• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome publicē lēmumus par grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā, kā arī lēmumus par aizliegumu izplatīt elektroniskā plašsaziņas līdzekļa programmu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes 2025. gada 11. decembra lēmums Nr. 695/1-2 "Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru un контрактмо.рф". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 12.12.2025., Nr. 240 https://www.vestnesis.lv/op/2025/240.56

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2025/20

Grozījumi Aizkraukles novada domes 2021. gada 17. novembra saistošajos noteikumos Nr. 2021/19 "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā Aizkraukles novadā"

Vēl šajā numurā

12.12.2025., Nr. 240

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome

Veids: lēmums

Numurs: 695/1-2

Pieņemts: 11.12.2025.

OP numurs: 2025/240.56

2025/240.56
RĪKI

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 2 Visi

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 695/1-2

Rīgā 2025. gada 11. decembrī

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru un контрактмо.рф

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans –, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 8. novembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/226/6-4, 2025. gada 8. decembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/248/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2025. gada 2. decembrī Padome ir saņēmusi 2025. gada 2. decembra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru, un контрактмо.рф pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru, un контрактмо.рф kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Krievijas karam Ukrainā un tur karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas okupēto un anektēto Ukrainas piederība Krievija, kā arī veidota piederības sajūta un pozitīva kopējā attieksme pret Krieviju. VDD ieskatā tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 8. novembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/226/6-4, 2025. gada 8. decembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/248/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 2. decembra vēstulē Nr. 21/2025/8814-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Visos pārbaudīto tīmekļvietņu izvietotajos rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs attaisnojums Krievijas karam pret Ukrainu. Dažos pārbaudīto tīmekļvietņu rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu). Tāpat atsevišķos rakstos tiek sniegta informācija par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas subjektu varas iestādes un iedzīvotāji, kā arī tiek sniegta informācija par "humānās" palīdzības sniegšanu Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3.1] Tīmekļvietnē digital.kursk.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tīmekļvietne digital.kursk.ru – ir Krievijas Federācija Kurskas apgabala Digitālās attīstības un sakaru ministrijas (krievu: Министерство цифрового развития и связи Курской области) oficiālā tīmekļvietne. Pārbaudāmajā tīmekļvietnē Krievijas karš pret Ukrainu tiek dēvēts arī par Speciālo militāro operāciju (krievu: Специальная военная операция), saīsinājumā (latviešu: SMO; krievu: СВО; turpmāk arī – SMO);

[3.1.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kurskas iedzīvotāji pa pastu bez maksas nosūtīja vairāk nekā 800 sūtījumu SMO dalībniekiem" (krievu: "Куряне бесплатно отправили по почте более 800 посылок для участников СВО"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Kopš 2025. gada sākuma Krievijas pasts bez maksas ir piegādājis vairāk nekā 800 Kurskas iedzīvotāju sūtījumus militārpersonām, kas piedalās speciālajā militārajā operācijā, un kopumā vairāk nekā 4500 sūtījumus kopš kampaņas sākuma 2023. gada maijā. […]" Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, un vienlaikus tiek sniegta informācija par atvieglojumiem palīdzības sniegšanai Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.1.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO veterāni no Kurskas apgabala un viņu ģimenes locekļi var uzzināt par atbalsta pasākumiem "Gosuslugi" (latviešu: "Valsts pakalpojumi") tīmekļvietnē" (krievu: "Ветераны СВО из Курской области и члены их семей могут узнать о мерах поддержки на "Госуслугах""). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Kurskas iedzīvotāji var iepazīties ar pieejamajiem sociālā atbalsta pasākumiem speciālās militārās operācijas veterāniem un viņu ģimenēm "Gosuslugi" tīmekļvietnes sadaļā "Atbalsta pasākumi tēvzemes aizstāvjiem". Šis pakalpojums tika izstrādāts Krievijas prezidenta Vladimira Putina uzsāktā nacionālā projekta "Digitālā ekonomika" ietvaros. Jaunā sadaļa ir paredzēta, lai sniegtu personisku palīdzību no militārā dienesta atvaļinātiem veterāniem un kaujas operāciju invalīdiem Speciālās militārās operācijas (SMO) dalībniekiem, bojāgājušo ģimenēm un Donbasa aizstāvjiem. […]" Tādējādi rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkaravīru, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, kā arī viņu ģimenēm;

