
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 18/2025
Kuldīgā 2025. gada 28. augustā
Grozījumi Kuldīgas novada domes 25.04.2024. saistošajos noteikumos Nr. 6/2024 "Brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Kuldīgas novadā"
APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes 28.08.2025.
sēdes lēmumu (prot. Nr. 13, p. 27)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 25.04.2024. saistošajos noteikumos Nr. 6/2024 "Brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 20.05.2024. Nr. 96) (turpmāk – saistošie noteikumi) šādus grozījumus:
1.1. Aizstāt saistošo noteikumu 7.1. apakšpunktā skaitli un vārdu "35,00 euro" ar skaitli un vārdu "50,00 euro".
1.2. Papildināt saistošos noteikumus ar 29. punktu šādā redakcijā:
"29. Stājoties spēkā grozījumiem šo saistošo noteikumu 7.1. apakšpunktā, personām, kurām 2025. gadā izmaksāts pabalsts skolas piederumu iegādei līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai, tiek veikts pabalsta pārrēķins, izmaksājot starpību starp izmaksāto un jauno pabalsta apmēru."
2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 18/2025 "Grozījumi
Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. 6/2024 "Brīvprātīgās iniciatīvas
pabalsti Kuldīgas novadā""
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis –
Pārskatīt Kuldīgas novada domes saistošos noteikumus Nr. 6/2024
"Brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Kuldīgas novadā".
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi – Pašlaik noteiktā pabalsta summa skolas piederumu iegādei trūcīgām un maznodrošinātām personām nav pietiekama, lai segtu faktisko nepieciešamību, ņemot vērā būtisku dzīves dārdzības un skolas preču cenu pieaugumu. Esošais atbalsta apmērs vairs neatbilst aktuālajai ekonomiskajai situācijai, tādēļ samazinās pabalsta efektivitāte un mērķtiecīgums. Tas savukārt palielina risku, ka bērni no sociāli mazaizsargātām ģimenēm var netikt pienācīgi sagatavoti skolas gaitām, izjūtot materiālu trūkumu un nevienlīdzīgas iespējas izglītības procesā. Pabalsta palielināšana ir būtiska, lai mazinātu sociālo nevienlīdzību, nodrošinātu bērnu labklājību un uzlabotu izglītības pieejamību, īpaši maznodrošinātās ģimenēs. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums – Šobrīd spēkā ir Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 6/2024 "Brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Kuldīgas novadā", kas nosaka, ka tiesības saņemt pabalstu skolas piederumu iegādei 35,00 euro apmērā vienu reizi kalendāra gadā ir vidējās un vidējās profesionālās izglītības programmas izglītojamajam līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, kura dzīvesvieta deklarēta Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā un kurš atbilst trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība – pastāvošs tiesiskais regulējums. 1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības – alternatīvu nav. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas
fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – saistošo noteikumu
grozījumos paredzēts, ka mainās sniegtais materiālais atbalsts skolas
piederumu iegādei, proti, pašlaik bērni no trūcīgām un maznodrošinātām
ģimenēm, kura dzīvesvieta deklarēta Kuldīgas novada administratīvajā
teritorijā un kuri iegūst vidējās un vidējās profesionālās izglītības
ieguvei, var saņemt pabalstu skolas piederumu iegādei 35,00 euro
vienu reizi kalendāra gadā; grozījumi paredz pabalsta summu palielināt
līdz 50,00 euro kalendāra gadā.
2024. gadā 35,00 euro pabalstu saņēmuši 16 bērni, kuri apgūst vidējās un vidējās profesionālās izglītības programmu, tā no pašvaldības budžeta 2024. gadā izlietojot 560 euro. 2025. gada budžetā šim mērķim atvēlēti 700 euro. Grozījumu apstiprināšanas gadījumā, palielinot pabalsta apmēru līdz 50,00 euro, budžetā papildus nepieciešami 100 euro. Tomēr jāņem vērā, ka trūcīgo un maznodrošināto ģimeņu skaits var mainīties un bērnu skaits, kuri apgūst vidējās izglītības vai vidējās profesionālās izglītības programmu arī ir mainīgs. 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – pašvaldības budžeta izdevumu daļa palielinās; 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā – lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi – nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku
dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz
konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam
pakļautajām sabiedrības grupām personu ar invaliditāti vienlīdzīgām
iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību – saistošie noteikumi
paredz papildināt jau esošus noteikumus, tā sniedzot atbalstu vidējās un
vidējās profesionālās izglītības programmas izglītojamajam līdz 24 gadu
vecuma sasniegšanai, kura dzīvesvieta deklarēta Kuldīgas novada
administratīvajā teritorijā, palielinot pabalstu skolas piederumu
iegādei. 3.2. Ietekme uz vidi – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var
vērsties saistošo noteikumu piemērošanā – saistošo noteikumu piemērošanā
personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais
dienests" (turpmāk – Sociālais dienests). 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību – saistošo noteikumu grozījumi paredz palielināt materiālu pabalstu vidējās un vidējās profesionālās izglītības ieguvei trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, palielinot pabalstu skolas piederumu iegādei no 35,00 euro uz 50,00 euro vienu reizi kalendāra gadā. Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums. Personām, kurām 2025. gadā izmaksāts pabalsts skolas piederumu iegādei līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai, tiks veikts pabalsta pārrēķins, izmaksājot starpību starp izmaksāto un jauno pabalsta apmēru, t.i., 15 euro. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei
tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – saistošie noteikumi precizē
sociālo pabalstu apmēru trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, bet neprasa
papildu jaunu cilvēkresursu iesaisti.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) – saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās
institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo
likvidācija vai reorganizācija – saistošo noteikumu izpildi turpinās
Sociālais dienests, tādējādi nav nepieciešama jaunu institūciju izveide. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība – papildu resursi nav nepieciešami. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai – ņemot vērā, ka pašvaldības
autonomā funkcija ir nodrošināt savas administratīvās teritorijas
iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, šie saistošie
noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. 7.2. Samērīguma tests: 7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai – ir piemēroti; 7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai – līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai; 7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša – ir atbilstoša. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp
biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas
konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā – nav notikušas. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) – saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 25.07.2025. 8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā – nav saņemti. 8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – nav saņemti. 8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas – nav saņemti. 8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas – notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā. |
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska