
Jūrmalas pilsētas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 6 Visi
Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 44
Jūrmalā 2025. gada 18. decembrī (prot. Nr. 22, 56. p.)
Par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības 2026. gada budžetu
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldību budžetiem"
16., 17. pantu
1. Saistošie noteikumi nosaka Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2026. gada budžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāju pienākumus un atbildību.
2. Apstiprināt Pašvaldības konsolidēto budžetu 2026. gadam saskaņā ar 1., 2., 3. pielikumu, tajā skaitā:
|
Pamatbudžets |
||
| kārtējā gada ieņēmumi |
133 329 514 |
euro |
| kārtējā gada izdevumi |
132 105 067 |
euro |
| Ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem |
1 224 447 |
euro |
| Finansēšana |
-1 224 447 |
euro |
| Atlikums gada sākumā |
1 226 416 |
euro |
| Atlikums gada beigās |
3 193 109 |
euro |
| Aizņēmumi |
6 898 287 |
euro |
| Aizņēmumu atmaksa |
6 156 041 |
euro |
3. Apstiprināt Pašvaldības esošo un plānoto saistību apmēru 2026. gadā 11 283 745 euro un turpmākajos gados saskaņā ar 4. pielikumu.
4. Jūrmalas domes priekšsēdētājs, izdodot rīkojumu, ir tiesīgs grozīt budžetu, piešķirot no programmas "Pārējās ar pašvaldības darba nodrošināšanu saistītās aktivitātes" aktivitātes "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem" finansējumu, neparedzētu izdevumu apmaksai budžeta finansētām institūcijām nepārsniedzot 20 000 euro.
5. Jūrmalas domes priekšsēdētājs, izdodot rīkojumu un ievērojot ārējos normatīvajos aktos noteikto kārtību un valsts budžeta līdzekļu sadales metodiku, ir tiesīgs veikt grozījumus budžetā, apstiprinot vai grozot budžeta finansētām institūcijām valsts budžeta līdzekļu sadali, nepārsniedzot Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai valsts budžeta līdzekļu piešķīruma apjomu.
6. Jūrmalas domes priekšsēdētājs, izdodot rīkojumu, atbilstoši Jūrmalas domes lēmumam par projekta īstenošanu un ārējā finansētāja nosacījumiem, ir tiesīgs veikt grozījumus budžetā, apstiprinot projektu tāmes budžetā vai grozot tās.
7. Pašvaldības izpilddirektors ir pilnvarots apstiprināt detalizētās ieņēmumu un izdevumu tāmes.
8. Pašvaldības izpilddirektors ir tiesīgs, izdodot rīkojumu, grozīt budžetu:
8.1. programmas vai projekta ietvaros vai starp programmas aktivitātēm, ja netiek grozīta budžeta finansētās institūcijas programmai apstiprinātā apropriācija, finansējuma avots un nepārsniedzot attiecīgajam mērķim domes apstiprinātos izdevumus atbilstoši ekonomiskajām kategorijām;
8.2. piešķirot budžeta līdzekļus budžeta finansētām institūcijām no programmas "Apropriācijas rezerve" un "Pārējās ar pašvaldības darba nodrošināšanu saistītās aktivitātes" aktivitātes "Izdevumi neparedzētiem gadījumiem" saimnieciska rakstura izdevumu apmaksai, nepārsniedzot 15 000 euro;
8.3. starp ekonomiskās klasifikācijas kodu (turpmāk – EKK) 1150 "Atalgojums fiziskām personām uz tiesiskās attiecības regulējošu dokumentu pamata", EKK 1210 "Darba devēja sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas" un EKK 2231 "Izdevumi iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai", ja netiek grozīta programmai vai projektam apstiprinātā apropriācija;
8.4. starp EKK 2231 "Izdevumi iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai" un EKK 2314 "Izdevumi par precēm iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai", ja netiek grozīta programmai vai projektam apstiprinātā apropriācija;
8.5. atbilstoši ar domes lēmumu veiktajām funkciju un uzdevumu pārdalēm starp budžeta finansētām institūcijām apstiprinot vai grozot tāmes budžeta finansētām institūcijām, ja:
8.5.1. netiek grozīta budžeta programmai apstiprinātā apropriācija, finansējuma avots un netiek pārsniegts ekonomiskajās kategorijās attiecīgajam mērķim domes apstiprinātais izdevumu apjoms;
8.5.2. finansējums tiek pārcelts uz budžeta finansētajai institūcijai noteikto funkciju īstenošanai atbilstīgāku budžeta programmu un ja netiek grozīts finansējuma avots un netiek pārsniegts ekonomiskajās kategorijās attiecīgajam mērķim domes apstiprinātais izdevumu apjoms;
8.6. piešķirot budžeta līdzekļus budžeta finansētām institūcijām no programmas "Līdzdalības budžets" atbilstoši programmas "Līdzdalības budžets" ietvaros atbalstīto projektu īstenošanai nepieciešamo iepirkuma procedūru rezultātiem, nepārsniedzot kopējo projekta īstenošanai atbalstīto finansējuma apmēru;
8.7. apstiprinot vai grozot budžeta finansētām institūcijām maksas pakalpojumu ieņēmumus un to sadali izdevumos;
8.8. budžeta finansētai institūcijai atbilstoši Jūrmalas domes saistošajos noteikumos noteiktās institūcijas lēmumam par pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai, nepārsniedzot konkrētajam projektu konkursam noteikto finansējuma apjomu.
9. Jūrmalas Izglītības pārvaldes vadītājs ir tiesīgs, izdodot rīkojumu, šādi grozīt budžetu Jūrmalas Izglītības pārvaldei piešķirtās apropriācijas ietvaros:
9.1. programmas vai projekta ietvaros vai starp programmas aktivitātēm, ja netiek grozīta budžeta finansētās institūcijas programmai apstiprinātā apropriācija, finansējuma avots un nepārsniedzot attiecīgajam mērķim domes apstiprinātos izdevumus atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tajā skaitā veicot šajā punktā minētos grozījumus starp izglītības iestādēm;
9.2. starp EKK 1150 "Atalgojums fiziskām personām uz tiesiskās attiecības regulējošu dokumentu pamata", EKK 1210 "Darba devēja sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas" un EKK 2231 "Izdevumi iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai", ja netiek grozīta programmai vai projektam apstiprinātā apropriācija, tajā skaitā veicot šajā punktā minētos grozījumus starp izglītības iestādēm;
9.3. starp EKK 2231 "Izdevumi iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai" un EKK 2314 "Izdevumi par precēm iestādes sabiedrisko aktivitāšu īstenošanai", ja netiek grozīta programmai vai projektam apstiprinātā apropriācija, tajā skaitā veicot šajā punktā minētos grozījumus starp izglītības iestādēm.
10. Veicot 8. punktā minētos budžeta grozījumus, pašvaldības izpilddirektors izvērtē nepieciešamību papildus saņemt pastāvīgās komitejas vai Apvienotās komitejas pozitīvu atzinumu.