[3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kurskas kooperācijas institūtā absolventiem tika piešķirti diplomi" (krievu: "В Курском институте кооперации вручили дипломы выпускникам"). Rakstā tostarp tiek sniegta informācija, ka "[…] Kopš SMO sākuma Kurskas kooperatori kopā ar Kurskas kooperācijas institūtu ir snieguši mūsu karavīriem palīdzību par summu 4,5 miljonu rubļu: viņi ir iegādājušies medikamentus, formas tērpus, termovizorus, binokļus, dronu detektorus, visurgājēju riepas, guļammaisus un citas lietas." Auditorijai tiek sniegta informācija, ka Kurskas kooperatori kopā ar Kurskas kooperācijas institūtu ir snieguši Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, apjomīgu materiālo atbalstu. Tādējādi tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par līgumkaravīru Krievijas karā pret Ukrainu un tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.

[3.2] Tīmekļvietnē volsklife.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tīmekļvietne volsklife.ru – pozicionējas kā Krievijas Federācijas Saratovas apgabala Voļskas pilsētas moderns informācijas centrs "Voļskas dzīve", kas sniedz augstas kvalitātes ikdienas informāciju par nozīmīgiem notikumiem rajona, reģionālā un federālā līmenī;

[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Mūsu dēli vienkārši pilda savu karavīra pienākumu!" (krievu: "Наши сыновья просто выполняют свой воинский долг!"). Rakstā, tostarp, tiek sniegta informācija, ka kaujinieka Ivana Prokudina māte pilnībā atbalsta sava dēla un citu Krievijas kaujinieku piedalīšanos Krievijas karā pret Ukrainu "[…] "Pēc dēla stāstu uzklausīšanas mani vienmēr pārsteidz, cik labi koordinēta un saskaņota ir viņu komanda, cik katrs uzdevums tiek paveikts laikā, vienlaikus samazinot visus iespējamos riskus un kļūdas," saka Natālija Genadjevna. "Komanda darbojas kā vienots organisms." Un katrs no viņiem nav tikai karavīrs, bet gan cilvēks ar sapņiem, cerībām un vēlmi pēc mierīgas dzīves, kas noteikti pienāks. Šī gada jūnijā Ivanam tika piešķirta pirmās šķiras medaļa "Par militāro varonību". Un šodien mūsu dēli vienkārši pilda savu militāro pienākumu!" Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Izsaukuma signāls "Volga": "Likums un kārtība, apsardze, pārmeklēšana, triecienuzbrukumi, gūstekņi – tas viss ir militārās policijas darbs."" (krievu: "Позывной "Волга": "Правопорядок, охрана, зачистка, штурм, пленные – все это работа военной полиции""). Rakstā publicēta intervija ar Krievijas armijas kaujinieku Aleksandru ar izsaukuma signālu "Volga", kurā tostarp tiek sniegta informācija par to, ka: "[…] Kad mūs nosūtīja uz Ukrainu, mēs uzreiz sapratām, ka būs karadarbība. Lai gan mums teica, ka dodamies uz mācībām, mēs devāmies uzreiz ar ieročiem, munīciju un visu pārējo. Tāpēc visi bija sagatavojušies. Mēs visi cīnījāmies par savu valsti. Mēs iebraucām caur Tetkino un noturējām Veļika Dorogas ciematu Čerņihivas frontē, kur tika piegādāta humānā palīdzība. […]" Līdz ar to izvietotajā rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs;

