
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 2 Visi
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 696 /1-2
Rīgā 2025. gada 11. decembrī
Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru un kubkprf.ru
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans –, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 19. novembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/230/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,
konstatē:
[1] Padome, pildot Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk – EPLL) 60. pantā noteiktās funkcijas, veica Latvijas Republikas informatīvās telpas monitoringu, vērtējot tīmekļvietnēs ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru un kubkprf.ru izvietoto audio, audiovizuālo un rakstveida saturu.
[2] 2025. gada 8. decembrī Padome saņēma citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes 2025. gada 5. decembra vēstuli, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru un kubkprf.ru satura pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka tīmekļvietnēs izplatītais saturs ir pretrunā Latvijas informatīvās telpas drošības un nacionālās drošības interesēm. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs ostrogozhskinfo.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф un zttim.ru kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, pastāvīgi tiek nodrošināts informatīvais atbalsts par līgumkaravīru rekrutēšanas kampaņām, kā arī Krievijas institūciju, sabiedrisko organizāciju un iedzīvotāju pasākumiem Krievijas pusē Ukrainā karojošo karavīru atbalstam. Kompetentās iestādes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību tās starptautiski atzītajās robežās.
Savukārt tīmekļvietnes svoi36.ru izvērtējums liecina, ka tā funkcionē kā platforma līgumkaravīru rekrutēšanai Voroņežas apgabalā, Krievijā, ar uzskatāmu atbalstu Krievijas militārajai agresijai Ukrainā, pozicionējot to kā Krievijas un tās nacionālo interešu aizstāvību, bet tīmekļvietnes kubkprf.ru saturs ir pakārtots Krievijas Komunistiskās partijas un tās pārstāvju darbības aktualitāšu atspoguļojumam, tajā skaitā, tās pārstāvji regulāri iesaistās humānās palīdzības organizēšanā, vākšanā un nosūtīšanā uz karadarbības zonu Krievijas pusē karojošajiem karavīriem. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.
[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 19. novembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/230/6- 4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 5. decembra vēstulē Nr. 21/2025/8859-IP), Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējušas, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un tendencioza informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē. No tīmekļvietnēs ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru un kubkprf.ru izvietotās informācijas ir secināms, ka tajās tiek izvietota Krievijas veidotā un izplatītā propagandas informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā, veidota piederības sajūta un pozitīva attieksme pret Krieviju atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti, Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai.
[3.1] Tīmekļvietnē ostrogozhskinfo.ru tiek izplatīta informācija par brīvprātīgo darbu un dažādiem sociālā atbalsta projektiem speciālās militārās operācijas (turpmāk ‒ SMO) dalībnieku atbalstam, t.i., izgatavojot maskēšanās tīklus un konditoreju, kā arī organizējot SMO dalībniekiem pieejamo sociālo palīdzību nodarbinātības jomā un sociālo reintegrāciju darba tirgū. Minēto sabiedrības atbalsta pasākumu SMO faktiskais mērķis ir ne tikai iegūt materiālo palīdzību SMO dalībniekiem, bet arī organizēt krievu tautas vienotību Krievijas karā pret Ukrainu.
[3.1.1] Minētās tīmekļvietnes 2025. gada 27. jūnija rakstā "Ostrogozskas brīvprātīgie: Maskēšanās tīkli un mājās gatavoti cepumi SMO kaujiniekiem" tiek izplatīta informācija par SMO atbalstītāju palīdzību Krievijas karavīriem. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Ostrogozskas brīvprātīgie spēruši vēl vienu soli īpašās militārās operācijas dalībnieku atbalstīšanā, ziedojot septiņus maskēšanās tīklus, ko pašrocīgi izgatavojuši Viskrievijas Neredzīgo biedrības Voroņežas nodaļas locekļi. Šis ir vienotības un solidaritātes simbols.(..) Kopš īpašās militārās operācijas sākuma Viskrievijas Neredzīgo biedrības vietējās organizācijas Ostrogozskas brīvprātīgie jau ir izgatavojuši un ziedojuši vairāk nekā 30 aizsargtīklus. Šīs maskēšanās ierīces ir paredzētas, lai slēptu militāro aprīkojumu un pozīcijas no novērošanas un gaisa izlūkošanas, padarot tās par izšķirošām mūsdienu kaujas laukā. Turklāt brīvprātīgie gatavo mājās gatavotas maltītes karavīriem, cenšoties ne tikai sniegt viņiem fizisku atbalstu, bet arī radīt rūpju un siltuma atmosfēru, kas mūsu karavīriem tik ļoti nepieciešama."1
[3.1.2] 2025. gada 17. jūnija rakstā: "Ostrogozskas rajonā ir atvērts SMO dalībnieku atbalsta klubs" tiek izplatīta informācija par SMO dalībniekiem pieejamo sociālo palīdzību nodarbinātības jomā un sociālo reintegrāciju darba tirgū. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Ostrogozskas personāla centrā "Krievijas strādnieki" notika kluba "Visi savējie" (krievu val. "Все СВОи") atklāšana, kas izveidots, lai atbalstītu speciālās militārās operācijas (SMO) dalībniekus. Šī iniciatīva, kuras mērķis ir palīdzēt demobilizētajiem karavīriem viņu sociālajā un profesionālajā adaptācijā, ir kļuvusi par svarīgu soli ceļā uz komfortablas un atbalstošas vides radīšanu veterāniem. Desmit demobilizētie karavīri pulcējās uz pirmo kluba sanāksmi, kas norisinājās draudzīgā atmosfērā. Uz pasākumu bija uzaicināti dažādu organizāciju pārstāvji, tostarp fonda "Tēvzemes aizstāvji" sociālā koordinatore un sociālās labklājības departamenta darbinieki."2
[3.1.3] 2025. gada 29. marta rakstā "Mājas ceptas konditorejas siltums: kā Boldirevkas iedzīvotājs atbalsta SMO cīnītājus" sniegts apskats par brīvprātīgo darbu, ko SMO karavīru ēdināšanai veic privātpersona. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Pēdējā gada laikā Vasilijs Boholdins ir nosūtījis vairāk nekā 400 kilogramus paštaisītu cepumu speciālās militārās operācijas kaujiniekiem. Dziļi Krievijā, klusajā Boldirevkas ciematā, dzīvo cilvēks, kura dvēsele ir piepildīta ar gaismu un siltumu. 55 gadus vecais Vasilijs Boholdins neapšaubāmi ir kļuvis par laipnības un atbalsta simbolu tiem, kas cīnās par mieru un klusumu mūsu zemē (Krievijā). Pēdējā gada laikā viņš speciālās militārās operācijas kaujiniekiem ir nosūtījis vairāk nekā 400 kilogramus paštaisītu cepumu (..)."3
[3.2] Tīmekļvietnē svoi36.ru tiek izplatīta informācija par līguma noslēgšanu dienestam SMO. Minētās tīmekļvietnes sadaļās: "vakances", "sociālā palīdzība", "izmaksas", nepieciešamie dokumenti", "nosacījumi" tiek izplatīta detalizēta informācija par rekrutēšanās nosacījumiem un iespējām dalībai SMO, tāpat ir pieejama izsmeļoša informācija gan par vienreizējām, gan regulārām reģionālām un centralizētām naudas izmaksām. Tāpat ir pieejama tiešsaistes pieteikšanās līguma noslēgšanai.
[3.2.1] Viss tīmekļvietnes saturs ir veltīts informācijai par līguma noslēgšanu dienestam SMO ar uzskatāmu atbalstu Krievijas militārajai agresijai Ukrainā, pozicionējot to kā Krievijas un tās nacionālo interešu aizstāvību. Minētās tīmekļvietnes sadaļās: "vakances", "sociālā palīdzība", "izmaksas", nepieciešamie dokumenti", "nosacījumi" tiek izplatīta detalizēta informācija par rekrutēšanās iespējām dalībai SMO, gan par vienreizējām, gan regulārām reģionālām un centralizētām naudas izmaksām, tāpat ir pieejama tiešsaistes pieteikšanās līguma noslēgšanai.4
[3.3] Tīmekļvietnē gorcom36.ru tiek izplatīta informācija par Voroņežas sociālās palīdzības un apdrošināšanas programmām SMO dalībniekiem, kā arī par pilsētas administrācijas un iedzīvotāju aktivitātēm piedaloties labdarības akcijās, kurās tiek vākti ziedojumi SMO dalībnieku atbalstam. Tāpat tiek izplatīts atgādinājums iedzīvotājiem par iespējām iegūt ievērojamas naudas izmaksas, parakstot līgumu dalībai SMO.
[3.3.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 7. novembra rakstā ""Kas tad, ja ne mēs?": kas palīdz cīnītājam uzvarēt un saglabāt spēcīgu cīņas garu" tiek izplatīta informācija par SMO karavīru biedriskumu un aktuālajām vajadzībām frontē. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Šodienas varonis ir triecienvienības kareivis, kurš atrodas SMO zonā kopš tās sākuma 2022. gadā. (..) "Kā mēs varam neaizstāvēt Dzimteni? Kas tad, ja ne mēs? Nu, ja fašisti mums uzbrūk, kas gan vēl palīdzēs aizsargāt bērnus? Lai civiliedzīvotāji varētu dzīvot tāpat kā iepriekš?" karavīrs retoriski uzdod jautājumus, kas viņam jau sen ir kļuvuši par atbildēm.(..) Uzvara katrā bīstamā uzbrukumā nav gūstama tikai ar bruņām un ložmetēju – ir arī ticība.(..) stāsta karavīrs."5
[3.3.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 7. novembra rakstā "Laikmetu saite: kāpēc Voroņežas karavīri pieprasīja stacionāros (disku) telefonus?" tiek izplatīta informācija par Voroņežas karavīru sakaru aktuālo vajadzību ̶ vecā parauga telefona aparātus, kuru sarunas nav iespējams pārtvert ar mūsdienu tehnoloģijām. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Voroņežas Ļeņina rajona administrācija kopā ar labdarības fondu "Žagata"(krievu val. "Soroka") organizēja neparastu humānās palīdzības ziedojumu vākšanu. Šoreiz SMO zonā netiks nogādāti droni vai termokameras, bet gan veci rotējošie telefoni. Rajona iedzīvotāji atsaucās aicinājumam un ziedoja ierīces sakaru personālam. Kāpēc 21. gadsimta armijai ir nepieciešamas tehnoloģijas, ko jaunieši ir redzējuši tikai muzejos? Uz šo jautājumu Gorkom36 korespondentam atbildēja speciālo spēku karavīrs. Pēc viņa teiktā, kādreiz populārie vecā tipa armijas telefoni, bieži vien sabojājas, un pat vismodernākās sakaru iekārtas var uzlauzt – ienaidnieka tehnoloģijas nepārtraukti attīstās. Tāpēc tika pieņemts lēmums atgriezties pie laika gaitā pārbaudītām ierīcēm ar rotējošajām ciparnīcām, jo (..) .tie ir divvadu un tos nevar noklausīties."6
[3.3.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 28. oktobra rakstā "Nemanāmie varoņi: Voroņežas iedzīvotāji nosūtīja jaunu humāno palīdzību SMO kaujiniekiem" tiek izplatīta informācija par brīvprātīgo palīdzību SMO dalībniekiem humānās palīdzības veidā. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Pārtika, zāles, gultas, siltas drēbes un instrumenti zemnīcu celtniecībai – visa šī krava nesen nonāca pie tiem, kas aizstāv valsti (Krieviju). Mūsu korespondents uzzināja, kā iedzīvotāji palīdz mūsu varoņiem. Jaunāko humāno palīdzību caur "Sorokas" labdarības fondu savāca visa Voroņeža: parastie iedzīvotāji, skolēni, uzņēmēji un, protams, Ļeņina rajona administrācija – visi piedalījās. (..)Atgādinām, ka visiem Voroņežas iedzīvotājiem, kuri ir noslēguši līgumu ar Krievijas Aizsardzības ministriju, pienākas vienreizējs 2,5 miljonu rubļu maksājums, kaujas veterāna statuss un sociālais atbalsts no Voroņežas apgabala valdības visām militārpersonām un viņu ģimenēm. (..)."7
[3.4] Tīmekļvietnē bloknot-voronezh.ru tiek izplatīta Krievijas propaganda par Eiropas Savienības politiskajiem nolūkiem veikt apvērsumu Gruzijā pēc tur notikušajām pašvaldību vēlēšanām un kopumā ir sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Gruzijā un pasaulē. Minētajā tīmekļvietnē tiek izplatīta informācija par Voroņežā organizētās sociālās rehabilitācijas un medicīnisko pakalpojumu projektiem SMO dalībniekiem, kuri tiek glorificēti un dēvēti par Tēvzemes (Krievijas) varoņiem.