11. Veicot 9. punktā minētos budžeta grozījumus, Jūrmalas Izglītības pārvaldes vadītājs izvērtē nepieciešamību papildus saņemt pastāvīgās komitejas vai Apvienotās komitejas pozitīvu atzinumu.
12. Centrālās administrācijas Finanšu nodaļas Budžeta daļa 2026. gadā atver budžeta asignējumus atbilstoši Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžeta ieņēmumu izpildei, nepārsniedzot gada budžetā paredzētās summas.
13. Noteikt, ka budžeta izpildītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu lietderīgu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un, lai budžeta finansētās institūcijas uzņemtās finansiālās saistības nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē apstiprinātos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.
14. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Jūrmalas domes priekšsēdētājs J. Lediņš
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes ar aktivitātēm
Ieņēmumu un izdevumu tāmes bez aktivitātēm
PASKAIDROJUMA RAKSTS PIE 2026. GADA BUDŽETA
Atbilstoši likuma "Par pašvaldību budžetiem" 17. panta pirmajai daļai – ziņojums, kurā sniegta informācija par attiecīgās pašvaldības ekonomisko un sociālo situāciju, pašvaldības uzdevumiem saimnieciskajam gadam, kuram plāno pašvaldības budžetu, un tam sekojošiem diviem saimnieciskajiem gadiem.
Sociālekonomiskā situācija Jūrmalā
Iedzīvotāji
Pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) 2025. gada 01. jūlija datiem, Jūrmalas valstspilsētā ir 60 068 iedzīvotāji (sk. 1. attēlu). Laika posmā no 2011. gada līdz 2025. gadam vērojams iedzīvotāju skaita pieaugums par 7,25 %. Pēdējā gada laikā iedzīvotāju skaits ir nedaudz samazinājies par 0,54 %, jeb 328 iedzīvotājiem.
1. attēls
Avots: PMLP
Kā liecina PMLP dati, Jūrmalas valstspilsētas iedzīvotāju procentuāli lielākā daļa no kopējā iedzīvotāju skaita ir darbspējas vecumā, proti, 38 826 iedzīvotāji. Pēc darbspējas vecuma iedzīvotāji ir 13 449 un pirms darbspējas vecumā – 7 793 iedzīvotāji. Jūrmalas valstspilsētas iedzīvotāju vecuma struktūra (informācija uz 2025. gada 01. jūliju) ir attēlota 2. attēlā.
2. attēls
Avots: PMLP
Izglītojamo skaits izglītības iestādēs
Atbilstoši Latvijas Republikas Izglītības ministrijas datiem Jūrmalas valstspilsētas izglītības iestādēs 2024./2025. mācību gada sākumā bija reģistrēts 6521 audzēknis, no kuriem 1746 uzsāka gaitas pirmsskolas izglītības iestādēs, 4497 vispārējās izglītības iestādēs un 278 profesionālās izglītības programmas realizējošās izglītības iestādēs. 2024./ 2025. mācību gada sākumā, salīdzinot ar iepriekšējo periodu, kopējais audzēkņu skaits ir nedaudz palielinājies (skat. 3. attēlu).
3. attēls
Avots: LR Izglītības ministrija
Nodarbinātība un bezdarbs
Kā liecina Nodarbinātības valsts aģentūras dati (turpmāk – NVA), Jūrmalā bezdarba līmenis 2025. gadā bija 3,2 %, kas ir zemāk nekā vidēji Latvijā (3,8 %). Salīdzinoši ar 2024. gadu bezdarba līmenis ir samazinājies par 0,1 % (skat. 4. attēlu).
4. attēls
Avots: NVA
2025. gadā, tāpat kā iepriekšējos gados, Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība vasaras mēnešos līdzfinansēja darba algu Jūrmalā deklarētiem jauniešiem, kuri iegūst izglītību vispārējās, speciālās vai profesionālās izglītības iestādēs un kuri ir sasnieguši 15 gadu vecumu. Kopumā 2025. gada vasarā Jūrmalas valstspilsētas administrācija noslēdza līgumus ar 5 uzņēmumiem, līdzfinansējot darba algas 50 % apmērā no valstī noteiktās minimālās mēnešalgas 33 Jūrmalas valstspilsētā deklarētiem jauniešiem.
Uzņēmējdarbība un tūrisms
Uzņēmējdarbības vide Jūrmalā ir cieši saistīta ar pilsētas tūrisma jomas uzņēmējdarbību, tās pamatu veido tirdzniecības un pakalpojumu sektora uzņēmumi, kas sniedz pakalpojumus Jūrmalas iedzīvotājiem un tūristiem.
Ņemot vērā Covid-19 pandēmijas izplatību, tās rezultātā ieviestos ierobežojumus un Jūrmalas valstspilsētā reģistrēto uzņēmumu pamatdarbību, kas tika tieši skarta, apgrozījums 2020. gadā samazinājās par vairāk kā 30 tūkstošiem euro salīdzinājumā ar 2019. gadu, taču 2021. gadā apgrozījums pat pārsniedza 2019. gada rādītājus un 2022. gadā, kā arī 2023. gadā tas turpinājis ievērojami palielināties – 2023. gadā pārsniedzot 2019. gada rādītājus par vairāk kā 170 tūkstošiem euro. Nodarbināto personu skaits sāka sarukt jau pirms Covid-19 pandēmijas izplatības, taču 2021. gadā ir bijis lielākais nodarbināto personu skaits pēdējo gadu laikā, sasniedzot 9953 nodarbinātas personas. 2022. gadā tas ir samazinājies uz 9506 nodarbinātām personām, bet 2023. gadā nedaudz palielinājies uz 9662 nodarbinātām personām. (skat. 5. attēlu).
5. attēls
Avots: CSP
Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) informācija, Jūrmalas valstspilsētā reģistrēto uzņēmumu skaits, kas darbojas izmitināšanas un ēdināšanas jomā (NACE 2. red.), pēdējos gados ir bijis ļoti svārstīgs. Viesmīlības jomas uzņēmumi pandēmijas gados saskārās ar nopietniem izaicinājumiem, tādēļ 2021. gadā Jūrmalas valstspilsētā darbojās 154 izmitināšanas un ēdināšanas uzņēmumi un 2022. gadā 153, kas ir mazākais skaits pēdējo gadu periodā, bet 2023. gadā vērojams straujš skaita palielinājums un Jūrmalas valstspilsētā darbojās 162 izmitināšanas un ēdināšanas uzņēmumi, kas gandrīz sasniedz 2020. gada skaitu. (skat. 6. attēlu).
6. attēls
Avots: CSP
Laika periodā no 2017. gada līdz 2021. gadam vērojama uzņēmumu, kuru darbības nozare ir saistīta ar izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumiem, nodarbināto personu skaita sarukums, 2022. gadā skaits nedaudz palielinājies, tomēr 2023. gadā nedaudz samazinājies. Svārstīga situācija ir bijusi ar šo uzņēmumu apgrozījumu – 2020. gadā ir piedzīvots ievērojams apgrozījuma kritums, tomēr 2022. gadā apgrozījums ievērojami palielinājies, kas sasniedzis 2017. gada rādījumus un 2023. gadā turpinājis palielināties, ievērojami pārsniedzot 2017. gada rādījumus. (skat. 7. attēlu).
