• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2025. gada 2. decembra noteikumi Nr. 719 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.3. prioritātes "Militārās mobilitātes stiprināšana – dzelzceļš un ostas" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 4.12.2025., Nr. 234 https://www.vestnesis.lv/op/2025/234.8

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr. 720

Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"

Vēl šajā numurā

04.12.2025., Nr. 234

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 719

Pieņemts: 02.12.2025.

OP numurs: 2025/234.8

2025/234.8
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 9 Pēdējās nedēļas laikā 14 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 719

Rīgā 2025. gada 2. decembrī (prot. Nr. 50 33. §)

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.3. prioritātes "Militārās mobilitātes stiprināšana – dzelzceļš un ostas" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 13. punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.3. prioritātes "Militārās mobilitātes stiprināšana – dzelzceļš un ostas" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākumu "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi un mērķa grupu;

1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tai skaitā komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.

2. Pasākuma mērķis ir attīstīt divējāda lietojuma ostu publisko infrastruktūru, nodrošinot tās efektīvu, drošu un ilgtspējīgu izmantošanu gan civiliem, gan militāriem mērķiem.

3. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams iznākuma rādītājs – ostu skaits, kurās veiktas investīcijas divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstībā, – atbalstu saņēmušas divas ostas.

4. Pasākuma mērķa grupa ir ostu infrastruktūras lietotāji.

5. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

6. Kohēzijas fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir līdz 85 procentiem no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.

7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.

8. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

9. Projektu iesniedzēji ir Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projektu iesniedzēji ir finansējuma saņēmēji.

10. Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 16. punktam pasākuma ietvaros projektu iesniegumu atlases procedūrā tiek piemēroti tikai vienotie kritēriji un vienotie izvēles kritēriji.

II. Pasākumam pieejamais finansējums

11. Pasākuma kopējais plānotais finansējums ir 25 088 344 euro, tai skaitā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums – 21 325 092 euro un privātais finansējums – ne mazāks kā 3 763 252 euro.

12. Pasākuma ietvaros paredzēts īstenot divus projektus, nodrošinot tiem vienlīdzīgu pieejamā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma sadalījumu. Viens finansējuma saņēmējs īsteno vienu projektu.

III. Atbalstāmās darbības un izmaksas

13. Pasākuma īstenošanā  atbalstāmas ir šādas darbības, kas vērstas uz Komisijas 2021. gada 10. augusta Īstenošanas regulā (ES) 2021/1328, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1153 precizē infrastruktūras prasības, kas piemērojamas konkrētām divējāda lietojuma infrastruktūras darbību kategorijām, noteikto prasību īstenošanu, vienlaikus izpildot nosacījumu, ka ieguldījumi atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014, 2. pantā noteiktajai divējāda lietojuma infrastruktūras definīcijai un Eiropas Parlamenta un Padomes 2025. gada 18. septembra Regulas (ES) 2025/1914, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisku problēmu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā, 1. pantā minētajiem nosacījumiem par noturīgas aizsardzības infrastruktūras attīstību:

13.1. piestātņu atjaunošana vai pārbūve, pielāgojot divējāda lietojuma izmantošanas prasībām vai pagarinot ilgmūžību jau esošai divējāda lietojuma piestātņu infrastruktūrai;

13.2. tiltu konstrukciju atjaunošana, tiltu vadības sistēmu atjaunošana un modernizācija, nodrošinot tiltu funkcionalitāti atbilstoši divējāda lietojuma vajadzībām;

13.3. pasākumi kuģošanas drošības uzlabošanai, nodrošinot ostu nepārtrauktu darbību un infrastruktūras efektīvu izmantošanu divējāda lietojuma vajadzībām.

14. Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa sasniegšanu.

15. Atbalsts šo noteikumu 13.2. un 13.3. apakšpunktā norādīto darbību īstenošanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu.