[3.4.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 10. oktobra rakstā ""Briselei atliek vien organizēt Maidanus (sacelšanos)," saka eksperts par protestiem Gruzijā" tiek izplatīta informācija par Gruzijā notikušo pašvaldību vēlēšanu rezultātiem, kur norādīts eksperta viedoklis par ES politiskiem centieniem iespaidot to rezultātus. Rakstā cita starpā minēts: "Pagājušajā nedēļas nogalē Gruzijā notika vēl viens apvērsuma mēģinājums. Aizkaukāza republikā notika pašvaldību vēlēšanas. Saskaņā ar balsošanas rezultātiem valdošā partija "Gruzijas sapnis" pašvaldībās ieguva 81,68% balsu, vēlētāju aktivitātei sasniedzot 40,93%. Opozīcija vēlēšanu rezultātus neatzina. Partijas "Gruzijas sapnis" pretinieki izgāja ielās un izraisīja nemierus. Eksperts norāda: "(..) Eiropas birokrāti, saprotams, neatstās Gruziju mierā. Viņi nevar piedot republikai par tās neatkarīgo politiku. Iepriekš ES apbalvoja Austrumeiropas valstis par labu uzvedību, tuvinot to dalību ES. Toreiz visi uzskatīja ES par absolūtu vērtību. Tomēr tagad uzņēmējs Bidzina Ivanišvili un viņa partija "Gruzijas sapnis" ir izvēlējušies pavisam citu politiku attiecībā uz Eiropas Savienību. Tbilisi risina sarunas tikai uz abpusēji izdevīgiem noteikumiem. "Gruzijas sapņa" pārstāvji ES dalību uztver tikai pēc potenciālajiem ieguvumiem savai valstij. Līdzīgi procesi notiek arī Moldovas sabiedrībā. To apliecināja pagājušā gada referenduma par Eiropas integrāciju rezultāti, kas bija nekaunīgi viltoti, un parlamenta balsojums.(..)"8
[3.4.2] Tīmekļvietnes 2023. gada 14. februāra rakstā "Voroņežā ir atvērta specializēta medicīnas iestāde SMO dalībniekiem" tiek izplatīta informācija par medicīniskās iestādes atklāšanu, kas paredzēta SMO dalībnieku medicīniskai aprūpei. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Kā daļa no visaptverošas rehabilitācijas programmas SMO dalībniekiem, Voroņežas 1. reģionālajā slimnīcā ir atvērts koordinācijas un metodikas kabinets, lai sniegtu medicīnisko aprūpi SMO dalībniekiem. Ārsti pieņem pacientus, diagnosticē slimības un, ja nepieciešams, nosūta tos pie speciālistiem. Smagos gadījumos ārsti nosūtīs SMO dalībniekus uz medicīnas iestādēm un/vai veiks telemedicīnas konsultācijas ar kolēģiem. Netiek atstāta novārtā arī karavīru psiholoģiskā veselība. Šeit ārsti sniegs ieteikumus un nepieciešamības gadījumā nozīmēs ārstēšanu."9
[3.4.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 13. maija rakstā ""Varoņu laiks tuvojas": Jurijs Matuzovs novērtē SMO dalībnieku programmas progresu" tiek izplatīta informācija par sociālās rehabilitācijas programmu SMO dalībniekiem. Voroņežas apgabala pašvaldību padomes valdes priekšsēdētājs norāda: "Projekta mērķis ir pārkvalificēt SMO dalībniekus darbam, tostarp valsts iestādēs. Projekts "Voroņežas zemes varoņi" turpinās. Tas ir analogs federālajai programmai "Varoņu laiks", kas tika uzsākta pēc prezidenta Vladimira Putina iniciatīvas. Krievijas līderis paziņoja, ka valsts nākotnes elitei jābūt tiem, kas par to lēja asinis frontes līnijās."10
[3.5] Tīmekļvietnē riavrn.ru tiek izplatīta informācija par Voroņežas pilsētas un rajona aktualitātēm, tajā skaitā SMO dalībniekiem, kuru dalība SMO tiek gloroficēta, kā arī karadarbība Ukrainas teritorijā tiek dēvēta par atbrīvošanas cīņām, par kurām dalībnieki saņem apbalvojumus. Tāpat tiek izplatīta slavinoša informācija par brīvprātīgo darbu SMO dalībnieku atbalstam un jaunu karavīru piesaistei SMO, kā arī tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš vērsts uz Krievijas kara pret Ukrainu attaisnošanu, leģitimizējot Ukrainas teritoriālās vienotības graušanu.