7. attēls
Avots: CSP
Atbilstoši Lursoft statistikas datiem 2024. gadā Jūrmalā ir likvidēti 236 uzņēmumi un ir reģistrēti 279 jauni uzņēmumi (skat. 8. attēlu), salīdzinoši ar 2023. gadu ir pieaudzis likvidēto un palicis nemainīgs reģistrēto uzņēmumu skaits. 2024. gadā Latvijā reģistrēti 9320 jauni uzņēmumi, bet likvidēti 9433 uzņēmumi, liecina Lursoft apkopotā informācija. Salīdzinot ar 2023. gadu, jaunreģistrēto uzņēmumu skaits ir palielinājies un palielinājies arī likvidēto uzņēmumu skaits. Lursoft apkopotā informācija parāda, ka 2024. gadā likvidēto uzņēmumu bijis par aptuveni 1,6 tūkstošiem vairāk nekā 2023. gadā.
8. attēls
Avots: Uzņēmumu reģistrs
Saskaņā ar CSP datiem, tūristu skaits Jūrmalā 2024. gadā ir pieaudzis par 2,3 %, salīdzinot ar 2023. gadu, un tas ir mazāk nekā vidēji valstī, kur tūristu skaits pieaudzis par 10,9 % (skat. 9. attēlu). Lai gan tūristu skaits pieaug, tas joprojām nav sasniedzis 2019. gada apjomus (Jūrmalā -4,4 %). Jūrmala joprojām ir saglabājusies kā otrs populārākais galamērķis vietējo un ārvalstu tūristu vidū. Analizējot pilsētas viesu sadalījumu pa valstīm, Latvija ir bijusi nozīmīgākā tūristu ģenerējošā valsts (aptuveni 46 % no kopējā tūristu skaita), kam seko pārējās Baltijas valstis. Jūlijā un augustā tūristu skaits no Lietuvas bija lielāks nekā vietējo tūristu skaits. Jāpiebilst, ka kopš 2019. gada, kas tūrismā ir bijusi visveiksmīgākā sezona, tūristu skaits no Lietuvas ir gandrīz divkāršojies.
9. attēls
Avots: CSP
Investīcijas 2026. gadam
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības plānotās investīcijas atspoguļotas Jūrmalas valstspilsētas attīstības programmas 2023.–2029. gadam Investīciju plānā 2023.–2029. gadam pielikumā "Investīciju plāns 2026.–2028. gadam" (turpmāk – Investīciju plāns).
Atbilstoši Investīciju plānam lielākie ieguldījumi 2026. gadā paredzēti pilsētas infrastruktūrā, kas ietver tādus nozīmīgus investīciju projektus kā:
• Slokas NAI veicināšana;
• Lielupes radīto plūdu un krasta erozijas risku apdraudējumu novēršanas pasākumi Dubultos–Majoros–Dzintaros (SAM 5.1.1.);
• Jūrmalas Luda Bērziņa pamatskolas būvdarbi;
• Jūrmalas pirmsskolas izglītības iestādes "Bitīte" pārbūve;
• Ezeru ielas peldvietas pieejamības uzlabošana;
• Asaru parka publiskās ārtelpas attīstībai, tostarp vides objekta izvietošana parka teritorijā;
• Ķemeru meža parka pārbūve (EJZAF līdzfinansēts projekts) un divu gājēju tiltiņu pār Vēršupīti pārbūve.
2026. gadā arī plānots turpināt veikt ieguldījumus ūdenssaimniecības infrastruktūras attīstībai un uzturēšanai, lietus ūdens kanalizācijas un meliorācijas sistēmas pilnveidei un attīstībai, ceļu un ielu kvalitātes uzlabošanai, satiksmes drošības uzlabojumiem, t.sk. autostāvvietu, veloceliņu un gājēju infrastruktūrai, tostarp plānota autostāvvietu (kopā 70 autostāvvietas, t.sk. 6 invalīdu stāvvietas un 4 autobusu stāvvietas) un veloceliņu izbūve pie Mellužu estrādes, plānotas aktivitātes Valtera prospekta posma no Piekrastes ielas līdz Lielupei pārbūvei un teritorijas labiekārtošanai, Priedaines A10 ceļa posma atjaunošanai, izglītības pakalpojuma kvalitātes un tās pieejamības attīstībai, novecojušo siltumtrašu posmu nomaiņai.
Ziņojums par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības 2026. gada budžetu
Deputātu vērtējumam ir iesniegts sabalansēts 2026. gada Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības budžets. Tas savā būtībā ir dokuments, kurš atspoguļo īstermiņā pašvaldības politiku un prioritātes, izmantojot pašvaldības rīcībā esošos finanšu resursus, kā arī lielā mērā nosaka pašvaldības administrācijas rīcības plānu turpmākajam gadam.
Pašvaldības, veidojot savus budžetus, ir atkarīgas no valsts īstenotās nodokļu politikas, kā arī tās noteiktajām prioritātēm valsts budžetā, makroekonomiskajiem scenārijiem un veiktajiem aprēķiniem pašvaldību finanšu izlīdzināšanai. 2026. gada Jūrmalas valstspilsētas budžets ir sagatavots, lai nodrošinātu pašvaldībai uzlikto funkciju izpildi.
Pašvaldības budžets ir sagatavots, ievērojot Pašvaldību likumu, Likumu par budžetu un finanšu vadību, likumu "Par pašvaldību budžetiem", kā arī citos normatīvajos aktos noteiktās prasības.
2026. gada budžets ir sasaistīts ar Jūrmalas valstspilsētas attīstības programmas 2023.–2029. gadam Rīcības plānā noteiktajiem uzdevumiem un darbībām, tādējādi nodrošinot finanšu līdzekļu ilgtspējīgu piešķīrumu.
2026. gada pašvaldības budžets ir sagatavots apstiprināšanai budžeta izdevumu klasifikācijas koda otrajā zīmē, izņemot atlīdzību, kas ir apstiprināma budžeta izdevumu klasifikācijas pirmajā zīmē. Šajā rindkopā minētā budžeta izdevumu klasifikācija ir darījumu uzskaite atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
2026. gada budžeta projekta sagatavošanā tika noteiktas šādas prioritātes:
• nodrošināt jaunu pašvaldības noteikto atvieglojumu Jūrmalas pašvaldības iedzīvotājiem, piemērojot 90 % atlaidi nekustamā īpašuma nodoklim par mājokli, kura kadastrālā vērtība nepārsniedz 56 915 euro;
• saglabāt sociālos pabalstus līdzšinējā līmenī;
• aizņēmumu, kredītprocentu un citu uzņemto ilgtermiņa saistību nodrošināšana;
• saglabāt pilsētas apsaimniekošanas kvalitāti līdzšinējā līmenī darba uzdevumu vienības cenu pieauguma apstākļos;
• komunālo maksājumu un citu iestādes darbību nodrošinošu izdevumu segšana;
• uzsākto investīciju un būvniecības projektu īstenošanas nodrošināšana.
Paralēli, sastādot 2026. gada budžetu, tika strādāts pie tā, lai Jūrmalas iedzīvotājiem saglabātu esošos pašvaldības noteiktos atvieglojumus, sociālās garantijas un sociālos pabalstus, t.sk.:
• nodrošinātu bezmaksas sabiedrisko transportu, tajā skaitā divus bezmaksas braucienus dienā vilciena maršrutā Ķemeri – Rīga – Ķemeri, visiem pašvaldības iedzīvotājiem;
• nodrošinātu, ka Jūrmalas pašvaldības iedzīvotājiem tiek piemērota 90 % atlaide nekustamā īpašuma nodoklim par zemi;
• nodrošinātu bezmaksas ēdināšanu pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņiem un skolēniem;
• saglabātu sabiedrisko kārtību un drošību nodrošinošus pasākumus;
• nodrošinātu kvalitatīvu un sociāli pieejamu izglītības procesu pašvaldībā;
• nodrošinātu ar finanšu resursiem plašāko sociālā atbalsta sistēmu valstī;
• nodrošinātu kultūras pasākumu daudzveidību un to pieejamību;
• nodrošinātu plašāk pieejamu sporta pasākumu organizēšanu un kopumā sporta atbalstu.
KONSOLIDĒTĀ BUDŽETA IEŅĒMUMI
Pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumu daļa sastāv no nodokļu ieņēmumiem, ieņēmumiem no uzņēmējdarbības un īpašuma, pašvaldību nodevām, ieņēmumiem no naudas sodiem, pārējiem nenodokļu ieņēmumiem, ieņēmumiem no pašvaldības īpašuma iznomāšanas un pārdošanas, valsts budžeta transfertiem, t.sk. Eiropas Savienības fondu līdzekļiem un citas ārvalstu finanšu palīdzības un speciālās valsts budžeta dotācijas nodokļu politikas ietekmes kompensēšanai, pašvaldību budžetu transfertiem, kā arī budžeta iestāžu pašu ieņēmumiem.
Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības 2026. gada budžetā tiek prognozēti konsolidētā budžeta ieņēmumi bez atlikumiem uz gada sākumu un saņemtajiem kredītiem 133 329 514 euro apjomā jeb ar 13.26 % pieaugumu pret 2025. gada budžeta ieņēmumu daļas precizēto plānu, līdz ar to 2026. gadā pašvaldības prognozēto ieņēmumu palielinājums pret precizēto plānu sastāda 15 609 867 euro.
Galvenie 2026. gada pašvaldības budžeta palielinājuma cēloņi (grafiskais salīdzinājums sniegts 10. attēlā) ir:
• ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa atskaitījumiem kārtējā gadā pieaug par 13 168 303 euro pret 2025. gada precizēto plānu;
• ieņēmumi no nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā pieaug par 1 560 000 euro pret 2025. gada precizēto plānu;
• ieņēmumi no valsts budžeta transfertiem pieaug par 1 057 857 euro pret 2025. gada precizēto plānu.
10. attēls
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumus, galvenokārt, ietekmē tautsaimniecībā nodarbināto skaits, darba samaksa, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamā minimuma un atvieglojumu apmērs, minimālā darba alga, kā arī mikrouzņēmuma nodokļa režīms. Pašvaldībām no kopējās iekasētā iedzīvotāju nodokļa masas 2026. gadā tiks atskaitīti 78 % un 22 % tiks novirzīti valstij.
Atbilstoši Finanšu ministrijas aprēķiniem, 2026. gada pašvaldības budžetā ir plānoti ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa 84 912 919 euro apmērā, palielinājums pret precizēto 2025. gada plānu ir 18.35 % jeb 13 168 303 euro.
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem ir vislielākais īpatsvars pašvaldības pamatbudžetā – 2026. gadā 63.7 %, 2025. gada precizētajā budžetā 60.9 %, 2024. gada izpilde – 62.7 %, 2023. gadā – 61.6.2 %.
Ievērojot iedzīvotāju ienākuma nodokļa augsto īpatsvaru pamatbudžeta ieņēmumos, pašvaldības finansiālā darbība ir atkarīga no iedzīvotāju nodarbinātības un darba samaksas. Tas paaugstina pašvaldības budžeta atkarību no valsts politiķu lēmumiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadalē starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, kā arī lēmumiem par speciālās valsts budžeta dotācijas piešķīruma apjomu.
2026. gadā pašvaldības iedzīvotāju ienākuma nodokli saņems šādā procentuālajā sadalījumā: I ceturksnī – 22 %, II ceturksnī – 23 %, III ceturksnī – 27 %, IV ceturksnī – 28 %.
Jāpiezīmē, ka līdzvērtīgi 2025. gadam, arī 2026. gadā iedzīvotāju ienākumu nodokļa pārpilde, ja tāda būs, nevarēs tikt izmantota kārtējā budžeta gada izdevumu segšanai, bet būs novirzāma pašvaldības aizņēmumu saistību dzēšanai nākamajā budžeta gadā, par ko būs pieņemams atsevišķs Jūrmalas domes lēmums.
Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi 2026. gadā prognozēti 8 538 000 euro apmērā, kas ir par 801 000 euro mazāk nekā 2025. gada precizētais plāns. Plānoto ieņēmumu samazinājums 2026. gadā galvenokārt ir skaidrojams ar to, ka pamatojoties uz Jūrmalas domes 2025. gada 30. oktobrī pieņemtajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 33 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) ar 2026. gada 1. janvāri tiek paredzēts atvieglojums par mājokli no mājokļa kadastrālās vērtības, kas nepārsniedz 56 915 euro.
Pašvaldība 2026. gadā ir paplašinājusi iepriekš īstenoto nekustamā īpašuma nodokļa politiku valsts noteiktajā ietvarā, papildus jau esošajiem atvieglojumiem paredzēts jauns atvieglojuma veids.
Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā var saņemt nodokļa atvieglojumus, norādīts atvieglojuma apmērs un uzskaitītas nodokļu maksātāju kategorijas, kas var pretendēt uz nodokļu atvieglojumiem, izpildot Saistošajos noteikumos noteiktos kritērijus.
Nekustamā īpašuma nodokļa maksātājam, kura pamata dzīves vieta deklarēta Jūrmalas administratīvajā teritorijā pirmstaksācijas gadā (līdz 31. decembrim) piešķir atvieglojumu 90 % apmērā:
– par zemes īpašumiem vai tā daļām;
– politiski represētas personas mājoklim;
– ģimenēm, kuru aprūpē ir trīs vai vairāk nepilngadīgi bērni vai bērni vecumā līdz 24 gadu vecumam, kuri iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību;
– par mājokli no mājokļa kadastrālās vērtības, kas nepārsniedz 56 915 euro.
