
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 112
Rīgā 2025. gada 27. novembrī (prot. Nr. 45, 4. p.)
Par akciju sabiedrības "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifiem
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) saņēma akciju sabiedrības "Gaso", reģistrācijas numurs: 40203108921, juridiskā adrese: Vagonu iela 20, Rīga, LV-1009 (turpmāk – AS "Gaso"), 2025. gada 4. aprīļa iesniegumu Nr. 4-7-3/2119, ar kuru AS "Gaso" iesniedza dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu projektu 2026.–2028. gada regulatīvajam periodam. Papildus Regulators saņēma AS "Gaso" 2025. gada 9. maija iesniegumu Nr. 4-7-3/2659, 2025. gada 23. maija iesniegumu Nr. 4-7-3/2896, 2025. gada 20. jūnija iesniegumu Nr. 4-7-3/3647, 2025. gada 10. jūlija iesniegumu Nr. 4-7-3/3958, 2025. gada 5. augusta iesniegumu Nr. 4-7-3/4355, 2025. gada 11. augusta iesniegumu Nr. 4-7-3/4486, 2025. gada 21. augusta iesniegumu Nr. 4-7-3/4486, 2025. gada 1. septembra iesniegumu Nr. 4-7-3/4864, 2025. gada 19. septembra iesniegumu Nr. 4-7-3/5180, 2025. gada 10. oktobra iesniegumu Nr. 4-7-3/5588, 2025. gada 30. oktobra iesniegumu Nr. 4-7-3/5994, 2025. gada 7. novembra iesniegumu Nr. 4-7-3/6140, 2025. gada 11. novembra iesniegumu Nr. 4-7-3/6252 un 2025. gada 21. novembra iesniegumu Nr. 4-7-3/6407, ar kuriem AS "Gaso" iesniedza nepieciešamo papildu informāciju un tarifu projekta pārrēķinu (turpmāk visi iesniegumi kopā – Tarifu projekts).
Regulators konstatē
1. Ar Regulatora 2021. gada 30. aprīļa lēmumu Nr. 26 "Par akciju sabiedrības "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem" Regulators noteica regulatīvo periodu no 2021. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. decembrim, kā arī piešķīra AS "Gaso" atļauju katram tarifu periodam pašai noteikt dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus un, ja nepieciešams, veikt plānoto ieņēmumu korekciju. Īstenojot piešķirtās tiesības, AS "Gaso" 2023. gada 29. novembrī oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" (231. nr.) publicēja paziņojumu par jauniem dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifiem. Regulatora padomes 2023. gada 19. decembra sēdē Regulators nolēma atzīt AS "Gaso" noteiktos diferencētos dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifus un to pamatojuma atbilstību Regulatora 2022. gada 29. augusta lēmumam Nr. 1/19 "Dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika" (turpmāk – Metodika), līdz ar to minētie tarifi stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī.
2. AS "Gaso" Tarifu projekts ir aprēķināts un iesniegts saskaņā ar Metodiku un Regulatora 2022. gada 29. augusta lēmumu Nr. 1/12 "Kapitāla izmaksu uzskaites un aprēķināšanas kārtība" (turpmāk – Kapitāla izmaksu metodika) un atbilst likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" (turpmāk – Likums) 19. panta pirmajai daļai un 20. pantam.
3. AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi jāpārskata saistībā ar to, ka 2025. gada 31. decembrī beidzas spēkā esošais regulatīvais periods, ar inflācijas un darbaspēka izmaksu radīto pieaugumu, kā arī ar būtisku lietotājiem nodoto dabasgāzes apjomu kritumu.
4. AS "Gaso" paziņojumu par tarifu projekta iesniegšanu Regulatorā publicēja 2025. gada 11. aprīlī (Latvijas Vēstnesis, 2025, 72. nr.). Priekšlikumi un ieteikumi par tarifu projektu AS "Gaso" nav saņemti.
5. Regulators 2025. gada 4. septembrī saņēma privātpersonas iesniegumu, kurā izteikts lūgums atlikt AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifa apstiprināšanu un noteikt Metodikā rentabilitātes rādītāja izvērtējumu.