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jūlija Kuļikova: "Karš nav uguņošana, tas vienkārši ir smags darbs"" (krievu: "Юлия Куликова: "Война совсем не фейерверк, а просто трудная работа""). Rakstā publicēta intervija ar Krievijas armijas kaujinieku Aleksandru ar izsaukuma signālu "Volga", kurā tostarp tiek sniegta informācija par to, ka: "Tūkstošiem sieviešu no visas mūsu valsts pašlaik dienē speciālajā militārajā operācijā. Vispazīstamākās ir sakarnieces un mediķes. Tomēr ir militārās specialitātes, kas joprojām tiek netaisnīgi ignorētas. Par vienu no tām, Voļskas iedzīvotāju Jūliju Kuļikovu, pastāstīja Dienvidu militārā apgabala laikraksts "Dienvidkrievijas kara ziņotājs." Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkaravīru, akcentējot, ka pat Krievijas sievietes brīvprātīgi piedalās Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā.

[3.3] Tīmekļvietnē dialog1918.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tīmekļvietne dialog1918.ru – ir Krievijas Federācijas Volgogradas apgabala Kamišinas pilsētas Autonomās municipālās iestādes Kamišinas pilsētas – pilsētas rajona mediju-holdings" (krievu: Муниципальное автономное учреждение "Медиа-холдинг городского округа – город Камышин");

[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kamišinas uzņēmumi piedāvā darbu SMO veterāniem" (krievu: "Камышинские предприятия предлагают работу ветеранам СВО"), kurā tiek sniegta informācija, ka: "31. oktobrī Kamišinas Nodarbinātības centrs rīkoja mini darba gadatirgu speciālo militāro operāciju dalībniekiem un viņu ģimenēm. […]" Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkaravīru, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns, tajā skaitā darbā iekārtošanās palīdzība, SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm;

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sociālās garantijas speciālās militārās operācijas dalībniekiem - prioritāte" (krievu: "Социальные гарантии для участников специальной военной операции – в приоритете"), (krievu: БАРС - Боевой армейский резерв страны), kurā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "[…]Kā zināms, speciālās militārās operācijas dalībnieki iegūst kara veterāna statusu un var rēķināties ar valsts pabalstiem. Viņiem ir prioritāte darbā pieņemšanā." Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem sociālajiem un finansiālajiem labumiem;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO brīvprātīgie-trieciennieki iegūst veterāna statusu un tiesības saņemt naudas izmaksas" (krievu: "Добровольцы-штурмовики СВО получают статус ветеранов и право на денежные выплаты"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "[…] Ikmēneša naudas maksājumus brīvprātīgajiem-triecienniekiem piešķirs Krievijas Sociālā fonda teritoriālās nodaļas no brīža, kad viņi tiks atzīti par kaujas veterāniem. Tiem, kas vēl nav izmantojuši savas tiesības saņemt maksājumu, tas tiks piešķirts automātiski, bez nepieciešamības pieteikties. Likums jau ir stājies spēkā. […]" Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem sociālajiem un finansiālajiem labumiem.

[3.4] Tīmekļvietnē www.banki.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tīmekļvietne www.banki.ru – ir Krievijas tiešsaistes finanšu pakalpojumu platforma, kas ļauj lietotājiem izvēlēties un pieteikties finanšu produktiem, pamatojoties uz viņu individuālajiem kritērijiem. No simtiem tīmekļvietnē piedāvāto iespēju cilvēki var izvēlēties sev piemērotāko un iesniegt pieteikumu bankai, apdrošināšanas sabiedrībai, finanšu iestādei vai investīciju sabiedrībai tieši no tīmekļa vietnes vai mobilās lietotnes. Partneru vidū ir vairāk nekā 300 bankas, mikrofinansēšanas, apdrošināšanas un investīciju sabiedrības;

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sākot ar 2024. gada 1. decembri, militārpersonām un viņu laulātajiem tiks norakstīti aizdevumi. Kas par to jāzina" (krievu: "С 1 декабря 2024 года военнослужащим и их супругам спишут долги по кредитам. Что об этом нужно знать"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "[…] Saskaņā ar likumu tiek izbeigtas kredītsaistības mobilizētajiem, kā arī obligātajā dienestā dienējošajiem (izņemot militāro skolu kadetus) un citiem pilsoņiem, kuri ir noslēguši līgumu par dienestu Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos speciālās militārās operācijas uzdevumu veikšanai. Turklāt šīs pilsoņu kategorijas laulātajiem var būt tiesības uz nokavētu kredītu norakstīšanu. […]" Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem finansiālajiem labumiem;

[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Likums par mobilizēto brīvdienām: kā saņemt pabalstus un kādi ir ierobežojumi" (krievu: "Закон о кредитных каникулах для мобилизованных: как получить льготу и какие есть ограничения"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Tiksim skaidrībā, kā bankas uzzina par aizņēmēju dalību SMO, un cik ilgs ir piešķirtais labvēlības periods. Valsts dome ir pieņēmusi likumu par kredītu brīvdienām mobilizētajiem. Šī atlaide būs pieejama pilsoņiem, kuri ir noformējuši kredītus pirms iesaukšanas, kā arī viņu apgādībā esošajām personām. Viņi var rēķināties ar savu saistību apturēšanu uz laiku, kas nepārsniedz viņu militārā dienesta ilgumu, vai maksājumu samazināšanu šajā periodā." Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem finansiālajiem labumiem;

[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas Centrālā banka aicina bankas samazināt vai atcelt komisijas maksu SMO dalībnieku norēķinu kontiem" (krievu: "ЦБ призвал банки снизить или отменить комиссии по счетам участников СВО"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka: "Centrālā banka ieteica Krievijas bankām samazināt vai atcelt komisijas maksas par darījumiem militārpersonu, kas piedalās Krievijas īpašajā militārajā operācijā Ukrainā, kontos. Regulators nosūtīja kredītiestādēm atbilstošu vēstuli 20. februārī. […]" Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem finansiālajiem labumiem.

[3.5] Tīmekļvietnē online47.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļvietne online47.ru – ir Krievijas Federācijas Ļeņingradas apgabala jaunumu tiešsaistes tīmekļvietne, kuras dibinātāja ir Akciju sabiedrība "Ļeņingradas apgabala televīzijas kompānija" (krievu: Акционерное общество "Ленинградская областная телекомпания");

[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijā ieviesīs atsevišķu sociālo kontraktu SMO dalībniekiem" (krievu: "В России введут отдельный социальный контракт для участников СВО"), kurā tiek sniegta informācija, ka "Sākot ar 2026. gada 1. janvāri, Krievijā stāsies spēkā jauna veida sociālais kontrakts — demobilizētajiem speciālās militārās operāciju dalībniekiem. Par to paziņoja Krievijas Darba ministrijas preses dienests. […] Saskaņā ar līguma noteikumiem SMO dalībnieki varēs saņemt vienreizēju maksājumu līdz 350 000 rubļu apmērā sava uzņēmuma dibināšanai vai attīstībai. Viņi būs tiesīgi saņemt arī finansiālu palīdzību apmācībai vai profesionālajai pilnveidei. […]" Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem finansiālajiem labumiem;

[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Viborgas rajona iedzīvotāji uz SMO zonu nosūtīja trīs KamAZ kravas automašīnas ar humāno palīdzību" (krievu: "Жители Выборгского района отправили три КамАЗа с гуманитарной помощью в зону СВО"), rakstā tiek sniegta informācija, ka "Kārtējā humānās palīdzības krava no Ļeņingradas apgabala Viborgas rajona tika nosūtīta karavīriem Speciālās militārās operācijas (SMO) zonā. Fondam "Viborgas robeža" sūtījuma savākšanas un iekraušanas organizēšanā palīdzēja reģionālās Likumdošanas sapulces, pilsētas deputātu korpusa, rajona administrācijas pārstāvji, kā arī dažādu organizāciju, uzņēmumu un citu personu pārstāvji, u.c." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Krievijas Ļeņingradas apgabala Viborgas rajona iedzīvotājus, kuri regulāri sūta dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu);