Par mājokli kura kadastrālā vērtība pārsniedz 56 915 euro un aprēķinātais nekustamā īpašuma nodoklis no kadastrālās vērtības pārsnieguma par mājokli ir lielāks nekā 30 euro, nodokļa maksātājam tiks piešķirts papildus atvieglojums 50 % apmērā nekustamā īpašuma nodoklim, kas aprēķināts mājoklim par kadastrālās vērtības pārsniegumu:
– bijušajam zemes un/vai ēku īpašniekam vai viņa mantiniekam, kura īpašumā bija ēkas līdz 1940. gada 21. jūlijam un vēlāk tika atjaunotas īpašuma tiesības;
– I un II grupas invalīdi (līdz 18 gadu vecumam bez iedalījuma grupās) vai nodokļa maksātāja ģimenes locekļi ar I vai II grupas invaliditāti;
– ja mājoklis ir iekļauts valsts, reģionālās vai vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļu sarakstā un ēka tiek uzturēta atbilstoši noteiktām prasībām.
Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu no 50 % līdz 90 % piešķir arī nodokļu maksātājam:
• par mājokli ar palīgēkām trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai 90 % apmērā;
• par īpašumu, kuru nomā pašvaldības iestāde;
• īpašumā esošu ēku, kas iekļauta valsts vai vietējās nozīmes arhitektūras pieminekļu sarakstā un ēka tiek uzturēta atbilstoši noteiktām prasībām;
• par īpašumu, kas paredzēts saimnieciskās darbības veikšanai, ja izpildās Saistošajos noteikumos noteiktie nosacījumi attiecībā uz darbinieku deklarēto dzīvesvietu un nodarbinātību;
• par nekustamo īpašumu no taksācijas gadam aprēķinātā nekustamā īpašuma nodokļa par zemi 70 % apmērā un ēkām 50 % apmērā, ja vienlaicīgi izpildās Saistošajos noteikumos noteiktie nosacījumi attiecībā uz piesaistīto tūristu skaitu, nodarbināto skaitu, darba vietu skaitu un nekustamā īpašuma sastāvā ir ēka ar galveno lietošanas veidu – ēkas plašizklaides pasākumiem.
Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi netiek piešķirti:
• nodokļa maksātājam, ja viņa īpašumā ir būve, kas klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša;
• nodokļa maksātājam, ja viņa īpašumā vai valdījumā ir būve, attiecībā uz kuru būvinspektors ir konstatējis patvaļīgas būvniecības faktu;
• par nekustamo īpašumu, uz kura atrodas būve, kas tiek izmantota pirms tās nodošanas ekspluatācijā.
Tāpat Jūrmalas pilsētas domes 2017. gada 26. oktobra saistošie noteikumi Nr. 29 "Par nekustamā īpašuma nodokli Jūrmalā" nosaka, ka būvei, kas klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša, nekustamajam īpašumam, kas netiek uzturēts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, būvei, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, piemēro likmi 3 % apmērā no lielākās kadastrālās vērtības: būvei piekritīgās zemes kadastrālās vērtības vai būves kadastrālās vērtības.
Būtisku pašvaldības budžeta daļu veido maksājumi no valsts budžeta un citu pašvaldību budžetiem, kā arī Eiropas Savienības fondu līdzekļi.
Pašvaldība dotāciju un mērķdotāciju veidā 2026. gadā no valsts budžeta saņems 22 697 639 euro.
Pašvaldības budžetā ir ieplānotas šādas mērķdotācijas un dotācijas, t.sk. ar kompensējošo mehānismu:
• dotācija no valsts budžeta atbilstoši iedzīvotāju ienākuma nodokļa koeficientam 1 930 870 euro;
• mērķdotācija pašvaldības autoceļu fondam 1 753 426 euro;
• pedagogu atlīdzībai un izglītības pasākumiem 14 879 799 euro;
• atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem 744 181 euro;
• asistenta pakalpojuma nodrošināšanai personām, kurām noteikta I un II invaliditātes grupa un personām no 5 līdz 18 gadu vecumam, kurām izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību 1 759 260 euro;
• bērnu ēdināšanas izdevumu 1., 2., 3., 4. klasei segšanai 457 085 euro, valsts sedz tikai 50 % jeb ne vairāk kā 1,545 euro par katru ēdienreizi no tās noteiktās vienas ēdienreizes maksas; bērnu no Ukrainas ēdināšanas izdevumu segšanai 7 853 euro;
• mācību līdzekļu un mācību literatūras nodrošināšanai 185 769 euro;
• dotācija asistenta pakalpojumu nodrošināšanai Jūrmalas Vaivaru pamatskolā, Jūrmalas valstspilsētas Pumpuru vidusskolā un Jūrmalas pirmsskolas izglītības iestādē "Podziņa" 200 993 euro;
• valsts dotācija 30 % apmērā no pašvaldības veiktajām Garantētā minimālā ienākuma un mājokļu pabalsta izmaksām 265 337 euro;
• daļējai izdevumu kompensācijai par sniegto grupu dzīvokļu pakalpojumu 63 767 euro;
• daļējai izdevumu kompensācijai par sociālajām garantijām un atbalstu bāreņiem un bez vecāku gādība palikušajiem bērniem 12 129 euro;
• kompensācijai par aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanu nepilngadīgām personām ar invaliditāti 54 144 euro;
• kompensācijai par supervīzijas pakalpojuma izmaksām 9 644 euro;
• valsts dotācijas pasažieru pārvadājumiem par tās noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem I un II grupas invalīdiem 114 736 euro;
• programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai 89 880 euro; šī valsts mērķdotācija tiks precizēta un sadalīta izglītības iestādēm atbilstoši Latvijas Nacionālā kultūras centra novadītajai informācijai;
• māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai 32 156 euro;
• atbalsta sniegšana no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām 31 232 euro, u.c.
Bez tam 2026. gada budžetā tiek plānots, ka pašvaldība no ES fondiem, citas ārvalstu finanšu palīdzības un valsts budžeta saņems 1 327 000 euro, no tiem 294 604 euro plānoti pašvaldības budžeta priekšfinansējuma atmaksai.
Savukārt ieņēmumi no nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā 2026. gadā tiek plānoti 7 500 000 euro apmērā jeb par 1 560 000 euro vairāk nekā 2025. gada precizētais plāns, ievērojot nodevas apmēra par iebraukšanu īpašā režīma zonā Jūrmalā palielinājumu ar 2026. gada 1. janvāri.
2026. gada budžetā ir plānoti ieņēmumi no soda naudām, ko uzliek pašvaldības, par kopējo summu 2 179 500 euro, kas ir par 27 189 euro mazāk nekā 2025. gada precizētais plāns, t.sk.:
• ieņēmumi no soda naudām par neatļautu iebraukšanu īpaša režīma zonā 2026. gadā ir plānoti 1 162 500 euro;
• ieņēmumi no soda naudām par pārkāpumiem ceļu satiksmē 1 000 000 euro.
2026. gadā ir paredzēts turpināt pašvaldības īpašumu, kas nav nepieciešami pašvaldības funkciju izpildei, atsavināšanas procesu, t.sk. atsavināmo īpašumu sarakstā iekļautos īpašumus, kas apstiprināti ar Jūrmalas domes 2023. gada 26. oktobra lēmumu Nr. 466 "Par atsavināšanai prognozēto pašvaldības īpašumu sarakstu", līdz ar to budžetā ir plānoti ieņēmumi no pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanas 2 475 395 euro apmērā, tajā skaitā:
• ieņēmumi no ēku (dzīvokļu) un būvju atsavināšanas 684 635 euro;
• ieņēmumi no zemes īpašumu pārdošanas 1 790 760 euro.