6. Regulators ar 2025. gada 22. aprīļa vēstuli Nr. 3-2.42/1018, 2025. gada 15. maija vēstuli Nr. 2-2.42/1230, 2025. gada 9. jūnija vēstuli Nr. 2-2.42/1399, 2025. gada 27. jūnija vēstuli Nr. 3-2.42/1532, 2025. gada 22. jūlija vēstuli Nr. 2-2.42/1723, 2025. gada 14. augusta vēstuli Nr. 2-2.42/1987, 2025. gada 8. septembra vēstuli Nr. 2-2.42/2196, 2025. gada 26. septembra vēstuli Nr. 2-2.42/2359 un 2025. gada 4. novembra vēstuli Nr. 2-2.42/2719 nosūtīja informācijas pieprasījumu AS "Gaso" par tarifu projekta izvērtēšanai nepieciešamo papildu informāciju un nepieciešamajiem precizējumiem. AS "Gaso" 2025. gada 9. maijā, 2025. gada 23. maijā, 2025. gada 20. jūnijā, 2025. gada 10. jūlijā, 2025. gada 5. augustā, 2025. gada 11. augustā, 2025. gada 21. augustā, 2025. gada 1. septembrī, 2025. gada 19. septembrī, 2025.gada 10. oktobrī, 2025. gada 30. oktobrī, 2025. gada 7. novembrī, 2025. gada 11. novembrī un 2025.gada 21. novembrī iesniedza Regulatorā pieprasīto papildu informāciju un tarifu projekta pārrēķinu.
7. Saskaņā ar Regulatora 2025. gada 12. novembra lēmumu Nr. 102 "Par akciju sabiedrības "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu projekta pārrēķinu" AS "Gaso" līdz 2025. gada 21. novembrim bija jāprecizē regulatīvajā rēķinā iekļautais izmaksu efektivitātes apmērs un jāveic tarifu projekta pārrēķins.
8. Likuma 1. pants noteic Likuma un sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas mērķi – nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs. Saskaņā ar Likuma 5. pantu Regulators pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, lai aizstāvētu lietotāju intereses un veicinātu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību saskaņā ar taisnīguma, atklātības, neitralitātes, vienlīdzības un proporcionalitātes principiem.
9. Atbilstoši Likuma 20. panta pirmajai daļai tarifi nosakāmi tādā apmērā, lai lietotāju izdarītie maksājumi segtu ekonomiski pamatotas sabiedrisko pakalpojumu izmaksas un nodrošinātu sabiedrisko pakalpojumu rentabilitāti, ja nozares speciālie normatīvie akti neparedz citus tarifu noteikšanas principus. Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori, piemēram, rentabilitāte, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu un pieprasīt, lai sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs noteiktā termiņā iesniedz aprēķināto tarifu projektu kopā ar tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu.
10. Saskaņā ar Enerģētikas likuma 15. panta 1.1 daļu sistēmas operatori sniedz pārvades, sadales un dabasgāzes uzglabāšanas pakalpojumus par Regulatora noteiktajiem tarifiem vai par tarifiem, ko noteicis attiecīgais pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar Regulatora noteikto tarifu aprēķināšanas metodiku, ja ir saņemta Regulatora atļauja.
11. Saskaņā ar Metodiku:
11.1. lietotājiem nodotais dabasgāzes apjoms ir vienāds ar trīs iepriekšējos kalendārajos gados vidējo gadā lietotājiem uz piederības robežas nodoto dabasgāzes apjomu (Metodikas 2.6. apakšpunkts);
11.2. regulatīvā perioda ilgums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Tarifu perioda ilgums ir viens gads. Iesniedzot tarifu projektu, sistēmas operators iesniedz pamatojumu tarifu aprēķinā izmantotajam regulatīvajam periodam. Regulators var lemt par regulatīvā perioda pagarināšanu (Metodikas 3. punkts);
11.3. ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, uz katru no tarifu periodiem tiek attiecināta vienāda atļauto ieņēmumu daļa. Plānotie ieņēmumi regulatīvajā periodā nemainās, izņemot, ja mainās uz tarifu periodu attiecināmie ieņēmumi šīs metodikas 3.2. nodaļā minētajos gadījumos (Metodikas 4. punkts);
11.4. atļautie ieņēmumi sedz šādas tarifu aprēķinā iekļaujamās izmaksas:
11.4.1. kapitāla izmaksas, kas saskaņā ar Kapitāla izmaksu metodikā noteikto ietver kapitāla atdevi un pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījumu. Kapitāla izmaksas nosaka, ņemot vērā šādus apstākļus:
11.4.1.1. Regulators ar 2025. gada 3. jūlija lēmumu Nr. 49 "Par kapitāla atdeves likmi dabasgāzes pārvades sistēmas, dabasgāzes sadales sistēmas un dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojumu tarifu projektu aprēķināšanai" noteica kapitāla atdeves likmi 5,82% apmērā, ko piemēro, aprēķinot dabasgāzes pārvades sistēmas, dabasgāzes sadales sistēmas un dabasgāzes uzglabāšanas sistēmas pakalpojumu tarifu projektu, kura spēkā stāšanās datums plānots 2026. gadā;
11.4.1.2. Regulējamo aktīvu bāze (turpmāk – RAB) atbilst ilgtermiņa pakalpojumu sniegšanai piesaistītā kapitāla vērtībai (pašu kapitāls un ilgtermiņa kredīti). RAB vērtībā iekļauj dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanai efektīvi izmantojamos pamatlīdzekļus un nemateriālos ieguldījumus (turpmāk – aktīvus) vai to vērtības daļu prognozēto vērtību (Kapitāla izmaksu metodikas 6. punkts);
11.4.1.3. RAB vērtībā neietilpst finanšu ieguldījumi, debitoru parādi, vērtspapīri un līdzdalība kapitālos, naudas līdzekļi, krājumi, pamatlīdzekļu izveidošanas un nepabeigto celtniecības objektu izmaksas, nemateriālo ieguldījumu izveidošanas izmaksas, kā arī aktīvu vērtības daļa, kas finansēta no valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Savienības, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas finanšu palīdzības vai finanšu atbalsta, pamatlīdzekļi vai to vērtības daļa, kas iegūta par maksu (pieslēguma maksu), kura saņemta no lietotāja. RAB neiekļauj par citu pušu līdzekļiem izveidoto aktīvu vai to vērtības daļu pārvērtēšanas rezultātā radušās vērtības izmaiņas. RAB atbilst ilgtermiņa pakalpojumu sniegšanai piesaistītā kapitāla vērtībai (pašu kapitāls un ilgtermiņa kredīti) (Kapitāla izmaksu metodikas 7. punkts);
11.4.1.4. RAB vērtības aprēķinos izmanto aktīvu vai to daļu jaunākā publiski pieejamā gada finanšu pārskata bilances vērtību gada beigās, neņemot vērā pēc 2021. gada 31. decembra veikto aktīvu pārvērtēšanu ietekmi. Ja komersantam pamatotu apstākļu dēļ nav informācijas par aktīvu vērtību 2021. gada 31. decembrī, tam ir pienākums saskaņot ar Regulatoru RAB vērtību tarifu projekta aprēķināšanas procesā (Kapitāla izmaksu metodikas 10. punkts);
11.4.1.5. lai noteiktu RAB vērtību, Regulators var veikt korekcijas attiecībā uz kapitāla izmaksu noteikšanu, ja tas konstatē, ka komersants tarifu aprēķina projektā iekļāvis aktīvus vai to vērtības daļu, kas netiek izmantoti pakalpojumu efektīvai nodrošināšanai (Kapitāla izmaksu metodikas 13. punkts);
11.4.2. dabasgāzes sadales sistēmas nodokļu izmaksas;
11.4.3. dabasgāzes sadales sistēmas ekspluatācijas izmaksas (kas iekļauj dabasgāzes zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas, personāla un sociālās izmaksas, kārtējo īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un veikto ekspluatācijas remontu izmaksas un pārējās saimnieciskās darbības izmaksas):
11.4.3.1. dabasgāzes sadales sistēmas dabasgāzes zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas, reizinot prognozēto vidējo dabasgāzes cenu ar prognozēto zudumu un tehnoloģiskā patēriņa apjoma summu (Metodikas 16. punkts);
11.4.3.2. dabasgāzes sadales sistēmas personāla un sociālās izmaksas aprēķina saskaņā ar Darba likumu un sociālās apdrošināšanas jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Personāla un sociālo izmaksu vērtēšanas principi noteikti regulatora personāla izmaksu aprēķināšanas vadlīnijās (Metodikas 18. punkts);
11.4.3.3. dabasgāzes sadales sistēmas īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas ietver izmaksas kas saistītas ar aktīvu, ko sistēmas operators izmanto pakalpojuma sniegšanā, uzturēšanu darba kārtībā un saglabāšanu. Šajā pozīcijā neuzskaita ar kapitalizētu remontu un jaunu pamatlīdzekļu izveidi saistītās izmaksas un to veikšanai uzturēto krājumu finansēšanas izmaksas (Metodikas 19. punkts);
11.4.3.4. dabasgāzes sadales sistēmas pārējās saimnieciskās darbības izmaksas ietver ar sadales sistēmas operatora darbību saistītās izmaksas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanu, un nav iekļautas citās izmaksu pozīcijās (Metodikas 21. punkts);
11.5. aprēķinot dabasgāzes sadales sistēmas operatora atļautos ieņēmumus, papildus ņem vērā (Metodikas 9. punkts):
11.5.1. ieņēmumu korekciju, kas vienāda ar regulatīvā rēķina atlikumu regulatīvā perioda beigās;
11.5.2. plānoto izmaksu samazinājumu saistībā ar sadales sistēmas operatora darbības efektivitātes uzlabošanu, ko nosaka kā reizinājumu starp efektivitātes koeficientu un izmaksu summu no kapitāla izmaksām un ekspluatācijas izmaksām. Izmaksu efektivitātes koeficients tiek noteikts 50 procentu apmērā no nākamā kalendārā gada, kas seko efektivitātes noteikšanas gadam, prognozētā patēriņa cenu indeksa (inflācijas). Efektivitātes koeficienta vērtība nevar būt mazāka par nulli un lielāka par 1,5 procentiem (Metodikas 10. punkts);
11.6. ieņēmumu korekciju uz nākamā tarifu perioda plānotajiem ieņēmumiem aprēķina šādi (Metodikas 26. punkts):
11.6.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, sadales sistēmas operatoram ir tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un palielināt nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ja regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu aprēķinā iekļautajām vidējām tarifu perioda plānotajām ekspluatācijas izmaksām;
11.6.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, sadales sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un samazināt nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ja regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu perioda plānotajām ekspluatācijas izmaksām;
11.7. dabasgāzes sadales sistēmas operators izveido regulatīvo rēķinu, kurā ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām uzskaita (Metodikas 23. punkts):
11.7.1. starpību starp faktiskajiem (prognozētajiem) un plānotajiem ieņēmumiem tarifu periodā;
11.7.2. starpību starp faktiskajām (prognozētajām) un plānotajām vai paredzamajām (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas plānotās izmaksas) tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas un dabasgāzes zudumu izmaksām, ņemot vērā faktisko dabasgāzes cenu noslēgtajos tarifu perioda mēnešos un aprēķina brīdī prognozēto dabasgāzes cenu pārējiem tarifu perioda mēnešiem;
11.7.3. starpību starp plānoto inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un prognozēto vai paredzamo (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas plānotās izmaksas) inflācijas radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā;
11.7.4. starpību starp plānoto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā un prognozēto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā;
11.7.5. pamatotās faktiskās neparedzētās izmaksas ārējo normatīvo aktu izmaiņu vai ārkārtas situāciju novēršanas dēļ, kas radušās attiecīgā regulatīvā perioda iepriekšējā vai esošajā tarifu periodā un nav atgūstamas citādi;
11.8. dabasgāzes sadales sistēmas operators līdz ar jauna tarifu projekta iesniegšanu iesniedz Regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu. Nosakot regulatīvā rēķina atlikumu, pārvades sistēmas operators ņem vērā Metodikas 28. punkta apakšpunktos noteikto;
11.9. ja dabasgāzes sadales sistēmas operators regulatīvā perioda ietvaros, īstenojot efektivitātes uzlabošanas pasākumus, ir sasniedzis efektivitātes apmēru, kas pārsniedz atbilstoši šīs metodikas 10. punktam aprēķināto izmaksu efektivitāti, iesniedzot regulatoram pamatojumu, sadales sistēmas operatoram ir tiesības samazināt šīs metodikas 28. punkta minētajā kārtībā noteikto regulatīvā rēķina atlikumu par faktisko izmaksu ietaupījumu apmēru, kas pārsniedz noteikto izmaksu efektivitātes līmeni (Metodikas 29. punkts);
11.10. Latvijas Bankas prognozētā inflācija 2026. gadam ir 2,1%, bet 2027. gadam – 2,8%. Ņemot vērā, ka turpmākajiem gadiem Latvijas Banka nesniedz prognozi par paredzamo inflāciju, Tarifu projektā plānots, ka 2028. gadā inflācija saglabāsies 2027. gada līmenī, tātad 2,8%;
11.11. sistēmas operators aprēķina diferencētos tarifus atbilstoši Metodikas 4. nodaļā noteiktajām tarifu aprēķināšanas formulām;
11.12. dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifa mainīgo un fiksēto daļu var diferencēt atkarībā no lietotāju dabasgāzes patēriņa apjoma gadā, gazificēto objektu maksimālā dabasgāzes patēriņa stundā vai atkarībā no citiem pamatotiem diferencēšanas kritērijiem, lai sekmētu efektīvāku sadales sistēmas izmantošanu (Metodikas 36. punkts);
11.13. dabasgāzes sadales sistēmas operators reizē ar tarifu projektu iesniedz tarifu projektā izmantoto diferencēšanas kritēriju ekonomisko pamatojumu (Metodikas 38. punkts);
11.14. kopējie atļautie ieņēmumi no dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu fiksētās daļas nepārsniedz kopējās sadales sistēmas izmaksas (Metodikas 40. punkts);
11.15. dabasgāzes sadales sistēmas operators kopā ar tarifu projektu iesniedz tarifu projektā minēto tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu un minētās izmaksas pamatojošos dokumentus saskaņā ar regulatora noteikumiem par tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu (Metodikas 41. punkts);
11.16. Regulators, izvērtējot tarifu pamatojošās izmaksas, apstiprina vai noraida diferencētos tarifus, vai uzdod sadales sistēmas operatoram veikt diferencēto tarifu pārrēķinu (Metodikas 44. punkts);
11.17. saskaņā ar Enerģētikas likuma 15. panta 1.1 daļu Regulators var sniegt sadales sistēmas operatoram atļauju pašam noteikt pārvades sistēmas pakalpojumu tarifus. Saskaņā ar Metodikas 47. punktu, ja Regulators ir devis atļauju atbilstoši Enerģētikas likuma 15. panta 1.1 daļai, pārvades sistēmas operators pats nosaka diferencētos tarifus saskaņā ar šo metodiku, tostarp:
11.17.1. ne vēlāk kā 30 dienas pirms jauno diferencēto tarifu spēkā stāšanās dienas publicē diferencētos tarifus oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un informē regulatoru par diferencētajiem tarifiem;
11.17.2. vienlaikus iesniedz Regulatoram diferencēto tarifu pamatojumu un informāciju par iepriekšējā perioda faktiskajām izmaksām, jauno diferencēto tarifu prognozētos datus, kā arī salīdzinājuma tabulas, kurās norādītas lietotāju struktūras izmaiņas, un citus dokumentus, kuri pamato jaunu diferencēto tarifu nepieciešamību.
12. AS "Gaso" pilnvarotais pārstāvis Regulatora padomes sēdē atbalstīja sagatavoto lēmuma projektu.
Regulators secina
1. AS "Gaso" aprēķinātais Tarifu projekts atbilst Metodikas prasībām:
1.1. Tarifu projektā ietvertās dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma izmaksas ir ekonomiski pamatotas;
1.2. atļauto ieņēmumu apmērs aprēķināts tādā apmērā, lai plānotie dabasgāzes lietotāju maksājumi segtu AS "Gaso" ekonomiski pamatotas izmaksas un nodrošinātu sabiedriskā pakalpojuma rentabilitāti, kā to paredz Likuma 20. pants.
2. Salīdzinot ar 2021. gada tarifu aprēķinu, Tarifu projekts paredz vidēji 22% izmaksu pieaugumu gadā. Tarifu projekts nodrošinās, ka tīklu uzturēšanas izmaksu segšanā piedalīsies visi dabasgāzes sadales sistēmas lietotāji, tostarp biometāna ražotāji.
3. Tarifu projekts sagatavots, paredzot regulatīvo periodu no 2026. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim. Pirmais tarifu periods ir no 2026. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim, otrais tarifu periods – no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim, trešais tarifu periods – no 2028. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim.
4. Atbilstoši Metodikas 9. punktam tarifu aprēķinā iekļaujamās izmaksas veido kapitāla izmaksas, ekspluatācijas izmaksas un nodokļu izmaksas, kā arī izmaksu efektivitāte un izmaksu korekcija, kas saistīta ar iepriekšējo periodu prognožu novirzēm. AS "Gaso" vidējās regulatīvā perioda dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas ir 66 183 tūkst. euro gadā. Regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi ir 198 549 tūkst. euro, un tie noteikti vienādā apmērā ar dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanai nepieciešamajām izmaksām. Dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas ir ekonomiski pamatotas:
4.1. kapitāla izmaksas ir aprēķinātas, ņemot vērā pamatlīdzekļu bilances vērtību un Regulatora apstiprināto kapitāla atdevi. Iekļautie pamatlīdzekļi ir nepieciešami efektīvai dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma nodrošināšanai;
4.2. ekspluatācijas izmaksas ir aprēķinātas tādā apmērā, lai nodrošinātu nepārtrauktu un drošu dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma sniegšanu;
4.3. nodokļu izmaksas aprēķinātas, ņemot vērā plānoto nekustamā īpašuma nodokli, ko aprēķina saskaņā ar normatīvajiem aktiem tikai no regulējamo aktīvu bāzes sastāvā iekļautajiem aktīviem saskaņā ar Metodikas 12. punktu;
4.4. efektivitātes koeficients noteikts saskaņā ar Metodikas 10. punktu 1,05% apmērā;
4.5. izmaksu un ieņēmumu korekcija par periodu, kuram noteikti spēkā esošie tarifi, nodrošina, ka uz regulatīvā perioda sākumu nav uzkrāts regulatīvā rēķina atlikums.
5. AS "Gaso", prognozējot dabasgāzes sadales ekspluatācijas izmaksas, ir ņēmusi vērā Latvijas Bankas prognozēto inflācijas koeficientu attiecīgajā regulatīvajā periodā iekļautajam gadam.
6. AS "Gaso" atbilstoši Regulatora 2025. gada 12. novembra lēmumam Nr. 102 "Par akciju sabiedrības "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu projekta pārrēķinu" veica tarifu projekta pārrēķinu un iesniedza to Regulatoram 2025. gada 21. novembrī.
7. Ievērojot, ka regulatīvajā periodā var iestāties apstākļi, kuros AS "Gaso" plānotie ieņēmumi neatbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, lai AS "Gaso" būtu tiesiska iespēja savlaicīgi reaģēt, ir pamatoti izdot Regulatora atļauju AS "Gaso" pašai noteikt tarifus, ja iestājušies Metodikas 26. punktā minētie apstākļi, ievērojot šādus nosacījumus:
7.1. lai nodrošinātu, ka AS "Gaso" regulatīvajā periodā gūst atļautos ieņēmumus to noteiktajā apmērā, Metodika paredz koriģēt plānotos ieņēmumus nākamajam tarifu periodam par ieņēmumu korekciju, ko nosaka atbilstoši Metodikas 26. punktam;
7.2. atļaujas termiņš nosakāms līdz stājas spēkā citi saskaņā ar Likuma 19. pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi.
8. Izstrādājot Tarifu projektu, AS "Gaso" pārskatījusi pirmo tarifu fiksēto kategoriju, sadalot to divās fiksētās kategorijās – līdz 4 m3/h un no 4,1 m3/h līdz 6 m3/h, nodrošinot precīzāku attiecināmo izmaksu apmēra sadalīšanu starp mājsaimniecības lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto apkures vajadzībām, un lietotājiem, kas dabasgāzi izmanto ēdiena pagatavošanai. Dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi ietver fiksēto tarifa daļu atbilstoši pieslēguma atļautajai vai pieteiktajai slodzei un mainīgo tarifa daļu atbilstoši piegādātās dabasgāzes apjomam. Tarifu struktūra paredz arī sezonālo tarifu, kas piemērojams tiem lietotājiem, kuri 85% no kopējā gada dabasgāzes patēriņa izmanto laika posmā no maija līdz novembrim.
9. Regulatīvā perioda ilgums – 36 mēneši – ir noteikts, nodrošinot, ka dabasgāzes lietotājiem būs lielāka stabilitāte, mazāks tarifu pieaugums, kā arī tiks nodrošināts, ka efektivitātes iegūtais izmaksu samazinājums ātrāk tiks attiecināts uz dabasgāzes sadales diferencētajiem tarifiem.
10. Atbilstoši Metodikai Tarifu projektā izmantots iepriekšējo trīs gadu vidējais lietotājiem nodotās dabasgāzes apjoms – 8 363 GWh un objektu maksimālās atļautās slodzes apmērs prognozēts 1 993 tūkst. m³/h, kas noteikts, ņemot vērā objektu maksimālo atļauto slodzi 2025. gada 1. janvārī un prognozēto atļautās slodzes samazinājumu regulatīvajā periodā.
11. Attiecībā uz Tarifu projekta izvērtēšanas procesā saņemto privātpersonas viedokli ar lūgumu atlikt AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu apstiprināšanu un noteikt Metodikā rentabilitātes rādītāja izvērtējumu Regulators ņem vērā, ka Likuma 19. panta otrā un septītā daļa noteic termiņu, kādā Regulatoram ir jāizvērtē Tarifu projekts un jāpieņem lēmums. Normatīvie akti neparedz Regulatoram tiesības atlikt tarifu projektu izskatīšanu. Savukārt Metodika ir normatīvais akts, un grozījumu veikšana tajā ir atsevišķs process, kas nav saistīts ar iesniegtā Tarifu projekta izvērtēšanu.
12. Ievērojot visu iepriekš minēto, secināms, ka AS "Gaso" iesniegtā Tarifu projekta apstiprināšana atbilst Likuma 1. pantā ietvertajam mērķim – nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu konkurenci regulējamās nozarēs. Regulators, izvērtējot Tarifu projektu, ir guvis pārliecību par tarifu atbilstību enerģētikas nozari reglamentējošiem normatīvajiem aktiem un Likuma 5. pantā ietvertajiem sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas pamatprincipiem.
Saskaņā ar Regulatora 2022. gada 29. augusta lēmuma Nr. 1/19 "Dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu aprēķināšanas metodika" 44. un 47. punktu, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 1. pantu, 5. pantu, 9. panta pirmās daļas 1. un 3. punktu un otro daļu, 20. pantu un 21. panta piekto daļu, Enerģētikas likuma 15. panta 1.1 daļu un Administratīvā procesa likuma 55. panta 1. punktu un 63. panta pirmās daļas 1. punktu,
padome nolemj:
1. noteikt AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma regulatīvo periodu no 2026. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim;
2. noteikt AS "Gaso" šādus tarifu periodus:
2.1. no 2026. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim;
2.2. no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim;
2.3. no 2028. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim;
3. apstiprināt AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa):
| Tarifs | Tarifs lietotājiem ar sezonālu dabasgāzes patēriņu* | Mērvienība | ||
| Tarifu mainīgā daļa | ||||
| pēc patēriņa grupas (gada patēriņš, kWh) | ||||
| 1. grupa | Līdz 2 635 | 9,1608 | - | EUR/MWh** |
| 2. grupa | No 2 635,1 līdz 263 450 | 9,1595 | 14,0800 | EUR/MWh |
| 3. grupa | No 263 450,1 līdz 1 327 788 | 8,4656 | 14,0800 | EUR/MWh |
| 4. grupa | No 1 327 788,1 līdz 13 277 880 | 5,6845 | 8,3500 | EUR/MWh |
| 5. grupa | No 13 277 880,1 līdz 132 778 800 | 3,6362 | - | EUR/MWh |
| 6. grupa | No 132 778 800,1 līdz 1 353 800 000 | 1,7999 | - | EUR/MWh |
| 7. grupa | Virs 1 353 800 000 | 0,2569 | - | EUR/MWh |
| Tarifu fiksētā daļa | ||||
| pēc atļautās slodzes (m3/h) ***** | ||||
| Līdz 4****** | 72,00 | EUR/gadā*** | ||
| 4,1 ̶ 6 | 108,00 | EUR/gadā | ||
| 6,1-10 | 168,00 | EUR/gadā | ||
| 10,1–16 | 264,00 | EUR/gadā | ||
| 16,1–25 | 396,00 | EUR/gadā | ||
| 25,1–40 | 552,00 | EUR/gadā | ||
| 40,1–65 | 894,00 | EUR/gadā | ||
| Virs 65 | 11,00 | EUR/m3/h/gadā**** | ||
* tarifu var izvēlēties lietotāji, kuru dabasgāzes patēriņš no maija līdz novembrim ir vairāk nekā 85% no objekta gada patēriņa. Šiem lietotājiem netiek piemērota tarifu fiksētā daļa.
** euro par vienu megavatstundu.
*** euro par pieslēgumu gadā.
**** euro par vienu kubikmetru stundā gadā.
***** biometāna ražotāji norēķinās tikai saskaņā ar tarifu fiksēto daļu atbilstoši maksimālajai atļautajai vai pieteiktajai slodzei.
****** fiksētās slodzes grupā līdz 4 m3/h ietilpst lietotāji, kuri dabasgāzi izmanto tikai ēdiena pagatavošanai un/vai ūdens sildīšanai, t.i. lietotājam nav uzstādīts apkures katls.
4. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 3. punktā apstiprinātie dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma diferencētie tarifi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī;
5. piešķirt AS "Gaso" atļauju katram tarifu periodam saskaņā ar Metodikas 47. punktu pašai noteikt dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifus, ja atbilstoši Metodikai jāveic plānoto ieņēmumu korekcija. Šādā gadījumā AS "Gaso" iesniedz Regulatoram aprēķinātos dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma diferencētos tarifus kopā ar aprēķinu pamatojošo informāciju ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā tarifu perioda sākuma;
6. noteikt atļaujas termiņu – līdz stāsies spēkā citi saskaņā ar Likuma 19. pantā noteikto kārtību Regulatora apstiprināti AS "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi;
7. noteikt, ka gadījumā, ja līdz 2028. gada 31. decembrim AS "Gaso" nav noteikti dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifi, kas būs spēkā no 2029. gada 1. janvāra, 2028. gada 31. decembrī spēkā esošos dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifus AS "Gaso" piemēro līdz jaunu dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifu spēkā stāšanās dienai;
8. atcelt no 2026. gada 1. janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2021. gada 30. aprīļa lēmumu Nr. 26 "Par akciju sabiedrības "Gaso" dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifiem" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 86.nr.) un uz minētā lēmuma pamata noteiktos tarifus.
Ja mainās tarifus ietekmējošie faktori vai normatīvais regulējums, kas bija par pamatu šā administratīvā akta pieņemšanai, tostarp kārtība, kādā aprēķina un nosaka dabasgāzes sadales sistēmas pakalpojuma tarifus, Regulators var ierosināt tarifu pārskatīšanu vai atcelt šo lēmumu.
Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola