Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 15 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 150
Rīgā 2020. gada 19. martā (prot. Nr. 16 7. §)
Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība
Izdoti saskaņā ar Attīstības finanšu
institūcijas likuma
12. panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka atbalsta piešķiršanas nosacījumus garantiju veidā saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība.
2. Garantijas saimnieciskās darbības veicējiem piešķir akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum"), ievērojot šajos noteikumos minētos nosacījumus.
3. Atbilstoši šiem noteikumiem atbalstu var saņemt šādi saimnieciskās darbības veicēji:
3.1. sīkie (mikro), mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji, kuri atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 1. pielikumā noteiktajai definīcijai vai Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 702/2014), 1. pielikuma 2. pantā noteiktajai definīcijai;
3.2. lielie saimnieciskās darbības veicēji – juridiskas personas, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā noteiktajai definīcijai vai Komisijas regulas Nr. 702/2014 2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai.
4. Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai vai Komisijas regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai.
5. Garantiju izsniegšanas kārtību, kā arī kompensāciju izmaksu un zaudējumu samazināšanas pasākumus nosaka saskaņā ar civiltiesiskajiem līgumiem, kas noslēgti starp sabiedrību "Altum" un kredītiestādi vai tās meitas sabiedrību, kura reģistrēta Latvijā un ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā. Zaudējumi, ievērojot garantijas apmēru, tiek segti proporcionāli starp kredītiestādi un sabiedrību "Altum".
6. Sabiedrībai "Altum" šīs programmas īstenošanai pieejams valsts budžeta finansējums, kas nepārsniedz 50 000 000 euro.
II. Atbalstāmie finanšu pakalpojumi un garantijas apjoms
7. Garantiju piešķir par šādu finanšu pakalpojumu:
7.1. aizdevums investīciju veikšanai;
7.2. aizdevums apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, t. sk. kredītlimiti (kredītlīnijas un overdrafti),
7.3. finanšu līzings, finanšu līzinga limiti.
8. Atbalstu piešķir:
8.1. par jauniem šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētajiem finanšu pakalpojumiem vai esošiem šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minētajiem finanšu pakalpojumiem, ja kredītiestāde pagarina šo finanšu pakalpojumu līgumu darbības termiņu;
8.2. par esošiem šo noteikumu 7.1. un 7.3. apakšpunktā minētajiem finanšu pakalpojumiem, ja kredītiestāde saimnieciskās darbības veicējam atliek pamatsummas maksājumus līdz diviem gadiem un, ja nepieciešams, pagarina finanšu pakalpojumu līguma darbības termiņu.
9. Garantiju piešķir, ja saimnieciskās darbības veicējs ir ekonomiski dzīvotspējīgs, kā arī sabiedrībai "Altum" saskaņā ar šo noteikumu 5. punktu iesniegtajos garantijas pieteikuma dokumentos tiek pierādīts, ka konkrētā saimnieciskās darbības veicēja darbību ir ietekmējušas Covid-19 izplatības sekas un tās atstājušas ietekmi uz saimnieciskās darbības veicēja finansiālo stāvokli – operatīvie finanšu dati uzrāda apgrozījuma kritumu, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, vai pasliktinās likviditātes rādītāji, salīdzinot ar 2019. gada datiem.
10. Garantija sedz līdz 50 % no neatmaksātās finansējuma pamatsummas.
11. Vienam saimnieciskās darbības veicējam maksimālo garantijas summu nosaka:
11.1. sīkajam (mikro), mazajam vai vidējam saimnieciskās darbības veicējam – no tam aprēķinātā nepieciešamā likviditātes vajadzību apjoma turpmākajiem 18 mēnešiem;
11.2. lielajam saimnieciskās darbības veicējam – no tam aprēķinātā nepieciešamā likviditātes vajadzību apjoma turpmākajiem 12 mēnešiem;
11.3. nepārsniedzot 5 miljoni euro vienam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai.
12. Likviditātes vajadzību apjoms tiek pierādīts saskaņā ar iesniegto garantijas pieteikumu un likviditātes nodrošināšanas plānu.
13. Garantijas kredīta kvalitāte nav mazāka par šo noteikumu pielikuma 7. punktā minēto kredīta kvalitātes klasi – "Maksātspēja ir atkarīga no labvēlīgu apstākļu noturīguma".
14. Garantijas termiņš nepārsniedz divus gadus.
III. Neatbalstāmās nozares, darbības un saimnieciskās darbības veicēji
15. Atbalstu nepiešķir šādām nozarēm un darbībām:
15.1. ieroču un munīcijas tirdzniecībai (NACE 2. redakcijas grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
15.2. tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. redakcijas 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
15.3. alkohola tirdzniecībai (NACE 2. redakcijas grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
15.4. azartspēlēm un derībām (NACE 2. redakcijas 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
15.5. finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. redakcijas K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības");
15.6. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu";
15.7. tāda nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu dzīvojamā māja.
16. Garantiju nepiešķir saimnieciskās darbības veicējam, ja tas uz 2019. gada 31. decembri bija nonācis finanšu grūtībās saskaņā ar vismaz vienu no šādām pazīmēm:
16.1. kapitālsabiedrībai uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no tā parakstītā kapitāla. Tā tas ir gadījumā, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm (un visām pārējām pozīcijām, kuras ir vispārpieņemts uzskatīt par daļu no pašu kapitāla), rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla;
16.2. saimnieciskās darbības veicējam, kurā vismaz dažiem dalībniekiem ir neierobežota atbildība par tā parādsaistībām, uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no grāmatvedības uzskaitē uzrādītā kapitāla;
16.3. saimnieciskās darbības veicējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai saimnieciskās darbības veicēji atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru;
16.4. lielajam saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar pēdējo divu noslēgto finanšu gadu pārskatu datiem parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5 un procentu seguma attiecība, kas aprēķināta pēc EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem un amortizācijas), ir bijusi mazāka par 1,0.
IV. Garantijas prēmijas un subsīdijas ekvivalenta aprēķināšanas un valsts atbalsta nosacījumi
17. Garantijas prēmiju sabiedrība "Altum" nosaka, piemērojot drošās zonas prēmijas likmi (pielikumā) atbilstoši saimnieciskās darbības veicēja kredīta kvalitātei un nodrošinājuma līmenim, kas noteikts saskaņā ar sabiedrības "Altum" kredīta kvalitātes novērtēšanas sistēmu.
18. Sabiedrība "Altum" piemēro šādu garantijas prēmijas likmes samazinājumu saskaņā ar pielikumu:
18.1. sīkajam (mikro), mazajam vai vidējam saimnieciskās darbības veicējam 50 % apmērā;
18.2. lielajam saimnieciskās darbības veicējam 15 % apmērā.
19. Ja atbalsta saņēmējs ir pārkāpis šo noteikumu prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts atbalsta saņēmējam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
20. Saskaņā ar šiem noteikumiem saņemto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu.
21. Sabiedrība "Altum" nodrošina informācijas publicēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
22. Sabiedrība "Altum" nodrošina saskaņā ar šiem noteikumiem sniegtā atbalsta un informācijas uzskaiti. Minēto informāciju sabiedrība "Altum" glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.
23. Finanšu ministrija līdz 2020. gada 31. decembrim informē Eiropas Komisiju par šo pasākumu, kas tiek īstenots saskaņā ar pagaidu regulējumu saistībā ar Covid-19, kā arī iesniedz Eiropas Komisijai ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
V. Noslēguma jautājums
24. Sabiedrība "Altum" garantijas sniedz līdz 2020. gada 30. septembrim.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Ekonomikas ministra
pienākumu izpildītājs,
iekšlietu ministrs S. Ģirģens
Pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 19. marta
noteikumiem Nr. 150
Gada drošās zonas prēmijas likmes
Nr. |
Kredītu kvalitāte |
Reitingu aģentūras "Standard and Poor's" reitings |
Gada drošās zonas prēmijas likme |
|
nodrošinājuma līmenis* |
||||
ir |
nav |
|||
1. |
Visaugstākā kvalitāte | AAA |
0,26 % |
0,26 % |
2. |
Ļoti augsta maksātspēja | AA + AA AA – |
0,26 % |
0,26 % |
3. |
Augsta maksātspēja | A + A A – |
0,26 % |
0,42 % |
4. |
Pietiekama maksātspēja | BBB + BBB BBB – |
0,42 % |
0,72 % |
5. |
Maksātspēja jutīgi reaģē uz nelabvēlīgiem apstākļiem | BB + BB |
0,72 % |
1,19 % |
BB – B + |
1,19 % | 2,69 % | ||
6. |
Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi | |||
B B – |
1,19 % |
3,52 % |
||
7. |
Maksātspēja ir atkarīga no labvēlīgu apstākļu noturīguma | CCC + CCC CCC – CC |
2,69 % |
10 % |
8. |
Netiek pildītas vai gandrīz netiek pildītas saistības |
SD D |
– |
– |
Piezīme. * Jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem nosaka gada drošās zonas prēmijas likmi, kas nav augstāka par 2,69 % (ja nav nodrošinājuma) un nav zemāka par prēmijas likmi, ko piemēro mātes uzņēmumam. |
Ekonomikas ministra
pienākumu izpildītājs,
iekšlietu ministrs S. Ģirģens