Bez tam 2026. gada pašvaldības budžetā plānoti ieņēmumi no pašvaldības īpašuma iznomāšanas 1 016 051 euro.
Plānotais pašvaldības budžeta atlikums uz gada sākumu sastāda 1 226 416 euro, kas ir par 6 590 534 euro mazāk nekā atlikums uz 2025. gada sākumu.
Aizņēmumi tiek plānoti 6 898 287 euro apmērā, t.sk. plānots aizņēmums transporta infrastruktūras, tajā skaitā ceļu un to kompleksu investīciju projektu īstenošanai 2 056 278 euro apmērā, projekta "Lielupes radīto plūdu un krasta erozijas risku apdraudējuma novēršanas pasākumi Dubultos – Majoros – Dzintaros" īstenošanai 2 916 941 euro, Pirmsskolas izglītības iestādes "Bitīte" pārbūvei 1 412 984 euro un projekta "Lielupes piekrastes teritorijas saglabāšana, attīstīšana un ilgtspējīgas izmantošanas veicināšana, nomainot Ezeru ielas grants segumu uz cieto segumu" īstenošanai 511 084 euro.
Pašvaldības 2026. gada budžeta ieņēmumu daļa ir plānota, ievērojot likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".
KONSOLIDĒTĀ BUDŽETA IZDEVUMI
Konsolidētā budžeta izdevumi bez atlikumiem uz gada beigām un atdodamajiem kredītiem 2026. gadā sastāda 132 105 067 euro. Kopējais izdevumu daļas palielinājums pret 2025. gada precizēto plānu 125 435 691 euro ir 6 669 376 euro jeb izdevumi palielinājušies par 5.3 %.
Galvenais izdevumu daļas palielinājuma iemesls ir tas, ka 2026. gadā Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai ir palielinājušās iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā par 5 240 721 euro.
11. attēls
Pašvaldības institūcijas 2026. gada budžeta pieprasījumus pamatbudžetam gatavoja atbilstoši noteiktajam limitam, kas balstīts uz 2025. gada 2. septembra precizētā budžeta plānu.
Sastādot 2026. gada budžetu, kopējais darbinieku atlīdzības fonda palielinājums sastāda 481 755 euro.
Atalgojuma fonds pašvaldības darbinieku atlīdzībai ir aprēķināts atbilstoši Jūrmalas domes 2020. gada 22. decembra lēmumam Nr. 859 "Par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības institūcijas darbinieku skaita (darba vietu) sarakstu apstiprināšanu" un ievērojot šādu aprēķinu metodiku:
• papildus finansējums 101 245 euro nodrošināts minimālās algas pacēlumam darbiniekiem, kuriem 2025. gadā alga ir zemāka par 780 euro;
• papildus finansējums 100 624 euro nodrošināts pedagoģisko darbinieku skaita un darba samaksas palielinājumam;
• papildus finansējums 254 402 euro nodrošināts, lai saglabātu 2025. gada martā paaugstinātās mēnešalgas, atbilstoši 2025. gada bāzes mēnešalgai;
• papildus finansējums 25 484 euro nodrošināts darbinieku sociālo garantiju uzlabošanai – labākām veselības apdrošināšanas polisēm;
• atsevišķām struktūrvienībām finansējums nodrošināts 90 % un 95 % apmērā no gadam nepieciešamās mēnešalgas, izvērtējot vakances, darbinieku darba nespējas lapas u.tml.; pieņēmums balstīts ikgadējā mēnešalgas izmaksai paredzētā plāna izpildes izvērtējumā 2025. gadā;
• finansējums nodrošināts atvaļinājuma pabalsta izmaksai;
• finansējums nodrošināts par papildus darba veikšanu vai darbinieku aizvietošanai to prombūtnes laikā 30 % apmērā no viena mēneša mēnešalgas;
• finansējums nodrošināts citai Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības iestāžu amatpersonu un darbinieku atlīdzības nolikumā paredzētai atlīdzībai, izņemot prēmiju izmaksai.
Pašvaldības budžeta iestādēs komunālo maksājumu apmaksai nepieciešamais finansējums ir aprēķināts, balstoties informācijas sistēmas datos par komunālo pakalpojumu patēriņu, pielietojot apstiprinātos komunālo pakalpojumu tarifus. 2026. gada budžetā komunālo izdevumu segšanai aprēķinātais finansējums sastāda 2 144 352 euro jeb ar palielinājumu pret 2025. gada precizēto plānu par 101 109 euro jeb par 4.9 %.
2026. gada budžetā visām pašvaldības iestādēm finansējums kapitālieguldījumiem ir paredzēts 13 614 494 euro jeb par 1 829 568 euro mazāk kā precizētais plāns. Būtiskākais samazinājuma iemesls ir finansējuma samazināšana būvniecības darbiem.
2026. gadā pašvaldībā tiks īstenoti vai tiks pabeigti īstenot, saņemot noslēguma maksājumus, 29 projekti ar ES fondu un citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansējumu, projektu kopējām izmaksām 2026. gadā sastādot 5 424 700 euro, tajā skaitā tiks īstenoti šādi investīciju projekti:
• projekts "Lielupes radīto plūdu un krasta erozijas risku apdraudējumu novēršanas pasākumi Dubultos–Majoros–Dzintaros", projekta kopējās 2026. gada izmaksas plānotas 3 248 044 euro apmērā. Ievērojot, ka šī projekta īstenošana ES fondu plānošanas periodā ir beigusies, lai projektu pabeigtu tas tiks finansēts no pašvaldības budžeta līdzekļiem, ņemot aizņēmumu Valsts kasē;
• projekts "Asaru parka publiskās ārtelpas attīstība", projekta kopējās 2026. gada izmaksas plānotas 278 966 euro apmērā;
• projekts "Lielupes piekrastes teritorijas saglabāšana, attīstīšana un ilgtspējīgas izmantošanas veicināšana, nomainot Ezeru ielas grants segumu uz cieto segumu", projekta kopējās 2026. gada izmaksas plānotas 668 776 euro apmērā.
Bez tam ievērojot, ka projektu:
• "Daudzfunkcionāla dabas tūrisma centra jaunbūve un meža parka labiekārtojums Ķemeros" un "Daudzfunkcionāla dabas tūrisma centra pakalpojumu attīstība un meža parka labiekārtojums Ķemeros" īstenošana ir noslēgta un Centrālajai finanšu līgumu aģentūrai 2026. gadā ir atmaksājams ES fondu finansējums, 2026. gada budžetā ir paredzēti līdzekļi 316 727 euro apmērā atmaksas veikšanai;
• "Jūrmalas ūdenstūrisma pakalpojumu infrastruktūras attīstība atbilstoši pilsētas ekonomiskajai specializācijai" īstenošana ir izbeigta, tā kā ir konstatēts, ka nav iespējams sasniegt noteiktos projekta mērķu un iznākuma rādītājus, un Centrālajai finanšu līgumu aģentūrai 2026. gadā ir atmaksājams ES fondu finansējums, 2026. gada budžetā ir paredzēti līdzekļi 112 226 euro apmērā atmaksas veikšanai.
