veidošanos un kultūras daudzveidību.
II. Pretendentiem izvirzāmās prasības
3. Projektu pieteikumus aktivitāšu īstenošanai ir tiesības iesniegt Madonas novadā reģistrētas biedrības, nodibinājumi, reliģiskas organizācijas un fizisku personu neformālās grupas, kurās apvienojušies vismaz 5 (pieci) pilngadīgi dalībnieki (turpmāk – pretendents), kas atbilst šādiem kritērijiem:
3.1. biedrības, nodibinājumi, reliģiskas organizācijas vai to filiāles:
3.1.1. kuru juridiskā adrese ir Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā;
3.1.2. kuru darbība tiek realizēta Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā;
3.1.3. kurām nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150 euro;
3.1.4. kurām ir izpildītas visas līgumsaistības ar pašvaldību līdz projektu pieteikuma iesniegšanas brīdim;
3.2. fizisku personu neformālās grupas, kurās katra dalībnieka deklarētā dzīvesvieta ir Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā.
4. Lai pārliecinātos par pretendenta atbilstību noteikumu prasībām, pašvaldība informāciju iegūst no pašvaldībai pieejamajām datu bāzēm. Ja informācija, kas iegūta datu bāzēs, ir nepilnīga vai neatbilst pašvaldības rīcībā esošajai informācijai, pašvaldība var pieprasīt pretendentam iesniegt papildu informāciju.
III. Projektos atbalstāmās un neatbalstāmās izmaksas
5. Līdzfinansējumu piešķir pretendentam, kura iniciatīvas projekts nodrošina projektu konkursu mērķu sasniegšanu, veicot šādus uzdevumus:
5.1. jaunu zināšanu, prasmju un iemaņu nodrošināšana kopienā un to nodošana citiem;
5.2. materiālā un nemateriālā kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšana un pārnese, integrēšana mūsdienu sabiedrībā;
5.3. dažādu sociālo, vecuma, interešu grupu sadarbības stiprināšana;
5.4. sociāli mazaizsargāto grupu integrēšana vietējā sabiedrībā;
5.5. kopienas iekšējās informācijas aprites uzlabošana;
5.6. brīvā laika pavadīšanas daudzveidības piedāvāšana un tās kvalitātes uzlabošana, dzīves kvalitātes uzlabošana;
5.7. drošas un sakārtotas vides veidošana Madonas novadā;
5.8. kopienas pašorganizēšanās spēju stiprināšana iekšējo krīžu novēršanai un problēmsituāciju risināšanai;
5.9. sociāli atbildīgu un pilsoniski aktīvu iedzīvotāju veidošana Madonas novadā;
5.10. kopienas identitātes apzināšanās stiprināšana;
5.11. kopienai nozīmīgu sociālo un tehnoloģisko inovāciju veicināšana;
5.12. pašvaldības, vietējo kopienu un nevalstisko organizāciju sadarbības veicināšana.
6. Projekta neattiecināmās izmaksas, kam līdzfinansējumu nepiešķir:
6.1. nekustamā īpašuma iegādei un būvdarbiem;
6.2. pabalstiem, prēmijām, naudas balvām, dāvanām un citiem līdzīgiem maksājumiem privātpersonām;
6.3. ārvalstu braucieniem;
6.4. nevalstisko organizāciju pamatdarbības nodrošināšanai un maksājumiem par komunālajiem pakalpojumiem;
6.5. pamatlīdzekļu iegādei, kas nodrošina biedrības pamatdarbību;
6.6. projektiem, kuru mērķis ir gūt peļņu vai kuru īstenošanas rezultātā tiek sniegti maksas pakalpojumi peļņas gūšanas nolūkā;
6.7. jau īstenotiem projektiem;
6.8. projektu grupas (piem. projekta pieteikuma sagatavotājs, projekta vadītājs, grāmatvedis u. tml.) darba algām, stipendijām, projekta darba grupas ēdināšanai, telpu īrei un to uzturēšanas izdevumu apmaksai;
6.9. projektiem, kurus finansiāli atbalsta citas pašvaldības programmas;
6.10. politiskiem, militāriem vai reliģiska satura pasākumiem;
6.11. projekta sagatavošanas izpētes vai projekta sagatavošanas aktivitāšu izmaksām;
6.12. izmaksām, kas nav tieši saistītas ar projekta aktivitāšu īstenošanu.
7. Projekta pieteikumu noraida:
7.1. ja projekta pieteikumā nav paredzēta pretendenta dalība (finansējums) tā īstenošanai;
7.2. ja pretendents nav savlaicīgi nokārtojis līdzšinējās saistības ar pašvaldību, kurš nav iesniedzis atskaiti par iepriekš piešķirtā līdzfinansējuma izlietojumu vai sniedzis nepatiesas ziņas;
7.3. ja projekta pieteikums nav iesniegts projektu konkursa noteiktajā termiņā.
IV. Projekta konkursā piešķirtā līdzfinansējuma apjoms
8. Līdzfinansējumu piešķir projektam, kura aktivitāšu norises vieta ir Madonas novada pašvaldības administratīvā teritorija, un kura rezultātu ieguvēji ir Madonas novada pašvaldības iedzīvotāji.
9. Vienā projekta pieteikumā pieprasītais līdzfinansējuma apjoms tiek noteikts katra attiecīgā konkursa nolikumā.
10. Līdzfinansējuma apmērs pretendenta īstenotajam projektam ir 90 % no projekta attiecināmajām izmaksām. Līdzfinansējumā tiek iekļauta nomas maksa par projekta īstenošanas vietu pašvaldības telpās, ja tāda projektā ir paredzēta.
11. Kopējais līdzfinansējuma apjoms, kas paredzēts konkursiem, tiek noteikts katru gadu, apstiprinot pašvaldības budžetu.
12. Pretendenta ieguldītais finansējums projekta īstenošanā drīkst būt naudas līdzekļi vai materiālās vērtības.
13. Pretendenta līdzfinansējums nedrīkst būt pašvaldības iestāžu budžeta līdzekļi.
V. Konkursu organizēšana
14. Iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursus izsludina katru gadu 5 (piecu) darba dienu laikā pēc konkursa nolikuma apstiprināšanas ar pašvaldības domes lēmumu.
15. Konkursa nolikuma vispārīgās prasības:
15.1. konkursa nosaukums un mērķis;
15.2. konkursa norises laiks;
15.3. konkursa pieteikuma iesniegšanas veids un vieta;
15.4. konkursa pieteikuma iesniegšanas termiņš;
15.5. konkursa pieteikuma veidlapa;
15.6. projekta izmaksu tāme;
15.7. projekta darbības un rezultātu pārskats;
15.8. kontaktinformācija konsultācijām;
15.9. cita ar konkursu saistīta informācija.
16. Pašvaldība paziņojumu par konkursa izsludināšanu un konkursa nolikumu publicē pašvaldības tīmekļa vietnē www.madona.lv un pašvaldības informatīvajā izdevumā.
17. Viens pretendents konkursam var iesniegt tikai vienu projekta pieteikumu. Iesniegtais projekts var būt iepriekš atbalstīta projekta turpinājums.
18. Projekta pieteikumu pēc tā iesniegšanas nav atļauts grozīt.
19. Iesniegtos projekta pieteikumus un pie tā pievienotos dokumentus pašvaldība pretendentam atpakaļ neizsniedz.
20. Projekta pieteikums, kas saņemts pēc konkursā noteiktā termiņa, netiek izskatīts.
21. Sagatavojot konkursam projekta pieteikumu, ieteicamas konsultācijas ar konkursa nolikumā noteikto atbalsta personu.
VI. Projektu pieteikumu izvērtēšana
22. Pretendentu iesniegtos projekta pieteikumus un tiem pievienotos dokumentus izvērtē ar pašvaldības izpilddirektora rīkojumu izveidota konkursu komisija 6 komisijas locekļu sastāvā (turpmāk – komisija).
23. Komisija ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vairāk nekā puse no komisijas locekļiem.
24. Komisijas sēdes protokolē komisijas sekretārs.
25. Lēmumu par atbalstāmo konkursa pretendentu noteikšanu komisija pieņem ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc projektu iesniegšanas beigu termiņa.
26. Komisijai ir tiesības noraidīt projekta pieteikumus, kas neatbilst šo noteikumu un konkursa nolikuma prasībām.
27. Komisijai ir tiesības pieprasīt papildus informāciju par konkursam iesniegtajiem dokumentiem.
28. Pretendenti nav tiesīgi piedalīties komisijas projektu izvērtēšanas sēdē.
29. Pēc projektu pieteikumu izvērtēšanas komisija nosaka konkursa uzvarētājiem piešķirtā līdzfinansējuma apmēru.
30. Pēc projekta pieteikuma izvērtēšanas komisijai ir tiesības pieņemt lēmumu par pilna vai daļēja līdzfinansējuma piešķiršanu projektam vai par atteikumu piešķirt līdzfinansējumu.
31. Pēc Komisijas lēmuma pieņemšanas pretendents tiek rakstiski informēts par projekta atbalstīšanu un piešķirto līdzfinansējuma summu vai projekta noraidīšanu.
32. Projektu pieteikumu apkopošanu un virzīšanu izskatīšanai komisijā organizē komisijas sekretārs.
33. Gadījumos, kad projekta pieteikums tiek atbalstīts, pretendents tiek informēts par piešķirtā līdzfinansējuma apmēru un līguma slēgšanas laiku.
VII. Projektu kontrole
34. Par atbalstītā projekta līdzfinansējumu pašvaldība ar pretendentu slēdz līgumu, kurā tiek noteiktas līgumslēdzēju tiesības, pienākumi un atbildība, finansēšanas un atskaišu par piešķirtā līdzfinansējuma izlietojumu iesniegšanas kārtība un termiņi, projekta īstenošanas darbības pārraudzība un kontrole, līguma vienpusējas izbeigšanas iespēja no pašvaldības puses, ja netiek pildīti līguma nosacījumi.
35. Pēc projekta vai pasākuma īstenošanas pretendents pašvaldībā iesniedz atskaiti par līdzfinansējuma izlietojumu un informāciju par projekta vai pasākuma saturisko piepildījumu un sasniegtajiem mērķiem.
36. Projekta īstenošanas laikā tā īstenotājs, saskaņojot ar komisiju, ir tiesīgs grozīt projekta budžeta izdevumu pozīciju finansējumu ne vairāk kā 10 % no kopējās projekta summas un nepārsniedzot projekta kopējo summu.
37. Pašvaldībai ir tiesības veikt projekta:
37.1. aktivitāšu norišu pārbaudi projekta īstenošanas laikā;
37.2. finanšu līdzekļu izlietojuma pārbaudi projekta īstenošanas laikā un viena gada laikā pēc projekta īstenošanas beigām.
38. Ja projekts netiek īstenots noteiktajā termiņā un atbilstoši iesniegtajam pieteikumam vai piešķirtais līdzfinansējums netiek izlietots paredzētajiem mērķiem un tiek fiksēti projekta finanšu pārkāpumi, pašvaldība lemj par piešķirtā līdzfinansējuma atmaksu.
VIII. Nobeiguma jautājumi
39. Projektu, par kuru līdzfinansējumu 2025. gadā pašvaldība noslēgusi līgumu ar pretendentu, realizēšanā un kontrolē piemērojami Madonas novada pašvaldības 2024. gada 27. jūnija saistošie noteikumi Nr. 11 "Madonas novada pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursu organizēšanas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā šiem noteikumiem.
40. Atzīt par spēku zaudējušiem pašvaldības domes 2024. gada 27. jūnija saistošos noteikumus Nr. 11 "Madonas novada pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursu organizēšanas kārtība".
Madonas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Lungevičs
Paskaidrojuma raksts
Madonas novada pašvaldības 2025. gada 18. decembra saistošajiem noteikumiem
Nr. 37 "Saistošie noteikumi par Madonas novada pašvaldības iedzīvotāju
iniciatīvas projektu konkursu organizēšanas kārtību"
|
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
| Saistošo noteikumu mērķis un izdošanas nepieciešamības pamatojums | Administratīvo teritoriju un apdzīvoto
vietu likuma Pārejas noteikumu 33.8 punktā paredzētas, ka
Madonas novada pašvaldība izvērtē Madonas novada pašvaldības un
Varakļānu novada pašvaldības pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem
jaunus novada saistošos noteikumus. Līdz novada saistošo noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim ir spēkā
novadu veidojošo bijušo pašvaldību saistošie noteikumi. Līdz ar to 2025.
gada 31. decembrī spēku zaudēs Madonas novada pašvaldības 2024. gada 27.
jūnija saistošie noteikumi Nr. 11 "Madonas novada pašvaldības
iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursu organizēšanas kārtība" (turpmāk
– saistošie noteikumi Nr. 11).