[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Viņš tika ievainots piecas reizes, bet turpināja cīnīties: Krievijas Varonis Valērijs Jeņins izstāstīja par savu ceļu SMO laukā" (krievu: "Получил пять ранений, но продолжал биться: Герой России Валерий Енин рассказал о своем пути на полях СВО"), kurā tiek sniegta informācija: "Speciālo militāro operāciju kaujas laukos dzimst ne tikai jaunas uzvaras, bet arī jauni varoņi. Katru dienu tūkstošiem krievu upurē dzīvību, aizstāvot savas dzimtenes intereses. Viens no tiem, kas tuvina Krievijas uzvaru, ir Ļeņingradas apgabala iedzīvotājs Valērijs Jeņins.". Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu un vienlaikus tiek heroizēti Krievijas bruņotie spēki un to karavīri par dalību Krievijas karā pret Ukrainu.

[3.6] Tīmekļvietnē a-cult.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļvietne a-cult.ru – ir Krievijas Mākslas un kultūras izglītības iestāžu asociācijas (krievu: Ассоциация учебных заведений искусства и культуры) tīmekļvietne;

[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Masu mediji/ VVKI (Viskrievijas Valsts kinematogrāfijas institūts) atklājis filmu nedēļu par SMO varoņiem" (krievu: "СМИ/ ВГИК открыл неделю фильмов о героях СВО). Rakstā tiek sniegta informācija par Krievijas hipersaitēm, kurās ir publicēta informācija par to, ka VVKI ir atklājis filmu nedēļu par SMO varoņiem. Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, informējot auditoriju par iespējām apmeklēt filmu nedēļu, kurā tiek heroizēts un popularizēts Krievijas karš pret Ukrainu;

[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Aicinājums/Mākslas un kultūras izglītības iestāžu asociācija" (krievu: "Обращение/ Ассоциация учебных заведений искусства и культуры"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka Mākslas un kultūras izglītības iestāžu asociācija pilnībā atbalsta DTR (pašpasludinātās Doneckas Tautas republikas) un LTR (pašpasludinātās Luhanskas Tautas republikas) atzīšanu. Tādējādi auditorijai tiek sniegta propaganda, kura attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;

[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts un audiovizuālais materiāls "1. septembrī S. A. Gerasimova vārdā nosauktā Viskrievijas Valsts kinematogrāfijas universitāte (VVKI) svin savu 105. gadadienu" (krievu: "1 сентября Всероссийский государственный университет кинематографии им. С.А. Герасимова (ВГИК) празднует свое 105-летие"). Rakstā tostarp tiek sniegta informācija, ka "[…] VVKI aktīvi piedalās valsts sabiedriskajā dzīvē, veicot humānās palīdzības misijas jaunajos Krievijas Federācijas subjektos un frontē. Universitātes studenti un pedagogi veido filmas par speciālo militāro operāciju. Regulāri notiek patriotiskas izstādes, filmu seansi un koncerti. […]" Tādējādi rakstā auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.

[3.7] Tīmekļvietnē minkultrb.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļvietne minkultrb.ru – ir Krievijas Federācijas Burjatijas Republikas Kultūras ministrijas oficiālā tīmekļvietne;

[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Veltīts militārās operācijas Ukrainā dalībniekiem" (krievu: "Посвящается участникам военной операции на Украине"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Burjatijas komponists, Krievijas Federācijas un Burjatijas Republikas Goda kultūras darbinieks Pāvels Tolmačevs karavīriem, kuri piedalījās speciālajā militārajā operācijā Ukrainā veltīja dziesmu "Virsnieka gods". Dziesmas vārdus sarakstīja Maskavas dzejniece Luīza Zeļeņina, bet Burjatijas Republikas tautas māksliniece Olga Žigmitova dziesmu ierakstīja ievērojamā skaņu inženiera un aranžētāja Nikolaja Silina studijā." Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam;