2026. gada budžetā Izglītības ekosistēmas izdevumiem ir augstākais īpatsvars pašvaldības budžeta izdevumos – 30.9 %, nozares finansējums 2026. gadā ir 40 799 589 euro jeb par 387 562 euro lielāks kā 2025. gada precizētais plāns.
Paredzēti līdzekļi:
• kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanas pasākumiem 699 295 euro, t.sk.:
○ pirmsskolas pakalpojuma nodrošināšanai bērnam privātajā izglītības iestādē 315 158 euro;
○ kultūrizglītības un vides izglītības pasākumiem 125 580 euro;
○ izglītojamo karjeras attīstības pasākumu organizēšanai 83 400 euro;
○ pedagogu un izglītojamo apbalvošanas nodrošināšanai 76 576 euro;
○ izglītības pieejamības nodrošināšanai 58 009 euro;
○ apmācību, konferenču un semināru organizēšanai 32 532 euro;
○ atbalsts izglītības procesa kvalitātes uzlabošanai 7 640 euro;
• izglītības iestāžu rotaļlaukumu atjaunošanai 141 000 euro;
• pirmsskolas izglītības iestādes "Bitīte" pārbūvei 1 571 094 euro;
• izglītības iestāžu remontdarbiem 935 135 euro.
Profesionālās ievirzes izglītības iestāžu, kas īsteno sporta programmas, izglītojamo dalībai sacensībās, sporta tērpu iegādei, treniņprocesa nodrošināšanai un materiāltehniskās bāzes uzlabošanai 463 447 euro, t.sk. Jūrmalas Futbola skolai profesionālās ievirzes sporta izglītības programmai futbolā 210 171 euro.
Izglītojamo ēdināšanas izdevumu segšanai visās pirmsskolas un vispārējās izglītības iestādēs paredzēts finansējums 3 185 566 euro apmērā, attiecībā pret 2025. gada precizēto plānu plānotie izdevumi ir palielinājušies par 42 853 euro jeb 1 %.
Nozarē "Ekonomiskā darbība" tiek plānoti izdevumi pašvaldības teritorijas ceļu un ielu infrastruktūras uzlabošanai, sabiedriskā transporta nodrošināšanai, pilsētas attīstības un mārketinga aktivitātēm, kā arī citi pašvaldības ekonomisko attīstību veicinoši pasākumi. Nozares kopējais finansējums 2026. gadā plānots 24 417 977 euro apmērā, kas ir par 657 829 euro jeb 2.7 % vairāk nekā 2025. gada precizētais plāns. Šī nozare 2026. gada budžetā ir ar otru lielāko īpatsvaru – 18.5 % no kopējiem pašvaldības izdevumiem.
Līdzekļi paredzēti:
• ielu, ceļu infrastruktūras uzturēšanai 1 040 369 euro;
• sabiedriskā transporta nodrošināšanas pasākumiem 6 981 609 euro, pieaugums pret 2025. gada precizēto plānu ir 490 876 euro, tajā skaitā:
○ pilsētas sabiedriskā transporta (autobusu pārvadājumi) organizēšanas nodrošināšanai 3 692 853 euro jeb pieaugums 196 697 euro;
○ bezmaksas brauciena vilcienā nodrošināšana pilsētas iedzīvotājiem 3 288 756 euro jeb pieaugums 294 179 euro;
• IKT sistēmu un informācijas tehnoloģiju nodrošinājumam 1 350 591 euro;
• pilsētas attīstību veicinošiem pasākumiem 410 535 euro;
• pilsētas publisko teritoriju labiekārtošanas pasākumiem 220 000 euro;
• pretplūdu pasākumu organizēšanai (smilšu sanesumu novēršanai Lielupes grīvā) 164 000 euro;
• tūrisma attīstības nodrošināšanas pasākumiem 111 082 euro.
2026. gadā šajā nozarē paredzēti līdzekļi investīcijām, apjomīgākās no tām:
• investīcijas ielu, ceļu infrastruktūras atjaunošanai 4 841 254 euro, tajā skaitā:
○ autostāvvietu un veloceliņu izbūve pie Mellužu estrādes 942 714 euro;
○ autostāvvietu paplašināšana Skolas ielas iekšpagalmos 380 354 euro;
• projekts "Lielupes radīto plūdu un krasta erozijas risku apdraudējumu novēršanas pasākumi Dubultos–Majoros–Dzintaros" 3 248 044 euro;
• projekts "Lielupes piekrastes teritorijas saglabāšana, attīstīšana un ilgtspējīgas izmantošanas veicināšana, nomainot Ezeru ielas grants segumu uz cieto segumu" 668 776 euro.
Šajā nozarē tiek atspoguļoti izdevumi sabiedrības līdzdalības budžetam budžeta programmā "Līdzdalības budžets" un tajā ir paredzēts finansējums 0.2 % apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināts par pēdējiem trim gadiem. Programmas kopējais finansējums 2026. gadā sastāda 148 266 euro.
Sociālās aizsardzības nozarē 2026. gada pašvaldības budžeta izdevumi sastāda 13 771 096 euro jeb palielinājums pret 2025. gada precizēto plānu ir 897 552 euro.
No 2026. gada 1. janvāra tiek paplašināts atbalsts bērniem ar uzvedības traucējumiem vai augstiem to attīstības riskiem, nodrošinot sociālo rehabilitāciju un sociālo mentora pakalpojumu dzīvesvietā, kā arī paplašināts atbalsts atelpas brīža pakalpojumam jeb īslaicīgam sociālās aprūpes pakalpojumam, kas sniegts institūcijā vai mājoklī personām ar funkcionāliem traucējumiem, lai nodrošinātu aprūpes procesā aizstātu mājsaimniecībā dzīvojošas personas to prombūtnes laikā.