[3.5.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 31. oktobra rakstā "Talovajas iedzīvotāja saņēma medaļas par brīvprātīgo darbu un palīdzību SMO" tiek izplatīta informācija par brīvprātīgo apvienības "Krievija – savējos nepametam" (krievu val. "РОССИЯ#CVOих НЕ БРОСАЕМ") vadītāju, kura saņēmusi apbalvojumus par SMO dalībnieku atbalstu. Intervijā cita starpā ir norādīts: "Marija Vavilova brīvprātīgo grupas organizatore no Talovskas rajona, saņēma divas medaļas "Krievijas brīvprātīgais"" un "Par palīdzību SMO". (..)Marija stāsta: "Mūsu brīvprātīgo grupa regulāri palīdz karavīriem. Cilvēki ziedo pārtiku, zāles un higiēnas preces. Daži ziedo naudu, lai iegādātos dažādu aprīkojumu karavīriem. Pateicoties gādīgajiem iedzīvotājiem, kopš grupas dibināšanas esam spējuši nosūtīt uz SMO zonu vairāk nekā 10 000 ierakumu sveču. Ar tīkliem, ko esam ziedojuši karavīriem, varētu nosegt 20 futbola laukumus. Turklāt, neskaitot dēļus, esam nosūtījuši uz SMO zonu vairāk nekā 2000 kubikmetru baļķu. Esam ziedojuši arī sešas radio elektroniskās aizsardzības sistēmas, septiņus kvadrokopterus, vairāk nekā 200 digitālās rācijas un vairāk nekā 100 taktiskās pirmās palīdzības aptieciņas."11
[3.5.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 10. novembra rakstā "Apņēmība aizsargāt savējos SMO ir ļoti noderīga. Voroņežas apgabala iedzīvotājs paskaidroja, kāpēc viņš parakstīja līgumu ar Aizsardzības ministriju" tiek izplatīta slavinoša informācija par SMO dalībnieku, kurš karadarbības zonā zaudējis kājas, bet tomēr uzskata, ka aizsargāt savējos (Krievijas armiju) ir ļoti noderīgi. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Pirms pievienošanās Aizsardzības ministrijai, Kaširas rajona iedzīvotājs Nikolajs Ptaškins strādāja par montieri reklāmas aģentūrā. Pēc profesijas viņš ir metinātājs un elektriķis. Viņam patika savs darbs, bet tikai gadu pēc dienēšanas specvienībā viņš stingri nolēma, ka viņam jāpalīdz mūsu puišiem frontē. Viņš pievienojās ar cerību un absolūtu ticību uzvarai pār ienaidnieku. "Skolā man ļoti patika vēsture," sacīja Nikolajs Ptaškins. "Ja paskatās uz mūsu valsts (Krievijas) vēsturi, tā mums un pasaulei parāda, ka katrā karā pret krieviem ienaidnieks zaudēja: viņš gāja bojā kaujas laukā, padevās vai aizbēga. Ar šādu domāšanas veidu – padzīt nacistus pēc iespējas tālāk no mūsu robežām – es pievienojos SMO. Mana māte, protams, uztraucās, bet viņa nemēģināja mainīt manu viedokli un bija saprotoša pret manu lēmumu." Pēc līguma parakstīšanas 2023. gada decembrī Nikolajs pabeidza divu mēnešu apmācību un drīz vien sāka strādāt par dronu operatoru. Šeit sākās smagais ikdienas darbs, kas no iznīcinātāja prasīja koncentrēšanos, fokusu un gribasspēka pielietošanu. (..) Tagad Nikolajs ir otrās grupas invalīds – kājas zaudēja pēc ievainojuma SMO, tomēr viņš nekad nesūdzas, ir laipns un atsaucīgs."12
[3.6] Tīmekļvietnē opvo36.ru izvietota informācija par sociālas un humānās palīdzības akcijām, kuras organizē Voroņežas rajona sabiedriskās palāta sadarbībā ar dažādām sabiedriskajām organizācijām ar mērķi atbalstīt SMO dalībniekus okupētajās Ukrainas teritorijās un frontē. Tādējādi tīmekļvietnē tiek pausts morāls un praktisks atbalsts SMO dalībniekiem un Krievijas agresijai pret Ukrainu kopumā. Bez tam tīmekļvietnē tiek sniegta informācija par dažādiem patriotisma pasākumiem, kuru faktiskais mērķis ir organizēt krievu tautas vienotību Krievijas karā pret Ukrainu.