Pašvaldība ir izvērtējusi šo iedibināto brīvprātīgo iniciatīvu līdzfinansēt iedzīvotāju iniciatīvas projektus un nolēmusi izdot jaunus saistošos noteikumus. Saistošo noteikumu (turpmāk – noteikumu) mērķis ir noteikt Madonas novada pašvaldībā vienotu kārtību, kā pašvaldība organizē konkursus noteikumos noteiktajām iedzīvotāju iniciatīvām un konkursos izvēlētajiem iedzīvotāju iniciatīvas projektiem (turpmāk – projektiem) piešķir pašvaldības līdzfinansējumu, kā arī noteikta kārtība, kādā projekti tiek realizēti un uzraudzīti. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai veicinātu pilsoniskās sabiedrības un reliģisko organizāciju līdzdalību novada attīstībā un savas dzīves kvalitātes uzlabošanā, stiprinot vienotu Madonas novada kopienu attīstību, kas veidojas ģeogrāfiski un ar kopīgu sociālo identitāti vai interesēm, kā arī kas pašas rada un pielieto jaunus risinājumus savas ilgtspējas nodrošināšanā. |
| Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības
budžetu ir pašvaldības izdevumu daļa atbilstoši pašvaldības domes
nolemtajam.
2025. gada budžetā iedzīvotāju iniciatīvas projektu konkursiem bija paredzēts 30 000 EUR finansējums, nākamajā gadā plānotais finansējums ir 30 000 EUR. |
| Saistošo noteikumu sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Ar saistošajos noteikumos noteikto
iedzīvotāju iniciatīvas projektu organizēšanas un līdzfinansējuma
piešķiršanas kārtību projektiem, pašvaldība veicina iedzīvotāju
pilsonisko aktivitāti un sabiedriskā labuma veicināšanu.
Saistošo noteikumu sociālā ietekme: tieša pozitīva ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, tai skaitā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, kā arī uz dzimumu līdztiesību. Saistošo noteikumu ietekme uz vidi: projektu konkursa mērķis ir drošas un sakārtotas vides veidošana novadā. Saistošo noteikumu ietekme uz iedzīvotāju veselību: projektu uzdevumi ir jaunu zināšanu, prasmju un iemaņu nodošana kopienā, brīvā laika pavadīšanas daudzveidības un kvalitātes uzlabošana, sociāli mazaizsargāto grupu iekļaušana, kā arī sabiedrības labklājību sekmējošu sociālo un tehnoloģisko inovāciju ieviešana, radot priekšnoteikumus pozitīvai ietekmei arī uz iedzīvotāju veselību. Saistošo noteikumu ietekme uz uzņēmējdarbības vidi nav plānota, jo Projekta konkursa pretendenti var būt iedzīvotāju neformālās grupas, biedrības, nodibinājumi un reliģiskas organizācijas, uzņēmumi nav saistošo noteikumu mērķgrupa. Saistošie noteikumi neierobežo brīvu un godīgu konkurenci. |
| Saistošo noteikumu ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Saistošie noteikumi ir piemērojami, pašvaldības domei ikgadējā pašvaldības budžetā paredzot finansējumu projektu konkursu norisei. Projektu pieteikumu sagatavošanas konsultēšanu, projektu konkursu pieteikumu apkopošanu un virzīšanu izskatīšanai komisijā organizē, kā arī projektu kontroli veic pašvaldības Centrālās administrācijas Attīstības nodaļa. Saistošie noteikumi neparedz jaunas izmaksas ne pašvaldībai, ne arī fizisko personu apvienībām, ne nevalstiskā sektora organizācijām, jo noteikumi saglabā jau esošo kārtību. |
| Saistošo noteikumu ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti, lai radītu
pašvaldībai iespēju realizēt brīvprātīgo iniciatīvu – sekmēt iedzīvotāju
pilsonisko aktivitāti, piesaistīt vietējos iedzīvotājus un veicināt
brīvprātīgo darbu sabiedriski nozīmīgos projektos, veicināt izglītotas,
sociāli nodrošinātas, veselīgas un aktīvas sabiedrības veidošanos un
kultūras daudzveidību. Šīs iniciatīvu pašvaldība plāno, paredzot tām
līdzfinansējumu ikgadējā pašvaldības budžetā tādā apmērā, lai netraucētu
pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes
uzdevumu izpildi. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. |
| Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšana | Saistošajos noteikumos paredzēto iedzīvotāju iniciatīvas konkursu organizēšanu, atbalstu projektu iesniegšanā veic pašvaldības Centrālās administrācijas Attīstības nodaļa ar esošajiem darbiniekiem. |
| Saistošo noteikumu prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi paredz tikai noteikumu mērķu sasniegšanai nepieciešamos nosacījumus pašvaldībā pieejamo resursu ietvaros. |
| Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām, saņemtais sabiedrības viedoklis | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par Saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju iedzīvotājiem izteikt viedokli, Saistošo noteikumu grozījumu projekts no 2025. gada 5. novembra līdz 21. novembrim publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē www.madona.lv sadaļas "Dokumenti" apakšsadaļā "Saistošo noteikumu projekti". |
Madonas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Lungevičs