16. Atbalsts šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr.  651/2014), 56.b pantu.

17. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai:

17.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes un tehniski ekonomiskās priekšizpētes un  pamatojuma izstrādes izmaksas;

17.2. būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojuma izmaksas, autoruzraudzības izmaksas un attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;

17.3. būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu, izpētes, slēdzienu un ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei;

17.4.  krasta elektroapgādes punkta un ostas iekārtu elektroapgādes izveidošanas izmaksas, tai skaitā:

17.4.1. elektroapgādes iekārtu iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;

17.4.2. elektrotīkla pieslēguma izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšana, lai nodrošinātu elektroapgādes iekārtu darbību;

17.4.3. elektroapgādes iekārtu darbībai nepieciešamās programmatūras iegādes un uzstādīšanas izmaksas, ja attiecināms;

17.4.4. elektroapgādes infrastruktūras drošības sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;

17.5. piestātņu atjaunošanas vai pārbūves izmaksas, tai skaitā:

17.5.1. piestātņu konstrukciju atjaunošanas izmaksas, jaunu konstrukciju izbūves un esošo pārbūves izmaksas;

17.5.2. jauna piestātņu aprīkojuma un inženiertīklu izbūves izmaksas;

17.5.3. lokālo notekūdeņu, ostas naftas un citu atkritumu, tai skaitā izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu atlikumu, pieņemšanas iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, lai nodrošinātu vides prasību ievērošanu;

17.6. autotransporta tiltu atjaunošanas izmaksas, tai skaitā:

17.6.1. konstrukciju atjaunošanas izmaksas;

17.6.2. inženiertīklu atjaunošanas izmaksas;

17.6.3. vadības iekārtu un sistēmu atjaunošanas un nomaiņas izmaksas;

17.7. drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanas izmaksas, tai skaitā:

17.7.1. bezpilota un pilotējamu virsūdens un zemūdens objektu detekcijas un monitorēšanas iekārtu sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;

17.7.2. ostas drošības un dienestu centra izveides izmaksas:

17.7.2.1. degradēto ēku un būvju nojaukšanas izmaksas;

17.7.2.2. drošības centra un dienestu ēkas un saistītās infrastruktūras  būvniecības izmaksas;

17.7.2.3. infrastruktūras izveides izmaksas (piemēram, elektroenerģijas padeves un datu pārvades infrastruktūra);

17.7.2.4. telpu atjaunošanas, pārbūves vai būvniecības izmaksas;

17.7.3. navigācijas zīmju un aprīkojuma (piemēram, stacionārās, peldošās navigācijas zīmes un aprīkojums) iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;

17.8. izmaksas vides aizsardzības prasību nodrošināšanai;

17.9. ar obligāto ugunsdrošības un citu drošības prasību ievērošanu saistītās izmaksas;

17.10. izmaksas komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai.

18. Šo noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.

19. Neparedzētie izdevumi nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.

20. Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Būvdarbu līgumu slēdz un ar ieguldījumiem saistītus būvdarbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot aktivitātes, kas netiek  klasificētas kā komercdarbības atbalsts, kā arī šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2025. gada 29. maija.

21. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas vai pārsniedz katram projekta iesniedzējam pieejamo attiecināmo izmaksu apjomu, ir finansējamas par finansējuma saņēmēja līdzekļiem. Izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, ja nav iespējams piemērot šo noteikumu 41. punktā paredzēto atbalstu, kas noteikts Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831), tai skaitā projekta īstenošanas laikā.

22. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.

23. Projekta īstenošanas gaitā radušos sadārdzinājumu finansējuma saņēmējs finansē no saviem līdzekļiem. Izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansē no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.

24. Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, piemērojot de minimis atbalsta nosacījumus, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanas nodrošināšanai un ir uzsāktas ne agrāk par šo noteikumu 20. punktā noteikto termiņu.

IV. Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam

25. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā minētajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Iesniegumam pievieno:

25.1. projekta veikto izmaksu un ieguvumu analīzi. Projekta iesniedzējs, veicot izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), ņem vērā, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli;

25.2. apliecinājumu, ka uz finansējuma saņēmēju neattiecas šo noteikumu 26. punktā minētais izslēgšanas kritērijs (ja attiecināms), kā arī apliecina projekta atbilstību šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem;

25.3. de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai vai norāda sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru komercdarbības atbalsta gadījumā.

26. Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz atbalstu atbilstoši regulas Nr. 651/2014 56.b pantam, ja tas atbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam un uz to attiecas vismaz viens no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajiem kritērijiem, ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs tiek vērtēts uzņēmumu grupas līmenī.

27. Valsts komercdarbības atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktu, izvērtējot projekta iesniedzēju uzņēmumu grupas līmenī.

V. Komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi

28. Piemērojot regulas Nr. 651/2014  56.b pantu šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, komercdarbības atbalsta intensitāte atbilst regulas Nr. 651/2014  2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai, regulas Nr. 651/2014 56.b panta 4. punktā minētajiem nosacījumiem un regulas Nr. 651/2014 56.b panta 5. punkta "b" sadaļā minētajam attiecināmo izmaksu ierobežojumam – atbalsta intensitāte attiecībā uz katru ieguldījumu nepārsniedz 80 % no attiecināmām izmaksām.

29. Ostas infrastruktūra šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai atbilst ostu infrastruktūras definīcijai saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 2. panta 157. punktu.

30. Atbalsts šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai atbilst atbalsta pārredzamības nosacījumiem saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 5. panta 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu.

31. Atbalsts šo  noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības īstenošanai tiek sniegts, ievērojot regulas Nr. 651/2014 56.b panta 3. un 7. punktu. 

32. Saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirto atbalstu drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, finansējuma saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.

33. Darbus šo noteikumu 13.1. apakšpunktā norādītās darbības veikšanai var uzsākt pēc šo noteikumu 25. punktā minētā projekta iesnieguma iesniegšanas atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. pantam, ņemot vērā, ka regulas Nr. 651/2014 izpratnē par darbu sākumu ir uzskatāmas darbības, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētajiem nosacījumiem (ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, projekts ir noraidāms).

34. Ja atbalstu sniedz saskaņā ar regulu Nr.651/2014, par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad pieņemts atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi. Piemērojot de minimis atbalsta nosacījumus saskaņā ar regulu 2023/2831, par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad sadarbības iestāde ir pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam.

35. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka šo noteikumu 13.1. apakšpunktā īstenotās darbības rezultātā radītā ostas infrastruktūra saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 56.b panta 8. punktu ieinteresētajiem lietotājiem pieejama vienlīdzīgā un nediskriminējošā veidā atbilstoši tirgus nosacījumiem.

36. Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 651/2014 vai regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējs atmaksā projekta ietvaros nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

37. Atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem šo noteikumu ietvaros piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteiktos termiņus.

38. Sadarbības iestāde nodrošina regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus.

39. Informācijas pieejamība atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam tiek nodrošināta šādā veidā:

39.1. sadarbības iestāde nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar atbalsta shēmu ir piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts; 

39.2. finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas.

40. De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktajam darbības termiņam.

41. De minimis atbalstu šo noteikumu 24. punktā minētajos gadījumos piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:

41.1. de minimis atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem;

41.2. piešķirot de minimis atbalstu, atbalsta sniedzējs pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktam;

41.3. de minimis atbalsta piešķiršanu un uzskaiti nodrošina atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" .

42. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.

43. Atbalsta sniedzējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.

VI. Projekta īstenošanas nosacījumi

44. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

45. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

45.1. izstrādā nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesību, tai skaitā identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, ja interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta;

45.2. nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām un to, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem. Ja ir sasaiste ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultā finansējuma risks, kā arī atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam (ja attiecināms) ievēro atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumus;

45.3. nodrošina, ka infrastruktūras objekts, kurā plānots veikt ieguldījumus, ir finansējuma saņēmēja īpašumā, ilgtermiņa nomā, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā vai turējumā un finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā; 

45.4. nodrošina, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas, ievērojot principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu":

45.4.1. divējāda lietojuma ostas publiskās infrastruktūras attīstība neizraisa tūlītēju vai nākotnē iespējamu negatīvu klimata ietekmi uz projektu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, tai skaitā infrastruktūru, kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņām;

45.4.2. jau projektēšanas stadijā tiek ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un tiek noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski;

45.4.3. projekta īstenošanas laikā tiek nodrošināts, ka netiek radīta būtiska negatīva ietekme uz ūdens resursiem, aprites ekonomikas principu ievērošanu, vides piesārņojuma novēršanu, kā arī bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu saglabāšanu un atjaunošanu;

45.5. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana";

45.6. nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību uzturēšanu, laikus plānojot uzturēšanas un periodiskus atjaunošanas darbus un finansējumu šiem darbiem turpmākos piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;

45.7. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija  Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;

45.8. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Rekomendējams ir zaļais publiskais iepirkums (vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos), sociāli atbildīgs iepirkums un inovatīvs iepirkums.

45.9. nodrošina, ka grāmatvedības uzskaitē ir skaidri nodalītas izmaksas darbībām, kuras netiek uzskatītas par komercdarbības atbalstu, no izmaksām, kas saistītas ar saimniecisko darbību.

46. Sadarbības iestāde pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.

47. Sadarbības iestāde veic projekta ieguldījumu uzraudzību visā ieguldījumu amortizācijas periodā.

Ministru prezidente E. Siliņa

Satiksmes ministrs A. Švinka

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!