• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ādažu novada domes 2024. gada 25. janvāra saistošie noteikumi Nr. 9/2024 "Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Ādažu novadā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 30.04.2024., Nr. 84 https://www.vestnesis.lv/op/2024/84.12

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Preiļu novada domes saistošie noteikumi Nr. 2024/8

Par grozījumiem Preiļu novada pašvaldības 2022. gada 30. novembra saistošajos noteikumos Nr. 2022/48 "Par pašvaldības līdzfinansējumu īpašumu pieslēgšanai centralizētajai ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmai Preiļu novadā pēc iedzīvotāju (dzīvojamo ēku īpašnieku) ierosinājuma"

Vēl šajā numurā

30.04.2024., Nr. 84

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ādažu novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 9/2024

Pieņemts: 25.01.2024.

OP numurs: 2024/84.12

2024/84.12
RĪKI

Ādažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 9/2024

Ādažos 2024. gada 25. janvārī

Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Ādažu novadā

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2024. gada 25. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 § 48)

PRECIZĒTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2024. gada 25. aprīļa sēdes lēmumu (prot. Nr. 9 § 41)

Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktu,
Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 22.1 panta otro daļu,
Reklāmas likuma 7. panta trešo daļu,
Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 732
"Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai
publiskās vietās vai vietās, kas vērstas
pret publisku vietu" 28. un 45. punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka reklāmas izvietošanas, ekspluatācijas, saskaņošanas un demontāžas kārtību publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, citu informatīvo materiālu un priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas kārtību Ādažu novada administratīvajā teritorijā.

2. Fiziskām un juridiskām personām (turpmāk – reklāmas devējs) ir tiesības šajos noteikumos noteiktajā kārtībā izvietot reklāmu vai reklāmas objektus, tajā skaitā, interaktīvus digitālos informācijas nesējus (visi kopā un katrs atsevišķi turpmāk – reklāma), priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, kā arī informatīvos materiālus.

3. Par reklāmas, priekšvēlēšanu aģitācijas un informatīvo materiālu saturu, nosaukumu, simboliku, firmu nosaukumu, kā arī preču zīmēs lietoto informāciju (logotipu, simbolizējošo grafisko zīmju, kuros iekļauti burti, vārdi, teikumi, u.tml.) izmantošanu atbild reklāmas devējs.

4. Ir aizliegta patvaļīga reklāmas, informatīvo un priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana.

5. Reklāmu, priekšvēlēšanu aģitācijas un informatīvos materiālus izvieto pēc Ādažu novada pašvaldības noteiktas nodevas ieskaitīšanas pašvaldības kredītiestādes kontā.

II. Reklāmas izvietošanas pamatprincipi

6. Izvietojot reklāmu, jānodrošina Ādažu novadam raksturīgas arhitektūras un vides saglabāšana, kā arī jāsaglabā konkrētās pilsētvides zonas apbūves raksturs un mērogs, reklāmas nedrīkst aizsegt nozīmīgas un skaistas dabas ainavas parkos un apstādījumos, tās izvietojot, nedrīkst izjaukt ielas kopskatu.

7. Reklāmu atļauts izvietot uz sakoptas un ekspluatācijā pieņemtas ēkas fasādes (fasādei nav bojāts krāsojums (samelnējis, plankumains vai pilnīgi zudis), nav atsegts ārējo konstrukciju pamatmateriāls, nav plaisas, izdrupumi vai apdares materiālu atslāņojumi).

8. Izvietojot reklāmu bez piesaistes zemei:

8.1. stiprinājuma veids nebojā ēkas nesošās konstrukcijas;

8.2. maksimāli pieļaujamais reklāmas izvirzījums no būvlaides ir 1,3 m, tās ārējās malas attālums līdz brauktuvei ir ne mazāk par 0,7 m un tā neaizsedz ielas perspektīvi;

8.3. perpendikulāri fasādei izvietotas reklāmas apakšējo malu izvieto ne zemāk kā 2,2 m no zemes, un neaizņemtais ietves platums ir ne mazāks par 1,5 m;

8.4. visa veida darījumu ar nekustamo īpašumu reklāmas uz žogiem un sētām izvieto uz planšetēm ar maksimālo izmēru 0,6 x 1,2 m;

8.5. digitālu informācijas nesēju izvieto paralēli ēkas fasādei.

9. Izvietojot reklāmas objektus ar vai bez piesaistes zemei, tie nedrīkst aizsegt skatu uz apdzīvotās vietas panorāmu, aizsargājamiem kultūras pieminekļiem, baznīcām un ielu perspektīvi.

10. Minimālais attālums starp diviem stacionāri izvietotiem reklāmas objektiem ārtelpā vai bloķētām reklāmas stendu grupām ir 50 m, un starp interaktīviem digitāliem informācijas nesējiem 100 m.

11. Projektējot stacionāru reklāmu objektu uz gājēju ietves, tas nedrīkst apgrūtināt gājēju plūsmu, jāievēro vismaz 0,5 m attālums no brauktuves, atstājot gājēju plūsmai vismaz 1,5 m.

12. Aizliegts uzstādīt reklāmu:

12.1. uz ūdens, tajā skaitā izmantojot peldlīdzekļus (pontonus, plostus, kuģus, laivas, u.tml.);

12.2. uz tiltiem (konstrukcijām, balstiem, apgaismes stabiem, kā arī aizliegts uz tiem projektēt speciālas konstrukcijas lielformāta reklāmas uzstādīšanai);

12.3. ielu sarkanajās līnijās;

12.4. ar bākuguņu efektu gaismas iekārtām.

13. Aizliegts izmantot reklāmu ar skaņas efektiem diennakts tumšajā laikā.

14. Izvietojot digitālu reklāmu, papildus citām noteikumos noteiktajām prasībām jāievēro šādi nosacījumi:

14.1. aizliegts izmantot strauji mainīgus, mirgojošus, pēkšņus, intensīvus un apžilbinošus gaismas efektus. Ieteicamais minimālais viena attēla rādīšanas laiks ir vismaz 20 sekundes;

14.2. reklāma nedrīkst izstarot gaismas daudzumu, kas pārsniedz spožumu 5000 cd/m2;

14.3. reklāma krēslas laikā, t.i., no vakara krēslas iestāšanās līdz rīta krēslas izzušanai nedrīkst izstarot gaismas daudzumu, kas pārsniedz šo noteikumu 1. pielikumā norādīto spožumu;

14.4. digitālajiem informācijas nesējiem ir jābūt aprīkotiem ar krēslas sensoriem;

14.5. reklāmas aizliegts izvietot vietās, kur ēkas fasāde, uz kuras izvietojama reklāma, atrodas tuvāk par 50 metriem no dzīvojamo māju logiem.

15. Minimālais attālums starp diviem stacionāri izvietotiem reklāmas objektiem gar autoceļu A1 Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži) un tā aizsargjoslā – 500 m.

16. Minimālais attālums starp diviem stacionāri izvietotiem reklāmas objektiem gar autoceļu P1 Rīga–Carnikava–Ādaži un tā aizsargjoslā – 500 m.

17. Reklāmas objektu izvietošana uz žogiem nav atļauta, izņemot informāciju par visa veida darījumiem ar nekustamo īpašumu, ko izvieto pie žoga uz planšetēm (maksimālais izmērs 0,6 x 1,2 m).

18. Valsts aizsargājama kultūras pieminekļa teritorijā reklāmu veids un izvietojums nedrīkst traucēt pieminekļa vizuālo uztveri, pārveidot tā substanci, izjaukt kultūrvēsturiskās vides tēlu, kā arī vērtību kopuma radīto noskaņu. Tādā nekustamajā īpašumā (zemesgabalā vai būvē), kurā atrodas iestāde vai kurā attiecīgā privātpersona veic saimniecisko darbību tieši, izkārtnes kopējais izmērs ir ne vairāk kā 2 kvadrātmetri.

19. Valsts aizsargājama kultūras pieminekļa aizsardzības zonā reklāmu veids un izvietojums nedrīkst traucēt pieminekļa vizuālo uztveri un mazināt tā kultūrvēsturisko vērtību.

20. Slietņus izvieto tikai ja nav iespējams izvietot izkārtni saistībā ar būvi (objekts, kurā tiek veikta saimnieciskā, darbība atrodas pagrabstāvā, pagalmā vai augstāk par 1. stāva līmeni). Slietni izvieto ne tālāk kā 2 m no objekta ieejas. Izvietojot slieteni uz ietves, gājēju plūsmai atstāj vismaz 1,5 m platu joslu.

21. Reklāmas izvietošanu uz pašvaldībai piederoša nekustamā īpašuma jāsaskaņo ar pašvaldības aģentūru "Carnikavas komunālserviss" (turpmāk – Aģentūra).

22. Persona, kas vēlas uzstādīt interaktīvus digitālos informācijas nesējus pašvaldībai piederošā zemes īpašumā (īpašumu saraksts iekļauts šo noteikumu 2. pielikumā):

22.1. nodrošina pašvaldības informācijas publiskošanu nomas līgumā noteiktā kārtībā;

22.2. nodrošina atbilstošu komunikāciju pieslēgumu un elektroenerģijas patēriņa skaitītāju uzstādīšanu;

22.3. slēdz līgumu ar pašvaldību par komunikāciju tīkla uzturēšanu.

III. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana

23. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai piemērojami šajos notikumos noteiktie reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanas nosacījumi reklāmas izmēram, veidam, skaņas efektu ierobežojumiem, izvietojumam atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī reklāmas ekspluatācijas un demontāžas noteikumi.

24. Pašvaldībai piederošajos īpašumos (tajā skaitā, uz ēkām un autostāvvietās) netiek izvietoti priekšvēlēšanu aģitācijas materiāli un piekabes, uz kuriem izvietota priekšvēlēšanu aģitācijas reklāma. Šis aizliegums neattiecas uz citām personām piederošajiem stacionāriem reklāmas objektiem, kas Ādažu novadā izvietoti uz Noteikumu spēkā stāšanās brīdi, un minētās personas nomā no pašvaldības zemi attiecīgā stenda uzturēšanai.

25. Aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus Baltijas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā.

IV. Informatīvo paziņojumu izvietošana pašvaldības informatīvajos stendos

26. Pašvaldības informatīvajos stendos izvieto fizisku personu informatīvus paziņojumus formātā no A3 līdz A6 (par pirkšanu–pārdošanu, maiņu, meklēšanu–atrašanu, apmācībām, pakalpojumiem, darba piedāvājumiem, pasākumiem) un to eksponēšanas laiks ir no 14 līdz 28 dienām.

27. Pašvaldības informatīvajos stendos neizvieto priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus un reklāmu.

28. Pašvaldības informācijas izvietošanai rezervē ¼ (vienu ceturto daļu) no informatīvā stenda virsmas.

29. Informatīvos paziņojumus un pašvaldības informāciju izvieto Aģentūra.

30. Persona, kura vēlas izvietot informatīvos materiālus uz pašvaldības informatīvajiem stendiem, iesniedz Aģentūrā iesniegumu, paziņojumus (drukātā veidā un atbilstošā skaitā), kā arī norāda izvietošanas termiņu un vietu. Iesniegums un tam pievienotie dokumenti iesniedzami klātienē Stacijas iela 7, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads, LV-2163, vai arī nosūtāmi ierakstītā sūtījumā.

31. Aģentūra var atteikt izvietot informatīvo paziņojumu, ja tas neatbilst šo noteikumu prasībām vai ja uz informatīvajiem stendiem nav brīvas vietas.

V. Atļauju izsniegšanas kārtība

32. Persona, kura vēlas izvietot reklāmu, priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus vai mainīt saskaņoto reklāmas grafisko dizainu, iesniedz Ādažu novada būvvaldē (turpmāk – būvvalde) iesniegumu, pievienojot reklāmas projektu, novietojuma skici un citus normatīvajos aktos noteiktos dokumentus.

33. Persona, kura vēlas turpināt reklāmas izmantošanu pēc atļaujas derīguma termiņa beigām, ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā pirms izsniegtās atļaujas termiņa beigām, iesniedz būvvaldē iesniegumu un reklāmas fotogrāfiju, norādot fotogrāfijas uzņemšanas datumu.

34. Lēmumu par reklāmas un priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas atļaujas izsniegšanu pieņem būvvalde. Būvvalde ir tiesīga atteikt izsniegt reklāmas vai priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas atļauju, kā arī atcelt izsniegto atļauju:

34.1. ja reklāmas izvietošana neatbilst konkrētās teritorijas apbūves raksturam un mērogam, kas noteikts spēkā esošajos teritorijas plānojumos;

34.2. ja reklāmas izvietošana neatbilst ēkas arhitektoniskajam risinājumam vai pielietotie materiāli neatbilst fasādes apdares materiāliem;

34.3. nav ievērotas šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos noteiktās prasības vai arī nav iesniegti normatīvajos aktos noteiktie dokumenti.

35. Būvvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par atteikumu izdarīt grozījumus reklāmas izvietošanas atļaujā saistībā ar reklāmas grafiskā dizaina maiņu, ja reklāmas projektā nav ievērotas šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos noteiktās prasības vai arī nav iesniegti normatīvajos aktos noteiktie dokumenti.

36. Ja izvietojot reklāmu ar piesaisti zemei radušās domstarpības par tās izvietojuma atbilstību saskaņotajam projektam, reklāmas devējam vai būvvaldei ir tiesības pieprasīt faktisko uzmērījumu dabā. Uzmērījumus ir tiesīgi veikt komersanti vai fiziskas personas, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmušas licenci veikt mērniecības darbus.

VI. Reklāmas ekspluatācijas un demontāžas kārtība

37. Reklāmas devējs ir tiesīgs izvietot reklāmu uz atļaujā noteikto termiņu tikai pēc atļaujas saņemšanas, atļaujā noteikto nosacījumu izpildes, nodevas samaksas, izņemot attiecībā uz pašvaldības īpašumiem, kur pēc reklāmas devējam šajā punktā noteikto nosacījumu izpildes reklāmas izvietošana jāsaskaņo ar Aģentūru.

38. Reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas objektu konstrukciju drošību un elektroinstalācijas pieslēguma atbilstību spēkā esošajām normām, kā arī tās uzturēšanu tehniski un vizuāli labā stāvoklī.

39. Reklāmas devējam pēc reklāmas izvietošanas termiņa beigām, vai ja reklāma bojāta dabas stihiju rezultātā, 5 dienu laikā jāveic reklāmas demontāža, reklāmas izvietošanas vietas sakārtošana (fasādes krāsojums, labiekārtojums, pamatu demontāža, utt.).

40. Personai 5 dienu laikā rakstiski jāpaziņo būvvaldei par reklāmas demontāžu.

41. Būvvalde izskata jautājumu par reklāmas demontāžu:

41.1. ja reklāma netiek uzturēta labā tehniskā un vizuālā stāvoklī;

41.2. ja beidzies reklāmas izvietošanas termiņš un nav izpildīti šo noteikumu 37. vai 38. punkta noteikumi;

41.3. ja reklāma uzstādīta bez saskaņota projekta vai neatbilstoši saskaņotajam projektam;

41.4. ja izvietotās reklāmas izsniegtajā atļaujā noteiktajā termiņā nav novērsti tajā norādītie trūkumi;

41.5. ja nav samaksāta termiņā nodeva par reklāmas izvietošanu;

41.6. ja saskaņā ar šiem noteikumiem reklāmas devējs neveic reklāmas demontāžu.

42. Ja viena mēneša laikā no būvvaldes brīdinājuma nosūtīšanas reklāma netiek demontēta, būvvalde ir tiesīga veikt pasākumus reklāmas demontāžai. Pašvaldība ir tiesīga uzglabāt demontēto reklāmu 1 (vienu) mēnesi, un iznīcināt pēc minētā termiņa izbeigšanās. Izdevumus par reklāmas demontāžu, uzglabāšanu un iznīcināšanu sedz reklāmas devējs.

43. Gadījumā, ja reklāma apdraud personu dzīvību, veselību, drošību vai īpašumu, reklāmas devējam vai, ja tāda nav, zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums nekavējoties veikt reklāmas sakārtošanu vai demontāžu.

44. Ja, konstatējot 43. punktā minētos apstākļus, pašvaldība ir informējusi par tiem reklāmas devēju vai, ja tāda nav, zemesgabala vai būves, uz kuras izvietota reklāma, īpašnieku vai tiesisko valdītāju un 3 (trīs) dienu laikā minētie apstākļi nav novērsti, pašvaldība veic nepieciešamos pasākumus bīstamības novēršanai.

VII. Administratīvā atbildība

45. Ja ārējos normatīvajos aktos par attiecīgajiem pārkāpumiem nav paredzēts cits sods, par šo noteikumu pārkāpumiem piemēro:

45.1. 4., 8.1.–8.5., 9., 10., 11., 12.1.–12.4., 13., 14.1.–14.5., 15., 16., 17., 18., 20., 22.1.–22.3., 23., 24., 25. punktu pārkāpuma gadījumā fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecdesmit naudas soda vienībām, juridiskajām personām līdz simts naudas soda vienībām;

45.2. 37.–39., 43. punktu pārkāpuma gadījumā fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecdesmit naudas soda vienībām, juridiskajām personām līdz septiņdesmit naudas soda vienībām.

46. Šo noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Ādažu novada pašvaldības policija. Administratīvo pārkāpumu lietas izskata Ādažu novada pašvaldības Administratīvā komisija.

VIII. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

47. Būvvaldes lēmumus var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.

48. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

IX. Noslēguma jautājums

49. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 25. maija saistošie noteikumi Nr. 47/2022 "Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Ādažu novadā".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 

1. pielikums
Ādažu novada pašvaldības 2024. gada 25. janvāra
saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024

Digitālās reklāmas spožuma maksimālās vērtības diennakts tumšajā laikā

Nr.p.k. Digitālā ekrāna laukums, m2 Atrašanās vieta un izstarotās gaismas daudzums
Ārpus apdzīvotas vietas, cd/m2 Ciema teritorijā, cd/m2 Pilsētā, cd/m2
1. līdz 0,4 50 750 1000
2. no 0,41 līdz 2 30 500 750
3. no 2,01 līdz 5 20 300 500
4. no 5,01 līdz 10 15 200 300
5. no 10,01 līdz 20 0 150 200
6. no 20,01 līdz 50 0 100 150
7. no 50,01 līdz 100 0 75 100
8. virs 100 0 10 25

2. pielikums
Ādažu novada pašvaldības 2024. gada 25. janvāra
saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024

Interaktīvo digitālo informācijas nesēju uzstādīšanas vietas

Ādažu novada pašvaldības īpašumi, kuros uzstādāmi interaktīvie digitālie informācijas nesēji:

1. Tirgus laukums, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440070364).

2. Ādažu sākumskolas apkārtne, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440070385).

3. Līgo laukums, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440070411).

4. PSIA "Ādažu slimnīca" ēkai piegulošā teritorija, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440070361).

5. Vējupes peldvietas apkārtne, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440080203).

6. Sporta centra apkārtne, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440080192).

7. Ūdensrožu parks, Kadaga, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440050102).

8. "Kadagas centrs", Kadaga, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440050105).

9. Teritorija pie Baltezera kapiem, Baltezers, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440130270).

10. Peldvietas apkārtne, Alderi, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440140253).

11. Garkalnes olimpiskā centra apkārtne, Garkalne, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440120434 vai 80440120185).

12. Sabiedriskā transporta pieturvietas Ādažu novadā.

13. Gaujas iela 3, Ādaži, Ādažu pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80440070328).

14. Kalmju iela 2, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80520051416).

15. Laivu iela, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads (kadastra numurs 80520040767).

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2024. gada 25. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 9/2024 "Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Ādažu novadā"

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Saistošo noteikumu (turpmāk – Noteikumi) izdošanas mērķis ir noteikt reklāmas izvietošanas pamatprincipus, reklāmas projektu izskatīšanas un saskaņošanas, kā arī tās ekspluatācijas un demontāžas kārtību, un kārtību, kādā pašvaldība izvieto informatīvos paziņojumus un priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu Ādažu novadā.

1.2. Vienlaikus tiek atzīti par spēku zaudējušiem pašvaldības 2022. gada 25. maija saistošie noteikumi Nr. 47/2022 "Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Ādažu novadā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 47/2022).

1.3. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums, un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.4. Lai Noteikumi Nr. 47/2022 atbilstu jaunajam normatīvajam regulējumam, tie jāizdod no jauna.

1.5. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktu dome ir tiesīga paredzēt administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumā par reklāmas un informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu.

1.6. Atbilstoši Reklāmas likuma 7. panta trešajai daļai, pašvaldībai, ievērojot šā likuma un citu normatīvo aktu noteikumus reklāmas jomā, ir tiesības izdot saistošos noteikumus par reklāmas izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu, paredzot ierobežojumus reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai, kā arī nosakot vietas, kurās aizliegta atsevišķu preču, preču grupu vai pakalpojumu reklāmas izplatīšana.

1.7. Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 28. punkta izpratnē pašvaldība ir tiesīga savā administratīvajā teritorijā izvietot afišu stabus un stendus. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību. Šo noteikumu 45. pants paredz, ka kārtību, kādā veicama reklāmas vai reklāmas objektu izvietošanas uzraudzība un kontrole, pašvaldība ir tiesīga noteikt saistošajos noteikumos.

1.8. Izvērtējot Noteikumus Nr.47/2022, secināms, ka tajos noteiktā kārtība kopumā atbilst Pašvaldību likumam, jauna regulējuma pieņemšana nav lietderīga un nepieciešama, Noteikumos nepieciešams iestrādāt tikai atsevišķas izmaiņas.

1.9. Iepriekšējā regulējumā tiek veikti redakcionāli precizējumi.

1.10. Atšķirībā no iepriekšējā regulējuma, Noteikumi vairs neparedz, ka projektējot stacionāru reklāmas objektu ielu sarkanajās līnijās, ja to pieļauj esošās apakšzemes inženierkomunikācijas, atdalošajā zaļajā zonā starp brauktuvi un gājēju ietvi jāievēro vismaz 0,5 m attālums līdz brauktuvei. Kā arī, ka ielu sarkanajās līnijās aizliegta reklāmas objektu izvietošana ar betona pamatiem, kuru izmēri plānā ir lielāki par 0,7 x 0,5 m un ieguldīšanas dziļums vairāk par 1 m. Ielu sarkanajās līnijās nevar atrasties no jauna skaņojamas reklāmas, jo tās paredzētas inženierkomunikāciju izbūvei. Šo (sarkano līniju) aizņemšana ar reklāmām (ar vai bez pamatiem) apgrūtina teritorijas uzturēšanu, kopšanu un to personu, kas neievēro noteiktos attālumus saukšanu pie atbildības.

1.11. Jaunais regulējums papildināts ar nosacījumiem digitālu reklāmu izvietošanai. Pašvaldībā ir saņemtas iedzīvotāju sūdzības, kurās norādīts, ka daži reklāmas un dekoratīvie gaismas objekti ir pārāk spilgti un diennakts tumšajā laikā iespīd viņu dzīvojamo māju logos. SN Nr. 47/2022 nenosaka ierobežojumus gaismas objektu izvietošanai un spilgtumam. Līdz ar to jaunajos saistošajos noteikumos tiks noteikts, ka gaismu izstarojoši objekti (reklāmas) reklāmas nedrīkst izstarot gaismu krēslas laikā, t.i., no vakara krēslas iestāšanās līdz rīta krēslas izzušanai, kā arī reklāmas aizliegts izvietot vietās, kur ēkas fasāde, uz kuras izvietojama reklāma, atrodas tuvāk par 50 metriem no dzīvojamo māju logiem.

1.12. Noteikumos tiek precizētas korespondējošās tiesību normas, par kuru pārkāpšanu paredzēta administratīvā atbildība, atsevišķi nodalot atbildību par Noteikumu katru pārkāpumu, kā arī nosakot minimālo un maksimālo soda apmēru.

1.13. Par reklāmas uzstādīšanas un lietošanas noteikumu pārkāpumiem reklāmas izvietotājam tiek paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 13. pantam, administratīvais soda ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots administratīvo pārkāpumu izdarījušajai personai, un tas tiek noteikts, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu, sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas administratīvo pārkāpumu izdarīšanas.

1.14. Tiesības Pašvaldībai paredzēt administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu par reklāmas un informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu paredzētas Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktā.

1.15. Noteikumi izšķir dažāda smaguma pārkāpuma sastāvus, un atbilstoši pārkāpuma smagumam, tiek noteikts administratīvā soda apmērs, piemēram, par patvaļīgu reklāmas izvietošanu var tikt piemērots brīdinājums vai naudas sods mazākā apmērā kā par smagāku pārkāpumu – tādu reklāmas izvietojumu, kā rezultātā var tik apdraudēta trešo personu drošība.

1.16. Citas būtiskas izmaiņas līdzšinējā regulējumā netiek veiktas.

2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu

2.1. Precīzu fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu noteikt nevar.

2.2. Tā kā Noteikumi paredz arī administratīvo atbildību par to neievērošanu, budžetā var rasties ieņēmumi no Noteikumos paredzētajiem administratīvajiem sodiem.

2.3. Citas budžeta pozīcijas pašvaldībai netiks ietekmētas, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu Noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme – nav attiecināms.

3.2. Ietekme uz vidi – noteikumiem būs labvēlīga ietekme, jo reklāmu izvietošanas regulējums nodrošinās Ādažu novadam raksturīgas arhitektūras un vides saglabāšanu, kā arī saglabās konkrētās pilsētvides zonas apbūves raksturu un mērogu. Reklāmas neaizsegs nozīmīgas un skaistas dabas ainavas parkos un apstādījumos, tās izvietojot, netiks izjaukts ielas kopskats.

3.3. Noteikumiem nav ietekmes uz iedzīvotāju veselību.

3.4. Noteikumi neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcijas un amatpersonas, pie kurām persona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Ādažu novada būvvalde. Par Noteikumu neievērošanu persona var vērsties Ādažu novada pašvaldības policijā, kas veic Noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai.

4.2. Noteikumu projekts neskar citas administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.

4.3. Administratīvā pārkāpuma lietas izskata pašvaldības Administratīvā komisija. Administratīvās komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav attiecināms. 

4.5. Administratīvā komisija, nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas vecumu, personību, mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus.

4.6. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi atturēt personas, kuras Ādažu novada administratīvajā teritorijā izvieto reklāmas, no pārkāpumu izdarīšanas un aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot skaistā un drošā vidē.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 4. punktu, Reklāmas likuma 7. panta trešo daļu, Ministru kabineta 2012. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 28. un 45. punktu.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Ādažu novada būvvalde izsniedz atļaujas reklāmas izvietošanai. Ādažu novada pašvaldības policija veic Noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai. Administratīvā pārkāpuma lietas izskata pašvaldības Administratīvā komisija. Visas iepriekš minētās institūcijas jau darbojas pašvaldībā, papildus administratīvais resurss noteikumu darbības nodrošināšanai netiks piesaistīts.

6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumu mērķis ir noteikt reklāmas izvietošanas, ekspluatācijas, saskaņošanas un demontāžas kārtību publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu un citu informatīvo materiālu izvietošanas kārtību Ādažu novada administratīvajā teritorijā, kā arī noteikt administratīvo atbildību par šo Noteikumu pārkāpšanu.

7.2. Noteikumu pieņemšana ļauj pašvaldībai īstenot uzraudzību un kontroli par Noteikumu ievērošanu. Mērķa sasniegšanai ir noteiktas samērīgas prasības, kā arī samērīga atbildība par Noteikumu neievērošanu.

7.3. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem.

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai, pēc Noteikumu izskatīšanas domes Attīstības komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālā tīkla Facebook pašvaldības kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 15. decembra līdz 2. janvārim iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu netika saņemti.

8.4. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!