[3.6.1] Tīmekļvietnes galvenajā lapā tiek izplatīta informācija "Reģiona sabiedriskie aktīvisti turpina aktīvi palīdzēt karavīriem" par humānas palīdzības piegādi SMO dalībniekiem karadarbības zonā, kur cita starpā ir norādīts: "Pēc puišu (SMO dalībnieku) lūguma līdzekļu vākšanas pasākumā piedalījās daudzbērnu ģimenes no Voroņežas Centrālā rajona, Krievijas "Sieviešu savienības" Voroņežas reģionālās nodaļas biedres, Voroņežas apgabala Pilsoniskās palātas biedres, Voroņežas apgabala Veselības aprūpes darbinieku asociācijas biedres, 10. neatliekamās palīdzības slimnīcas darbinieki un ieinteresētie apgabala iedzīvotāji. SMO dalībniekiem Svatovskas virzienā tika piegādātas nepieciešamās zāles, pārtika un sadzīves ķīmija."13
[3.6.2] Tīmekļvietnes galvenajā lapā tiek izplatīta informācija "Sabiedriskie aktīvisti nodeva humāno kravu LNR" par humānas palīdzības piegādi Luhanskas Tautas republikas (okupētais Luhanskas rajons Ukrainā) civiliedzīvotājiem un SMO dalībniekiem, kur cita starpā ir norādīts: "Voroņežas apgabala Sabiedriskās palātas priekšsēdētāja vietniece Marina Bulgakova un Voroņežas apgabala Sabiedriskās palātas loceklis Andrejs Berdņikovs piegādāja humāno palīdzību Luhanskas Tautas Republikai. Ziedojumu vākšanu organizēja Voroņežas apgabala Pilsoniskā palāta labdarības akcijas "Palīdzēsim!" ietvaros. LTR tika ziedotas vairāk nekā 3,5 tonnas tīra dzeramā ūdens, pārtikas, zāļu, sadzīves ķīmijas, personīgās higiēnas līdzekļu un bērnu rotaļlietu. Humānā palīdzība paredzēta speciālās militārās operācijas dalībniekiem un civiliedzīvotājiem, kas dzīvo frontes līnijās."14
[3.7] Tīmekļvietnē tv-gubernia.ru tiek izplatīta informācija par SMO dalībnieku vajadzībām un atbalstam rīkotajām ziedojumu vākšanas akcijām, sociālo un medicīnisko rehabilitāciju, SMO veterānu profesionālo reintegrāciju, tiek popularizēta un slavināta personu dalība SMO, dēvējot tos par Tēvzemes (Krievijas ) varoņiem, kuriem nepieciešams dažāda veida atbalsts. Tāpat tīmekļvietne tiek izplatīta reklāma ar aicinājumu rekrutēties Krievijas armijā dalībai SMO, par ko persona saņem gan vienreizējas, gan regulāras naudas izmaksas, kā arī dažādas sociālās garantijas, kā arī informācija par žurnālistikas studentiem rīkotu vieslekciju, kurā tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, ar ko tiek attaisnots Krievijas uzbrukums Ukrainai, tās leģitīmo valdību dēvējot par "neonacistisko Kijevas režīmu", bet Ukrainas armija apvainota kara noziegumos pret civiliedzīvotājiem Donbasā un Kurskas apgabalā.
[3.7.1] Tīmekļvietnes sadaļā "SMO" tiek izplatīta informācija par SMO aktualitātēm: labdarības akcijas, valsts pārvaldes darbinieku taktiskās sagatavotības mācības , SMO veterānu sociālas rehabilitācijas pakalpojumu un profesionālās reintegrācijas pasākumu apraksti, SMO dalībnieku medicīniskās rehabilitācijas iespējas u.tml., kur tiek popularizēta un slavināta personu dalība SMO, dēvējot tos par Tēvzemes (Krievijas ) varoņiem, kuriem nepieciešams dažāda veida atbalsts.15
[3.7.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 16. oktobra rakstā "Topošajiem Voroņežas žurnālistiem tika parādīta kaila patiesība par karu" ar tam pievienotu video tiek izplatītas ziņas par vieslekciju žurnālistikas studentiem par SMO tēmu, kur Ukrainas armija tiek apvainota noziegumos pret civiliedzīvotājiem Donbasā un Kurskas apgabalā (Krievijā), bet Ukrainas leģitīmās varas pārstāvji tiek dēvēti par "Kijevas neonacistisko režīmu". Rakstā cita starpā ir norādīts: "Voroņežas Valsts universitātes žurnālistikas studenti apmeklēja lekciju par cīņu pret neonacismu. Jaunajai paaudzei uzrunāja Maksims Grigorjevs, Krievijas Federācijas Pilsoniskās palātas loceklis, SMO biedrs un Starptautiskā publiskā tribunāla par neonacistu noziegumiem priekšsēdētājs. Viņš studentiem parādīja video intervijas ar SMO biedriem, Donbasa un Kurskas apgabala iedzīvotājiem, un atzīmēja, ka apkopotie materiāli liecina par Kijevas režīma noziegumiem, tostarp pret sievietēm, vecāka gadagājuma cilvēkiem un bērniem. Referents ieteica, ka šie ieraksti palīdzēs topošajiem žurnālistiem izprast speciālās militārās operācijas patieso ainu un redzēt patieso situāciju kara zonā. Pēc tikšanās Maksims Grigorjevs žurnālistikas fakultātei uzdāvināja grāmatu par Kijevas režīma kara noziegumiem, kurai viņš ir viens no autoriem. Maksims Grigorjevs, Krievijas Federācijas Pilsoniskās palātas loceklis, SMO biedrs un Starptautiskā neonacistu noziegumu tribunāla priekšsēdētājs: "Cilvēkiem, īpaši žurnālistiem, ir jāzina patiesība no pirmavotiem. Viņiem ir jāzina par Ukrainas bruņoto spēku noziegumiem; jāzina, kāpēc mēs uzsākām speciālo militāro operāciju, par ko mēs cīnāmies. Mēs parādījām dažas diezgan sarežģītas lietas. Cilvēki runāja – gan noziegumu upuri, gan aculiecinieki – un daudziem tas bija grūti. Bet mēs uzskatām, ka viņiem tas ir jāzina. Jaunajai paaudzei ir jāsaprot pasaule, kurā viņi dzīvo.""16
[3.8] Tīmekļvietnē тимрегион.рф tiek publicēta Krasnodaras apgabala aktuālā informācija par sociālajām garantijām mājokļa nodrošinājumam personām, kas iesaistītas Krievijas militārajās darbībās Ukrainā, kā arī ievietots aicinājums ziedot šo militārpersonu un viņu ģimeņu atbalstam. Minētā tīmekļvietne satur arī reklāmas paziņojumus ar aicinājumu noslēgt līgumu dienestam Krievijas armijā dalībai SMO, par to saņemot naudas izmaksas.
[3.8.1] Tīmekļvietnes galvenajā lapā izvietota reklāma ar aicinājumu noslēgt līgumu dienestam Krievijas armijā, kur par pirmo dienesta gadu persona var saņemt piecus miljonus rubļu. Minētajā reklāmā izvietots kvadrātkods un kontakttālrunis līguma noslēgšanai.17
[3.8.2] Tīmekļvietnes galvenajā lapā izvietota reklāma ar "īsta parasta darba" piedāvājumu, noslēdzot līgumu dienestam Krievijas armijā. Reklāmā izvietoti kontakti līguma noslēgšanai. Tīmekļvietnes tajā pat slejā ir izvietots Kubaņas kazaku aicinājums ar kvadrātkodu par naudas līdzekļu vākšanu Kubaņas kaujinieku, proti, Krievijas bruņoto spēku militārpersonu, kas piedalās Krievijas karā pret Ukrainu un viņu ģimeņu atbalstam.18
[3.8.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 22. oktobra rakstā "Ir veiktas izmaiņas militārpersonu mājokļa nodrošināšanai paredzēto uzkrājumu ieguldīšanas procedūrā" tiek izplatīta informācija, kas vērsta uz SMO dalībnieku sociālo nodrošinājumu. Tādējādi Krievijas sabiedrībā tiek nostiprināta cieņa un solidaritāte pret personām, kas piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, proti, ar Krievijas Federācijas valdības 2025. gada 29. augusta rezolūciju (..) "Ir pielāgotas papildu prasības uzkrājumu ieguldīšanai militārpersonu mājokļiem. Proti, uzkrājumus tagad var ievietot kontos, rubļu noguldījumos vai ārvalstu valūtas kontos kredītiestādēs, kurām ir jābūt noteiktam kredītreitingam valsts mērogā. Citas prasības bankām ir atceltas."19
[3.9] Tīmekļvietnē zttim.ru tiek izplatīta Krasnodaras apgabala aktuālā informācija, tostarp, ziņas par SMO dalībnieku vajadzībām organizētu ziedojumu vākšanas kampaņu un sociālā atbalsta programmām. Tāpat, minētajā novadā tiek komplektētas brīvprātīgo vienības, kuras pēc militārās apmācības tiek nosūtītas uz SMO karadarbības zonu. Tādējādi tīmekļvietnē tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka SMO dalībniekiem ir pieejams plašs atbalsta pasākumu plāns, tostarp, ne tikai sociālā palīdzības veidā, bet arī kā sabiedrības atzinība un SMO dalībnieka, kā sava novada varoņa statuss.
[3.9.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 10. novembra rakstā "Brīvprātīgie šeit ir laipni gaidīti" tiek izplatīta informācija par brīvprātīgo štāba atklāšanas pasākumu, kurā pašvaldības vadītājs izsaka pateicību ikvienam, kurš vēlas palīdzēt frontei. "Brīvprātīgo kustība rajonā ir milzīga; šādi centri ir praktiski katrā pilsētas mikrorajonā, katrā ciematā. Es lepojos ar tiem, kas ātri renovēja šo veco ēku. Viņi radīja visus apstākļus komunikācijai, ražošanai un visa nepieciešamā savākšanai karavīriem frontē, kā arī humānās palīdzības sagatavošanai. (..) Strādājiet, un mēs jums palīdzēsim," sola Andrejs Vladimirovičs. Rakstā minētajā pasākumā kā svarīgs viesis norādīts Ivans Kaļužnijs, kas ir "Krasnodaras apgabala Pretgaisa aizsardzības spēku veterānu asociācijas izpilddirektors. Viņš ir arī karavīrs, trieciennieks un Brīvprātīgo korpusa "Ņeva" izlūkošanas un triecienbrigādes komandiera vietnieks. Čečenijas kampaņas veterāns, viņš Ukrainā atrodas kopš 2014. gada, kopā ar kaujiniekiem veicot tūkstošiem kilometru garu frontes ceļu."20
[3.9.2] Tīmekļvietnes 2024. gada 2. decembra rakstā "Vairāk nekā 100 Kubaņas kazaku ir devušies uz SMO zonu" tiek izplatīta informācija par to, ka SMO piedalās vairāk nekā 8500 kazaki no Kubaņas kazaku pulka. Aptuveni 1600 ir apbalvoti ar valsts (Krievijas) apbalvojumiem, un aptuveni tūkstotis ir saņēmuši reģionālās, kazaku un departamentu medaļas, kā arī DTR (Krievijas okupētais Doņeckas raj. Ukrainā) un LTR (Krievijas okupētais Luhanskas raj. Ukrainā) medaļas. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Mēnesi pirms karavīru izvietošanas SMO zonā pieredzējuši instruktori vadīja brīvprātīgo apmācību taktiskajā, šaujamieroču, izlūkošanas, inženierzinātņu, militārās medicīnas, topogrāfijā un kaujas transportlīdzekļu vadīšanā. Programma ietvēra praktiskas un teorētiskas nodarbības. Apmācību centrā vada karu un vietējo konfliktu, tostarp SMO, veterāni. Īpaša uzmanība tiek pievērsta bezpilota lidaparātu lietošanas un apkarošanas prasmēm. Kopš tā dibināšanas Kubaņas Speciālajā apmācības centrā ir apmācīti vairāk nekā 2300 kazaku brīvprātīgo", atzīmēja Krasnodaras teritorijas vicegubernators un Kubaņas kazaku pulka atamans Aleksandrs Vlasovs."21
[3.9.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 5. janvāra rakstā "SMO dalībnieki varēs izmantot maternitātes kapitālu bez ierobežojumiem" tiek izplatīta informācija par SMO dalībniekiem noteiktu īpaši labvēlīgu noteikumu ieviešanu sociālo pabalstu pieejamībā. Rakstā ir norādīts: "Militārpersonas, kas piedalās speciālajā militārajā operācijā, varēs bez jebkādiem ierobežojumiem izmantot maternitātes kapitāla līdzekļus. Attiecīgu iniciatīvu Valsts domē (Krievijā) iesniedza partijas "Taisnīga Krievija – par patiesību" līderis Sergejs Mironovs un viņa frakcijas biedri. (..) Līdzekļi būs pieejami vienreizēja maksājuma veidā vai nu pilnībā, vai par pieteikuma iesniegšanas brīdī neizmantoto daļu."22
[3.10.] Tīmekļvietnē kubkprf.ru tiek izplatīta informācija par Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas aktivitātēm organizējot un piedaloties labdarības un sociālā atbalsta programmās SMO dalībniekiem, rīkojot SMO dalībniekiem veltītus piemiņas brīžus, dēvējot tos par Tēvzemes (Krievijas) varoņiem un glorificējot SMO mērķus un izplatot Krievijas imperiālistisko naratīvu, kas vērsts uz Krievijas kara pret Ukrainu attaisnošanu. Kopumā minētās tīmekļvietnes saturs ir pakārtots mērķim organizēt krievu tautas vienotību Krievijas karā pret Ukrainu.
[3.10.1] Tīmekļvietnes 2025.gada 16. oktobra rakstā "B.G. Kibirevs: Un tomēr kara bērni cer..." tiek izplatīta informācija par Krievijas komunistiskās partijas Krasnodaras apgabala nodaļas valdes locekļa uzrunu saistībā ar kara bērnu sociālo statusu Krievijā. Rakstā cita starpā norādīts: "2025. gadam ir divi īstie nosaukumi: Padomju Savienības uzvaras pār nacistisko Vāciju Lielajā Tēvijas karā 80. gadadiena un Tēvzemes aizstāvja gads. Mūsu varonīgā vēsture un patriotiskās tradīcijas ir bijušas nozīmīgas mūsdienu Krievijas sabiedrisko spēku konsolidācijā īpašās militārās operācijas laikā pret Banderas nacistiem un apvienoto NATO spēku agresiju..(..)."23
[3.10.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 10. novembra rakstā "Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas Reģionālās komitejas sekretārs Eduards Varlaškins ‒ par humāno palīdzību, kas šī gada oktobrī tika sniegta SMO kaujiniekiem" tiek izplatīta informācija par Krievijas komunistiskās partijas reģionālo nodaļu ieguldījumu SMO kaujiniekiem paredzētās humānās palīdzības piegādēm karadarbības zonā. E.Valaškins stāsta: "Oktobrī no Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas reģionālās nodaļas desmit konvojos tika savāktas un SMO zonā nogādātas kopumā 17,8 tonnas dažādas humānās palīdzības. Piemēram, komunisti no Slavjanskas pie Kubaņas (Dmitrijs Sorokotjagins, rajona partijas komitejas pirmais sekretārs) uz fronti nosūtīja 10 tonnas piegāžu. Šajās piegādēs bija iekļauti būvmateriāli karavīru dzīvojamām telpām, paletes un sešas katlkrāsnis. (..). Tikai desmit mēnešu laikā, no šī gada janvāra līdz oktobrim, Komunistiskās partijas aktīvisti un atbalstītāji organizēja 66 humānās palīdzības konvojus, nosūtot gandrīz 96 tonnas piegāžu."24
[3.10.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 15. novembra rakstā "Kubaņas komunisti piedalījās Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas Centrālās komitejas otrajā plenārsēdē" ir norādīts, ka sēdes galvenais darba kārtības punkts bija Komunistiskās partijas darbs Uzvaras programmas īstenošanā, "(..)Plēnumā piedalījās aptuveni 600 cilvēku, (..) Partijas forumu atklāja Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas Centrālās komitejas priekšsēdētājs un KP frakcijas vadītājs Krievijas Valsts domē G.A. Zjuganovs. Plenārsēdes dalībnieki ar klusuma brīdi pieminēja 174 komunistus un komjaunatnes biedrus, kuri krita kaujas laukā SMO laikā. Lielajā ekrānā tika rādīts SMO dalībnieku desantnieku apsveikums. Viņi pateicās KP vadībai un aktīvistiem par regulāro palīdzību frontē.(..)."25
[4] Kopumā minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta vienpusēja, maldinoša un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Šādas informācijas izplatīšana, apzināti maldinot sabiedrību par Krievijas Federācijas patiesajiem mērķiem Ukrainā, tādējādi noskaņojot sabiedrību pret Ukrainas valsti un tautu, negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības locekļu un grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu, tajā skaitā arī Latvijā, kā arī turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[5] Padome 2025. gada 11. decembra sēdē ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļvietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts: "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā. Tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija un karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud Latvijas valsts informatīvās telpas drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – aizsargāt citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība, tajā skaitā informatīvās telpas drošība, un demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīti apzināti maldinoši materiāli, tajā skaitā sagrozītas un faktiskajai situācijai neatbilstošas ziņas un dažādi informatīvi materiāli ar mērķi destabilizēt situāciju, šķelt sabiedrību un vairot sabiedrībā šaubas par notikumiem pasaulē. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u. tml.26 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.27 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.28 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. Turklāt šāds vārda brīvības ierobežojums ir noteikts ar likumu, to paredz Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmā daļa.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša, kara propagandu saturoša, karu attaisnojoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt neuzticību valstij vai uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt dažādas sabiedrības grupas. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta tajā skaitā radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību vai būtiski apdraud sabiedrisko kārtību un drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu ievērojami mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud vai var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, gan Padomei, gan vēl kādai kompetentajai iestādei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts un sabiedrības drošību apdraudošais saturs, kā arī jāvērtē cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – valsts un sabiedrības drošību apdraudoša satura izplatīšanas ierobežošanu un piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.
