• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra noteikumi Nr. 91 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.7. pasākuma "Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē" īstenošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 9.02.2024., Nr. 29 https://www.vestnesis.lv/op/2024/29.10

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr. 93

Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 133 "Noteikumi par valsts nodevu par personu apliecinošu dokumentu izsniegšanu"

Vēl šajā numurā

09.02.2024., Nr. 29

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 91

Pieņemts: 06.02.2024.

OP numurs: 2024/29.10

2024/29.10
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 10 Pēdējās nedēļas laikā 21 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 91

Rīgā 2024. gada 6. februārī (prot. Nr. 6 31. §)

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.7. pasākuma "Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē" īstenošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 
2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma
19. panta 13. punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.7. pasākumu "Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma atbalsta mērķi;

1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.

II. Sasniedzamie mērķi un plānotais finansējums

2. Pasākuma mērķis ir samazināt gaisa piesārņojuma radīto negatīvo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību, uzlabojot sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju centralizētajā siltumapgādē izmantoto sadedzināšanas iekārtu darbību, ieviešot tehniskos risinājumus, kas samazina putekļu (daļiņu) emisijas gaisā.

3. Pasākuma mērķa grupa ir valstspilsētu un novadu pilsētu iedzīvotāji un sabiedriskā siltumapgādes pakalpojuma sniedzēji.

4. Pasākuma mērķteritorija ir Latvijas Republikas valstspilsētu un novadu pilsētu teritorijas.

5. Sasniedzamie rezultāta rādītāji:

5.1. līdz 2027. gada 31. decembrim iedzīvotāju skaits, kas gūst labumu no gaisa kvalitātes pasākumiem, – vismaz 76 552 iedzīvotāji;

5.2. līdz 2027. gada 31. decembrim nodrošināts nacionālais rādītājs putekļu daļiņu emisiju ietaupījumam gadā.

6. Šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vērtību nosaka atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes pēdējiem līdz projekta iesniegšanas dienai publicētajiem datiem par valstspilsētā vai novada pilsētā reģistrēto iedzīvotāju blīvumu (iedzīvotāju skaits/kvadrātkilometrs), reizinot to ar 6,28 kvadrātkilometriem, vai, ja tas var precīzāk atainot investīciju īstenošanas rezultātā ietekmēto iedzīvotāju skaitu, atbilstoši konkrētās valstspilsētas vai novada pilsētas deklarēto iedzīvotāju skaitam 2 kilometru rādiusā ap sadedzināšanas iekārtu, par ko sadarbības iestāde pārliecinās, izmantojot Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes datus. Vērtību uzskata par sasniegtu līdz pēcuzraudzības perioda pirmā gada 31. decembrim, aprēķinos izmantojot tā brīža pēdējos pieejamos datus un demogrāfisko rādītāju ietekmi uz vērtības izmaiņām. Projekta iesniedzēja iesniegto projektu ietvaros rezultāta rādītāja vērtība valstspilsētā un novada pilsētā nedrīkst pārsniegt konkrētās valstspilsētas vai novada pilsētas iedzīvotāju skaitu.

7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).

8. Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam.

9. Pasākuma ietvaros pieejamais finansējums ir 5 644 346 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 822 173 euro un privātais līdzfinansējums – vismaz 2 822 173 euro.

10. Ja atlases ietvaros pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums netiek izmantots, atlikušo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, sadarbības iestādei vienojoties ar atbildīgo iestādi par atlases nosacījumiem, novirza nākamo atlašu organizēšanai.

11. Finansējumu pasākuma ietvaros izmaksā granta veidā.

12. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums pasākuma ietvaros nepārsniedz 50 procentus no kopējām attiecināmajām izmaksām.

13. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs projektā nepārsniedz 36 euro uz vienu šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto rezultāta rādītāja vienību.

III. Prasības projekta iesniedzējam

14. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs centralizētās siltumapgādes nozarē – kapitālsabiedrība, kurai ar pašvaldību noslēgts pakalpojumu līgums par siltumenerģijas apgādes pakalpojumu (kas ietver arī siltuma ražošanu) sniegšanu.

15. Līgumā norāda:

15.1. konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus siltumapgādes nozarē;

15.2. prasību sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzējam uzturēt un atjaunot nepieciešamo tehnisko aprīkojumu, lai varētu sniegt šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētos pakalpojumus atbilstoši katram konkrētajam pakalpojumam noteiktajām prasībām;

15.3. sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas periodu, kas nav mazāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus;

15.4. sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas teritoriju;

15.5. sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniedzējam piešķirtās ekskluzīvās vai īpašās tiesības būtību, tai skaitā norāda atbilstošo pašvaldības administratīvo teritoriju vai pašvaldības administratīvās teritorijas daļu un konkrētos sniedzamos siltumapgādes sabiedriskos pakalpojumus;

15.6. informāciju par iespēju saņemt atlīdzības jeb kompensācijas maksājumus – investīcijas sabiedrisko siltumapgādes pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrā – un atlīdzības (kompensācijas) maksājumu aprēķināšanas, kontroles un pārskatīšanas, kā arī minēto maksājumu pārmaksas novēršanas un atmaksāšanas nosacījumus;

15.7. atsauci uz Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.

16. Komercdarbības atbalstu sabiedriskajiem centralizētās siltumapgādes pakalpojumu sniedzējiem piešķir kā kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.

17. Projekta iesniedzējs nevar būt tāds saimnieciskās darbības veicējs, uz kuru attiecas vismaz viena no Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2. panta 18. punktā paredzētajām pazīmēm.

18. Projekta iesniedzējs iesniedz sadarbības iestādē vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu par atlīdzības (kompensācijas) maksājumu kontroli un pārskatīšanu, kā arī minēto maksājumu pārmaksas novēršanu un atgūšanu, ievērojot Eiropas Savienības līmenī noteikto pārbaužu regularitāti, bet ne retāk kā reizi trijos gados un pilnvarojuma akta (līguma) darbības perioda beigās.

19. Komercdarbības atbalsta saņēmējs un vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicējs nodrošina, ka pilnvarojuma periodā un vismaz 10 gadus pēc pilnvarojuma perioda beigām tiek saglabāta un nodrošināta pieeja projekta izmaksas pamatojošiem dokumentiem, visai ar projektu saistītajai dokumentācijai un visai nepieciešamajai informācijai, lai noteiktu, vai piešķirtais atbalsts atbilst komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem vispārējas tautsaimniecības nozīmes pakalpojumu sniegšanai. Sadarbības iestāde ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistīto informāciju glabā un nodrošina tās pieejamību 10 gadus, skaitot no pēdējās komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas.

20. Projekta iesniegumu pasākuma ietvaros var iesniegt par esošu vidējas jaudas sadedzināšanas (tai skaitā koģenerācijas) iekārtu, kas atbilst normatīvajiem aktiem par sadedzināšanas iekārtu radītā gaisa piesārņojuma ierobežošanu.

21. Projekta iesniedzējs par vienu sadedzināšanas iekārtu iesniedz vienu projekta iesniegumu.

22. Viens projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir tiesīgs iesniegt neierobežotu projektu iesniegumu skaitu.

23. Projekta iesniedzējam ir īpašuma tiesības vai apbūves tiesība uz nekustamo īpašumu, tai skaitā zemi un infrastruktūru, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, vismaz uz pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Pieļaujams, ka nekustamā īpašuma, tai skaitā zemes, īpašuma tiesības un apbūves tiesību nostiprina zemesgrāmatā līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai sadarbības iestādē.

24. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu elektroniski, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām.

25. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno izmaksu un ieguvumu analīzi.

26. Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības, lai tiktu ievēroti horizontālie principi "Nenodarīt būtisku kaitējumu" un "Klimatdrošināšana" un Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvie akti vides aizsardzības jomā, tai skaitā:

26.1. iesniedz apliecinājumu, ka būvdarbu veicējiem vai pakalpojumu sniedzējiem tiks noteikts pienākums:

26.1.1. projekta ietvaros radītos elektronisko iekārtu atkritumus un citus atkritumus apsaimniekot atbilstoši normatīvajiem aktiem atkritumu apsaimniekošanas jomā – nodrošināt to savākšanu, atkalizmantošanu, sagatavošanu pārstrādei un reģenerācijai vai pārstrādāt vai reģenerēt sadarbībā ar komersantu, kas saņēmis atļauju piesārņojošās darbības veikšanai;

26.1.2. azbestu saturošos materiālus apstrādāt un transportēt atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzības prasībām darbā ar azbestu un azbesta atkritumu apsaimniekošanu (ja attiecināms);

26.2. projektā nodrošina atbilstību tādiem aspektiem kā klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām, tai skaitā:

26.2.1. projektā paredzētās iekārtas uzstāda sadedzināšanas iekārtām, kurās neizmanto fosilos energoresursus;

26.2.2. projekta pēcuzraudzības periodā par kurināmo izmantos mazvērtīgu biomasas kurināmo.

IV. Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi

27. Projektu īsteno šo noteikumu 20. punktā minētajai sadedzināšanas iekārtai, kas atbilst šādiem nosacījumiem:

27.1. siltumenerģijas ražošanai tiek izmantota biomasa atbilstoši normatīvajiem aktiem par sadedzināšanas iekārtu radītā gaisa piesārņojuma ierobežošanu;

27.2. sadedzināšanas iekārtā saražotā siltumenerģija (izņemot pašpatēriņu un tehnoloģisko procesu nodrošināšanai nepieciešamo siltumenerģiju) tiek nodota Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā licencētam siltumapgādes pārvades vai sadales komersantam vai pašvaldībai, vai pašvaldības iestādei, kas sniedz centralizētās siltumapgādes pakalpojumus;

27.3. pēdējos trīs pilnos kalendāra gados pirms projekta iesnieguma iesniegšanas nav pārsniegti pieļaujamie gaisu piesārņojošo vielu emisiju robežlielumi;

27.4. sadedzināšanas iekārta darbojas efektīvā centralizētās siltumapgādes sistēmā.

28. Projektā iekļauj šādas atbalstāmās darbības, sekmējot šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā uzraudzības rādītāja sasniegšanu – esošas vidējas jaudas sadedzināšanas iekārtas kā centralizētās siltumapgādes ražošanas avota pārbūve vai rekonstrukcija, kuras ietvaros paredzēts:

28.1. izveidot un aprīkot sadedzināšanas iekārtu ar putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas tehnoloģiskajiem risinājumiem, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajos aktos par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām pēc 2025. gada 1. janvāra noteiktajām putekļu (daļiņu) emisijas robežvērtībām;

28.2. atjaunot vai pārbūvēt esošās putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanas iekārtas, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajos aktos par gaisa piesārņojuma ierobežošanu no sadedzināšanas iekārtām pēc 2025. gada 1. janvāra noteiktajām putekļu (daļiņu) emisijas robežvērtībām.

29. Pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas ir:

29.1. iekārtu, mehānismu un tehnoloģisko risinājumu (vai to kombināciju) izmaksas putekļu emisiju attīrīšanai dūmgāzēs, kas nodrošina vismaz 90 % iekārtu efektivitāti putekļu attīrīšanai;

29.2. tehnoloģisko iekārtu demontāžas izmaksas, ēku un būvju nojaukšanas izmaksas, ja tās tiešā veidā saistītas ar šo noteikumu 28. punktā minēto iekārtu uzstādīšanu, nepārsniedzot 10 % no šo noteikumu 29.1. apakšpunktā minēto iekārtu izmaksām;

29.3. putekļu (daļiņu) emisiju attīrīšanai nepieciešamo tehnoloģisko risinājumu būvprojekta (tai skaitā ar būvniecības ieceri un ar būvprojektu minimālā sastāvā saistīto sagatavošanas darbu) sagatavošanas izmaksas, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas, autoruzraudzības un būvuzraudzības (tai skaitā inženiertehniskās uzraudzības) izmaksas, ja ekspertīzes vai uzraudzības veikšanu nosaka normatīvie akti būvniecības vai energoefektivitātes jomā. Projektēšanas, autoruzraudzības un būvuzraudzības (tai skaitā inženiertehniskās uzraudzības) izmaksas ir attiecināmas, ja tās kopā nepārsniedz 10 % no kopējām attiecināmajām izmaksām;

29.4. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes (komunikācijas un vizuālās identitātes) pasākumu izmaksas, kas nepārsniedz 1 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;

29.5. horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanas izmaksas, lai nodrošinātu šo noteikumu 29.4. apakšpunktā minētās darbības – zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas un subtitru nodrošināšanas pakalpojumus;

29.6. finanšu rezerve, kas nepārsniedz 10 % no šo noteikumu 29.1., 29.2. un 29.3. apakšpunktā norādīto būvniecības izmaksu kopsummas;

29.7. pievienotās vērtības nodokļa izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

30. Projekta izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. augusta, izņemot projektu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc 2021. gada 14. janvāra.

31. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās:

31.1. atbilst šo noteikumu 29. punktam un tiek iekļautas finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamie ilgtermiņa ieguldījumi (izņemot šo noteikumu 29.4. un 29.5. apakšpunktā paredzētās attiecināmās izmaksas),  kuri paliek attiecīgajā reģionā un kurus nenodod lietošanā trešajām personām vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;

31.2. ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām un tiek izmantotas tikai finansējuma saņēmēja vajadzībām;

31.3. ir samērīgas un pamatotas, kā arī atbilst vidējām tirgus cenām;

31.4. ir radušās pēc šo noteikumu 30. punktā noteiktā termiņa;

31.5. nav radušās uz darba līguma pamata.

32. Pasākuma ietvaros plāno tikai attiecināmās izmaksas. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem.

33. Komercdarbības atbalstu, kas piešķirts šo noteikumu ietvaros:

33.1. nedrīkst kumulēt ar de minimis atbalstu citu atbalsta programmu vai individuālā atbalsta projektu ietvaros;

33.2. drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, kas sniegts kā kompensācija par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi​​, citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.

34. Atbalsta saņēmējs par šo noteikumu 33.2. apakšpunktā paredzēto komercdarbības atbalsta kumulāciju sadarbības iestādē iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti.

35. Finansējuma saņēmējs sedz projekta izmaksu pieaugumu par saviem līdzekļiem.

36. Finansējuma saņēmējs nodrošina, lai neiestātos dubultais finansējums  un projektā plānotās darbības netiktu finansētas no citiem valsts, pašvaldību un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem vai citiem publiskajiem līdzekļiem, izņemot šo noteikumu 33.2. apakšpunktā paredzēto komercdarbības atbalsta kumulāciju (ja attiecināms).

37. Ja tiek pārkāpti komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.

V. Projektu īstenošanas un uzraudzības nosacījumi

38. Sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajam aktam par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumu, nepārsniedzot 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos.

39. Avansa maksājuma izlietošanas laiks finansējuma saņēmējam nepārsniedz deviņus mēnešus.

40. Ja būvprojekts izstrādāts saskaņā ar atsevišķu līgumu, projekta ietvaros maksājuma pieprasījumu par būvprojekta izstrādi iesniedz sadarbības iestādē tikai pēc tam, kad noslēgts līgums par būvdarbu veikšanu.

41. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

41.1. nodrošina, ka projekta īstenošanas ietvaros nepieciešamās iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām iepirkumu procedūras jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir sociālo un vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (sociāli atbildīgs publiskais iepirkums un zaļais publiskais iepirkums);

41.2. ievēro principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un īsteno vismaz vienu vispārīgo horizontālā principa darbību (attiecināms, ja projekta ietvaros identificētas horizontālā principa vispārīgās darbības);

41.3. ievēro horizontālos principus "Nenodarīt būtisku kaitējumu" un "Klimatdrošināšana";

41.4. pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu pēcuzraudzības periodā līdz 31. janvārim informē sadarbības iestādi par šo noteikumu 5.2. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja sasniegto putekļu daļiņu emisiju ietaupījumu iepriekšējā gadā;

41.5. nodrošina, ka vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas projektā ieguldītās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;

41.6. vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina ieguldīto investīciju ilgtspēju un uzturēšanu darba kārtībā;

41.7. ievieš atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;

41.8. nodrošina, ka tam ir tiesības projekta īstenošanas un pēcuzraudzības periodā piekļūt zemesgabaliem, kur projekta ietvaros paredzēti būvdarbi, un veikt tajos nepieciešamos uzturēšanas darbus;

41.9. nodrošina centralizētās siltumapgādes sistēmas un projekta rezultātu ilgtspēju, iekļaujot centralizētas siltumapgādes pakalpojumu tarifā ar siltumapgādes pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas saskaņā ar projekta iesniegumam pievienoto izmaksu un ieguvumu analīzi.

42. Publicitātes prasību nodrošināšanai finansējuma saņēmējs:

42.1. īsteno publicitātes (komunikācijas un vizuālās identitātes) pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;

42.2. izvieto sabiedrībai labi redzamā vietā vismaz vienu plakātu vai publicē plakātam līdzvērtīgu elektronisku paziņojumu juridiskās personas tīmekļvietnē vai sociālajos tīklos, kur izklāstīta informācija par projekta darbību un norādīts no fondiem saņemtais atbalsts;

42.3. savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu.

43. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ir saņemtas visas vides aizsardzības vai būvniecības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktās atļaujas, kas nepieciešamas, lai veiktu projektā plānoto tehnoloģisko risinājumu un iekārtu būvniecību vai uzstādīšanu.

44. Finansējuma saņēmējs novērš interešu konflikta risku saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.

45. Projekts tiek īstenots 24 mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.

Ministru prezidente E. Siliņa

Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!