[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Viņu drosmi slavē visa Krievija": patriotiska tikšanās ar studentiem bibliotēkā" (krievu: ""Их смелость восхваляет вся Россия": патриотическая встреча со студентами в библиотеке"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Republikāniskajā bērnu un jauniešu bibliotēkā notika studentu un speciālās militārās operācijas veterānu tikšanās. 2025. gads Krievijā ir pasludināts par Lielā Tēvijas kara uzvaras 80. gadadienas gadu un par Tēvzemes aizstāvju gadu. Tas ir veltījums visu to varonībai, kas vēstures gaitā cīnījušies par Dzimteni, tostarp mūsdienu varoņiem — speciālās militārās operācijas dalībniekiem. […]" Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam;

[3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ulan-Udē notiks pirmais radošais festivāls speciālās militārās operācijas dalībniekiem, viņu ģimenes locekļiem un brīvprātīgajiem" (krievu: "В Улан-Удэ пройдёт первый творческий фестиваль для участников специальной военной операции, членов их семей и волонтеров"). "Burjatijas galvaspilsētā notiks pirmais radošais festivāls speciālās militārās operācijas dalībniekiem, viņu ģimenēm un brīvprātīgajiem. Dzimtenes aizstāvji un viņu tuvinieki varēs demonstrēt savus talantus literatūrā un mūzikā, kā arī dalīties idejās priekš izrādēm un filmām. […]" Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam.

[3.8] Tīmekļvietnē vos-mo.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.8.1] Tīmekļvietne vos-mo.ru – ir Krievijas Maskavas apgabala Voskresenskas pilsētas rajona oficiālā tīmekļvietne (krievu: Официальный сайт городского округа Воскресенск Московской области);

[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Voskresenska atbalsta SMO dalībniekus" (krievu: "Воскресенск поддерживает участников СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Speciālā militārā operācija turpinās, tāpēc ir svarīgi sniegt atbalstu jauno reģionu karavīriem un iedzīvotājiem. Mūsu rajonā darbojas brīvprātīgo savākšanas punkti humānās palīdzības pieņemšanai." Rakstā tiek izplatīts tiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Voskresenskas brīvprātīgo organizētās sadzīves mantu piegādes Krievijas bruņotajiem spēkiem, kas tiks izmantotas Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Voskresenskā darbojas Atbalsta centrs SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm" (krievu: "В Воскресенске работает Центр поддержки участников СВО и их семей"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka "Voskresenskas pilsētas rajonā atrodas SMO dalībnieku un viņu ģimeņu atbalsta centrs, kas atrodas Oktjabrskajas ielā 16, Voskresenskā.[…]" Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns Krievijas bruņoto spēku līgumkareivju ģimenēm;

[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kustības "Piemaskavas brīvprātīgie" aktīvisti no Voskresenskas rajona katru gadu nosūta uz SMO zonu 1,5 tonnas humānās palīdzības" (krievu: "Активисты движения "Волонтеры Подмосковья" г.о. Воскресенск ежегодно отправляют 1,5 тонны гуманитарного груза в зону СВО"). Rakstā, kurš papildināts ar audiovizuālu materiālu, auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka: "Šodien, 29. oktobrī, reģionālā kustība "Piemaskavas brīvprātīgie" svinēja savu piekto gadadienu. Voskresenskas pilsētas rajonā platformā "Piemaskavas brīvprātīgie" ir reģistrējušies 986 cilvēki. Viens no tās galvenajiem mērķiem ir atbalstīt speciālās militārās operācijas dalībniekus. […]" Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt humanitāro palīdzību Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Tāpat rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.