[8.4] administratīvā akta samērīgums – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips nosaka: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija, kara propaganda un karu attaisnojoša informācija, par kuru paredzēta atbildība Krimināllikumā. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievijas Federācija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures, gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru un kubkprf.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk ̶ APL) 62. panta trešo daļu un papildus šā lēmuma 8.3. punktā norādītajam, norāda apsvērumus, kāpēc uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktu "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmuma pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā un 9. punktā norādītās tīmekļvietnes, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietnes vairs nav pieejamas, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome
nolemj:
1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamajām tīmekļvietnēm ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru, kubkprf.ru liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdam vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu ostrogozhskinfo.ru, svoi36.ru, gorcom36.ru, bloknot-voronezh.ru, riavrn.ru, opvo36.ru, tv-gubernia.ru, тимрегион.рф, zttim.ru, kubkprf.ru dublējošajām spoguļlapām, kas pastāv jau lēmuma pieņemšanas brīdī vai izveidotas pēc tā pieņemšanas.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnēm un to domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Pieejams:https://ostrogozhskinfo.ru/volontery-ostrogozhska-peredali-bojczam-svo-maskseti/, skatīts 11.12.2025.
2 Pieejams: https://ostrogozhskinfo.ru/klub-vse-svoi-dlya-podderzhki-uchastnikov-svo-otkryl-svoi-dveri-v-ostrogozhske/, skatīts 11.12.2025.
3 Pieejams: https://ostrogozhskinfo.ru/vasilij-boholdin-otpravil-bojczam-svo-bolee-400-kilogrammov-domashnej-vypechki/, skatīts 11.12.2025.
4 Pieejams: https://svoi36.ru/, skatīts: 11.12.2025.
5 Pieejams: https://gorcom36.ru/content/kto-esli-ne-my-chto-pomogaet-boytsu-pobezhdat-i-sokhranyat-krepkiy-boevoy-dukh/?sphrase_id=69659, skatīts 11.12.2025.
6 Pieejams: https://gorcom36.ru/content/svyaz-vremen-pochemu-voronezhskie-boytsy-zaprosili-diskovye-telefony/, skatīts 11.12.2025.
7 Pieejams: https://gorcom36.ru/content/nezametnye-geroi-voronezhtsy-otpravili-boytsam-svo-novyy-gumanitarnyy-gruz/, skatīts 11.12.2025.
8 Pieejams: https://bloknot-voronezh.ru/news/bryusselyu-tolko-i-ostaetsya-organizovyvat-maydany, skatīts 11.12.2025.
9 Pieejams: https://bloknot-voronezh.ru/news/v-voronezhe-otkrylos-otdelenie-dispanserizatsii-dl-1571723, skatīts 11.12.23025.
10 Pieejams: https://bloknot-voronezh.ru/news/nastupaet-vremya-geroev-yuriy-matuzov-otsenil-khod-1856747, skatīts 11.12.2025.
11 Pieejams: https://riavrn.ru/districts/talovsky/zhitelnica-talovoj-poluchila-medali-za-volonterstvo-i-sodejstvie-svo/, skatīts 11.12.2025.
12 Pieejams: https://riavrn.ru/news/nastroj-zashishat-svoih-na-svo-ochen-pomogaet-zhitel-voronezhskoj-oblasti-rasskazal-pochemu-zaklyuchil-kontrakt-s-minoborony/, skatīts 11.12.2025.
13 Pieejams: https://opvo36.ru/publications_detail/130/, skatīts 11.12.2025.
14 Pieejams: https://opvo36.ru/publications_detail/124/, skatīts 11.12.2025.
15 Pieejams: https://tv-gubernia.ru/themes/svo/, skatīts 11.12.2025.
16 Pieejams: https://tv-gubernia.ru/novosti/obwestvo/neprikrytuyu-pravdu-o-vojne-pokazali-budushhim-voronezhskim-zhurnalistam/, skatīts 11.12.2025.
17 Pieejams: https://тимрегион.рф/, skatīts 11.12.2025.
18 Pieejams: https://тимрегион.рф/, skatīts 11.12.2025.
19 Pieejams: https://тимрегион.рф/item/2328982, skatīts 11.12.2025.
20 Pieejams: https://zttim.ru/articles/zdes-zhdut-dobrovolczev/, skatīts 11.12.2025.
21 Pieejams: https://zttim.ru/news/bolshe-100-kubanskih-kazakov-otpravilis-v-zonu-speczialnoj-voennoj-operaczii/, skatīts 11.12.2025.
22 Pieejams: https://zttim.ru/articles/uchastnikam-svo-razreshat-rasporyazhatsya-matkapitalom-bez-ogranichenij/, skatīts 11.12.2025.
23 Pieejams: https://kubkprf.ru/press/kraevye-novosti/b-g-kibirev-i-vse-taki-deti-voyny-nadeyutsya, skatīts 11.12.2025.
24 Pieejams: https://kubkprf.ru/press/kraevye-novosti/sekretar-kraykoma-kprf-eduard-varlashkin-o-gumanitarnoy-pomoshchi-boytsam-svo-v-oktyabre-tekushchego, skatīts 11.12.2025.
25 Pieejams: https://kubkprf.ru/press/kraevye-novosti/kubanskie-kommunisty-prinyali-uchastie-v-rabote-ii-plenuma-tsk-kprf, skatīts 11.12.2025.
26 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.
27 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.
28 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš