• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumi Nr. 237 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 12.05.2023., Nr. 90 https://www.vestnesis.lv/op/2023/90.26

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr. 238

Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumos "Zvejas flotes modernizācija" un "Zvejas kuģa pirmā iegāde"

Vēl šajā numurā

12.05.2023., Nr. 90

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 237

Pieņemts: 09.05.2023.

OP numurs: 2023/90.26

2023/90.26
RĪKI

Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 18 Pēdējās nedēļas laikā 12 Visi

Ministru kabineta noteikumi Nr. 237

Rīgā 2023. gada 9. maijā (prot. Nr. 25 35. §)

Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi

Izdoti saskaņā ar likuma "Par budžetu un finanšu vadību"
19.3 panta pirmo un otro daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" (turpmāk – reforma) 1.1.1.2.i. investīcijas "Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" 1.1.1.2.i.1. pasākumu (turpmāk – pasākums), tai skaitā nosaka:

1.1. pasākuma mērķi un mērķa grupu;

1.2. pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;

1.3. finansējuma saņēmēju, pasākuma ieviešanā iesaistītās institūcijas, to pienākumus un atbildību;

1.4. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.5. Atveseļošanas fonda finansējuma piešķiršanas nosacījumus;

1.6. projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, tai skaitā ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.

2. Pasākuma mērķis ir nodrošināt bezemisiju transportlīdzekļus pilsētas sabiedriskā transporta pārvadājumos – nodrošināt elektroautobusu iegādi, to elektrouzlādes staciju izveidošanu un zemās grīdas tramvaju iegādi, veicinot emisiju samazināšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā.

3. Pasākuma īstenošanas vieta ir Rīgas valstspilsēta.

4. Pasākuma mērķa grupa ir Rīgas valstspilsētas iedzīvotāji un sabiedriskā transporta izmantotāji.

5. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi rādītāji:

5.1. līdz 2026. gada 30. jūnijam sasniedzamais mērķis: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 21, tai skaitā 17 elektroautobusi un četri zemās grīdas tramvaji;

5.2. līdz 2025. gada 30. septembrim sasniedzamais uzraudzības rādītājs: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 5;

5.3. kopējais rādītājs saskaņā ar Komisijas 2021. gada 28. septembra Deleģētās regulas Nr. 2021/2106, ar kuru, nosakot atveseļošanas un noturības rezultātu pārskata kopējos rādītājus un detalizētos elementus, papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), pielikumā "Kopējo rādītāju saraksts" noteikto kopējo rādītāju Nr. 3.

6. Kopējais pasākumam pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 24 270 000 euro (tas tiek sniegts granta veidā, sasniedzot pasākuma mērķi 100 % apmērā), no tiem:

6.1. 10 000 000 euro pieejami zemās grīdas tramvaju iegādei;

6.2. 14 270 000 euro pieejami elektroautobusu iegādei un elektrouzlādes infrastruktūras uzstādīšanai.

7. Attiecināmais Atveseļošanas fonda finansējuma apmērs var būt līdz 100 % no kopējām attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā izmaksu un ieguvumu analīzē iegūto rezultātu.

8. Pasākuma izdevumu attiecināmības termiņš ir 2026. gada 30. jūnijs.

9. Par pasākuma īstenošanu ir atbildīga Satiksmes ministrija (turpmāk – ministrija).

10. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs ir Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas satiksme" (turpmāk – finansējuma saņēmējs), kas investīcijas ietvaros īsteno projektu (turpmāk – projekts) un sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus, izmantojot autobusus, trolejbusus un sliežu sabiedrisko transportu, un ar kuru ir noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – regula Nr. 1370/2007), 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem.

11. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – aģentūra) ar finansējuma saņēmēju slēdz civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – projekta īstenošanas līgums) un piešķir pasākuma finansējumu saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem.

12. Aģentūra atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 621) 9. punktam nodrošina projekta īstenošanas pārbaudes.

II. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

13. Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir vērstas uz bezemisiju transportlīdzekļu nodrošināšanu pilsētas sabiedriskā transporta pārvadājumos. Atbalstāmās darbības ir:

13.1. elektroautobusu iegāde;

13.2. elektroautobusu uzlādes infrastruktūras iegāde un izbūve;

13.3. zemās grīdas tramvaju iegāde.

14. Šo noteikumu 13. punktā minētās atbalstāmās darbības ietver šādas attiecināmo izmaksu pozīcijas:

14.1. izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;

14.2. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros – jaunu elektroautobusu iegādes izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar elektroautobusu pieņemšanu un nodošanu ekspluatācijā un ekspluatācijas nepārtrauktības nodrošināšanu;

14.3. šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros – jaunu stacionāru elektrouzlādes staciju (turpmāk – uzlādes punkti) izveidošanas izmaksas, tai skaitā:

14.3.1. uzlādes punktu iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu, būvuzraudzības, autoruzraudzības un būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem būvspeciālistu un būvdarbu veicēju civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jomā;

14.3.2. uzlādes punktu būvprojekta un ar to saistīto būvekspertīžu izmaksas, kā arī ar uzlādes punktu izvietojuma noteikšanu saistītās izpētes izmaksas;

14.3.3. elektrotīkla pieslēguma (tai skaitā jaudas palielināšanas) izmaksas, lai nodrošinātu uzlādes punktu darbību;

14.3.4. uzlādes punktiem nepieciešamo stāvvietu un piebrauktuvju izbūves izmaksas;

14.3.5. uzlādes punktu infrastruktūras drošības un monitoringa sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;

14.4. šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros – jaunu zemās grīdas tramvaju vagonu iegādes izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar zemās grīdas tramvaju vagonu pieņemšanu un nodošanu ekspluatācijā un ekspluatācijas nepārtrauktības nodrošināšanu;

14.5. neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora (turpmāk – revidents) piesaistes izmaksas, lai apliecinātu izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu. Minētās izmaksas ietver revidenta atzinumu par projekta darbību, mērķu sasniegšanu, maksājuma pieprasījumu izmaksu pamatotību, interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska novēršanu (turpmāk – revidenta atzinums).

15. Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros finansējuma saņēmējs iegādājas ne mazāk kā 17 elektroautobusus un šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros uzstāda ne mazāk kā septiņus uzlādes punktus.

16. Šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros finansējuma saņēmējs iegādājas ne mazāk kā četrus zemās grīdas tramvajus.

17. Projekta ietvaros šo noteikumu 14.2., 14.3., 14.4. un 14.5. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās pēc projekta īstenošanas līguma noslēgšanas un atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas no 2020. gada 1. februāra. Ja šo noteikumu 13. punktā minētās darbības uz projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīdi ir pabeigtas, tās nav atbalstāmas un to ietvaros veiktās izmaksas nav attiecināmas.

18. Ieviešot projektu, ir atbalstāma:

18.1. vides nosacījumu integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos – zaļais publiskais iepirkums;

18.2. vides un informācijas pieejamības nodrošināšana sabiedriskajos transportlīdzekļos.

19. Atveseļošanas fonda finansējums nesedz pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai finansējuma saņēmējs var izmantot savus līdzekļus vai piesaistīt citu finansējumu, kas nav Atveseļošanas fonda finansējums.

20. Projekta sadārdzinājumu sedz finansējuma saņēmējs no saviem līdzekļiem.

III. Projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi

21. Īstenotais projekts un tā ietvaros īstenotās atbalstāmās darbības ir sasaistītas un veicina reformas mērķa sasniegšanu.

22. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 2. panta 6. punktu, ievērojot principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" prasības:

22.1. šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros iepirktie elektroautobusi aizstāj līdz šim izmantotās transporta vienības. Pēc transportlīdzekļa dzīves cikla beigām (attiecībā uz aizstājamām transportlīdzekļu vienībām) tas tiek nodots apstrādes uzņēmumam (utilizēts) saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu;

22.2. ar bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanu sabiedriskajā transportā saistītās infrastruktūras pielāgošana un izveide neizraisa tūlītēju vai nākotnē iespējamu negatīvu klimata ietekmi uz cilvēkiem, dabu vai aktīviem (tai skaitā infrastruktūru), kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai;

22.3. projekta plānošanā un īstenošanā ņem vērā klimata pārmaiņu radītos potenciālos riskus, tai skaitā riskus, kas varētu rasties būvniecības, uzturēšanas un ekspluatācijas laikā, kā arī mazina potenciālo risku iestāšanos.

23. Atveseļošanas fonda finansējums netiek piešķirts, ja finansējuma saņēmējs atrodas kādā no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 136. pantā "Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu" noteiktajām izslēgšanas situācijām.

24. Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas iesniegšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – Vadības informācijas sistēma).

25. Pēc šo noteikumu stāšanās spēkā ministrija nosūta finansējuma saņēmējam uzaicinājumu ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc uzaicinājuma saņemšanas iesniegt projekta informāciju atsevišķi – atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajam pieejamam Atveseļošanas fonda finansējuma sadalījumam, pievienojot projekta izmaksu un ieguvumu analīzi (turpmāk – projekta informācija), un norāda Vadības informācijas sistēmā aizpildāmos projekta datu laukus un projekta sadaļas.

26. Finansējuma saņēmējs pēc šo noteikumu 25. punktā minētā uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projekta informāciju Vadības informācijas sistēmā ministrijas uzaicinājumā noteiktajā termiņā.

27. Ministrija pārbauda finansējuma saņēmēja iesniegto projekta informāciju atbilstoši šiem noteikumiem, tai skaitā pārbauda šo noteikumu 10. punktā minētā līguma atbilstību regulas Nr. 1370/2007 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem, un, ja nepieciešams, lūdz finansējuma saņēmēju papildināt un precizēt iesniegto projekta informāciju, nosakot termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Finansējuma saņēmējs precizējumus var veikt, līdz projekta informācija atbilst visām izvirzītajām prasībām.

28. Projekta informācijas pārbaudes ietvaros ministrija lūdz aģentūrai sniegt tās rīcībā esošo informāciju par to, vai:

28.1. finansējuma saņēmējs neatrodas regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktajās izslēgšanas situācijās;

28.2. finansējuma saņēmējam nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzēs reģistrētu nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums.

29. Ministrija nodrošina, ka aģentūrai noteiktais termiņš šo noteikumu 28. punktā minētās informācijas sniegšanai nav īsāks par piecām darbdienām pēc ministrijas pieprasījuma saņemšanas. Finansējuma saņēmējs ir tiesīgs īstenot projektu un projekta informāciju uzskata par atbilstošu šiem noteikumiem, tostarp ja finansējuma saņēmējs neatrodas regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktajās izslēgšanas situācijās un finansējuma saņēmējam nav nodokļu vai nodevu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums.

30. Ministrija pārbauda projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām un informē aģentūru par atļauju slēgt projekta īstenošanas līgumu.

31. Projekta īstenošanas līgumā iekļauj vismaz šādu informāciju:

31.1. projekta īstenošanas termiņi, sasniedzamie mērķi un rādītāji;

31.2. atbildības sadalījums starp aģentūru un finansējuma saņēmēju, tai skaitā pušu pienākumi un tiesības;

31.3. projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums, maksājumu veikšanas kārtība, kā arī korektīvo darbību veikšanas nosacījumi;

31.4. kārtība, kādā iesniedz plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku un plānoto iepirkumu plānu;

31.5. grozījumu veikšanas kārtība projektā, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai plānoto iepirkumu plānā;

31.6. uzraudzības un pārbaužu veikšanas kārtība;

31.7. finansējuma saņēmēja sagatavota un pilnībā aizpildīta projekta informācija;

31.8. informācija un dokumentu kopums, kas apliecina šo noteikumu 5. punktā minētā mērķa rādītāja sasniegšanu, un ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņš;

31.9. finansējuma saņēmēja apliecinājums, ka projekta atbalstāmās darbības un izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;

31.10. informācija par Vadības informācijas sistēmā ievadāmās nepieciešamās informācijas apjomu, datu ievades regularitāti, atbildības sadalījumu, kā arī apjomu un regularitāti, kādā augšupielādējami nepieciešamie dokumenti, kas pamato noteikto rādītāju un mērķu sasniegšanu;

31.11. strīdu risināšanas kārtība, grozījumu veikšanas kārtība projekta īstenošanas līgumā, projekta īstenošanas līguma izbeigšanas kārtība, rīcība nepārvaramas varas gadījumā un citi nosacījumi, kas ir būtiski projekta īstenošanai.

32. Pēc projekta īstenošanas līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs Vadības informācijas sistēmā aģentūrai iesniedz:

32.1. plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā norādīts maksājuma pieprasījumu veids (avansa maksājums, starpposma maksājums, noslēguma maksājums), maksājuma pieprasījuma apmērs un pieprasīšanas laiks;

32.2. iepirkumu plānu par visiem projekta ieviešanai plānotajiem publiskajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā.

33. Projekta īstenošanas līgumā papildus tiek ietverti šādi nosacījumi:

33.1. projekta īstenošanas līgumā var paredzēt avansa maksājumus, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu. Avansa maksājumu paredz ne vairāk kā 30 % apmērā no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma, un to veic, pamatojoties uz noslēgtajiem iepirkuma līgumiem vai projekta ietvaros veiktajiem izdevumiem, tai skaitā maksājumiem saskaņā ar pakalpojumu, preču piegādes vai būvdarbu līgumiem;

33.2. ja finansējuma saņēmējam ir piešķirts avansa maksājums projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs iesniedz aģentūrai maksājuma pieprasījumu piešķirtā avansa maksājuma apmērā sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros pēc avansa maksājuma saņemšanas. Finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, paredzot, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais saņemtais avanss ir apgūts pilnā apmērā;

33.3. kopējais piešķirtais avansa maksājumu un starpposma maksājumu apmērs nepārsniedz 90 % no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma;

33.4. noslēguma maksājumu par atlikušo finansējuma daļu var veikt tikai pēc revidenta atzinuma iesniegšanas kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu un pēc tam, kad aģentūra šo noteikumu 48. punktā minētās pārbaudes ietvaros ir guvusi pārliecību par projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu;

33.5. avansa maksājuma un starpposma maksājumu saņemšanas nosacījumi, tai skaitā avansa maksājuma un starpposma maksājumu apjoms un izmaksāšanas kārtība un termiņi, kādā jāsasniedz projekta mērķis, izmantojot saņemto avansu. Avanss piešķirams, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu un finansējuma saņēmēja spēju to apgūt sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros.

34. Aģentūra piešķir finansējumu un veic uzraudzību atbilstoši noteikumiem Nr. 621, tai skaitā veic maksājumus finansējuma saņēmējam projekta īstenošanas līgumā noteiktajā kārtībā, papildus ievērojot šādus nosacījumus:

34.1. veicot maksājumus, kontrolē projektam pieejamo finansējumu un apguves summu, nepieļaujot projekta īstenošanai noteiktās summas pārsniegšanu;

34.2. projekta ietvaros sagatavo valsts budžeta pieprasījumus atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību;

34.3. veic pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, ja ir aizdomas par negodprātīgu finansējuma saņēmēja rīcību;

34.4. veic izmaksāto līdzekļu atgūšanu 100 % apmērā no šo noteikumu 6. punktā minētā kopējā finansējuma, ja aģentūra projektā konstatējusi pārkāpumus saistībā ar interešu konfliktu, krāpšanu, korupciju vai dubulto finansējumu.

35. Finansējuma saņēmējs īsteno projektu atbilstoši noteikumiem Nr. 621, kā arī ievēro šādus nosacījumus:

35.1. ir atbildīgs par projekta mērķu un rādītāju pilnīgu sasniegšanu noteiktajā laika grafikā;

35.2. nodrošina interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska izslēgšanu;

35.3. nodrošina, ka veicamās darbības tiek īstenotas, ievērojot šo noteikumu 22. punktā minētos nosacījumus un prasības, tai skaitā kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu iesniedz aģentūrai šo noteikumu 38. punktā minēto dokumentāciju;

35.4. projekta īstenošanas līgumā noteiktajos termiņos un kārtībā Vadības informācijas sistēmā iesniedz aģentūrai maksājuma pieprasījumus, tai skaitā revidenta atzinumu un izdevumus un sasniegtos rādītājus pamatojošos dokumentus;

35.5. lai revidenta atzinumā tiktu ietverta analīze par finansējuma saņēmēja projekta atbilstību labas finanšu pārvaldības principiem, pārbaudīta preču un pakalpojumu sniedzēju atbilstība piegādes līgumiem, kā arī pārbaudīta pakalpojumu un piegādes līgumus un to izdevumus pamatojošā dokumentācija, kas apliecina projekta ieviešanu un rādītāju sasniegšanu, nodrošina revidentam piekļuvi šādiem dokumentiem:

35.5.1. iepirkuma dokumentācija un noslēgtie līgumi, pamatojošie rēķini un citi veiktos maksājumus apliecinoši dokumenti;

35.5.2. pieņemšanas un nodošanas akti;

35.5.3. apliecinājums(-i) par jaunu sabiedriskā transporta vienību ekspluatācijas uzsākšanu;

35.5.4. transportlīdzekļu un to kategoriju (elektroautobusi un tramvaji) saraksts un specifikācijas, sertifikācijas dokumentācija;

35.5.5. bankas garantijas vai apdrošināšanas polises, ja attiecināms;

35.5.6. citi pamatojošie dokumenti, kas apliecina projekta ieviešanu;

35.6. piesaista preču un pakalpojumu sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras. Finansējuma saņēmējs atbilstoši nepieciešamībai aktualizē Vadības informācijas sistēmā iepirkumu plānu attiecībā uz projekta ieviešanai plānotajiem un faktiski veiktajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu;

35.7. saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus par projektu un šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu;

35.8. nodrošina, ka ar projekta īstenošanu (tai skaitā ar komercdarbības atbalsta saņemšanu) saistīto dokumentāciju glabā un nodrošina tās pieejamību visā investīcijas un ar to saistītās infrastruktūras uzraudzības amortizācijas periodā;

35.9. sniedz Vadības informācijas sistēmā visu nepieciešamo informāciju Atveseļošanas fonda plāna uzraudzībā iesaistītajām institūcijām, kā arī Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm saistībā ar projekta īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu, nodrošina datu un informācijas pieejamību, kā arī nodrošina datu ievadi un uzkrāšanu Vadības informācijas sistēmā par projektu un Eiropas Komisijas noteiktajiem šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētajiem Atveseļošanas fonda plāna kopējiem rādītājiem, tai skaitā uzstādītajiem uzlādes punktiem.

36. Finansējuma saņēmējs, veicot šo noteikumu 13. punktā minētās atbalstāmās darbības, nodrošina, ka:

36.1. projekta ietvaros iegādātie transportlīdzekļi un izveidotie uzlādes punkti ir finansējuma saņēmēja īpašums;

36.2. uzlādes punktu izvietošana un izbūve paredzēta finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās. Ja uzlādes punktu izvietošana un izbūve paredzēta Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās, finansējuma saņēmējam ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību ir noslēgta atbilstoša vienošanās par īpašuma vai zemes vienību, kurās paredzēta uzlādes punktu izvietošana un izbūve, ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesībām vai apbūves tiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšanas, pārbūves) kārtību;

36.3. projekta ietvaros iegādātie transportlīdzekļi atbilstoši to specifikācijai ir bezemisiju transportlīdzekļi;

36.4. projekta ietvaros iegādātie sabiedriskie transportlīdzekļi, kā arī veiktie ieguldījumi sabiedrisko transportlīdzekļu uzlādei tiek izmantoti tikai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai Rīgas valstspilsētas nozīmes maršrutos visā amortizācijas periodā. Projekta ietvaros iegādāto sabiedrisko transportlīdzekļu amortizācijas periods tiek noteikts atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu. Projekta ietvaros iegādāto un uzstādīto uzlādes punktu amortizācijas periods tiek noteikts atbilstoši ražotāja tehniskajai specifikācijai.

37. Finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 13. punktam iegādātos transportlīdzekļus reģistrē Latvijas Republikā, ievērojot šādus nosacījumus:

37.1. transportlīdzekļus drīkst iegādāties no izgatavotāja vai to oficiālā pārstāvja, kas ir komersants, ko izgatavotājs ir oficiāli pilnvarojis pārstāvēt savas intereses;

37.2. tiem ir veikta transportlīdzekļa atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu.

38. Projekta ietvaros šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju sasniegšanu pamato:

38.1. finansējuma saņēmēja apliecinājums par jaunu šo noteikumu 13. punktā minēto sabiedriskā transporta vienību ekspluatācijas uzsākšanu;

38.2. visu šo noteikumu 13. punktā minēto transportlīdzekļu un to kategoriju (elektroautobusi, tramvaji) saraksts un specifikācijas, kas apliecina, ka tie ir bezemisiju transportlīdzekļi;

38.3. šo noteikumu 35.5. apakšpunktā minētie pamatojošie dokumenti.

39. Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā projekta īstenošanas līguma jebkurā no šādiem gadījumiem:

39.1. finansējuma saņēmējs nepilda projekta īstenošanas līguma nosacījumus, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta vai noteikto rādītāju sasniegšanu;

39.2. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;

39.3. finansējuma saņēmēja īstenotajā projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu vai dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;

39.4. citos gadījumos, kas paredzēti projekta īstenošanas līgumā.

40. Regulas Nr. 1370/2007 4., 5., 6. un 7. pantā un 1. pielikumā noteikto komercdarbības atbalsta nosacījumu un šo noteikumu 36.4. apakšpunktā minēto nosacījumu uzraudzību saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 5. panta otrās daļas 4. punktu veic Rīgas valstspilsētas pašvaldība.

41. Rīgas valstspilsētas pašvaldība nekavējoties informē aģentūru un ministriju par apstākļiem, kuru dēļ varētu rasties pārkāpumi saistībā ar komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumu neievērošanu.

42. Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu ir uzskatāma diena, kad ministrija paziņo finansējuma saņēmējam par projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām.

43. Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta regulējuma (tostarp regulas Nr. 1370/2007) prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

44. Finansējuma saņēmējs, iesniedzot Vadības informācijas sistēmā projekta informāciju, projektam pievieno Rīgas valstspilsētas pašvaldības – sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja – apliecinājumu, ka kompensācija izmaksu segšanai, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, tiks aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktam.

45. Finansējuma saņēmējs, iesniedzot Vadības informācijas sistēmā projekta informāciju, projektam pievieno finansējuma saņēmēja apliecinājumu, ka tas īpašumtiesības uz projekta ietvaros iegādātajiem pamatlīdzekļiem un radīto infrastruktūru, kuru amortizācijas termiņš ir garāks par šo noteikumu 10. punktā minētā līguma darbības termiņu, nodod Rīgas valstspilsētas pašvaldībai šādos gadījumos:

45.1. šo noteikumu 10. punktā minētais līgums netiek pagarināts pēc 2033. gada 30. jūnija vai ar finansējuma saņēmēju netiek noslēgts jauns līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā pēc 2033. gada 30. jūnija;

45.2. šo noteikumu 10. punktā minētais līgums tiek izbeigts pirms tā darbības termiņa beigām;

45.3. iestājas finansējuma saņēmēja maksātnespēja vai likvidācija.

46. Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Ja ir sasaiste ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultfinansējuma risks.

47. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar projekta īstenošanas līgumu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam, tai skaitā iesniedz aģentūrai – līgumslēdzējiestādei – projekta noslēguma dokumentāciju un apliecina šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju sasniegšanu, pievienojot to sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju.

48. Aģentūra līdz 2026. gada 31. augustam veic projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un izmaksā finansējuma saņēmējam noslēguma maksājumu.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Satiksmes ministrs J. Vitenbergs

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!