Pabalstu izmaksai un sociālās palīdzības un aizsardzības nodrošināšanai kopumā pašvaldības budžetā paredzētais finansējums sastāda 11 920 714 euro, t.sk. ir ietverti šādi pasākumi:
• atbalsta sniegšana gados veciem cilvēkiem 4 089 863 euro apmērā, t.sk.:
○ ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma nodrošināšanai pilngadīgām personām 1 712 644 euro apmērā;
○ veselības uzlabošanas pabalsta izmaksām pensijas vecuma cilvēkiem 1 816 200 euro apmērā;
○ aprūpe mājās pakalpojuma nodrošināšanai 493 272 euro apmērā;
• atbalsta sniegšana ģimenēm ar bērniem 1 568 476 euro, t.sk.:
○ pabalsts jaundzimušā aprūpei 420 000 euro apmērā;
○ pabalsts bērniem un izglītojamajiem mācību procesa atbalstam 686 400 euro apmērā;
○ pabalsts audžuģimenēm 112 000 euro apmērā;
• pabalsta izmaksa mājokļa atbalstam 971 606 euro apmērā;
• pārējais atbalsts sociāli atstumtām personām 1 232 850 euro apmērā, t.sk.:
○ vienreizējiem pabalstiem krīzes situācijās, kā arī stihiskas nelaimes gadījumiem un ugunsgrēka gadījumiem 177 705 euro apmērā;
○ pabalstam garantētā minimālā ienākumu GMI līmeņa nodrošināšanai 228 888 euro;
○ īslaicīgas sociālās un veselības aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai pilngadīgām personām 387 131 euro;
○ nakts patversmes pakalpojumam 191 297 euro;
○ vienreizējam pabalstam patstāvīgās dzīves uzsākšanai un pabalsts ikmēneša izdevumu segšanai izglītības ieguves atbalstam, beidzoties ārpusģimenes aprūpei 98 192 euro apmērā;
• pārējie sociālās aizsardzības pasākumi 348 868 euro, t.sk. 2026. gadā pašvaldība turpinās maksāt pabalstu politiski represētām personām – 72 euro mēnesī, kopumā tas no pašvaldības budžeta prasīs 218 592 euro. Vadoties no iepriekšējās pieredzes, plānots, ka pabalstu saņems 253 personas;
• invalīdu pārvadāšanas nodrošināšana 86 490 euro.
Sociālās aizsardzības jomas finansējumu 2026. gadā ietekmē arī apstāklis, ka no 2023. gada 1. jūlija minimālo ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai nosaka procentos no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
Nozarē "Vides aizsardzības pasākumi" tiek plānoti izdevumi pilsētas ielu, ceļu un trotuāru tīrīšanai, parku, skvēru, atpūtas vietu, iekšpagalmu kopšanai un tīrīšanai, sabiedrisko tualešu nodrošināšanai un tamlīdzīgi, kā arī meliorācijas infrastruktūras uzturēšanai, izbūvei, lietus ūdens sūkņu staciju uzturēšanai. Nozares kopējais finansējums 2026. gadā ir 7 251 819 euro, palielinājums pret 2025. gada precizēto plānu sastāda 386 890 euro. Palielinājuma galvenie iemesli ir atsevišķu budžeta programmu izmaksu pieaugums, kas saistīts ar pilsētas sakopšanas pakalpojumu izmaksu sadārdzinājumu, kā arī dalība projektā "Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības pielāgošanās klimata pārmaiņām".
Nozarē "Sabiedriskā kārtība un drošība", paredzēts finansējums 4 172 447 euro apmērā, izdevumu pieaugums pret 2025. gada precizēto plānu sastāda 118 950 euro.
Pieaugums galvenokārt saistīts ar iebraukšanas nodevas iekasēšanas nodrošinājumu.
Nozarei "Atpūta, kultūra un reliģija" kopējais finansējums 2026. gadā sastāda 11 475 562 euro apmērā. Salīdzinot ar 2025. gada precizēto plānu, izdevumu samazinājums ir 1 594 793 euro. Būtiskākais samazinājums veidojas tāpēc, ka 2025. gadā tika pabeigta projekta "Par infrastruktūras attīstību Jūrmalas valstspilsētas stadionā Sloka, Skolas ielā 5, Jūrmalā" 2. kārtas īstenošana. Finansējums ir paredzēts šādiem mērķiem:
• atbalsts iedzīvotāju, nevalstisko organizāciju un komersantu iniciatīvām 385 559 euro;
• kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, ieskaitot Dzintaru koncertzāles organizēto koncertu pieejamības veicināšanu, 2 123 290 euro;
• aktīvās atpūtas objektu uzturēšanai 2 070 660 euro jeb pieaugums pret 2025. gada precizēto plānu sastāda 200 131 euro, galvenokārt saistīts ar parku uzturēšanas izmaksu sadārdzinājumu un sporta objektu uzturēšanas izdevumu pieaugumu pašvaldības iestāžu funkcionālo izmaiņu rezultātā;
• sporta pasākumu organizēšanai, līdzfinansēšanai un sportistu un sporta klubu atbalstam 745 505 euro jeb pieaugums pret 2025. gada precizēto plānu sastāda 89 491 euro, tajā skaitā dalība Latvijas olimpiādē 41 000 euro;
• pilsētas publisko teritoriju labiekārtošanas pasākumiem 469 062 euro, tajā skaitā:
○ bērnu rotaļlaukumu izveidei vai atjaunošanai 325 856 euro;
○ pludmales labiekārtošanai 92 506 euro;
○ izeju uz jūru labiekārtošanai 50 700 euro.
Citu ar atpūtu un sportu saistītu infrastruktūras objektu uzlabošanā plānots ieguldīt 647 678 euro.
Teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas izdevumi 2026. gadā plānoti 9 216 011 euro apmērā. Salīdzinot ar 2025. gada precizēto plānu, šajā nozarē ir palielinājums par 310 045 euro, kas galvenokārt saistīts ar pilsētvides noformējuma un pašvaldības īpašumu pārvaldīšanas izdevumu pieaugumu.
2026. gadā iemaksas pašvaldību izlīdzināšanas fondā pret 2025. gadu ir palielinājušās – Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības donormaksājumi sastādīs 14 550 023 euro, kas ir par 5 240 721 euro vairāk nekā 2025. gadā.
Jūrmalas pašvaldības saistību apjoms kopā ar kredītprocentiem, ietverot plānojamās kredītsaistības 2026. gadam sastāda 11 283 745 euro, t.sk. iepriekšējos periodos ņemto aizņēmumu atmaksai ir paredzēts finansējums 6 156 041 euro, kas ir par 50 340 euro vairāk nekā 2025. gadā plānotais apjoms, kā arī ir finansējums uzņemto ilgtermiņa saistību segšanai 1 191 674 euro.
Kopējais pašvaldības aizņēmumu portfelis sastāda 69 866 316 euro. Kredītprocentu maksājumu veikšanai 2026. gadā ir ieplānots finansējums 1 901 183 euro apmērā.
Kopējais pašvaldības saistību apjoms kopā ar plānojamām kredītsaistībām sastāda 11,62 %, t.sk. uzņemtās saistības – 11,30 %.
Kopumā 2026. gada Jūrmalas valstspilsētas budžets ir vērsts, lai:
• saglabātu iespēju noturēt nekustamā īpašuma nodokļa sloga ievērojamo samazinājumu pašvaldības iedzīvotājiem;
• nodrošinātu uzsākto investīciju projektu īstenošanas turpināšanu un uzņemto saistību segšanu;
• saglabātu finansējumu sociālā atbalsta un sociālās palīdzības sistēmai;
• saglabātu pašvaldības funkciju un uzdevumu izpildi līdzšinējā kvalitātē.
Kopumā 2026. gada Jūrmalas valstspilsētas budžets ir vērtējams kā pašvaldības funkciju izpildi līdzšinējā kvalitātē nodrošinošs un iedzīvotāju dzīves kvalitātes uzlabojumu turpinošs budžets.
Jūrmalas domes priekšsēdētājs J. Lediņš