[3.9] Tīmekļvietnē твстудияфакт.рф cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.9.1] Tīmekļvietne твстудияфакт.рф – ir Krievijas Jamalas Ņencu autonomā apvidus Tazovskas rajona televīzijas kanāla "Studija Fakt" (krievu: Телеканал "Студия Факт" Тазовского района Ямало-Ненецкого Автономного округа) tīmekļvietne. Tīmekļvietnē ir izveidota atsevišķa sadaļa par Krievijas karu pret Ukrainu "SMO" (krievu: "СВО").

[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Notika svinīga kolonādes atklāšanas ceremonija speciālās operācijas varoņu piemiņai" (krievu: "Состоялась торжественная церемония открытия колоннады памяти героев спецоперации"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Lai izrādītu godu kaujiniekiem, rajona centra centrālajā laukumā ieradās vairāk nekā 100 ziemeļnieku. Ceremonijā pasniedza arī Drosmes ordeņus, kurus nodeva kritušo tuviniekiem. […]" Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam;

[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Uz Jamalu ir atnācis trešais SMO dalībnieku darbu krājums "Augstākais gods - valkāt krievu mundieri"" (krievu: "Третий сборник произведений участников СВО "Честь наивысшая – носить русский мундир" прибыл на Ямал"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Sergejs Boiko – kaujas operāciju veterāns, speciālās operācijas ar izsaukuma signālu "Skolotājs" dalībnieks, bērnu rakstnieks, bijušais skolotājs un tagad būvniecības eksperts. Viņš ir aktīvs dalībnieks un runātājs varonības stundās un patriotiskajos pasākumos, ko rīko fonda Jamalas filiāle. […]"Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam;

[3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "30 minūtes par valsts attīstības perspektīvām pēc SMO" (krievu: "30 минут о перспективах развития страны после СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Nesen bērnudārza "Oleņonok" (latviešu: "Briedēns") pedagogi apmeklēja Krievijas biedrības "Zinības" patriotisku lekciju "Krievijas nākotne pēc speciālās militārās operācijas: izaicinājumi un iespējas". […]" Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un veic patriotisku aģitāciju Krievijas kara pret Ukrainu atbalstam.

[3.10] Tīmekļvietnē объясняем.рф cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.10.1] Tīmekļvietne объясняем.рф – ir Krievijas Federācijas valdības oficiālā tīmekļvietne, lai informētu iedzīvotājus par neatliekamiem un steidzamiem jautājumiem - aktuālās ziņas no Krievijas, informācija par pasākumiem ekonomikas un iedzīvotāju atbalstam, par militāro dienestu un citi materiāli;

[3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Es dienēju pēc savas vēlēšanās: kā kļūt par brīvprātīgo un piedalīties speciālajā militārajā operācijā" (krievu: "Служу по собственному желанию: как стать добровольцем и принять участие в специальной военной операции"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Šajā tekstā ir sniegtas atbildes uz jautājumiem par to, kas var kļūt par brīvprātīgo, kurš tiek uzskatīts par brīvprātīgo un ko tas atšķiras no brīvprātīgi-mobilizētā, vai var kļūt par mobilizēto, ja neesat saņēmis pavēsti, vai pēc atteikšanās no mobilizācijas tiks ieskaitīts militārajā dienestā, kā doties uz SMO kā brīvprātīgajam, un kam ir iesaukuma atlikšanas tiesības. […]" Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija par militāro dienestu Krievijas bruņotajos spēkos, tostarp arī informācija kā brīvprātīgi doties uz speciālo militāro operāciju – Krievijas karu pret Ukrainu, kas satur tiešu aicinājumu piedalīties Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā;

[3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Atvieglojumi universitātēs un koledžās SMO dalībniekiem un viņu bērniem" (krievu: "Льготы в вузах и колледжах для участников СВО и их детей"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "SMO dalībnieki un viņu ģimenes locekļi var iestāties universitātēs, koledžās un tehnikumos saskaņā ar atsevišķu kvotu. Tas attiecas gan uz augstākās izglītības programmām, gan pārkvalifikācijas un tālākizglītības programmām. Saskaņā ar šo kvotu SMO dalībnieki un viņu ģimenes locekļi var bez maksas studēt arī universitāšu sagatavošanas nodaļās. […]" Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot to, ka tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā un viņu bērniem, ir pieejami atvieglojumi augstākās un profesionālās izglītības iegūšanai un kvalifikācijas paaugstināšanai Krievijas Federācijas augstākās un profesionālās izglītības mācību iestādēs;

[3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Militārpersonu – SMO dalībnieku ģimenes varēs turpināt izmantot dienesta mājokļus" (krievu: "Семьи военных — участников СВО могут продолжать пользоваться служебным жильем"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Krievijas prezidents Vladimirs Putins parakstīja likumu, kas piešķir militārpersonu ģimenēm, kuras piedalās speciālajā militārajā operācijā (SMO), tiesības turpināt izmantot dienesta mājokļus iepriekšējā dienesta vietā. Dokuments pirmdien tika publicēts oficiālajā juridiskās informācijas portālā. […]" Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir pieejams valsts dzīvokļu jautājumā to kaujinieku ģimenēm, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu.

[3.11] Tīmekļvietne contract89.ru ir speciāli izveidota platforma līgumkaravīru rekrutēšanai Jamalas Ņencu autonomajā apgabalā to dalībai Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietnē Krievijas pilsoņi un ārvalstnieki, kuri likumīgi uzturas Krievijas Federācijas teritorijā, tiek aicināti aizpildīt tiešsaistes pieteikumu dienestam Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos un sniedz iespēju iepazīties ar iegūstamajiem finansiālajiem un sociālajiem labumiem pēc brīvprātīgas iestāšanās Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos uz līguma pamata. Informācija tīmekļvietnē ir pieejama krievu, azerbaidžāņu, kirgīzu, tadžiku un uzbeku valodās. Ņemot vērā minēto, tīmekļvietnē tiek attaisnota Ukrainas teritoriālās integritātes graušana, un tiek izplatīts tiešs aicinājums tīmekļvietnes auditorijai kļūt par Krievijas Federācijas bruņoto spēku līgumkaravīru, dalībai Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas Federācijas bruņoto spēku sastāvā.

[3.12] Tīmekļvietne контрактмо.рф ir speciāli izveidota platforma līgumkaravīru rekrutēšanai Maskavas apgabalā to dalībai Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietnē Krievijas pilsoņi tiek aicināti aizpildīt tiešsaistes pieteikumu dienestam Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karavīru apmācībās Maskavas apgabala sagatavošanas centrā "Vitjaz" (krievu: "Витязь"), un sniedz iespēju iepazīties ar iegūstamajiem finansiālajiem un sociālajiem labumiem pēc brīvprātīgas iestāšanās Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos uz līguma pamata. Informācija tīmekļvietnē ir pieejama krievu valodā. Ņemot vērā minēto, tīmekļvietnē tiek attaisnota Ukrainas teritoriālās integritātes graušana, un tiek izplatīts tiešs aicinājums tīmekļvietnes auditorijai kļūt par Krievijas Federācijas bruņoto spēku līgumkaravīru, dalībai Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas Federācijas bruņoto spēku sastāvā.

[4] Minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) – faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, netieši aicinot tajā skaitā Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkaravīriem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padomes 2025. gada 11. decembra sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minētajās tīmekļvietnēs izvietoto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju" un "speciālo militāro operāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts un sabiedrības drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgumu – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi – taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru un контрактмо.рф tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru, un контрактмо.рф, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu digital.kursk.ru, volsklife.ru, dialog1918.ru, www.banki.ru, online47.ru, a-cult.ru, minkultrb.ru, vos-mo.ru, твстудияфакт.рф, объясняем.рф, contract89.ru, un контрактмо.рф dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!